شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۳
گزارشي از انبار موزه هنرهاي معاصر تهران
ملاقات ممنوع!
017712.jpg
پريس تنذيفي -موزه هنرهاي معاصر تهران مالك صدها اثر هنري مهم قرن بيستم است كه توسط هنرمندان صاحبنام و برجسته اين قرن خلق شده اند.
اهميت اين آثار و تاثير شگرف آنها بر دانش ديداري منتقدان، نويسندگان و هنرمندان ايراني در صورت دسترسي به آنها بر كسي پوشيده نيست. با اين وجود، مجموعه اين آثار از سال 1357 هجري شمسي در انبار اين موزه حبس شده و كسي را ياراي دسترسي به آن نبوده است. هر چند پس از آن كه عليرضا سميع آذر سرپرستي اين موزه را بر عهده گرفت، بخشي از اين آثار در قالب چند نمايشگاه دوره اي به نگارخانه هاي موزه راه يافت و در برابر چشم علاقه مندان به نمايش درآمد، اما هنوز هم امكان دسترسي به همه اين آثار و بازديد از مجموعه كامل آنها آرزويي است كه ميسر نشدني مي نمايد.
بازديد منتقدان و نويسندگان هنرهاي تجسمي از اين مجموعه در هفته اول شهريور ماه به دنبال درخواست هاي مكرر آنها، توسط روابط عمومي موزه ساماندهي و به اين ترتيب توانايي هاي بالقوه اين مجموعه بيش از پيش آشكار شد.
مجموعه آثار هنر مدرن موزه  هنرهاي معاصر تهران در انبار اين موزه پشت درهايي به قطر 10سانتيمتر كه از بتون مسلح ساخته شده اند، نگهداري مي شود.
اين انبار داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است كه آن را تبديل به بهترين مكان نگهداري آثار هنري مي كند. قبل از هر چيز در نگهداري آثار هنري، دماي پايين و ثابت محل نگهداري از اهميت خاصي برخوردار است، نكته بعدي حفظ رطوبت مناسب اين محل است.
انبار موزه هنرهاي معاصر داراي دستگاه هاي برودتي خاصي است كه هميشه روشن است و به اين ترتيب آثار موجود در اين انبار به بهترين وضعي حفظ مي شود.
سرپرست اين موزه در طول بازديد در همين ارتباط گفت: حتي در طول دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران كه كشور با مشكل تامين برق مواجه بود، دما و رطوبت اين انبار همچنان ثابت نگهداشته شده بود، زيرا دستگاه هاي برودتي اين انبار به ژنراتورهاي برق اضطراري مجهز است كه از زمان تاسيس موزه نصب و راه اندازي شده اند، اما متاسفانه انبار، فاقد درهاي بتوني بود، به همين دليل درهاي جديد انبار يك سال و نيم پيش طراحي و نصب شد تا اين قسمت از موزه هنرهاي معاصر تهران از هر نظر تبديل به مكاني امن براي نگهداري آثار با ارزش هنري آن شود.
مجموعه آثار موزه هنرهاي معاصر روي پانل هاي متحرك فلزي نصب شده اند كه در دو طرف انبار قرار دارند. اين پانل ها همگي داراي برگ مشخصاتي هستند كه نام اثر، ابعاد و نام هنرمند خالق اثر روي آنها درج شده است.
نگاهي به اين نام ها كافي است تا ارزش چند 10ميليارد دلاري اين مجموعه را آشكار كند؛ مارك روتكو، ويليام دكونينگ، پابلو پيكاسو، اگوست ردن، ونسان ونگوك و ...
سميع آذر در خصوص علت عدم نمايش اين آثار تاكنون، گفت: در سال هاي ابتداي انقلاب مسايل امنيتي مربوط به حفاظت اين آثار باعث شد تا اين آثار در انبار نگهداري شود تا از هر گونه قضاوت عجولانه در امان باشد. در واقع وضعيت خاص به وجود آمده در سال هاي ابتدايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي به گونه اي بوده است كه حفظ اين آثار را تنها در گرو عدم نمايش آنها ممكن كرده بود.
طي دو دهه نخست انقلاب نيز گرايش هنري جامعه به سمتي متمايل شده بود كه ضرورتي در نمايش اين آثار احساس نمي شد، در واقع فضاي كلي جامعه هنري كشور درگير نوعي خودنگري شده بود و بيشتر به بررسي درونمايه هاي خود و پيش داشته هاي تاريخي ايران گرويده بود.
وجود تحولات سال هاي 1376 و 1377 هجري شمسي باعث ترويج نگاهي جديد به آن سوي مرزها شد و به اين ترتيب توجه به آنچه در هنر غرب رواج داشت، به عنوان يك ضرورت مطرح شد. هر چند در اثر پنهان نگهداشتن اين آثار در انبار موزه هنرهاي معاصر تهران امكان دسترسي و بازيد از اين آثار براي متخصصان تاكنون فراهم نبوده است، اما از چهار سال قبل و با رواج اينترنت درايران، درحدود 100 اثر از آثار مهم تر اين مجموعه در سايت رسمي موزه هنرهاي معاصر تهران در دسترس عموم علاقه مندان قرار گرفته است.
عدم نمايش اين آثار صرف نظر از ضرورتي كه در سال هاي اول انقلاب توجيه پذير مي نمود، تبعات منفي زيادي در پي داشته است كه اولين نكته آن در سخنان سرپرست موزه هنرهاي معاصر عيان است: وقتي اين آثار در سايت موزه هنرهاي معاصر معرفي مي شود، دنيا از واقعيت تعلق آنها به اين موزه آگاه مي شود و اين كار امنيت آثار را تضمين مي كند.
مجموعه آثار هنر قرن بيستم كه در اين موزه وجود دارد، بالغ بر 400 اثر مي شود كه دامنه زماني آن از سال 1870 تا 1970 را در بر مي گيرد.
از اين ميان 200 اثر توسط يك شوراي مشورتي متشكل از آيدين آغداشلو، روئين پاكباز و يعقوب امداديان براي نگارش و چاپ بروشور موزه هنرهاي معاصر تهران برگزيده شده اند، اين بروشور به زودي پس از يك فعاليت كاري 2 ساله چاپ شده و در دسترس علاقه مندان قرار مي گيرد.
به هر صورت انبار موزه هنرهاي معاصر تهران اكنون مملو از شاهكارهاي هنري قرن بيستم است. آثاري از پيكاسو به ارزش 35 ميليون دلار، نقاشي شده در سال 1972، يك كار از دكونينگ به ارزش 10 ميليون دلار و ...
حتي مجموعه مينياتورهاي شاهنامه طهماسبي نيز متعلق به اين موزه  است كه اكنون ارزشي معادل 70 ميليون دلار دارد.

مرد كليه فروش
017703.jpg
فروش كليه توسط افراد بي بضاعت يكي از راه هايي است كه مقداري از مشكلات اين افراد حل شود اما دزديدن كليه چطور؟ مردي در پاكستان به جرم فروختن كليه همسرش بدون اطلاع او! بازداشت شد. محمد اشفاق مردي اهل لاهور است كه با همسر خود ،ِ زهره بي بي زندگي مي كرد. زن توانايي بارداري نداشت و محمد او را به بيمارستان برد تا تحت عمل جراحي قرار بگيرد. محمد به جراح گفت كه يكي از كليه هاي زهره بي بي را خارج كند و او چنين كرد. پس از عمل شوهر كليه را به قيمت 1900 پوند فروخت و هر دو خوشحال به خانه بازگشتند.محمد پس از چند سال همسرش را طلاق داد و به دنبال زندگي خودش رفت. زهره بي بي بعدها از موضوع خبردار شد و به پليس شكايت كرد. محمد دستگير شد و به جرم فروش كليه بدون اطلاع صاحبش محكوم شناخته شد. بد نيست خانم هايي كه قصد جدايي دارند قبل از اين كار، تمام بدن خود را نزد پزشك بازرسي كنند!

نبرد زنان
017700.jpg
برخي معتقدند كه علت آغاز جنگ هاي بزرگ، زنان بوده اند. در اين باره نظري قطعي وجود ندارد، اما بد نيست خبر زير را بخوانيد. مسابقه فوتبالي در
ناتينگهام شاير انگليس به خاطر نزاع همسران مديران تيم ها تعطيل شد. يك نيمه از رقابت شفيلد در برابر كيوتن گذشته بود و دو تيم در حال استراحت در ورزشگاه رادكليف المپيك بودند. زمان بين دو نيمه به پايان رسيد و تيم ها به راه افتادند تا به زمين باز گردند. در راه مجادله شديدي بين دو زن كه همسران مديران شفيلد و كيوتن بودند درگرفت. يكي از زنان گلوي زن ديگر را فشرد و تا سر حد مرگ اين كار را ادامه داد. اعضاي دو تيم به ميانه آمدند تا آنها را از هم جدا كنند. خلاصه پس از كلي درگيري تيم كيوتن كه 2 برصفر جلوتر بود از ادامه بازي انصراف داد و ورزشگاه را ترك كرد. هر دو اين زنان در دهه چهارم زندگي به سر مي بردند. پس شايد نظر بالا آنقدرها هم عجيب نباشد و قدرت زنان دست كم گرفته شده است.

مدرسه اي با يك محصل
017706.jpg
قبلا كمبود فضاي آموزشي در كشور ما موجب شده بود كه مدارس دو شيفته و سه شيفته دانش آموزان زيادي را جذب كنند. اما در كرواسي مدرسه اي باز شده است كه تنها يك شاگرد دارد. آرمان د و اسميريسيك 7 ساله تنها دانش آموز اين مدرسه است. او در جزيره برمودا در 45 كيلومتري ساحل درياي آدرياتيك زندگي مي كند. 13 سال پيش، مدرسه اين جزيره به علت كمبود محصل تعطيل شد. ولي بالاخره وزير آموزش كرواسي مجبور شد معلمي را براي درس دادن به آرماندو به جزيره بفرستد زيرا مادر پسرك براي دو سال به او نامه مي نوشت كه فرزند او هم حق تحصيل دارد. معلم مدرسه خانم ايوا ماراس است كه 28 سال دارد و ازوضعيت فعلي خود راضي است. او مي گويد: مهم اين است كه كار پيدا كرده ام.

شناگر مست در بزرگراه
017709.jpg
مردي به جرم انجام شناي سينه سوئدي در آمريكا بازداشت شد. اين مرد دامون بري كلگرو بود كه با يك دست، وسط بزرگراه 299 نزديك شهر بلوليك شنا مي رفت. افسر پليس كاليفرنيا در حال رانندگي بود كه ناگهان وانت جلويش براي جلوگيري از برخورد با شيئي منحرف شد. او هم به ناچار تغيير مسير ناگهاني داد و در كنار بزرگراه توقف كرد. در كمال تعجب مامور، دامون را ديد كه در وسط بزرگراه پر ترافيك شنا مي رود. دامون به محض اينكه افسر را ديد از جا برخاست و به نزد پليس رفت. دامون به او گفت كه مي داند نبايد چنين كاري را بكند اما به خاطر گرفتن ماشين مجبور شده چنين كاري كند. مرد ديوانه ادامه داد كه ساعت ها كنار بزرگراه ايستاده بود اما كسي او را با خود نبرده بود. او هم تصميم گرفته بود تا با اين كار توجه كسي را جلب كند. پليس اين مرد را به جرم مصرف مشروبات الكلي و حضور در مكان عمومي بازداشت كرد.

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |