چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۳ - Sep 1, 2004
غنيمت شمردن فرصت
امام صادق (ع): در تندرستي پيش از بيماري، و در نيرومندي پيش از ناتواني، و در زندگي پيش از رسيدن مرگ، براي خود چيزي فراهم آر.
(وسائل ۶/۳۸۲)
امروز با حافظ
ور ز هندوي شما بر ما جفايي رفت رفت
گر زدست زلف مشكينت خطايي رفت رفت
جور شاه كامران گر بر گدايي رفت رفت
برق عشق از خرمن پشمينه پوشي سوخت سوخت
نگارستان
دانته گابريل روسيتي
010644.jpg
«باغ آبي» - ۱۸۵۷/ آبرنگ روي كاغذ - ۸/۲۴ * ۳/۳۴ سانتي متر ‎/گالري تيت/ لندن
زيبايي گرايي همراه با كمپوزيسيوني كه قبل از دوره رافائل مرسوم بود، از مهم ترين خصيصه هاي آثار روسيتي به شمار مي روند و آنها را به صورت نوعي نقاشي تزئيني معرفي مي كنند. مشخصه و اساس ترسيم كمپوزيسيون، سطح صاف و خطوط روان بودند و نقاش سعي نكرد از واقعيت آنچنان كه نمايان است، تقليد كند.
هارموني داخل نقاشي و تعادل ميان عناصر تصوير (فرم و رنگ) ارزش و قدرت بيان اين عناصر را جلوه گر مي سازد.

پاسخ به پرسش پزشكي
هشدار به كساني كه با كامپيوتر كار مي كنند
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسش يك روزنامه نگار كه به دليل كار كردن طولاني با كامپيوتر بايد تحت عمل جراحي دست قرار گيرد گفته است: اين بيماري نتيجه بي نظمي در كار اعصاب دست است كه توليد درد و بي حسي مخصوصا در انگشتان مي كند و ميان كساني كه استفاده طولاني و ممتد از كامپيوتر مي كنند، امري است عادي. علائم آن بي حسي متناوب در قسمتي از دست، درد شديد و متناوب كه از مچ دست شروع و تا بازو ادامه خواهد داشت مخصوصا در ساعات شب، احساس سوزش در انگشتان، ضعف نيروي انگشت شست، افتادن اشياء از دستي كه آسيب ديده است ، دشواري در مشت كردن دست، احساس خشكي در پوست دست و ... و راهي براي درمان جز عمل جراحي وجود ندارد. اما راههايي براي پيش گيري نسبي از آن وجود دارد كه عبارتند از: تايپ كردن با انگشتان هر دو دست و طبق اسلوب و اجتناب از تايپ يك انگشتي و مخصوصا با يك دست؛ قرار ندادن مداوم دست روي «ماوس» و حتي المقدور از استفاده از كي برد به جاي ماوس و يا استفاده از ماوسهايي كه روي زانو قرار مي گيرد و استفاده از آن نياز به دراز كردن دست ندارد و يا لب تاپ؛ كوتاه كردن هرچه بيشتر فاصله دست تا ماوس و قرار دادن ماوس و كي برد در سطحي پايين تر از سينه و حتي ناف كه آرنج نياز به خم شدن ۹۰ درجه و كمتر پيدا نكند و زاويه آن منفرجه باشد؛ استفاده از ميزهايي كه ويژه كامپيوتر ساخته مي شود و بر حسب قد و اندازه بدن استفاده كننده قابل تنظيم شدن است ؛ پس از هر ساعت كار با ماوس( جستجو گري در اينترنت ) و يا تايپ، چند دقيقه استراحت كردن ( آزاد كردن دست در امتداد بدن و ماساژ دادن مچ و انگشتان) ؛ استفاده از مچ بند هنگام استفاده طولاني از كامپيوتر رو ميزي و ....مشكلي كه ذكر شد براي آنان كه قبلا با دست مي نوشتند و سني از ايشان گذشته و حاضر به تايپ كردن مطابق اسلوب درست آن ( با ده انگشت ) نيستند بيشتر است و نويسندگان معروف و روزنامه نگاران قديمي كه اصطلاحا مردان و زنان بدون جانشين خوانده مي شوند و زير بار تايپ كردن ده انگشتي نمي روند و اعتنا به اين تذكر نمي كنند كه به جاي ماوس حتي المقدور از كي برد و يا لب تاپ استفاده كنند بيش از هر كس ديگر در معرض اين مشكل هستند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
درگيري شنيدني مايكل مور با شركت كنندگان در كنوانسيون حزب جمهوريخواه!
نه تنها آمريكا، بلكه رسانه هاي ساير كشورها توجه خود را به كنوانسيون سراسري حزب جمهوريخواه آمريكا معطوف داشته اند كه از دوشنبه در شهر نيويورك آغاز بكار كرده تا جورج بوش را بار ديگر به عنوان نامزد در انتخابات آينده تعيين كند. البته اين توجه به نطقهايي كه در كنوانسيون ايراد مي شود نيست و به حواشي كار است. خواندني ترين گزارشهاي اولين روز كنوانسيون، حضور «مايكل مور» فيلمساز ضد بوش در جلسه كنوانسيون در جايگاه روزنامه نگاران بود. سناتور مك كين كه در حال سخنراني به حمايت از بوش بود، همين كه چشمش در جايگاه روزنامه نگاران به مايكل مور افتاد دنباله سخنراني را رها ساخت و به انتقاد از مور كه با فيلم خود چهره بدي از دولت فعلي آمريكا به جهانيان نشان داده و ضربه شديد وارد كرده است پرداخت. با بيان اين مطلب ، بيش از دو هزار نماينده نگاه خود را به سوي جايگاه روزنامه نگاران متوجه كردند و برخي از آنان فرياد زدند: بوش تا چهار سال ديگر خواهد ماند و مايكل مور كه فيلم او در سراسر جهان به نمايش گذارده شده است به تنهايي به آنان جواب مي گفت: بوش فقط تا دو ماه ديگر. وي خونسردي خود را در برابر « هو » كردن نمايندگان حزب جمهوريخواه حفظ كرد ، و تا پايان جلسه از جاي خود تكان نخورد. ترس جمهوريخواهان از اين است كه مور با مهارتي كه دارد از گوشه هايي از جلسات كنوانسيون مواردي به دست آورد كه با استفاده از آنها در فيلمي ديگر، كار را به زيان حزب جمهوري خواه تمام كند. دسته هايي از صدها هزار تن معترض سياستهاي جورج بوش كه يكشنبه بزرگترين راهپيمايي را در خيابانهاي شهر نيويورك به راه انداخته بودند، روز دوشنبه دست به روش تازه اي براي اعتراض زده اند و آن اين كه در برابر هتلهايي كه نمايندگان ۲۵۰۰ گانه حزب جمهوريخواه اقامت داشتند جمع مي شدند و هنگام خروج آنان از هتل براي عزيمت به محل جلسات كنوانسيون بر ضد آنان شعار مي دادند و آنان را هو مي كردند كه در يك مورد كار به كتك كاري كشيد.اظهارات سناتور ادواردز نامزد معاونت جان كري درباره ايران كه گفته است اگر كري انتخاب شود، به جاي درگيري با ايران با اين كشور مذاكره و معامله خواهد كرد و به شرط اين كه ايران بقاياي سوخت اتمي را نگهداري نكند امكان خواهد داد از نيروگاهش استفاده كند وسيعا انعكاس يافته بود ولي برخي مفسران اشاره كرده اند كه ترديد دارند كه در جو كنوني آمريكا اين روش بر هواداران او بيافزايد.
ميلوشويچ در نخستين جلسه محاكمه گفت كه همه مشكلات
زير سر قدرتهاي غرب است
ميلوشويچ رئيس جمهوري سابق يوگسلاوي و زنداني سازمان ملل در نخستين جلسه محاكمه، نزديك به دو ساعت از خود دفاع كرد. وي كه حاضر نشده است وكيل مدافع انتخاب كند به جاي برداختن به اصل اتهامات به بررسي تاريخ پرداخت و قدرتهاي اروپايي و آمريكا را متهم به ايجاد رويداد هاي يوگسلاوي در دهه ۱۹۹۰ كرد و گفت اينها بر پايه منافع خود مي خواستند كه يوگسلاوي تجزيه شود تا بتوانند در اجزاء آن كه كوچك و ضعيف هستند آسانتر نفوذ كنند و اين سياست باعث برخوردهايي شد كه رسانه هاي همين قدرتها آنها را بزرگ كردند و سپس اين قدرتها به پرونده سازي دست زدند كه پس از آن، ديگر كسي جرات نكند برضد سياستشان بپاخيزد. اين سياست تازگي ندارد و دنبال سياستهاي دو قرن گذشته آنان است كه منجر به سه جنگ در بالكان و دو جنگ بين المللي شد. ميلوشويچ در نطق دفاعيه خود به صلاحيت دادگاه بين المللي در محاكمه اش اعتراض كرد و گفت كه نظير اين اتهامات را به بسياري از سران قدرتهاي غربي با راه انداختن جنگ در سرزمين هاي دور دست و منطقه اي و اعمال تحريم هاي اقتصادي و ... مي توان وارد آورد.
بازار بين المللي اسلحه رونق سابق را ندارد
يكي از گزارشهاي پريروز رسانه ها آمار رسمي فروش اسلحه در سال ۲۰۰۳ ( سال ميلادي گذشته) بود. مبلغ كل فروش در اين سال ۲۵ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار بود كه ۱۵ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار كمتر از سال ۲۰۰۰ است. آمريكا و روسيه همچنان فروشندگان رديف اول و رديف دوم هستند. سال گذشته آمريكا ۱۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار و روسيه چهار ميليارد و سيصد ميليون دلار اسلحه فروخته اند. مبلغ فروش اسلحه روسي دليل كم بودن حجم آن نيست، زيرا اسلحه روسي به مراتب ارزانتر تمام مي شود. فروشنده سوم آلمان است كه جاي فرانسه و پيش ازآن انگلستان را گرفته است. ميزان صادرات اسلحه آلماني يك ميليارد و چهار صد ميليون دلار بود. خريدار بزرگ اسلحه كشورهاي چين، امارات عربي خليج فارس و هند هستند. چين ۹ ميليارد و امارات ۸ ميليارد دلار واردات اسلحه داشتند. چين در عين حال، خود صادركننده اسلحه ،مخصوصا موشك است. مفسران مربوط، يكي از دلايل كاهش معاملات جهاني اسلحه را گسترش ساخت اسلحه در داخل كشورها نوشته اند. بيشتر كشورها با تجربه تلخ گذشته، اينك مي كوشند، اسلحه مورد نياز را خودشان بسازند پيش بيني شده است كه رويداد جنگ عراق، بازار اسلحه را اندكي گرم كند و سفارشهاي اخير مصر و مالزي به همين دليل بوده است.

نخستين كنگره گوسان پارسي در تالار انديشه برگزار مي شود
روايت نقالان و خنياگران
محصول ۵ سال پژوهش، يك پژوهشگر صاحب نام فرهنگ عامه و موسيقي در كنگره اي به نام گوسان پارسي، كه ۱۶ و ۱۷ شهريور در تالار انديشه برگزار مي شود ارائه خواهد شد. جهانگير نصري اشرفي پژوهشگر و دبير كنگره يادشده روز گذشته در نشست خبري با خبرنگاران ضمن اعلام اين خبر گفت: اين كنگره محصول ۵ سال پژوهش روي نقالي در ايران است كه عمدتا در آن نقالان با مضامين اجتماعي، ديني، عاشقانه و سياسي نقل مي كنند.
وي درباره برنامه هاي اين كنگره گفت: سير تاريخي هنر گوساني، خنياگري و نقالي و نيز بررسي آثار محمدرضا درويشي، ميرجمال طاهري، هوشنگ جاويد و شاهنامه شناس معروف، خطيبي صورت مي گيرد.وي همچنين از انتشار همزمان كتاب گوسان پارسي و نيز CD حاوي نقل ها و منظومه ها خبر داد و گفت: جوان ترين فردي كه در اين كنگره برنامه اجرا مي كند ۵۰ سال دارد و بقيه ۷۰ سال دارند.كنگره گوسان پارسي از سوي حوزه هنري برگزار مي شود.

تغيير زمان برگزاري روز ملي صنعت چاپ
زمان برگزاري مراسم روز ملي صنعت چاپ به ساعت ۱۱ روز پنجشنبه دوازدهم شهريورماه تغيير يافت كه با حضور احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از اساتيد، متخصصين و دانشجويان حوزه چاپ در تالار وحدت برگزار خواهد شد . در اين روز از تلاش ها و زحمات پيشكسوتان صنعت چاپ در سراسر كشور تجليل به عمل خواهد آمد .

بهارستان
عهد انسان سپري شد به جهان
نسل انسان پير شد بر روي زمين
رهسپاران جهان گفته بودند پيش از اين:
«شاخه هاي كهنه مي پوسد، جوانه هاي تازه مي دمد».
گوچنگ - ترجمه مظفر بختيار

برگي از تاريخ
... و به اين سان انگليسي ها هرات را از ايران جدا كردند
يكم سپتامبر، امروز ،در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال۷۰ ميلادي نيروهاي امپراتوري روم به فرماندهي تيتوس پسر وسپاسيان امپراتور وقت، بيت المقدس را پس از يك محاصره طولاني، جز برج جنوبي، متصرف شدند؛ ويران ساختند و قتل عام كردند. در سال ۱۹۱۸چند واحد از نيروهاي نظامي آمريكا وارد بندر ولادي وستوك (سيبري روسيه) شدند تا از نيروهاي سفيد (سلطنت طلبان) بر ضد نيروهاي سرخ (كمونيستها) حمايت كنند و تا سال ۱۹۲۰ كه سفيدها از ارتش سرخ شكست خوردند در آنجا بودند. در سال ۱۹۲۰ ايجاد كشور لبنان مركب از بخشي از متصرفات سابق عثماني ( سوريه بزرگتر) در ساحل شرقي مديترانه توسط دولت فرانسه طراحي شد. در سال ۱۹۲۳ يك زلزله بسيار شديد بيش از ۲۰۰ هزار ژاپني را در توكيو و يوكوهاما كشت و ۴۱ سال بعد در همين روز(شهريور۱۳۴۱) زمين لرزه شديدي در منطقه بوئين زهراي قزوين روي داد كه تهران را هم به لرزه درآورد. تلفات زمين لرزه آن سال بوئين زهرا را ده تا بيست هزار كشته گزارش كرده اند. در سال ۱۹۳۹ ( ساعت ۵ و ۴۵ دقيقه بامداد) جنگ جهاني دوم با حمله نظامي آلمان به لهستان آغاز شد كه تا اواسط بهار سال ۱۹۴۵ در اروپا و تا اواسط اوت همين سال در خاور دور ادامه يافت. جنگ جهاني دوم درهمان روزي آغاز شد كه ۶۹ سال پيش از آن ارتش فرانسه در «سدان» از ارتش آلمان شكست خورده بود و پادشاه فرانسه خود را تسليم نيروي فاتح كرده بود. درسال ۱۹۶۹معمر قذافي بر ضد ملك ادريس پادشاه ليبي بپاخاست و او را بركنار ساخت. در سال ۱۹۸۳ يك جنگنده نيروي هوايي شوروي يك جت بوئينگ ۷۴۷ خطوط هوايي كره جنوبي را كه در خارج از مسير خود در آسمان شوروي پرواز مي كرد سرنگون ساخت كه ۲۶۹ تن از جمله يك سناتور آمريكايي كشته شدند.
اينك برگ امروز: لشكر خراسان زير نظر مستقيم حسام السلطنه فرمانرواي اين خطه محاصره شهر تاريخي هرات را كه در دست ياغيان بود، از اول سپتامبر سال ۱۸۵۶ ميلادي (روزي چون امروز) آغاز كرد. حسام السلطنه به افسران لشكر تاكيد كرده بود؛ كار محاصره اگر يك ماه هم طول بكشد نبايد به شهر و مردم آن آسيب برسد. بنابراين از بكاربردن توپ حتي الامكان خودداري شود. يك سال پيش از اين رويداد، به شكايت قوم هزاره كه محمدخان حاكم هرات با آنان بدرفتاري مي كرد و كريم دادخان هزاره ، يكي از سران آنان ، را كشته بود، فرمانرواي همه خراسان «محمد يوسف» را حاكم هرات كرده بود. در اين ميان تحولات ديگري روي داد و دولت انگلستان سي ام مارس سال ۱۸۵۵ پس از ۱۲ سال درگيري با سران قبايل پشتون، ضمن قراردادي كه در آن روز در پيشاور امضاء شد با آنان از در صلح داخل شد. اين قرارداد به «دوست محمدخان» امير كابل وسيله داد كه در صدد جلب اطاعت حكام ساير شهرها از جمله قندهار و هرات از خود برآيد و ياغيگري درهرات به همين سبب بود. هرات هميشه گوشه اي از خراسان و قرنها مركز اين ايالت بود و يكي از كانونهاي فرهنگ و ادب ايران به شمار مي آمده است. «مسئله» از دهم ژوئن سال ۱۷۴۷ آغاز شد كه نادرشاه افشار در فتح آباد قوچان ضمن يك توطئه كشته شد و افسران افغاني ارتش او هر كدام خود را حاكم شهري خوانده بودند. سرزميني كه انگليسي ها در قرن نوزدهم نام «افغانستان» بر آن نهادند از آغاز تاسيس كشور ايران به دست كوروش، گوشه وفاداري از آن بود. رقابت هاي قرن ۱۹ مستعمراتي انگلستان و روسيه ، سبب شد كه اميران افغاني، بيش از پيش به انديشه خودمختاري افتند. سران لندن سرزمين افغانستان را كليد شبه قاره هند مي دانستند و به هر ترتيب كه بود مي كوشيدند كه اين كليد به دست روسيه نيافتد به ويژه كه سران تهران تمايل بيشتري به روسيه داشتند تا انگلستان.از همان زمان، سياست جلوگيري از بسط سلطه مسكو در آسياي جنوبي ريشه همه مسائل اين گوشه از جهان شده و ….
www.iranianshistoryonthisday.com

فيلم هاي مخاطب خاص در نوبت نمايش قرار گرفتند
مسئول گروه نمايش فيلم هاي مخاطب خاص گفت: تبليغات و اطلاع رساني فيلم هاي مخاطب خاص در آينده گسترده و تخصصي انجام مي شود.
سيد ضياء هاشمي در گفت وگو با ايرنا افزود: با انتخاب فيلم هاي نمايشي گروه مخاطب خاص، براساس نوع محصول، مواد و شيوه تبليغي آن مشخص مي شود.وي ادامه داد: نمايش فيلم هاي مخاطب خاص به گونه اي است كه اين آثار بيشترين فرصت را براي تبليغ داشته باشند.
اين تهيه كننده تصريح كرد: تمامي فيلم هاي متقاضي نمايش در گروه مخاطب خاص بازبيني شده و براساس ميزان قابليت ها اكران شده و يا در نوبت نمايش قرار مي گيرند.
هاشمي گفت: برخي از آثار گروه مخاطب خاص مورد ارزيابي قرار گرفتند كه بزودي اسامي آن ها اعلام مي شود.وي تصريح كرد: شكل گيري يك گروه نمايشي و تلاش براي توفيق آن نياز به زمان و فرصت مناسب دارد و نمي توان اين گروه را بدون كارشناسي تشكيل داد.سينماهاي «ايران ۲»، «فرهنگ ۲» و «فلسطين ۲» سالن هاي نمايش آثار سينمايي مخاطب خاص هستند كه بزودي فعاليت خود را آغاز مي  كنند.
گروه سينمايي مخاطب خاص قرار بود ارديبهشت ماه گذشته تشكيل شود كه به دليل برخي ناهماهنگي ها و مشكلات به تعويق افتاد.

به پاس شخصيت فرهنگي شاعر معاصر و مردمي گيلان
مراسم بزرگداشت «شيون فومني» برگزار مي شود
مراسم بزرگداشت ششمين سال درگذشت شيون فومني برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز پنجشنبه ۱۹ شهريورماه از طرف انجمن آثار و مفاخر فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گيلان، به پاس شخصيت فرهنگي اين شاعر معاصر و مردمي گيلان، مراسم بزرگداشتي در محل مجتمع فرهنگي - هنري خاتم الانبياء (ص) رشت برگزار مي شود.
از برنامه هاي تدارك ديده شده در اين مراسم، علاوه بر شعرخواني تعدادي از شاعران حاضر، مي توان به پخش تصاوير شعرخواني شيون فومني و اجراي موسيقي محلي و اجراي ترانه فولكلوريك گيلان توسط فريدون پوررضا اشاره كرد. همچنين محمدعلي بهمني درباره جايگاه شيون فومني در غزل معاصر سخنراني خواهد كرد.
پيش از اين مراسم نيز در ساعت ۱۷، دوستداران شعر و فرهنگ با حضور در سليمان داراب، آرامگاه شيون فومني را گلباران مي كنند.

موفقيت يك انيميشن ايراني در مجمع فيلم آسيايي
مجمع آسيايي «ژاپن پراير» از تهيه و توليد فيلم انيميشني «ارشميدس» ساخته ميهن جواهريان از توليدات شبكه اول سيماي جمهوري  اسلامي ايران تقدير كرد.
اين مجمع پيشتر در هنگ كنگ و با مشاركت شبكه هاي تلويزيوني ژاپن و اتحاديه راديو و تلويزيون هاي آسيا و اقيانوسيه برپا شد.
به گزارش روابط عمومي صدا و سيما، در اين مجمع، توليدات ۲۵ تهيه كننده از كشورهاي مختلف آسيايي با رويكرد آموزشي - تلويزيوني ارائه شد.
اين انيميشن ۱۰ دقيقه اي به بخشي از داستان يك كشف علمي با زباني طنز و سرگرم كننده مي پردازد.
دست  اندركاران اين انيميشن قرار است، قسمت هاي بعدي اين اثر آموزشي را در قالب زندگي و اكتشافات دانشمنداني نظير «اديسون» و «بوعلي سينا» بسازند.

۱۰ فيلم آلماني در جشنواره كودك اصفهان
۱۰ فيلم كوتاه و انيميشني از سينماي آلمان در جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان روي پرده مي رود.
نوزدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان از ۱۲ تا ۱۷ مهرماه آتي در اصفهان برپا مي شود.
روابط عمومي جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان گزارش داد: آثار كوتاه آلماني حاضر در اين رويداد هنري، بيشتر نقاشي متحرك (انيميشن) بوده و داراي موضوع هاي آموزشي و سرگرم كننده هستند.
فيلم هاي «بتمن زنده است» از استفان شومروس (۲۰۰۳)، «كاپيتان بلاي» ساخته درك روكزن (۲۰۰۳)، «كراولاه - جايي ديگر» از كارلا هيتسل (۲۰۰۴)، «بازي هاي دلاوران» ساخته سون مارتين (۲۰۰۳)و«فانوس،فانوس»به كارگرداني سوزان بودنبرگ(۲۰۰۳ )ازآثار نمايشي سينماي آلمان به شمار مي روند.
«لوچيا» از فليكس گوئه نرت(۲۰۰۴ )،«پسر دانش آموز» ساخته ادينا كونتسك (۲۰۰۲)، «ماجراهاي خط خطي» از مايكل زاميات نينز (۲۰۰۳)، «يك داستان غير قابل اعتماد» ساخته سوزان سيدل (۲۰۰۴) و «امروز» از كريستف كلنر، ديگر فيلم هاي كوتاه آلمان در جشنواره كودك هستند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
پالتو
يك روز سرد زمستون بود. پارچه فاستوني گرون قيمتي را به خانه آورد.
رو به مادر كرد و گفت: يك خبر خوش؛ بالاخره پست رياست را به چنگ آوردم.
ديگه در شأن من نيست كه با اين پالتو برم سركار؛ فردا اين پارچه را مي بري پيش اوستا خياط خودش مي دونه چيكار كنه.
روزي كه پالتوش را جلوي آينه قدي بر تن كرد و مشغول برانداز خودش شد، چنان ابرويي بالا كشيد كه از ابهتش آينه ترك خورد؛ پالتوئي زيبا با جيب هاي بزرگ و دگمه هاي سياه و براق.سال ها گذشت پدرخانه نشين شد و پالتو در صندوقي جا خوش كرد. پدر راهي ديار باقي شد و پالتو اسير دست بيد. چند سال بعد وقتي به شمال برمي گشتم متوجه مترسكي در شاليزار شدم، چنان با غرور و ابهت در وسط شاليزار ايستاده بود كه انگار حاكم است.
مترسك پالتوئي با پارچه فاستوني، جيب هاي بزرگ و دگمه هاي سياه و براق بر تن داشت.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
دو سال زندگي مرده در خانه
ماني توبا: يك مرد ۵۲ ساله در كانادا كه دو سال پيش از دنيا رفته بود ديروز توسط بستگانش به خاك سپرده شد. وي كه مبتلا به بيماري ام.اس بود از بستگانش خواسته بود تا وي را به حال خودش رها كنند. به همين دليل آنها تنها به صورت تلفني از حال بيمارشان آگاه مي شدند. به هر حال ديروز، يكي از بستگان اين مرد كه نسبت به بي خبري طولاني مدت از وي مشكوك شده بود به پليس مراجعه كرد و ماموران پس از ورود به منزل اين مرد متوجه شدند كه وي دو سال پيش از دنيا رفته بود. با توجه به اينكه آپارتمان محل زندگي وي بسيار تميز و هواي آن خشك و پاكيزه بود، جسد، تجزيه نشده و كاملا سالم باقي مانده بود.
نكته جالب اينكه همسايگان اين مرد تصور كرده بودند كه وي در اين مدت به مسافرت خارج از كشور رفته است به همين دليل سراغي از او نگرفتند.
تداوم تلاش دختر شجاع
كوالالامپور: چند روز قبل در همين ستون نوشتيم كه يك خانم ۲۷ ساله در كشور مالزي قصد دارد ۳۶ روز را در يك جعبه شيشه اي كه داخل آن ۶ هزار عقرب وجود دارد سپري كند تا اينكه صاحب ركورد جهاني بشود. او تنها مجاز است ۱۵ دقيقه در روز اين جعبه را ترك كند.اما در حالي كه ۱۰ روز از ركوردشكني وي سپري شده بود، عقرب ها دو بار اين خانم را نيش زدند و او تب كرد. با اين حال، اين خانم شجاع قصد ندارد زودتر از موعد مقرر در برابر عقرب ها تسليم شود و در حقيقت تلاش وي براي ركوردشكني ادامه دارد.
آگهي براي پدربزرگ شدن
ميلان: چند روز قبل پيرمردي ۷۹ ساله در ايتاليا يك آگهي در روزنامه هاي اين كشور منتشر كرد.
متن آگهي به اين شرح بود: من يك پيرمرد ۷۹ ساله هستم و از خانواده هايي كه تمايل دارند مرا به عنوان پدربزرگ خود بپذيرند خواهش مي كنم با من تماس بگيرند. البته حاضرم به هر خانواده اي كه مرا به عنوان پدربزرگش بپذيرد، ۶۰۰ دلار در هر ماه پرداخت كنم.
اين مرد در سال ۱۹۹۲، همسر خود را بر اثر مرگ از دست داد و به همين دليل وي از آن زمان تاكنون به همراه ۷ گربه خانگي زندگي كرده است. او ديگر بيش از اين تحمل تنهايي را ندارد به همين دليل در پي زندگي با خانواده جديد مي باشد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۵۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۷ دقيقه

گل و گياه
گالتريا
010641.jpg
نام علمي: Gaultheria migueliana
خانواده:ERICACEAE
درختچه هميشه سبز به بلندي و گستردگي ۲۵ سانتي متر است. داراي برگ هاي تخم مرغي شكل و چرمي بوده و گل هاي زنگوله اي شكل سفيد رنگ آميخته با رنگ صورتي آن در اواخر بهار ظاهر مي شوند. ميوه آن سفيد يا صورتي و كروي است.
نيازها: به مكان سايه يا نيمه سايه، خاك پيت مرطوب و اسيدي نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان و كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |