سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۹ - Jul 6, 2004
تا پايان سال
۳۰ ايستگاه جديد آتش نشاني در تهران احداث مي شود
تهران به ۵۰۰ پاركينگ طبقاتي احتياج دارد
009567.jpg
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران از احداث ۳۰ ايستگاه جديد در نقاط مختلف شهر تهران تا پايان سال جاري خبر داد.
براي احداث اين ايستگاه ها ۹۰ ميليارد ريال اعتبار درنظر گرفته شده است.احمد ضيايي ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: علاوه بر احداث اين تعداد ايستگاه، احداث و توسعه ۴۳ ايستگاه ديگر در دستور كار قرار دارد كه درصورت فراهم آمدن امكانات و شرايط لازم، تا پايان سال جاري اجرايي خواهند شد.وي گفت: توزيع و احداث ايستگاه هاي جديد بستگي به موقعيت، ميزان فرسودگي، تراكم جمعيتي، نياز و ضرورت منطقه دارد كه از آن جمله مي توان به احداث شش ايستگاه در منطقه مركزي و محدوده بازار تهران اشاره كرد.به گفته وي، مشكل عمده در احداث ايستگاه هاي جديدالاحداث «فقدان زمين»  مناسب بوده و اين مشكل در مناطق مركزي و جنوبي تهران كه داراي فرسودگي و تراكم بيشتري نسبت به ساير مناطق هستند، آشكارتر است.
گروه شهري: براساس تحقيقات به عمل آمده، شهر تهران به رقمي حدود ۶۰۰ هزار پاركينگ نيازمند است، اين در حالي است كه به گفته مهندس محمد علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران شمار پاركينگهاي موجود در سطح شهر به حدود ۳۰ هزار واحد هم نمي رسد.
مهندس علي آبادي در مراسم كلنگ زني احداث يك پاركينگ طبقاتي در حيات غربي ساختمان شهرداري منطقه ۴ گفت: شهرداري تهران در ابتداي راه احداث پاركينگهاي طبقاتي است و حداكثر تا يك ماه آينده پاركينگ طبقاتي بهجت آباد در تقاطع حافظ - كريم خان با ظرفيت ۱۶۰۰ (هزارو ششصد) دستگاه خودرو مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
علي آبادي تعداد پاركينگ هاي طبقاتي در پايتخت با ظرفيت دست كم ۱۵۰۰ اتومبيل را حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ دستگاه دانست و افزود: با توجه به وسعت ۸۰۰ كيلومتري منطقه ۴ شهر تهران كه ۱۰ برابر وسعت مناطق ديگر است، تأمين فضاهاي توقفگاهي براي شهرونداني كه بعضا به هنگام مراجعه به شهرداري منطقه و يا ميدان رسالت و مجموعه هاي تجاري - اداري اطراف آن دچار مشكل مي شوند گام موثري محسوب مي شود و همچنين موحب تامين رفاه و آسايش شهروندان و روان سازي ترافيك به دليل فراهم شدن فضاي ترددي مناسب در معابر خواهد شد.
وي ادامه داد: با تأسيس شركت ساخت و توسعه پاركينگ هاي طبقاتي در شهرداري تهران، از مشاركت بخش خصوصي نيز در احداث اينگونه اماكن استقبال مي كنيم.
مهندس علي آبادي در پاسخ به سئوال خبرنگارما در مورد ايمن سازي پلهاي سواره رو در تهران گفت: حدود ۱۱۰ پل توسط مهندس مشاور مورد بررسي قرار گرفته است و در اين راستا با تقسيم پلها به دو دسته مقاوم و ضعيف، كار مقاوم سازي آن دسته از پلها كه به لحاظ سازه ضعيف ارزيابي شده اند تا آخر امسال آغاز خواهد شد.
معاون فني عمراني شهرداري تهران با برآورد هزينه مقاوم سازي اين پلها به مبلغ۱۱۵ ميليارد تومان، براي تامين چنين اعتباري از دولت ياري خواست و افزود: تاكنون دولت رقم ۲ ميليارد تومان در بخش مطالعات و تحقيقات به پروژه مقاوم سازي پلهاي شهر تهران اختصاص داده كه به هيچ وجه كافي نمي باشد. به گفته وي، براي عمليات مقاوم سازي ويژه پل هاي جلال آل احمد، نصر يا گيشا، سعدي - اكباتان و كليه پلهاي فلزي نظير پل كريم خان، حافظ - جمهوري و حافظ - طالقاني و پل چوبي در اولويت قرار دارند و قرار است همزمان با كار مقاوم سازي عمليات روكش اين پلها نيز انجام شود. حسن كريميان شهردار منطقه ۴ ديروز در مراسم كلنگ زني پاركينگ طبقاتي هنگام در مورد ويژگي هاي آن گفت: وسعت اين پاركينگ و مجموعه فضاي تجاري، اداري آن حدود ۱۶ هزار مترمربع و از ۴۰۰ واحد پاركينگ در ۷ طبقه برخوردار است كه طبقه هشتم آن اختصاص به فضاهاي تجاري - اداري خواهد داشت و بر بام آن نيز پد هليكوپتر براي خدمات رساني در مواقع اضطراري طراحي شده است.
كريميان هزينه تقريبي احداث اين پاركينگ طبقاتي را كه قرار است در عرض يك سال آماده بهره برداري شود، حدود ۲۵ ميليارد ريال اعلام كرد.

تاكسي داراني كه مصوبه شوراي شهر را رعايت نكنند، از دريافت تسهيلات محروم مي شوند
تاكسيراني تهران تحت سامانه متمركز قرار مي گيرد
شهردار تهران  گفت : با توجه  به  تخصيص  بودجه  مناسب  شوراي  اسلامي شهر براي  حمايت  و توسعه  تاكسيراني ، رانندگاني  كه  نرخ  كرايه  مصوب  شورا را رعايت  نكنند، از دريافت  تسهيلات  محروم  خواهند شد.
محمود احمدي نژاد ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: در مديريت  شهري  تهران  اين  اراده  وجود دارد كه  تسهيلات  و كمك هاي  شوراي  شهر به  افرادي  كه مقررات  را كاملا رعايت  مي كنند، تعلق  گيرد.
وي  گفت : متاسفانه  بحث  كنترل  نرخ  تاكسي ها در تهران  يك  بحث  قديمي  است كه در گذشته  وجود داشته  و لازم  است  رانندگان  تاكسي  با رعايت  نرخ  مصوب  شورا، به  اين  مشكل  چند ساله  خاتمه  دهند.
احمدي  نژاد تصريح  كرد: شوراي  شهر قيمت ها را تصويب  كرده  است  و هم  اينك  در بخشي  از تهران  رانندگان  اين  قيمت ها را رعايت  مي كنند، اما در بعضي  از خطوط و بخش ها افراد خاصي  مصوبات  را رعايت  نمي كنند و تاكسيراني  موظف  به اعمال  آن  شده  است .
وي  افزود: حل  ريشه اي  مساله  كرايه  تاكسي ها به  اصلاح  شيوه  جابجايي  در تهران باز مي گردد كه  بايد براي  تاكسي ها يك  سيستم  كنترل  خاص  وجود داشته  باشد كه  بدون  حضور نيروي  انساني  اعمال  شود.
به  گفته  وي ، اگر شهرداري  تهران  سيستم هايي  را اجرا كند كه  دائما بين راننده  و مسافر كشمكش  به  وجود آيد، امكان  كنترل  تاكسي ها وجود ندارد و شيوه  موجود در تاكسيراني  در هيچ  شهري  به  ابعاد تهران  برقرار نيست  و بايد كل  تاكسي هاي  تهران  تحت  يك  سامانه  مركزي   ارتباطات  الكترونيكي  قرارگيرند.
وي  گفت : تمام  مسيرها بايد به  طور ديجيتالي  و با دستگاه هاي  شبكه  كنترلي  نظير مترو مسير يابي  و راننده  نيز هدايت  شود كه  از كدام  مسير كوتاه  برود و در كجا توقف  كند.
احمدي نژاد با اشاره  به  مصوبه  ماه  گذشته  شوراي  شهر در مورد مكانيزه  شدن سيستم  كنترل  تاكسي ها ابراز اميدواري  كرد، شهرداري  تهران  بتواند تا پايان  سال  جاري  با اجراي  اين  سيستم ، آن  را عملياتي  كند.
شهردار تهران  اضافه  كرد: اين  برنامه  در مدت  سه  سال  به  نقطه  تكميلي مي رسد و تمام  افراد مسافربر در تهران  تحت  پوشش  شبكه  الكترونيكي  قرار مي گيرند.
شهردار تهران  خاطرنشان  ساخت : هم  اكنون  حدود ۳۰ درصد سفرهاي  درون  شهري توسط تاكسي ها و خودروهاي  شخصي  صورت  مي گيرد و بجز عده اي  معدود، اغلب راننده ها كه  افرادي  زحمت كش  هستند با توجه  به  نقش  ارزشمند خود در جابجايي  مسافران  ضوابط را رعايت  مي كنند و همه  را نبايد در اين  خصوص  يكسان  ديد.

تصفيه خانه پنجم آب تهران
009573.jpg
تصفيه خانه پنجم آب تهران امروز با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به بهره برداري مي رسد.
به گزارش ايسنا، مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: «در حال حاضر ظرفيت تصفيه خانه هاي آب شهر تهران ۲۲ متر مكعب در ثانيه است كه با بهره برداري از فاز اول تصفيه خانه پنجم ۹ متر مكعب (۴۱ درصد) در ثانيه به اين ظرفيت اضافه خواهد شد و به اين ترتيب ظرفيت تصفيه آب در تهران سالانه به ۹۰۰ ميليون متر مكعب مي رسد.»
تصفيه خانه پنجم آب دريافتي از سد لار را تصفيه و از طريق خطوط انتقال ۱۶۰۰ و ۲۲۰۰ ميلي متري به شمال و شرق تهران منتقل مي كند.
طراحي و اجراي اين پروژه توسط كارشناسان ايراني انجام شده و ۹۷ درصد تجهيزات آن نيز در داخل توليد شده است.

سرمازدگي عامل گراني ميوه و تره بار
009564.jpg
كاهش توليد محصولات باغي در اثر سرمازدگي موجب كاهش عرضه ميوه و در نتيجه افزايش خودبخودي نقش واسطه ها و دلالان در بازار ميوه شده است.
مدير ميدان مركزي ميوه و تره بار تهران در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه قيمت ميوه تحت تأثير عرضه و تقاضاي آن در بازار مصرف است افزود: در فروردين ماه سال جاري بخشي از محصولات باغي كشور در اثر سرمازدگي ازبين رفت كه اين امر موجب كاهش توليد ميوه و در نتيجه افزايش قيمت آن در بازار شده است.
عليرضا جعفري تاكيد كرد: سرمازدگي اخير حجم زيادي از محصولات باغي شهرستان هاي كرج و شهريار در استان تهران و منطقه مغان را نيز از بين برده است.

صدور پروانه هاي ساختماني
009576.jpg
تعداد پروانه هاي ساختماني صادر شده در تهران طي سال ۸۲ در مقايسه با سال ۸۱ بيش از ۴۶ درصد كاهش يافته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پايان سال ۸۲ تعداد پروانه هاي ساختماني صادره در تهران به ۱۰ هزار و ۹۸۸ فقره رسيد، در حالي كه اين ميزان در پايان سال ۸۱، بيست هزار و ۴۷۷ فقره و در سال ۸۰ بيش از ۲۴ هزار فقره بوده است. بنابراين گزارش، در سال ۸۲ تعداد ۴۹ هزار و ۱۸۸ پروانه  ساختماني در شهرهاي بزرگ صادر شده كه در مقايسه با سال ۸۱ حدود ۲/۷ درصد كاهش داشته است.
تعداد پروانه هاي ساختماني صادر شده در شهرهاي بزرگ در سال ۸۱، ۵۳ هزار فقره بوده است.

آمادگي شهرداري تهران براي بازسازي شهر نجف وبارگاه امام علي(ع)
009579.jpg
شهردار نجف در ديدار خود با شهردار تهران خواستار كمك و همكاري اين نهاد براي بازسازي شهر نجف به لحاظ مديريت شهري و ساماندهي مرقد مطهر امام علي (ع) شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس نعمان جبار الجنابي شهردار شهر مقدس نجف در ديدار با دكتر محمود احمدي نژاد، شهر نجف را متعلق به تمام مسلمانان و به ويژه مردم ايران دانست و افزود: اين شهر به لحاظ مديريت شهري و بهره مندي از امكانات و خدمات شهري از قبيل حمل و نقل عمومي ، سرويس هاي بهداشتي، جمع آوري زباله ، خيابان سازي ، ساختمان سازي ، فضاي سبز و ... با مشكلات فراواني مواجه است.وي ضمن درخواست كمك از شهرداري تهران براي رفع مشكلات ياد شده ، تاكيد كرد: شهرداري نجف براي بازسازي اين شهر دست نياز به سوي شهرداري تهران دراز مي كند تا با كمك هم بتوانيم شهر نجف كه بارگاه مطهر حضرت علي (ع) در آن واقع است را به شهري نمونه مانند تهران تبديل كنيم.
دكتر محمود احمدي نژاد نيز در اين ديدار با اشاره به شرايط سخت حاكم بر كشور و ملت عراق گفت: در طول مدتي كه مردم عراق در رنج و سختي بودند ملت ايران نيز از اين مساله به ويژه شرايط حاكم بر شهرهاي مقدس عراق ، تاسف مي خوردند.وي با بيان اينكه ايران خانه و وطن تمام مسلمانان به ويژه شيعيان جهان است ، تصريح كرد: آرزوي شهرداري تهران و همه مردم ايران كمك به بازسازي شهرهاي مقدس عراق به ويژه نجف است.
شهردار تهران تاكيد كرد: شهرداري تهران در تمام زمينه ها از جمله آموزش كاركنان و مديران شهرداري نجف، بازسازي حرم مطهر و ساماندهي مناطق اطراف آن ، ايجاد فضاي سبز، جمع آوري زباله ، نظافت شهر، ايجاد مراكز تفريحي ، سياحتي و سرويس هاي بهداشتي ، حمل و نقل شهري ، خيابان سازي و ... آماده هرگونه همكاري با شهرداري نجف است.

ديدار اعضاي شوراي شهربا شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فردا چهارشنبه ۱۷ تيرماه با حضور در مناطق ۵ و ۱۸ شهرداري تهران از ساعت ۳۰/۸ الي ۳۰/۱۲ با شهروندان ديدار دارند.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران اميررضا واعظي آشتياني در منطقه ۵ با شهروندان ديدار خواهد داشت.همچنين حسن بيادي در منطقه ۱۸ به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهد كرد. شهروندان مناطق مذكور مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضا به روابط عمومي هاي مناطق مذكور مراجعه كنند.

براي ساختمان هاي تهران شناسنامه فني - ايمني صادر مي شود
عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: با تهيه شناسنامه فني ساختمان، مسئوليت و تعهد سازمان نظام مهندسي دشوارتر و حساس تر خواهد شد.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني با اعلام  اين مطلب در گفتگو با خبرگزاري «مهر» افزود: تهيه شناسنامه فني ساختمان در ارتباط با مصوبه شوراي شهر بوده كه طي آن شهرداري ملزم گرديده نسبت به تهيه اين سند براي ساختمانهاي مسكوني در مناطق ۲۲ گانه اقدام كند.وي گفت: در حال حاضر اين شناسنامه از سوي شهرداري تهيه و براي بررسي و تصويب به كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر ارسال شده است.
آشتياني گفت: مسائل متعددي در اين شناسنامه قيد شده از جمله نوع مصالحي كه به هنگام ساخت بنا مورد استفاده قرار مي گيرد و همچنين كيفيت مصالح به كار رفته همگي از مواردي است كه بايد در شناسنامه مذكور گنجانده شود.وي گفت: اين شناسنامه حكم ضمانت نامه ساختمان را دارد كه اگر خلاف آن ثابت شود مهندسان محاسب و ناظر و همچنين سرمايه گذار ساختمان مي بايست پاسخگوي تمام مسائل و مشكلات به وجود آمده باشند.وي تصريح كرد: با تهيه اين سند فني مسئوليت بيشتري متوجه سازمان نظام مهندسي خواهد شد، چون اين سازمان وظيفه نظارت بر عملكرد مهندسان ناظر ساختماني را بر عهده دارد.آشتياني گفت: شناسنامه فني ساختمان نگراني مردم را به جهت رعايت مسائل ايمني ساختمانهايي كه خريداري مي كنند برطرف مي سازد.عضو شوراي شهر تهران افزود: با تهيه اين شناسنامه، سازندگان ساختمانها مكلف خواهند بود به هنگام فروش ساختمان به شهروندان اين سند فني را در اختيار آنها قرار بدهند تا خريداران با آگاهي و اطلاع دقيق از وضعيت ساختمان نسبت به خريد و سكونت در آن اقدام كنند.
شناسنامه براي خانه ها
از سوي ديگر معاون شهرسازي شهردار تهران گفت : تا پايان  امسال ، خانه هاي  تهران ، شناسنامه  استاندارد و ايمني  در مقابل  زلزله  دريافت  مي كنند.
«غلامحسين  پردلي »ديروز   در گفت  و گو با ايرنا   افزود:اين  اقدام  به  منظور پيشگيري  و كاهش  خسارات  ناشي  از زلزله احتمالي  در شهر تهران  انجام  خواهد شد.وي  گفت : در اين  طرح ، استاندارد و ايمني  تمامي  قسمت هاي  مختلف  ساختمان  از جمله  تاسيسات ، برق ، نوع  مصالح ، زيربنا، وزن  و مقاومت  ساختمان ، اطفاء حريق  و... مورد بررسي  و تاييد كارشناسان  قرار خواهد گرفت .«پردلي » افزود: ارايه  شناسنامه  ايمني  ساختمان  نيازي  به  مصوبه  شوراي  شهرسازي  ندارد چرا كه  طرح  مذكور پيچيده  و گسترده  بوده  و تمامي  دستگاه ها در اين  امر دخيل  هستند.
به  گفته  وي ، پس  از ارايه  شناسنامه  ايمني  ساختمان ، از اين  پس  بناهاي  فاقد شناسنامه  مجاز به  انجام  معامله  بدون  آن نبوده  و پيمانكاران  نيز موظف  به  دريافت  شناسنامه  هستند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |  
|  ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |