سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۹ - Jul 6, 2004
عقل و فعال سازي آن
امام علي (ع) مي فرمايد: انسان عقل است و صورت، پس هر كه عقل از او رويگردان شود و صورت آدمي با او بماند كامل نيست و چون كسي است كه روح ندارد.
بحار - ۷‎/۷۸
امروز با حافظ
ور از طلب بنشينم به كينه برخيزد
اگر روم ز پي اش فتنه ها برانگيزد
چوگرد در پي اش افتم ، چوباد بگريزد
وگر به رهگذري يك دم از وفا داري
نگارستان
009504.jpg
لئوناردو داوينچي
بشارت - رنگ روغن روي چوب / ۲۱۷ * ۹۸ سانتي متر-گالري دگلي يوفيزي / فلورانس
تفسير معاني اين اثر منحصر به فرد داوينچي روشن و آشكار است. اتفاقات،در شامگاهي آرام و جلوي منزل مريم مقدس رخ مي دهند. باغ با علفها و گلهاي مرطوبي كه توسط يك ديوار محصور شده اند، به نرمي ظاهر مي شود.در قسمت فوقاني نقاشي، جنگل بالا مي آيد و چشم انداز روشن و عميقي با درختان و تپه ها ديده مي شود. فرشته با لباس قرمز بر روي پاي راستش زانو زده تا پيغام خداوند را به مريم برساند. مريم نيز بي پروا و بي باك درود فرشته را پذيرا مي شود، در حالي كه با بازوي راستش مشغول ريسندگي است.نقاش، نمايش دقيقي را با استفاده از سايه ظريف رنگهاي ملايم عرضه مي كند و از ميان ظاهر چهره شخصيتها سعي در ارائه بيان ذهني و دروني دارد.

بهارستان
من اما بيشترين سخن را
در كمترين زمان به تو گفتم
تنها به تو
اوز دمير آصف - ترجمه عمران صلاحي

برگزيدگان دوسالانه عكس معرفي شدند
برگزيدگان نهمين دوسالانه عكس تهران جوايز خود را شامل تنديس، لوح افتخار و فرصت مطالعاتي در فرانسه دريافت كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، نهمين نمايشگاه دوسالانه عكس تهران با هدف ارزيابي تلاش هاي خلاقانه عكاسان ايران و معرفي چهره هاي تازه و نوآوري هاي ارزشمند در هنر عكاسي،  توسط شوراي سياستگذاري دوسالانه مركب از عده اي چهره هاي صاحب نام عكاسي كشور و با حمايت مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، عصر ديروز در نگارخانه خيال گشايش يافت.
بر اساس اين گزارش، جايزه نخست دوسالانه، تنديس دوسالانه ، لوح افتخار و سه ماه فرصت مطالعاتي در كشور فرانسه به محمد غزالي با اثر «سلف پرتره»،  تنديس دوسالانه ، لوح افتخار و دو ماه فرصت مطالعاتي در كشور فرانسه به نفر دوم مهدي عراقچيان با اثر «بدون عنوان» و تنديس دوسالانه ، لوح افتخار و يك ماه سفر مطالعاتي در كشور فرانسه به نفر سوم پيمان هوشمندزاده با اثر «يك حساب سرانگشتي» اهدا شد.
بنابراين گزارش، تنديس دوسالانه و ديپلم افتخار به همراه ۵ سكه بهار آزادي به علي اسدي رمي با اثر «در برابر فردا»،  سعيد محمودي ازناوه با اثر «رنگ سايه غروب» و حسن رجبي نژاد با اثر «مالفروشان» تقديم و همچنين لوح افتخار اين دوسالانه به آثار «بدون عنوان»  محسن غلامي، ابراهيم خادم بيات، نيما عليزاده و خانم آتيه نوري اهدا شد.

جشن نمايش برگزار مي شود
بهزاد فراهاني سخنگوي كانون نمايشنامه نويسان خانه  تئاتر در گفت وگو با ايسنا اظهارداشت: كانون نمايشنامه نويسان، جشن نمايشنامه نويسان را نيمه دوم امسال برگزار مي كند كه بخشي از آن به انتخاب بهترين نمايشنامه سال برمي گردد و بخشي ديگر مربوط به تكريم و بزرگداشت درام نويسان كهن ايران و كساني است كه خدماتي را به جريان نمايشنامه نويسان ايران ارائه كرده اند.
وي تصريح كرد: اين جشنواره، براي ارتقاي جريان نمايشنامه نويسي در ايران برگزار مي شود و به همين منظور كميته اي متشكل از درام نويسان خوب ايراني تشكيل مي گردد كه معيارهاي انتخاب بهترين نمايشنامه را تعيين مي كنند ضمن اينكه در اين انتخاب، نگاه هنري وجود ندارد.
فراهاني گفت: بزودي از همه درام نويسان كشور كه در دهه ۸۰ آثاري را به نگارش در آورده اند، دعوت مي كنيم تا بدون هيچ گونه قانونمندي در اين جشنواره شركت كنند.
وي همچنين از فعال شدن كميسيون هاي گوناگون كانون نمايشنامه نويسان خبر داد و با اشاره به تغيير مديريت صدا وسيما گفت: گويا آقاي ضرغامي تلاش دارند گوشه چشمي  به تئاتر و بويژه تئاتر ملي داشته باشند.

۶۰ نمايش در جشنواره تئاتر دفاع مقدس
ستاد مركزي يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس جهت ارزيابي و هماهنگي با ستاد اجرايي جشنواره در مشهد جلسه اي تشكيل داد.
به گزارش روابط عمومي يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس، اين جلسه با حضور سيد محمد علوي (دبير جشنواره)، مهرداد راياني مخصوص (معاونت ارتباطات و روابط عمومي)، رحمت اميني (معاونت ارزشيابي)، محسن سليماني فارساني (مدير دبيرخانه) و حشمت نجفي (مدير اجرايي و مالي) و استاندار خراسان، مدير كل صدا و سيما، فرمانده سپاه پاسداران و مدير كل ارشاد شهر مشهد برگزار شد.
در اين جلسه، مسئولان استان و ستاد مركزي جشنواره درباره  پشتيباني و اجراي ۶۰ گروه نمايش در بخش هاي صحنه (بزرگسالان و نوجوان) و عروسكي در شهر مشهد به توافق رسيدند.
گفتني است يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس اوايل مهر ماه سال جاري در شهر مشهد برگزار خواهد شد و طي آن برگزيدگان سه جشنواره منطقه اي (اروميه، كرمان و همدان) و گروه هاي برگزيده تهران حضور خواهند داشت و با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.

از ۲۰ تا ۲۶ تير برگزار مي شود
هفته فيلم ارامنه در موزه سينما
برنامه هفته فيلم ارامنه و سينماي ايران كه طي روزهاي ۲۰ تا ۲۶ تيرماه به همت موزه سينما برگزار مي شود، اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، بيستم تيرماه و در اولين شب كه به عنوان شب ساموئل خاچيكيان معرفي شده است، امير قويدل و حسن حسيني سخنراني خواهند كرد.
نمايش بخش هايي از فيلم گفت وگوي خاچيكيان با موزه سينما و بخش هايي از فيلم  هاي وي مانند چهار راه حوادث، طوفان در شهر ما، فرياد نيمه شب، يك قدم تا مرگ، دلهره، ضربت ، خداحافظ تهران ، عقاب ها و بلوف از ديگر برنامه هاي بيستم تيرماه است.
همچنين بيست ويكم تيرماه با نام اونس اوهانيانس نامگذاري شده كه خسرو دهقان در آن سخنراني مي كند.
نمايش كامل دومين فيلم صامت اوهانيانس در مقام كارگردان، فيلمنامه نويس، تدوينگر و بازيگر به نام حاجي آقا آكتور سينما از برنامه هاي شب دوم است. نمايش اين فيلم با تك نوازي پيانو توسط شاهين فرهت زير نظر لوريس چكناواريان همراه است.
همچنين نمايش بخش هايي از فيلم موزه سينما درباره مزار اوهانيانس به مدت زماني ۶۵ دقيقه از ديگر برنامه هاي شب دوم است.

عكاس ايراني نامزد دريافت جايزه عكس چين
شش قطعه عكس از آثار پورصمد با عنوان درمان سنتي كه آژانس عكس ايران به مسابقه عكاسي چين ارسال كرده بود، به نمايشگاه راه يافت و نامزد دريافت جايزه شد.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، مجموعه عكسهاي جواد پورصمد همراه با ديگر آثار برگزيده در موزه گوانگ دونگ در جنوب چين به معرض ديد علاقه مندان درآمده است.
شايان ذكر است كه آ ثار مسابقه عكاسي چين، در سال ۲۰۰۵ ميلادي نيز در نمايشگاه سازمان ملل متحد كه در ژاپن برگزار خواهد شد در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.

فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
فروش روزانه فيلم هاي ايراني و خارجي تا تاريخ ۱۳ تير ماه اعلام شد.
به گزارش بنياد سينمايي فارابي معادله به كارگرداني ابراهيم وحيدزاده و با بازي حسين ياري، مريلا زارعي بعد از ۳ روز نمايش در ۲۱ سينما ۱۲ ميليون تومان فروخت.
«باج خور» به كارگرداني فرزاد مؤتمن و بازي نيكي كريمي، فريبرز عرب نيا و ايرج نوذري بعد از ۳۸ روز نمايش در ۸ سينما فروشي معادل ۷۳ ميليون تومان داشت.
«جوجه اردك من» به كارگرداني امير فيضي بعد از ۱۷ روز نمايش در ۱۲ سينما ۲۱ ميليون تومان فروخت.
«شهر زيبا» به كارگرداني اصغر فرهادي و بازي ترانه عليدوستي، بابك انصاريان و فرامرز قريبيان بعد از ۲۴ روز نمايش در ۸ سينما فروشي معادل ۴۲ ميليون تومان داشت.
«هم نفس» به كارگرداني مهدي فخيم زاده و بازي رويا نونهالي، مهدي فخيم زاده بعد از ۳۸ روز نمايش در ۱۵ سينما ۱۰۳ ميليون تومان فروخت.
«زهر عسل» به كارگرداني ابراهيم شيباني و بازي محمدرضا گلزار، فريماه فرجامي و مهناز افشار همچنان با فروش ۱۵۲ ميليون توماني بعد از ۴۱ روز پرفروش ترين فيلم روز است.
فيلم هاي خارجي اين دوره «نيمه راه مرگ» بعد از ۲۴ روز نمايش در ۱ سينما ۴ ميليون تومان، مصائب مسيح بعد از ۵۸ روز نمايش در ۲ سينما ۵۴ مليون تومان، و دشت باز بعد از ۸ روز نمايش در ۱ سينما ۷۴۸ هزار تومان فروختند.
پرفروش ترين سينماها به ترتيب ممتاز، درجه يك و دو عبارتند از: فرهنگ ۱، آستارا و كارون.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
خشم اروپايي ها از غير علني شدن جلسات محاكمه صدام
گزارش هاي تازه كه در رسانه ها منعكس شده نشان مي دهد كه تصميم دولت انتقالي عراق مبني بر غير علني كردن محاكمه صدام، قاطبه اروپايي ها را كه نزديكترين متحد آمريكا به حساب مي آيند خشمگين ساخته و گفته اند كه دولت موقت بغداد كه توسط آمريكا روي كار آمده است، تنها به اشاره دولت آمريكا چنين تصميمي را گرفته است كه مغاير اصولي است كه قانون اساسي آمريكا بر آن پايه تصويب شده و در دو قرن اخير، آمريكايي ها با آن حربه ساير دولت ها را كوبيده اند كه چرا دادرسي غير علني داشته اند.اروپايي ها گفته اند آمريكا براي توجيه عمل خود در اشغال نظامي عراق مدعي شده است كه به منظور برقراري آزادي و دمكراسي و تامين حقوق اساسي بشر دست به چنين كاري زده، حال آن كه «دادرسي غيرعلني» ناقض هر سه اين شعارها ست.گزارش خبرنگاران آسوشيتدپرس در اروپا كه به مناسبت سالگرد چهارم ژوئيه با اروپايي ها مصاحبه كرده و نظرشان را درباره آمريكاي پس از اشغال نظامي عراق جويا شده اند حكايت از رويگردان شدن اروپايي ها مي كند. اروپايي هايي كه با آنان مصاحبه شده گفته اند كه پس از مداخله نظامي خودسرانه و بي دليل آمريكا در عراق احساس دوستانه سابق را نسبت به آمريكا ندارند. اين اروپايي ها اظهار داشته اند كه رويداد عراق وجدان آنان را معذب ساخته است و مانند گذشته علاقه اي به مسافرت به آمريكا ندارند و اضافه كرده اند كه انگشت نگاري در فرودگاه هاي آمريكا از توريست هاي اروپايي را اهانت به خود تلقي مي كنند، حال آن كه هنوز در فرودگاه هاي اروپا نسبت به مسافران آمريكايي عمل متقابل نمي شود.
از آن جورج تا اين جورج
«اهرنرايش» مفسر آمريكايي به مناسبت چهارم ژوئيه، سالگرد صدور اعلاميه استقلال مهاجرنشينان انگليسي شمال آمريكا از دولت لندن، نوشته است: پس از گذشت ۲۲۸ سال از آن زمان، ما ظاهراً شعارهاي انقلاب استقلال را فراموش كرده ايم. يكي از اين شعارها اين بود كه چرا دولت لندن دو آمريكايي را بدون حضور در برابر قاضي و هيات منصفه بازداشت كرده و در بازداشت نگهداشته است و ساكنان نيويورك تحت تاثير همين اعتراض مجسمه جورج سوم پادشاه انگلستان را از ميداني در شهر نيويورك پايين كشيدند، ذوب كردند و با آن ۴۲ هزار گلوله ساختند تا به سوي سربازان انگليسي معروف به «كت قرمزها» شليك كنند و حقوق خود را به دست آورند.هم اينك هم جورج ما (جورج بوش در تشبيه با جورج سوم) دو آمريكايي به نام هاي «خوزه پاويلا» و «ياسر حمدي» را كه به اتهام همدستي با القاعده دستگير شده اند از دو سال پيش بازداشت كرده، در زندان نگهداشته و اجازه نمي دهد كه از حق خود در قانون اساسي كه حضور در برابر قاضي و هيات منصفه است برخوردار شوند.

پاسخ به پرسش پزشكي
اهميت ويتامين «ب ـ ۱۲» براي سالخوردگان
 دكتر روزنفلد در پاسخ به يك سئوال گفته است كه سالخوردگان بيش از ديگران به ويتامين «ب ـ ۱۲» نياز دارند و اگر به اين نياز مبرم توجه نشود، براي سلسله اعصاب آنان خطرناك است.
ميزان نياز هر سالخورده به اين ويتامين مهم را دكتر پس از يك معاينه عمومي و مشاهده نتيجه آزمايش خون اعلام مي كند. در خريد ويتامين از داروخانه ها بايد به كارخانه سازنده توجه شود. محصول همه كارخانه ها از لحاظ مرغوب بودن يكسان نيستند.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
هديه روز معلم
گلداني پر از خاك مرطوب را روي ميز گذاشت و در جواب نگاه متعجب من گفت: دانه اي را كه از شما گرفته ام در آن كاشته ام. هر روز آب و آفتابش مي دهم روزي كه جوانه اش درآمد به شما هديه خواهم كرد. بعد همانطور كه با احترام گلدان را روي ميز گذاشته بود با احترام برداشت و رفت.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
سنگ باران تيم ملي فوتبال ليبريا
مونروويا: بازيكنان تيم ملي فوتبال ليبريا سنگ باران شدند. پس از اين كه ليبريا نتوانست در چارچوب رقابت هاي مقدماتي جام جهاني، تيم ملي توگو را در مونروويا شكست دهد، تماشاگران به سوي بازيكنان اين تيم سنگ پرتاب كردند و در نهايت ارتش اين كشور وارد عمل شد و با يك نفربر زرهي اعضاي تيم را از ورزشگاه خارج كرد.
جنجال از زماني آغاز شد كه كاپيتان تيم ملي ليبريا حاضر نشد جاي خود را به بازيكن ديگري در زمين بدهد.او در نيمه دوم مسابقه مصدوم شد اما هنگامي كه مربي تيم قصد داشت وي را تعويض كند،  روي زمين چمن نشست و حاضر به ترك زمين بازي نشد.
پخش زنده گفت و گوي دلفين ها
دوبلين: كاربران اينترنت به زودي قادر خواهند بود، صداي دلفين هاي ايرلندي را به صورت زنده بشنوند.قرار است يك ميكروفن در داخل استخر محل زندگي اين دلفين در ايرلند نصب شود و كاربران اينترنت با گرفتن يك شماره تلفن به صورت زنده به گفت و گوي دلفين ها گوش فرا دهند.
مسابقه سوسيس خوري
نيويورك: ديروز مسابقه بين المللي خوردن سوسيس در آمريكا برگزار شد كه در نهايت يك جوان ۲۶ ساله از ژاپن عنوان قهرماني را به خود اختصاص داد.وي موفق شد طي ۱۲ دقيقه، ۵/۵۳ سوسيس را ميل كند. او ابتدا سوسيس را نصف كرده و سپس آنرا مي بلعيد.ركورد قبلي اين مرد ژاپني بلعيدن ۵/۵۰ سوسيس در سال ۲۰۰۲ بود.
كودكان و سرطان پوست
لندن: بسياري از والدين از ابتلاي فرزندان خود به سرطان پوست پيشگيري نمي كنند.
پوست كودكان بسيار حساس است و تنها طي ۱۰ دقيقه دچار آفتاب سوختگي مي شود و همين آفتاب  سوختگي ها مي تواند در بزرگسالي به سرطان پوست منجر شود.لازم به ذكر است موارد ابتلاي انسان ها به سرطان پوست طي يك دهه اخير، دو برابر شده است.
كولينا ميان آماتورها
لندن: پير لوئيجي كولينا داور مشهور ايتاليايي روز پنج شنبه گذشته براي آخرين بار در يك مسابقه بين المللي قضاوت كرد و چند ماه ديگر بازنشسته خواهد شد.شايد باور اين خبر سخت باشد اما قضاوت بعدي كولينا در يك مسابقه آماتور خواهد بود.تيم ورشكسته داليش تاون انگليس قرار است چند روز ديگر يك بازي دوستانه انجام دهد به همين دليل رئيس اين باشگاه با ارسال نامه اي به يوفا فدراسيون فوتبال ايتاليا از كولينا دعوت كرده تا قضاوت اين ديدار را به عهده بگيرد. اين باشگاه كليه هزينه هاي سفر كولينا را تقبل خواهد كرد و او در يك هتل پنج ستاره اسكان خواهد يافت.دو ماه پيش كليه بازيكنان اين تيم به دليل پرداخت نشدن دستمزدشان، باشگاه را ترك كردند، اما رئيس باشگاه معتقد است قضاوت كولينا در بازي دوستانه اين تيم باعث جذب تعداد زيادي تماشاگر و درآمدزايي خواهد شد.
قتل مادر با ماهي تابه
منچستر: يك مرد معتاد در انگليس با ماهي تابه، مادرش را به قتل رساند. اين مرد ۲۹ ساله از مادرش خواست تا ۵/۲ پوند پول براي خريد مواد مخدر به وي بدهد كه مادر ۶۴ ساله از اين كار خودداري كرد. به همين دليل پسر بي رحم ۱۲ بار با ماهي تابه به سر مادرش كوبيد و او را كشت. قاضي پرونده، اين مرد را به تحمل ۵ سال حبس محكوم كرده است.
۹۴ ضربه پنالتي در يك بازي
لندن: در جريان يك مسابقه فوتبال در انگليس ۹۴ ضربه پنالتي ميان دو تيم رد و بدل شد كه در نهايت يكي از تيم ها با نتيجه ۴۶ بر ۴۵ به پيروزي رسيد.
اين مسابقه كه حكم فينال جام حذفي را در رده نوجوانان داشت به صورت ۶ به ۶ برگزار شد كه در پايان وقت قانوني دو تيم صفر بر صفر مساوي شدند و كار به ضربات پنالتي كشيد.
در ۵ ضربه پنالتي اول دو تيم ۴ به ۴ مساوي شدند و از اين به بعد تمام ضربات پنالتي خود را تبديل به گل كردند تا اينكه سرانجام، دروازه بان يكي از تيم ها موفق به مهار ضربه پنالتي حريف شد و بازي ۴۶ بر ۴۵ به پايان رسيد.
اين ركورد جديدي در جهان به شمار مي آيد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۶ دقيقه

گل و گياه
دلفينيوم
009498.jpg
نام علمي:
Delphinium Summer Skies
خانواده:
RANUNCULACEAE
اين واريته يكساله يا دو ساله به بلندي ۷/۱ متر و گستردگي ۷۵ سانتي متر است. گلهاي خوشه اي آن به رنگ آبي آسماني در اوايل و اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك غني بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اوايل بهار امكان پذير است.
«سازمان پاركها و فضاي سبزشهرتهران»
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |  
|  ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |