پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۴ - Jul 1, 2004
محاكمه صدام حسين امروز آغاز مي شود
009210.jpg
عراقي ها و همه دنيا براي اولين بار از زمان دستگيري صدام حسين ديكتاتور سرنگون شده عراق، امروز او را بر صفحه تلويزيون هاي خود مي بينند.
به گزارش آسوشيتدپرس، صدام و ۱۱ تن از مقامات ارشد رژيم سابق عراق امروز براي شنيدن اتهامات جنايات جنگي از جمله حمله شيميايي به كردها در سال ۱۹۸۸و حمله به كويت در سال ۱۹۹۰ در دادگاهي در عراق حاضر مي شوند.
هنوز معلوم نيست كه مذاكرات دادگاه از تلويزيون پخش خواهد شد يا نه اما تصوير صدام بالاخره پخش خواهد شد.
سالم چلبي رئيس دادگاه ويژه عراق كه كار محاكمه صدام را به عهده دارد گفت، جلسه محاكمه امروز در دادگاهي در داخل منطقه حفاظت شده مركز بغداد موسوم به منطقه سبز برگزار مي شود.
به گفته چلبي، نخستين مقامات عراقي كه به
همراه صدام در دادگاه امروز محاكمه مي شوند علي حسن المجيد معروف به علي شيميايي، و طه ياسين رمضان معاون صدام، طارق عزيز معاون سابق نخست وزير و دو تن از برادران ناتني صدام هستند.
اياد علاوي نخست وزير عراق ديروز گفت، از نيروهاي ائتلاف خواسته است به دلايل امنيتي صدام و ديگر زندانيان ويژه را فعلاً در زنداني آمريكايي نگهدارند تا نظام تأمين امنيت زندانيان در عراق كامل شود.
محاكمه صدام حسين ۶۷ ساله يكي از حساس ترين رويدادهاي تاريخ عراق است كه توجه تك تك عراقي ها را به خود معطوف كرده است.
مردم عراق در گفت وگو با خبرنگاران خارجي اظهار داشته اند كه صحنه محاكمه صدام براي آنها صحنه اي باورنكردني است.
بعضي منابع خبري در بغداد به آسوشيتدپرس گفته اند، همه اعضاي تيم ۲۰ نفره وكلاي خارجي كه همسر صدام آنها را استخدام كرده است اجازه حضور در دادگاه را ندارند و فقط وكلاي فلسطيني و سوري امروز در دادگاه حاضر مي شوند.
از سوي ديگر بعضي وكلاي صدام اعلام كرده اند به دليل وجود خطرات امنيتي و از بيم جانشان به بغداد نمي روند.
اسناد و مدارك مربوط به اين دادگاه ۳۰ تن وزن دارد.
در ميان مقامات عراقي درباره زمان محاكمه صدام و درست بودن انتخاب اين زمان اختلاف نظراتي وجود دارد. بعضي از آنها كه در زمان صدام در زندان بوده اند و يا عزيزانشان را از دست داده اند و يا از نزديك شاهد رنج و مصيبتي بوده اند كه از ناحيه صدام براي عراقي ها ايجاد شده بود، خواستار محاكمه هر چه زودتر او هستند اما بعضي ديگر مي گويند اكنون در ميانه اوضاع ناآرام كشور زمان مناسبي براي محاكمه صدام نيست.
از سوي ديگر بعضي گرو ه هاي حقوقي بين المللي نسبت به كل روند تحقيقات قضايي و محاكمه صدام ترديدها و پرسش هايي را مطرح كرده اند.
آنها مي گويند آمريكا هم تأمين كننده مالي برگزاري اين دادگاه است و هم كار تحقيقات و جمع آوري سند و مدرك و ارائه استراتژي قضايي را به عهده دارد. حتي اگر همه اين كارها با حسن نيت انجام بپذيرد، همين كه همه اين ها در كنترل يك نفر (كشور) بوده، شبهه برانگيز است.
دو آمريكايي كه خود را كارشناسان قضايي اين كشور معرفي كردند سه شنبه شب در گفتگو با خبرنگاران از همكاري قضايي واشنگتن با دادگاه ويژه عراق در محاكمه سران سابق اين رژيم خبر دادند.
اين دو آمريكايي در عين حال دادگاه ويژه جنايتكاران جنگي در عراق را مستقل و داراي صلاحيت و حاكميت كامل در اتخاذ تصميم در قبال متهمان توصيف كردند. به گفته آنها، دادگاه ويژه را پنج نفر از قضات برجسته عراقي به عهده خواهند داشت و تمامي مراحل تحقيق و بازجويي از متهمان به عهده بازجوهاي عراقي است.
يك مقام مسئول در دفتر علاوي ديروز به خبرگزاري رويتر گفت، قضات عراقي تصميم مي گيرند كه آيا مراحل دادگاه و مذاكرات آن پخش تلويزيوني بشود يا نه.
ديروز همچنين امانوئل لودوت وكيل فرانسوي و يكي از اعضاي تيم ۲۰ نفره وكلاي صدام گفت، صدام هيچ دادگاه و قاضي را به رسميت نمي شناسد. او به راديو فرانسه گفت: اين يك جلسه انتقامجويي و تسويه حساب است.
در حاشيه محاكمه صدام
صدام در دادگاهي محاكمه مي شود كه قضات آن توسط شوراي حكومتي انتخاب شده اند. شوراي حكومتي اكنون با روي كار آمدن دولت موقت منحل شده است.
قضات و دادستان هاي اين دادگاه در چند دوره آموزشي بين المللي درباره حقوق بين الملل و جنايات جنگي آموزش ويژه ديده اند.
اتهاماتي كه صدام با آن روبروست شامل اين عناوين است: جنگ ايران و عراق، حمله به كردهاي عراق، حمله به كويت، حمله موشكي به اسرائيل، كشتار و شكنجه.
تاكنون بيش از ۲۷۰ گورجمعي در سراسر عراق كشف شده است كه دهها هزار قرباني رژيم صدام در آن جاي گرفته اند. كميته حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۱ رژيم عراق را به دليل شكنجه گسترده و سيستماتيك و مجازات غيرانساني مردم عراق محكوم كرده بود.
درباره جنگ ايران و عراق نيز صدام بايد به اتهام استفاده از گازهاي سمي در جنگ پاسخ دهد.اين اسناد و مدارك نشان مي دهد در ساختار حزب بعث صدام سندي كه دستور انجام اين جنايات باشد، امضا نكرده است.

ارتش آمريكا ۵۶۰۰ سرباز پيشين خود را
فرا مي خواند
ارتش آمريكا در نظر دارد ۵۶۰۰ نظامي پيشين خود را براي انجام امور پشتيباني و لجستيكي در عراق و افغانستان به خدمت فرابخواند.
به گزارش خبرگزاري فارس روزنامه نيويورك تايمز ديروز نوشت، ارتش آمريكا براي دست زدن به اين اقدام از برنامه اي استفاده مي كند كه به موجب آن ارتش اجازه دارد سربازاني كه خدمت خود را ترك كرده اند، فرا بخواند اما اين سربازان نيروهاي ذخيره محسوب نمي  شوند. فراخواني اين نيروها،  انتقاد برخي از اعضاي كنگره را در پي داشته است و اين در حالي است كه پيشنهادهايي براي گسترش ارتش در كنگره در حال بحث است و در اين ميان نظرات از شمار ناكافي نيروها در عراق و افغانستان حكايت دارند.

پيام تبريك ايران به عراق
رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  در پيامي  به  غازي  عجيل الياور رئيس  جمهوري  دولت  موقت  عراق، شروع  به  كار دولت  موقت  اين  كشور و آغاز روند انتقال  قدرت  را به  وي، دولت  و ملت  عراق  تبريك  گفت . در اين پيام آمده است:
 شروع  به  كار دولت  موقت  عراق  و آغاز روند انتقال  قدرت  در اين  كشور رابه  عنوان  گامي  براي  اعاده  حق  حاكميت  و تعيين  سرنوشت  ملت  شريف  عراق، به  جناب  عالي، همكارانتان  و ملت  ستمديده  عراق  تبريك  مي  گويم .
اميدوارم  در پرتو تلاش  هاي  جناب  عالي  و همكارانتان  در دولت  موقت ، زمينه هاي  لازم  براي  پايان  عملي  و هرچه  سريعتر اشغال  و اعاده  حاكميت  كامل  عراق  فراهم  شود و با برگزاري  انتخاباتي  آزاد و دمكراتيك  در موعد مقرر، شاهد برپايي  عراقي  آباد، آزاد و مستقل  در منطقه  باشيم .
جمهوري  اسلامي  ايران  آمادگي  خود را براي  هرگونه  همكاري  و مساعدت  لازم به  ملت  مسلمان  عراق  در اين  راه  اعلام  مي  كند.از خداوند متعال، براي  جناب  عالي  و دولت  موقت  موفقيت  و براي  مردم شريف  عراق  سربلندي  و رفاه  آرزومندم .
همچنين  محمدرضا  عارف  معاون  اول  رئيس  جمهور، در پيام  جداگانه اي  به   اياد هاشم  علاوي  نخست  وزير دولت  موقت  عراق  شروع  به  كار دولت  موقت اين  كشور را به  وي ، اعضاي  دولت  و مردم  عراق  تبريك  و براي  آنان  آرزوي  سربلندي  و موفقيت  كرد.

هشدار در مورد ميليونها سلاح غيرمجاز در عراق
سازمان ملل متحد گزارش داده است كه وفور اسلحه غيرمجاز در دست مردم عراق ثبات اين كشور و منطقه خاورميانه را تهديد مي كند.
به گزارش بي بي سي در اين گزارش، كه با سفارش سازمان ملل و به عنوان بخشي از مطالعه در مورد نحوه برخورد با قاچاق اسلحه در جهان توسط موسسه مطالعات بين الملل تهيه شده، آمده است كه پس از اشغال خاك عراق توسط نيروهاي آمريكايي در سال گذشته، حدود هشت ميليون قبضه اسلحه به دست مردم افتاد. اين تسليحات شامل انواع جنگ افزارها، از طپانچه گرفته تا موشك ضد تانك است.
پخش شدن اين جنگ افزارها نتايج فاجعه باري براي استقرار امنيت در عراق داشته و نه تنها زمينه فعاليت شبه نظاميان را فراهم آورده بلكه به گسترش جنايت در كشور منجر شده است.
به گفته پژوهشگران اين موسسه، موقعيت جغرافيايي عراق به گونه اي است كه اسلحه هاي غارت شده مي تواند به سادگي به كشورهاي ديگر قاچاق شود و براي چندين سال، تهديدي را متوجه ثبات سياسي اين كشور ها كند.
وزير كشور عراق پريروز گفت كه پس از اشغال خاك آن كشور، نيروهاي آمريكايي مانع از غارت اسلحه از سربازخانه ها نشدند و اين امر را يكي از عوامل ادامه خشونت در كشور دانست. در خبري ديگرمنابع نظامي آمريكايي درعراق گفته اند كه افراد مسلح چند گلوله خمپاره رابه سوي يك پايگاه نيروهاي آنان واقع در نزديكي فرودگاه بين المللي بغداد شليك كرده اند كه در نتيجه آن چند سرباز آمريكايي زخمي شدند. اصابت گلوله به انبار سوخت فرودگاه باعث شد تا اين محوطه آتش بگيرد و دود غليظي فضاي فرودگاه را در برگيرد. همچنين، بمبي در مقابل يك پاسگاه پليس در شهرك سماوه منفجر شده و دو نفر را زخمي كرده است. چند صد تن از سربازان ژاپني در اين شهرك مستقر هستند اما شاهدان عيني گفته اند مقر آ نان هدف بمب گذاري نبوده است.

در ديدار روحاني با رئيس جمهور و دبير شوراي امنيت ملي لهستان:
ورشو موفقيت لهستان در عراق را مرهون مشاوره با ايران دانست
كواشينفسكي، رئيس جمهور لهستان در ديدار با روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي با ابراز خرسندي از اين كه اخيرا روابط ورشو - تهران گسترش يافته است، گفت: «براي من بسيار مهم است كه روابط دو كشور به بالاترين سطح ارتقا يابد. آماده ام از رئيس جمهور ايران در ورشو پذيرايي كنم و يا اين كه به تهران سفر كنم و به جهت تعميق روابط در بالاترين سطح گفت وگو كنيم».
وي با اشاره به حضور سربازان لهستاني در عراق، افغانستان، لبنان، كوزوو، جولان و مقدونيه گفت: هدف اصلي حضور نيروهاي لهستاني پاسداري از صلح است.
كواشينفسكي نيز با تقدير از همكاري هاي ايران و لهستان در تامين ثبات و امنيت در عراق، خواستار استمرار اين همكاري ها شد و اعلام كرد كه ورشو خواستار تامين ثبات و امنيت در عراق با همكاري ايران است.
دبير شورايعالي امنيت ملي با تصريح بر محوري بودن جايگاه ايران در خاورميانه، خليج فارس و آسياي مركزي، براي همكاري جهت تقويت روابط سياسي- اقتصادي ورشو با منطقه اعلام آمادگي نمود.
روحاني در اين ديدار خواستار كوتاه شدن زمان حضور نيروهاي خارجي در عراق شد.
به گزارش ايسنا، سرلشكر باواخويچ، مسئول امنيت ملي لهستان با ابراز خرسندي از سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران اعلام كرد كه ورشو براي تقويت روابط با تهران در همه سطوح دوجانبه و نيز همكاري هاي منطقه و بين المللي آمادگي دارد.وي افزود: ورشو موفقيت نيروهاي خود در عراق را مرهون همكاري با ايران دانسته و نظرات تهران را مورد توجه قرار مي دهد.
باواخويچ گفت: نيروهاي لهستاني بعداز انتخابات عمومي عراق، تخليه خاك اين كشور را آغاز خواهند كرد.
دبير شوراي عالي امنيت با اشاره به سياست ايران مبني بر پاي بند بودن به معاهده منع گسترش سلاح هسته اي پروتكل، پادمان و همكاري با آژانس در اين چارچوب، بر ضرورت تقويت همكاري هاي متقابل صلح آميز هسته اي كشورهاي عضو ان.پي.تي تأكيد كرد.

سرنشينان و قايق هاي اماراتي آزاد شدند
حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه به ايسنا گفت: «به دنبال آزاد شدن سرنشينان لنج ماهي گيري ايراني توسط مقامات اماراتي و بازگشت آنها به ايران و متعاقب انجام بازجويي هاي اوليه از ناخدا و ملوانان قايق هاي توقيف شده اماراتي و روشن شدن غيرعمد بودن ورود غيرمجاز اين قايق ها به آب هاي سرزمين ايران در خليج فارس، مقامات ذيربط ايراني با عنايت به روابط حسنه دو كشور تمامي سرنشينان و قايق هاي توقيف شده اماراتي را آزاد كردند.

نخست وزير پرتغال رئيس كميسيون اروپا شد
سران  اتحاديه  اروپا در نشست  سه شنبه  شب  در بروكسل  با انتخاب  «خوزه مانوئل  دورائو باروسو» به  عنوان  رئيس  جديد كميسيون  اروپا موافقت  كردند.
به گزارش ايرنا از بروكسل نخست  وزير ايرلند كه  كشورش  رياست  دوره اي  اتحاديه  اروپا را به  عهده  دارد، شب  چهارشنبه  در يك  كنفرانس  خبري  اعلام  كرد كه  در نشست  فوق العاده  سران اتحاديه  اروپا، باروسو به  اتفاق  آرا به  رياست  كميسيون  اروپا برگزيده  شد.
سران  اتحاديه  اروپا در اين  نشست  همچنين  با انتخاب  «خاوير سولانا »كميسر روابط خارجي  اين  اتحاديه  به  عنوان  اولين  وزير خارجه  اتحاديه  اروپا موافقت  كردند.
سولانا از زمان  به  اجرا درآمدن  قانون  اساسي  جديد اروپا، زمام  وزارت خارجه  اين  اتحاديه  را به  عهده  خواهد گرفت .
در اين  نشست  سولانا درحال  حاضر بار ديگر در سمت هاي  قبلي  خود به  عنوان دبير كل  شوراي  اروپا و كميسر روابط خارجي  اتحاديه  اروپا ابقا شد.
انتصاب  باروسو به  رياست  كميسيون  اروپا بايد به  تأييد و تصويب  پارلمان  اروپا نيز برسد. نمايندگان  جديد پارلمان  اروپا در نشست  ۲۲ ژوئيه  (اول مرداد) دراستراسبورگ ، اين  موضوع  را به  راي  خواهند گذاشت .

براي پالايش تشكيلات اداري
وزارتخانه ها و معاونان رئيس جمهوري تا اول شهريور فرصت دارند
گروه اقتصادي: همه وزارتخانه ها و معاونان رئيس جمهوري براي ارايه پيشنهادهاي عملي پالايش تشكيلات حوزه فعاليت خود تا اول شهريور فرصت دارند.
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام كرد، سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در بخشنامه اي با تاكيد بر ضرورت پالايش نهادهاي دولتي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور را موظف كرد در صورت ارايه نشدن پيشنهادهاي اصلاحي از طرف وزارتخانه ها و موسسه هاي مستقل در مهلت اعلام شده راسا اصلاحات لازم را در چارچوب اختيارات و مسئوليت هاي شوراي عالي اداري تنظيم و براي تصويب به اين شورا ارائه كند.

علني يا غيرعلني بودن دادگاه آقاجري هنوز مشخص نيست
رييس شعبه رسيدگي كننده به پرونده آقاجري هنوز نسبت به علني بودن يا غيرعلني بودن جلسه محاكمه آقاجري تصميمي نگرفته است.
محمد اسلامي، قاضي شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي- جزايي تهران كه مسئوليت رسيدگي به پرونده آقاجري با عنوان اتهامي اهانت به مقدسات اسلام را بر عهده دارد، در خصوص علني بودن يا غير علني بودن دادگاه وي به ايسنا گفت: در اين زمينه هنوز تصميمي نگرفته ام و بعداً مشخص مي شود كه دادگاه علني است يا غير علني.

يك مقام آگاه در وزارت امور خارجه تأييد كرد
گفت و گوي ايران و سه كشور اروپايي درباره مسائل هسته اي
گفت و گوهاي هسته اي ايران، انگليس، فرانسه و آلمان در سطح مديران كل تا پايان هفته جاري در اروپا انجام خواهد شد.
يك مقام آگاه در وزارت خارجه ايران در گفت و گو با خبرگزاري مهر تاكيد كرد كه مذاكره كنندگان ايراني در سطح مديران كل در يك كشور اروپايي با مديران كل مذاكره كننده از سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس در خصوص همكاريهاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي ديدار و گفت و گو خواهند كرد.
گفت و گوي ايران و انگليس
ادامه مي يابد
در حالي كه ايران از ديروز، ساخت و مونتاژ قطعات دستگاه غني ساز سانتريفيوژ را آغاز كرد، روزنامه پاكستاني جنگ با اشاره به تحولات اخير در پرونده هسته اي ايران به نقل از يك سخنگوي وزارت خارجه انگليس، بدون ذكر نام نوشت: كه انگليس به گفت و گوي خود با ايران ادامه خواهد داد. اين روزنامه در ادامه به نقل از همين مقام افزود: هيچ گونه ضرب الاجلي وجود ندارد، انگليس هميشه گزينه هاي ديگر را در نظر مي گيرد و در حال حاضر بر سر اينكه با اين موضوع چه برخوردي كند در حال تصميم گيري است.
از ديگر سو معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا بار ديگر با تكرار اين اتهام كه ايران به دنبال سلاح هسته اي است اظهار داشت كه ايران همچنان به پنهان سازي برنامه هاي توليدات تسليحات هسته اي خود ادامه مي دهد.
همچنين پايگاه خبري چارلسون آمريكا نوشت: موضع گيري سرسختانه ايران در قبال پرونده هسته اي نشاندهنده اين است كه افزايش فشار بر اين كشور توسط آژانس انرژي اتمي به خاطر عدم همكاري كامل ايران با بازرسان آژانس، تاثير بسزايي بر روند فعاليتهاي اين كشور نداشته است.
به گزارش خبرگزاري كار ايران (ايلنا) اين پايگاه خبري با انتشار مقاله اي خواستار تعيين ضرب الاجل براي واداركردن ايران به ارائه اطلاعات كامل و اجراي تعهدات بين المللي برنامه هسته اي ايران شد و افزود: شوراي امنيت سازمان ملل هم بايد به ايران متذكر شود كه تنها جايگزين براي همكاري با آژانس، رويارويي با تحريم است.
اين مقاله با اشاره به اين كه دولت ايران به رغم امضاي توافقنامه اي با انگليس، فرانسه و آلمان مبني بر تعليق ساخت قطعات سانتريفيوژ ، ساخت آن را براي غني سازي اورانيوم از سر مي گيرد، نوشت كه ساخت اين قطعات در صورت توليد سوخت براي راكتورهاي غيرنظامي مجاز است اما اين قطعات براي ساخت سلاح هاي هسته اي نيز به كار مي رود.
اين در حالي است كه مقامات ايراني توضيح داده اند كه براي آغاز ساخت قطعات سانتريفيوژ با آژانس بين المللي انرژي اتمي هماهنگي شده و از ديگر سو چنين كاري مغايرتي با پيمان منع گسترش سلاح هسته اي و بيانيه تهران ندارد.
همچنين با توجه به اين كه سه كشور اروپايي فرانسه، انگليس و آلمان تعهدات خود در قبال تهران را از جمله همكاري براي بسته شدن پرونده ايران در شوراي حكام آژانس به جاي نياوردند، ايران حق مسلم خود مي داند كه چندان به بيانيه تهران وفادار نماند و برنامه هاي خود در راستاي كسب تكنولوژي صلح آميز هسته اي را ادامه دهد.
فعاليت اتمي ايران
ربطي به اروپايي ها ندارد
علي اكبر محتشمي پور عضو مجمع روحانيون مبارز در سخنراني اش به مناسبت ايام فاطميه به مناقشه ميان ايران و آژانس انرژي اتمي اشاره كرد و افزود: ملت ايران دستيابي به فناوري و علوم هسته اي و هر علمي كه راهگشاي مسائل و مشكلات زندگي انسانهاست حق خود مي داند.
به گزارش ايسنا وي با انتقاد از اين كه ملت ايران و حتي كارشناسان هم در مورد حضور سه وزير اروپايي براي توافق هسته اي با ايران و هم سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي به بروكسل و امضاي توافقي مبني بر تعليق ساخت قطعات دستگاه سانتريفيوژ خيلي دير مطلع شدند گفت: امروز اروپايي ها نه تنها پرونده ايران را نبستند بلكه در تصويب و امضا قطعنامه و پيش نويس بر ضد ايران پيشتازند به نحوي كه دبير شوراي عالي امنيت در نامه اي با اشاره به عدم پايبندي اين سه كشور اروپايي، از اعلام زماني براي تعليق داوطلبانه ساخت قطعات سانتريفيوژ خبر داد.
محتشمي پور خاطرنشان كرد: فعاليت ايران چه ربطي به اروپايي ها دارد مگر ايران با آژانس انرژي هسته اي مساله ندارد پس چگونه است كه حركتها و رفتارهاي ايران در آژانس تحت تاثير و رفتار و حكومت اروپايي هاست مگر سيستم هاي بين المللي قيم مي خواهند.
اروپا مواضعش را در قبال ايران
تصحيح كند
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگو با سفير آلمان ابراز اميدواري كرد جلسه شوراي مديران كل سه كشور اروپايي با نمايندگان جمهوري اسلامي ايران بتواند اشتباهات كشورهاي اروپايي را در صدور قطعنامه جبران كند.
به گزارش مهر بروجردي در ديدار با سفير آلمان در تهران همكاري توافق و بيانيه مشترك ايران و كشورهاي آلمان، انگليس و فرانسه را به بنايي رفيع درمناسبات ايران و اروپا توصيف كرد و افزود: متاسفانه اين بنا ، با قطعنامه اخير پيشنهادي از سوي سه كشور اروپايي فرو ريخت.وي تصريح كرد: رهبري ، افكار عمومي ، دولت و مجلس ايران ، استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و غني سازي اورانيوم را با نظارت آژانس بين المللي انرژي هسته اي حق خود مي داند.
وي افزود: فضاي مجلس هفتم ، با توجه به قطعنامه اخير سه كشور اروپايي در وين و اجلاس شوراي حكام ، عليه ايران ، به هيچوجه براي بررسي تصويب پروتكل الحاقي مناسب نبوده و اروپا بايد مواضع خودش را در قبال فن آوري هسته اي ايران تصحيح كند.
سپس در ادامه اين ديدار بارون پاول فون مالتسان - سفير آلمان درايران ، با ابراز خرسندي از گام هاي موثر برداشته شده توسط ايران جهت شفاف سازي و رفع نگراني جامعه بين المللي اظهار اميدواري كرد كه با همكاري بيشتر كشورمان با آژانس ، پرونده ايران هرچه زودتر بسته شود .
بيگانگان  حق ندارند در خصوص فن آوري هسته اي براي ملت ايران تصميم بگيرند
حبيب الله پيمان گفت: هيچ قدرت خارجي  حق ندارد در خصوص داشتن و يا نداشتن فن آوري هسته اي براي ملت ايران تصميم گيري كند و تصميم گيري در اين خصوص، حق طبيعي ملت ايران است.
پيمان در گفت و گو با فارس افزود: مسئولان كشور بايد به هنگام تصميمات كلان در اين زمينه بر اصل اساسي استقلال ملي تاكيد داشته باشند. وي اظهار داشت: دست يابي به هر دانشي بالاخص دانش روز و تكنولوژي پيشرفته هسته اي حق ملت  ايران است و ايران بايد خودش در اين زمينه تصميم بگيرد، نه كشورها و قدرت هاي خارجي.
پيمان تاكيد كرد: ملت ايران تنها مرجعي است كه مي تواند در خصوص داشتن و يا نداشتن فن آوري هسته اي تصميم گيري كند، چرا كه مي تواند مصالح ملي خود را تشخيص دهد.

سخنگوي وزارت خارجه:
اظهارات ضدايراني بوش واكنشي به شكست هاي آمريكاست
سخنگوي وزارت خارجه سخنان جورج بوش در استانبول پيرامون  ايران را دور از شأن رئيس جمهور يك كشور دانست. به گزارش ايسنا، آصفي گفت: «آقاي بوش فراموش نكرده اند كه با راي دادگاه رئيس جمهور شده اند و از آن پس و به ويژه در ماههاي اخير به واسطه يكجانبه گرايي يا به تعبير ديگر خودكامگي همواره سرزنش شده است.»
آصفي افزود: «سياست هاي نادرست بوش كار را به جايي رسانيده كه اخيرا حتي اساتيد دانشگاهي آمريكا و برخي محافل علمي نيز به وي در خصوص عواقب و پيامدهاي رفتار غير دموكراتيك و خودكامه هشدار داده اند.»
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: «اظهارات بوش به دليل ناكامي از شكست هاي مكرر و عصبانيت مفرط است.»به گزارش ايسنا، روزنامه  آمريكايي واشنگتن تايمز به نقل از جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا كه در مراسم اختتاميه ي اجلاس ناتو در استانبول سخن مي گفت، اظهارداشت: «رشد دموكراسي در عراق اميدواري را براي ديگر اصلاح طلبان در خاورميانه به دنبال دارد و پيام بسيار متفاوتي را براي تهران و دمشق دارد.»

به درخواست آمريكا و تصميم دولت بغداد
مرزهاي ايران و عراق بسته شد
009213.jpg
دولت موقت عراق با گذشت ساعاتي از برگزاري مراسم انتقال قدرت و در نخستين اقدام خود در قبال ايران، مرزهاي اين كشور با ايران را به درخواست اشغالگران آمريكايي بست.
به گزارش خبرگزاري كار ايران پايگاه خبري «عراق فردا» كه زير نظر نيروهاي اشغالگر اداره مي شود با اعلام اين خبر به نقل از مقامات مسؤول عراقي در شهر بصره افزود: «اين دستور تنها ساعاتي پيش از برگزاري مراسم انتقال قدرت در روز دوشنبه به مسؤولان عراقي ابلاغ شده است.»
اين خبر حاكي است: «اين اقدام دولت موقت عراق در راستاي آنچه ورود عناصر تروريست مسلح به خاك عراق و اقدام به عمليات هاي تخريبي خوانده شده انجام گرفته است.»
شهر بصره و مناطق مرزي جنوبي عراق هم اكنون توسط نظاميان اشغالگر انگليسي اداره مي شود.
اين در حالي است كه غازي عجيل الياور، رئيس جمهور دولت موقت عراق در نخستين اظهارات خود پس از تحويل قدرت در عراق تصريح كرده بود:ما دست دوستي به سوي ايران دراز مي كنيم.
اياد علاوي، نخست وزير عراق نيز چندي پيش با حضور درمرز ايران و گفت وگو با مقامات تهران قول داده بود مرزها را به  زودي باز كند تا رفت وآمد عادي مسافران و زائران از سرگرفته شود.

آيت الله هاشمي رفسنجاني:
هدف اتهامات هسته اي غرب جلوگيري از دستيابي ايران به دانش است
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، اتهامات  آمريكا و قدرتهاي  بزرگ  عليه فعاليت هاي  صلح  آميز هسته اي  ايران  را بي اساس  خواند و هدف  از اين  اتهامات را ممانعت  از پيشرفت  ايران  در دستيابي  به  علم  و دانش  دانست .
به گزارش ايرنا آيت الله هاشمي  رفسنجاني  ديروز در همايش  بررسي  پيامدهاي  كاربرد سلاح هاي  شيميايي، ايران  را از قربانيان  سلاح  شيميايي  دانست  و گفت :كساني  كه  ما را متهم  به  تلاش  براي  دستيابي  به  سلاح  كشتار جمعي  مي كنند،خودشان  آلوده  هستند و مسائل  و مشكلات  خود را برون  فكني  مي كنند.
وي ، هدف  از جنجالهاي  تبليغاتي  دشمنان  عليه  فعاليت هاي  صلح  آميز هسته اي ايران  را تلاش  براي  جلوگيري  از پيشرفت  انقلاب  اسلامي  دانست  و گفت : ما باهمه  ظرفيت ها و رافت  اسلامي  و دينداري  در مقابل  دشمناني  قرار گرفته ايم  كه حيله باز، دروغگو و بي رحم  هستند و به  دروغ  خود را مخالف  سلاح  كشتار جمعي معرفي  مي كنند.
هاشمي  رفسنجاني ، مسابقه  تسليحاتي  ميان  آمريكا و قدرتهاي  بزرگ  را موردانتقاد قرار داد و گفت : ترديدي  وجود ندارد كه  سلاح  شيميايي  و كشتار جمعي به  شيوه هاي  نوين  صنعتي  و فني  از غرب  سرچشمه  مي گيرد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  با انتقاد از «سكوت  مرگبار»قدرتهاي جهاني ، سازمانها و مجامع  حقوق  بشر در برابر كاربرد سلاح  شيميايي  توسط رژيم  بعث  صدام  عليه  رزمندگان  ايران  گفت : بايد چهره  كريه  مدعيان  حقوق بشر را افشا كنيم .وي  با اشاره  به  گسترش  موج  تروريسم  و استفاده  از سلاح  كشتارجمعي  درجهان  گفت : بايد بپذيريم  كه  خطرافتادن  سلاح  كشتار جمعي  در دست  تروريست ها جدي  است .
هاشمي رفسنجاني گفت : تا زمانيكه  دامنه  اين  مسائل  به  غرب  نرسيده  بود، آنان  نگران نبودند اما اكنون  كه  در خطر افتاده اند اينگونه  وحشت  كرده اند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در بخش  ديگري  از سخنانش ، تحقيقات  انجام شده  در خصوص  درمان  و مقابله  با عوارض  و پيامدهاي  ناشي  از كاربرد سلاح شيميايي  در خصوص  مجروحان  شيميايي  را ناكافي  خواند و از همه  محققان  وپژوهشگران  خواست  تا از كارعلمي  و تحقيقي  در اين  خصوص  دريغ  نكنند.

مذاكرات ايران و مكزيك براي تقويت روابط سياسي و تجاري
كمال خرازي، وزير خارجه ايران و لوئيز ارستو دربز، وزير امور خارجه مكزيك ديروز طي مذاكرات در مكزيكوسيتي پيرامون راه هاي گسترش مناسبات و افزايش همكاري هاي اقتصادي و فرهنگي و همچنين تقويت رايزني پيرامون موضوعات مختلف بين المللي گفت وگو كردند.
به گزارش ايسنا، دو طرف در اين ديدار از همكاري هاي بيشتر بخش هاي خصوصي دو كشور استقبال كرده و بر افزايش تماس هاي في مابين تأكيد نمودند.وزيران خارجه ايران و مكزيك همچنين پيرامون تحولات عراق، آخرين وضعيت افغانستان و مهمترين مسايل بين المللي گفت وگو و تبادل نظر كردند.
خرازي در اين مذاكرات ديدگاه و فعاليت هاي صلح آميز هسته اي  ايران را تشريح كرد. وي خاطرنشان كرد: در دكترين امنيتي  ايران سلاح اتمي جايي ندارد و ايران از جمله كشورهاي خواهان عاري شدن منطقه خاورميانه از هرگونه سلاح كشتار جمعي مي باشد.
در بيانيه منتشر شده از سوي وزارت خارجه مكزيك كه درباره سفر خرازي منتشر شده آمده است سفر وزير خارجه ايران به مكزيك موجب آن خواهد شد تا برخلاف گذشته گام جديد در راستاي همكاري ها ميان دو كشور برداشته شود.

كوتاه از سياست ايران
تقدير خاتمي از وزارت راه
رييس جمهوري در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان اردبيل، وزارت راه را ازجمله وزارتخانه هاي فوق العاده خوب دولت نام برد و افزود: عنايتي كه در چند سال گذشته به توسعه بخش هاي آب و راه شده، قابل توجه است.به گزارش ايسنا، خاتمي گفت: درخصوص راههاي دريايي، هوايي، راه آهن و جاده ها كارهاي ارزنده اي صورت گرفته است.
رسيدگي به ۵۰ پرونده در ديدار مردمي رييس قوه قضاييه
رييس قوه قضاييه ديروز در ادامه ديدارهاي مردمي هفتگي خود به اعتراض و شكايات ۵۰ نفر از مراجعه كنندگان به اين قوه رسيدگي كرد و انتقادات آنان را درخصوص نحوه رسيدگي به پرونده هايشان شنيد.به گزارش ايسنا، آيت الله هاشمي شاهرودي، پس از بررسي پرونده ها در زمينه تسريع و تجديدنظر در رسيدگي به آنها براساس ماده ۲ اختيارات رييس قوه قضاييه دستورات لازم را صادر كرد.وي همچنين در رابطه با برخي ديگر از پرونده ها به استناد ماده ۴ آيين نامه عفو و بخشودگي دستور تخفيف و عفو مجازات داد.
كنگره سراسري حزب اعتدال و توسعه تابستان برگزار مي شود
يك عضو دفتر سياسي حزب اعتدال و توسعه خبر داد كه كنگره سراسري جنوب اعتدال و توسعه تابستان امسال برگزار مي شود.محمدرضا طوراني در گفت وگو با ايسنا افزود: در اين كنگره كه در تابستان برگزار مي شود، فراخواني براي تشكيل كميته هاي تخصصي ارايه خواهيم داد و قصد داريم كميته هاي تخصصي در حوزه دانشجويان، دانشگاهيان، فرهنگيان و هنرمندان و ساير حوزه ها ايجاد كنيم.وي ادامه داد: همچنين اين حزب تاكنون ۶۰ درصد دفاتر استاني خود را ايجاد كرده و تلاش داريم تا مهرماه دفاتر استاني حزب فعال شود و از مهر و آبان به سمت فعال كردن تشكيلاتي اين دفاتر حركت كنيم.

جلوگيري از خروج ۴۳ زاير غيرمجاز عتبات عاليات در مرز آبي آبادان
مسئول روابط عمومي فرماندهي منطقه انتظامي آبادان گفت: مأموران مرزباني سه شنبه شب از خروج ۴۳ زاير غيرمجاز افغاني كه قصد داشتند از طريق مرزآبي (اروندرود) آبادان به شهرهاي مقدس عراق بروند جلوگيري كردند.
سروان «عيسي ماكنالي» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: اين زايران افغاني كه ساكن شهرهاي كاشان، قم، شيراز و مشهد هستند قصد داشتند با همكاري راه بلدان بومي از طريق آبراه اروند به آنسوي مرز بروند كه با هشياري ماموران مرزباني پاسگاه ايراني «شطيط» از خروج آنان جلوگيري شد.
ماه گذشته نيز از خروج حدود يكصد زاير ايراني كه قصد داشتند بصورت غيرقانوني از كشور خارج شوند جلوگيري شد.
مراجع قضايي براي كساني كه قصد داشته باشند بصورت غيرقانوني به شهرهاي مقدس عراق بروند تنها ۵۰ هزار ريال جريمه نقدي در نظر مي گيرد.
دو هفته پيش مرز شلمچه پس از دو ماه بر روي زايران عتبات عاليات باز شد ولي با اين حال خروج غيرقانوني زايران از مرزهاي آبي جنوب خوزستان كم و بيش گزارش مي شود.

روزنامه انگليسي ديلي تلگراف فاش كرد
طرح آمريكا براي حمله به ايران در جريان جنگ عراق
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف به نقل از يك مقام عالي رتبه كه نامي از وي نبرد فاش كرد كه فرمانده  نيروي نظامي آمريكا در عراق دستور
آماده سازي حمله اي تمام عيار عليه نيروهاي ايراني را كه ادعا مي شود از مرز عراق عبور كرده و اين منطقه را تصرف كرده بودند، براي سربازان انگليسي صادر كرده بود.
به گزارش ايسنا اين روزنامه با بيان اين كه يك حمله قطعا مي توانست درگيري آشكاري با ايران را باعث شود، افزود كه انگليس سعي كرد اين مساله را از طريق راههاي ديپلماتيك حل كند.
به نوشته  اين روزنامه ، يك منبع وزارت دفاع انگليس كه نامي از وي برده نشده است، روز گذشته ادعا كرد: «اگر به مواضع ايراني ها حمله مي كرديم، جهنمي به پا مي شد.»
اين روزنامه ادامه داد: «اين حادثه هفته  گذشته به وسيله  يك مقام عالي رتبه  انگليسي در كنفرانسي در لندن فاش شد و امروز (ديروز) به چاپ رسيد، هويت اين مقام عالي رتبه فاش نشده است.
تلگراف به نقل ازيك سخنگوي وزارت دفاع انگليس ادامه داد: «برخي ايستگاه هاي مرزي و بازرسي ايران در آن طرف مرز، در يك كيلومتري داخل خاك عراق مجددا مستقر شده بودند.»
اين روزنامه ادامه داد: «حادثه  بازداشت نظاميان انگليسي حدود يك هفته طول كشيد و با مذاكرات تلفني جك استراو وكمال خرازي، وزراي امور خارجه  انگليس و ايران رفع شد.»
اين گزارش به نقل از يك مقام انگليسي افزود: اين حادثه بسيار ناگوار به نظر مي رسيد، اما لندن اطمينان داشت اين يك اشتباه بوده است و مي تواند با راههاي ديپلماتيك حل شود. با بغداد تماس گرفتيم و گفتيم هيچ كار احمقانه اي انجام ندهيد، ما در حال مذاكره با ايران هستيم.

در راهروهاي مجلس
* محمدرضا فاكر رئيس كميسيون اصل نود اعلام كرد: با الحاق اصل ۸۸ قانون اساسي به اصل ۹۰، موافق هستيم چرا كه اين اقدام در جهت افزايش امكانات در رسيدگي به شكايات مطرح در اين كميسيون و تسهيل اين امور است.
* مير تاج الديني نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس اعلام كرد پاسخ هاي وزير ارشاد به سئوال نمايندگان تهران مبني بر فعاليتهاي فرهنگي شركت نفتي شل در ايران كميسيون را قانع نكرد و اين سئوال در صحن علني مطرح خواهد شد.
شركت شل به بيست مورد فعاليت فرهنگي در ايران مشغول است كه دايركردن كلاسهاي آموزشي براي زنان و خانواده ها، اعزام دانش آموزان براي شركت در المپيادها به خارج از كشور، برگزاري پروژه درازمدت لباس هاي محلي و طرح سه ساله تبادل فرهنگي ميان كودكان ايراني و هلندي و ... از جمله اقدامات اين شركت نفتي است كه خارج از حيطه ماموريت آن قرار دارد.
* حداد عادل رئيس مجلس در پايان نطق حبيب زاده نماينده بوكان كه از سكوت طولاني مسئولان ذي ربط در زمينه چاپ كتاب موهن عليه شيعه و سني انتقاد كرده بود گفت: مسئولان نظام جمهوري اسلامي همواره بر وحدت شيعه و سني و تقريب مذاهب تاكيد داشته و دارند. وي ضمن تاكيد بر اينكه انتقاد بر نويسنده اين كتاب كاملا بجاست عنوان كرد مسئولان هيچ گاه در مقابل چاپ و انتشار اين كتاب سكوت نكرده اند و اين شخص را دستگير نموده اند.
* ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان پيگيري  طرح هاي ناتمام مجلس ششم را خواستار شد. وي با اشاره به مواد ۱۹۲ تا ۲۰۲ آيين نامه داخلي مجلس گفت: طرح ها و لوايح باقيمانده از مجلس ششم بايد پيگيري شود چون مجالس هويت مستمر دارند.
* جلسه علني روز گذشته به مدت ۴۵ دقيقه تعطيل شد. رئيس جلسه اعلام كرد تا حضور يافتن سردار قاليباف ، مجلس براي تنفس تعطيل مي شود كه اقدام جديدي بود. بعد از حضور سردار قاليباف و اينكه وي گزارشي را در مورد اقدامات و مشكلات فراروي اين نيرو ارائه كرد نيز جلسه غيرعلني برگزار شد.

به سوي انتخابات
فعاليت مقدماتي موتلفه براي انتخابات رياست جمهوري
رئيس مركز سياسي حزب مؤتلفه اسلامي، با بيان اين كه تشكل متبوعش هنوز بحث درباره مصاديق انتخابات رياست جمهوري را زود مي داند، تأكيد كرد: اكنون كه در فضاي بحث انتخابات رياست جمهوري، به عنوان مهمترين موضوع فضاي سياسي كشور قرار داريم، حزب مؤتلفه نيز همچون ديگر احزاب در حال پرداختن به فعاليت هاي مقدماتي است.اسدالله بادامچپان در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: ما معتقديم كه بايد مشكلات كشور را شناخت و براي آن راهكارها و راهبردهايي را پيش بيني كرد و سرانجام به اين بحث كه چه كساني قادر به حل اين مشكلات هستند پرداخت.به گفته وي در انتخاب اصلح از ميان افرادي كه قادر به حل مشكلات هستند بايد گروههاي همفكر با هم هماهنگي داشته باشند.
راهبرد ايثارگران، جوانگرايي در انتخابات
دفتر سياسي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي براي انتخابات رياست جمهوري برنامه هاي خود را در دستور كار قرار داده است.
علي دارابي، قائم مقام دبير كل جمعيت ايثارگران در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر افزود: درباره شرايط، ويژگي ها و مختصات كانديداي مورد نظر خود بحث و بررسي هايي انجام داده ايم و مي دهيم.وي اظهار داشت: راهبرد و استراتژي جمعيت تا اين لحظه، دنبال كردن جوان گرايي در انتخابات رياست جمهوري است؛ تا به سمت تحول و نوگرايي بيشتري برويم، اما شخصيتي متناسب با اين راهبرد در يك زمان مقتضي معرفي خواهد شد.وي ابراز داشت:  جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي هر دو هفته يك بار با دعوت از فعالان سياسي و مسئولان كشوري، شرايط كشور و راه برون رفت از چالش ها را بررسي مي كند تا بتواند به نهادهاي ديگر كمك كند.
دو نگاه به انتخابات و سياست ورزي زنان
دبير انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها گفت: وقتي مي گوييم رجال سياسي كشور يا رجال سياسي دنيا توجه به كارگزاران مهم است نه جنسيت زن و مرد، بنابراين زنان هم جزء رجال سياسي هستند.
محسن رهامي در گفت وگو با ايلنا افزود:  اصل ۱۱۵ قانون اساسي ابهام برانگيز است، گرچه رجال سياسي اعم از زنان است اما تفسير شوراي نگهبان اين بوده است كه منظور از رجال،  مردان هستند و حاكميت نبايد دست زنان باشد.
محسن رهامي افزود: در آن موقع كه قانون اساسي نوشته شد به اين موضوع دقت نشد و اگر چه در مجلس خبرگان گفته شده بود كه رهبري و مرجعيت بايد دست مردها باشد اما در مورد رياست جمهوري به اين شدت بحث نشده است.
در همين حال مدير مسئول هفته نامه «صبح دوكوهه» گفت: به اعتقاد من تدبير امور مملكت را بر عهده زنان گذاشتن براساس روايت اشتباه محض است.
مسعود ده نمكي با انتقاد از روحيه برخي مديران نظام كه در مراحل حساس تصميم هاي درست نمي گيرند، گفت: در حالي كه مردان زن نمايي در سيستم هاي مديريتي و تصميم گيري، شهامت گرفتن حق مردم را از بيگانگان ندارند، زنان بايد حساب كار خود را بكنند.
انتخابات آزاد و ائتلاف
به اعتقاد يك عضو هيأت داوري جبهه مشاركت ايران اسلامي مادامي كه ارتباط مردم با نظام بازسازي و انتخابات آزاد برگزار نشود، ائتلاف ميان گروههاي سياسي براي انتخابات رياست جمهوري بي معناست.
محمدحسن خليلي اردكاني نماينده سابق مجلس در گفت وگو با ايسنا جلب رضايت عمومي مردم از سوي مجموعه نظام به ويژه شوراي نگهبان را براي تضمين حضور مردم پاي صندوق هاي رأي الزامي دانست و با قطعيت گفت: چنانچه فضاي سياسي كشور باز و صلاحيت كانديداها از سوي شوراي نگهبان تاييد شود، جبهه دوم خرداد بايد كانديداي واحدي را معرفي كنند؛ چرا كه به اين ترتيب امكان جلب آراي مردم را خواهند داشت.
در همين حال يك عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي معتقد است كه امكان ائتلاف ميان گروههاي دوم خرداد در مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري يعني مرحله اي كه وي پس از اعلام نظر و تأييد هيات نظارت بر انتخابات عنوان كرد، محتمل تر است.
احمد شيرزاد در گفتگو با ايسنا با اشاره به اين كه احزاب و گروهها در حال حاضر براي انتخابات رياست جمهوري در حال رايزني هستند، خاطرنشان كرد: بايد اجازه داد تا اين رايزني ها در محيطي آرام ادامه يابد، بنابراين از هم اكنون نتيجه گيري درباره اين مسأله زود است و آرامش اين محيط را بر هم مي زند.

بوش رهبران خاورميانه را تهديد كرد
جورج بوش رييس جمهور آمريكا سه شنبه شب در پايان سفر پنج روزه به اروپا و تركيه، در سخنراني در استانبول از كشورهاي اسلامي خواست از دمكراسي استقبال كنند و به «حكومت هاي خودكامه خاورميانه از جمله آنها كه متحد آمريكا هستند» هشدار داد كه «جهت وقايع جهان امروز را» درك كنند.
به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، بوش در اين سخنراني كه در پايان نشست دو روزه سران ناتو در استانبول انجام شد گفت، مي پذيريم كه كشورهاي غربي با حمايت از بعضي رهبران سركوبگر خاورميانه به خاطر حفظ ثبات منطقه به تقويت افراطي گري در اين منطقه كمك كرده اند. اما نمي توان به مردم خاورميانه كه آرزوي آزادي دارند خيانت كرد و كشورهاي غربي با ناديده گرفتن چرخه  ديكتاتوري و تند روي امنيتي بدست نمي آورند.
بوش در اين سخنراني در دانشگاه گالاتاسراي از ايده جديد برخورد با تروريسم از طريق مدرن كردن كشورهاي اسلامي سخن گفت و با ذكر اين بهانه كه حمله به عراق مرحله اول استراتژي ارتقاي دمكراسي در «خاورميانه بزرگ» است، براي توجيه اين تهاجم نظامي جنجال  برانگيز تلاش كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |