سه شنبه ۷ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۹ - Sep 28, 2004
اينترنت رقيب تلويزيون
002112.jpg
گروه دانش: بررسي ها نشان مي دهد هرچه زمان استفاده از اينترنت افزايش يابد، ميزان تماشاي تلويزيون كاهش مي يابد.
به گزارش خبرگزاري موج، مطالعات انجام شده توسط موسسه DFP نشان مي دهد ميزان ساعاتي كه شهروندان آمريكايي در سال ۲۰۰۳ ميلادي صرف گشت و گذار در اينترنت كرده اند نسبت به سال ۲۰۰۲ ميلادي افزايش يافته و اين در حالي است كه در اين مدت ميزان تماشاي تلويزيون در ميان شهروندان آمريكايي سير نزولي داشته است.
بنابراين گزارش، سرعت افزايش ميزان ساعات استفاده از اينترنت بسيار بيشتر از سرعت كاهش ساعات تماشاي تلويزيون است. مطالعات DFP بيانگر آن است در سال گذشته ميلادي شهروندان بزرگسال آمريكايي روزانه به طور متوسط، ۴۲‎/۵۸ دقيقه را صرف تماشاي تلويزيون و ۵/۶۵ دقيقه را صرف گشت و گذار در اينترنت كرده اند.
براساس اين گزارش، شهرونداني كه درآمد سالانه آنان بالاي ۲۵ هزار دلار است روزانه ۷/۳۱۸ دقيقه را صرف تماشاي تلويزيون و ۳۰۳ دقيقه را صرف كار با اينترنت مي كنند. از سويي ديگر متخصصان و مديران تنها ۸/۱۹۹ دقيقه را در مقابل تلويزيون گذرانده و ۱/۱۰۱ دقيقه را آن لاين هستند. اين گزارش حاكي است در سال گذشته ميلادي بيش از ۵/۴۵ درصد از افراد مورد پرسش موسسه DFP اعلام كرده اند از زماني كه كار با اينترنت را آغاز كرده اند ساعات كمتري را صرف تماشاي تلويزيون مي كنند.
اين ميزان در سال ۲۰۰۱ ميلادي ۳۵ درصد و در سال ۲۰۰۲ ميلادي ۳۸ درصد از افراد مورد پرسش را شامل مي شد.
كارشناسان اين مؤسسه اعلام كرده اند مطالعات آنها بيانگر اين امر است كه بسياري از كاربران رايانه در حين كار با اينترنت تلويزيون نيز تماشا كرده و عكس اين مطلب نيز صادق است.

سريع ترين خودروي هيدروژني دنيا به بازار آمد
موج: شركت بي ام و خودروي هيدروژني خود به نام H2R را به بازار عرضه كرد.
اين اتومبيل با سرعت ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت سريع ترين در نوع خود است. اين خودرو مي تواند در عرض ۶ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر در ساعت برسد و از ساير رقباي خود پرسرعت تر باشد.مدير اين شركت گفت: برنامه آينده و استراتژي ما براي به تسخير درآوردن بازارهاي دنيا سوخت هيدروژن است و نام اين خودرو به همين منظور انتخاب شده است، H براي هيدروژن و R براي ركوردهايي است كه ما به دست مي آوريم.

كتاب   «دولت الكترونيكي؛ تجربه دولت آلمان » منتشرشد
ايسنا: مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته  دانشگاه صنعتي شريف اولين جلد كتاب  دولت الكترونيكي؛ تجربه  دولت آلمان   را با حمايت دبيرخانه  شوراي عالي اطلاع رساني و ترجمه و تنظيم  دكتر حميدرضا ربيعي   مدير مركز ICT شريف منتشر كرد.
در مقدمه كتاب آمده است؛ كتاب حاضر حاصل گردآوري و تجربه دولت فدرال آلمان و كتابچه  راهنماي دولت الكترونيكي BSI دولت فدرال آلمان است .

اي ميل هاي جعلي
002094.jpg
سينا: شركت بيمه سپرده هاي فدرال (FDIC) در مورد افزايش بي وقفه  اي ميل هاي جعلي كه به قصد سرقت اطلاعات شخصي و پول ميليونها كاربر ناآگاه ظهور كرده اند هشدار داد.
به گزارش رويترز، شركت بيمه سپرده هاي فدرال، معتبرترين بيمه گر سپرده هاي بانكي به كليه مشتريانش در مورد ظهور فيشينگها (اي ميل هاي جعلي) درست هشت ماه بعد از كلاهبرداري هاي اينترنتي و اختلاس در بانكها هشدار داد.
گروه ضد فيشينگ  وركينگ   در آمريكا در گفت وگو با خبرنگار رويترز گفت: فيشينگها در كمين كاربران بي گناه مي نشينند و وانمود مي كنند كه وب سايتهاي معتبر و شناخته شده دولت، آژانس هاي دولتي، بانكها و كمپاني هاي معتبر تجاري هستند و بدين ترتيب سعي مي كنند تا اطلاعات شخصي كاربران را بدزدند.
وركينگ افزود: فيشينگها اطلاعات خصوصي و شخصي كاربران را صيد مي كنند.
گروه ضد فيشينگ كه مسئله  اي ميل هاي جعلي را دنبال مي كند اظهار داشته است كه بيشتر از ۵ درصد از اي ميل هاي دريافتي، فيشينگها هستند كه درصدد به سرقت بردن هويت كاربر هستند.
اين گروه افزود: يك هزار و ۹۷۴ مورد از حمله فيشينگها در ماه جولاي گزارش شده است كه در قياس با حملات فيشينگها در ماه دسامبر كه ۱۱۶ مورد گزارش شده بود قابل توجه است.
مؤسسات بانكي كه مورد حمله فيشينگها قرار گرفته بودند عبارت بودند از: سيتا بانك، بانك هاي آمريكا، Ebay، سان تر است، و ول فارگو.
مؤسسه ضد فيشينگ اعلام كرده است كه دو سوم از حملات ماه ژانويه مربوط به دو شركت citabank و بانك هاي آمريكايي است.
شركت بيمه سپرده هاي فدرال ضمن هشدار به مشتريان خود گفت: كاربران بايستي به محض احساس اينكه وب سايت هاي بانكي آنان كم رنگ شده است براي جلوگيري از سرقت اطلاعات موجود در آن از باز كردن اي ميل هاي مشكوك جداً بپرهيزند.

همكاري LG با شركت هاي آمريكايي
موج: شركت LG كره جنوبي، براي فروش لوازم ارتباط از راه دور خود با شركت هاي خارجيNorteNetworkياAlcatel همكاري مي كند.
شركتLG كه ششمين سازنده بزرگ تلفن همراه است اما نقش كوچكي در زيرساختارهاي لوازم ارتباط از راه دور دارد قصد دارد با شركت  كاناداييNortel، بزرگترين سازنده لوازم ارتباط از راه دور آمريكاي شمالي همكاري كند.
اين شركت در نظر دارد با فروشي معادل ۸۰۰ ميليارد ون از اين محصولات در سال جاري، به سود خالصي برابر ۳۰ ميليارد ون (۱/۲۶ ميليون دلار) دست يابد.
تحليل گران معتقدند از آنجايي كه شركت Nortel در رقابت با بازار كره جنوبي در زمينه خطوط تلفن ثابت و تلفن هاي بي سيم است، اين همكاري مي تواند براي اين شركت بسيار سودمند باشد.
اين در حالي است كه اين همكاري مي تواند درآمد شركت LG را محدود كند.

آن لاين
كاربران خانگي، هدف جديد ويروس نويسان
002100.jpg
موج: با افزايش ضريب ايمني شركت هايي كه در اينترنت كار مي كنند و يا داراي سايت هستند، هكرها و ويروس نويسان توجه خودرا به رايانه هاي خانگي كه بسيار آسيب پذيرترند، معطوف كرده اند.
رئيس بخش پاسخ هاي سريع ضد ويروسي در شركت مك آفي گفت: پس از دوراني كه تعداد حملات به شركت ها افزايش يافته بود، مديران به اين فكر افتادند كه امنيت خود را افزايش دهند و همين امر باعث شد كه هكرها و ويروس نويسان مجبور شوند تا به جاي آنها رايانه هاي خانگي را هدف بگيرند.
هم اكنون نيز بيش از ۸۰ درصد حملات و ويروس ها به رايانه هاي خانگي وارد مي شوند.وقتي كه يك كاربر خانگي نرم افزاري را مي خرد بايد آن را پس از مدتي دوباره به روزرساني كند ولي او اين كار را نمي كند و اين امر باعث شده كه رايانه  هاي خانگي روز به روز در مقابل حملات اينترنتي بي دفاع تر شوند.درست است كه SP 2 مايكروسافت مي تواند بعضي از مشكلات آنها را حل كند ولي با سرعت فعلي ۱۰ ماه طول مي كشد تا تمام رايانه ها به اين وسيله دفاعي مجهز شوند.

امنيت پرواز در آمريكا
گروه دانش- سها دادمند:  دولت آمريكا اعلام كرد به موازات افزايش رفت و آمدهاي بين المللي و داخلي از ماه  نوامبر   سال جاري، به دليل نزديك شدن به سال نو ميلادي، تدابير شديد امنيتي با استفاده از كامپيوترهاي پرقدرت و برنامه هاي جديد كامپيوتري، براي كنترل ورود و خروج مسافران، به منظور حفظ امنيت اين كشور، اتخاذ خواهد شد.
برنامه جديد،  امنيت پرواز   نام دارد كه با استفاده از جديد ترين برنامه هاي كامپيوتري و كامل ترين و مجهزترين كامپيوترها در فرودگاه هاي آمريكا اجرا مي شود.
برنامه كامپيوتري جديد مورد استفاده در طرح ، امنيت پرواز  ، نام دارد. با استفاده از اين برنامه ليست كليه پروازها، چه داخلي و چه بين المللي با ليست نام تروريست هاي بين المللي، متخلفان بين المللي (آدم ربايان، قاچاقچيان انسان و كالا و ...) تطبيق داده مي شود. پس از آن مشخصات تك تك افراد ليست پرواز مورد بررسي دقيق قرار گرفته و هويت تك تك افراد شناسايي مي شود. براي اجراي طرح ۱۰۰ ميليون دلار هزينه شده است.
 اوبرمن   از مركز بين المللي خطوط هوايي آمريكا مي گويد:   CAPPS ، توان بالايي داشته و بي سر و صدا و جلب توجه كار شناسايي را انجام مي دهد. اما با اين همه اميدواريم به تجهيزات كامل تر و دقيق تري براي شناسايي افراد دست يابيم.  
او مي افزايد:  در صدد هستيم تا با در نظر گرفتن يك كد مشخص براي هر مسافر، كار شناسايي و رسيدگي را دقيق تر انجام دهيم. اگر بتوانيم عكس هر فرد را نيز ضميمه مشخصات او كنيم به راحتي مي توانيم در صورت بروز مشكل، فرد خاطي را شناسايي كنيم.  براي راه اندازي نهايي طرح در ماه نوامبر سال جاري اين طرح به صورت آزمايشي در بعضي فرودگاه ها، بانك ها و آژانس هاي مسكن اجرا مي شود و مشخصات افرادي كه به اين مكان ها وارد مي شوند، ثبت مي شود.
دولت آمريكا اعلام كرده با پايان يافتن دوره آزمايشي طرح كليه فرودگاه هاي آمريكا از ماه نوامبر سال جاري به اين سيستم مجهز خواهند شد.

رد فرضيه تأثير مثبت تلفن هاي همراه روي هوش كودكان
002088.jpg
سينا: فرضيه اخير برخي از كارشناسان مبني بر تأثير مثبت امواج راديويي ساطع شده از تلفن هاي همراه روي هوش كودكان غير مستدل و مردود اعلام شد.
به گزارش بي بي سي، چندي پيش ديويد باتلر، رئيس كنفدراسيون انجمن هاي اولياء و مربيان در سمينار Lib Dem كه توسط كمپاني تلفن هاي همراه ۰۲ برگزار شد ادعا كرد كه دستگاه هاي تلفن همراه مي تواند موجب تقويت مغز كودكان شود.
هيأت حفاظت از تشعشعات هسته اي ملي بنا بر دلايل مستدل اعلام كرد، ادعاي باتلر سنديت علمي ندارد و تلفن هاي همراه شايد اثر منفي اي روي بدن نداشته باشد كه اين موضوع هم در دست تحقيق و بررسي است اما تأثير مثبتي روي بالا رفتن هوش كودكان ندارد.دولت بريتانيا اخيراً اعلام كرده بود كه كودكان مجازند هر وقت كه توانستند از تلفن هاي همراه استفاده كنند.
صنعت تلفن هاي همراه بيانيه  اي اعلام كرده است گرچه هيچ گونه ارتباطي بين ميزان سلامتي و استفاده از تلفن هاي همراه وجود ندارد اما بهتر است كه در زمينه استفاده از تلفن هاي همراه احتياط هاي لازم به عمل آيد.در اين بيانيه آمده است كه كودكان مجازند صرفاً در مواقع اضطراري از تلفن هاي همراه استفاده كنند زيرا امواج راديويي امكان دارد تأثيرات منفي اي را روي مغز كودكان كه در حال رشد و نمو است به جاي بگذارد.هيأت محافظت از تشعشعات هسته اي ملي استفاده از تلفن هاي همراه را در كودكان زير هشت سال ممنوع اعلام كرده است.

ساخت خودرو از سيب زميني
ايسنا: شركت خودروسازي تويوتا اتومبيل جديدي از سيب زميني ساخته است كه تأثير مطلوبي بر محيط زيست دارد.
سپرهاي پشتي، كف و تزئينات اين خودرو در مدل اوليه پنج در ES3 از پلاستيكي تهيه شده از اسيد طبيعي موجود در سيب زميني شيرين ساخته شده است.اين ماده به صورت ارگانيك كاملاً زيست تجربه پذير بوده و استحكام آن به اندازه مواد متعارف است.سخنگوي اين شركت در اين زمينه خاطرنشان كرد كه به لحاظ علمي مفيد بودن اين خودرو براي محيط زيست ثابت شده است.اين خودروي جديد تويوتا در ژاپن عرضه شده و به زودي وارد بازار انگليس خواهد شد.

انبوه ستارگان كجا هستند
002091.jpg
بي .بي.سي: دانشمنداني كه عميق ترين عكس كيهان كه توسط تلسكوپ فضايي هابل تهيه شده است را مطالعه مي كنند به يك معماي بزرگ برخورده اند: انبوه ستارگان كجا هستند؟
عكس موسوم به  ميدان فوق العاده ژرف   هابل كه تركيبي از ۸۰۰ عكس است، محتويات سطح بسيار كوچكي از آسمان را آشكار مي كند.اين عكس كهكشان هاي بسيار محو را كه ستارگان آنها تنها چند صد ميليون سال پس از انفجار بزرگ متولد شدند نشان مي دهد.
اما اين عكس آشكار مي كند كه تعداد ستارگاني كه در آن مرحله از تاريخ كيهان متولد شدند كمتر از برآوردهاي منجمان است و اين مسئله بر فرضيه هاي جاري پيرامون تكامل كيهان سايه شك مي افكند.
دكتر اندرو بانكر، از دانشگاه اكستر در بريتانيا كه سرپرستي تيمي از دانشمندان كه داده هاي هابل را مطالعه كرده اند به عهده دارد مي گويد:  نتايج مطالعات ما به روي ميدان فوق العاده ژرف هابل شديداً سئوال برانگيز و يك معماي واقعي است. اين يافته ها مسلماً چيزي نيست كه من يا ساير نظريه پردازان در رشته اخترفيزيك انتظارش را داشتيم.  
بانكر پس از انجام اين مطالعه آژانس فضايي آمريكا، ناسا، را ترغيب كرده است براي سرويس، تعمير و روزآمد كردن تلسكوپ هابل اقدام كند تا اين تلسكوپ بتواند به حل معما كمك كند.
جهان تافته
نكته سئوال برانگيز به زمان وقوع رويدادهاي مهم در ابتدايي ترين مراحل كيهان مربوط مي شود.
دانشمندان معتقدند كه حرارت
فوق العاده شديد كيهان پس از انفجار بزرگ در نهايت چنان افت كرد كه پروتون ها، نوترون ها و الكترون ها امكان تركيب و تشكيل اتم هاي خنثي هيدروژن و هليوم را يافتند.كيهان در جريان همين دگرگوني وارد دوره ظلماني شد، زيرا ستارگان هنوز متولد نشده بودند.زماني كه ستارگان در نتيجه انقباض سحاب هاي متشكل از هيدروژن و هليوم متولد شدند،  عصر ظلماني   جاي خود را به آنچه  رنسانس كيهاني   ناميده مي شود، داد.علاوه بر اين، اين ستارگان داغ و جوان، با توليد تشعشعات فرابنفش باعث شدند كه گاز و غبار موجود در كيهان  تافته شود   كه به توليد پلاسماي  ميان-كهكشاني   كه امروز قابل رديابي است منجر شد.اما  ميدان فوق العاده ژرف   هابل اين روايت از رويدادهاي تاريخ كيهان را زير سئوال مي برد.
زماني كه بانكر و همكارانش سرعت تشكيل ستارگان در قديمي ترين كهكشان هاي مشاهده شده در عكس را اندازه گيري كردند، دريافتند كه اين ميزان فعاليت (در زمينه توليد ستارگان) براي ايجاد سطحي از تشعشعات كه براي توليد پلاسماي ميان-كهكشاني لازم است كافي نيست.
بانكر گفت:  در اين مرحله آن اندازه فعاليت (در فرآيند توليد ستارگان) كه يونيزه شدن دوباره جهان را توضيح دهد به چشم نمي خورد. شايد در زمينه تشكيل ستارگان فعاليت بيشتري حتي در دوره هاي اوليه تر كيهان وجود داشته است كه اين مي تواند يك احتمال باشد.  وي افزود:  احتمال مهيج ديگر اين است كه ماهيت فيزيك در مراحل اوليه كيهان كامل متفاوت بوده است و درك ما از روند تشكيل ستارگان ناقص است.  
002103.jpg
تعابير مختلف
داده هاي هابل توسط رصدهاي تلسكوپ كك( (Keckدر هاوائي و تلسكوپ  جمناي  (Gemini) در شيلي تاييد شده است.البته بايد گفت كه ارزيابي آقاي بانكر كاملاً بر ارزيابي ساير گروه هايي كه در اين زمينه كار مي كنند منطبق نيست.چهار تيم كه داده هاي ميدان فوق العاده ژرف   هابل را مطالعه كرده اند تعابير كاملاً متفاوتي از آن ارائه داده اند.
براي مثال تيم تحت سرپرسي دكتر  ماسيمو استياولي   از موسسه علوم تلسكوپ فضايي در بالتيمور آمريكا، معتقد است كه جمعيت ستارگان مشاهده شده در اين عكس احتمالاً براي يونيزه كردن كيهان كافي بوده است، البته به شرطي كه اين ستارگان در مقايسه با ستارگاني كه امروز مشاهده مي شوند، بزرگ تر بوده و حاوي مقدار بسيار كمتري عناصر سنگين بوده باشند.

همايش ها و سمينارهاي علمي
همايش قوانين مهندسي به سوي محيط زيست بهتر (RETBE04)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۳-۱۱ دسامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: مصر/ الكساندريا
۳- پست الكترونيكي: retbe04@yahoo.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.ispofegypt.com/retbe04.htm
۵- نيم نگاه: همايش با حضور مهندسان محيط زيست به منظور بررسي وضعيت محيط زيست مصر و ساير كشورها، ارائه راهكارهاي جديد براي بهبود وضعيت محيط زيست بين المللي، طراحي شهري و رعايت اصول شهرسازي چون تعبيه شبكه فاضلاب، دفع زباله هاي صنعتي، بيمارستاني و خانگي به طور صحيح برگزار مي شود.
همايش بين المللي محيط زيست و مديريت سلامت عمومي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۹-۱۷ نوامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: هنگ كنگ/ كولونگ تونگ
۳- پست الكترونيكي: cies@hkbu.edu,hk
۴- صفحه الكترونيكي: http://www. hkbu.edu,hk/~cies/pts/pts.htm
۵- نيم نگاه: همايش به منظور بررسي وضعيت محيط زيست هنگ كنگ و كشورهاي همسايه آن و ارائه راهكارهاي جديد براي حفظ سلامت عمومي برگزار مي شود.
همايش آيين نامه گاز
۱- تاريخ برگزاري: ۳ نوامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: انگلستان/ لندن
۳- پست الكترونيكي: conferences@emap.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://wwwf-gas conferences.com
۵- نيم نگاه: همايش به منظور بررسي تركيبات گاز طبيعي، اثرات آن بر سلامت انسان، ساختار شيميايي گاز مايع و راه هاي كاهش تأثيرات نامناسب آن بر محيط زيست برگزار مي شود. در اين همايش سخنراناني از Derfa، DTI، ASPA، Walmat UK، AREA، HVCA و ... حضور خواهند داشت.
همايش بررسي داروهاي جديد در درمان بيماران رواني
يا داروشناسي داروهاي رواني
۱- تاريخ برگزاري: ۶-۵ نوامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا / ميامي
۳- پست الكترونيكي: c.chose@imedex.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www. Imedex.com/calendars/therapeutic.htm
۵- نيم نگاه: همايش به منظور بررسي يافته هاي جديد در زمينه ساخت داروهاي مناسب و مورد استفاده در درمان بيماران رواني برپا مي شود.
جمعي از استادان دانشگاه هاي آمريكا و داروسازان و پژوهشگران در اين همايش حضور دارند.
همايش بررسي بيماري ايدز در جوانان و نوجوانان
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰-۲۸ اكتبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: كانادا/ آلبرتا
۳- پست الكترونيكي: coordinator@elnipsint.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www. elnipsint.com
۵- نيم نگاه: هدف از برگزاري اين همايش بررسي راه هاي آلودگي جوانان و نوجوانان به اين بيماري و راه هاي پيشگيري از ابتلا و نحوه آموزش به جوانان و نوجوانان به عنوان قشري آسيب پذير است.
مهتاب .ص.خسروشاهي

دانش انفورماتيك
اجتماعي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |