پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۴ - Jul 1, 2004
سازمان بهداشت جهاني درگزارشي از وضعيت بهداشتي ايران اعلام كرد :
سرخك در ايران ريشه كن شده است
گروه اجتماعي، مريم غفاري: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گزارش پنجاه و هفتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان بهداشت جهاني را با حضور معاونين و نماينده سازمان جهاني بهداشت در جمع خبرنگاران ارايه داد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر مسعود پزشكيان با تأكيد بر اينكه شركت در اين مجامع دستاوردهاي خوبي را براي كشورمان خواهد داشت، گفت: عليرغم تمام كمبودها، عملكرد كشورما از نظر تكنيكي، درماني و پوشش خدمات بهداشتي و درماني در بحث سرخك و سرخجه، فلج اطفال، اعتياد و... افتخارآفرين است.
وزير بهداشت با اشاره به اينكه در كشور ما بيماريهاي واگير به سمت غيرواگير رفته است خاطرنشان كرد: در كشورمان آن چيزي كه مطرح است اصلاح رفتارهاست كه منجر به بيماريهاي غير واگيرمي شود كه ۸۰ درصد مرگ و مير را در كشورمان تشكيل مي دهد.ما به جاي پرداخت پول براي تهيه ابزار و تجهيزات و بيمارستان بايد رفتارها را اصلاح كنيم.
وي افزود: بيشترين علل مرگ ومير در كشور ما حوادث و تصادفات، بيماريهاي قلبي و عروقي (ناشي از تغديه غلط) و مربوط به رفتارهاي ماست به طوري كه در ايران در هر ۱۰ هزار مرگ، ۳۳ نفر به علل تصادفات كشته مي شوند اين در حالي است كه در سوئد اين رقم ۴/۰ است. ضمن اينكه اين قبيل حوادث و سوانح، معلوليت، قطع عضو و هزينه هاي گراني هم به دنبال خواهند داشت.
پزشكيان افزود: در ايران سالانه ۳۰ هزار كشته به دليل مصرف موادمخدر و دخانيات، ۲۶ هزار مرگ و مير به دليل تصادفات و ۳۰۰ هزار به دليل بيماريهاي قلبي و عروقي داريم كه همه اين موارد با اصلاح رفتارها قابل پيشگيري هستند.
دكتر اكبري، معاون سلامت وزارت بهداشت نيز در مورد اجلاس سازمان بهداشت جهاني گفت: امسال براي نخستين بار ايران جزو كشورهايي شد كه بيماري سرخك در آنها حذف و ريشه كن شده است. سرخك هر سال ۸۶۹ هزار نفر را مي كشد كه ۹۵ درصد آن در ۴۵ كشور توسعه نيافته است و خوشبختانه ايران از جرگه اين قبيل كشورها خارج شده است.
دكتر اكبري، بحث رژيم غذايي را فاكتور دوم در سلامت انسانها خواند و گفت:  در حال حاضر يكي از گرفتاريهاي دنيا مواد قندي و چربي است كه ايران فعالانه در تدوين چارچوبهاي اصولي موادغذايي شركت كرد ولي با لابي هايي كه توسط آمريكا انجام شد موفق به تصويب موادي در اين جهت نشديم.
دكتر اكبري گفت: قبلا در خصوص اسيدهاي چرب ۳ درصد را استاندارد اعلام كرده بودند كه الان همين رقم را نيز قبول ندارند و معتقدند هيچ روغني نبايد داراي اسيدهاي چرب باشد. متأسفانه روغن هاي مصرفي ما درصد بسيار بالايي بعضي بين ۳ تا ۵ برابر اسيد چرب دارند . ما با برنامه هايي كه با وزارت صنايع شروع كرده ايم سعي در كاهش اين اسيدها در روغن هاي مصرفي داريم و اميدواريم تا ۳ سال آينده به حد استاندارد برسيم.
معاون وزارت بهداشت افزود: در خصوص مصرف مواد قندي، در آمريكا و كانادا ميزان قند را به ۳/۱ كاهش داده اند و خودشان از سردمداران اجراي آن هستند و اما چون كشورهايي مثل كشور ما مشتري آنها هستند اجازه اجراي آن را در كشور ما نمي دهند.
وي مدل ايراني پيوند اعضا را كه از زند گان انجام مي شود از مدل هاي موفق ذكر كرد و گفت: پوشش نيازمندان به پيوند در كشور ما ۵۰ درصد ولي در آمريكا ۳۰ درصد است و اين يكي ديگر از افتخارات ماست.
دكتر اكبري ۵ پايه اصلي روش زندگي سالم را حذف دخانيات، رعايت رژيم، فعاليت فيزيكي، عدم استفاده از الكل و مخدرات خواند و گفت: ايران جزو اولين كشورهاي امضا كننده كنوانسيون دخانيات است و طرح كنترل جامع دخانيات نيز در حال تدوين است. در بحث ايدز نيز كشور ما با ادغام پيشگيري از ايدز در شبكه بهداشتي و شروع پايلوت و مراقبت از بيماران با داروهاي داخلي برنامه هاي خوبي را در دست اجرا دارد. در زمينه فلج اطفال چهارمين سالي است كه ايران فلج اطفال را ريشه كن كرده در حاليكه ۲ كشور درگير اين قضيه از همسايگان ما هستند.
دكتر محمد مهدي گويا نيز در خصوص نگرش به مسئله اعتياد در سازمان بهداشت جهاني گفت: دريچه اي جديد در دنيا براي اعتياد باز شده كه مي گويد كسي كه به موادمخدر روي مي آورد بيمار است نه مجرم و بايد مورد مراقبت و درمان قرار بگيرد.
رويكرد جديد مبتني بر كاهش آسيب در افراد معتاد و معتقد به ترك اعتياد قدم به قدم استفاده از سوزن يك بار مصرف و روشهاي جايگزين مي باشد.
دكتر گويا گفت: در بازديد از شهر برن مدير برنامه ترك اعتياد آنجا معتقد بود بايد تمام معتادين را به نوعي به خودمان وابسته كنيم و با دادن خدمات مختصر بصورت تدريجي سعي در ترك اعتياد آنها كنيم كه از مزاياي اين روش كاهش هزينه هاي بستري و جرم و تعداد افراد زنداني است.
وي افزود: مشابه اين برنامه در دروازه غار در حال اجراست و اميدواريم كه با آموزش هاي لازم و ارايه خدمات اين مشكل را حل كنيم.

افزايش ۵/۱۵ درصدي حقوق مستمري بگيران از مهر ماه
009120.jpg
معاون سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد: حقوق كليه مستمري بگيران سازمان اعم از بازنشستگان، بازماندگان و از كارافتادگان  ۵/۱۵ درصد افزايش يافت.
علي حيدري در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه افزايش حقوق مستمري بگيران به پيشنهاد سازمان تامين اجتماعي در راستاي رعايت عدالت و متناسب شدن حقوق آنها با شرايط اقتصادي جامعه به تصويب هيات دولت رسيده است، افزود: افزايش حقوق مستمري بگيران بر اساس سوابق پرداخت حق بيمه آنها محاسبه و پرداخت مي شود.وي گفت: با توجه به اين كه متاسفانه بسياري از كارفرمايان دستمزد واقعي و كسر حق بيمه افراد را اعلام نمي كنند؛ لذا اين افزايش حقوق در سطوح حداقل دستمزد چندان متناسب با شرايط اقتصادي نيست بر اين اساس سازمان تامين اجتماعي براي رفع اين مشكل كفي معادل   ۲۱ هزار و   ۶۰۰ تومان براي اين افزايش تعيين كرده است.معاون امور استان هاي سازمان تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: با اجراي مقررات جديد حقوق مستمري بگيران حداقل به   ۱۰۶ هزار تومان مي رسد.
معاون امور استان هاي سازمان تامين اجتماعي گفت: مصوبه مربوط به افزايش ۵/۱۵درصدي حقوق مستمري بگيران هنوز از سوي دولت رسما به سازمان تامين اجتماعي ابلاغ نشده اما مقدمات و تمهيدات مربوط به اجراي اين مصوبه در حوزه ستادي انجام شده است.وي در خصوص زمان پرداخت افزايش حقوق ۵/۱۵درصدي حقوق مستمري بگيران گفت: اين افزايش پس از ابلاغ مصوبه درمورد حقوق مستمري بگيران لحاظ و براساس پيش بيني انجام شده كليه مستمري بگيران تا پايان شهريورماه از اين افزايش بهره مند خواهند شد.
معاون امور استان هاي سازمان تامين اجتماعي گفت:افزايش حقوق مستمري بگيران از محل منابع و صندوق سازمان تامين اجتماعي پرداخت مي شود .

گزارش سردار قاليباف به مجلس در مورد امنيت و آسيب  هاي اجتماعي
009195.jpg
«سردار محمدباقر قاليباف » فرمانده  نيروي  انتظامي در جلسه  علني  ديروز مجلس  گزارشي  از اقدامات  و فعاليتهاي  چهارساله  خود در نيروي  انتظامي  ارائه  كرد.
وي  با اشاره  به  اقدامات  اين  نيرو در زمينه  ايجاد امنيت در كشور گفت : ناجا مقابله  وسيعي  با ناامني  دركشور بويژه  شرق  كشور انجام داده  است  بطوري كه  در استان  خراسان  كه  روزانه  ۴۰ مورد گروگانگيري  صورت مي گرفت  و دامنه  ناامني  تا شمال  اين  استان  پيش  رفته  بود، با اقدامات  اين نيرو و حمايت هاي  مقام  معظم  رهبري ، تقريبا مساله  گروگانگيري  در پروسه اي ۹ ماهه  به  صفر رسيد.
فرمانده نيروي  انتظامي  تأكيد كرد كه  در استانهاي  سيستان  و بلوچستان و كرمان  نيز اين  مساله  روبه  كاهش  است .
قاليباف  با اشاره  به  تغيير شرايط و وضعيت  اجتماعي ، اقتصادي ، فرهنگي و سياسي  كشور   نسبت  به  سالهاي  قبل  گفت : پيچيدگي  و تغيير نوع  جرائم  وحتي  بين المللي  شدن  برخي  از آنها، موجب  شد تغييراتي  در نيروي  انتظامي ايجاد شود.
وي  به  مساله  پليس  زن  اشاره  كرد و گفت : دراين  حوزه  اقداماتي  انجام داديم  كه  در ابتدا مراجع  و علما نگراني هايي  داشتند.فرمانده  نيروي  انتظامي افزود: ما پليس  زن  به  شيوه  غرب  را نه  قبول داريم  و نه  اجرا مي كنيم  اما ايجاد اين  پليس  را ضروري  مي دانيم  زيرامردم  ما غيرت  ديني  دارند و حضور پليس  زن  و كارشناساني  در اين  زمينه  دربرخي  صحنه هاي  جرم  بسيار ضروري  است .
قاليباف  اظهار داشت : نمي خواهيم  افسر زن  سر چهارراه  بگذاريم  اما مي خواهيم  در آموزش  راهنمايي  و رانندگي  به  بانوان  جامعه ، پليس  زن  به تعداد كافي  داشته  باشيم .
وي  با بيان  اينكه  پيش  از سال  ۱۳۸۰ سالانه  ۱۸ تا ۲۳ درصد جرائم  رشدداشت ، گفت : از سال  ۱۳۸۰ جلوي  اين  رشد را گرفته ايم  به طوري كه در سال ۸۱ حدود ۹ درصد و در سال۸۲ ۳،/۴ درصد جرايم كاهش يافت.
فرمانده  نيروي  انتظامي به  تحولات  عمده  ايجاد شده  دراين  نيرو اشاره كرد و گفت : ايجاد پليس  ۱۱۰ يكي  از اين  تحولات  است  كه  ۷۳ درصد رضايتمندي از ايجاد اين  پليس  وجود دارد.
قاليباف  اضافه  كرد: نيروي  انتظامي با يك  هزار خط تلفن  در پليس  ۱۱۰ وتحت  پوشش  قراردادن  ۵۳ ميليون  نفر از جمعيت  كشور، روزانه  بيش  از ۶۵ هزار تماس  تلفني  از مردم  دارد كه  منعكس كننده  دقيق  مشكلات  است .
سردار قاليباف  گفت : در نيروي  انتظامي سايه  پليس  را از روي  خدماتي مربوط به  گواهينامه  و گذرنامه  برداشتيم  و قرار است  در بخش  خدمات  از بخش  خصوصي  نيز استفاده  كنيم .وي  به  توسعه  قابليت ها و اقتدار پليس  اشاره  كرد و گفت : نيروي انتظامي منطقه  خاك  سفيد را كه  سالها مشكل  زا شده  بود، در عرض  ۲۵ دقيقه جمع  آوري  و پاكسازي  كرد.
فرمانده  نيروي  انتظامي به  تحول  در حوزه  نيروي  انساني  در ناجا اشاره كرد و گفت : از طريق  هفت  دانشكده  تخصصي  در حال  تجهيز نيروي  انساني  موردنياز به  مهارتهاي  لازم  هستيم  كه  البته  در بلندمدت  جواب  خواهد داد.
وي  به  بهبود وضع  معيشت  پليس  و منزلت  آن اشاره  كرد و گفت : ما دراين نيرو با پنج  هزار و ۵۰۰ نفر از متخلفين  خود در نيرو كه  ۹۶۰ مورد درارتباط با رشوه  بود، برخورد كرده  و آنان  را از ناجا اخراج  كرديم  و ۳۶هزار نفر را كه  في  البداهه  به  پليس  قصد رشوه  دادن  داشتند، تحويل  مراجع قضايي  داده ايم .وي  در عين  حال  افزود: متاسفانه  در حوزه  مواد مخدر، تصادفات  جاده اي  ومسائل  غيراخلاقي ، كارنامه  قابل  ارائه اي  به  مجلس  نداريم .قاليباف  اظهار داشت : مثلا در مسئله  ترافيك  ۱۴ سازمان  و دستگاه  دخيل هستند و در مسئله  مواد مخدر آنقدر معتاد دستگير كرده ايم  كه  دستگاههاي  تحويل  گيرنده  به  ما مي گويند ديگر نگيريد.
فرمانده  نيروي  انتظامي گفت : به  عبارت  ديگر، كژ كاريهاي  حوزه هاي سياسي ، اقتصادي  و اجتماعي  روي  سر ما ريخته  است .قاليباف  پيشگيري  از رشد جرائم ، توسعه  ايمني  تردد، كنترل  ترافيك  وافزايش  ظرفيت  در برابر حوادث  غير مترقبه  با اولويت  شهر تهران  را از جمله  برنامه هاي  نيروي  انتظامي  بيان  كرد.
مجلس  شوراي  اسلامي  پس  از ارائه  اين  گزارش با حضور سردار قاليباف  ، جلسه  غيرعلني  تشكيل  داد.
در پايان  جلسه  غيرعلني  مجلس كه  بيش  از يك  ساعت  به  طول  انجاميد سردار قاليباف  در جمع  خبرنگاران  پارلماني ، درباره حضور پليس  ويژه  در سطح  شهر و همكاري  با معاونت  راهنمايي  و رانندگي ،تصريح  كرد:اين  همكاري  كه  از ۲۴ فروردين  ماه  امسال  در تهران  آغاز شده  است تا زماني  كه  انضباط اجتماعي  در سطح  شهر بطور كامل  برقرار شود، اين  نيروهاحضور خواهند داشت .
سردار قاليباف  در پاسخ  به  سئوال  يكي  از خبرنگاران  درباره  پوشش خانم ها ، با اشاره  به  اينكه  در فصل  تابستان  معمولا نوع  پوشش  برخي  از زنان و دختران  با فصول  ديگر متفاوت  مي شود، گفت : فصل  تابستان  به  اين  معنا نيست كه  برخي  زنان  و دختران  بي حجاب  و بد حجاب  شوند، لذا نيروي  انتظامي  در اين  زمينه  به  وظيفه  خود عمل  مي كند.
سردار قاليباف  همچنين  درباره  حضورش  در جلسه  غيرعلني  ديروز مجلس ، سئوالات  نمايندگان  و محور پاسخ ها اظهار نظري  نكرد.
وي  تنها در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  نيروي  انتظامي قرار بود درموردآسيب هاي  اجتماعي  گزارشي  به  مجلس  ارايه  كند، گفت : گزارش  ارايه  شد.
وي  تصريح  كرد كه  اگر لازم  بود در صحن  علني  بيان  مي شد.
همچنين به گزارش خبرنگار ايسنا، فرمانده نيروي انتظامي در پاسخ به سئوالي درباره  حضور محسوس نيروي انتظامي در ميادين و معابر شهر به خبرنگاران گفت: «تا زماني كه انضباط در جامعه نهادينه شود، نيروهاي انتظامي حضور خواهند داشت. نيروي انتظامي هم با افرادي برخورد مي كند كه چارچوبها و ضوابط قانوني را رعايت نكنند.» وي گفت: «ما مسؤول برقراري امنيت عمومي هستيم، مهمترين بستر امنيت عمومي هم انضباط است و تا زماني كه انضباط برقرار شود حضور نيروي انتظامي محسوس خواهد بود.»
قاليباف در پاسخ به سؤالي، هر گونه ارتباط اين حضور محسوس نيروي انتظامي با ۱۸ تير را رد كرد و گفت: «ما هيچ برنامه اي براي ۱۸ تير نداريم، چرا كه هيچ اتفاقي در ۱۸ تير نخواهد افتاد.»

وداع حضرت زهرا(س)
بوي بهشت
009114.jpg
ايستاده بر بقيع، سوز و گداز و آه و افسوس و حسرت به درون خنجر مي كشد و بغض فروخورده و انباشته مي شكند. به ديدارت آمده ام، با شاخه گلي به سرخي خون دلم، سرخي از جنس داغ شقايق، غبار منزلت و مكان خفتن ات را اگر بيابم با آب ديدگانم شست وشو مي دهم، ترا احساس مي كنم،  با تو سرشار حرفم، انباشته اي از نگفته ها، نديده ها و فريادها به يكباره سرباز مي كنند و راه عشق و ارادت مي گشايند.
طاهره، راضيه، محدثه، صديقه در چشم انداز پرازدحام بقيع جلوه گر مي شوند و زمزمه «يا ايتهاالنفس المطمئنه ارجعي الي ربك راضيه مرضيه فادخلي في عبادي وادخلي جنتي» از درون ذهن مجوز عبور مي يابند تا پدر پرده از لقبي بردارد و فضايلي را آشكار كند كه پنهان است.
همان جا كه او خدا را به خدايي پسنديده و خدا نيز او را به بندگي پذيرفته است.
بانوي دو عالم؛ ظهور اميد در سرزمين ياس مطلق، برترين آذين عالم مخلوق، مظهر شفقت خداوند و نمونه عصمت آدمي. همو كه اعمالش، كردارش، شوهر داريش، عفتش، عبادتش، ترويج دينش، شؤون اجتماعي اش، جهاد و مجاهده اش از او شاهد عيني اسلام و اسلام مجسم مي سازد كه با آمدنش عطر بهشت در صحراي خشن و تفتيده زمانه خويش مي پراكند.«انا اعطيناك الكوثر فصل لربك وانحر ان شانئك هوالابتر».
رفتنش بس سنگين و ناگوار و غم انگيز و وداعش جانكاه ودردآور و حسرت بار. كودكانش را يكايك مي بويد، حسن(ع) هفت ساله، حسين(ع) شش ساله، زينب(س) پنج ساله و ام كلثوم(س) سه ساله، و اينك لحظه وداع با علي(ع) چه دشوار است، اكنون علي(ع) بايد در دنيا بماند، سي سال ديگر!
از خدمتكار پيامبر(ص) مي خواهد آب بريزد تا خود را شستشو دهد، با دقت و آرامش غسل مي كند، جامه اي نو برتن مي پوشاند، گويي از عزاي پدر بيرون آمده و قصد رفتن به ديدار او را دارد، بسترش را در ميانه اتاق مي گسترانند و آرام و سبكبار رو به قبله بر بستر مي خوابد. ناگهان شيون از هر سو بر مي خيزد. شمعي از آتش و رنج و مرارت و سختي و نامرادي در خانه علي(ع) خاموش مي شود. علي (ع) تنها مي ماند با كودكانش.
سيده دو جهان، بي بي دو عالم، وارث مفاخر خاندان بني هاشم، آفريده ايمان و جهاد و انقلاب و انديشه و ياس خوشبوي آل طه از دنيا گسست و به خدا پيوست.
آري فاطمه(س)، اسلام مجسم، نشانه ملكوت و اشاره الوهيت در تبعيدگاه فرزندان حضرت آدم، ملجأ قلب  هاي كوچك، پناهگاه دل هاي شكسته به سوي معبود اوج گرفت اما كسي نمي داند كه چگونه و كجا، در خانه  اش ،در حرم پيامبر و يا در بقيع. آنچه روشن است قبرستان بقيع و محله بني هاشم است كه به دلدادگان، عاشق پيشگان و ارادتمندان فرصت مي  دهد تا با توقف در ايستگاه اخلاص، كميل  ابن زياد را در شب شهادتش زمزمه و از درياي بيكران محبت اش جرعه اي برگيرند.
مدينه منوره- عباس اسدي

پرداخت ۲۶ ميليون تومان ديه به بازماندگان قربانيان حادثه جاده بم - زاهدان
فرماندار زاهدان گفت: به بازمانده هر يك از قربانيان حادثه بم - زاهدان ۲۶۰ ميليون ريال ديه پرداخت مي شود.
نورايي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: از اين مبلغ ۲۲۰ ميليون ريال توسط بيمه ايران و ۴۰ ميليون ريال توسط بيمه آسيا به عنوان ديه پرداخت خواهد شد.
وي تصريح كرد: همچنين به كاركنان دولت كه در اين حادثه جان باخته اند مبلغ ۳۰ ميليون ريال علاوه بر مبالغ يادشده پرداخت مي شود.
نورايي آمار قطعي قربانيان شناسايي شده اين حادثه را ۴۷ نفر اعلام كرد و اذعان داشت اجساد اين تعداد توسط پزشكي قانوني زاهدان به خانواده هاي آنها تحويل شده است. وي خاطرنشان كرد: عامل اصلي و مقصر اين حادثه راننده تريلر حامل بنزين شناخته شده است.

روزنامه همشهري به مدرن ترين ماشين هاي چاپ مجهز مي شود
009123.jpg
گروه اجتماعي :چاپخانه موسسه همشهري به مدرن ترين ماشين هاي چاپ شركت ميتسوبيشي ژاپن مجهز مي شود.
به گزارش خبرنگار ما به همين مناسبت روز گذشته هيأت شركت ميتسوبيشي به رياست نوبوكياما مدير عامل شركت كاغذسازي و ماشينهاي چاپ ميتسو بيشي، ميهمان همشهري بودند.
به گفته مدير عامل شركت كاغذسازي و ماشينهاي چاپ ميتسو بيشي، اين اولين بار است كه دستگاههاي چاپ روزنامه ساخت ميتسوبيشي وارد ايران مي شود.نوبوكياما مي گويد: «باعث خرسندي است كه اين دستگاهها را از طريق شركت بزرگ و معتبري مانند همشهري مي توانيم در ايران بشناسانيم و اولين قرارداد براي فروش اين دستگاهها را با همشهري امضا كنيم.» وي مي افزايد كه اطمينان داريم بعد از اين كه همشهري استفاده از اين دستگاهها را آغاز كرد ميتسوبيشي مي تواند متقاضيان ديگري را نيز در ايران براي دستگاههاي چاپ خود جذب كند.وي مي گويد بازار اصلي دستگاه هاي شركت آسياي جنوب شرقي، چين و آمريكا است ولي بازارهاي اروپا در اين بخش به اشباع رسيده است. به گزارش خبرنگار ما چاپخانه جديد همشهري با اعتبار ارزي بيش از سيزده ميليون دلار و پنجاه ميليارد ريال سال آينده به راه خواهد افتاد و داراي با كيفيت ترين ماشين هاي چاپ و
بسته بندي وتوزيع مكانيزه در نوع خود است.

كاهش ۱۴ هزار نفري داوطلبان كنكور
يك ميليون و ۹۲۸ هزار كارت كنكور صادر شده است
009117.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون اجرايي سازمان سنجش  آموزش كشور اعلام كرد: تعداد داوطلبان آزمون سراسري سال جاري نسبت به سال گذشته ۱۳ هزار و ۹۸۸ نفر كاهش يافته است.
دكتر حسين توكلي، در گفت وگو با ايسنا گفت: تعداد داوطلب واقعي آزمون سال گذشته ۵ هزار نفر كمتر از آزمون سال ۱۳۸۱ شده است. وي همچنين با اشاره به شانس قبولي داوطلبان در گروه هاي آزمايشي آزمون سراسري، افزود: شانس قبولي در رشته علوم رياضي و فني در كشور ۵۵/۲۰ درصد، رشته علوم تجربي۱۷/۱۵ درصد، رشته علوم انساني ۸۲/۱۷ درصد، رشته هنر ۸۰/۱درصد و شانس قبولي در رشته زبان خارجي در كشور ۵۳/۳ درصد است.
به گفته دكتر توكلي، از يك ميليون و ۴۳۰ هزار و ۱۵۷ داوطلب ثبت نام شده، ۳۹۶ هزار و ۹۳۲ نفر در گروه آزمايشي رياضي فيزيك، ۴۲۸ هزار و ۲۷۹ نفر در گروه آزمايشي علوم تجربي، ۵۳۶ هزار و ۳۵۱ نفر در گروه آزمايشي علوم انساني، ۳۱ هزار و ۲۹۴ نفر در گروه آزمايشي هنر و ۳۷ هزار و ۳۰۱ نفر در گروه آزمايشي زبان ثبت نام كرده اند.
وي با بيان اينكه بر اساس ضوابط داوطلبان كليه گروه هاي آزمايشي علاوه بر رشته انتخابي خود اجازه شركت در گروه آزمايشي هنر را نيز داشتند، گفت: بر اين اساس ۱۴۴ هزار و ۱۳۸ نفر از چهار گروه آزمايشي ديگر علاقمندي خود را براي شركت در گروه آزمايشي گروه هنر نيز اعلام كرده اند كه جمعا ۱۷۷ هزار و ۲۵ نفر در آزمون گروه آزمايشي هنر شركت مي كنند.
همچنين ۳۴۷ هزار و ۱۶۵ نفر از ۴ گروه آزمايشي ديگر علاقمندي خود را براي شركت در آزمون زبان هاي خارجه اعلام كرده اند كه در نهايت براي ۳۸۳ هزار و ۱۸۵ نفر  در گروه آزمايشي زبان هاي خارجي كارت ورود به جلسه آزمون صادر مي شود.
دكتر توكلي درخاتمه تصريح كرد: با توجه به اينكه براي كليه داوطلبان در ازاي شركت در هر يك از گروه هاي آزمايشي، كارت جداگانه اي صادر مي شود در نهايت در آزمون سراسري سال جاري يك ميليون و ۹۲۷ هزار و ۷۹۷ كارت ورود به جلسه صادر شده است.
وي همچنين گفت:  مـهـلـت تـوزيـع كـارت ورود بـه جـلـسـه داوطـلـبـان آزمـون سـراسـري سـال ۱۳۸۳ دانـشـگـاه ها و مـراكـز آمـوزش عـالـي كـشـور تـا سـاعـات ۲۰ امروز پـنـجـشـنـبـه تـمـديـد شـد.
دكتر حسين توكلي، معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور افزود: سازمان سنجش براي آن دسته از داوطلباني كه موفق به دريافت كارت ورود به جلسه خود نشده اند، مهلت توزيع كارت را تا صبح و بعدازظهر روز پنجشنبه تمديد كرد.
وي افزود: با توجه به اينكه داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي صبح پنج شنبه آزمون مي دهند، عصر روزچهارشنبه آخرين مهلت دريافت كارت اين داوطلبان است.
دكتر توكلي همچنين تصريح كرد: كارت كليه داوطلبان آزمون سراسري به جز داوطلبان رشته هاي علوم تجربي صبح روز پنجشنبه نيز توزيع مي شود، البته توزيع كارت آن دسته از داوطلبان گروه هاي آزمايشي رياضي، زبان و علوم انساني كه موفق به دريافت كارت خود نشده اند، بعدازظهر امروز نيز در حوز ها و مراكز اعلام شده، صورت مي گيرد.
تعداد دختران متقاضي كنكور از مرز
يك ميليون و ۱۶۰ هزار نفر گذشت
تعداد دختران متقاضي آزمون سراسري دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور در سال جاري از مرز يك ميليون و ۱۶۰ هزار نفر هم گذشت.
به گزارش ايسنا، در كنكور امسال بر اساس ثبت نام در گروه هاي مختلف آزمايشي، در مجموع يك ميليون و ۹۲۷ هزار و ۷۹۷ تقاضا ارايه شده است كه از اين تعداد، يك ميليون و۱۶۱ هزار و ۶۳۰ نفر را داوطلبان دختر و ۷۶۶ هزار و ۱۶۷ نفر را داوطلبان مرد تشكيل داده اند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |