چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۷ - Oct 6, 2004
كميته ملي المپيك در راه تحول و نوآوري
ورزش به تحصيلكرده ها نيازمنداست
002862.jpg
خبرنگار همشهري: انتخابات كميته ملي المپيك براي تعيين رئيس، دبيركل و ديگر اعضاي آن براي يك دوره چهارساله ديگر، روز چهارم آبان ماه برگزار خواهد شد. انتخابات اين دوره كميته ملي المپيك - به مانند دوره هاي پيشين - به دليل وجود چند طيف كاملا مخالف در ورزش و حتي عرصه سياست براي به دست گرفتن اين كرسي ها از حساسيت بالايي برخوردار است.
بر اين اساس موردتوجه قرار دادن جوانب اصلي اين انتخابات مي تواند به آينده اين نهاد پراهميت ورزشي كمك شايان توجهي نمايد. كميته ملي المپيك نهادي غيردولتي است، در اين نكته ترديدي نيست اما اين نهاد بسيار مهم ، همانطور كه پيش از اين گفتيم مانند وزارت امور خارجه ورزش ايران است نياز به تحول دارد. نياز به نوآوري و رو آوردن به افراد تحصيلكرده كه هماهنگ با سازمان تربيت بدني پيش روند. فهرست افراد مورد نظر سازمان تربيت بدني مشخص شده است هرچند افراد ديگري نيز نامزد مي شوند مانند وحيد مرادي - دبيركل كنفدراسيون شناي آسيا - كه مي تواند به دليل تسلط به زبان هاي خارجي و حضور در شوراي المپيك آسيا، فدراسيون جهاني شنا و كنفدراسيون شناي آسيا به اين جمع اضافه شود.
باور داشته باشيم كه در اين برهه كه ايران در مسير توسعه قرار گرفته وجود يك كميته ملي المپيك با مديريت قوي و نوآور اصلي ترين نياز ورزش كشور محسوب مي شود.
همچنين براي برگزاري هرچه سالمتر مجمع كميته ملي المپيك بايد شرايطي به وجود آيد تا اعضاي حاضر در مجمع بدون هيچ فشاري با رأي مورد نظر افراد شايسته را انتخاب كنند.هماهنگي سازمان تربيت بدني با كميته ملي المپيك، ورزش ايران را متحول مي كند و اعضاي انتخابي سازمان تربيت بدني براي مجمع كميته ملي المپيك بدون زير سئوال بردن استقلال كميته ملي المپيك، اين نهاد را به جايگاه اصلي اش خواهند رساند.
اعلام رسمي يازده كانديداي رياست، نواب رييس، دبير كل خزانه دار و هيات اجرايي
سازمان تربيت بدني اسامي يازده نامزد خود را براي انتخابات كميته ملي المپيك اعلام كرد.
در حالي كه مهلت ثبت نام براي نامزدي در انتخابات كميته ملي المپيك امروز به پايان مي رسد، سازمان تربيت بدني اسامي  يازده نامزد احراز پست رياست، نواب رئيس، دبير كل و هيات اجرايي را اعلام كرد.
اسامي اين نفرات به شرح ذيل اعلام  شد:
رياست: دكتر رضا قراخانلو
نواب رئيس: مهدي قدمي، محمود خسروي وفا
دبير كل: علي كفاشيان
خزانه دار: سيد نصرالله سجادي
هيات اجرايي: دكتر زهرا احمدي پور، رباب شهريان، محمد درخشان، محمود مشحون، محمدرضا يزداني خرم و محمد عليپور.
رئيس سازمان تربيت بدني:
فعاليت كميته ملي المپيك بر مبناي يك سازمان غيردولتي است
هر شخصي كه در انتخابات كميته ملي المپيك راي بياورد قطعاً مورد حمايت و تاييد سازمان تربيت بدني خواهد بود.
مهندس مهرعليزاده، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني درخصوص مباحث عنوان شده مبني بر مشخص نبودن وجوه و مفهوم دقيق هماهنگي كميته ملي المپيك با سازمان تربيت بدني گفت: اشتباهي كه مي شود اين است كه بعضاً گفته مي شود كميته ملي المپيك به عنوان زير مجموعه سازمان تربيت بدني است اما به نظر من اين تعبير درستي نيست. در واقع سازمان تربيت بدني به عنوان سازمان ملي ورزش، سياستگذار كلان ورزش كشور محسوب مي شود.
در همين راستا كليه دستگاه هايي كه به نحوي با ورزش كشور ارتباط دارند حتماً بايد با هماهنگي سازمان كار كنند و اين يك واقعيت است كه آن ها بايستي رعايت كننده سياست هاي كلي و كلان سازمان تربيت بدني باشند.
وي با اشاره به اين مطلب كه كميته ملي المپيك در واقع يك NGO (سازمان غير دولتي) است، گفت: فعاليت كميته ملي المپيك بر مبناي يك سازمان غيردولتي استوار است و معتقدم براي موفقيت در فعاليت ها و وظايف خود بايستي حتماً استقلال عمل خود را حفظ كند اما قطعاً هيچ يك از ارگان هايي كه در ارتباط با ورزش مشغول به كار هستند نبايد خلاف سياست هاي كلي سازمان تربيت بدني عمل كنند.
مهندس مهرعليزاده در ادامه تاكيد كرد: طبيعي است كه در كشور شخصيت حقوقي به عنوان دولت و به نمايندگي از آن سازمان تربيت بدني مسئوليت ورزش كشور را برعهده دارد و بر همين اساس كليه سازمان هايي كه ارتباطي با ورزش دارند اعم از دولتي و غيردولتي بايستي با تمام سياست هاي كلي سازمان تربيت بدني هماهنگ باشند.
رئيس سازمان تربيت بدني در خصوص نامزد شدن دكتر قراخانلو و علي كفاشيان جهت احراز پست هاي رياست و دبير كلي كميته ملي المپيك اظهار داشت: وارد مصاديق نشويد، همانطور كه قبلاً گفته ام پنج شاخصه را براي افراد كانديدا در اين دو پست اعلام كرده و بر روي آن ها نيز تاكيد فراواني دارم.
حال اگر هر شخصي داراي اين پنج مشخصه است بايستي نامزد شود و در يك جو سالم و صحيح رقابت وجود داشته باشد تا انتخاباتي شايسته برگزار شود.
مهندس مهرعليزاده تصريح كرد: بنظر من مهم ترين مسئله اين است كه نتيجه مطلوب باشد و آن نتيجه ناشي از راي  افراد رأي دهنده باشد اگر ما اين صحت و دقت انتخابات را پي  بگيريم و انتخاب كننده ها شاخصه هايي را كه به عنوان مسئول ورزش اعلام كرده ام به عنوان اصول كلي براي مشخصات كانديداها در نظر بگيرند انتخاباتي بسيار خوب خواهيم داشت.
وي در پايان تاكيد كرد: هر شخصي در اين انتخابات راي بياورد قطعاً مورد حمايت سازمان تربيت بدني خواهد بود.

بسكتبال اميدهاي آسيا
لبنان را برديم و به نيمه نهايي رسيديم
خبرنگار همشهري: پيروزي قاطع و به يادماندني تيم بسكتبال اميد ايران مقابل تيم قدرتمند لبنان حضور نماينده كشورمان در مرحله نيمه نهايي بازي هاي بسكتبال اميدهاي آسيا را تثبيت كرد. تيم ايران برخلاف بازي قبلي خود با چين در بازي با لبنان بسيار هماهنگ و بدون اشتباه در ميدان حاضر شد و با به دست گرفتن اختيار كامل بازي، برتري خود را بر تيم لبنان ديكته كرد.
بازي خوب اوشين ساهاكيان، حامد حدادي، علي باهران و ديگر نفرات تيم كشورمان در مسابقه ديروز نشان داد كه تيم ما استحقاق قهرماني در اين دوره را دارد و شكست برابر تيم چين را تنها بايد به حساب يك حادثه گذاشت.
ولاديمير بوسنياك سرمربي تيم ايران در تدابير تاكتيكي خود براي بازي با لبنان ديروز كمتر از جابر روزبهاني بلندقدترين بازيكن كشورمان استفاده كرد و اين نكته بسيار قابل توجهي بود كه مربيان و بازيكنان لبناني را غافلگير كرد.
تيم بسكتبال اميد ايران در بازي با لبنان بعد از آنكه در نيمه اول برتري (۲۴-۳۵) را به دست آورد در پايان هم نتيجه نهايي را (۵۲-۸۱) به سود خود تمام كرد تا حضور خود در مرحله نيمه نهايي را مسجل كند.

تبعيض در تجليل از قهرمانان جانباز و معلول
گروه ورزشي: پس از اقدام بنياد شهيد و امور ايثارگران در رابطه با تقدير از هفت نفر از مدال آوران پارالمپيك آتن كه جانباز بودند، سخنگوي فدراسيون جانبازان و معلولين ضمن تقدير از حركت شايسته اين بنياد گفت: انتظار داشتيم از قهرمانان معلول نيز تجليل مي شد.علي محمودزاده افزود: در شرايطي كه ورزشكاران جانباز و معلول همزمان و در كنار هم تمرينات مشتركي را در تمام اردوها پشت سر گذاشته اند و هيچ گونه تبعيضي بين آنها وجود نداشته، از نهادي مانند اين بنياد انتظاري فراتر از اين  مي رفت كه نگاه ويژه آنها دوسويه و فقط در راستاي حمايت از جانبازان نباشد.
وي تصريح كرد: اين اقدام بنياد نه تنها موجب تضعيف روحيه معلولين خواهد شد، بلكه عواقب ديگري را نيز در پي خواهد داشت.
محمودزاده گفت: از بنياد شهيد و امور ايثارگران اين درخواست را دارم كه ورزشكاران معلول را نيز در اين حركت خير سهيم بدانند.

نشست امروز طالقاني با اصحاب قلم
خبرنگار همشهري: از قرار معلوم محمدرضا طالقاني رييس فدراسيون كشتي امروز صبح با اصحاب قلم جلسه مطبوعاتي دارد. اين نشست در شرايطي برگزار مي شود كه عملكرد كشتي ايران در المپيك آتن موفق نبوده و بعد از المپيك كارهاي اجرايي كشتي روبه راه نيست. حضور يا عدم حضور كشتي فرنگي ايران در جام جهاني گرجستان و انصراف پي درپي تيم هاي متقاضي حضور در ليگ آن هم در آستانه شروع اين مسابقه ها از موارد ديگري است كه بحران هاي موجود اين ورزش را جدي تر ساخته است.
در چنين اوضاع و احوالي حداقل انتظار از رياست محترم فدراسيون كشتي اين است كه در جلسه امروز با خبرنگاران صميمانه و صريح استراتژي خود براي خروج از بحران هاي موجود در كشتي را بگويد و علل بروز چنين ناملايمات و ناهماهنگي هايي را بيان نمايد. اصرار بر سرپوش گذاشتن مشكلات موجود، مطمئنا اوضاع را از اين هم بدتر مي كند.

انجام نخستين تمرين استقلال در كيش
گروه ورزشي: تيم فوتبال استقلال تهران نخستين تمرينات خود را در جزيره كيش برگزار كرد.امير قلعه نويي سرمربي تيم استقلال با ابراز خرسندي از برگزاري اردوي اين تيم در كيش گفت: امكانات پيشرفته ورزشي در كيش، آب و هواي معتدل آن در اين فصل از سال به همراه آرامش حاكم بر آن و دوري از هياهوي شهرها، همگي دست به دست هم داده تا اميدوار باشيم با بهره گيري از اردوي كيش نتايج درخشاني در ليگ برتر كسب كنيم.قرار است تيم استقلال همچون سال گذشته دو ديدار تداركاتي با تيم هاي استقلال و منتخب كيش برگزار كند.

هندبال باشگاه هاي آسيا
پرسپوليس الاهلي امارات را مغلوب كرد
خبرنگار همشهري: تيم هندبال پرسپوليس عصر ديروز در ادامه مسابقه هاي هندبال باشگاه هاي آسيا مقابل تيم الاهلي امارات قرار گرفت كه در پايان با نتيجه (۲۳-۳۰) مقابل اين تيم به پيروزي رسيد.تيم پرسپوليس در اولين بازي خود در اين دوره از رقابت ها مقابل تيم تارتار بحرين با نتيجه (۳۴-۳۷) متحمل شكست شده بود.امروز و در ادامه اين بازي ها نماينده ديگر كشورمان تيم هندبال فولاد مباركه سپاهان مقابل تيم هندبال الاهلي قطر قرار مي گيرد. اين مسابقه ها با شركت ۸ تيم آسيايي در سالن اختصاصي هندبال تهران برگزار مي شود.

پرسپوليس با زوبل و بدون پروين تمرين كرد
002865.jpg
گروه ورزشي: تمرين پرسپوليس روز گذشته در تپه هاي داووديه با حضور ۱۷ بازيكن زير نظر راينر زوبل برگزار شد.در تمرين ديروز كه به مدت ۶۰ دقيقه به طول انجاميد با گرم كردن و حركات كششي شروع شد و سپس بازيكنان به دويدن در تپه  زير نظر پرويز كماسي، مربي بدنساز تيم پرداختند.گفتني است بهروز رهبري فرد، در تمرين ديروز با چند دقيقه تاخير به ديگر بازيكنان ملحق شد.در اين تمرين علي پروين مدير فني تيم و حسن خان محمدي و سامبو جوجي به علت فيزيوتراپي، يحيي گل محمدي، جواد كاظميان، حاضر در اردوي تيم ملي به همراه دروازه بان هاي تيم غيبت داشتند.دروازه بان هاي پرسپوليس در زمين كارگران زير نظر مربي دروازه بانان، تمرين  كردند.از نفرات حاضر در تمرين ديروز ۴ بازيكن از تيم اميد پيروزي حضور داشتند كه با بازيكنان تيم بزرگسالان تمرين كردند.به گفته مربيان، بازيكنان قبل از حضور در تپه هاي داووديه، به مدت ۵۰ دقيقه در مجموعه ورزشي انقلاب به كار با وزنه پرداختند.گفتني است در تمرين روز گذشته بازيكنان از شور و نشاط خاصي نسبت به روزهاي قبل برخوردار بودند.

رقابتهاي دووميداني باشگاه هاي ايران
خبرنگار همشهري: پيكارهاي دووميداني جوانان و بزرگسالان قهرماني باشگاه هاي كشور صبح ديروز در مجموعه ورزشي شهيد شيرودي ادامه يافت.
در قسمت جوانان علي محمد صلح ميرزايي از تيم بازيافت گلستان در رشته پرش با نيزه، عليرضا حبيبي از تيم پيام خراسان در رشته پرش سه گام، سيدرضا فاضلي از تيم اردبيل در رشته ۱۰ هزار متر جوانان و در ۴ در ۴۰۰ تيمي تيم پيام خراسان عناوين نخست را از آن خود كردند.در قسمت بزرگسالان نيز روح الله اماني از ذوب آهن در رشته ۱۰ هزار متر، رضا حسن زاده از همين تيم در رشته پرش سه گام و تيم دو چهار در ۴۰۰ متر شركت نفت عناوين اول را بدست آوردند.

برنامه هاي آينده فدراسيون دو و ميداني
خبرنگار همشهري: رئيس فدراسيون دو و ميداني اعلام كرد: برنامه هاي آينده اين فدراسيون مشخص شده و تا چند روز آينده به ستاد ورزش هاي پايه ارسال خواهد شد.
حسين جلالي افزود: انتظار داريم تامسئولان تربيت بدني حمايت هاي لازم را از اين ورزش پايه داشته باشند تا اين رشته ورزشي توسعه بيشتري پيدا كند.
وي ادامه داد: فدراسيون دووميداني از هم اكنون خود را براي رقابت هاي كشورهاي اسلامي كه فروردين ماه آينده در عربستان برگزار مي شود، آماده مي كند.
وي گفت: در حال كسب آمادگي براي مسابقات قهرماني دو و ميداني آسيا در سئول كه تيرماه سال آينده برگزار مي شود، هستيم. همچنين تلاش مي كنيم تا ركوردهاي ورودي مسابقات قهرماني جهان را كه سال آينده در هلسينكي فنلاند برگزار خواهد شد، ارتقاء دهيم. رئيس فدراسيون دو و ميداني در خصوص اعضاي جديد هيات رئيسه اين فدراسيون شامل علي كفاشيان، نوريان، ملكي و رحيم مشاعي گفت: انگيزه استفاده از اعضاي مذكور براي حمايت هاي لازم از اين فدراسيون براي توسعه ورزش دو و ميداني در كشور است.
وي افزود: كفاشيان به دليل داشتن ارتباط تنگاتنگ با ورزش كشور و رياست قبلي فدراسيون براي استفاده از تجارب وي، نوريان به دليل اينكه رئيس اسبق فدراسيون دو و ميداني بوده و مي تواند از لحاظ فكري و مادي كمك فدراسيون باشد، ملكي بنيانگذار ورزش روستايي به ويژه دو و ميداني روستايي و رحيم مشاعي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري به دليل كمك هاي زيادي كه براي توسعه اين ورزش داشتند، به عضويت هيات رئيسه درآمده اند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |