سه شنبه ۷ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۹ - Sep 28, 2004
به بهانه برگزاري سمينار مبارزه با درد
دردها مهمترين عامل در تشخيص بيماري هستند
درد يك پديده كشنده نيست و در مقابل،تحمل درد يك صفت مثبت به حساب نمي آيد
002109.jpg
گروه اجتماعي -ليلا خاكسار:كشور انگلستان براساس اسناد و مدارك رسمي با ۱۰۰ سال سابقه قديمي ترين كشور در زمينه بررسي درد و كشور ايران براساس مدارك غيررسمي و كتاب هاي ابن سينا سابقه اي هزار ساله در اين زمينه دارد.
دكتر مهران كوچك دبير انجمن بررسي و مطالعه درد طي گفت وگويي با خبرنگار همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: برخي از بيماري ها كه تعداد آنها زياد نيست،  اما گاهي ممكن است در گروه  بيماري هاي خطرناك باشند، در مراحل اوليه دردي به همراه ندارند. بيماري هاي بدخيم و سرطاني، سوءهاضمه، بيماري هاي تنفسي جزء اين دسته از بيماري ها هستند.
وي وجود مراجعات بسيار به مطب هاي پزشكان به دليل دردهاي متفاوت،  آشنا شدن با پديده درد توسط مردم را از جمله دلايل تشكيل انجمني به نام انجمن درد در ايران ذكر كرد و افزود: اين انجمن در حدود ۱۰ سال پيش تشكيل شده و ۴ سال قبل توسط وزارت بهداشت به ثبت رسيده است. يكي از اهداف اين انجمن اين است كه مردم بدانند، درد يك پديده كشنده نيست و در مقابل تحمل درد يك صفت مثبت نيست. دردهاي جسماني و فيزيكي در ابتدا شايد بي اهميت به نظر برسند اما در نهايت علاوه بر عوارضي كه ايجاد مي كنند، ممكن است منجر به بيماري هاي روحي نيز بشوند.
عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي همچنين توضيح داد: بحثي كه ما طي چهار سال اخير داشته ايم اين است كه به مردم دردمند بگوييم به كجا و به چه كسي مراجعه كنند، تا به منشأ درد پي ببرند. به نظر ما مهمترين مرحله در بيماري، مراجعه به پزشك خانواده است به دليل اينكه وي به واسطه اطلاعات كلي كه از وضعيت جسماني و روحي خانواده دارد مي تواند تشخيص دقيق تري نسبت به ديگران داشته باشد.
اگر دردي بيش از ۶ ماه طول بكشد، در گروه دردهاي مزمن قرار مي گيرد اگر چنين دردهايي در مرحله اول تشخيص داده نشد بايد به پزشك متخصص مراجعه كرد.
دكتر كوچك در پاسخ به اين سئوال كه وظيفه كلينيك هاي درد در اين ميان چيست؟ و بيماران در چه مرحله اي بايد به اين كلينيك ها مراجعه كنند، گفت: اگر بيماري طي دو مرحله ذكر شده عامل دردش مشخص نشد، مي تواند به كلينيك هاي درد مراجعه كند و در اين مراكز كه متأسفانه در حال حاضر تعدادش كم است و تنها در تعدادي مطب هاي خصوصي و تعدادي از دانشگاه ها داير شده، تحت درمان گروه ويژه پزشكي قرار بگيرد و از روش هايي كه توسط متخصصين اجرا مي شود، استفاده كند.
وي همچنين تأكيد كرد: پيشنهاد ما به مسئولين آموزشي و دانشگاه ها ايجاد يك رشته تخصصي در دانشگاه ها به نام رشته دردشناسي است و همچنين ايجاد يك دوره تخصصي كه بتواند براي استفاده مردم مؤثر واقع شود.
دكتر مهران كوچك در مورد هزينه كلينيك هاي درد براي بيماران گفت: اين موضوع دغدغه اي است كه اعضاي اين انجمن يا وزارت بهداشت و شوراي عالي بيمه اي داشته اند و در طرح هاي در دست بررسي است كه بيماران بتوانند از امكانات بيمه اي در اين كلينيك ها استفاده بكنند ضمن اينكه هزينه هاي فعلي براساس تعرفه هاي پزشكي است و چيزي مازاد بر آن به مردم تحميل نمي شود.
وي همچنين به سمينار يك روزه مربوط به درد اشاره كرد و افزود: به منظور آشنايي هر چه بيشتر مردم، همزمان با روز جهاني مبارزه با درد در ۲۰ مهرماه سميناري در سالن كنفرانس مركز تحقيقات علوم پزشكي كشور با حمايت انجمن بررسي و مطالعه درد در ايران برگزار مي شود.
گفتني است نوعي از بيماري جديدالولاده به نام فيبروميالوژي در ميان شهرنشينان رايج شده است كه با حالت خشكي بدن، حساس بودن عضلات و رباط هاي بدن، كم خوابي، ضعف و كسالت شناخته مي شود.
برابر گزارش سازمان جهاني درد، از سال ۱۹۸۶ سالانه حدود ۴۰ ميليون ويزيت در مطب ها به علت دردهاي ناشناخته است.

سند راهبردي حفاظت از بناهاي مذهبي تاريخي كشور تدوين مي شود
گروه علمي فرهنگي: به منظور دستيابي به راهكارهاي اجرايي و نظارتي مناسب براي حفظ، احياء و بهره برداري از بناهاي مذهبي تاريخي كشور، تا پايان امسال، سند راهبردي و نهايي مرمت و حفاظت از اين بناها با مشاركت نهادهاي مربوط تدوين مي شود.
حجت الاسلام سيد حسين شاه مرادي رئيس ستاد بقاع متبركه و بناهاي مذهبي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين مطلب گفت: گردشگران مذهبي دركشور هم از حيث تعداد گردشگر و هم از جهت تعدد مقاصد مسافرتي و تنوع آن بين گردشگران زمينه هاي مختلف، رتبه اول را حائز هستند و به نظر مي رسد در اين بخش، توسعه ساده تر و واقعي تر رخ دهد. بنابراين اولين و مهمترين جريان توسعه گردشگري را در آينده نزديك در اطراف و اكناف بناهاي مذهبي تاريخي كشور خواهيم ديد.
وي درخصوص نحوه مديريت اين بناها و نظام چندگانه مديريت آن گفت: با توجه به داشتن قوانين محكم نسبت به نظارت، مرمت و احيا كه قانون به عهده ميراث فرهنگي گذاشته است مي توان با همكاري و همفكري اوقاف و هيأت امناي مكان هاي تاريخي مذهبي به راهكارهاي مناسب و خوبي دست يافت به طوري كه براي زائر و گردشگر مفيد باشد و اوقاف موافق وقف باشد و بر ملحقات آن به راحتي اعمال نظر نمايد و رسيدن به يك سند همكاري مشترك اجرايي براي جلوگيري از بروز اختلافات در زمينه مرمت و احياء از ديگر راهكارهاي اجرايي براي تحقق استراتژي همفكري و همكاري است.
وي در پاسخ به سؤالي درخصوص بناهاي مذهبي اقليت هاي ديني ايران گفت:  اصولاً بناهاي مذهبي را بر حسب قدمت تقسيم مي كنيم به دوره قبل از اسلام و دوره بعد از اسلام.
جالب است بدانيد كه بسياري از بناهاي مذهبي بعد از اسلام در نقاطي بنا شده است كه پيش از اسلام هم در همان نقطه بناهاي مذهبي قرار داشته اند. بنابراين از نظر مسلمانان ايراني، بناهاي مذهبي ساير اديان الهي نيز مقدس است و بايد نسبت به مرمت، درچارچوب قوانين و آيين نامه هاي ميراث فرهنگي اقدام لازم صورت گيرد.
وي در پايان با اشاره به وظايف ستاد ويژه بناهاي مذهبي درخصوص مرمت و بازسازي، احياء و معرفي و تبليغ اين بناها گفت:  در حال حاضر آماري كه وجود دارد، تقريباً نيز غيرعلمي تهيه شده و شايد قابليت زيادي براي تكيه به آن وجود نداشته باشد. اما همان آمار هم اكنون در حال پردازش است و اميدواريم در آينده اي نزديك، بتوانيم آماري با دقت بيشتر ارائه كنيم.

عناوين روزهاي هفته كودك اعلام شد
002106.jpg
گروه اجتماعي:جدول تقويمي عناوين روزهاي هفته كودك كه از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه است، اعلام شد.
بزرگداشتي به مناسبت روز جهاني كودك با همكاري معاون امور اجتماعي، دفتر امور كودكان و نوجوانان، دفتر تربيت بدني و فوق برنامه و اداره كل روابط عمومي سازمان بهزيستي كشور برگزار مي شود.
براساس اين گزارش، روز ۱۴ مهرماه به عنوان روز كودك و تربيت، روز ۱۵ مهرماه روز مراقبت و آموزش كودكان نامگذاري شده كه در آن سمينارهاي ويژه اي مخصوص كودكان كم توان ذهني و جسمي، كودكان بي سرپرست، كودكان آسيب ديده اجتماعي و كودكان داراي بيماري هاي خاص برگزار مي شود.
در اين گزارش آمده است: روز ۱۶ مهرماه روز كودك و حقوق كودك، ۱۷ مهرماه روز كودك و خانواده، ۱۸ مهرماه روز كودك و طبيعت، ۱۹ مهرماه روز كودك، تغذيه و ورزش و ۲۰ مهرماه روز كودك و رسانه ها اعلام شده است.

پايگاههاي سلامت به پارك هاي تهران مي آيد
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي از راه اندازي پايگاههاي سلامت اجتماعي در پارك هاي كلان شهرهاي كشور به خصوص تهران، مراكز تفريحي و مناطق آزاد تا پايان امسال خبر داد.
دكتر سيدحسن علم الهدايي با بيان اين مطلب پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و ارائه خدمات مشاوره اي، رواني، اجتماعي و مداخله اي را مهمترين هدف راه اندازي چنين پايگاههايي در سطح كلان شهرها دانست و افزود: در حال حاضر تعدادي از اين پايگاهها در شهر مشهد راه اندازي شده و در صورت همكاري شهرداري ها به زودي از اين پايگاه ها در ساير شهرهاي كشور نيز داير خواهد شد.
وي با تأكيد بر اينكه اين پايگاهها مختص زنان و دختران فراري و آسيب ديده نبوده و همه مردم مي توانند به منظور دريافت خدمات مشاوره اي به اين پايگاهها مراجعه كنند، تصريح كرد: اين پايگاهها به صورت ثابت در پاركها و مراكز تفريحي داير بوده و تعدادي مشاور متخصص به طور دايم در آنجا مستقر هستند ضمن اينكه تعدادي مددكار نيز با گردش در سطح پارك در صورت مشاهده موارد مشكوكي از دختران فراري و زنان آسيب ديده، سعي مي كنند به نوعي اعتماد آنها را جلب كرده و از طريق گفت وگو و مشاوره، مشكل را حل نمايند.
وي ادامه داد: همچنين به دليل آسيب زا بودن مناطق آزاد كشور، در صورت همكاري مسئولين ذيربط، پايگاههاي سلامت در اين مناطق نيز داير خواهد شد.

رفتار مثبت دانش آموزان در دفاتر انضباطي ثبت مي شود
خبرگزاري فارس: از اين پس مدارس ابتدايي در دفاتر انضباطي خود رفتارهاي مثبت دانش آموزان را نيز ثبت مي كنند؛ هر رفتار مثبت در اين دفاتر ۲ امتياز مثبت و هر رفتار غيرمثبت يك امتياز منفي دارد تا براساس مجموع رفتارها نسبت به دانش آموز داوري شود.
عباس حاج آقالو مدير كل آموزش و پرورش ابتدايي با اعلام اين خبر افزود: تحقيقي كه برروي هزار دفتر انضباطي در مدارس ابتدايي انجام شده است نشان داد تنها رفتارهاي منفي دانش آموزان در اين دفاتر ثبت مي شود كه در اين حالت رابطه نامطلوبي بين دانش آموزان و قوانين مدرسه وجود دارد.
وي ادامه داد: از طريق اصلاح دفاتر انضباطي سعي شد رابطه قوانين و مقررات دانش آموز با مدرسه بهبود يابد.

يك مسئول سازمان تأمين اجتماعي
پزشكان علاقه اي به كار در سيستان و بلوچستان، بوشهرو كردستان ندارند
گروه اجتماعي: پزشكان متخصص ايراني تمايلي براي كار و خدمت در استان هاي سيستان و بلوچستان و بوشهر و كردستان نشان نمي دهند.
مسئول گروه كلينيك درمان مستقيم سازمان تأمين اجتماعي با اعلام اين مطلب به «فارس» توضيح داد: گروه درمان مستقيم اين سازمان هيچ نيازي به پزشك عمومي در هيچ بخشي ندارد و با توجه به كمبود پزشكان فارغ التحصيل در مقطع تخصصي، وزارت بهداشت و درمان نمي تواند كمبودهاي تأمين اجتماعي به پزشكان متخصص را رفع كند. چرا كه آنها در وهله اول كمبودهاي خودشان را بر طرف مي كنند.
محمد مهدي باباخاني همچنين گفت: وظيفه تقسيم پزشك برعهده وزارت بهداشت و درمان است و تأمين اجتماعي فقط مي تواند پزشكاني را كه تعهداتشان تمام شده است، استخدام كند.
به گفته اين مسئول به جز رشته هاي تخصصي جراحي عمومي، داخلي و اطفال، بيهوشي و زنان و زايمان، سازمان تأمين اجتماعي در ساير رشته هاي تخصصي كمبود پزشك دارد و اين نياز را به وزارت بهداشت و درمان اعلام كرده است.

واكنش به سخنان وزير بهداشت
مدير گروه آمار دانشگاه تهران:
متوسط قد ايرانيان افزايش داشته است
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي چندي پيش در هشتمين همايش تغذيه ايران،   متوسط قد كودكان و قدرت ذهني ايرانيان را به دليل سوءتغذيه رو به كاهش دانست .
وي تاكيد كرد:  در صورت ادامه اين روند از ساير كشورهاي دنيا عقب خواهيم ماند. اما در عين حال مدير گروه آمار و اپيدميولوژي دانشكده بهداشت و انستيتو تحقيقات بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران اعلام كرد: طول قد ايرانيان در چند سال گذشته كاهش نداشته بلكه از افزايش هم برخوردار بوده است.
دكتر كاظم محمد به ايسنا گفت: مقايسه طول قد در بين زنان و مردان با سنين مختلف در ايران نشان مي دهد در چند سال اخير نه تنها ايرانيان كاهش طول قد نداشته اند بلكه متوسط قد افراد ايراني نيز افزايش يافته است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه در ادامه افزود: مقايسه آمار بدست آمده از دو طرح ملي در خصوص وضعيت سلامت در ايران، كه يكي در سالهاي ۶۹ تا ۱۳۷۱ و ديگري در سالهاي ۷۹ و ۱۳۷۸ در كشور انجام شده و فضاي نمونه آن نيز حدود يك هزارم جمعيت كل كشور بوده نشان مي دهد كه در فاصله بين سالهاي ۷۰ تا ۷۹ طول قد زنان و مردان ايراني به طور متوسط ۳ تا ۴ سانتيمتر افزايش يافته است.
دكتر محمد گفت: در طرح مذكور كه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مركز تحقيقات علوم پزشكي كشور، دانشكده بهداشت و انستيتو تحقيقات بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران و با حمايت سازمان مديريت و برنامه ريزي انجام شد با آنان همكاري داشته ام.

تنبيه دانش آموزان با تحميل تكليف درسي ممنوع است
ايرنا: تعيين  تكليف  درسي  به  عنوان  تنبيه  در دوره هاي  تحصيلي  مدارس  كشور ممنوع  است .
دبير كميسيون  خط مشي ها و اهداف  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  گفت : تعيين  تكليف  درسي  به  عنوان  تنبيه  خارج  از مقررات  و روال  مدرسه  است  و استثنا كردن  يك  دانش آموز از دانش آموزان  ديگر و دادن  تكليف  درسي  بيشتر به  او، خلاف  مقررات  است .
حسين  رياحي نژاد افزود: تعيين  تكليف  تحميلي  به  دانش آموزان  ممنوع  است  و معلمان  نبايد با تعيين  تكليف  بيشتر، دانش آموزان  را آزار دهند.
وي  توضيح  داد: انجام  اين  گونه  تكاليف  معمولا بدون  رغبت  توسط دانش آموز انجام  مي شود و به  دليل  اجباري  بودن  در يادگيري  و ارتقاي  سطح  آموخته هاي  دانش آموز اثري  ندارد.
دبير كميسيون  خط مشي ها و اهداف  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  از معلمان  خواست   تكليف  درسي  را وسيله   تنبيه  دانش آموزان  قرار ندهند.
وي  گفت : در صورتي  كه  دانش آموزي  مقررات  آموزشي  و انضباطي  مدرسه  را رعايت  نكند مدير مدرسه  يا معلم  بايد ولي  دانش آموز را در جريان  بگذارد.رياحي نژاد گفت  : براساس  ماده  ۸۱ آيين نامه  اجرايي  مدارس  مصوب  سال  ،۷۹ اعمال  تنبيه  بايد روشنگرانه ، متناسب  با تخلفات  دانش آموز، خيرخواهانه  و با هدف  اصلاح  دانش آموز باشد.
براساس  آيين نامه  اجرايي  مدارس  مصوب  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش ، اعمال هرگونه  تنبيه  مانند اهانت ، تنبيه  بدني  و تعيين  تكاليف  درسي  ممنوع  است .

جسته،گريخته
گروه اجتماعي
بي اعتنايي هاي مطلوب
پيامهاي اينترنتي را جدي نگيريد؛ خيال نكنيد كه پيام دهنده، همان آدم با همان خصوصيتي است كه در پيامش ابراز مي كند. كارشناسان ارتباط مي گويند فضاي اينترنتي براي كسي كه خود را «ديگري» معرفي مي كند، بسيار مطلوب است.
همين كارشناسان اشاره مي كنند كه عقده هاي حقارت، سرخوردگي ها و خودشيفتگي ها باعث مي شود كه برخي كاربران اينترنتي براي سايرين پيامهاي دردسر ساز ارسال كنند.
تقسيمات تربيتي
مصرف مواد مخدر را مي توان به عنوان جرم چهارم يا پنجم كودكان به حساب  آورد. مطابق تحقيقاتي كه انجام شده، كودكان كانون اصلاح و تربيت، معمولاً  تجربه مصرف مواد مخدر داشته اند، اما جرم اوليه يا ثانويه آنها به شمار نمي آيد. به گفته يكي از مسئولان كانون اصلاح و تربيت، مددجويان در اين كانون براساس سن، جرم و شخصيت تقسيم بندي مي شوند.
تنبلي ممنوع
چشمهاي تنبل مراقب باشند كه از ۱۵ مهر ماه معاينه كنندگان به سراغشان مي آيند. از آن جا كه سال گذشته ۸۰ هزار كودك در طرح پيشگيري از تنبلي چشم شناسايي شدند، امسال هم ۳۷ هزار پايگاه كشوري معاينه سنجش بينايي كودكان فعال خواهد شد. اين طرح بهداشتي تا ۳۰ مهر ماه ادامه دارد. (كاشكي يك فكر اساسي هم براي تنبلي هاي ديگر مي شد)!
آسياب به نوبت
ديدار از سالمندان (پدربزرگها و مادربزرگها) خيلي خيلي عالي است؛ آنقدر عالي كه آدم مي خواهد پاي كسي را ببوسد كه مي رود و دست يك سالمند را مي بوسد. اين مقدمه  چيني براي اين بود كه بگوييم ۴۲۸۰ نفر از جوانان اعضاي جمعيت هلال احمر روز ۱۰ مهر ماه به ديدن سالمندان مي روند.فقط آنچه باقي مي ماند اين سؤال كه: آيا جمعيت جوانان هلال احمر براي ديدن پدربزرگها و مادر بزرگها و پدر و مادر خودشان هم همت مي  كنند؟ اميدواريم همين طور باشد و همه اين صله رحمها مقبول درگاه حضرت حق.
محموله مي رسد
اين خبر هم فقط به درد خودمان مي خورد؛ به همين دليل از فرصت سوءاستفاده كرده و به نفع همقطاران خبرنگار وارد شده و اعلام مي كنيم: لپ تاپ هاي روزنامه نگاران تا ۲ ماه ديگر وارد كشور مي شود. براي توزيع اين لپ تاپها كه چند ماه مي شود قول آن را داده اند، هنوز ضابطه اي تعيين نشده است. (اين هم از شانس خبرنگاران!) به گفته مدير كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي، البته در زمينه توزيع اين ابزار مدرنيته، انجمن صنفي روزنامه نگاران هم بي نظر نخواهد بود. (اميد كه نظرات انجمن سوء نباشد). اما آنچه تا به حال معلوم شده، اين لپ تاپها فقط براي روزنامه نگاران است، نه براي خبرنگاران خبرگزاري ها.

گله شهردار بم از روند بازسازي اين شهر
ايسنا: مردم بم وضع معيشتي مناسبي ندارند و جيره غذايي متعلق به آنان فقط در دو ماهه اول سال پرداخت شده است.
شهردار بم، ضمن اعلام اين مطلب يادآور شد: عده اي از مردم زلزله زده بم از طريق كشاورزي و كارمندي امرار معاش مي كنند و ساير افرادي كه توانايي انجام كاري را ندارند و در اثر زلزله معلول شده اند، در وضع معيشتي مناسبي نيستند.
علي باقري زاده خواستار ارتقاء درجه ادارات موجود در بم شد و گفت: وزارتخانه ها بايد به نهادها و ادارات موجود در بم اعتماد كرده و آنان را دچار بوروكراسي هاي رايج نكنند.
وي با اشاره به اين كه بعد از زلزله، شهر بم حالت جهاني پيدا كرده و تمام جهان به آن توجه دارند، گفت: ارتقاء درجه ادارات و نهادها در بم بايد همواره با افزايش نظارت نيز باشد.
شهردار بم اظهار اميدواري كرد: مجلس و دولت بودجه اي جداي از رديف هايي بودجه ملي به بم اختصاص دهد، تا كار بازسازي اين شهر هر چه زودتر آغاز شود.
وي، در ادامه با اشاره به صدور فقط ۷۵۰ پروانه ساخت و ساز در بم، گفت: مشاوريني كه مقرر بود تا طرح تفصيلي بم را تهيه كنند به تعهدات خود عمل نكرده اند و ۷۵۰ ساختماني كه پروانه ساختماني دريافت كرده اند، مراجعين شخصي بودند كه با همكاري بنياد مسكن اقدام به ساخت و ساز كرده اند. به گفته باقري زاده، از آنجايي كه وضع معيشتي مردم مناسب نيست، تعدادي با مراجعه به فرمانداري اين شهر خواهان كمك هاي مالي شده اند. وي در ادامه با اشاره به افتتاح مدارس اين شهر توسط دكتر حداد عادل، رييس مجلس شوراي اسلامي، گفت: ايشان خود را نماينده مردم بم در مجلس معرفي كرده و قول هاي مساعدي براي پي گيري امور بم در مجلس شوراي اسلامي دادند.

مازندران بالاترين رقم غرق شدگان را ثبت كرد
گروه اجتماعي: تفريحات سالم و سفرهاي تابستاني به شمال كشور، چندان هم با سلامت به پايان نرسيد و تلفات و مجروحاني در پي داشت.
معاون امداد و نجات هلال احمر خبر از غرق شدن ۶۲ نفر در تابستان امسال در درياي خزر داد.
فرشيد توفيقي به خبرگزاري هاي فارس گفت: در۳ ماه تابستان، ۶۶ نفر در داخل طرح هاي سالم سازي دريا و ۱۰۹ نفر در خارج از اين طرح ها دچار حادثه شدند كه از اين تعداد ۵۶ نفر در داخل طرح و ۶۷ نفر در خارج طرح از مرگ نجات يافتند.
وي اظهار داشت: در مجموع ۵۳۶۰ مجروح سرپايي و ۲۵۹ مجروح اعزامي وجود داشت.
معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر خاطرنشان كرد: جمعيت هلال احمر با ايجاد ۲۵ پست امداد و نجات ساحلي كه شامل ۱۵۳۰ پزشك، ۲۲۵۰ راننده، ۶۷۵۰ امدادگر، ۲۲۵۰ دستگاه آمبولانس و ۶۳۰ دستگاه خودروهاي امدادي ديگر بود، طي سه ماهه تابستان در استان هاي ساحلي مازندران، گيلان و گلستان ارايه خدمت كرد.
توفيقي تأكيد كرد: در استان گلستان طي اين ۹۰ روز هيچ فوت شده اي وجود نداشت و بيشترين آمار غريق در استان مازندران بود كه ۴۰ نفر كشته داشت.

شير رايگان مدارس ابتدايي تهران فقط در سه منطقه توزيع شد
ايسنا: كارشناس مسئول دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد: شير رايگان از امروز، هفتم مهر ماه در مدارس ابتدايي مناطق ۲ ، ۳ ، ۶ ، ۱۱ ، ۱۲و ۱۴ توزيع مي شود.
سهيلا تبريزي با اعلام اين كه توزيع شير رايگان قرار بود از ديروز ۶ مهر ماه در مدارس ابتدايي شهر تهران صورت گيرد، افزود: به علت عدم آمادگي كارخانه هاي طرف قرارداد، شير رايگان تنها در مدارس ابتدايي سه منطقه ۲ ، ۱۶ و ۱۷ آموزش و پرورش توزيع شد.
وي تصريح كرد: بر اين اساس توزيع شير رايگان از فردا در مدارس تعدادي از مناطق شهر تهران و به تدريج در كليه مناطق صورت مي گيرد.
كارشناس مسئول دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اين كه شيرهاي استريل در پاكت هاي سه گوش و پاستوريزه در ليوان و كيسه و به همراه ني توزيع مي شوند، افزود: در مناطق يك، ۴ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۳ و ۱۵ تهران شير استرليزه و در ساير مناطق شير پاستوريزه توزيع مي شود.
تبريزي با تاكيد بر اين كه سقف تغذيه هر دانش آموز با ۱۴ ليتر شير در طول سال تحصيلي پر مي شود، اظهار كرد: شير پاستوريزه ۲۰۰ سي سي، سه روز در هفته و استرليزه ۲۵۰ سي سي دو روز در هفته توزيع مي شود كه به لحاظ كيفيت هيچ تفاوتي با هم نداشته و تنها ماندگاري شير استريل بيشتر است.

۴ ميليون نفر از اعضاي خانواده فرهنگيان بيمه تكميلي شدند
گروه علمي و فرهنگي: يك ميليون و ۴۰۰ هزار فرهنگي و دو ميليون و ۶۰۰ هزار نفر از خانواده هاي آنان تحت پوشش خدمات بيمه اي خاص فرهنگيان قرار دارند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، دكتر محمد علي كوزه گر، مشاور امور بهداشت و درمان وزير آموزش و پرورش و رئيس بيمارستان فرهنگيان در جمع خبرنگاران گفت: در ۸ ماه گذشته، ۱۳۹ هزار و ۶۲۷ نفر بيمه شده از تسهيلات ويژه استفاده كرده اند كه حدود ۷ ميليارد تومان هزينه داشته است و پيش بيني مي شود با توجه به افزايش سقف تعهدات و افزايش پوشش بيمه اي اين ارقام در سال جاري از رشد بيشتري برخوردار شود.وي با اشاره به نوع تسهيلات بيمه هاي تكميلي اظهار داشت: بيمه شدگان مي توانند براي جراحي هاي تخصصي شامل جراحي قلب، مغز و اعصاب، پيوند و خريد كليه، پيوند مغز و استخوان و انحراف ستون فقرات تا سقف بيست ميليون ريال، جراحي عمومي تا سقف ده ميليون ريال و در هزينه هاي سرپايي تا سقف يك ميليون ريال از تسهيلات ويژه استفاده كنند.دكتر كوزه گر يادآور شد: ميزان اين تسهيلات در سال گذشته در جراحي عمومي هفت ميليون و ۵۰ هزار ريال بوده كه امسال تا سقف ۱۰ ميليون ريال افزايش يافته است.

اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |