چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۷ - Oct 6, 2004
بررسي عملكرد بورس كشاورزي در دو هفته اول فعاليت
002871.jpg
گروه بورس: در حالي كه بورس كالاي كشاورزي رفته رفته به دومين هفته عمر خود مي رسد اظهار نظرها در مورد ماهيت و عملكرد اين بازار نوپا به تدريج افزايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما سخنان هفته جاري محمدشريعتمداري در خصوص اعمال نظارت وزارت بازرگاني بر عملكرد بورس كشاورزي و ابراز نگراني وي از كافي نبودن كنترل هاي داخلي در اين بازار بازتاب گسترده اي در بين دست اندركاران بخش كشاورزي داشته است.
شريعتمداري گفته بود  يكي از نگراني هاي ما اين است كه در بورس كشاورزي منافع نهايي بدست كشاورزان نرسد و منافع توليد كننده و مصرف كننده رعايت نشود.
از سوي ديگر دكتر صادق خليليان با اشاره به ضعف مديريت دولتي و كمبود سرمايه در بخش كشاورزي ايران معتقد است بورس كشاورزي نمي تواند چندان كارساز باشد.
وي مي گويد: نداشتن يك استراتژي مدون در بخش كشاورزي موجب مي شود سود داد و ستدها در بورس كشاورزي به دست دلالان برسد.
وي مي افزايد: توليدكنندگان حقيقي فعال در بخش كشاورزي اكثراً  در مناطق پراكنده و روستاها ساكن هستند و به تالار بورس كشاورزي در تهران دسترسي ندارند در نتيجه سود حاصل از معاملات نصيب آنها نخواهد شد.
اما دبير كل بورس كشاورزي تأكيد دارد: حجم معاملات انجام شده در اين بازار براي يك بورس نوپا رضايت بخش تلقي مي شود ضمن اين كه تلاش داريم فعاليت ها را گسترش داده و حجم معاملات را باز هم افزايش دهيم.
دبير كل بورس كشاورزي در اين باره معتقد است: «ابراز نگراني وزير بازرگاني نسبت به حفظ نكردن منافع كشاورزان در بورس كالاهاي كشاورزي دغدغه قابل توجهي است، زيرا اين صحبت از باب حفظ منافع كشاورزي گفته شده؛ اما براي اين بورسي كه تازه كار خود را آغاز كرده صحبت از نگراني زود است.»
احمد كبيري مي گويد: «در ابتدا به دليل توليد خرد، نگران عرضه بوديم اما در حال حاضر وضعيت بهتر شده هرچند كه حجم معاملات به نسبت عرضه و تقاضا نبوده است، اما به مرور زمان اين روند بهتر خواهد شد.»
وي مي افزايد: «عرضه متنوع و توليد خرد اگرچه در نخست براي ما ايجاد مشكل مي كند، اما با رقابت واقعي مي توان به كشف قيمت هاي واقعي پرداخت و من نيز فكر مي كنم اين بورس به نفع توليد كننده و مصرف كننده نهايي باشد.»
كبيري خاطرنشان مي كند: «وزارت جهاد كشاورزي به عنوان يك دستگاه اجرايي در راستاي كمك به منافع توليدكنندگان و كشاورزان از سوي دولت مأمور راه اندازي بورس كالاي كشاورزي شده است، بنابر اين نمي تواند اين ابزاري كه با مطالعه انجام شده در جهت عكس منافع كشاورزان گام بردارد.»
وي ادامه مي دهد: «بورس كالاي كشاورزي علاوه بر شفاف سازي در بازار و ايجاد رقابت با توجه به مكانيزم هاي موجود نفع كل اقتصاد كشور و كشاورزان را به دنبال خواهد داشت.»
دبير كل بورس كالاي كشاورزي با اشاره به اين كه ابزارهاي نظارتي در بورس كالاي كشاورزي پيش بيني شده مي گويد: «از سوي شوراي بورس يك هيأت نظارت ايجاد شده كه بر كار كارگزاران نظارت مي كند و در قالب آن چيزي كه تاكنون تنظيم شده مشكلي نيز نداشته ايم.»
وي به وجود ۲۰ كارگزار در بورس كالاي كشاورزي اشاره مي كند و
مي گويد:  «در صورت نياز تعداد كارگزاران را افزايش داده تا با رقابتي كردن بازار به واقعي تر بودن فعاليت ها و همچنين تعادل بهتر بازار كمك كنيم.»
به گفته وي بيشترين حجم عرضه و تقاضا در معاملات چند روز گذشته بر روي ذرت و كنجاله سويا انجام گرفته است.
مهندس احمد كبيري مي گويد: از اول تا يازدهم مهر ماه جاري معادل
۲/۱ ميليارد ريال برنج در بورس كشاورزي دادوستد شده ضمن اين كه در همين مدت معادل ۵/۲۹ ميليارد ريال ذرت، ۲/۱۹ ميليون ريال زعفران و دو ميليارد ريال كنجاله سويا در بورس كشاورزي به فروش رسيده است.
وي مي افزايد: اعضاي هيأت مديره بورس كشاورزي از اين پس در روزهاي سه شنبه در تالار معاملات حضور يافته و نسبت به دادوستد محصولات مختلف اقدام خواهند كرد.

تحليل وضعيت بازار سهام سيمان در بورس تهران
سهام سيمان در يك نگاه
درصد نوسان
نام شركت
۲/۹-
سيمان اصفهان
۷/۱۴-
سيمان شرق
۸/۱۶-
سيمان كرمان
۷/۱۸-
سيمان غرب
۴/۲۰-
سيمان قائن
۸/۲۱-
سيمان خزر
۴/۲۲-
سيمان بهبهان
۵/۲۲-
ايران گچ
۷/۲۲-
سيمان بجنورد
۲۳-
سيمان صوفيان
گروه بورس: تازه ترين آمار دريافتي از افت شديد ارزش سهام سيمان در سال جاري براثر پايين نگهداشتن مصنوعي قيمت محصول سيمان حكايت دارد.
به گزارش خبرنگار ما اين در حالي است كه وزير صنايع و معادن بر لزوم پرهيز دولت از مداخله در قيمت گذاري محصول سيمان تأكيد كرده است.
اسحاق جهانگيري با اعلام اين مطلب كه آزاد سازي قيمت سيمان به ضرر مصرف كنندگان نيست مي گويد: با توجه به روند افزايش توليد سيمان در كشور، از بابت بالا رفتن قيمت اين محصول نگران نيستيم زيرا حجم توليد از نياز داخلي بيشتر است.
وي آزادسازي قيمت سيمان را از اولويت هاي كاري وزارت صنايع و معادن دانست و مي افزايد: با سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در صنعت سيمان بايد از محدود كردن واحدهاي توليد كننده سيمان پرهيز كرد.
اظهارات وزير صنايع در حالي عنوان مي شود كه طبق آمار موجود اصرار برخي نهادهاي دولتي بر حفظ قيمت سيمان در سطوح غيرواقعي موجب شده سهامداران ۲۵ شركت توليد كننده سيمان در سال جاري شاهد كاهش شديد ارزش دارايي هاي خود باشند. در حال حاضر تعداد سهامداران مستقيم شركت هاي توليد كننده سيمان در حدود ۲۰۰ هزار نفر برآورد مي شود، در حالي كه بخش بزرگتري از سهامداران جزء از طريق خريد سهام شركت هاي سرمايه گذاري بر توسعه صنعت سيمان ياري رسانده اند.
براساس اين گزارش در سال ۸۳ كمترين زيان را در بين شركت هاي توليد كننده سيمان، سهامداران سيمان اصفهان متحمل شده اند، ارزش سهام اين شركت از ابتداي امسال تاكنون ۲/۹ درصد كاهش يافته است. در اين بين بيشترين زيان نصيب سهامداران سيمان شمال شده قيمت سهام اين شركت در دوره ياد شده ۶/۶۶ درصد كاهش يافته است.
در اين دوره بيشترين نقدينگي بازار به سوي سهام شركت هاي سيمان سپاهان، سيمان فارس و خوزستان و سيمان صوفيان سرازير شد. به طوري كه ارزش كل معاملات صورت گرفته بر سهام سيمان فارس و خوزستان به ۴ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال رسيد و ارزش معاملات سيمان سپاهان از ۲۸۰۰ ميليارد ريال فراتر رفت ضمن اين متقاضيان براي خريد سهام سيمان صوفيان يكهزار و۱۲۰ ميليارد ريال پرداختند.

سبد سهام تا پايان آبان ماه اجرايي مي شود
ايسنا: رئيس هيأت مديره بورس اوراق بهادار درباره ميزان سهم دولت در بازار سرمايه گفت: «درباره اينكه چه مقدار از سهام شركت هاي دولتي در بورس عرضه شده و يا انيكه چه مقدار از آن در اختيار دولت قرار دارد، محاسبات دقيقي صورت نگرفته ولي سازمان بورس در تلاش است كه اين ارقام را تهيه كند و در اختيار عموم قرار دهد.»
حيدر مستخدمين حسيني افزود: «ما در حال حاضر به دنبال تدوين يك دستور العمل براي اجرايي كردن آيين نامه اي هستيم كه به شوراي بورس ارائه شده، در نتيجه فكر مي كنم تا آخر آبان ماه بتوانيم طرح سبد سهام را اجرايي كنيم.»
وي افزود: «بانك مركزي به هيچ عنوان مخالفتي با طرح سبد سهام ندارد، بلكه مسئوليت بانك مركزي در اين زمينه تنها تطبيق قانون و مقررات است كه اگر اوراق بهاداري در بورس منتشر مي شود دقيقاً با قانون منطبق باشد.»
وي بانك مركزي را حامي گسترده شدن ابزارهاي نويني همچون سبد سهام دانست و گفت: «به هيچ وجه اين بحث وجود نداشت كه بانك مركزي با چنين ايده هايي مخالفت كرده باشد، زيرا آنان در جلسات كارشناسي متعدد ايده هاي اوليه اي را تهيه و تدارك ديده و در كميته هاي فني شوراي بورس بر روي آن ،زمان گذاشتند كه آيين نامه سبد سهام منتطبق با قوانين و مقررات شكل اجرايي به خود بگيرد.»
وي در پايان تأكيد كرد: «ما در نظر داريم گام هايي كه برداشته مي شود محكم، حساب شده و منطبق با مقررات و قوانين باشد.»

بورس اردبيل به زودي تأسيس مي شود
ايرنا: نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي، از راه اندازي تالار بورس اين شهر در آينده نزديك خبر داد.
«ولي آذروش» افزود: راه اندازي تالارهاي منطقه اي بورس در مناطق مختلف كشور علاوه بر نقش مؤثر در ايجاد بستر مناسب براي امكان حضور بيشتر مردم در فعاليت هاي بازار سرمايه، راهگشاي بسياري از مشكلات اقتصادي كشور خواهد بود.
وي، تصريح كرد: افزايش سطح توليد و كيفيت محصولات توليدي، گسترش حضور كارخانه ها و شركت ها در بورس، رشد اشتغال و درآمد ملي از جمله دستاوردهاي راه اندازي تالارهاي بورس منطقه اي در شهرهاي كشور است.
آذروش، توسعه بازار سرمايه كشور را ضروري دانست و گفت: ايجاد زمينه تحليل كارشناسي فعاليت بورس تهران توسط افراد متخصص و كاردان به جاي ترويج شايعه ها در اين بازار در شرايط كنوني لازم است.
وي افزود: با گسترش شبكه كارگزاري بازار اوراق بهادار علاوه بر توسعه دامنه فعاليت آنها در زمينه تحت پوشش قراردادن بيشتر سهامداران، اطلاعات بورس نيز قابل تحليل خواهد بود.
مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، بسط سرمايه گذاري را يكي از اهداف مهم بورس ذكر و اظهار اميدواري كرد، با به كارگيري ابزارهاي معاملاتي جديد، اهداف بلندمدت بورس در زمينه جلب و جذب سرمايه و هدايت آن به سمت فعاليت هاي مولد فراهم شود.

براي فراهم آمدن شرايط عرضه در بورس
داد و ستد سهام بانك پارسيان متوقف شد
گروه بورس: بانك پارسيان اعلام كرد: از پذيرش هر نوع نقل و انتقال سهام تا اطلاع ثانوي معذور است.
به گزارش خبرنگار ما، در اطلاعيه آمده است: از آنجا كه در اجراي ترتيبات نهايي براي بازشدن نماد معاملاتي سهام بانك در بورس، مي بايست فهرست سهامداران به مسئولان سازمان بورس ارائه شود، لذا بانك از پذيرفتن هر نوع درخواست نقل و انتقال سهام اعم از خريد و فروش قطعي يا وكالتي تا قبل از بازشدن نماد بانك در بورس اوراق بهادار معذور است.
در ادامه تأكيد شده براي جلوگيري از بروز ضرر و زيان به سهامداران موجود يا علاقه مند به خريد سهام توصيه مي شود تصميم خود را به پس از درج قيمت سهام بانك در تابلو بورس موكول سازند.

بورس برق تأسيس مي شود
فارس: مدير بازار برق ايران گفت: اساسنامه تشكيل شركت «مديريت شبكه سراسري برق ايران» به تأييد شوراي نگهبان و تصويب هيأت دولت رسيد.
«عليرضا خجسته» افزود: اساسنامه تشكيل شركت مديريت شبكه سراسري برق ايران به تأييد و تصويب شوراي نگهبان و هيأت دولت رسيده و هيأت دولت اين امر را به وزارت نيرو براي تشكيل اين شركت ابلاغ كرده است . شركت مزبور در حقيقت وظيفه ايجاد بورس برق و توسعه آن و همچنين ترانزيت برق را عهده دار خواهد بود.

تدوين آيين نامه تخلفات بورس فلزات
فارس: دبير كل بورس فلزات گفت: دو آيين نامه اتاق پاياپاي و تخلفات هم اكنون در دستور كار شوراي بورس قرار داشته و به زودي به تصويب خواهد رسيد.
احمد صادقي اظهار داشت: از كليه آيين نامه هاي اين بورس تنها دو آيين نامه مراحل تصويب خود را مي گذرانند و مابقي به تصويب نهايي رسيده اند.
وي افزود: برخي آيين نامه هاي بورس فلزات تنها در سطح دبير كل و برخي در سطحي بالاتر يعني هيأت مديره و تعدادي نيز پس از تأييد دو مورد مذكور در سطح شوراي اين بورس به تصويب مي رسد.
وي ادامه داد: با تصويب دو آيين نامه مذكور، كليه آيين نامه هاي اين بورس نهايي خواهد شد. صادقي در خصوص بهره گيري از تجربيات كشورهاي مختلف جهان گفت: غير از دريافت كليه اطلاعات مورد نياز از طريق اينترنت هم اكنون اين بورس، با بورس فلزات لندن در حال گسترش ارتباط و تبادل دانش است.وي افزود: اخيراً نيز دو تن از مشاوران بورس فلزات جهت گسترش ارتباطات و همكاريها به شانگهاي چين رفته و به نتايج و دستاوردهاي رضايت بخشي از اين سفر دست يافته اند. قرار است تا اين كشور با استفاده از تجربيات ايران، فولاد را وارد مجموعه بورس خود كند.

توسعه فاز يك پارس جنوبي بدون مناقصه به صدرا واگذار مي شود
فارس: مدير پروژه هاي نفت و گاز شركت صنعتي دريايي ايران(صدرا) گفت: طرح توسعه فاز يك پارس جنوبي كه پيشنهاد خود شركت صدرا مي باشد، بدون مناقصه به صدرا واگذار مي شود.
مهدي تهراني افزود: مسئولين وزارت نفت به شركت صدرا قول داده اند، در صورتي كه اين شركت بتواند اين پروژه را كه در حدود دو ميليارد دلار مي باشد، تأمين مالي نمايد، بدون مناقصه به اين شركت واگذار كنند.

مديران جديد قند قزوين معرفي شدند
گروه بورس: براساس تصميم مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده، اعضاي هيأت مديره كارخانجات قند قزوين معرفي شدند.
به گزارش خبرنگار ما براين اساس محمد باقر ميركريمي نماينده بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي به سمت نايب رئيس هيأت مديره،  محمدعلي شاملو به سمت رئيس هيأت مديره و محمد حسين شاه كرمي راد به سمت مديرعامل و عضو هيأت مديره انتخاب شدند.ضمناً سهراب افشار قهرماني و بهرام رمضاني به عنوان اعضاي اصلي هيأت مديره اين شركت معرفي شدند.

سرمايه گذاري ملت پيش بيني سود جديد را اعلام كرد
گروه بورس: شركت سرمايه  گذاري ملت درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي ۴۳۰ ريال پيش بيني كرد.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت قبلاً پيش بيني سود هر سهم خود را براي سال مالي جاري در تاريخ دوم خرداد ماه ۸۳ مبلغ ۳۸۰ ريال و در تاريخ سوم مردادماه سال جاري نيز ۴۰۰ ريال اعلام كرده بود. سرمايه گذاري ملت دلايل تعديل را افزايش سود فروش سرمايه گذاري ها و كاهش سود حاصل از سرمايه گذاري ها به دليل كاهش سود شركت صنايع مخابراتي راه دور و عدم تحقق پيش بيني سود حاصل از سرمايه گذاري در شركت هاي خارج از بورس اعلام كرده است. براساس اين گزارش سرمايه گذاري ملت طي ۱۱ ماه منتهي به پايان مردادماه امسال ۳/۲۸ ميليارد ريال سود حاصل از سرمايه گذاري، ۸/۱۱۹ ميليارد ريال سود حاصل از فروش سرمايه گذاري، ۳/۱۴۲ ميليارد ريال سود عملياتي و ۱۳۸ ميليارد ريال سود خالص كسب كرد. در اين مدت به هر سهم اين شركت ۲۷۶ ريال سود تعلق گرفت.
اين گزارش حاكي است ميزان سود خالص سرمايه گذاري ملت طي سال مالي گذشته ۳/۱۳۰ ميليارد ريال بود و شركت به ازاي هر سهم نيز ۴۱۱ ريال سود پرداخت. پيش بيني عملكرد سال مالي منتهي به پايان شهريور ماه ۸۳ در مقايسه با عملكرد واقعي سال مالي قبل به ترتيب به لحاظ سود حاصل از سرمايه گذاري ها ۴۵ درصد كاهش، سود حاصل از فروش سرمايه گذاري ها ۸۹ درصد افزايش، سود عملياتي ۷۰ درصد افزايش و سود پس از كسر ماليات ۶۵ درصد افزايش داشته است.

پذيرش ۱۴ شركت جديد در بورس تهران
گروه بورس: از ابتداي امسال تاكنون ۱۴ شركت جديد در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شده است.
به گزارش خبرنگار ما در اين دوره شركت كارگزاري امين نوين بيشترين شركت را به بازار سهام معرفي كرده. اين شركت كارگزاري شرايط پذيرش ۴ شركت را از ابتداي امسال تاكنون فراهم آورده است.
در سال جاري سهام شركت هاي پگاه آذربايجان غربي، تكين كو، بهسرام، سراميك اردكان، حمل و نقل توكا، مؤسسه مالي و اعتباري بنياد، سايپا شيشه در بورس تهران پذيرفته شده است.
بر اساس اين گزارش شركت هاي گالوانيزه سپاهان، گل گهر، ليزينگ ايران، سرمايه گذاري نيرو، كالبر، سيمان فارس و كارنجات مخابراتي ايران از ديگر پذيرفته شدگان در بورس تهران بوده اند.

چهارصدمين شركت بورس روي تابلو رفت
گروه بورس: نام چهارصدمين شركت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران روي تابلو معاملات سهام درج شد.
به گزارش خبرنگار ما اداره پذيرش و امور جامع بورس تهران اعلام كرد: نام شركت كارخانجات مخابراتي ايران به عنوان چهارصدمين شركت پذيرفته شد در بورس تهران در فهرست نرخ هاي سازمان بورس اوراق بهادار تالار فرعي درج شده است. اين شركت در گروه ساخت راديو، تلويزيون، دستگاه ها و وسايل ارتباطي دسته بندي مي شود.

سياست دائمي تقسيم سود بوعلي اعلام شد
گروه بورس: شركت سرمايه گذاري بوعلي طي سال مالي منتهي به پايان شهريور ماه ۸۳ با اختصاص ۵۹۵ ريال سود به ازاي هر سهم، ۱۰۰ درصد پيش بيني هايش را محقق ساخت.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت طي سال مالي گذشته ۲۹۸ ميليارد ريال سود خالص و ۲۹۹ ميليارد ريال سود عملياتي كسب كرد.
براساس اين گزارش ميزان سود حاصل از سرمايه گذاري ها و فروش سرمايه گذاري هاي بوعلي سال گذشته به ترتيب به رقم ۴۳/۵۹ ميليارد ريال و ۶۱/۲۴۳ ميليارد ريال رسيد.
اين گزارش حاكي است: ميزان سود خالص بوعلي طي سال گذشته ۱۱۳ ميليارد ريال بود و اين شركت به ازاي هر سهم ۴۵۰ ريال سود پرداخت.
همچنين پارسال سود حاصل از سرمايه گذاري ها و فروش سرمايه گذاري بوعلي به ترتيب ۳/۴۷ ميليارد ريال و
۲/۶۸ ميليارد ريال بود.
پيش بيني عملكرد سال مالي منتهي به پايان شهريور ماه ۸۳ در مقايسه با عملكرد واقعي سال مالي قبل به ترتيب به لحاظ سود حاصل از سرمايه گذاري ها ۲۴ درصد افزايش، سود حاصل از فروش سرمايه گذاري ها ۲۵۷ درصد افزايش، سود عملياتي ۱۶۴ درصد افزايش و سود پس از كسر ماليات ۱۶۳ درصد افزايش يافته است.
براساس اين گزارش هيأت مديره بوعلي اعلام كرد، در صورت موافقت سهامداران سياست تقسيم سود شركت همواره معادل ۹۰ درصد خواهد بود.

شنيده هاي بازار
فروش۵۰۰ ميليارد تومان سهام
شنيده شده سازمان خصوصي سازي تا پايان آبان ماه ۵۰۰ ميليارد تومان سهام دولتي را در قالب بلوك هاي مديريتي در بورس تهران عرضه مي كند.
دور جديد عرضه سهام دولتي كه از ۲۷ مهرماه آغاز مي شود سهام شركت هايي چون هپكو، سيمان هرمزگان، سيمان اردبيل، و كارخانجات مخابراتي ايران به فروش مي رسد.
اين گزارش حاكي است: روز گذشته دبير كل بورس اوراق بهادار از آمادگي بورس براي پذيرش سهام دولتي خبر داد و در عين حال تأكيد كرده بود: سازمان خصوصي سازي بايد پيش از عرضه نسبت به بازارسازي براي اين سهام اقدام كند.

شاخص
شاخص كل ۴۱ واحد ديگر پائين آمد
گروه بورس: روز گذشته شاخص هاي بورس اوراق بهادار تهران براي چهارمين روز پياپي كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز شاخص كل با ۶۴/۴۱ واحد كاهش روي رقم ۱۳هزارو۵/۴۳۶ واحد قرار گرفت.
براساس اين گزارش ميزان افت شاخص هاي تالار اصلي و فرعي يكسان بود كه اين شاخص ها با ۴۱ واحد كاهش به ترتيب به رقم هاي ۱۳هزارو۶۹۱ و ۱۰هزارو۹۰۳ واحد دست يافتند.
در اين روز كاري عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس مثبت ارزيابي نشد به طوري كه باعث افت ۴۱واحدي شاخص صنعت شد و اين شاخص را به رقم ۹هزارو۸۶۷ واحد رسانيد.
براساس اين گزارش شاخص گروه هاي كاني غيرفلزي و وسايل نقليه نيز هر كدام به ترتيب ۵/۶۹واحد و ۲۶واحد افت قيمت را تجربه كردند.
در اين روز شاخص گروه ساختمان ديروز با ۱۵واحد رشد در رقم ۳هزارو۹۷۶ واحد ثابت شد.
اين گزارش حاكي است شاخص واسطه گري هاي مالي كه بيانگر عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري بورس اوراق بهادار است نيز ديروز را در حالي به پايان رسانيد كه ۴/۴۸واحد پائين تر آمده بود. اين شاخص ديروز رقم ۴۳هزارو۶۲۴ واحد را براي خود ثبت كرد.

نبض بازار
حضور ۴ شركت سيماني در جدول عرضه
گروه بورس: طي معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار ديروز سهام سيمان در صدر جدول فروش قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما دراين روز فهرست تقاضاي فروش نام شركت هاي سيمان اروميه، سيمان دورود،  سيمان شرق و سيمان خاش به چشم مي خورد. براساس اين گزارش طي روز گذشته تعداد متقاضيان فروش سهام سيمان به ۴۳ نفر رسيد.
ديروز ۸۱ نفر از سهامداران سايپا ديزل با مراجعه به شركت هاي كارگزاري براي فروش ۳۵۰ هزار و ۲۳۷ سهم اين شركت در مجموع به ارزش ۹/۳ ميليارد ريال برگه دستور فروش پركردند.
در كفه تقاضا نيز ۸۰۶ نفر براي خريد ۷ ميليون و ۸۷۷ هزار و ۵۳۶ سهم مخابراتي شهيد قندي جمعاً به ارزش
۴/۶۸ ميليارد ريال در صف ايستادند.
در اين گزارش آمده است ديروز هپكو نيز از ديگر شركت هاي پرطرفداري بود كه ۷۴۶ نفر متقاضي خريد ۷ ميليون و ۳۷۷ هزار و ۵۱۱ سهم آن بودند. ارزش تقاضاهاي موجود براي اين سهم در مجموع ۴/۶۸ ميليارد ريال ارزيابي شد.
اين گزارش حاكي است روز گذشته در جريان داد و ستدهاي بورس اوراق بهادار تهران ۴ شركت معادن بافق، هپكو، مخابراتي شهيد قندي و پارس دارو سقف ۵ درصدي قيمت را پركردند.
از سوي ديگر ديروز ۵ شركت كربن ايران، آبگينه، فنرسازي خاور، تراكتورسازي و پتروشيمي فارابي ۵ درصد افت قيمت را تجربه كردند.

تغييرات قيمت سهام
EPS
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۵
۱۴۰
۲,۹۴۰
معادن بافق
۴.۹۹
۱۹۹
۴,۱۸۶
هپكو
۴.۹۹
۴۱۳
۸,۶۸۳
مخابراتي شهيد قندي
۴.۹۵
۳۸۳
۸,۱۱۳
پارس دارو
۴.۵۹
۱۴۰
۳,۱۸۸
چيني ايران
۴.۵۴
۱۵۳
۳,۵۲۳
موتورسازان تراكتور
۴.۵۳
۹۷
۲,۲۳۸
قند ثابت
۴.۲۸
۸۹
۲,۱۶۹
صنعتي آما
۳.۵۹
۷۹
۲,۲۸۱
ماشين سازي اراك
۳.۱۳
۱۱۹
۳,۹۲۲
نيروي زنگان
۲.۷۸
۵۷
۲,۱۱۰
پمپ سازي ايران
۲.۷۷
۸۴
۳,۱۱۶
سرمايه گذاري سپه
۲.۰۹
۱۹۵
۹,۵۰۵
جابربن حيان
۲.۰۶
۵۷
۲,۸۲۳
فرآورده هاي تزريقي
۱.۶۲
۱۰۱
۶,۳۴۳
سرمايه گذاري البرز
۱.۶
۶۱
۳,۸۸۲
سرمايه گذاري بوعلي
۱.۵۱
۴۰
۲,۶۸۷
سرمايه گذاري آذربايجان
۱.۴۹
۴۰
۲,۷۲۸
شيمي دارويي داروپخش
۱.۲
۳۵
۲,۹۶۰
لاستيك كرمان
۱.۰۶
۳۵
۳,۳۲۵
سرمايه گذاري بيمه
۰.۹
۴۹
۵,۴۸۳
داروسازي اسوه
۰.۸۱
۴۰
۴,۹۸۳
داروسازي امين
۰.۷۷
۱۲۰
۱۵,۷۵۱
صنعتي دريايي(صدرا)
۰.۷۲
۳۹
۵,۴۶۱
مگسال
۰.۶۷
۲۱
۳,۱۳۳
سرمايه گذاري ملت
۰.۶۶
۱۴
۲,۱۳۴
كابلسازي تك
۰.۵۸
۶۴
۱۱,۰۱۶
بانك كارآفرين
۰.۵۳
۳۵
۶,۶۳۵
خدمات كشاورزي
۰.۴۹
۱۰
۲,۰۵۵
جام دارو
۰.۳۶
۹۷
۲۷,۰۷۵
نفت بهران
۰.۳
۲۸
۹,۲۷۱
داروسازي فارابي
۰.۲۳
۲۸
۱۲,۳۰۹
سرمايه گذاري ساختمان
۰.۲۳
۲۱
۹,۱۳۵
چادر ملو
۰.۲۲
۷
۳,۱۸۷
ليفت تراك سهند
۰.۲
۱۲
۶,۰۹۳
تامين ماسه
۰.۱۸
۵
۲,۷۶۸
ماشين آلات تراكتورسازي
۰.۱۸
۹۷
۵۵,۰۱۸
سيمان كرمان
۰.۱۳
۳
۲,۴۰۲
ماشين سازي نيرو محركه
۰.۱۳
۱۱
۸,۲۸۳
سرمايه گذاري توس گستر
۰.۱۳
۱۰
۷,۷۵۵
فولاد كاويان
۰.۱۲
۲
۱,۶۵۵
فيبرايران
۰.۰۹
۲
۲,۱۴۳
قطعات فولادي
۰.۰۵
۶
۱۱,۱۴۱
فرآوري مواد معدني
۰.۰۵
۳
۵,۵۶۶
پارس سوئيچ
۰.۰۵
۲
۳,۶۸۱
مهركام
۰.۰۴
۲
۴,۸۵۲
فروسيليس
۰.۰۲
۴
۱۸,۳۶۳
سيمان خاش
۰.۰۱-
۱-
۱۳,۶۶۷
صنايع شيميايي
۰.۰۱-
۱-
۱۸,۱۶۹
رازك
۰.۰۱-
۱-
۱۷,۹۲۸
لوله سديد
۰.۰۲-
۲-
۱۱,۴۷۰
نگين طبس
۰.۰۲-
۱-
۵,۰۵۴
دارويي لقمان
۰.۰۳-
۱-
۳,۵۳۶
پارس توشه
۰.۰۳-
۷-
۲۱,۳۷۷
افست
۰.۰۳-
۶-
۲۱,۷۱۲
نفت پارس
۰.۰۳-
۱-
۳,۴۱۸
ساختمان اصفهان
۰.۰۴-
۳-
۷,۸۶۷
سيمان كارون
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۵۰
كاشي پارس
۰.۰۵-
۱۰-
۱۹,۱۴۸
سيمان سپاهان
۰.۰۶-
۱-
۱,۷۵۷
پلي اكريل
۰.۰۶-
۳-
۴,۹۴۳
الكتريك شرق
۰.۰۸-
۱۳-
۱۶,۰۰۸
پگاه آذربايجان غربي
۰.۰۸-
۳-
۳,۹۴۸
شهد ايران
۰.۰۹-
۸-
۸,۴۲۴
ايران ترانسفو
۰.۱-
۲-
۱,۹۸۹
پارس شهاب
۰.۱-
۴-
۴,۱۲۶
سرمايه گذاري رنا
۰.۱۴-
۱۵-
۱۰,۴۵۴
بسته بندي پارس
۰.۱۴-
۱۶-
۱۱,۶۱۹
سايپا ديزل
۰.۱۶-
۱۰-
۶,۱۴۳
سايپا
۰.۱۷-
۳-
۱,۷۹۸
بسته بندي ايران
۰.۱۸-
۱۱-
۶,۰۳۲
صنعتي بهشهر
۰.۲۳-
۱۰-
۴,۴۱۰
كمباين ايران
۰.۲۳-
۳۵-
۱۵,۱۴۰
سيمان فارس وخوزستان
۰.۳۶-
۵۱-
۱۳,۹۲۳
پتروشيمي اراك
۰.۴-
۳۸-
۹,۳۶۷
اقتصاد نوين
۰.۴۱-
۱۴۳-
۳۵,۰۲۷
خدمات انفورماتيك
۰.۴۱-
۶-
۱,۴۵۷
شكر شاهرود
۰.۴۴-
۲۲-
۴,۹۳۵
ايران خودرو
۰.۴۵-
۳۶-
۷,۹۰۵
سرمايه گذاري ملي
۰.۴۵-
۴۴-
۹,۶۹۸
سيمان هگمتان
۰.۵-
۳۹-
۷,۷۳۹
سرمايه گذاري مسكن
۰.۵۱-
۴۳-
۸,۴۱۵
كاشي اصفهان
۰.۵۴-
۴۲-
۷,۶۸۴
معادن و فلزات
۰.۵۸-
۵۲-
۸,۹۶۴
كالسيمين
۰.۵۹-
۲۴-
۴,۰۶۱
لوله وماشين سازي
۰.۶-
۹۴-
۱۵,۵۱۹
پتروشيمي خارك
۰.۶۳-
۳۹-
۶,۱۲۱
معادن روي
۰.۶۴-
۱۹-
۲,۹۵۳
مهرام
۰.۶۸-
۲۴-
۳,۵۲۳
موتوژن
۰.۶۹-
۱۰۸-
۱۵,۶۰۴
سيمان تهران
۰.۷۲-
۲۴-
۳,۲۸۹
كف
۰.۷۴-
۹-
۱,۲۰۰
درخشان تهران
۰.۷۵-
۶۳-
۸,۲۹۲
سايپا آذين
۰.۷۸-
۷۰-
۸,۸۶۳
گروه بهمن
۰.۸۲-
۵۲-
۶,۳۱۶
جوشكاب يزد
۰.۸۵-
۳۸-
۴,۴۴۷
پاكسان
۰.۸۷-
۲۳-
۲,۶۰۸
روغن نباتي پارس
۰.۹-
۵۰-
۵,۴۹۷
سرمايه گذاري بازنشستگي
۰.۹۱-
۳۵-
۳,۸۲۳
ايرانيت
۰.۹۵-
۳۵-
۳,۶۵۰
بهپاك
۱.۰۴-
۱۹-
۱,۸۱۱
پارس خودرو
۱.۰۴-
۶۸-
۶,۴۴۷
شيشه همدان
۱.۰۹-
۱۱-
۱,۰۰۲
صنعتي ملاير
۱.۴۹-
۱۰۵-
۶,۹۵۱
معادن منگنزايران
۱.۵-
۱۲۲-
۸,۰۱۹
زامياد
۱.۵۱-
۷۷-
۵,۰۲۶
تكنو تار
۱.۵۶-
۲۷-
۱,۷۰۵
آذرآب
۱.۶۵-
۶۷-
۳,۹۹۴
ايران خودرو ديزل
۱.۶۷-
۹۳-
۵,۴۹۰
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۱.۷۲-
۴۶-
۲,۶۲۷
محور سازان
۱.۷۹-
۳۵۷-
۱۹,۵۹۵
پتروشيمي اصفهان
۱.۸۱-
۹۳-
۵,۰۵۱
صنعت و معدن
۱.۸۲-
۲۸-
۱,۵۰۸
رينگ مشهد
۱.۹-
۱۰۴-
۵,۳۸۰
آهنگري تراكتورسازي
۲.۱۱-
۶۱۶-
۲۸,۵۴۴
سيمان شمال
۲.۲۳-
۱۲۳۷-
۵۴,۱۷۳
سيمان اروميه
۲.۳۹-
۱۲۰-
۴,۸۹۷
داده پردازي ايران
۲.۹۶-
۱۱۷-
۳,۸۳۳
فرآورده هاي نسوز آذر
۳.۱۱-
۳۴-
۱,۰۶۱
پارس الكتريك
۳.۲۷-
۱۹۹-
۵,۸۸۱
نيروترانس
۳.۷۱-
۱۷۸-
۴,۶۱۸
نورد آلومينيم
۳.۹۹-
۶۹۷-
۱۶,۷۹۳
پتروشيمي آبادان
۴.۱۴-
۱۵۱۱-
۳۵,۰۲۵
گاز لوله
۴.۵۷-
۳۸۹-
۸,۱۳۲
تولي پرس
۴.۵۹-
۷۴۳-
۱۵,۴۶۱
داروسازي سبحان
۴.۸۴-
۱۵۵-
۳,۰۴۶
صنعتي پيام
۴.۸۷-
۲۸۹-
۵,۶۴۹
سرمايه گذاري صنعت نفت
۴.۹۲-
۱۰۵۹-
۲۰,۴۵۱
پتروشيمي فارابي
۴.۹۵-
۲۳۲-
۴,۴۵۱
تراكتورسازي
۴.۹۷-
۱۰۵-
۲,۰۰۷
فنرسازي خاور
۵-
۴۶۰-
۸,۷۴۲
كربن ايران
۵-
۲۷۱-
۵,۱۵۴
آبگينه
اشاره : اين جدول نشان دهنده آخرين قيمت
سهام تا زمان بسته شدن بازار(۱۲‎/۳۰ دقيقه ) است.
منبع: سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |