شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۳
يارانه بنزين بماند يا حذف شود؟
ثروتمندان بيشترين سود را مي برند
طبق برآوردها، ثروتمندترين خانواده هاي شهري نزديك به 53
برابر فقيرترين خانواده ها از يارانه بنزين بهره مي برند
017727.jpg
طبق بررسي هاي انجام شده افرادي كه از نظر درآمد در وضعيت بسيار مناسبي قرار دارند و لوكس ترين اتومبيل ها را سوار مي شوند ميزان سهميه خود را از يارانه بنزين در همان دو ماه اول سال مصرف مي كنند و براي ماه هاي باقيمانده سال از سهميه اقشار كم درآمد و آنهايي كه خودرو ندارند و بعضا در نقاط دور افتاده زندگي مي كنند نفع مي برند
بهروز عيدي 
جالب است كه بدانيم 75 درصد مردم ايران، خودرو ندارند ولي روزي - در بالاترين حد-70 ميليون ليتر بنزين دركشور مصرف مي شود و با توان 40 ميليون ليتري توليد روزانه بنزين در كشور فكر مي كنيد براي جبران اين كمبود، دولت چه مي كند؟ طبيعي است كه دولت در حال حاضر 20 ميليون ليتر كمبود روزانه را بايد وارد كند.
طبق برآوردها ارزش بنزين وارداتي، 3ميليارد دلار در سال است كه ارزش قابل لمس آن تقريبا مي شود معادل 80 هزار خانه مسكوني 30 ميليون توماني، يعني دولت با اين پول كه براي خريد بنزين از خارج كشور صرف مي كند مي تواند سالي 80 هزار خانواده بي سرپناه را به طور رايگان خانه دار كند. يك نكته قابل بحث اين است كه دولت مي تواند اين پول را به جاي اينكه از خزانه بيت المال بردارد و توسط خودروهاي فرسوده و تك سرنشين مصرف شود از جيب مصرف كننده تامين كند ، يعني بنزين به همان نرخ تمام شده عرضه شود و براي جلوگيري از ايجاد مشكلات ديگر حاصل از گران شدن بنزين، راهكار مناسبي در نظر گرفته شود. به عبارت ديگر قيمت بنزين براي مصرف كننده بسيار كمتر از حد جهاني و حتي منطقه اي است به طوريكه تفاوت قيمتي در حدود 125 تومان نسبت به نرخ واقعي آن وجود دارد. پس نتيجه مي گيريم دولت بنزين را گران وارد مي كند و ارزان يا به عبارتي با يارانه در اختيار مصرف كننده قرار مي دهد.
به نظر شما در اين حالت چه اتفاقي رخ مي دهد؟
اين وضعيت يعني تشويق مصرف كننده و مصرف بيشتر كه به دنبال آن هم واردات بيشتر و يارانه اضافه تر را خواهيم داشت. از طرفي همانطور كه گفتيم 75 درصد مردم خودرويي در اختيار ندارند. پس بديهي است كه مصرف بالاتر بنزين به كساني تعلق مي گيرد كه توان خريد بيشتري دارند يعني مرفه ترين اقشار جامعه. طبق بررسي هاي انجام شده افرادي كه از نظر درآمد در وضعيت بسيار مناسبي قرار دارند و لوكس ترين اتومبيل ها را سوار مي شوند ميزان سهميه خود را از يارانه بنزين در همان دو ماه اول سال مصرف مي كنند و براي ماه هاي باقيمانده سال از سهميه اقشار كم درآمد و آنهايي كه خودرو ندارند و بعضا در نقاط دور افتاده زندگي مي كنند نفع مي برند. بنابراين يك تناقض در تقسيم يارانه بنزين يا انرژي پديد آمده است. بررسي ا طلاعات مربوط به هزينه هاي خانواده هاي شهري و روستايي نشان مي دهد كه سهم خانواده هاي ثروتمند از يارانه تمامي فرآورده هاي نفتي بسيار بيشتر از خانوارهاي فقير جامعه است. طبق برآوردها، ثروتمندترين خانواده هاي شهري نزديك به 53 برابر فقيرترين خانواده ها از يارانه بنزين بهره مي برند. تراژدي مساله آنجا او ج پيدا مي كند كه اين فرآورده نفتي به كشورهاي همسايه مانند عراق،  تركيه و افغانستان و حتي توسط لنج ها به كشورهاي صادر كننده نفت مانند عربستان ، كويت، امارات و قطر قاچاق مي شود چون بنزين و فرآورده هاي نفتي ديگر در اين كشورها گران است. بنابر گزارش هاي منتشر شده طي سه سال گذشته، 32 هزار پرونده قاچاق سوخت به كشورهاي ديگر به دادگاه برده شده است، جالب توجه اينكه يك رشد 20 درصدي بدون دليل در مصرف گازوئيل و بنزين نقاط مرزي كشور به وجود آمده است. حال علاوه بر اقشار مرفه جامعه، همسايگان ثروتمند كشور ما نيز از اين يارانه دولتي بهره مي برند. دولت 25 سال است كه تلاش مي كند محروميت را ازجامعه رفع كند، شايد ناكامي دولت در محروميت زدايي اين باشد كه بودجه كشور در جاي نامناسب مثل خريد 3 ميليارد دلاري بنزين از كشورهاي ديگر صرف مي شود كه آن هم سرنوشتش را تا حدودي در بالا اشاره كرديم.
اما آنچه كه مشخص است اگر يارانه بنزين حذف شود تورم شديدي گريبانگر جامعه مي شود و حداقل آن را در ابتداي هر سال درمورد كرايه تاكسي ها مي توانيم ببينيم، حال چه برسد كه بنزين به قيمت واقعي يعني حدود 205 تومان عرضه شود.
ولي مي توان مدعي شد كه اگر اين قبيل بودجه ها در جاي بهتري با اولويت بالاتر مصرف شود با وجود آثار تورمي كوتاه مدت،  در دراز مدت آثار ضد تورمي جايگزين مي شود.
اگر قيمت بنزين واقعي شود قاچاق بنزين هم متوقف مي شود و اگر هم قاچاق شود ضرري به مردم نمي رسد.
خبر خوش آنكه دولت در حال بررسي طرح واقعي كردن قيمت بنزين است كه اميدواريم نتيجه اي حاصل شود كه قشر فقير را در يابند نه ثروتمند را.

بازار۱
طرح كاهش ضرايب سود خرده فروشي ميوه 
017721.jpg
معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني استان تهران از طرح كاهش ضرايب سود خرده فروشي ميوه ، خبر داد. اين طرح با هدف كاهش قيمت ميوه در بازار به اجرا درمي آيد. وي،ضريب سود خرده فروشي ميوه هاي فسادپذير نظير گيلاس و زردآلو را 35درصداعلام كرد و گفت : با تغيير ضرايب، اين ميزان كاهش خواهد يافت.
صادقي، با بيان آنكه وقوع پديده سرمازدگي در ابتداي سال جاري سبب كاهش 50 درصدي توليد ميوه هاي هسته دار شد، اظهار داشت : اين امر به افزايش قيمت اين نوع ميوه ها در نيمه نخست امسال، منجر شد. در كشور ما متاسفانه هرگاه عرضه و تقاضا با مشكل مواجه مي شود، عواملي فعال شده و از اين شرايط سوء استفاده مي كنند. وي، اين عوامل را معمولا شامل افرادي دانست كه داراي نقدينگي بالا هستند و از منابع مالي خود در جهت توليد استفاده نمي كنند. معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني استان تهران با ابراز تاسف از آنكه شرايط رواني كشور به گونه اي است كه اگر قبل از بروز مشكلي در خصوص آن صحبت شود، يك سري آثار منفي در پي خواهد داشت ، گفت : اين دغدغه وجود دارد و چون ساز و كار اقتصاد كشور رقابتي نيست و ممكن است طرح يك مشكل پيش از وقوع آن ، دلالان و واسطه ها را ترغيب به برنامه ريزي كند و با توجه بالا بودن نقدينگي سرگردان در جامعه ، اين وجوه به اين بخش ها هجوم آورده و مردم را با مشكل مواجه كند. حتي در مواقعي كه كمبود وجود ندارد و شرايط عادي است ، نظام توليد و توزيع كشور داراي وضعيت با ثباتي نيست .

بازار۲
صنايع چوبي؛ آموزش آسان، بازدهي بالا
017724.jpg
رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي گفت: توجه به صنعت، درصد اشتغالزايي در كشور را افزايش مي دهد. تنوع پذيري در صنعت سبب شده تا وسايل چوبي در منازل ضمن تلفيق با فلزات، وارد صنعت پتروشيمي شود كه با ساز وكارهايي جديد، پليمرها را به وجود آورده و با تنوع در رنگ و قابليت رنگ پذيري، تبديل به جريان فراگيري در همه عرصه ها شود. وي به سادگي آموزش صنايع چوب نسبت به ساير صنايع هم چون برق، جوشكاري و پنوماتيك اشاره كرد و گفت: اين صنعت، آموزش آسان و بازدهي بالايي دارد و با برنامه ريزي هاي صحيح، اشتغالزايي قابل توجهي خواهد داشت.
امروزه با استفاده از سرشاخه هاي زايد مي توان به تكنولوژي ساخت چوب هاي مصنوعي با كيفيت و استحكام بيشتر پرداخت. در صنايع چوبي، آموزش در كمترين زمان به شغل تبديل مي شود، اما لازم است اين صنعت به عنوان جريان زنده كشور جايگاه خود را نسبت به كشورهاي شرق آسيا از قبيل مالزي و اندونزي كه بازارهاي منطقه را در اختيار خود گرفته است، ايران نيز بازاري جهاني را در اختيار بگيرد. متاسفانه صنايع چوبي وارداتي، با كيفيتي غير قابل قبول و قيمت اندك وارد بازارهاي كشور شده و از اين رو نيازمند تفكري ريشه اي براي مقابله با اين جريان هستيم. به گفته وي، متاسفانه به دليل كيفيت نامناسب توليدات داخلي، با مشكل فروش در بازارهاي جهاني مواجهيم كه اين معضل ريشه در كم تواني نيروي كار دارد و به همين منظور لازم است تا با آموزش هاي سازمان يافته، تحولي اساسي در اين بخش به وجود آورد. آموزش هاي صنايع چوب در حال حاضر به صورت استاد - شاگردي بوده و آموزش هاي علمي مورد كم توجهي واقع شده است.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 10الي 12
حقوق بازنشستگان
قرار بود، به حقوق بازنشستگان ترتيب اثر داده شود ديگر بر كسي پوشيده نيست، اين احوال نزار قشر بازنشسته . هنوز ولي هيچ تصميمي اتخاذ نشده است. مجلس هم كه در اين باره دست روي دست گذاشته است. كسي به داد ما نمي رسد.
هنرور
ترس از تردد
ما دانشجويان دانشگاه ابوريحان احساس امنيت نداريم. دانشكده  ما زير شاخه دانشگاه تهران است، ولي از امكانات خبري نيست. ترددمان به سختي انجام مي شود و سرويس برايمان در نظر نگرفته اند. اينجا هم كه شهر ناامني است. هر روز نام پاكدشت در صفحات حوادث روزنامه ها به چشم مي خورد. لطفا مسوولان دانشگاه رسيدگي كنند.
مريم جعفري
سرعت خودروها
خيابان حبيب اللهي حد فاصل ستارخان-آزادي، خياباني عريض است. خودروهاي زيادي بدون توجه به حضور چند مدرسه وچند صد دانش آموز، تند مي روند، پا را روي پدال گاز مي فشارند و با سرعت مي گذرند. حوادث زيادي نيز تاكنون روي داده است. رانندگان محترم رعايت و مسوولا ن نيز توجه فرمايند.
زباله هاي قبرستان
وضعيت بهداشت و نظافت زباله هاي بهشت زهرا، اصلا مناسب نيست. زباله ها دور و بر قبرها ريخته شده و بوي تعفن فضا را پر كرده است. لطفا سري به قطعات مختلف بزنيد ونگاهي به زباله كنار گور گذشتگانتان كنيد.
شرفي
جاده خاكي 
جاده جمكران خاكي است و پر چاله چوله. بسياري از توريست هاي خارجي كه مي آيند دوربين به دوش دارند و اين وضعيت جاده مايه آبرو ريزي است.
هاجري

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |