شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۹ - Sep 18, 2004
پزشك خانواده مشكلات بهداشتي را رفع مي كند
با اجراي  طرح  پزشك  خانواده  و نظام  ارجاع  ۹۰ درصد مشكلات  بخش  بهداشت  و درمان  كشور حل  مي  شود و تنها ده  درصد اين  مشكلات  به  مرحله  تخصص  و فوق  تخصص  ارجاع  داده  مي شود.
دكتر مسعود پزشكيان  با بيان  اين  مطلب  تنها راهكار حل  مشكلات  بخش  بهداشت  و درمان  و نيز پزشكان  عمومي  در كشور را اجراي  طرح  پزشك  خانواده  دانست  و افزود: درصورت  اجراي  اين  طرح  علاوه  بر ارتقاي  جايگاه  پزشكان  عمومي، سطح سلامت  ملي  نيز افزايش  مي  يابد.
وي  با بيان  اينكه  در اين  طرح  پزشكان  عمومي  با مسئوليت  سنگين  تري  مواجه  مي شوند گفت:  براي  اجراي  بهتر اين  طرح  در كشور بايد ساز وكار پرداخت  متناسب  آن  نيز وجود داشته  باشد.

نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس:
منابع مالي، مشكل تأمين اجتماعي نيست
ايسنا: اگر بعضا مراكز زير نظر سازمان تأمين اجتماعي عنوان مي كنند كه از بسياري از قوانين اين سازمان كه در مجلس تصويب مي شوند، بي اطلاعند اين مسئله نشانه ضعف آنهاست، چرا كه مدير كل و معاونت پارلماني آنها در مجلس حضور دارند و اگر از تصويب قوانين بي اطلاع باشند، اين مسئله يا نشان دهنده سستي و تنبلي مديران اين دستگاه هاست يا نشان از عدم اهميت آنها به مطالبي كه در مجلس مي گذرد، دارد.
عبدالرضا مصري نماينده كرمانشاه در مجلس افزود: ايراد اين است كه صندوق بازنشستگي و تأمين اجتماعي وابسته مالي به درآمدهاي كساني است كه به نحوي عضو آنها هستند، اما انتخاب مديران اين سازمان كه از سوي دولت تعيين مي شوند، باعث شده كه استقلال اين سازمان ها از بين برود و يكي از صدمات بزرگي كه بر سازمان تأمين اجتماعي تحميل شده؛ بدهي هاي سنگين دولت به اين سازمان است، نه قوانين مجلس شوراي اسلامي.
نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس ادامه داد: متأسفانه سال هاي طولاني منابع اين سازمان در اختيار دولت قرار گرفته و اين سازمان به عنوان يكي از بزرگترين طلبكاران دولت محسوب مي شود، در حالي كه سازمان تأمين اجتماعي بايد منابع مالي را كه از طريق كارگران و كساني كه به نحوي عضو آن هستند در جهت سرمايه گذاري هاي صحيح به كار ببرد.
نماينده كرمانشاه ادامه داد: لذا آن چيزي كه به منابع مالي تأمين اجتماعي صدمه وارد كرده، قوانين و مقررات نيست. قاعدتا هر سازماني كه وابستگي مالي به جمعي دارد، دنبال آن است كه منافع خود را بالا ببرد. اگر مديران تأمين اجتماعي خدمت بهتري به مردم ارائه ندهند، قاعدتا منابعي كه در اختيار آنهاست، هيچ سودي به حال بيمه شده ها نخواهد داشت.
وي خاطرنشان كرد: اين كه هر ساله هزينه بيمه را متعارف با عرف روز و نرخ تورم از بيمه شده دريافت كنيم، اما خدمات ۱۰ سال پيش به آنها ارايه دهيم؛ اين مسئله جفا به بيمه شدگان خواهد بود .
مصري در خصوص تعيين بار مالي قوانين سازمان تأمين اجتماعي گفت: اين كه ما اجازه دهيم سازمان تأمين اجتماعي منابع مالي را دريافت كند و در بانك ها دست نخورده نگه دارد و بعد تورم دو رقمي  بر كارگر و بيمه شده تأمين اجتماعي تحميل شود، اين مسئله به هيچ عنوان عدالت نيست. وقتي سازمان تأمين اجتماعي منابع مالي سنگيني در اختيار دارد بايد به اين وسيله سرمايه گذاري اصولي و درستي انجام دهد تا هر روز منابع آن افزايش پيدا كند.
وي ايرادات سازمان تأمين اجتماعي را هزينه كردن منابع دانست نه تأمين منابع مالي.

خبرهاي كوتاه
* نيكوكاران و خيرين فارس با پرداخت ۱۴۰ ميليون ريال زمينه آزادي ۱۷ نفر از زندانيان را در اين استان فراهم كردند.
ميزان بدهي زندانيان ذكر شده شامل زندانيان غيرعمد و چك بلامحل كه از طرف خيرين پرداخت شده بين يك ميليون ريال تا ۲۰ ميليون ريال است.
* سعيد عبودي معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال گفت: شناسنامه جديد جمهوري اسلامي از نيمه دوم امسال براي نوزادان صادر مي شود.
* وزارت بهداشت و رفاه خانواده هند اعلام كرد: در صورت تنظيم نشدن خانواده، جمعيت هند تا سال ۲۰۴۵ ميلادي (۱۴۲۴ شمسي) به ۸/۱ ميليارد نفر خواهد رسيد.
* توني بلر نخست وزير انگليس روز پنجشنبه تأكيد كرد كه، از اين پس پناهجوياني كه پس از ورود به اين كشور مدارك شناسايي خود را نابود كنند، به زندان فرستاده خواهند شد.
از بين بردن مدارك شناسايي توسط پناهجويان سبب مي شود تا دولت انگليس نتواند آنان را به كشور متبوعشان برگرداند و به اجبار پرونده اين دسته از افراد براي اخذ پناهندگي به جريان مي افتد.
بر اساس آمارهاي رسمي وزارت كشور انگليس، تنها در سال ۲۰۰۳ ميلادي بيش از ۱۳ هزار تبعه خارجي پس از ورود به اين كشور با نابود كردن مدارك شناسايي خود از دولت اين كشور درخواست پناهندگي كردند.
* دولت جديد هند تصميم گرفت يارانه سفر حج مسلمانان اين كشور را بار ديگر برقرار كند.
روزنامه انگليسي زبان «ايشين ايج» چاپ دهلي نو نوشت: ۱۱۷ هزار نفر از مسلمانان هند امسال براي اداي فريضه حج به مكه مي روند.
با برقراري مجدد يارانه سفر حج، زايران خانه خدا از يك كاهش تقريبي ۴۵ درصدي در خريد بليت سفر بهره مند خواهند شد.
* وزارت آموزش و پرورش امارات انتقاد يك روزنامه عربي را از كتاب تعليمات ديني مدارس اين كشور مبني بر جانبداري از مردان در مقابل زنان رد كرد.
دكتر جمال المهيري قائم مقام وزارتخانه مذكور اظهار داشت: محتواي كتاب يادشده بر هشت پايه تدوين شده كه قانون اساسي و دين اسلام به عنوان دين رسمي از عمده آنها است.
المهيري تصريح كرد: به منظور اجراي نظرات دانشگاه الازهر مصر كتاب تعليمات ديني به آن محل ارسال شد و دانشگاه الازهر مصر در پاسخ به نامه وزارت آموزش و پرورش امارات اعلام كرد: لازم است مقدار متون قرآني كه بايد توسط دانش آموزان حفظ شود، افزايش يابد.
* ۳۰ تشكل ديني پيرو مذاهب مختلف به منظور ايجاد تحمل پذيري ديني در جامعه آذربايجان در يك اتحاديه گرد آمدند.
نزديك به ۳۶۰ تشكل ديني پيرو مذاهب مختلف به طور رسمي در جمهوري آذربايجان فعاليت دارند كه بيشتر آنها از سوي پيروان دين اسلام تأسيس شده است.
بيش از ۹۵ درصد جمعيت جمهوري آذربايجان پيرو دين اسلام، سه درصد مسيحي و نزديك به يك درصد نيز يهودي هستند.
* وزارت امور زنان افغانستان اعلام كرد: حدود ۵۷ درصد از دختران در اين كشور زير سن قانوني يعني ۱۶ سالگي ازدواج مي كنند كه سن برخي از آنان زير ۹ سال است!
بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي صندوق نفوس سازمان ملل متحد، در هر ساعت دو زن در اثر زايمان در افغانستان جان خود را از دست مي دهند كه اين رقم بيشترين ميزان آن در سطح قاره آسيا است.

مصرف دارو در سه ماهه نخست بارداري بسيار خطرناك است
مهر:مسئول دفتر مامايي وزارت بهداشت و درمان به زنان باردار هشدار داد: زنان باردار از مصرف خودسرانه دارو در دوران بارداري به ويژه در سه ماهه نخست كه عوارض ناشي از داروها بيشتر خواهد بود، به شدت پرهيز كنند.
معصومه شاه محمدي افزود: هيچ دارويي نبايد در دوران بارداري توسط زنان پزشك مصرف شود مگر داروهاي مكملي كه از سوي پزشك تجويز شده و مصرف آن در اين دوران ضرورت دارد.
وي با بيان اينكه مصرف نوع دارو در دوران بارداري آن قدر اهميت دارد كه حتي ماماها هم مجوز دادن هر دارويي را به زنان باردار ندارند، اظهار داشت: به دليل اهميت اين موضوع چندي پيش جلسه اي درخصوص سلامت مادران در وزارتخانه  بهداشت و درمان برگزار شد كه در آن، عوارض حاملگي مطرح و راهكارها و پيشنهادات براي رساندن اين عوارض به ميزان حداقل خود در دوران بارداري ارائه شد.

وزير علوم، تحقيقات و فن آوري:
تقاضاي كار دانشگاه  هاوايي  را بررسي مي كنيم
ايسنا: پرونده دانشگاه هاوايي در ايران به دليل بي اعتباربودن فعاليت آن از سوي وزارت علوم، مدت هاست كه در مراجع قانوني در حال بررسي و پيگيري است ولي تا كنون حكم قطعي توقف فعاليتش از سوي مراجع قضائي صادر نشده است.
دكتر جعفر توفيقي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين مطلب، افزود: فعاليت علمي آموزشي اين دانشگاه در داخل كشور فاقد مجوز مي باشد و اين مسئله به مراجع قضائي نيز اعلام شده و نظر مراجع قضائي نيز مبني بر تعطيلي آن است.
وي با بيان اين كه پرونده دانشگاه هاوايي در مراجع قضائي كشور در حال پيگيري و بررسي است،  تصريح كرد: ظاهرا اين بار همه بر پايان دادن به فعاليت غيرقانوني اين مركز اتفاق نظر دارند.
دكتر توفيقي در ادامه با بيان اين كه وزارت علوم درخواست هر مؤسسه اي را كه خواهان انجام فعاليت علمي آموزشي در كشور باشد بررسي مي كند و در صورت دارا بودن شرايط، مجوز آن را صادر مي كند، گفت: با اين حال موسسه هاوايي هنوز تا كنون هيچ درخواستي بر اين مبنا نداشته است و اگر الان نيز براي ارايه اين درخواست رجوع كند، اين تقاضا بررسي مي شود.

ژاپن رو به نا امني مي رود
001119.jpg
ايرنا: «دايسو نوزاوا» وزير دادگستري ژاپن روز پنجشنبه در نشست سراسري دادستان هاي اين كشور نسبت به نا امن شدن كشورش هشدار داد.
وي كه تلويزيون سراسري ژاپن سخنانش را پخش مي كرد، گفت: در اين كشور، تبهكاري شرورانه همچون قتل، سرقت و قاچاق مواد مخدر رو به افزايش است.
به گفته وي، تبهكاري هاي سازماندهي شده از سوي خارجيان هم در ژاپن افزايش يافته است.
وزير دادگستري ژاپن تأكيد كرد: براي ايجاد جامعه اي كه مردم بتوانند با آرامش در آن زندگي كنند، بايد تلاش ها را متمركز كرد.
تازه ترين نظرسنجي سازمان نخست وزيري ژاپن نشان مي  دهد ۹/۵۵ درصد از ژاپني ها بر اين باور هستند كه كشورشان نا امن شده و نمي توان با خيال راحت در آن زندگي كرد.
افزايش تبهكاري در ميان جوانان و خارجيان، بالا رفتن ميزان خودكشي و به گونه كلي بيشتر شدن مشكلات اجتماعي از جمله دلايلي است كه ديدگاه بسياري از ژاپني ها را نسبت به امن بودن اين كشور بد كرده است.

درخواست وام مسكن دليل اصلي مراجعه زنان به بانكهاست
ايسنا: براساس يافته هاي يك پژوهش ۵/۲۶ درصد از زنان تهراني هيچ نوع مراجعه و تماسي با سيستم بانكي كشور ندارند.
براساس اطلاعات گردآوري شده در طرح پژوهشي «حضور زنان در بازارهاي مالي، سيستم بانكي» كه از سوي مركز مطالعات و پژوهش هاي زنان دانشگاه تهران انجام شده، از كل زناني كه براي تأمين نياز خود اقدام كرده اند، ۳۸ درصد زنان به سيستم بانكي مراجعه كرده و ۶۲ درصد آنان به ساير منابع اعتباري مانند صندوق هاي قرض الحسنه، اعضاي خانواده و فاميل مراجعه كرده اند.
در حالي كه طبق آمار مراجعه زنان براي دريافت وام به اعضاي خانواده و فاميل بيش از مراجعه به صندوق هاي قرض الحسنه است، توانسته اند كه ۵۶ درصد از تقاضاي خود را از اقوام و فاميل دريافت كنند. صندوق هاي قرض الحسنه نيز توانسته اند ۷۹ درصد وام درخواستي زنان را تأمين كنند و در نهايت متقاضيان وام از سيستم بانكي كمترين موفقيت را در دريافت اعتبار مورد نياز خود داشته اند به طوري كه در سال ۱۳۸۰ كه حدود ۴۰ درصد از زنان تهراني احساس كرده اند كه به وام نياز دارند، فقط ۵/۶ درصد توانسته اند اعتبار مورد نياز خود را از بانكها دريافت كنند.
اين در حالي است كه طي سال ۱۳۸۰ حدود ۲۲۰ ميليون تومان اعتبار ميان تمامي زنان متقاضي در جامعه مورد بررسي، توزيع شده كه رقم بسيار ناچيزي از كل اعتبارات يك سيستم مالي و پولي است.
در نتيجه به نظر مي رسد كه زنان حضور فعال در بازارهاي مالي ندارند و منابع وام درخواستي آنان در حدي كه بتواند براي سرمايه گذاري صرف شود، نيست.
براساس اين بررسي ۵/۶۴ درصد از زنان دريافت كننده اعتبار از سيستم بانكي وام دريافتي را صرف تأمين مسكن كرده اند.
وام ازدواج و خريد لوازم منزل اولويتهاي بعدي مصرف وام زنان را تشكيل مي دهد.

ساماندهي ۷۵ درصد بيماران رواني كشور در برنامه چهارم
گروه اجتماعي: در برنامه چهارم كشور ۷۵ درصد كل بيماران رواني و ۲۵ درصد سالمندان ساماندهي خواهند شد.
دكتر راه چمني ضمن اعلام اين مطلب گفت: تا سال ۸۰ فقط سه هزار و ۵۰۰ تخت براي بيماران رواني در كشور وجود داشت كه اكنون اين رقم به چهار هزار تخت رسيده است.وي افزود: امسال سازمان بهزيستي بيش از ۲۰۰ ميليارد ريال براي توانمندي و اشتغال اين افراد هزينه مي كند.
راه چمني با بيان گسترش پوشش بهزيستي افزود: شمار معلولان تحت پوشش سازمان بهزيستي تا سال ،۷۶ هفت درصد بود كه اكنون اين رقم با بيش از ۵ هزار معلول زير پوشش به ۲۱ درصد رسيده است.

نتايج يك تحقيق:
آمريكايي ها بهداشت را رعايت نمي كنند
مهر - به گزارش انجمن بهداشتي S D A كه نتايج آن اخيرا منتشر شده است مردم آمريكا از نظر رعايت بهداشت نمره خوبي نمي گيرند.
اين انجمن به منظور جلب نظر مردم در اين كشور روزهاي ۱۹ تا ۲۵ سپتامبر را هفته «دست هاي پاك »نام گذاري كرده و همواره اعلام داشته است: تميز بودن دست ها ساده ترين راه براي پايداري سلامتي است. بنا براين گزارش صاحب نظران معتقدند كه در بسياري از موارد، شيوع بيمار از طريق ارتباط رو در رو صورت مي گيرد لذا بايد سلامتي دست ها به عنوان بهترين شيوه پيشگيري رعايت شود.
بر اساس يافته هاي اين انجمن، ۴۳ درصد افرادي كه مورد بررسي قرار گرفتند هرگز دستهاي خود را پس از سرفه يا عطسه نمي شويند در حالي كه يكي از راههاي سرما خوردگي، ماليدن بيني يا چشم، پس از دست دادن و يا مصرف دستمالهاي آلوده است.
همچنين ۳۲ درصد از افرادي كه مورد مطالعه واقع شدند اعلام كردند كه قبل از غذا دستهاي خود را نمي شويند و اين بدان معناست كه ميكروب ها از تمام وسايلي كه قبلا فرد با آن سرو كار داشته است به غذاي او سرايت مي كند و بالاخره اينكه ۵۴ درصد آمريكايي هاي گروه نمونه اظهار كردند كه دستهاي خود را به مدت طولاني و به قدر كافي نمي شويند در حالي كه دست ها بايد حداقل ۲۰ ثانيه با صابون شسته شود.
در اين بررسي نشان داده شد ۹۰ درصد آمريكايي ها دستهاي خود را پس از توالت مي شويند، ۸ درصد اظهار كردند كه اغلب اين كار را مي كنند و ۲ درصد نيز گفتند كه هرگز دست هاي خود را پس از توالت نمي شويند در حالي كه طي يك بررسي ديگر نشان داده شد يك سوم گروه نمونه پس از استفاده از توالت عمومي دست هاي خود را نمي شويند. اين بررسي همچنين نشان داد زنان بيشتر از مردان بهداشت را رعايت مي كنند.

پرونده بيماران هموفيلي هنوز به دادگاه تجديدنظر نرفته است
عليرغم اينكه ماه ها از اعلام اعتراض سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت به رأي دادگاه بيماران هموفيلي مي گذرد، هنوز پرونده اين بيماران به دادگاه تجديد نظر نرفته است.
سه ماه پيش طي حكمي  از طرف شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومي، وزارت بهداشت- درمان و آموزش پزشكي و سازمان انتقال خون به نفع شاكي ها و مدعيان خصوصي پرونده بيماران هموفيلي به پرداخت غرامت و خسارت معنوي و موارد ديگر محكوم شدند، اما به دليل قطعي نبودن حكم، نتيجه نهايي اين پرونده به برگزاري دادگاه تجديد نظر موكول شد و در همين راستا وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون نيز اسناد و مداركي دال بر بي گناهي خود به منظور بررسي بيشتر به دادگاه تجديد نظر ارسال كردند.
اين در حالي است كه كار رسيدگي به پرونده بيماران هموفيلي بعد از چند سال سرگرداني اين بار نيز در پيچ و خم بوروكراسي اداري كشور اسير شده است. اما نكته اصلي در اين زمينه خودداري سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت ازپرداخت ۴۷۸ ميليون تومان هزينه دادرسي است كه بايد به حساب دادگستري واريز شود.

آموزش از راه دور،محور برنامه هاي آموزش و پرورش مي شود
ايرنا: ۲۸ درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه كشور، بدليل نبود امكانات مناسب نمي توانند به تحصيلات خود ادامه دهند.
علي اصغر فاني با اعلام اين مطلب افزود: برغم تمامي تلاش هايي كه دولت، مردم و آموزش و پرورش براي تحت پوشش قرار دادن اين دانش آموزان داشته اند، متاسفانه اكنون اين مشكل وجود دارد.
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: از سال۷۵ تاكنون برنامه راه اندازي موسسات آموزش از راه دور در دست اقدام بوده كه امسال برخي از استان ها داراي اين موسسات خواهند شد.
فاني، مهمترين برنامه هاي سال جاري وزارت آموزش و پرورش براي تحت پوشش درآوردن دانش آموزان مقاطع مختلف را طرح هاي روستا مركزي، خوابگاههاي شبانه روزي، مدرسه محوري و راه اندازي موسسات آموزش از راه دور برشمرد.
وي افزود: از سال ۸۵ در كنكور سراسري معدل كتبي دانش آموزان سال سوم متوسطه در نظر گرفته خواهد شد تا كمكي روحي به آنان شود.
فاني به معلمان توصيه كرد سئوالات امتحاني از سال آينده بصورت كيفي و با روش هاي جديدي طرح شود كه نياز به مطالعات گسترده علمي دارد. سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان نيز در همين راستا اعلام كرد در سال جاري آمار دانش آموزان استان اصفهان نسبت به سال گذشته ۱۵۰ هزار نفر كاهش يافته است.
به گزارش سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، تعداد دانش آموزان اين استان در سال گذشته يك ميليون و ۵۰ هزار نفر بوده است.
همچنين برپايه اين گزارش، دانش آموزان تبعه افغانستان براي تحصيل ملزم به پرداخت شهريه تعيين شده از سوي وزارت آموزش و پرورش مي باشند.
در سال گذشته ۱۷ هزار و ۴۰۰ دانش آموز تبعه كشور افغانستان در مدارس استان مشغول به تحصيل بودند كه پيش بيني مي شود در سال تحصيلي جديد اين تعداد به ۲۴ هزار نفر برسد.

سازمان ملل اعلام كرد:
نروژ بهترين كشور جهان براي زندگي
001122.jpg
ايسنا: در گزارش سازمان ملل آمده است، اين سازمان براي چهارمين سال نروژ را داراي بالاترين استاندارد زندگي در جهان معرفي كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري شين هوا، بر اساس گزارش سازمان ملل كه در وب سايت رسمي دولت نروژ منتشر شده، «نروژ كه زيبايي  تماشايي اش معروف است» مجدداً به عنوان بهترين كشور در جهان براي زندگي انتخاب شده است.
سوئد، استراليا و كانادا در رده هاي بعدي قرار دارند.
اين طبقه بندي سالانه بر اساس ميانگين سطح  آموزش و درآمد و طول مدت زندگي افراد تعيين مي شود.
اين گزارش استانداردهاي زندگي در ۱۷۷ كشور دنيا را مورد ارزيابي قرار داده است.

ساماندهي دختران فراري از آسيب هاي بعدي مي كاهد
۸۰ درصد دختران فراري در همان ۲۴ ساعت اول فرار، پس از شناسايي و جذب توسط باندهاي قاچاق و افراد سودجو در پايانه ها و پاركها، به دليل نياز به سرپناه و غذا به خواسته هاي آنها تن داده و مورد تعرض قرار مي گيرند.
دكتر سيد هادي معتمدي با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اين امر بهزيستي و نيروي انتظامي تلاش مي كنند كه اين دختران را در همان ۲۴ ساعت اول شناسايي و جمع آوري كنند چرا كه پس از گذشت يك روز ديگر نمي توان به سلامت اين دختران اطمينان داشت.
مدير كل آسيب ديدگان سازمان بهزيستي در ادامه تاكيد كرد: در حال حاضر عمده فراواني فرار دختران از خانه در سنين بين ۱۵ تا ۳۰ سال است، اما متاسفانه در سالهاي اخير نمونه هايي از فرار دختران كمتر از ۱۴ سال نيز ديده شده است و از آنجا كه فرار دختران رابطه مستقيمي  با ساير آسيب هاي اجتماعي همچون معضل زنان خياباني دارد اين مسئله مي تواند نگراني كاهش سن آسيب هاي اجتماعي را نيز در جامعه افزايش دهد. وي با اشاره به ۴ برابر شدن ميزان جمع آوري دختران فراري از سطح شهر در سال گذشته اظهار داشت: در سال ۸۱ حدود ۷۰۰ دختر فراري از سطح شهر جمع آوري شدند كه اين تعداد در سال گذشته به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسيده و اين امر بيانگر ۴ برابر شدن ميزان فعاليت نيروي انتظامي  و گشت هاي سيار سازمان بهزيستي در زمينه جمع آوري اين دختران است.
دكتر معتمدي ادامه داد: همچنين در سال ۸۱ حدود ۱ هزار و ۸۰۰ زن خياباني از سطح شهر جمع آوري شدند كه خوشبختانه اين رقم در سال ۸۲ به ۱ هزار و ۵۰۰ نفر كاهش پيدا كرد و اين امر بيانگر اين است كه اگر ما فعاليت هاي خود را بر روي ساماندهي دختران فراري بيشتر متمركز كنيم، در مقابل مي توانيم از افزايش تعداد زنان آسيب ديده در جامعه جلوگيري به عمل آوريم.

هشدار نيروي انتظامي به باندهاي اغفال دختران
ايسنا:مديركل اماكن عمومي  ناجا نسبت به فعاليت باندهاي سازمان يافته اغفال دختران در قالب برخي شركت هاي ثبت شده فاقد پرونده هشدار داد و گفت: هيچ ساز و كار تشكيلاتي براي نظارت بر فعاليت اين شركتها وجود ندارد.
سردار نجفي افزود: اين شركت ها بدون بررسي صلاحيت، تنها با ۱۵ هزار تومان به ثبت مي رسند و از آن جا كه هيچ اطلاعي از نحوه فعاليت آنها به دليل نداشتن پرونده  نزد اماكن عمومي در دست نيست، اقدام به فعاليت هاي غيرقانوني مي كنند.
وي، شمار شركت هاي ثبت شده در تهران را ۳۵۰ هزار واحد اعلام و تصريح كرد: اغفال جوانان به ويژه دختران و زنان در مراكز كاريابي بيشتر در محيط شركت هاي ثبت شده فاقد پرونده روي داده است.
سردار نجفي با اشاره به اين كه گزارش نحوه فعاليت اين شركت ها به قوه قضائيه و ثبت شركت ها ارائه شده است، خاطرنشان كرد: در آخرين جلسه، ثبت شركت ها موظف شد تا در بدو شروع به كار شركت ها، از نيروي انتظامي  نيز استعلام كند.
مديركل اماكن عمومي  ناجا افزود: اين موضوع در حال حاضر وجاهت قانوني ندارد و قابل اجرا در سراسر كشور نيست؛ اما اگر مصوب شود، اجراي آن امكانپذير شده و از ميزان تخلفات و اقدامات غيرقانوني شركت هاي مذكور كاسته مي شود.
وي از ارائه پيش نويس طرحي در اين زمينه با هدف قانونمندي فعاليت ها و كنترل شركت هاي ثبت شده خبر داد و به ايسنا گفت: اين پيش نويس در حال بررسي است.

رسانه
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |