پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۷ - Aug 5, 2004
گراميداشت ياد و خاطره شهداي جنگ
ياد و خاطره ۷۶ تن از شهداي به خون خفته جنگ و جهاد بعد از ظهر امروز طي مراسمي در رودبار قصران گرامي داشته مي شود. در اين مراسم كه از ساعت ۱۶ الي ۱۸ در حسينيه امامه بالا برگزار مي شود، حجت الاسلام و المسلمين دكتر احمدي نماينده مجلس شوراي اسلامي سخنراني خواهد كرد.

در هفتمين كنگره سراسري اپتومتري كشور در تهران تشريح شد
آخرين يافته هاي علمي در زمينه بهداشت چشم
گروه اجتماعي- مريم غفاري: آخرين دستاوردها و يافته هاي علمي در زمينه سنجش بينايي و بهداشت چشم در هفتمين كنگره سراسري اپتومتري ايران بررسي شد.
عسگر دوستدار دبير كنگره اپتومتري ايران در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ما گفت: اپتومتري يكي از شاخه هاي علوم بينايي است كه شامل معاينه كامل چشم، تعيين نمره عينك، ساخت عينك، تشخيص و درمان تنبلي چشم و درمان غيرجراحي انواع انحرافات چشم مي باشد. وي هدف از برگزاري اين كنگره را آشنايي اپتومتريست ها با جديدترين روش هاي ساخت عينك طبي و فيت هاي عدسي تماس و همچنين آشنايي با عوارض و مشكلات عدم رعايت فنون صحيح استفاده از اين عدسي ها ذكر كرد.اين محقق اپتومتري درمورد وضعيت فعلي كشورمان ازنظر ارايه خدمات بينايي سنجي گفت: اپتومتري در ايران جايگاه خودش را پيدا كرده است و درحال حاضر در سطح كشورهاي پيشرفته مثل آمريكا، كانادا، استراليا و انگليس مي باشد و اين شاخه در اكثر مراكز تحقيقاتي علوم بينايي و چشم كشور به نحو احسن فعاليت مي كند و در دورترين نقاط كشور اپتومترها از سيستم بينايي جامعه محافظت مي كنند.
اين مدرس دانشگاه علوم پزشكي ايران افزود: در اين كنگره از چند كشور خارجي شركت دارند. مشاور علمي و مسئول فني كارخانه رودن اشتوك آلمان درخصوص آخرين دستاوردهاي عدسي هاي چند ديد و خانم لشنكو محقق اپتومتري از كشور روسيه و رابرت بيتز محقق اپتومتري از كشور سوئيس آخرين دستاوردهاي عدسي هاي تماس و عينكي را ارايه خواهند كرد و فارغ التحصيلان اپتومتري در كشور با پيشرفته ترين لنزها، متدها و دستگاه ها آشنا مي شوند.
دوستدار درخصوص كاربرد عدسي هاي چند ديد براي افرادي كه دچار پيرچشمي مي شوند و مجبورند از چند عينك استفاده كنند گفت: در كشور ما فعلا از عدسي هاي چند ديد استفاده نمي شود و به جاي آن از عدسي شيشه هاي عينك چند ديد استفاده مي شود كه اصطلاحا به آنها «تدريجي» مي گويند كه درحال حاضر شركت آذرتر آنها راتوليد مي كند.

شركتهاي اسرائيلي در چند قرارداد بازسازي عراق برنده شدند
خبرگزاري فارس: وزير بازرگاني عراق از برنده شدن چند شركت اسرائيلي در قراردادهاي بازسازي عراق پرده برداشت. به نوشته روزنامه القدس العربي، محمد الجبوري وزير بازرگاني عراق در يك مصاحبه مطبوعاتي ضمن اعلام اين خبر گفت: تعدادي از بازرگانان عراقي با پنج شركت اسرائيلي از جمله شركت دان در زمينه صادرات اتوبوس هاي قديمي، شركت روينتكس صادركننده پوششهاي ضد گلوله، شركت شيريونت حوسيم صادركننده درهاي ساختماني، شركت طيمور متخصص در صنايع چرم سازي و شركت تامي فور متخصص در تصفيه آب قراردادهايي امضا كرده اند. الجبوري افزود: وزارت بازرگاني عراق هيچ قراردادي با شركتهاي اسرائيلي امضا نكرده است. اين اولين موضع رسمي دولت عراق در مورد نفوذ اسرائيل در اين كشور است، مسئله اي كه تاكنون چندين بار توسط دولت عراق به ويژه اياد علاوي نخست وزير دولت موقت اين كشور تكذيب شده است.

كلانتري هاي زنان تشكيل مي شود
گروه اجتماعي: معصومه بيات - در صورتي كه طرح تشكيل كلانتري زنان در مشهد مثبت ارزيابي شود، نظاير اين كلانتري ها در تهران و ساير شهرستان ها راه اندازي خواهد شد.
دكتر فردوس قماشچي مشاوره در امور بانوان ناجا اظهار داشت: طبق بازديدي كه از كلانتري زنان در شهر مشهد، به عمل آمد مسئولين ذي ربط رضايت خود را از كاركرد كلانتري زنان دراين شهر اظهار داشتند. وي با تاكيد بر ضرورت حضور زنان در نيروي انتظامي گفت: هم  اكنون زنان ناجا در گروه هاي، عملياتي، آگاهي، بررسي صحنه جرم، انگشت نگاري، چهره نگاري و واحد گشت در ناجا فعاليت دارند. وي شرايط استخدام زنان در نيروي انتظامي را از طريق شركت در كنكور سراسري عنوان كرد و گفت: نيروي انتظامي همچنين از طريق برگزاري آزمون هاي داخلي از طريق فراخوان براي جذب نيروي انساني اقدام مي كند و علاقه مندان مي توانند با شركت در اين آزمون، و گذراندن ۶ ماه دوره تخصصي، با توجه به سطح تحصيلات به درجه افسري نائل شوند.
مشاور امور زنان ناجا با بيان اينكه هيچ تفاوتي بين آموزش زنان با مردان، در دادن درجه در ناجا وجود ندارد خاطرنشان كرد: هم اكنون در استان آذربايجان شرقي، اصفهان، تهران، خراسان وگيلان افسران زن فعاليت دارند.
قماشچي، با اظهار اينكه در سال گذشته ۲۲۰ نفر در شاخه هاي مختلف نيروي  انتظامي فارغ التحصيل شده اند گفت: امسال نيز حدود ۲۰۰ نفر در گروه هاي تخصصي آگاهي، اطلاعات، راهنمايي و رانندگي انتظامي، فارغ التحصيل خواهند شد.
دكتر قماشچي با تأكيد بر اينكه هر فرد به اندازه سهم خود در توليد و حفظ امنيت نقش دارد گفت: وظيفه نيروي انتظامي حفظ امنيت است اما توليد امنيت بر عهده همه مردم است. وي در ادامه اظهار داشت: در سال هاي اخير نيروي انتظامي بجاي برخورد با متخلفان كه تنها ۳ درصد جامعه را تشكيل مي دهند با رويكرد جامعه محور تمام توان خود را براي پيشگيري از بروز جرائم در ۹۷درصد افراد سالم جامعه به كار گرفته است. وي در ادامه نشست به تشريح برنامه نيروي انتظامي در هفته ميلاد حضرت فاطمه الزهرا (س) پرداخت و يادآور شد كه همايش بررسي روان شناختي زنان پليس در اسفند ماه سال جاري برگزار خواهد شد.

برنامه هاي سازمان تبليغات اسلامي به مناسبت ميلاد فاطمه زهرا(س) و هفته زن
معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي در مصاحبه اي به مناسبت ميلاد فرخنده دخت گرامي پيامبراكرم(ص) و روز زن با اشاره به برگزاري كنگره علمي بانوي آفتاب اظهار داشت:
مهرورزي به فاطمه زهرا(س) و تأكيد بر فضايل و شخصيت بي نظير آن بانوي بزرگ مرزهاي فكري و اعتقادي را پيموده و همه حقيقت جويان و فضيلت خواهان عالم را فراگرفته است.
حجت الاسلام والمسلمين موسي پور با بيان نمونه هايي از ديدگاه ها و نظرات دانشمندان مسلمان و غيرمسلمان درخصوص شخصيت والاي صديقه كبري گفت: تأكيد بر فضايل برترين بانوي عالم هستي به عنوان يكي از اساسي ترين محورهاي وحدت مي تواند مسلمانان را از تنگناي تفرقه برهاند و بر وسعت همدلي و تقرب بين مذاهب بيفزايد.وي برپايي كنگره بانوي آفتاب را گامي در اين جهت برشمرد و افزود همزمان با سالروز ميلاد فرخنده زهراي اطهر(س) چهارمين كنگره علمي بانوي آفتاب برگزار مي شود. معاون سازمان تبليغات گفت: تاكنون ۱۵۰ مقاله از نويسندگان، علماء و محققين سني و شيعه به دبيرخانه كنگره ارسال شده كه پس از ارزيابي و بررسي هيئت داوران، پديدآورندگان آثار برتر معرفي و از آنان تقدير خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين موسي پور با بيان مصاديقي از وضعيت اسفبار و نقض حقوق انساني زن در جوامع غربي، تنها راه رهايي از بي هويتي و تحقير زن را الگوپذيري از فاطمه زهرا(س) دانست و بر ترويج سيره و روش اهل بيت و تبيين حقوق زن توسط رسانه هاي جمعي تأكيد نمود.
معاون سازمان تبليغات اسلامي در ادامه اين مصاحبه از برپايي مراسم جشن و سرور و مجالس سخنراني و پرسش و پاسخ پيرامون ابعاد وجودي آن حضرت همزمان با شب ميلاد در مساجد كشور خبر داد.

بازتاب
منتظران معترض
مسئولان سازمان سنجش كشور تير ماه اعلام كردند نتايج اوليه آزمون دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي را نيمه مرداد در اختيار شهروندان قرار خواهند داد.
راديو و تلويزيون سه شنبه شب از اعلام نتايج كنكور بر روي برخي سايت ها خبر داده و اعلام داشت از نيمه شب سه شنبه مشاهده نتايج كنكور بر روي سايت سازمان سنجش و برخي ديگر از سايت ها امكان پذير است.
شهروندان با عطش وصف ناپذيري از نيمه شب سراغ سايت هاي اعلام شده رفتند اما كمتر نتايج كنكور را مشاهده كردند. سايت هاي خبري هم ، چون نتايج كنكور را بايد از كانون ذخيره اطلاعات سازمان سنجش بگيرند، با استناد به قول سازمان سنجش اعلام كردند تا ساعاتي ديگر نتايج كنكور قابل دسترسي خواهد بود.
ديروز با وجود آنكه ۱۲ ساعت و حتي بيشتر از اعلام بارگذاري نتايج كنكور بر روي سايت ها گذشت، كمتر شهروندي موفق شد تا از طريق سايت هاي اعلام شده به نتايج كنكور دست يابد.
حال اين پرسش باقي است، چرا مسئولان و دست اندركاران سازمان سنجش عطش و حس كنجكاوي و تقاضاي دانستن شهروندان را اين گونه به بازي مي گيرند؟ شهروندان اين مرز و بوم كه به قناعت و صبوري شهره ا ند از اعلام ديرهنگام نتايج كنكور بر آشفته نمي شوند اما وقتي از يك كانال رسمي در شرايط روحي انتظار مضاعف به آنها وعده مي دهند و به آن وفادار نيستند، حق دارند بر آشفته شده و زبان به اعتراض بگشايند.
مسئولان سازمان سنجش مي توانستند با پيش بيني احتمالي مشكلات فني و يا تاخير در بارگذاري اطلاعات بر روي سايت سنجش و ديگر سايت هاي خبري، زمان دسترسي شهروندان را ديرتر و حتي با يك روز تاخير اعلام كنند تا شهروندان پشت خطوط پرترافيك اينترنت و سايت هاي اطلاع رساني اين چنين عصباني و آزرده خاطر نشوند.
عباس اسدي

مهلت دريافت شناسنامه كار روزنامه نگاران اعلام شد
انجمن  صنفي  روزنامه نگاران  ايران  اعلام  كرد كه متقاضيان  صدور شناسنامه  كارتا ۲۰ مردادماه  فرصت  دارند مدارك  مورد نياز را به  اين  انجمن  تحويل  دهند.
متقاضيان  مي توانند صبح  روزهاي  شنبه ، يكشنبه ، سه شنبه  و چهارشنبه  مدارك  خود رابه  كميته  صدور شناسنامه  كار تحويل دهند. كپي  شناسنامه ، كپي  آخرين  مدرك  تحصيلي ، ۲ قطعه  عكس ، كپي  مدرك  دوره هاي گذرانده  شده  و كپي  صفحه  نخست  دفترچه  بيمه ازمدارك  مورد نياز صدور شناسنامه كاراست .
همچنين  متقاضيان  بايد كپي  كارت  خبرنگاري  و يا ۱۰ نمونه  كار از نخستين سال  شروع  به  كار مطبوعات  و يا نامه  مدير مسئول  نخستين  نشريه اي  كه  در آن مشغول  به  كار شده اند را به  كميته  مذكور ارايه  دهند.
صدور شناسنامه  كار براي  روزنامه نگاران  به منظور ساماندهي  شاغلان  اين  حرفه انجام  مي شودواين  افراد در گروه هاي  سردبير، عضو شوراي  سردبيري ، سر ويراستار، ويراستار، دبير سرويس ، مدير هنري  و ساير اعضاي  تحريريه  تقسيم  مي شوند.
باصدور شناسنامه  كار، روزنامه نگاران  براساس  رده  شغلي  و نوع  رسانه  درگروه هاي  ساده ، نيمه ماهر، ماهر، استادكار و متخصص  عالي  رتبه ، تقسيم بندي مي شوند.

مدير كل چاپ و توزيع كتاب هاي درسي آموزش و پرورش:
توزيع ۱۶۳ ميليون جلد كتاب درسي از شهريور آغاز مي شود
008298.jpg
گروه علمي، فرهنگي: ۷۹۷ عنوان كتاب درسي براي سال تحصيلي ۸۴- ۸۳ با شمارگان بيش از ۱۶۳ ميليون جلد در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.
به گزارش خبرنگار همشهري سيد احمد حسيني مديركل چاپ و توزيع كتاب هاي درسي وزارت آموزش و پرورش با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: قيمت كتاب هاي درسي نسبت به سال گذشته با توجه به هزينه هاي دستمزد كارگران كه از طريق وزارت كار ابلاغ مي شود و همچنين ساير هزينه  هاي سرباري كه وجود دارد حدود ۶درصد افزايش يافته است.
وي افزود: توزيع كتاب  هاي درسي از اول شهريور در كليه شهرستان ها و استان ها كشور آغاز خواهد شد. همچنين دانش آموزان تهراني نيز مي توانند از ۱۹ شهريور كتاب هاي درسي خود را دريافت كنند.
احمد حسيني اضافه كرد: كتاب هاي دوره راهنمايي و متوسطه از طريق ۵۴۰۰ فروشگاه كتاب در سطح كشور در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرند. همچنين كتاب هاي دوره ابتدايي، پيش دانشگاهي، فني حرفه اي و كاردانش از طريق واحد آموزشي مربوط توزيع خواهد شد.
احمد حسيني تأكيد كرد: فروشگاه هاي توزيع كتاب هاي درسي موظفند بخشنامه مربوط به قيمت هاي كتاب هاي درسي را طوري در فروشگاه خود نصب كنند كه به راحتي براي دانش آموزان و اوليا قابل رؤيت باشد .همچنين هيچ فروشگاهي نمي تواند دانش آموزان را ملزم به خريد لوازم و ملزومات تحصيلي همراه خريد كتاب هاي درسي كنند. وي تصريح كرد: دانش آموزان و معلمان مي توانند بر روي سايت دفتر تأليف به آدرس www.talil.sch.ir كتاب درسي مورد نظر خود را رويت و پرينت آن را تهيه كنند.

يكپارچه كردن خدمات درماني و سازمان هاي بيمه گر از اولويت هاي وزارت رفاه است
گروه اجتماعي: ناهمگوني و اغتشاش موجود در سازمان هاي بيمه گر يكي از معضلات بزرگ نظام خدمات درماني كشور است و براي ارتقاي سطح رفاه عمومي كشور هماهنگي ميان اين سازمان ها الزامي است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر شريف زادگان ضمن اعلام اين مطلب افزود: توقع مردم از سازمان هاي بيمه گر، ارايه خدمات درماني يكپارچه است و وزارت رفاه تلاش مي كند با ايجاد صندوق هاي مختلف در بخش هاي دولتي، خصوصي و عمومي مشكلات درماني و رفاهي مردم را رفع كند.وي افزود: مهمترين عامل تامين امنيت جامعه توجه به بهداشت و درمان كشور است، يك بيماري به راحتي مي تواند امنيت، پايداري و استقلال كشور را به خطر  اندازد و اين مساله اي است كه مغفول مانده است.وي افزود: سازمان هاي بيمه گر همواره از كمبود بودجه و اعتبار سخن مي گويند و پزشكان نيز دائما از دريافت نكردن مطالبات خود از سازمان هاي بيمه گر گلايه دارند به همين علت تلاش مي كنيم كه بين بخش عمومي و خصوصي هماهنگي ايجاد كنيم. تا به وسيله آنها بخش زيادي از معضلاتي كه مردم با آن درگير هستند برطرف شود.

دكتر ظفرقندي، رئيس سازمان نظام پزشكي ايران خبر داد
سرمايه گذاري براي بهداشت و درمان، يكي از شاخص هاي توسعه انساني است
گروه اجتماعي- مريم غفاري:يكي از شاخص هاي توسعه هر كشور سرمايه گذاري براي بهداشت، درمان و سلامتي است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر ظفرقندي، رئيس كل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران، در نشست مطبوعاتي كه در حاشيه هشتمين سمينار روساي سازمان هاي نظام پزشكي سراسر كشور برگزار شد گفت: سازمان هاي نظام پزشكي در دنيا هويت ويژه اي دارند و به عنوان يك سازمان غير دولتي صاحب امتياز و قدرت هاي قانوني مشخصي هستند .سازمان نظام پزشكي در كشور ما گسترده ترين سازمان صنفي و قديمي ترين سازمان غير دولتي است كه بيش از ۴۰ سال از عمرش مي گذرد و ۱۳۵ هزار عضو دارد.
وي از اجرايي شدن قانون جديد نظام پزشكي در سال جاري خبر داد و گفت: در قانون جديد اختيارات جديدي براي سازمان در نظر گرفته شده است. در اين قانون اختيار صدور مجوز يا پروانه مطب و تعيين تعرفه ها در بخش خصوصي در اختيار سازمان قرار مي گيرد بدين صورت كه سياست گذاري و تعيين ضوابط صدور مطب به عهده وزارت بهداشت و عمليات اجرايي به عهده سازمان نظام پزشكي است كه بعد از تصويب قانون جديد با همكاري وزارت بهداشت در خصوص تعيين ضوابط جديد و تسهيل در صدور پروانه مطب اقدام خواهد شد.
دكتر ظفرقندي افزود: با اصلاح ساختار و تشكيلات در قانون جديد تغييراتي در ساختار هيات هاي انتظامي داده مي شود و مدت زمان رسيدگي به شكايات مردم كاهش پيدا مي كند.رئيس سازمان نظام پزشكي در خصوص اقتصاد درمان در كشورمان گفت: ما معتقديم كه يكي از شاخص هاي توسعه هر كشور سرمايه گذاري آن كشور براي بهداشت و درمان آن مي باشد.
سازمان ملل در اجلاس هزاره اي كه ۱۸۹ كشور در آن حضور داشتند اساس توسعه كشورها را توسعه انساني و زندگي سالم قرارداد كه عمده شاخص هاي آن حفظ محيط زيست، كاهش مرگ و مير مادران به ميزان سه چهارم فعلي و مرگ و مير كودكان به ميزان دوسوم ميزان فعلي و شاخص كاهش بيماري ايدز و مالاريا است.
امروز پيشرفت كشورها با بلندي ساختمان ها و آسمان خراش ها نيست بلكه با بلندي قد كودكان، اندازه گيري مي شوند.وي در خصوص سرانه بهداشتي كشورمان گفت: در كشور ما سرانه بهداشتي ۷/۵ درصد از توليد ناخالص ملي است كه طبق برنامه سوم و چهارم توسعه و نيز طبق شاخص هاي اجلاس هزاره كه شاخص ۹ درصد را تعيين كرده بايد جلوتر باشيم.
دكتر ظفرقندي گفت: سال گذشته سرانه بهداشت و درمان از رقم ۱۸۰۰ تومان به ۲۸۰۰ تومان افزايش يافت، اين رقم قابل توجه است ولي تا رسيدن به سهم واقعي هنوز فاصله زيادي داريم. هيات منتخب رئيس جمهور براي رسيدن به تعرفه واقعي رقم ۳۷۷۰ تومان را تعيين كرده است. اين هيات شامل وزير بهداشت، رئيس سازمان مديريت، بازرگاني، نظام پزشكي و رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس مي باشد. هيأت مذكور رقم ۳ هزار و ۷۷۰ تومان را به عنوان قاعده سرانه براي كشور در نظر گرفت كه بايد با تورم افزايش پيدا كند.
دكتر ظفرقندي در پايان گفت : دانشگاه آزاد بدون درنظرگرفتن استانداردهاي آموزشي به تربيت انبوه پزشكان، پرستاران و ماماها پرداخته درحالي كه وزير بهداشت ۳۷ دانشكده پزشكي و پيراپزشكي اين دانشگاه را فاقد صلاحيت اعلام كرده ولي همچنان به فعاليت خود ادامه داده و به جنبه كمي بيش از كيفي مي پردازند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |