سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۲ - Sep 21, 2004
رئيس شوراي شهر تهران:
شوراي شهر به ابطال مصوبه احداث مونوريل
اعتراض مي كند
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در تازه ترين واكنش نسبت به لغو مصوبه شوراي شهر مبني بر احداث قطار هوايي (مونوريل) در تهران، توسط ستاد حل اختلاف شوراي اسلامي شهر و روستا اعلام كرد كه به اين لغو اعتراض مي كند.
شوراي شهر تهران در زمستان سال ،۱۳۸۲ احداث ۲۴۰ كيلومتر قطار شهري را از تصويب گذراند. ۶ كيلومتر از اين پروژه از ميدان صادقيه تا فرودگاه مهرآباد نيز در دستور كار و اجرا قرار گرفت. اما اين مصوبه با مخالفت فرمانداري تهران و شوراي عالي ترافيك روبرو شد و در نهايت طبق اعلام معاون وزير كشور و دبير حل اختلاف شوراهاي اسلامي شهر و روستا، مصوبه ملغي اعلام گرديد.
دليل لغو نيز، اشاره به هزينه اجراي پروژه قطار هوايي داشت كه نيازمند مصوبه وزارت كشور مي باشد. از آن پس شوراي اسلامي شهر تهران به اين اقدام اعتراض كرده و لغو مصوبه شورا را قانوني نمي داند. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به ابطال مصوبه احداث مونوريل از سوي شوراي حل اختلاف اظهار داشت: ما به اين ابطال اعتراض خواهيم كرد.
مهندس مهدي چمران با تأكيد بر اين موضوع كه هنوز هيچ موضع رسمي در اين خصوص به شوراي شهر ارجاع نشده است، گفت: ما مجددا اعتراض خواهيم كرد براي اينكه ابطال مصوبه احداث مونوريل را غيرقانوني مي دانيم.وي با اشاره به اينكه از نظر شوراي شهر اين مصوبه هيچ مشكلي ندارد، افزود: اعضاي شوراي حل اختلاف به بحث مطالعه در متن مصوبه تأكيد دارند كه چنين چيزي وجود ندارد. علاوه بر اين شوراي شهر مطالعه خود را انجام داده و هيچ مشكلي در آن نمي بيند كه بخواهد مجدد آن را مورد مطالعه قرار دهد.وي گفت: ما ضمن اعتراض به ابطال مصوبه روش قانوني خودمان را دنبال خواهيم كرد.به دنبال اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه احداث مونوريل توسط شهرداري تهران، شوراي حل اختلاف نسبت به ابطال مصوبه مذكور اقدام نموده و آن را خارج از حيطه وظايف شهرداري عنوان نموده است.بنا به اظهار يكي از مسئولين شهرداري تهران براساس مصوبه هيات وزيران هرگونه تصميم گيري در خصوص حمل و نقل پايتخت برعهده شوراي ترافيك تهران به رياست شهردار تهران مي باشد. از سوي ديگر، موضوع ابطال پروژه مونوريل تنها به صورت شفاهي از سوي معاون وزير كشور اعلام شده و تاكنون به صورت رسمي به شوراي اسلامي شهر تهران ابلاغ نشده است. همچنين، سرمايه گذاري در پروژه مونوريل، به طور كلي توسط بخش خصوصي انجام مي شود، لذا اين پروژه مشمول مقررات و ضوابطي كه مد نظر ابطال كنندگان پروژه مي باشد، نيست.در مورد پروژه مونوريل تهران درخور يادآوري است كه قطعه مونوريل ميدان صادقيه تا فرودگاه مهرآباد توسط شهرداري تهران در حال اجراست و اين پروژه در محدوده فوق در حوزه اختيارات شهرداري به مرحله اجرا رسيده است.
به نظر مي رسد متاسفانه اين بار نيز يك پروژه عمراني كه مي تواند مشكل بزرگ ترافيك تهران را حل كند، دستخوش رقابتهاي سياسي شده و فرمانداري تهران با حمايت برخي از جريانات سياسي مخالف شوراي شهر در راه اجراي اين پروژه مشكل آفريني كرده است.

شهردار در مراسم بهره برداري از ۳۰ طرح عمراني درمنطقه ۲۲:
پيروي از فرهنگ حسيني مايه عزت است
001470.jpg
گروه شهري: شهردار تهران گفت: توطئه ها و فشارهاي بسياري تاكنون عليه كشور ما سازماندهي شده، ولي به دليل تكيه بر فرهنگ اسلامي، همگي آنها از ميان برداشته شده است.محمود احمدي نژاد در مراسم افتتاح ۳۰ پروژه عمراني در شمال غرب تهران افزود: ملت ايران پرافتخارترين ملت روي زمين است، زيرا مورد لطف و عنايت اهل بيت قرار گرفته ايم.
وي ارج نهادن به فرهنگ شهادت را بسيار مهم دانست و گفت: فرهنگ شهادت در طول تاريخ اسلام اصل دين را حفظ كرده است. احمدي نژاد، رمز پيروزي و شكست ناپذيري ملت ايران اسلامي را پيوستگي و دلبستگي به امام حسين(ع) و ياران باوفايش ذكر كرد.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: هر كس از فرهنگ حسيني پيروي كند، طعم شيرين عزت را خواهد چشيد.
شهردار تهران اظهار داشت: نجات و سعادت همه ملتها و عاقبت به خيري آنان در گرو تبعيت از راه امام حسين(ع) و ياران اوست.در اين مراسم همچنين شهردار منطقه ۲۲ از تهيه سند توسعه و پيشرفت منطقه با هدف برنامه ريزي براي به سرانجام رساندن فعاليت ها خبر داد.دكتر علي محمدشاعري گفت: با تشكيل شوراي برنامه ريزي محلات و ساماندهي آنها قصد داريم فعاليت هاي عمراني را هرچه سريعتر به پايان برسانيم.وي با اشاره به تشكيل ۷ شوراي برنامه ريزي محلات در منطقه ۲۲ شهرداري تهران تاكيد كرد: اين شوراها با حضور نخبگان ساكن در اين منطقه تشكيل شده است.
شهردار منطقه ۲۲ به تقسيم بندي اولويت هاي منطقه اشاره كرد و اظهارداشت: براساس اين اولويت ها ۱۰۰ پروژه را براي منطقه ۲۲ تعريف كرده ايم كه ۴۰ طرح تاكنون به بهره برداري رسيده است.شاعري با تاكيد بر اين موضوع كه مابقي پروژه ها را تا قبل از پايان سال جاري مورد بهره برداري قرار خواهيم داد، افزود: فاز اول عمليات گازرساني براي منطقه ۲۲ را در دهه فجر امسال آغاز خواهيم كرد.

نورباران تهران به مناسبت جشن هاي بزرگ ماه  شعبان
001467.jpg
گروه شهري: با فرارسيدن ماه مكرم شعبان و ايام خجسته ولادت حضرت امام حسين (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حضرت زين العابدين (ع)، ميادين، خيابان ها و گذرگاههاي تهران چراغاني و آذين بندي شده است و با نزديك شدن نيمه شعبان و فرخنده زادروز حضرت ولي عصر (عج) اقشار وسيعي از مردم در پايتخت، با برپاداشتن طاقهاي  نصرت و آذين بندي ويژه به استقبال اين روز عزيز شتافته اند.شهرداري منطقه ۶ تهران در آستانه ولادت حضرت مهدي (عج) به آذين بندي معابر عمومي از جمله ميدان ولي عصر مبادرت ورزيده است. جلوه هاي زيباي چراغاني و آذين بندي در اطراف ميدان و خيابان وليعصر (عج) در عكس نمودار است.

همزمان با سالروز ولادت حضرت عباس (ع)
نخستين همايش تجليل از جانبازان شهرداري
تهران برگزار شد
001473.jpg
گروه شهري: نخستين همايش تجليل از جانبازان شهرداري تهران تحت عنوان علمداران عاشق ديروز همزمان با ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز در تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن برگزار شد.
در اين همايش كه از طرف اداره كل امور ايثارگران شهرداري تهران برپا شده بود، دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران، حبيب كاشاني عضو شوراي اسلامي شهر تهران، مديران و معاونان، شهرداران مناطق به همراه جمعي از كاركنان جانباز شهرداري تهران حضور داشتند.
دكتر احمدي نژاد در اين مراسم طي سخناني از جمع جانبازان كشور به عنوان ذخيره هاي ارزشمند انقلاب و ملت نام برد و از اينكه شهرداري تهران پذيراي قريب به يك هزار نفر جانباز در ميان كارمندان و پرسنل خود مي باشد، ابراز خوشوقتي كرد و گفت: حضور جانبازان در شهرداري تهران مايه تداوم نگاه آرماني، اعتقادي، عاشقانه و ايثارگرانه در اين سازمان است.
به اعتقاد احمدي نژاد، با اتكاء به توانمندي هاي جانبازان در شهرداري تهران مي شود شهر تهران را الگوي صد عالم كرد و اين وظيفه تاريخي ما در اين دوران سرنوشت ساز است.
وي با اشاره به اينكه ياد و خاطره جانفشاني جانبازان جنگ تحميلي مايه شكل گيري فرهنگي است كه چراغ راه نسل هاي امروز و آينده خواهد بود گفت: ملت ايران به لحاظ برخورداري از هوش، استعداد و توانمندي از برترين هاي عالم است و از زماني كه روح تشنه ملت ايران، با عطر اسلام و نسيم ولايت آشنا شد آرمان هاي بلند الهي و انساني شكل گرفت و استعدادها درجهت اين آرمان ها شكوفا شد و همواره با درنورديدن قله هاي افتخار، علما و شخصيت هاي گرانقدري را به بشريت هديه كرد.
شهردار تهران افزود: تاريخ ملت ايران پر از حوادث بسيار بزرگ و خطيري است كه به لطف اسلام و پيوند عميق با امامت و ولايت با سربلندي پشت سر گذاشته شد؛ درحالي كه برخي از اين حوادث به تنهايي كافي بود ملتي را به طور كامل مضمحل كند.
اين درحالي است كه به گفته شهردار تهران، امروز ملت ايران با كوله باري از تجربيات ارزشمند و با پشتوانه غني تاريخ پرافتخار خود نقطه اتكا و اميد همه ملت هاي آزاديخواه عالم است.
احمدي نژاد تأكيد كرد: ما موظف به پايه ريزي يك جامعه نمونه و كشور پيشرفته آباد و آگاه هستيم تا پايگاه حركت عظيم جهاني و انقلابي مهدي موعود (عج) باشد.

۱۴۰۰ تصادف رانندگي در تهران
001479.jpg
براساس نتايج مطالعات ساماندهي تردد وسايل نقليه سنگين در تهران، به طور متوسط ماهانه ۱۱۶ و سالانه حدود ۱۴۰۰ وسيله نقليه سنگين در تهران تصادف مي كنند.به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از بين محل هاي پرتصادف، به ترتيب ميدان شهيد كلاهدوز، تقاطع آزادگان _ شهيد رجايي، سه راهي پل اول جاده ساوه، ميدان بهمن و تقاطع آزادگان _ شهيد دستواره هر يك با بيش از صد تصادف در سه سال مورد بررسي بيشترين آمار تصادف  را داشته اند. بنابر اين گزارش۷۰درصد وسايل نقليه سنگين از مناطق۱۵ تا ۲۰ عبور مي كنند و حركت شبانه  خودروهاي سنگين، وقوع تصادفات خونين را كه عموماً به علت سرعت بالاي اين خودروها و خستگي رانندگان آنها رخ مي دهد، موجب شده است.

خريد مدرسه استيجاري توسط شهرداري
001476.jpg
رئيس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۳ تهران با اشاره به خريد مدرسه استيجاري ابن سينا توسط شهرداري تهران گفت: در اين مدرسه ۴۰۰ دانش آموز مشغول تحصيل بودند كه شهردار اين دانش آموزان را از بلاتكليفي نجات داد.محمد محمدي با اشاره به اينكه مدرسه استيجاري ابن سينا توسط مالك پلمب شده بود، افزود: شهرداري تهران ضمن خريد مدرسه استيجاري ابن سينا در آستانه بازگشايي مدارس اقداماتي همچون بازسازي مدارس، آسفالت و ايزوگام مدارس، ترميم فضاي سبز و نقاشي مدارس را با صرف اعتبارات ويژه انجام داده است.

اسقاط صد ميني بوس فرسوده
001482.jpg
مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران با اشاره به اسقاط و جايگزيني يكصد دستگاه ميني بوس فرسوده، علت اصلي روند كند اجراي اين طرح را نبود توان مالي دارندگان اين ميني بوس ها براي پيش پرداخت ۳۰ ميليون ريالي عنوان كرد و گفت: براساس قانون، تردد ميني بوسهاي فرسوده ديزلي از ابتداي سال ۸۵ در ۷ شهر آلوده كشور ممنوع است.
شفيع پور قيمت تمام شده هر دستگاه ميني بوس گاز طبيعي سوز نو را ۲۲۰ ميليون ريال عنوان كرد و افزود: ۱۴۵ ميليون ريال از اين مبلغ به صورت وام قرض الحسنه و ۴۵ ميليون ريال نيز به صورت كمك بلاعوض ازسوي دولت و سازمان حفاظت محيط زيست در اختيار دارندگان ميني بوس هاي فرسوده قرار مي گيرد.

عضو هيأت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران:
مجريان ساختمان مي توانند ضامن اعتبار شناسنامه فني باشند
گروه شهري: در صورت شناسنامه فني و ملكي ساختمان جايگاه واقعي خود را بازمي يابد كه مجريان ساختمان وارد چرخه ساخت و ساز شوند.
مهندس بيات ماكو عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: تاكنون بيش از ۴۵۰۰ نفر با مراجعه به سازمان نظام مهندسي پروانه اشتغال دريافت كرده اند با اين همه هنوز عزم جدي براي به  كارگيري مجريان ساختمان وجود ندارد و حتي يك نفر از اين افراد متخصص وارد فرايند ساخت و ساز نشده اند.
وي با اشاره به اينكه تاكنون افراد فاقد صلاحيت بخش عمده اي از ساخت و ساز شهري را برعهده داشته اند، تأكيد كرد: در صورت به كارگيري مجريان ساختماني ميزان تخلفات تا حد چشمگيري كاهش خواهد يافت؛ چرا كه اين افراد از دانش فني لازم براي ساخت و ساز برخوردارند ضمن آن كه در صورت تخلف، سازمان نظام مهندسي مي توانند از ادامه كار آنها جلوگيري كند و يا حتي پروانه اشتغال آنها را باطل نمايد.
مهندس بيات ماكو در خصوص چگونگي اجراي شناسنامه فني و ملكي ساختمان گفت: بنابه پيشنهاد معاونت معماري و شهرسازي تهران قرار است مكان هايي در شهرداري ها در اختيار سازمان نظام مهندسي قرار بگيرد تا افراد تعيين شده از سوي اين سازمان با حضور در دفاتر فوق، نظارت بر مفاد مندرج در شناسنامه ها را عهده دار شوند.اين كار از سوي هيات نظارت بر دفاتر نمايندگي سازمان نظام مهندسي كه متكفل اين امر خواهد بود بزودي عملي خواهد شد.

جشنواره مشاركت هاي مردمي در منطقه ۲۰
گروه شهري: در جشنواره مشاركت هاي مردمي منطقه ۲۰ شهرداري تهران كه در شهر ري برپا شده بود، نقش و تأثيرگذاري تشكل هاي مردمي به ويژه جوانان در اجراي برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي در قالب محله سبز، شهردار خانواده، شهروند راهنما و... در سه ماهه تابستان سال جاري مورد بررسي قرار گرفت.
مهندس كرمي شهردار منطقه ۲۰ تأثير مشاركت هاي مردمي در موفقيت برنامه ها ازجمله فضاي سبز و بازيافت مواد را خوب توصيف كرد. در حاشيه اين مراسم، نمايشگاهي از آثار طرح هاي مشاركتي شامل عكس، نشريات تجربي، پوستر، صنايع دستي و ايستگاه نقاشي برپا شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  داخلي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |