پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۴ - Jul 1, 2004
رئيس مجلس:
لايحه برنامه چهارم، تنها از حيث ايرادات قابل بحث است
رئيس مجلس شوراي اسلامي  خاطرنشان كرد: آيين نامه تصريح دارد كه نه مجلس، نه دولت، نه شورا و نه مجمع تشخيص مصلحت نظام حق ورود به آنچه كه مجلس تصويب كرده است را ندارند و تنها در مواردي كه ابهام وجود دارد مي توان تغييراتي را لحاظ كرد.
به گزارش «ايسنا»، دكتر غلامعلي حدادعادل، در سخنان پيش از دستور روز گذشته با اشاره به دهم تير ماه، روز صنعت و معدن و تبريك اين روز به صاحبان صنايع و مسئولان بخش صنعت و معدن گفت: تاكيد مي كنيم، همانطور كه كارگران شريف و زحمت كش بايد مورد حمايت مديران باشند، مديران آنها هم بايد از احترام برخوردار بوده و حمايت شوند. رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: كسي كه سرمايه خود را به كار مي گيرد و از معاملات ربوي دور مي شود، بايد مورد احترام باشد.
حداد عادل با يادآوري ۱۱ تير ماه سالروز شهادت شهيد محراب آيت الله صدوقي، شهادت اين روحاني ارجمند و يار امام(ره) را به خانواده ي وي و مردم يزد و هم چنين ملت ايران تبريك و تسليت گفت  و براي وي از خداوند علودرجات را خواستار شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به تذكرات و سئوالات روز گذشته  برخي نمايندگان در خصوص لايحه  قانون برنامه چهارم در مجلس كه معتقدند؛ آيا ما تنها مي توانيم در خصوص ابهامات بحث كنيم يا در خصوص تمام مواد برنامه  چهارم توسعه هم حق بحث داريم و علت تفاوت را اين مي دانند كه اين لايحه از مجمع تشخيص مصلحت نظام آمده و نه از شوراي نگهبان و دچار اين ترديد شدند كه مصوباتي كه از شوراي نگهبان اعاده شده و مربوط به مجلس قبل بوده و حالا آمده بايد مجددا بررسي شود، اظهار داشت: ديروز در هيات رئيسه در اين خصوص بحث كرديم. نكته مهم اين است كه مجلس به اعتبار اينكه نهاد قانون گذاري است هويت مستمر دارد و اينگونه نيست كه اگر مجلسي تمام شد و مجلس بعد آمد مصوبات مجلس قبلي بايد در مجلس جديد بررسي شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: آنچه از شوراي نگهبان به مجلس هفتم آمده و در دستور كار قرار گرفته تنها از حيث ايرادات قابل بحث است و قانون برنامه  چهارم هم شامل اين بحث و رفتن آن به مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز مشمول اين بحث است.
وي با اشاره به تفسير شوراي نگهبان درباره  برنامه چهارم توسعه يادآور شد: لايحه  برنامه  چهارم توسعه مانند لايحه اي است كه به شوراي نگهبان رفته باشد و براي بحث مجدد به مجلس آمده است.

وزير صنايع:
اجازه كاهش توليد براي مهار قيمت خودرو را نمي دهيم
009171.jpg
گروه اقتصادي: درپي اظهارات يكي از مديران صنايع خودروسازي در مورد كاهش ميزان توليد براي جلوگيري از كاهش قيمت ها اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن تاكيد كرد اجازه نخواهد داد كه براي مهار قيمت خودرو توليد آن كاهش يابد.
وي سه شنبه شب در جمع اعضاي كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي استدلال كاهش توليد خودرو براي كنترل قيمت ها را غيرمنطقي خواند.
بيش از ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو در كشور
توليد شد
دفتر صنايع ماشين سازي و نيرو محركه وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: در سه ماه نخست سالجاري ۱۸۷ هزار و ۱۳۵ دستگاه خودرو سبك و سنگين در كشور توليد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، از اين ميزان توليد حدود ۱۶۵ هزار دستگاه را خودروهاي سواري و بقيه را خودروهاي سنگين و نيمه سنگين تشكيل داد.
در اين مدت در بخش خودروهاي سواري بيشترين ميزان توليد به ترتيب مربوط به خودرو پرايد نسيم و صبا با بيش از ۵۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه، پيكان با ۳۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه و پژو ۴۰۵ انژكتوري با ۱۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود.
براساس اين گزارش در سه ماه نخست امسال ۱۵ هزار و ۸۹۰ دستگاه وانت، ۱۶۹ دستگاه ميني بوس، ۹۷۱ دستگاه اتوبوس و پنج هزار و ۱۷۱ دستگاه كاميون در كشور توليد شد.

گفت وگوي امروز
اهداف واگذاري زمين به فارغ التحصيلان كشاورزي
گروه اقتصادي: به كارگيري متخصصان رشته هاي مختلف تحصيلي در مشاغل مرتبط از جمله عواملي است كه موجب افزايش كارايي و بهره وري مي شود. از چند سال پيش وزارت كشاورزي، واگذاري زمين به فارغ التحصيلان رشته كشاورزي را مورد توجه قرار داد اما مسئولين ذي ربط در وزارت جهاد كشاورزي با وجود پيگيري هاي مستمر تاكنون از هر گونه اظهار نظر در اين خصوص خودداري كرده  اند.با عيسي  كلانتري وزير سابق وزارت كشاورزي پيرامون اهداف و ضوابط و مشكلات اجرايي اين طرح گفت گو كرده ايم.
***
* واگذاري زمين به فارغ  التحصيلان رشته هاي كشاورزي از چه زماني مطرح شد؟
- اين طرح از حدود ۷ الي ۸ سال پيش در وزارت كشاورزي سابق مطرح و مقرر شده بود تا در قالب آن به فارغ التحصيلان رشته كشاورزي زمين واگذار شود اما به دليل نبود مديريت واحد در وزارتخانه هاي جهادسازندگي و كشاورزي سابق اجراي آن با مشكلاتي در خصوص واگذاري زمين مواجه شد.
* فرآيند واگذاري زمين به فارغ التحصيلان كشاورزي چگونه در نظر گرفته شده بود؟
- براساس قانون براي انجام اين كار بايد منابع طبيعي اراضي قابل واگذاري خود را به سازمان امور اراضي واگذار كند و اين سازمان نيز اراضي مذكور را به اشخاص يا افراد حقيقي و حقوقي براي كار كشاورزي واگذار نمايد.مقرر شده بود تا كار واگذاري بر مبناي عرف محل صورت گيرد گرچه عرف محل متفاوت بوده و در يك جا ۵۰ هكتار و در جاي ديگري واگذاري ۵ هكتار زمين مورد توجه بود تا درآمد اقتصادي مناسبي براي كسي كه مي خواهد در قالب اين طرح مشغول به كار شود تأمين كند. اما در گذشته به دليل اينكه وزارتخانه هاي كشاورزي و جهادكشاورزي روابط چندان مناسبي در زمينه امور اراضي با يكديگر نداشتند اين طرح حالت ناقص به خود گرفت كه اميد مي رفت ادغام اين دو وزارتخانه كه از اهداف آن وجود يك مقام تصميم گيري واحد در خصوص امور اراضي و واگذاري زمين بود كار واگذاري با گذشت بيش از ۳ سال از ادغام اين دو وزارتخانه هر چه سريعتر صورت گيرد.همچنين مقرر شده بود تا زمين توسط وزارت كشاورزي واگذار شود و اعتبارات لازم نيز از طريق بانك كشاورزي پرداخت شود. بانك كشاورزي اعلام كرده كه به هر فارغ التحصيل رشته كشاورزي مبلغ ۲۰ ميليون تومان وام پرداخت خواهد كرد و آمادگي انجام اين كار را دارد.
* چه شرايطي براي واگذاري زمين به دانش آموختگان رشته هاي مذكور مد نظر قرار گرفته بود؟
- تنها شرط واگذاري زمين به فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي آن بود كه اين افراد نبايد كارمند دولت باشند و مقرر شده بود تا اين فارغ التحصيلان كه كارمند دولت نيستند با اشتغال به كار در بخش خصوصي كشاورزي از وام ۲۰ ميليون توماني بانك كشاورزي نيز استفاده كنند و زمين مورد نظر در اين طرح نيز از سوي سازمان امور اراضي واگذار مي شد.
* اين واگذاري چه اهدافي را دنبال مي كند؟
- اين طرح با هدف اشتغال فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي در زمينه هاي تخصصي خود ، افزايش توليد و ايجاد اشتغال بيشتر مطرح شده و با توجه به اين كه پيش بيني واگذاري اراضي زير كشت به اين فارغ التحصيلان مد نظرقرار گرفته بود مي توانست موجب افزايش توليد محصولات كشاورزي شود .
* تاكنون چه اقدامي توسط وزارت جهاد كشاورزي در اين زمينه صورت گرفته است ؟
- چون اطلاع دقيقي از اقدامات وزارت جهاد كشاورزي براي واگذاري زمين به فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي ندارم نمي توانم در اين خصوص اظهار نظر كنم. گرچه صحبت هايي در اين خصوص از سوي مسئولان مذكور شده اما فكر نمي كنم اقدام تازه اي در اين زمينه صورت گرفته باشد. متأسفانه با وجود ادغام دو وزارتخانه جهادسازندگي و كشاروزي، بوروكراسي حاكم در اين زمينه هنوز نيز وجود دارد و اطلاع دقيقي از كارهاي انجام شده در اين خصوص ندارم. بايد موضوع را از وزارتخانه جهاد كشاورزي پيگيري كرد.

وزير بازرگاني:
اميدواريم بتوانيم گراني را كنترل و قيمتها را تثبيت كنيم
محمد شريعتمداري با ارائه گزارشي از عملكرد دستگاههاي زير مجموعه وزارت بازرگاني در خصوص كنترل قيمت ها، گفت: «اميدواريم بتوانيم گراني را كنترل و قيمت ها را تثبيت كنيم.»
به گزارش (ايسنا)، وزير بازرگاني كه عصر ديروز به همراه معاونين خود در كميسيون صنايع حاضر شده بود، گفت: «در پايه هاي نظري هيچ اختلافي بين ما و نمايندگان وجود نداشت، بلكه اختلاف  نظرها در برخي مسائل اجرايي است كه اميدواريم با نظرات نمايندگان منجر به تغييراتي مثبت شود.»وي گفت: «براي رسيدن به اين هدف، نياز به كمك و ياري همه  بخش هاي مختلف است.»
شريعتمداري در خصوص كوتاه كردن دست واسطه ها در عرضه  كالا گفت: «راه اندازي ميادين ميوه و تره بار با همين هدف صورت گرفته است و با توافقي كه با شهرداري شد، مقرر شد كه شهرداري تهران تلاش بيشتري در راه اندازي اين ميادين داشته باشد كه اميدواريم با اين كارها، از حجم مداخله واسطه ها كه بصورت غير متعارف قيمت كالاها را افزايش مي دهند كاسته شود.»

گمرك اعلام كرد
ارزش ۴۸۵ قلم كالاي وارداتي تعيين شد
به منظور جلوگيري از مشكلات ارزش گذاري در مبادي ورودي كشور، گمرك ارزش حدود ۴۸۵ قلم كالاي وارداتي را تعيين كرد. حقوق ورودي كالا كه شامل حقوق پايه و سود بازرگاني است، براساس قيمت كالا تعيين مي شود؛ اما بسياري از واردكنندگان با اعلام نرخ پايين تر، سعي در كاهش حقوق گمركي پرداختي خود دارند. به همين جهت گمرك براي حل مشكلات موجود و ايجاد وحدت رويه در ارزش گذاري كالا، ايجاد سيستم مكانيزه ارزش گذاري در تمامي مبادي ورودي كشور را در دستور كار خود قرار داد.

۱۰ ميليارد مترمكعب گازطبيعي ذخيره سازي خواهد شد
« ذخيره سازي گاز طبيعي براي تامين مستمر گاز بويژه در زمان اوج مصرف در ماه هاي سرد سال ضرورت دارد.»
حسن چاكري ـ مجري طرح ذخيره سازي گاز طبيعي - در گفتگو با نشريه شركت ملي گاز افزود: «ايجاد مخازن زيرزميني براي ذخيره سازي گاز طبيعي در برنامه اجراي طرح هاي شركت ملي گاز قرار گرفته و با ذخيره كردن گاز مازاد در تابستان براي برداشت در زمستان، از آسيب پذيري سيستم انتقال و توزيع گاز جلوگيري خواهد شد.»وي گفت:« با توسعه حجم صادرات گاز طبيعي كشور از طريق خطوط لوله انتقال، وجود چنين مخازني در مسير يا مجاورت خطوط لوله صادراتي از اهميت زيادي برخوردار است.»مجري طرح ذخيره سازي گاز طبيعي با اشاره به اينكه تامين گاز با كميت و كيفيت مورد نياز براي صادرات با ايجاد مخازن ذخيره سازي تسهيل مي شود، خاطرنشان كرد: «با توجه به حجم بسيار بالاي گاز طبيعي در مقايسه با سوخت هاي مايع ذخيره سازي آن در ساختمان هاي زيرزميني و تحت فشار انجام خواهد شد.»

يادداشت
خصوصي سازي كي آغاز مي شود؟
از هنگام تغيير مديريت سازمان خصوصي سازي تاكنون و با گذشت سه ماه از آغاز سال روند خصوصي سازي در كشور تقريبا متوقف شده است و رئيس جديد اين سازمان از هنگام حضور در اين سازمان باانجام مصاحبه هاي متعدد بر عملي شدن اهداف بودجه سال جاري براي تحقق ۲۴ هزار ميليارد ريال درآمد از فروش سهام دولتي تاكيد كرده است.
متاسفانه تاكنون و در هيچ يك از اظهارات وي نشانه اي از زمان و حجم مشخصي از عرضه سهام دولتي ديده نمي شود و مشخص نيست كه چگونه و به چه ترتيب وظيفه سنگين خصوصي سازي كه بر عهده اين سازمان گذاشته شده و از مهمترين اهداف برنامه سوم براي تحقق اصلاحات اقتصادي است عملي خواهد شد.
علي اشرف پوري حسيني در تازه ترين اظهارات خود بار ديگر با بيان مطالب كلي بدون ابراز مواضع روشن در مورد زمان و ميزان عرضه سهام در ماه هاي آينده بر وظيفه سنگين اين سازمان و آمادگي بورس براي پذيرش سهام تاكيد كرده است.
قابل توجه است كه تا پيش از تغيير مديريت در اين سازمان حجم مهمي از سهام شركتهاي دولتي از جمله شركتهاي تحت پوشش وزارت نيرو براي عرضه در بورس آماده شده بود كه رئيس جديد اين سازمان در اين مورد هيچ اظهارنظري نمي كند.
اخيرا نيز مقامات وزارت نيرو از عرضه نشدن سهام شركتهاي آماده واگذاري تحت پوشش اين وزارتخانه اظهارنارضايتي كرده بودند.
بنظر مي رسد كه مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان خصوصي سازي بهتر است كمتر به اظهارنظر و بيان مواضع بپردازند و به اقدام عملي براي اجراي وظايف خود براساس قانون بودجه سال جاري باشند.

از سوي پليس جرايم مالي نروژ
مسئولان ايراني از اتهام دريافت رشوه از استات اويل تبرئه شدند
خبرگزاري اقتصادي بلومبرگ گزارش داد: پليس جرايم مالي نروژ شركت استات اويل را به پرداخت ۹/۲ ميليون دلار جريمه محكوم كرد، ولي اتهام رشوه دهي اين شركت به مديران ايراني را نيز رد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، گزارش نهايي پليس جرايم مالي نروژ از پرونده اتهام فساد مالي استات اويل در ايران روز گذشته منتشر شد كه طبق اين گزارش، شركت استات اويل به خاطر امضاي قرارداد ۱۵ ميليون دلاري با شركت مشاوره ايراني به نام هورتون و استفاده غير قانوني از اين مشاوره براي كسب قرارداد نفتي در ايران به پرداخت ۹/۲ ميليون دلار جريمه محكوم شد.
بنابراين گزارش، پليس نروژ قرارداد ۱۵ ميليون دلاري با شركت مشاوره ايراني را به منزله پرداخت پول به يك واسطه براي تاثيرگذاري بر تصميم مقامهاي ايراني در واگذاري قراردادهاي نفتي ارزيابي كرد و آن را مغاير با قوانيني دانست كه در تاريخ ۴ جولاي ۲۰۰۳ در نروژ به تصويب رسيد.
پليس جرايم مالي نروژ در عين حال اعلام كرد كه هيچ شواهدي مبني بر اين كه شركت استات اويل به مديران ايراني رشوه پرداخت كرده يا در واقع فرايند تصميم گيري مديران ايراني براي اعطاي قراردادهاي نفتي را متاثر كرده، يافت نشده است.
اين گزارش افزود:«ريچارد هوبارد» رئيس فعاليتهاي بين المللي استات اويل در زمان امضاي قرارداد با هورتون، ۲۵۰ هزار دلار جريمه شد، ولي «اولاف فجل» مدير اجرايي سابق اين شركت از فساد مالي تبرئه شد.
اولاف فجل پس از صدور اين حكم از سوي پليس نروژ گفت: انتظار جريمه شدن استات اويل و هابارد را نداشتم.
ريچارد هابارد نيز پس از صدور اين حكم گفت: من هنوز در اين باره خبري نشنيده ام و نمي توانم توضيحي بدهم.
اما شركت استات اويل پس از صدور اين حكم اعلام كرد كه آن را بررسي مي كند و تقاضاي ۳۰ روز مهلت براي تجديد نظر در حكم را دارد.
مهدي هاشمي: شكايت مي كنم
در همين حال مهدي هاشمي رفسنجاني گفت: از آنجايي كه در پرونده استات اويل هيچ سند قابل قبولي براي اتهامات واهي وجود نداشت، بزودي در داخل و خارج از ايران شكايتي عليه صادركنندگان اين اتهامات تنظيم خواهم كرد.
مهدي هاشمي  در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: تا دو هفته آينده شكايت خود را به دادگستري تهران ارائه مي دهم و طي دو ماه آينده نيز شكايت ديگري را به كميسيون حقوق بشر اروپا ارسال خواهم كرد و اقدامات حقوقي براي ارائه اين شكايت در حال حاضر در دست پيگيري است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا درست است كه جنابعالي براي اعاده حيثيت ۱۰۰ ميليون دلار طلب خسارت كرده ايد؟ گفت: آنچه براي من مهم است اين است كه آنها به اشتباه خود اعتراف و بابت اتهاماتي كه مطرح كرده اند، عذرخواهي نمايند.
وي اعلام رقم دقيق مطالبه خسارت را به دو هفته آينده موكول كرد.
وي تأكيد كرد: مباحث واهي مطرح شده در جريان اين پرونده بيشتر ناشي از مسائل داخلي خودشان بوده است.

مراسم روز صنعت و معدن با ناهماهنگي برگزار شد
گروه اقتصادي: ديروز مراسم روز صنعت و معدن در تهران با ناهماهنگي و سرگرداني صنعتگران و مديران صنعتي بخش خصوصي و دولتي در محل اجلاس سران در تهران برگزار شد.
به دليل عدم درج اطلاعات لازم وضروري براي ورود به محل اجلاس بر روي كارت هاي جداگانه كه در آن در شمالي محل برگزاري براي ورود افراد به وسيله خودرو تعيين شده بود و در مورد عدم همراه داشتن تلفن همراه و كيف گوشزد شده بود بسياري از ميهمانان در اطراف محل برگزاري اجلاس سرگردان بودند و پس از ورود به محل اجلاس نيز مدت طولاني در صف براي تحويل وسايل همراه خود انتظار كشيدند.
علاوه بر اين در حالي كه تعدادي از دعوت شدگان به دليل انتظار طولاني براي ورود به محل برگزاري مراسم از شركت در مراسم خودداري كردنددر تالار محل برگزاري جلسه جا براي نشستن دعوت شدگان به اندازه كافي وجود نداشت.
در مراسم ديروز اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن در سخنان خود گزارشي از عملكرد بخش صنعت و معدن ارائه و شرايط آن را مثبت ارزيابي كرد.
وي با تاكيد بر رشد سرمايه گذاري در بخش صنعت و معدن علت آن را افزايش صدور مجوز تاسيس واحدهاي صنعتي در چهار سال گذشته اعلام كرد و گفت صدور مجوز در اين مدت صددرصد رشد داشته است.
در ادامه اين مراسم همچنين دكتر مسعود نيلي مشاور وزير صنايع و معادن گزارشي از روند اجرايي نمودن استراتِژي توسعه صنعتي كشور را ارائه كرد.

اوپك از امروز توليد خود را دو ميليون بشكه افزايش مي دهد
009168.jpg
گروه اقتصادي: ديروز در حالي كه بازار نفت در انتظار افزايش رسمي توليد اوپك در روز اول جولاي (امروز) بود قيمت نفت خام اندكي افزايش يافت.
نفت برنت درياي شمال با ۲۴ سنت افزايش، بشكه اي ۳۵/۳۳ دلار در آغاز معاملات در بورس لندن معامله شد و نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك نيز با ۱۸ سنت افزايش بشكه اي ۸۴/۳۵ دلار داد و ستد شد.
براساس تصميم اخير اوپك در اجلاس بيروت در اواخر ماه گذشته ميلادي اين سازمان از امروز ميزان توليد خود را تا دو ميليون بشكه افزايش مي هد علاوه بر اين قرار است اول ماه آگوست برابر با ۱۱ مرداد ماه سقف توليد اوپك ۵۰۰ هزار بشكه ديگر افزايش يابد.
در همين حال ديروز علي نعيمي وزير نفت عربستان اعلام كرد كه با توجه به ثبات قيمت ها نيازي به تغيير در توليد اوپك وجود ندارد.
وي تأكيد كرد كه قيمت ها ثابت شده و براساس شرايط بازار تعيين شده است و سازمان اوپك نقشي در آن نداشته است.
وي همچنين افزود كه ما علاقه مند به تثبيت قيمت براي ثبات اقتصاد جهان هستيم.
در هفته جاري و پس از انتقال زودرس قدرت در عراق طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه قيمت نفت در بازارهاي جهان و پايان اعتصاب در صنايع نفت نروژ و عادي شدن صادرات نفت عراق از جنوب اين كشور قيمت نفت حدود دو دلار كاهش يافته بود.
ديروز با انتشار برخي گزارش ها در مورد كاهش ذخاير بنزين در آمريكا علت افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهان اعلام شده است.
در همين حال يورنومو يوسيانتورو رئيس اوپك نيز در گفتگو با روزنامه تايمز مالي اعلام كرد طبق تصميم اوپك در ۱۱ مرداد ماه ۵۰۰ هزار بشكه توليد خود را افزايش مي  دهد و پيش بيني كرد رشد قيمت ها متوقف شود.

خريد گندم داخلي به ۴/۴ ميليون تن نزديك شد
009174.jpg
وزارت  جهاد كشاورزي  ديروز اعلام  كرد: از آغاز برداشت  گندم  در سال  جاري  تاكنون  ۴ ميليون  و ۳۸۵ هزار و ۱۶۸ تن  گندم  مازاد برنياز كشاورزان  خريداري  شده  است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر اين  ميزان  در مقايسه  با خريد مدت مشابه  سال  گذشته  ۲۶ درصد افزايش  نشان  مي دهد.
بيشترين  ميزان  خريد گندم  امسال  مربوط به  استان  هاي  فارس  با يك  ميليون  و ۶۰ هزار تن ، خوزستان  با يك  ميليون  و ۲۷ هزار تن  و گلستان  با ۸۹۱ هزارتن  است .
خريد گندم  تاكنون  در استان هاي  كردستان ، آذربايجان  غربي  و همدان  آغاز نشده  است .
برپايه  اين  گزارش  ميزان  توليد نهايي  گندم  در سال  جاري  ۵/۱۳ ميليون  تن  پيش  بيني  و مقدار خريد گندم  نيز حدود ۱۱ ميليون  و ۳۸۹ هزار تن  پيش  بيني  شده  است .
ميزان  خريد در سال  گذشته  ۱۰ ميليون  و ۳۳۳ هزار و ۳۵۲ تن  بود.به  اعتقاد كارشناسان  با خريد ۳/۱۱ ميليون  تن  گندم  داخلي ، كشور در توليد اين  محصول  خودكفا خواهد شد.

كاهش حجم مبادلات ايران با استراليا و كانادا
در همين حال معاون وزير بازرگاني گفت: خودكفايي در توليد گندم باعث كاهش حجم مبادلات تجاري بين ايران، استراليا و كانادا شد.
مجتبي خسرو تاج در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: استراليا و كانادا از كشورهاي مهم صادر كننده گندم به ايران بودند كه با تلاش براي رسيدن به خودكفايي و كاهش واردات گندم از اين دو كشور، حجم مبادلات تجاري با اين كشورها كاهش يافت. وي افزود: طي ۶ سال گذشته واردات گندم ايران حدود ۶_ ۵ ميليون تن بود و عمدتا از استراليا و كانادا وارد مي شد. وي گفت: گندم حدود ۸۰ درصد مبادلات تجاري ايران با دو كشور ياد شده را تشكيل مي داد.
معاون وزير بازرگاني در پاسخ به اين سوال كه « آيا امسال ثبت سفارش واردات گندم صورت گرفته است» گفت: هنوز ثبت سفارش گندم صورت نگرفته ولي فكر مي كنم، امسال هم يك مقدار ثبت سفارش واردات گندم صورت خواهد گرفت كه اين امر به دليل تركيب نوع گندم توليدي كشور است، اما مقدار دقيق چقدر خواهد بود را اطلاع دقيقي ندارم. رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: مصوبه  هيأت وزيران از سال قبل وجود دارد كه كارخانه هاي آردسازي براي تكميل ظرفيت  كارخانه ها مي توانند به طور موقت گندم وارد كرده و پس از تبديل به آرد آن را صادر كنند.

با حضور ۴۳۷ شركت بزرگ بين المللي برگزار مي شود
نهمين نمايشگاه بين المللي «نفت، گاز و پتروشيمي»
گروه اقتصادي: ۴۳۷ شركت خارجي بااختصاص فضاي بيش از ۵۰ هزار متر مربع در نمايشگاه نهم حضوري فعال و چشمگير خواهند داشت.
به گزارش ستاد خبري اين نمايشگاه، شركتهاي خارجي حاضر در اين نمايشگاه از كشورهاي هند، سنگاپور، تايلند، پاكستان، جمهوري چك، فنلاند، لهستان، بلژيك، عربستان سعودي، اكراين، استراليا، ايتاليا، چين، انگليس، دانمارك، اسپانيا، تركيه، فرانسه، روسيه، ايتاليا، چين، آلمان، اتريش، ژاپن، كره جنوبي، نروژ، سوئد، هلند، كويت، قطر، آمريكا، كانادا، سوئيس و امارات متحده عربي مي باشند.
نمايشگاه بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي از ۱۶ لغايت ۱۹ تيرماه در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي داير بوده و از ساعت ۹ صبح الي ۱۷ پذيراي كارشناسان، صاحبنظران و علاقه   مندان به صنعت نفت خواهد بود.

اهداف صادراتي برنامه سوم ۱۰۰ درصد محقق شده است
اهداف صادراتي برنامه سوم ۱۰۰ درصد محقق شده است.
فرهاد دژپسند معاون وزير بازرگاني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اظهار داشت: تعرفه اي كردن تجارت خارجي باعث شد اهداف پيش بيني شده دولت در بخش صادرات و واردات بطور كامل تا پايان سال چهارم برنامه محقق شود. وي با اشاره به هدف روان سازي تجارت خارجي در برنامه سوم گفت: با اقدامات صورت گرفته در اين بخش مراحل اداري واردات و صادرات در كوتاه ترين زمان ممكن و با بهترين صورت انجام شد.
وي افزود: بيش از ۸۵ درصد واردات ۲۸ ميليارد دلاري سال گذشته كشور را كالاي واسطه اي، سرمايه اي و مواد اوليه تشكيل مي دهد.
دژپسند در خصوص دلايل افزايش ميزان واردات در سال گذشته گفت: با توجه به نرخ رشد بالاي اقتصادي كشور نياز به واردات كالاي سرمايه اي و واسطه اي به شدت احساس مي شود، لذا اين ميزان واردات (۲۸ ميليارد دلار) را نبايد نشان از ضعف اقتصادي يا مصرف گرايي دانست.
وي فراهم كردن شرايط لازم جهت واردات قانوني كالا را از ديگر دلايل افزايش ميزان واردات به كشور دانست و اظهار داشت: بسياري از كالاهاي وارداتي كه در گذشته بصورت قاچاق به كشور وارد مي شد با اين اقدام از طريق قانون و با پرداخت حقوق و عوارض گمركي وارد شد، به همين دليل آمار واردات سال گذشته رشد چشمگيري داشت.
دژپسند ميزان صادرات غيرنفتي كشور در سال گذشته را بيش از ۸ ميليارد دلار عنوان كرد و گفت: اين ميزان صادرات طي سالهاي گذشته بي سابقه بود.
معاون وزير بازرگاني از ديگر اهداف برنامه سوم را اصلاح ساختار وزارت بازرگاني و كوچك سازي آن عنوان كرد و اظهار داشت:  با توجه به اهداف برنامه سوم ادغامهاي تاريخي و بزرگي در وزارت بازرگاني صورت گرفت و تعداد زيادي از سازمانها همچون سازمان غله، سازمان گسترش بازرگاني، سازمان قند و شكر و سازمان شهر و روستا منحل شد.

قرارداد فروش گاز ايران به هند به تعويق افتاد
مطبوعات  هند روز چهارشنبه  درباره  نتايج  دومين  نشست  گروه  كاري  انرژي ايران  و هند نوشتند: مساله  فروش  گاز ايران  به  هند به  شهريور ماه  موكول شده  است .
به گزارش ايرنا، دومين  نشست  مشترك  گروه  كاري  انرژي  ايران  و هند باحضور مقام هاي  بلندپايه وزارت  نفت  ايران  و هند روز دوشنبه  در دهلي  نو آغاز و روز سه شنبه  با اعلام تشكيل  دو كميته  پايان  يافت .
روزنامه  انگليسي  زبان  «استيتسمن » چاپ  دهلي  نوشت : ايران  و هند پس  از تنظيم  شرايط قرارداد براي  فروش  سالانه  ۵ ميليون  تن  گاز مايع  به  هند، تصميم به  عقد قرارداد اين  معامله  در شهريور ماه  سال  جاري  گرفتند.
اين  روزنامه  نوشت : از آنجايي  كه  پس  از دو روز مذاكره  بر سر قيمت  نهايي گاز ايران  توافقي  بدست  نيامده  است ، قرار شد كميته هايي  از جانب  دو كشورجزييات  قيمت گذاري  را پيگيري  كنند.
روزنامه  استيتسمن ، پس  از پايان  مذاكرات  دو روزه  كميته  مشترك  ايران و هندبراي  همكاري  در بخش  هيدرو كربن  از قول  نژاد حسينيان  معاون وزارت  نفت  ايران در امور  بين الملل  نوشت : ما بر سر تشكيل  دو كميته  براي  پيگيري  دو مساله حل  نشده  به  توافق  رسيده ايم .
در همين حال روزنامه انگليسي  زبان  «هندو» چاپ  دهلي  از به  بن  بست  رسيدن  مذاكرات  ايران و هند در امضاي  قرارداد فروش  گاز طبيعي  ايران  به  هند خبر داده  ونوشت :پيشنهاد خريد گاز مايع  طبيعي  از ايران  امكان  دستيابي  به  منابع  متعدد رافراهم  كرده  و پاسخگوي  نياز و رفع  كمبود گاز در بازار هند است .
به  نوشته  اين  روزنامه ، «پترو نت » شركت  تاسيس  شده  از سوي  بخش  صنايع  نفت و شركت  گاز هند قبلا يك  قرارداد خريد ۵ ميليون  تن  گاز با شركت  «راس  گاز» قطر به  امضا رسانده  و كمپاني  شل  نيز در حال  ساخت  يك  پايانه  در هند است .

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۲۹۹۰
۴,۰۰۰
ملي سرب و روي
۵۳۷
۱۱,۲۸۴
سيمان هگمتان
۱۱۲۶
۲۳,۶۴۷
گاز لوله
۱۲۴۸
۲۶,۲۲۶
سيمان شمال
۲۷۲۲
۵۷,۱۶۸
سيمان كرمان
۸۱
۱,۷۰۱
شكر شاهرود
۳۱۸
۶,۶۸۳
صنعتي بهشهر
۵۴۵
۱۱,۴۵۷
سرمايه گذاري بانك ملي
۲۲۸
۴,۸۰۰
لوله وماشين سازي
۱۸۱
۳,۸۱۵
ايتالران
۲۷۴
۵,۷۷۲
مارگارين
۷۴
۱,۵۷۵
رينگ مشهد
۱۷۴۸
۳۸,۷۲۷
سيمان سپاهان
۱۰۵۴
۲۳,۶۰۰
نفت پارس
۳۰۳
۶,۹۰۰
پارس خزر
۳۰۳۵
۷۱,۰۵۵
سيمان صوفيان
۱۹۳
۵,۱۰۵
سرمايه گذاري پتروشيمي
۶۸
۱,۸۵۰
پلي اكريل
۲۲۸
۶,۲۳۸
شهد ايران
۴۹۵
۱۳,۷۳۳
فرآوري مواد معدني
۶۰
۱,۸۹۰
شيمي دارويي داروپخش
۲۴۶
۸,۰۵۰
معادن منگنزايران
۶۲
۲,۱۲۰
توسعه صنعتي
۱۹۶
۸,۲۰۰
گروه بهمن
۴۷۷
۲۰,۰۷۴
سيمان بجنورد
۵۳
۲,۵۰۰
آذرآب
۴۳۰
۲۴,۲۰۲
نفت بهران
۱۵
۱,۱۸۰
درخشان تهران
۳۰
۲,۵۸۷
سرمايه گذاري بيمه
۳۴۴
۳۳,۹۹۶
سيمان شرق
۱۲۷
۱۳,۱۳۹
آلومتك
۴۲
۷,۵۰۰
فولاد كاويان
۱۴۵
۳۲,۸۱۲
سيمان تهران
۳۸
۹,۷۹۹
سرمايه گذاري ساختمان
۸
۲,۱۳۴
صنعتي بوتان
۴۱
۱۲,۴۹۹
پتروشيمي خارك
۳۰
۱۰,۵۰۰
تراكتورسازي
۱۳
۶,۲۱۰
آهنگري تراكتورسازي
۷
۳,۸۸۳
سرمايه گذاري توس گستر
۵
۵,۴۹۸
داروسازي اسوه
۴
۶,۴۳۴
گلوكوزان
۲
۴,۰۰۰
ايران مرينوس
۱
۴,۶۵۸
معدني املاح
۱
۶,۰۹۰
نيروترانس
۱
۷,۱۱۱
پارس دارو
۳-
۱۳,۶۴۵
جابربن حيان
۳۳-
۳۳,۲۶۰
سيمان شاهرود
۹-
۷,۸۰۰
چادر ملو
۹-
۲,۰۰۰
قند ثابت
۴۷-
۸,۰۶۳
كالسيمين
۲۲-
۲,۸۰۰
سپنتا
۶۸-
۸,۳۲۰
توسعه صنايع بهشهر
۵۳-
۶,۳۰۰
كيميدارو
۳۶-
۴,۲۰۱
سرمايه گذاري البرز
۳۳-
۳,۲۹۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۶۹-
۶,۷۰۰
لبنيات پاك
۱۵۹-
۱۰,۹۹۹
سايپا ديزل
۸۲-
۵,۶۹۹
سرمايه گذاري رنا
۱۵۴-
۹,۹۹۵
نگين طبس
۷۲-
۴,۵۹۰
مرتب
۲۵۷-
۱۵,۵۰۰
پتروشيمي فارابي
۵۱-
۲,۹۶۰
فرآورده هاي نسوز آذر
۳۳۵-
۱۷,۰۰۰
سيمان فارس وخوزستان
۴۵۵-
۲۲,۰۰۰
پتروشيمي آبادان

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۶۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۴۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۵۱۷

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |