پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۷ - Aug 5, 2004
گفت وگوي امروز
خصوصي سازي در بنادر كشور
گروه اقتصادي: نرخ انبارداري كالا و خدمات بندري در مهرماه سال گذشته و به دنبال اجراي سياست هاي خصوصي سازي در سازمان بنادر و كشتيراني تا ۸ برابر افزايش يافت كه گلايه بسياري از واردكنندگان و صادركنندگان كالا را به دنبال داشت.اخيراً برخي از نمايندگان مجلس خبر از برخورد با متوليان افزايش تعرفه هاي انبارداري كالا و خدمات بندري داده اند و سازمان بازرسي كل كشور نيز اين افزايش را خلاف حكم برنامه سوم مبني بر عدم افزايش بيش از ۱۰ درصدي نرخ كالاها و خدمات دولتي دانسته همچنين گفته مي شود ديوان عدالت اداري نيز اين افزايش را ابطال كرده است.با احمد دنيامالي معاون وزير راه و مديرعامل سازمان بنادر و كشتيراني پيرامون اين افزايش گفت وگو كرده ايم.
***
* اظهار نظر سازمان بازرسي كل كشور، ديوان عدالت اداري و برخي نمايندگان مجلس مبني بر غيرقانوني بودن افزايش تعرفه هاي انبارداري كالا و خدمات بندري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-سازمان بنادر مقيد به قانون است و هر تكليفي را كه قانون مشخص سازد، تبعيت مي كند. درخصوص تعرفه هاي انبارداري كالا نيز افزايشي از سوي اين سازمان صورت نگرفته است و در جايي كه سازمانهاي نظارتي احكامي صادر كنند سعي در تامين نظر آنان خواهيم داشت. در سال جاري تعرفه انبارداري در بنادر كشور افزايش نيافته و قيمت تمام شده كالا در بنادر نيز به شدت پايين آمده چرا كه درخصوص هزينه پهلودهي كشتي ها ۷ الي ۸ برابر كاهش قيمت داشته ايم. همچنين با دستگاههاي نظارتي مانند ديوان عدالت اداري و سازمان بازرسي كل كشور تعاملات جدي و بسيار خوبي داريم و قطعاً نظرات آنها را تامين نموده و سعي مي كنيم تا از تعاريف نظام خارج نشويم.
* افزايش ۸ برابري تعرفه هاي انبارداري كالا در سال گذشته مغاير احكام برنامه سوم توسعه بوده است. چه توجيهي در اين زمينه وجود دارد؟
- براساس تكاليف برنامه سوم نسبت به خصوصي سازي در سازمان بنادر اقدام و انبارداري كالا در بنادر را به بخش خصوصي واگذار كرديم. اين بخش نيز وقتي كالا وارد بندر شود ۱۰ روز معافيت انبارداري در نظر گرفته است و صاحبان كالا مي توانند ظرف اين مدت كالاي خود را حمل يكسره نموده و از فرصت استفاده كنند. در بحث صادرات نيز معافيت انبارداري ۳۰ روز بوده كه اين مدت را به ۴۵ روز افزايش داده ايم. سازمان بنادر به عنوان دولت، افزايش را براي هزينه هاي انبارداري كالا در بنادر اعمال نكرده و فقط خصوصي سازي كرده است و اگر بخش خصوصي  اين تعرفه ها را افزايش داده بايد از اين بخش سئوال شود.
* خصوصي سازي در بنادر كشور تا چه حد موفق بوده است؟
- نتايج بسيار خوبي را از خصوصي سازي بنادر گرفته ايم و با وجود آنكه در سال گذشته ۸ ميليون تن حجم عمليات را داشته ايم اين امر نشانگر افزايش در اين زمينه است اما تعداد كشتي ها كاهش داشته است كه اين بدان معنا است كه كشتي هاي بزرگتري را جذب كرده ايم و قيمت كاهش يافته است.
سعي كرده ايم تا بنادر بارانداز باشد و تبديل به انبار كالاي بخش خصوصي نشود و اين به معناي گردش سريع كالا براي رسيدن به دست مصرف كننده و انطباق عرضه و تقاضاي كالاست. كاري كه كرده ايم در جهت كاهش قيمت تمام شده و افزايش سرعت گردش كالا بوده و اين كاري است كه در تمام دنيا نيز انجام شده است.
* آيا زيرساخت هاي لازم براي خصوصي سازي در بنادر كشور وجود دارد؟
- سرمايه گذاري كلاني توسط سازمان بنادر و كشتيراني در زمينه تجهيزات تخليه و بارگيري در بنادر كشور صورت گرفته است و از سال گذشته تا كنون سرمايه گذاري كه در بخش تجهيزات بنادر كشور صورت گرفته طي ۱۰ سال گذشته بي سابقه بوده است. تا سال گذشته در بندر شهيد رجايي ۵ دستگاه جرثقيل سنگين وجود داشت كه اكنون اين جرثقيل ها به ۸ دستگاه رسيده و ۲ دستگاه ديگر نيز طي مردادماه جاري اضافه خواهد شد.

براي ايجاد تعادل در بازار و جلوگيري از افزايش قيمت
مابه التفاوت قيمت مرغ وارداتي حذف شد
معاون اداره كل تأمين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني گفت: براي ايجاد تعادل در بازار مرغ و جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت آن مابه التفاوت قيمت مرغ وارداتي حذف شد.
اكبر طالب پور در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: در حال حاضر هفت هزار تن مرغ از خارج كشور خريداري شده كه حدود ۲ هزار تن آن وارد كشور شده است. وي گفت: مجموع تعهدات ما براي تنظيم بازار واردات ۳۰ هزار تن مرغ است كه اين ميزان به تدريج تا پايان سال وارد خواهد شد.
طالب پور اظهار داشت: مرغ وارداتي در ميان استانهايي كه ميانگين نرخ بازار عمومي مصرف مرغ به قيمتهاي بالايي رسيده باشد، در قالب شبكه هاي تعريف شده توزيع مي شود.وي همچنين با اشاره به حذف مابه التفاوت سه هزار ريالي هر كيلو گوشت قرمز وارداتي افزود: در حال حاضر مصرف سرانه گوشت قرمز در كشور ۱۱/۵ كيلوگرم است.
معاون اداره تأمين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني به توليد ۷۴۵ هزار تن گوشت قرمز در سال ۸۲ اشاره كرد و گفت: طبق پيش بيني وزارت جهاد كشاورزي اين ميزان توليد در سال جاري به مرز ۷۸۰ هزار تن خواهد رسيد.
وي تأكيد كرد: هم اكنون ما نگران نوسانات شديد بازار گوشت نيستيم، زيرا واردات آن تسهيل شده است.

شركتهاي دولتي در سال گذشته ۱۲ تريليارد و ۸۰۰ ميليارد ريال زيان داشتند
گزارش سازمان حسابرسي نشان مي دهد از تعداد ۱۷۰۵ شركت دولتي ۵۸۳ شركت زيان ده (با مبلغ زيان ۸/۱۲ تريليون ريال ) و ۱۱۶ شركت بدون سود و زيان و بقيه يعني ۱۰۰۶ شركت طبق دفاتر خود سود نشان مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس ، بنابر گزارش اين سازمان ، از نظر تعداد اشكالات شركتهاي نهاد رياست جمهوري با ميانگين ۵/۱۴ درصد و سپس شركتهاي وابسته به وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي با ۶/۱۳ درصد پر اشكال ترين شركتها را تشكيل داده اند.
طبق اطلاعات بودجه سال ۸۲ كل كشور از ۹۶۸ هزار ميليارد ريال بودجه كل كشور ۵۵۴ هزار ميليارد ريال آن (۵۷ درصد) مربوط به شركتهاي دولتي بوده است. اين سهم عمده در سالهاي اخير نيز همواره وجود داشته و با توجه به افزايش سرمايه گذاري ثابت شركتهاي افزون بر شركتهاي واگذار، همواره روند رو به تزايد در ساختار شركتهاي دولتي را شاهد هستيم. اين گزارش افزود: در حال حاضر طبق آخرين اطلاعات موجود تعداد شركتهايي كه در حيطه مديريت دولت و نهادهاي عمومي فعاليت مي نمايند بالغ بر ۲۰۰۰ شركت مي باشد كه ۱۷۰۵ شركت از آنها در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان حسابرسي مورد رسيدگي قرار گرفته و مابقي توسط موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي حسابرسي مي شود.

مي توان سالانه ۳۰ ميليون تن فولاد توليد كرد
وزير صنايع و معادن در بازديد از چند واحد صنعتي و معدني در استان آذربايجان شرقي اعلام كرد: با اطمينان از حمايت هاي لازم وزارت صنايع و معادن و بهره مندي از تسهيلات حساب ذخيره ارزي، ايران مي تواند با كمك بخش خصوصي به ظرفيت جهشي ۳۰ ميليون تن فولاد برسد.
وي در مراسم كلنگ زني يك طرح توليد سيمان در استان آذربايجان شرقي، نيز گفت: تاكنون براي ۲۷ طرح سيمان با ظرفيت ۲۶ ميليون تن از تسهيلات حساب ذخيره ارزي گشايش اعتبار شده كه در مدت زمان ۵/۲ تا ۳ سال به بهره برداري خواهند رسيد.

معاون بازرگاني داخلي وزير بازرگاني:
دستور العمل پرداخت يارانه براي ۱۰ قلم كالاي اساسي تقديم شوراي اقتصاد شد
حسن يونس سينكي گفت: امسال براي ۱۰ قلم كالاي اساسي حدود سه هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان يارانه در نظر گرفته شده است كه ۵۰۰ ميليارد تومان بيشتر از سال گذشته است.
به گزارش مهر، معاون وزير بازرگاني گفت: از كل يارانه اختصاص داده شده به كالاهاي اساسي ۶۰ درصد به عنوان يارانه گندم اختصاص يافته است.
سينكي با اشاره به جامعه يارانه بگير در كشور گفت: امسال جامعه هدف يارانه هاي ۱۰ قلم كالاي اساسي را علاوه برجمعيت كشور براي ۱۵ ميليون نفربه طور فوق العاده افزايش داده ايم كه درحال مذاكره براي افزايش اين تعداد به ۲۷ ميليون نفر هستيم.
وي گفت: مانند سال گذشته امسال هم در سه استان شمالي كشور برنج يارانه اي توزيع خواهد شد و براي مناطق محروم و جامعه هدف تعيين شده در سال ۸۳ پنج كوپن فوق العاده اعم از برنج ، روغن ، قندوشكر اعلام مي شود.
سينكي با اشاره به خودكفايي كشور در توليد گندم گفت: خريد شكر و برنج توليد داخل را با نسبت هاي بيشتر در سال ۸۳ ادامه خواهيم داد.

شركت هاليبرتون ۵/۷ ميليون دلار غرامت پرداخت مي كند
مقامات شركت نفتي هاليبرتون آمريكا توافق كردند كه ۵/۷ ميليون دلار براي حل وفصل اتهامات وارده بر اين شركت در زمان رياست ديك چني معاون بوش را پرداخت كند.
به گزارش بي بي سي ، مقامات فعلي شركت نفتي هاليبرتون اعلام كردند كه براي حل و فصل اتهامات وارد بر اين شركت در مورد دستكاري حسابهاي شركت در زماني كه « ديك چني » معاون جرج بوش رئيس جمهورآمريكا ، مديريت اجرايي اين شركت را بر عهده داشته است ۵/۷ ميليون دلار غرامت پرداخت مي كنند.
گفتني است ديك چني از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۰ مديريت اجرايي شركت هاليبرتون را برعهده داشت. اما در بررسي پرونده رسوايي مالي اين شركت و دستكاري شدن حسابها در زمان مديريت «چني»، وي از هرگونه دخالت در اين رسوايي مالي تبرئه شد.

عليرغم افزايش توليد اوپك
رشد بي سابقه قيمت نفت ادامه دارد
008316.jpg
گروه اقتصادي: ادامه ناپايداري سياسي در عراق و عمليات خرابكارانه در اين كشور و بروز نگراني ها از احتمال حملات انتحاري در اروپا و آمريكا موجب افزايش شديد قيمت نفت خام سبك آمريكا به ۴۴ دلار و ۲۸ سنت در روز چهارشنبه شد.
اين ميزان افزايش قيمت كه رخداد بي سابقه اي از هنگام آغاز سلف فروشي نفت در بازار نيويورك از سال ۱۹۸۳ است كاهش شديد قيمت هاي سهام در بورس هاي جهان را در پي داشت.
نفت برنت درياي شمال نيز ديروز با ۱۸ سنت افزايش به ۴۰ دلار و ۸۲ سنت رسيد.
در هفته جاري عليرغم افزايش توليد اوپك روند افزايش قيمت نفت خام ادامه يافت و با واكنش پورنو يوسگيانتورو رئيس اوپك كه امكان افزايش سريع توليد اوپك را مردود اعلام كرد روند رو به افزايش قيمت ها ادامه يافت و روز گذشته از مرز ۴۴ دلار گذشت. انفجار خط لوله  صادراتي نفت عراق و كاهش ذخيره فرآورده هاي نفتي در آمريكا به اين نگراني ها دامن زد.
برخي كارشناسان ادامه اين روند را به زيان اقتصاد رو به رشد جهان اعلام مي كنند.
افزايش قيمت نفت و افزايش نگراني در آمريكا از حملات انتحاري موجب كاهش شديد اعتماد مصرف كنندگان در آمريكا شده است.
كاهش شديد مصرف در آمريكا و نگراني از تأثير مخرب آن بر اقتصاد اين كشور كه تأثير مستقيم و عميقي بر اقتصاد جهان خواهد داشت به افزايش نگراني ها از اين روند دامن زده است.
در حال حاضر اوپك طبق آخرين آمار در ماه گذشته ميلادي روزانه معادل ۲۷ ميليون و ۵۷۰ هزار بشكه نفت توليد كرده كه به بالاترين سقف توليد اين سازمان در ۲۵ سال گذشته نزديك است.
اعضاي اوپك بجز عراق در حال حاضر حداكثر توليد را دارند و عربستان سعودي در ماه جاري روزانه معادل ۵/۹ ميليون بشكه نفت خام توليد كرده است.
در عين حال ادامه ذخيره سازي نفت در آمريكا كه در شرايط حاضر و با افزايش قيمت ها نيز ادامه دارد به روند رو به رشد قيمت ها كمك مي كند. سياستي كه از سوي دولت بوش مدت ها ادامه دارد و موجب انتقاد هاي شديد از سوي اعضاي دمكرات كنگره آمريكا نيز شده است.
در حال حاضر توليد كنندگان نفت در حداكثر توان خود توليد و عرضه مي كنند و تنها عربستان سعودي يك ميليون بشكه كمتر از حداكثر توان توليد مي كند كه اين ميزان نيز نمي تواند به كاهش قيمت ها كمك كند.
برخي از كارشناسان تنها راه آني و قابل دسترس براي جلوگيري از افزايش قيمت نفت را عرضه ذخاير استراتژيك نفت كشورهاي صنعتي مي دانند كه در اين زمينه تاكنون هيچ ابراز نظري نشده است.
بورس  بازي سبب افزايش قيمت
مديرامور بين الملل شركت ملي نفت ايران گفت: بورس بازي در معاملات كاغذي نفت در بورسهاي نفت جهان نظير نايمكس نيويورك و IPE لندن مهمترين عامل افزايش قيمت جهاني نفت بوده است.
حجت الله غنيمي فرد در گفت وگو با فارس افزود: اين امر با مبالغ كلاني كه توسط صندوقهاي پس انداز يا ساير موسسات مالي به منظور كسب سود سريع در بازار نفت فعال شده، روند افزايش قيمتها را تشديد كرده است.
وي گفت: براساس آمارهاي موجود در سه ماهه اول سال ميلادي جاري روزانه ۷۰۰ هزار بشكه و در سه ماهه دوم نزديك به ۲ و نيم ميليون بشكه، افزايش ذخاير استراتژيك و بازرگاني نفت خام بوده است. وي اظهار داشت: در شرايطي كه بخش زيادي از توليد جهاني نفت، وارد ذخاير استراتژيك و بازرگاني كشورها شده است اين مهم نمي تواند ناشي از عدم عرضه جهاني نفت باشد.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۹۰۶
۷,۵۲۵
تولي پرس
۲۱۲
۳,۷۹۲
آونگان
۸۲۷
۱۷,۳۷۱
تكنو تار
۳۱۶۵
۶۶,۴۶۵
سيمان صوفيان
۷۵
۱,۵۷۶
پارس خودرو
۱۰۳۶
۲۱,۷۶۳
پتروشيمي فارابي
۶۱۵
۱۲,۹۲۳
پتروشيمي اراك
۳۸۸
۸,۱۵۲
سرمايه گذاري توس گستر
۲۹۷
۶,۲۵۴
سرمايه گذاري صنعت نفت
۳۰۱
۶,۳۳۰
تامين ماسه
۵۱۱
۱۰,۷۵۰
كالسيمين
۱۰۲
۲,۱۵۲
لاميران
۱۸۹
۳,۹۸۵
معادن بافق
۸۹
۱,۸۷۷
كابلسازي تك
۵۰۹
۱۰,۷۲۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۰۹
۲,۳۰۰
فارسيت دورود
۱۰۴
۲,۲۱۲
شيمي دارويي داروپخش
۱۳۱۵
۳۰,۶۲۱
پتروشيمي آبادان
۱۲۳
۳,۰۴۷
فرآورده هاي نسوز آذر
۱۴۹
۳,۹۰۳
سامان گستراصفهان
۴۳۴
۱۱,۷۴۱
فرآوري مواد معدني
۱۳۲
۳,۶۸۰
نورد آلومينيم
۱۹۰
۵,۴۹۶
نيروترانس
۱۹۹
۷,۰۷۶
معادن روي
۵۲۳
۲۰,۰۸۲
لاستيكي سهند
۳۳۴
۱۳,۸۱۰
پتروشيمي خارك
۶۷
۳,۱۸۹
موتوژن
۹۱
۴,۴۷۴
ايتالران
۳۴
۱,۷۰۹
قند مرودشت
۸۰
۴,۳۹۷
آبگينه
۳۳۶
۱۸,۵۸۱
پتروشيمي اصفهان
۸۹
۵,۰۲۱
صنعتي اردكان
۷۱۴
۴۱,۱۱۵
تكين كو
۹۰
۵,۲۳۵
قند پيرانشهر
۲۸
۱,۷۷۰
صنعتي پيام
۴۰
۲,۸۸۳
لاستيك دنا
۲۳
۲,۲۴۰
شيشه وگاز
۲۴۸
۳۲,۲۴۸
دوده صنعتي
۶۳
۸,۱۱۳
سرمايه گذاري غدير
۲۴۶
۳۵,۳۲۳
سيمان شمال
۶۹
۱۱,۶۳۱
داده پردازي ايران
۲۰
۳,۵۴۰
مهركام
۳۲
۵,۹۶۳
ايران خودرو
۴۳
۷,۹۶۶
حمل و نقل توكا
۲۴
۴,۸۹۳
صنعت و معدن
۸۱
۱۸,۱۸۸
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۰
۲,۳۲۵
مهرام
۱۰۵
۳۵,۹۷۱
سيمان شرق
۱۷
۶,۰۹۸
كنتورسازي ايران
۲۳
۸,۳۱۰
سرمايه گذاري مسكن
۳۲
۱۴,۲۸۸
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۱
۶,۷۳۷
پارس دارو
۵۴
۴۶,۱۵۳
سيمان اصفهان
۲۸-
۳۷,۱۰۹
سيمان شاهرود
۱۰-
۱۱,۵۸۶
سيمان هگمتان
۱۶-
۶,۲۸۰
صنعتي بهشهر
۳۶-
۸,۸۱۷
معادن منگنزايران
۳۷-
۶,۱۷۹
سرمايه گذاري رنا
۲۷-
۴,۲۵۸
آلومينيوم پارس
۷۱-
۹,۵۱۶
اقتصاد نوين
۵۸-
۷,۲۱۹
ملي سرب و روي
۱۱۲-
۷,۷۱۰
توسعه صنايع بهشهر
۱۷۸-
۱۱,۰۶۳
سايپا ديزل
۱۴۱-
۸,۴۷۳
گروه بهمن

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۸۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي)۸۷۱۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۴۶۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |