سه شنبه ۷ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۹ - Sep 28, 2004
امانت هاي الهي
سمعت أبا عبدالله (ع) يقول:
ثلاثه لاعذر لأحد فيها: أداء الأمانة الي البر و الفاجر، و الوفا بالعهد للبر و الفاجر و بر الوالدين  برْين كانا أو فاجرين.
(خصال، باب الثلاثه، ح ۱۱۸)
امام جعفر صادق(ع) فرمودند:
سه امر است كه شخص بايد در همه حالات و شرايط مراعات نمايد و عذري براي عمل نكردن به آنها وجود ندارد:
۱- اداي امانت، كه هيچ عذري براي خيانت در امانت پذيرفته نيست خواه صاحب امانت شخص نيكويي باشد و خواه فرد فاسق و فاجري باشد.البته امانت منحصر در نگهداري آنچه به انسان مي سپارند، نيست؛ بلكه مفهوم وسيعي است كه شامل مناصب حكومتي و اجتماعي و غيره مي شود. فردي كه قاضي يا مسئول اداره ارگاني يا امام جماعت است همه اين مسئوليت ها امانت هاي الهي هستند لذا در باب مناصب حكومتي وارد شده:
«ان عملك ليس لك بطعمه بل في عنقك امانه»
۲- وفاي به عهد، انسان وعده اي كه با افراد مي گذارد بايد رعايت نمايد چه آن شخص نيكوكار باشد يا گناهكار و آلوده. عهد نيز معناي گسترده اي دارد كه علاوه بر پيمان هايي كه با افراد بسته مي شود شامل عهد و ميثاقي كه انسان با خدا دارد نيز مي شود.
۳- نيكوكاري به پدر و مادر، خواه خوب باشند و خواه بدكردار.
امروز با حافظ
بشكست عهد و از غم ما هيچ غم نداشت
ديدي كه يار جز سر جور و ستم نداشت
افكند و كشت و عزت صيد حرم نداشت
يارب مگيرش ار چه دل چون كبوترم
برگزاري هم انديشي تخيل هنري در تالار مولوي
فرهنگستان هنر با همكاري دانشگاه شهيد بهشتي، نخستين هم انديشي تخيل هنري را برگزار مي كند. دكتر علي عباسي، دبير علمي هم انديشي ضمن اعلام برگزاري اين همايش در تالار مولوي دانشكده ادبيات و علوم انساني گفت: در اين همايش استادان دانشگاه هنر در زمينه قوه خيال و عالم مثال، پيوند خيال و صورتگري، تخيل، قداست تخيل هنري به طرح مباحث علمي خواهند پرداخت.
وي افزود: همايش با سخنراني دكتر فرامرز رفيع پور رئيس دانشكده ادبيات و علوم انساني و دكتر مهرداد احمديان سرپرست اداره كل پژوهش فرهنگستان هنر رسماً در روز هشتم مهرماه در محل تالار مولوي گشايش مي يابد.
گفتني است كه در جلسه اول همايش دكتر حسن بلخاري از دانشگاه هنر، با موضوع قوه خيال و عالم مثال در حكمت و فلسفه اسلامي، دكتر احمد پاكتچي، استاد دانشگاه امام صادق(ع)، دكتر فرزان سجودي، از دانشگاه هنر به طرح مباحث پيوند خيال و صورتگري در انديشه عرفاني شيخ نجم الدين كبري و جرجاني خواهند پرداخت.
در جلسه دوم نيز مضمون قداست تخيل هنري، نقش تخيل در تحول شبيه خواني و تخيل در پيكره هاي حجمي با حضور دكتر شيده احمدزاده، رضا كوچك زاده و دكتر حبيب اژدري مورد بررسي قرار مي گيرد. همچنين در جلسه سوم اين هم انديشي، تخيل و خلاقيت هنري با سخنراني دكتر بهمن نامورمطلق، رويكرد معرفت شناسانه به فرآيند شكل گيري مكان قدسي توسط دكتر سيد غلامرضا اسلامي، خيال واژه با سخنراني دكتر كتايون شهپرراد طرح خواهد شد.
در پايان هر جلسه، برنامه پرسش و پاسخ با حضور دكتر نصرا... حكمت، دكتر مهوش قديمي و دكتر اميرعلي نجوميان برگزار مي شود.
علاقه مندان به شركت در اين هم انديشي مي توانند روز هشتم مهرماه با مراجعه به محل دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شهيد بهشتي واقع در اوين خيابان دانشجو از ساعت ۹ صبح الي ۱۸ عصر از برنامه هاي آن بهره بگيرند.

برگزاري همايش فرهنگ مهدويت در تهران
سه شنبه- فرهنگسراي پايداري-خيابان پيروزي، خيابان شكوفه، پارك گلزار، پلاك ۲۰ ۶-۳۳۵۵۰۳۵
بايدها و نبايدهاي مهدوي توسط دكتر ابراهيم شفيعي سروستاني
***
سه شنبه -فرهنگسراي بانو-خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي ۸-۸۷۸۶۲۷۵
امام مهدي(عج) در ادعيه توسط حجت الاسلام والمسلمين لاجوردي
***
سه شنبه - فرهنگسراي قانون-شهرك قدس، فاز يك، خيابان ايران زمين شمالي ۸۰۸۶۶۳۰
عزت و آخرالزمان توسط دكتر فهيم دانش
****
سه شنبه -فرهنگسراي قرآن-خيابان قزوين، نرسيده به ميدان شمشيري، نبش خيابان كاظمي
۳-۵۷۷۵۱۴۱
قرآن و مهدويت توسط آقاي كاظم كياپاشا
****
چهارشنبه -فرهنگسراي اقوام-ميدان ابوذر، انتهاي دومتري ابوذر، انتهاي سجاد جنوبي، ميدان بهاران ۶۲۱۴۶۱۹
عدالت مهدوي توسط حجت الاسلام والمسلمين مبلغي
****
چهارشنبه -فرهنگسراي انقلاب-خيابان كميل شرقي، تقاطع بزرگراه نواب صفوي، ۵۴۱۱۰۹۲۹
جوانان و امام زمان توسط حجت الاسلام والمسلمين رهبر
****
چهارشنبه- فرهنگسراي هنر-خيابان دكتر شريعتي، خيابان ارسباران، ۹-۲۸۷۲۸۱۸
دكترين مهدويت، بايدها و نبايدها توسط مهندس رحيم مشايي
****
پنج شنبه -فرهنگسراي انديشه-خيابان دكتر شريعتي، پل سيدخندان، پارك انديشه ۵-۸۵۰۵۵۱۳
عدالت مهدوي توسط حجت الاسلام والمسلمين پسنديده
****
پنج شنبه -فرهنگسراي خانواده-نارمك، خيابان هلال احمر، خيابان گلستان، ضلع شمالي بوستان فدك، ۷۸۱۹۴۶۸
شهر انتظار، شهروند منتظر توسط آقاي كاظم كياپاشا

***
به مناسبت ايام شعبانيه سومين همايش «مهدويت، استراتژي انتظار و جهان آينده» با گرايش، باور مهدي، تهديدها و آسيب ها با حضور جمعي از انديشمندان و محققان روز سه شنبه هفتم مهرماه از ساعت ۱۴ الي ۱۶ در تالار ابن سيناي دانشگاه تهران برگزار مي شود.
همچنين «دومين مجموعه نشست هاي مهدوي» با حضور جمعي از محققان و نويسندگان فرهنگ مهدويت در فرهنگسراها وخانه فرهنگ تهران برگزار خواهد شد. علاقمندان مي توانند با مراجعه به فرهنگسراهاي زير از مضامين سخنراني فرهنگ مهدويت و انتظار بهره مند شوند:

اجراي محمد نوري در تالار رودكي
محمد نوري خواننده نامي موسيقي پاپ در ساعت ۱۹ روزهاي ۹ و ۱۰ مهرماه در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد.
عليرضا شفقي نژاد - رهبر اركستر كر هم آوا كه چند سالي است برنامه هاي مختلفي را با نوري و گروه كر اركستر برگزار كرده است، در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: گروه ما از ۶۵ نفر به ۸۵ نفر افزايش پيدا كرده و در اين اجرا علاوه بر قطعات و تصانيف پيشين آقاي نوري،آثاري از باخ و موتسارت اجرا مي شود. به گفته شفقي نژاد، گروه هم آوا قرار است اواخر آبان در يك همكاري مشترك با اركستر فيلارمونيك ارمنستان در تالار وحدت به اجراي برنامه بپردازند.

برگي از تاريخ
پيشنهاد تقسيم جهان ميان ايران و روم، دو ابر قدرت وقت
۲۸ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۰۶۶ ميلادي ويليام دوم، حكمران نرماندي (فرانسه) براي تصرف انگلستان قدم به خاك اين كشور گذاشت و ظرف ۱۶ روز آن را تصرف كرد و در آنجا به بسط فرهنگ و زبان فرانسوي پرداخت كه واژه هاي فرانسوي در زبان انگليسي بازمانده از همان زمانند. درسال ۱۲۸۱ نه هزار انقلابي مسلح مهاجرنشين با كمك شش هزار سرباز فرانسوي و حمايت توپ هاي ناوگان اين كشور نيروهاي انگليسي را در يورك تاون در ساحل خليج چساپيك مورد حمله قراردادند كه به شكست انگليسي ها و تأمين استقلال مهاجرنشين هاي انگليسي آمريكا تحت نام «ايالات متحده» انجاميد. در سال ۱۸۴۰ «آلفرد تيرمي هن» يكي از فرضيه پردازان بزرگ نظامي به دنيا آمد و ۷۷ سال عمر كرد و در كتاب معروف خود «سي پاور» نوشت: مروري بر تاريخ نشان مي دهد براي كشورهايي كه مرز دريايي دارند جهانگشايي و يا آسوده زيستن در داخل مرزهاي ملي، بدون برخورداري از يك قدرت دريائي كافي، ديري نخواهد پاييد. در سال ۱۸۵۳ (۲۴ سپتامبر) انتشار روزنامه محلي به مفهوم امروزي با توزيع روزنامه انگليسي «نورترن ديلي تايمز» آغاز شد كه شمار آنها در سراسر جهان در سال ۲۰۰۰ از رقم ۱۷ هزار تجاوز كرد. در سال ۱۹۵۷ دكتر «آلبرتو اسكولي» سازنده ايتاليايي واكسن بيماري سل درگذشت. در سال ۱۹۸۰ ضياءالحق رئيس جمهوري وقت پاكستان در دومين هفته جنگ عراق و ايران ظاهراً به منظور ميانجيگري، از تهران و بغداد ديدن كرد. در سال ۱۹۸۷ فرديناند ماركوس ديكتاتور بركنار شده فيليپين در هاوايي در تبعيد جان سپرد.
اينك برگ امروز: ۲۸ سپتامبر سال ۲۸۰ ميلادي بهرام دوم شاه ساساني در آستانه برگزاري جشن مهرگان پيشنهاد «پروبوس» امپراتور روم را براي تقسيم جهان متمدن ميان دو ابرقدرت ايران و روم رد كرد و به فرستاده امپراتور روم تأكيد كرد كه دولت روم بايد دست خود را از آسيا كوتاه كند و از مديترانه شرقي پا فراتر نگذارد، ولي اضافه كرد كه ايران آماده است با روم در صلح و صفا به سر برد. فرستاده امپراتور روم تقاضا كرد كه نماينده اي با او به رم برود و اين پيشنهاد را مستقيماً مطرح كند كه بهرام دبير اول دفتر خود را با او به رم فرستاد و يك صلح كوتاه مدت ميان دو كشور برقرار شد.
تwww.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
جورج براك
002154.jpg
«زني با عود»- ۱۹۱۰/ رنگ روغن روي بوم، ۷۳*۹۲ سانتي متر ‎/ گالري مدرن كانست/ مونيخ
براك با ايجاد شكست هاي ناگهاني فيگور در مكعب ها و نيز ارائه سطحي با يك ريتم از سايه هاي تيره و روشن، به نمايش يك ساختار قراردادي در نگاه آبستره پرداخت. لبه هاي تيز قطعات نقاشي شده بيشتر شبيه به يك سنگ بلورين هستند. سطح، عمق مي شود و موضوع دوباره در كثرتي از فرم هاي تقسيم شده، شكل مي گيرد. از پس زمينه و پيش زمينه اثر نمي توان چيز زيادي سردرآورد، اما به نظر مي رسد يكي در ديگري نفوذ كرده است. به اين ترتيب زماني كه يك عنصر در مقايسه با ديگري قرار مي گيرد مثل اين است كه پس زمينه تا لحظه اي پيش، «پس زمينه» بود و با عمل تقسيم بندي به پيش زمينه تبديل مي شود.

بهارستان
هيچ كس ديگر تو را نمي شناسد، نه
اما من تو را مي سرايم
اشتياق تو را در مرگ
مصيبت اندوه شادماني رشيدت را.
فدريكو گارسيا لوركا - ترجمه دل آرا قهرمان

اجراي كوارتت گروه جولياني در كاخ نياوران
گروه كوارتت روساريو جولياني در ساعت ۲۰ روزهاي ۹ و ۱۰ مهر در كاخ نياوران به اجراي برنامه مي پردازد.
اين گروه كه از جمله گروه هاي فعال و مطرح ايتاليا و اروپا ست با نوازندگان درامز، كنترباس، ساكسيفون و پيانو و ويلنسل به اجراي برنامه مي پردازند.

نمايشگاه بزرگ فروش آثار هنري
نخستين نمايشگاه بزرگ فروش آثار هنري تهران امروز طي مراسمي در تالار وحدت گشايش مي يابد.در مراسم افتتاحيه جمع كثيري از مقامات ، هنرمندان، سفراي خارجي مقيم تهران و تعداد بسياري از علاقه مندان به فرهنگ و هنر حضور خواهند داشت. نمايشگاه بزرگ فروش آثار هنري تهران كه از ۷ تا ۲۰ مهرماه در طبقات مختلف تالار وحدت برگزار مي شود دربرگيرنده بيش از سه هزار اثر هنري در زمينه هاي نقاشي، عكس، مجسمه، خوشنويسي و ... در ۸۰ غرفه مربوطه به نگارخانه داران كشور است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
تمرين نامزدهاي انتخابات آمريكا براي مناظره
بوش و كري، دو نامزد اصلي انتخابات دوم نوامبر آمريكا (۳۵ روز ديگر) اين روزها سرگرم تمرين براي نخستين مناظره تلويزيوني خود هستند كه قرار است پنجشنبه اين هفته در فلوريدا انجام شود. اين دو با شركت نامزدهاي ديگر و حتي نامزدهاي معاونت خود در اين مناظره مخالفت كرده اند. بسياري از رأي دهندگاني كه هنوز تصميم نگرفته اند كدام نامزد را انتخاب كنند گفته اند كه پس از شنيدن سه مناظره تلويزيوني اين دو، تصميم خواهند گرفت. مسئله عراق، اقتصاد و محدود شدن آزادي ها در پي تأسيس وزارت امنيت ملي آمريكا و نيز راه هاي حفظ امنيت داخلي از موضوع هاي مهم اين مناظره خواهد بود. سران حزب جمهوريخواه نگرانند كه جان كري در اين مناظره جورج بوش را از موضوع خارج و گرفتار كند؛ زيرا كه به نوشته «پال كروگان» مقاله نويس نيويورك تايمز، اظهارات بوش توسط مشاوران حزبي و مغزهاي كاخ سفيد ديكته مي شود كه راهي به مناظره نخواهند داشت. مشاوران دو نامزد قرار گذاشته  اند كه در نخستين مناظره از سه مناظره اي كه قرار است انجام شود اشاره به عدم شركت بوش در جنگ ويتنام با بهانه فعاليت او در گارد ملي تگزاس (با اعمال نفوذ و سفارش پدرش) و نيز شركت فعال كري در تظاهرات ضد جنگ ويتنام پس از بازگشت از اين جبهه و شركت او در تحقيقات سنا نشود، ولي تضميني براي اين كار نيست؛ زيرا كه مناظره به صورت پخش مستقيم صورت مي گيرد و اگر اشاره اي به ميان آيد طرفين مجبور به دادن پاسخ هستند وگرنه در چشم بينندگان بازنده خواهند بود. گفته مي شود كه جان كري ممكن است ضمن مناظره بگويد كه بوش با بخشش تازه از خزانه كشور (كمك هنگفت به توفان زدگان فلوريدا و كاهش برخي ماليات ها) براي خود هوادار دست و پا كرده است و نيز اشاره به اعلان هاي ناسالم تلويزيوني هواداران بوش كند كه كار به سوابق زمان جنگ ويتنام دو رقيب كشانده خواهد شد. رسيدن تورم به ۴ درصد و بهاي نفت خام به هر بشكه ۵۰ دلار كه ادامه انفجارهاي خطوط لوله عراق يكي از عوامل آن است و نيز افزايش بدهي هاي دولت آمريكا به خاطر كسري بودجه و انتقال كار آمريكايي ها به خارج و افزايش ورود كالاي خارجي به بازارهاي آمريكا (حتي بعضي انواع مواد غذايي) از موضوع هاي اصلي مناظره خواهد بود تا نامزدها راه حل خود را بگويند و رأي دهندگان قضاوت كنند. مسئله عراق خواه ناخواه موضوع مناظره خواهد بود كه پس از اعلام ختم جنگ از سوي بوش در ۱۵ ماه پيش، وضعيت آن كشور بدتر شده، دامنه مقاومت گسترش يافته و اخيراً گروگانگيري و قتل گروگان ها بر آن اضافه شده است و معلوم نيست كه اين وضعيت به كجا ختم شود. در آستانه مناظره، ژنرال پاول وزير امور خارجه آمريكا اعتراف كرده است كه مسائل امنيتي عراق به وخامت گراييده و احساسات ضدآمريكايي ملل مسلمان نسبت به آمريكا افزايش يافته است.
به نوشته روزنامه ها، همه اميد جورج بوش به اين بود كه بگويد بزودي ۱۲۵ هزار گارد ملي، پليس و مأمور امنيتي عراق آماده مي شوند كه دستگيري ژنرال عراقي «طالب لهيبي» فرمانده گارد ملي منطقه دياله (شمال بغداد) اين اميد را تضعيف كرده است. اين ژنرال متهم به همدستي با مقاومت شده و منابع آگاه گفته اند كه بسياري از گاردي ها ممكن است كم و بيش همان احساس را داشته باشند و اين افراد برخلاف آنچه كه گفته مي شود آموزش و تسليحات تازه هم به دست نياورده اند. اگر هم دو نامزد قرار بگذارند كه زياد وارد بحث عراق نشوند به علت اين كه اين مسئله بر مسائل ديگر آمريكا سايه افكنده بالاجبار بحث به آنجا كشانده خواهد شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
راه حل كند ذهني موقت و ريزش غير توارثي موي سر
دكتر روزنفلد در پاسخ به يك سئوال درباره كندذهني موقت و فراموش كردن مقطعي مثلاً اسامي و حتي واژه ها گفته است كه احتمالاً به علت كمبود سه نوع ويتامين «ب» در بدن است از اين قرار: اسيد فوليك، ويتامين ب۱۲ و ويتامين ب۶. كمبود اين سه نوع ويتامين ب موجب افزايش ميزان «هموسيستين» و كاهش فعاليت آن قسمت از مغز كه مربوط به ذهن و حافظه است مي شود. وي به سئوال ديگر در زمينه جلوگيري از ريزش (غير توارثي) موي سر چنين پاسخ گفته است كه پس از هر حمام رفتن كه بايد روزانه باشد پوست سر با روغن هاي آروماتراپي ماساژ داده شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
زرگداشت
خيلي خوب تار مي زد. مي گفتند هزار گوشه مي داند. اما هيچ وقت از هنرش پول درنمي آورد، هرچند هميشه منتظر بود كه روزي هنرش را قدر بگذارند. سرانجام آن روز فرارسيد و در بزرگداشت اين هنرمند نامي چند سكه طلا به بازماندگانش اهدا شد.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
چاق ترين گربه انگليس
گاسپورت (انگليس): چاق ترين گربه كشور انگليس تحت رژيم غذايي قرار گرفته است. اين گربه ۷ ساله كه خوراك وي شكلات، چيپس و كيك بود در حدود ۳۰/۱۵ كيلوگرم وزن داشت. به همين دليل صاحبش آن را در اختيار يك كلينيك دامپزشكي قرار داده تا تحت رژيم غذايي قرار گيرد.
كتك كاري همسران
ناتينگهام: يك بازي فوتبال در انگليس به دليل كتك كاري همسران مربيان دو تيم نيمه تمام باقي ماند.
در فاصله بين دو نيمه اين ديدار كه در چارچوب رقابت هاي ليگ منطقه اي انگليس برگزار مي شد، اين دو خانم كه همسران مربيان دو تيم بودند، با يكديگر كتك كاري كردند. شدت اين درگيري فيزيكي به حدي بود كه بازيكنان مجبور به دخالت و جداكردن آنها از يكديگر شدند.
به هر حال، داور ناچار شد به دليل امتناع يكي از تيمها از حضور دوباره در زمين، مسابقه را نيمه تمام بگذارد.
موش خرابكار
منچستر: ديروز هنگامي كه يك خانم ۳۵ ساله مشغول رانندگي بود با يك موش بزرگ در خودرو اش مواجه شد. به همين دليل وي در حالي كه فرياد مي كشيد خودرو را متوقف كرد و از آن خارج شد.
چند ساعت بعد هنگامي كه اين خانم به همراه شوهرش به محل پارك خودرو بازگشت متوجه شد كه موش خرابكار، تمام صندلي هاي خودرو و داشبورد آنرا جويده است. البته موش پس از خوردن اجزاي خودرو، مرده بود.
هزينه جبران خسارت موش، صدها پوند اعلام شده است.
راهكار پروفسور
لندن: بازيكنان تيم فوتبال ولوز انگليس از ۹ ضربه پنالتي اخير خود، ۶ ضربه را از دست داده اند و به همين دليل مربي اين تيم درمانده شده است.
اما اخيرا ً يك پروفسور ورزش اعلام آمادگي كرده كه اين مشكل را برطرف كند. وي پيشنهاد كرده بازيكنان اين تيم نواختن ضربات پنالتي را در شرايط مسابقه تمرين كنند. به عبارت ديگر بايد در حين تمرين پنالتي از بلندگوهاي محل تمرين سر و صداي تماشاگران (حتي بيش از سر و صدايي كه در روز مسابقه توليد مي شود) پخش شود و بازيكنان در صورت از دست دادن ضربات پنالتي جريمه نقدي بپردازند.
مانور پسر قذافي در خيابانهاي پاريس
پاريس: پسر ۳۹ ساله قذافي، رهبر ليبي، در پاريس دستگير شد.
او كه با يك دستگاه خودروي پورشه رانندگي مي كرد از چراغ قرمز عبور كرد و در حالي كه پليس او را تعقيب مي كرد با سرعت ۱۳۰ كيلومتر در ساعت در خيابانهاي شهر پاريس مانور داد.
سرانجام هنگامي كه پليس او را متوقف كرد، همراهان پسر قذافي به كتك كاري با پليس پرداخته كه بر اثر اين درگيري يكي از ماموران مجروح شد.
البته پسر قذافي از مصونيت سياسي بهره برد و آزاد شد.
هديه تولد غيرمنتظره
دهلي نو: نخست وزير هند در سالگرد تولدش، يك هديه غيرمنتظره دريافت كرد. سينگ به صراحت اعلام كرده بود كه به دليل مرگ زودهنگام مادرش، تاريخ دقيق روز تولد خود را نمي داند. به همين دليل، روز تولد وي را روز ۲۶ سپتامبر مصادف با اولين روز ورودش به مدرسه اعلام كردند.اما چند روز قبل در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل، پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان هديه غيرمنتظره اي به سينگ اهدا كرد.
اين هديه ويژه پرونده تحصيلي نخست وزير در مقطع دبستان بود كه در اين پرونده تحصيلي تاريخ تولد سينگ كاملا مشخص شده بود. در آن زمان شبه قاره به دو كشور پاكستان و هند تقسيم نشده بود، اما پس از تقسيم شبه قاره در سال ،۱۹۴۷ محلي كه سينگ در آن تحصيل كرده بود در ايالت پنجاب پاكستان قرار گرفت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۱۲دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه شيشه و آبگينه هاي دوپوست و سه پوست مرتضي وفايي / از ۹ تا ۲۱ مهر / خيابان زعفرانيه، چهارراه اول، نبش پرزين بغدادي، موزه تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* نگارخانه هفت پيكر: نمايشگاه كارهاي دستي و تجسمي مجيد توتونچيان/ تا ۹ مهر/ خيابان ولي عصر، بالاتر از پارك ساعي، كوچه احتشام، باشگاه شهروندان جوان/ تلفن: ۸۸۸۱۸۴۴
*نگارخانه نياوران: نمايشگاه نقاشي طاها بهبهاني / ۹ تا ۱۶ مهر / انتهاي خيابان پاسداران، روبه روي پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲۸۰۲۸۲۵
* نگارخانه آبي: نمايشگاه عكس سالمندي با عنوان «سالمندان پشتوانه حركت فردا» / ۶ تا ۱۶ مهر / ميدان امام حسين، خيابان ۱۷ شهريور، خشكبارچي، پارك خيام / تلفن: ۹-۳۳۵۸۶۸۸
*كتابخانه ابن سينا: نمايشگاه عكس دفاع مقدس / تا ۱۰ مهر / خيابان پيروزي، ميدان چهارصددستگاه / تلفن: ۳۳۴۳۵۶۰
*گالري آريا: نمايشگاه نقاشي پروين اصانلو و نمايشگاه نقاشي ژيلا هوايي تا ۹ مهر / خيابان ولي عصر، بالاتر از بهشتي، كوچه زرين، شماره ۱۱
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي رايكا ميلانيان / از ۱۰ تا ۱۶ مهر / خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۴ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹

گل و گياه
گل اطلسي
002151.jpg
نام علمي: Petunia, PicoteeSeries
خانواده: SOLANACEAE
گياه دائمي و نسبتا سريع الرشد با ساقه هاي منشعب به بلندي و گستردگي ۳۰ سانتي متر است و به صورت گياه يكساله نگهداري مي شود. گل ها شيپور مانند، قرمز رنگ با حاشيه سفيد و چين دار بوده و در فصل تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و محفوظ از وزش باد، خاك غني و داراي زهكش خوب نياز دارد. گل هاي خشك را مرتبا مي چينند تا طول دوره گلدهي طولاني تر شده و ظاهرا گياه هميشه آراسته باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اول بهار درون گلخانه امكان پذير است. نشاءها را اواخر بهار به باغچه منتقل مي كنند. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |