سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۲ - Sep 21, 2004
گفت وگوي همشهري با دبير كل بورس اوراق بهادار
سهام مؤسسات مطبوعاتي را در بورس مي پذيريم
* سهام تيم هاي فوتبال ذوب آهن و سپاهان براي عرضه در بورس از سهام پرسپوليس و استقلال آماده تر است
* پذيرش سهام مؤسسات بزرگ خدمات حقوقي و بيمارستان ها را در بورس بررسي مي كنيم
001386.jpg
گروه بورس- سروش خسروي: پس از چهاردهه تجربه بورس، بازار سرمايه ايران هنوز به شركت هاي توليدي متكي است و شركت هاي خدماتي تاكنون نتوانسته اند جايگاهي مناسب در اين بازار به خود اختصاص دهند. همين موضوع موجب شده تعداد اين گونه شركت ها در بازار سهام تهران حداكثر به تعداد انگشتان يك دست باشد.در حالي كه به گواه آمار و ارقام رسمي بخش بزرگي از توليد ناخالص داخلي به طور سنتي به اين حوزه از اقتصاد ايران وابسته بوده و حجم بزرگي از نيروي انساني فعال كشور در اين بخش به كار اشتغال داشته اند.
كارشناسان پيش بيني مي كنند در دو دهه آينده ۸۰ درصد فرصت هاي شغلي مورد نياز در مجموعه اقتصاد ايران در بخش خدمات ايجاد خواهد شد و اين حوزه، بخش بزرگي از نيروهاي متخصص و جوياي كار كشور به خود جذب خواهد كرد.
سازمان بورس اوراق بهادار تهران در يك سال گذشته با درك اين شرايط و با توجه به چشم انداز اقتصاد كشور تلاش هاي قابل توجهي را براي تنوع بخشي به سبد سهام موجود در تالار مبادلات سهام آغاز كرده است.گذشته از پذيرش چند شركت خدماتي جديد نظير تكين كو و فراهم آوردن شرايط براي پذيرش سهام شركت هاي فعال در صنعت خدمات كامپيوتري و انفورماتيك، دبير كل بورس تهران مذاكراتي را با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي تشويق مؤسسات فرهنگي، انتشاراتي و به ويژه مطبوعاتي در بورس آغاز كرده است.
حسين عبده تبريزي در اين باره مي گويد: من به عنوان دبير كل سازمان بورس اوراق بهادار، ديدگاه تنگ داس و چكش نسبت به مفهوم صنعت ندارم، ما در سازمان بورس هيچ نوع موضع گيري خاصي در قبال صنايع گوناگون نداريم، ذهنيت ما از توليد، احترام به انواع صنايع است. از نظر سازمان بورس مهم سودآوري و پايداري شركت هاست و نه چيز ديگر.
وي مي افزايد: به باور من همه بايد ياد بگيريم كه بخش خدمات در مجموعه اقتصاد ايران از اهميت بسزايي برخوردار است، در آينده نيز اين بخش بايد براي ۸۰ درصد نيروي كار ايران شغل ايجاد كند.
دكتر عبده ادامه مي دهد: اگر اين موضوع را بپذيريم و از ديدگاهي تنگ صنعت را فقط در توليد كارخانه اي و كشاورزي به معناي توليد روي زمين ندانيم، بخش خدمات، عمده منابع اقتصاد ايران را در آينده جذب خواهد كرد.
دبير كل بورس معتقد است: براي دستيابي به اين هدف اجزاي بخش خدمات را بايد توسعه دهيم، مطبوعات، رسانه ها، حوزه هاي توليد فيلم، خبر، كتاب، CD، اطلاع رساني، توليد آموزش، پزشكي، تأمين اجتماعي، بيمه ها در قالب بخش خدمات جاي مي گيرند.
دكتر عبده مي گويد: براساس نمونه هاي روشني كه در بخش  خدمات طي سال هاي اخير وجود داشته به عنوان مثال در حوزه مطبوعات مي توان با ۱۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري براي ۲۰ هزار نفر شغل ايجاد كرد در حالي كه ايجاد همين ميزان اشتغال در بخش هايي چون كشتيراني، فولاد و پتروشيمي به حداقل ۲۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد.
دبير كل بورس ادامه مي دهد: براساس اين تفكر در يك سال گذشته سهام شركت هايي چون تكين كو، بانك هاي خصوصي و ليزينگ ايران را پذيرفته ايم زيرا همان طور كه گفتم براي ما توليد داس و چكش بر توليد خدمات ارجحيت ندارد.
دكتر عبده مي گويد: اگر از اين زاويه به موضوع پذيرش و عرضه سهام شركت  ها در بورس نگاه كنيم بايد بدانيم كه چگونه مي توان حضور اين بخش را در بازار توسعه داد. به اعتقاد من راه كار اين قضيه ايجاد مؤسسات بزرگ در بخش هاي مختلف خدماتي است.
وي مي افزايد: با در نظر گرفتن چنين مفاهيمي و با وجود مؤسسات بزرگ است كه مي توان به ارتقاء كيفيت و تداوم سودآوري انديشيد.
دكتر عبده ادامه مي دهد: همان طور كه در سال هاي اخير مشاهده كرده ايد مؤسسات مطبوعاتي و روزنامه هاي كوچك با كوچك ترين مشكلي از بين رفته اند بنابر اين مي توان نتيجه گرفت ريسك سرمايه گذاري در مؤسسات كوچك مطبوعاتي بسيار بالا است.
دبير كل بورس مي گويد: به عنوان مثال روزنامه ها تا زماني كه به شكل يك مؤسسه كوچك مطبوعاتي فعاليت دارند از قابليت پذيرش در بورس برخوردار نيستند در حالي كه اگر همين روزنامه ها به مؤسسه هاي بزرگ مطبوعاتي و انتشاراتي تبديل شوند مي توانند با حضور در بورس از امكانات مناسب دريافت تسهيلات بهره بگيرند ضمن اين كه اساساً پذيرش در بورس و «بزرگ شدن» به مؤسسات و شركت هاي خدماتي و مطبوعاتي براي جذب مخاطب و سرمايه گذاران جديد اعتبار لازم را اعطا مي كند.
وي با اشاره به تجربه مناسب مؤسسه انتشارات امير كبير در پيش از انقلاب مي افزايد: اين مؤسسه پيش از انقلاب به بزرگترين مؤسسه انتشاراتي در ايران تبديل شده و شكل شركتي مناسبي به خود گرفته بود و براين اساس در هر سال يك هزار عنوان كتاب منتشر مي كرد. به اعتقاد من اگر در حال حاضر نيز چنين مؤسساتي ايجاد شوند مي توان سهام آن ها را در بورس عرضه كرد.
دبير كل بورس در عين حال تأكيد مي كند: ما در حوزه خدمات نيز در پذيرش هيچ يك از زير بخش ها تعصب نداريم به اعتقاد ما پذيرش سهام مؤسسات مطبوعاتي، فرهنگي و باشگاه هاي فوتبال به اندازه عرضه سهام كارخانه هاي فولاد اهميت دارد، اما در عين حال بر اين باوريم كه به عنوان مثال باشگاه هاي فوتبال يا مؤسسات مطبوعاتي براي حضور در بازار سهام بايد به كسب و كار تبديل شوند.
دكتر عبده ادامه مي دهد: تا زماني كه اداره كنندگان روزنامه ها از وظيفه اي ملي براي انتشار روزنامه شان دم مي زنند و هيچ اقدامي براي سودآور شدن آن انجام نمي دهند و تا وقتي كه باشگاه هاي فوتبال صرفاً با اتكاء به پيشكسوتان اداره مي شوند و هيچ تلاشي براي تبديل آنها به كسب و كاري سود آور صورت نمي پذيرد نمي توان آنها را در بورس پذيرفت.
وي مي گويد: جدا از بحث پذيرش در بورس تا زماني كه مؤسسات مطبوعاتي و باشگاه ورزشي به كسب و كار تبديل نشوند و الزامات بازار را رعايت نكنند نمي توانند بزرگ شوند و در نتيجه به نهادهايي با فعاليت  مستمر تبديل نخواهند شد.
وي مي افزايد: شرط ايفاي تعهدات ملي و فرهنگي، استمرار كار است بنابراين تعقيب اهداف تجاري لزوماً به معناي مخالفت با اهداف فرهنگي نيست.
دبير كل بورس مي گويد: اگر مؤسسات مطبوعاتي، فرهنگي و ورزشي به كسب و كار سود آور تبديل شوند مي توانند عمودي يا افقي بزرگ شده و در رشد عمودي چاپخانه بخرند و در توسعه افقي، يك مؤسسه تبليغاتي يا يك شبكه تلويزيوني راه اندازي كنند.
وي در ادامه مي پرسد: آيا اين گونه بزرگ شدن مؤسسات با اهداف اجتماعي يك ناشر يا يك روزنامه مغايرت دارد؟ به اعتقاد من خير، جمع بندي صورت گرفته در همه جاي دنيا اين است كه مي توان سالم بود و مفاهيم تجارت را نيز در نظر گرفت.
وي ادامه مي دهد: اگر يك مؤسسه مطبوعاتي بزرگ شود با بسته شدن يك روزنامه اش يا يك كسب و كارش كارهاي ديگرش تعطيل نمي شود، ضمن اين كه قطعاً بزرگ شدن مؤسسات و حضور سهامداران خرد در آنها در وهله اول بر فعاليت خود مؤسسات و رعايت برخي قوانين و در وهله دوم بر حكم قاضي، تأثير مطلوب خواهد گذاشت.
دبير كل بورس تهران مي گويد: حضور سهام مطبوعات در بورس و تبديل اين گونه مؤسسات به مجموعه هاي بزرگ آسيب پذيري و ريسك را كاهش مي دهد.
وي تأكيد مي كند: بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد شبكه توزيع روزنامه ها و مطبوعات دست كمي از شبكه توزيع نوشابه ندارد و در كل صنعت چاپ و صنعت توليد نوشابه (كه به عنوان صنعتي سود آور در ايران شناخته شده) از نظر ارزش بازار برابري مي كنند.
وي مي گويد: به اعتقاد من اگر روزنامه اي خوب توزيع نشود مثل اين است كه آن را اصلاً منتشر نكرده ايم، بزرگ شدن مؤسسات مطبوعاتي و تبديل شدن آنها به كسب و كارهاي سود آور، اين امكان را براي مديران آنها فراهم مي آورد كه ازتوان استيفاي حقوقشان در شبكه هاي توزيع برخوردار شوند.
وي مي افزايد: از همه اينها مهم تر آن كه مؤسسات كوچك هيچ گاه نهادي نمي شوند و وقتي نهادي نشوند از قدرت تبديل به جريان هاي اجتماعي برخوردار نخواهند شد.
وي با اشاره به يك مثال در ورزش ايران مي گويد: در دهه ۷۰ تيم فوتبالي به نام كشاورز با سرمايه گذاري كلان تأسيس شد، اما چون اين تيم به يك «نهاد معتبر» تبديل نشد پس از ۳ سال از بين رفت. بنابراين فرصتي براي انباشته شدن سرمايه هاي مادي و معنوي صرف شده در اين تيم فراهم نيامد
دكتر عبده معتقد است: بايد فرهنگ اداره مؤسسات فرهنگي در كشور ما تغيير كند، مديران فرهنگي نبايد از اين كه بگويند مثلاً امسال ۲۰ ميليارد تومان سود كرده ايم ننگ داشته باشند، منظور ما از تجاري شدن به معناي غيرفرهنگي شدن نيست، بلكه ما بر اين باوريم كه مؤسسات فرهنگي با حركت به اين سمت و سو بهتر مي توانند فعاليت خود را توسعه دهند.
وي ادامه مي دهد: توجه داشته باشيد با در نظر گرفتن واقعيت هاي موجود در اقتصاد ايران، كميته امداد هم مجبور است سالي ۲۰ درصد سود كند وگرنه از قافله تورم بازمانده و كوچك مي شود.
دبير كل بورس مي گويد: جامعه مطبوعاتي ايران براي حركت در مسير رشد و توسعه ابتدا بايد با اين مفاهيم آشنا شود و مديران حرفه اي و مطلع از مفاهيم مالي و مديريت را در خود بپذيرد. مديران روزنامه ها بايد به روزگاري بينديشند كه يارانه كاغذ سرانجام قطع مي شود.
دكتر عبده ضمن دعوت ازمديران برخي مؤسسات فرهنگي براي حضور در بورس مي افزايد: سازمان بورس اوراق بهادار در حال حاضر از آمادگي لازم براي فراهم ساختن شرايط عرضه سهام مؤسسات بزرگ مطبوعاتي مانند همشهري و اطلاعات و همچنين انتشارات سروش، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، بنياد فارابي و سازمان سينمايي حوزه هنري برخوردار است.
وي ادامه مي دهد: سازمان بورس اوراق بهادار به مديران اين مؤسسات كمك مي كند تا با عرضه سهامشان در بازار كسب و كار خود را توسعه دهند.
وي مي گويد: به اعتقاد سازمان بورس اوراق بهادار، ورزش فوتبال از قابليتي جدي براي تبديل به كسب و كاري سود آور برخوردار است، به عنوان مثال خود من براي آرم و نشان باشگاه هايي چون پرسپوليس و استقلال مشتري سراغ دارم و بسياري را مي شناسم كه حاضرند سهام اين دو باشگاه را بخرند و با انجام سرمايه گذاري هاي كلان اين دو را به كسب وكارهايي سودآور تبديل كنند.
وي مي افزايد: اما در كل فكر مي كنم باشگاه هايي نظير سپاهان و ذوب آهن را آسان تر از ساير باشگاه هاي موجود در كشور مي توان در بورس پذيرفت زيرا مديران و عوامل فعال در اين باشگاه ها، با مفهوم شركتي شدن آشناتر هستند.
وي در پايان تأكيد مي كند: ذهنيت ها بايد تغيير كند و ما تلاش داريم اين تغيير را ابتدا از خود سازمان بورس آغاز كنيم و بر اين اساس در آينده نزديك حتي موضوع پذيرش مؤسسات بزرگ ارائه خدمات و مشاوره حقوقي و همچنين عرضه سهام بيمارستان ها و كلينيك هاي معتبر را در بورس اوراق بهادار آغاز خواهيم كرد، البته ممكن است لازم باشد براي به ثمر نشستن چنين باورهايي چندين سال در انتظار بمانيم كه به اعتقاد من، هيچ اشكالي ندارد.

انصراف سرمايه گذاري ملت از فروش سهام بانك كارآفرين
بازار گرمي يكبار ديگر كار دست سهامداران داد
گروه بورس: بازار گرمي نادرست و نظارت ناكافي سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر روز گذشته بار ديگر موجبات متضرر شدن تعدادي از سهامداران را فراهم آورد.
به گزارش خبرنگار ما از ابتداي هفته جاري و همزمان با انتشار اطلاعيه رسمي سرمايه گذاري ملت مبني بر فروش سهام بانك كارآفرين از سوي اين شركت تعداد زيادي از فعالان بازار با مراجعه به كارگزاران خود براي خريد سهام بانك كارآفرين صف كشيدند. در پي افزايش حجم تقاضا و همچنين انتظارات بوجود آمده قيمت سهام اين بانك خصوصي در طول سه روز نخست هفته در تالار مبادلات به سرعت افزايش يافت،تا اين كه روز گذشته سرمايه گذاري ملت با انتشار يك اطلاعيه جديد اعلام كرد كه فعلاً موضوع فروش سهام بانك كارآفرين را منتفي مي داند. اين موضوع روز گذشته موجب شد نام بانك كارآفرين برخلاف روزهاي قبل در رتبه هاي بالاي جدول عرضه در بورس تهران جاي گيرد.
بسياري از فعالان بازار روز گذشته با مراجعه به مسئولان سازمان بورس اوراق بهادار نسبت به اين اقدام به شدت اعتراض كرده و خواستار برخورد قانوني با چنين بازارگرمي هاي نادرستي شدند.
آنان معتقد بودند در ۳ روز نخست هفته، برخي سهامداران بانك كارآفرين توانسته از توجه بازار به سرعت سود جسته و سهام خود را با قيمت هاي مطلوب به متقاضيان بفروشند.
اطلاعات اوليه دريافتي حاكي است: واحدهاي نظارتي سازمان بورس اوراق بهادار در حال بررسي روند معاملات صورت گرفته بر سهام بانك كارآفرين طي روزهاي اخير هستند. برخي منابع مطلع در اين سازمان پيش بيني كردند، در صورت مشاهده تخلف موضوع به مراجع ذي صلاح نظير شوراي بورس اعلام خواهد شد.

بررسي درخواست پذيرش دو شركت در بورس
گروه بورس: درخواست پذيرش شركت هاي بهساز مشاركت هاي ملت و سخت آژند صبح روز گذشته در هيأت پذيرش اوراق بهادار بررسي شد.
به گزارش خبرنگار ما در ادامه اين جلسه هيأت پذيرش  نامه سازمان بورس اوراق بهادار را درخصوص ارسال نام اشخاص صاحب نظر درخصوص اظهار نظر درباره ماشين آلات شركت هاي متقاضي پذيرش در بورس مورد بحث قرار داد.

ايران ياسا تاير ۶۰ درصد به سرمايه خود افزود
گروه بورس: شركت ايران ياسا تاير و رابر مجمع عمومي فوق العاده خود را، ۱۱ شهريور ماه جاري برگزار كرد.
به گزارش خبرنگار ما اين جمع به منظور افزايش سرمايه و با حضور ۹۶ درصد از سهامداران تشكيل شده بود.بر اساس اين گزارش در جلسه ياد شده نمايندگان سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي با ۳۶ درصد، صندوق بازنشستگي كشوري با ۲۹ درصد و مجموعه سازمان تأمين اجتماعي با ۲۸ درصد از كل سهام شركت حضور داشتند.
در پايان اين جلسه قرار شد سرمايه شركت از مبلغ ۵/۱۲ ميليارد ريال افزايش يابد.
ضمناً افزايش سرمايه ايران ياسا تاير و رابر در تاريخ ۱۹ شهريور ماه جاري به ثبت رسيد.
اين گزارش حاكي است: اين افزايش سرمايه كه ۶۰ درصد سرمايه  فعلي است از محل انتقال اندوخته طرح و توسعه تأمين مي شود.

شاخص
همه چيز معكوس شد
گروه بورس: ديروز شاخص هاي بورس اوراق بهادار كه مدتي بود روند افزايشي داشتند، كاهش يافتند.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز با توجه به عملكرد خوب شركت هاي صنعتي حاضر در بورس، تنها شاخص صنعت اندكي بالا رفت و توانست با ۶/۴ واحد رشد به رقم ۱۰ هزار و ۴۱ واحد برسد.
براساس اين گزارش شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس روز خوبي را پشت سر نگذاشتند به طوري كه نتيجه عملكرد اين شركت ها، كاهش ۳۹۷ واحدي شاخص مالي بود.
اين افت شاخص مالي را به رقم ۴۳ هزار و ۸۵۴ واحد رساند. روز گذشته شاخص كل ۳۸ واحد و شاخص كل تالار اصلي و فرعي به ترتيب ۴۱ و ۲۴ واحد پايين آمدند.
اين كاهش ۳۸ واحدي شاخص كل را روي رقم ۱۳ هزار و ۶۱۶ واحد ثابت كرد. اين گزارش حاكي است ديروز در مجموع عملكرد شركت هاي ساختماني و خودروسازي مثبت ارزيابي شد به نحوي كه شاخص گروه ساختمان و وسايل نقليه به ترتيب ۱۱۹ و ۲/۲ واحد بالاتر رفت.در اين روز شاخص گروه كاني غيرفلزي نيز ۳/۳۷ واحد رشد كرد.

«آيين نامه مشاوره و مديريت سبد سهام» در شوراي بورس بررسي مي شود
ايرنا: يك عضو شوراي بورس اوراق بهادار تهران، از بررسي آيين نامه مشاوره و مديريت سبد سهام خبر داد.
«حيدر پوريان» افزود: آيين نامه ياد شده در كميسيون فرعي شوراي بورس اوراق بهادار و كالا، با هدف ارتقاي بازار سرمايه و ايجاد زمينه مناسب براي ورود طبقه متوسط به بورس مطرح مي شود.
وي، معتقد است: افزايش حجم معامله سهام در بورس و هدايت سرمايه افراد غير حرفه اي در اين بازار در شرايط كنوني ضرورت دارد.
وي بر ارائه اطلاعات شفاف به سهامداران فعال در بورس تهران تأكيد كرد و افزود: شفافيت اطلاعات در بورس مي تواند ضمن جلب و حفظ اعتماد عمومي، توسعه آن بازار را سبب شود.
وي، اطلاعات را مهمترين متغير تأثيرگذار بر روي تصميم گيري براي خريد و فروش سهام ذكر كرد و گفت: بورس اوراق بهادار از ديدگاه قانوني و اجرايي در خصوص ارائه اطلاعات به سهامداران با كاستي هاي زيادي روبه رو است.
اين عضو شوراي بورس افزود: با دستيابي به بورس كارآمد در كشور مي توان ضمن جلب اعتماد عمومي در بازار ثانويه(بورس)، به عنوان حامي رشد سرمايه گذاري در كشور، افزايش اشتغال و تأمين مالي بنگاه ها را در بازار اوليه مشاهده كرد.

سرمايه جنرال دو برابر شد
گروه بورس: مجمع عمومي فوق العاده شركت جنرال پنجم شهريور ماه جاري به منظور افزايش سرمايه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين جلسه ۴۳/۹۱ درصد از سهامداران از جمله كيومرث زماني علويجه با ۱۵/۸۰ درصد، فاطمه فتحعليان با ۰۴/۱۰ درصد و نماينده شركت سرمايه گذاري ملي با ۱۶ صدم درصد از كل سهام شركت حضور داشتند. براساس اين گزارش در جلسه ياد شده افزايش سرمايه جنرال از مبلغ ۳۶ ميليارد ريال به ۷۲ ميليارد ريال تصويب شد.
اين مبلغ از محل واريز نقدي و مطالبات تأمين مي شود.

بازگشت دو شركت
گروه بورس: ديروز در تالار بورس اوراق بهادار، فعالان بازار توانستند دادوستد سهام شركت هاي سيمان بجنورد و حق تقدم سرمايه گذاري پتروشيمي را از سر بگيرند. به گزارش خبرنگار ما در اين روز نماد سيمان بجنورد پس از تعديل پيش بيني سود اين شركت باز شد.
همچنين دادوستد حق تقدم سرمايه گذاري پتروشيمي، جهت عرضه حق تقدم تعدادي سهام استفاده نشده از سر گرفته شد.
براساس اين گزارش روز گذشته ۴۰۰ هزار سهم سيمان فارس به بازار عرضه شد.
فروشنده اين سهام سيمان فارس و خوزستان بود و از طريق كارگزاري دنياي خبره عرضه سهام ياد شده صورت گرفت.

نبض بازار
حضور چند شركت تازه در صدر جدول تقاضا
گروه بورس: همزمان با تغيير روند كلي بازار طي روز گذشته شركت هاي آبگينه، پاكسان، چيني ايران، شيشه همدان و مهرام به صدر جدول تقاضا صعود كردند.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز جالب توجه ترين رشد را سهام پاكسان به نمايش گذاشت به طوري كه ۵۵ نفر با مراجعه به كارگزاران خود براي ۴۳۲ هزار سهم پاكسان دستور خريد صادر كردند.
ارزش كل تقاضاهاي موجود براي سهام پاكسان در ميان وقت معاملات ديروز از ۵/۱ ميليارد ريال فراتر رفت. هجوم تقاضا طي روز گذشته موجب شد قيمت سهام پاكسان به مرز ۳۵۰ تومان نزديك شود.
اين گزارش حاكي است: سهام دو شركت شيشه سازي آبگينه و شيشه همدان نيز مورد توجه فعالان بازار قرار گرفتند، به طوري كه در مجموع ۷۷ نفر براي خريد حدود ۷۰۰ هزار سهام «شيشه» در بورس تهران صف كشيدند. ارزش كل تقاضاهاي موجود براي سهام اين دو شركت طي روز گذشته به ۳ ميليارد ريال رسيد. در اين روز همچنين صف تقاضا براي خريد سهام هپكو جمع نشد و ۶۲۲ نفر در اين صف براي خريد ۶ ميليون و ۱۴۰ سهم ايستادند.
براساس اين گزارش در كفه تقاضا نيز ۳۰۹ نفر براي فروش سهام پارس الكتريك منتظر ماندند. تعداد اين سهام دو ميليون و ۳۰۵ هزار سهم بود كه ۳/۲ ميليارد ريال برآورد شد. ديروز در حالي كه سرمايه گذاري ملت از عرضه سهام بانك كارآفرين انحراف داد، ۲۴ نفر با مراجعه به شركت هاي كارگزاري، براي فروش ۷۲ هزار سهم خود در اين شركت دستور فروش صادر كردند. ارزش كل اين سهام ۷۴۴ ميليون ريال ارزيابي شد.

كارتن البرز فروش نرفت
گروه بورس: عرضه عمده سهام شركت كارتن البرز كه قرار بود ديروز صورت پذيرد، انجام نشد.
به گزارش خبرنگار ما ديروز قرار بود پارس الكتريك، ۹۱ درصد سهام كارتن البرز را در بورس تهران بفروشد، اما به دليل به توافق نرسيدن متقاضيان خريد با فروشنده انجام اين معامله به زمان ديگري موكول شد.

تغييرات قيمت سهام
EPS
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۲,۵۸۶
۲۸۴۴
۲۵,۹۶۴
افست
۴۸۴
۸۵
۱,۷۸۵
جام دارو
۱,۰۳۴
۴۱۵
۸,۷۱۶
جابربن حيان
۶۹۰
۴۵۳
۹,۵۱۷
چادر ملو
۱,۴۰۳
۶۸۳
۱۴,۳۵۵
داروسازي سبحان
۶۷۶
۲۰۴
۴,۲۹۱
لوله وماشين سازي
۹۵۷
۳۹۴
۸,۲۸۹
ايران ترانسفو
۸۱۴
۱۲۸
۲,۶۹۳
مهرام
۳,۲۰۶
۳۸۱
۸,۰۱۶
توليدي قطعات اتومبيل
۱,۲۰۰
۳۷۵
۷,۸۹۱
تولي پرس
۲۵۱
۹۲
۱,۹۳۶
فنرسازي خاور
۸۰۰
۲۱۵
۴,۵۲۵
آبگينه
۱,۱۰۰
۲۱۵
۴,۵۲۶
جوشكاب يزد
۳۰۱
۷۳
۱,۵۳۷
رينگ مشهد
۷۳۲
۳۲۰
۶,۷۳۸
داروسازي زهراوي
۴۶۴
۱۹۴
۴,۰۸۵
نورد آلومينيم
۴۸۹
۲۰۹
۴,۴۰۲
نيروي زنگان
۴۸۹
۱۴۰
۲,۹۴۹
لاستيك كرمان
۵۶۹
۱۳۷
۲,۸۸۷
كف
۴۶۴
۱۷۶
۳,۷۰۹
مس شهيد باهنر
۴۴۹
۹۴
۱,۹۸۱
فارسيت دورود
۶۲۰
۱۶۵
۳,۴۸۰
پاكسان
۶۳۴
۱۵۳
۳,۲۲۷
موتورسازان تراكتور
۴۲۷
۷۶
۱,۶۰۳
فيبرايران
۴۲۶
۱۵۴
۳,۲۵۳
هپكو
۴۸۸
۹۵
۲,۰۰۷
گلتاش
۱,۰۴۶
۶۲۸
۱۳,۲۶۹
صنايع شيميايي
۴۰۸
۱۲۳
۲,۵۹۹
فرآورده هاي تزريقي
۲۰۲
۷۱
۱,۵۰۴
بسته بندي ايران
۴۶۵
۸۸
۱,۹۹۲
آبسال
۹۹۲
۲۰۶
۴,۶۶۸
دارويي لقمان
۴۱۸
۲۱۵
۴,۹۰۸
آلومينيوم پارس
۲۸۰
۱۵۷
۳,۶۲۴
ساختمان اصفهان
۲۷۸
۲۲۳
۶,۱۹۲
داده پردازي ايران
۵۰۶
۱۶۲
۴,۵۲۲
شيشه همدان
۱,۰۵۵
۲۱۸
۶,۳۵۱
صنعتي بهشهر
۱,۷۵۳
۵۱۹
۱۶,۵۵۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۲۷۶
۵۴
۱,۸۹۰
صنعتي آما
۱,۰۶۹
۱۴۵
۵,۴۰۰
ايران خودرو
۳۸۸
۳۳
۱,۴۳۱
سرما آفرين
۹۰۳
۱۰۷
۴,۷۹۶
فروسيليس
۱,۹۴۱
۶۳۹
۳۰,۰۰۰
سيمان شمال
۴۳۵
۴۲
۲,۰۳۰
لاميران
۱,۰۴۱
۷۰
۳,۹۳۰
ايرانيت
۱,۹۱۲
۲۲۱
۱۲,۷۰۰
آلومتك
۵۴۵
۳۷
۲,۱۶۸
سايپا شيشه
۴۰۰
۸۵
۵,۰۰۰
سامان گستراصفهان
۱,۲۸۴
۲۴۴
۱۴,۶۰۷
پتروشيمي خارك
۲,۰۰۲
۴۸۷
۲۹,۹۹۷
سيمان غرب
۱,۲۰۰
۲۴۵
۱۵,۸۴۹
سيمان فارس وخوزستان
۲,۷۰۸
۴۵۳
۳۱,۵۰۰
سيمان شرق
۱,۳۶۳
۱۹۷
۱۶,۸۰۰
سيمان تهران
۵۳۲
۵۰
۴,۷۵۰
كارتن البرز
۱۱۰
۱۳
۱,۳۱۰
درخشان تهران
۶۵۹
۲۲
۲,۳۰۱
تكسرام
۳۰۲
۲۰
۲,۲۱۰
شيمي دارويي داروپخش
۶۹۶
۵۹
۷,۵۰۰
حمل و نقل توكا
۷۰۴
۵۵
۷,۵۱۰
معادن منگنزايران
۷۰۸
۲۹
۴,۲۲۵
فرآورده هاي نسوز آذر
۶۳۶
۴۹
۷,۵۱۱
توكا فولاد
۴,۸۴۰
۳۵۳
۵۵,۰۰۰
سيمان كرمان
۶۰۱
۱۴
۴,۹۰۰
صنعت و معدن
۲,۲۴۱
۷۴
۳۲,۰۰۲
سيمان شاهرود
۱,۰۰۴
۹
۵,۱۲۱
داروسازي اسوه
۱,۳۰۰
۷
۵,۱۳۵
الكتريك شرق
۱,۶۵۶
۱۲
۹,۳۸۳
داروسازي اكسير
۹۳۶
۴
۷,۶۲۶
معدني املاح
۱,۲۱۳
۰
۱۱,۴۹۹
نگين طبس
۹۰۰
۰
۶,۰۰۰
تامين ماسه
۱,۴۲۳
۰
۱۷,۹۱۷
پتروشيمي اصفهان
۷۶۵
۰
۵,۵۵۹
لبنيات پاك
۱,۱۹۴
۰
۲۳,۹۱۳
سيمان مازندران
۳,۴۸۶
۰
۵۶,۷۴۲
سيمان اروميه
۲,۱۶۵
۰
۱۰,۸۰۷
كاشي نيلو
۸۷۳
۰
۷,۰۵۷
پارس دارو
۱,۱۷۹
۰
۶,۴۱۵
سايپا
۲۱۶
۰
۲,۳۴۵
ماشين آلات تراكتورسازي
۲۷۷
۰
۱,۰۰۰
پارس الكتريك
۱,۶۰۳
۰
۶,۳۹۱
كنتورسازي ايران
۵۷۲
۱-
۱۵,۲۰۰
گروه صنعتي سديد
۸۳۰
۱-
۴,۰۲۵
شهد ايران
۹۳۳
۳-
۸,۱۴۶
دارو پخش
۳۹۹
۷-
۹,۳۹۴
اقتصاد نوين
۴,۱۸۸
۲۲-
۲۶,۰۰۰
نفت بهران
۶۰۵
۶-
۶,۱۳۹
سرمايه گذاري البرز
۱,۶۲۱
۱۷-
۱۷,۰۹۰
لوله سديد
۱,۰۵۱
۲۱-
۱۹,۳۶۸
سيمان بجنورد
۳۱۵-
۴-
۲,۹۸۵
معادن بافق
۲,۰۰۰
۴۴-
۲۸,۰۰۰
دوده صنعتي
۳۶۸
۱۹-
۶,۳۸۹
ملي سرب و روي
۳,۲۲۲
۷۱-
۲۱,۵۵۰
نفت پارس
۵۵۰
۶۳-
۱۰,۵۹۸
سرمايه گذاري ساختمان
۷۷۸
۱۵-
۲,۴۵۷
محور سازان
۳,۱۰۳
۸۵-
۹,۳۳۵
سايپا آذين
۷۶۲
۲۷-
۲,۳۹۹
ماشين سازي نيرو محركه
۹۱۴
۵۵-
۴,۲۷۱
صنعتي پارس مينو
۳۷۷
۲۸-
۱,۸۹۰
قند مرودشت
۱۸۴
۴۵-
۲,۷۶۱
سرمايه گذاري آذربايجان
۸۷۴
۵۸-
۳,۳۹۲
موتوژن
۱,۹۱۷
۶۷۲-
۳۷,۳۹۸
سيمان خزر
۵۱۳
۶۶-
۳,۵۹۸
پارس توشه
۱۸۳
۳۸-
۲,۰۰۰
پارس خودرو
۶۶۵
۱۹۴-
۱۰,۰۰۰
سيمان هگمتان
۵۸۴
۱۸۳-
۹,۱۹۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱,۲۵۵
۴۱۴-
۱۹,۳۹۲
سيمان سپاهان
۱,۱۱۴
۱۳۰-
۵,۹۷۰
خدمات كشاورزي
۴۳۸
۱۹۲-
۷,۹۰۳
سرمايه گذاري مسكن
۱,۷۵۰
۲۲۰-
۸,۸۹۹
زامياد
۵۹۲
۸۶-
۳,۴۷۱
سرمايه گذاري بوعلي
۵۰۰
۲۱۲-
۸,۵۰۲
معادن و فلزات
۷۴۵
۱۰۸-
۳,۸۵۰
كمباين ايران
۴۴۳
۱۶۶-
۵,۴۹۹
نيروترانس
۴۷۸
۶۲-
۲,۰۰۱
گروه صنعتي بوتان
۱,۸۳۲
۴۱۲-
۱۲,۳۸۶
سايپا ديزل
۳,۹۳۱
۱۳۷۰-
۴۱,۱۰۰
خدمات انفورماتيك
۳۵۰
۲۰۰-
۵,۶۵۲
سرمايه گذاري بازنشستگي
۳۹۳
۲۴۰-
۶,۲۸۰
معادن روي
۹۲۵
۳۴۸-
۹,۱۰۱
كالسيمين
۱۷۸
۱۰۸-
۲,۸۰۰
گالوانيزه سپاهان
۴۳۸
۱۶۰-
۴,۰۰۱
ايران خودرو ديزل
۱,۵۲۲
۴۶۸-
۱۱,۵۰۰
فرآوري مواد معدني
۳۲۰
۱۵۰-
۳,۳۴۹
سرمايه گذاري بيمه
۸۶۰
۴۸۷-
۱۰,۳۰۰
كربن ايران
۱,۳۴۶
۳۷۱-
۷,۷۰۱
فولاد كاويان
۴۰۰
۱۵۶-
۳,۱۱۱
سرمايه گذاري سپه
۲۶۳
۳۵۶-
۷,۰۰۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۶۲۴
۳۱۶-
۶,۱۶۰
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۶۰۵
۲۲۴-
۴,۲۷۴
تراكتورسازي
۱,۲۰۵
۴۷۲-
۹,۰۰۱
گروه بهمن
۴۰۰
۱۰۵-
۲,۰۰۲
پلي اكريل
۴۳۵
۱۷۹-
۳,۴۱۱
بهپاك
۳۲۶
۱۴۴-
۲,۷۴۳
توسعه صنعتي
۶۹۸
۱۹۹-
۳,۷۸۷
شيشه قزوين
۴۷۰
۱۱۹-
۲,۲۶۴
كاشي پارس
۵۰۸
۲۳۲-
۴,۴۱۲
مخابراتي راه دور
۶۷۳
۵۴۴-
۱۰,۳۴۵
بانك كارآفرين
۱,۱۴۴
۱۱۵۰-
۲۱,۸۶۳
پتروشيمي فارابي
۴۳۴
۷۵۹-
۱۴,۴۲۸
گل گهر
۵۰۰
۱۸۸-
۳,۵۷۳
سرمايه گذاري ملت
۱,۰۵۰
۴۱۴-
۷,۸۶۸
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۲۹
۲۳۹-
۴,۵۴۱
تكنو تار

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
داخلي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  داخلي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |