چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۷ - Oct 6, 2004
تأكيد نمايندگان بر تعامل با دولت
مجلس - خبرنگار همشهري: روز گذشته نمايندگان مجلس اولين جلسه بعد از استيضاح خرم را برگزار كردند. بسياري از نمايندگان و خبرنگاران در اين زمينه با هم گفتگو مي كردند و به تشريح دستاوردهاي اين استيضاح مي پرداختند. رئيس مجلس نيز در ابتداي جلسه روز گذشته از نمايندگان براي برگزاري خوب جلسه تشكر كرد. محمدرضا باهنر نيز ابراز اميدواري كرد خاتمي كسي را به مجلس براي اين پست معرفي كند كه مجلس بتواند با او تعامل داشته باشد. در همين زمينه سعي كرديم نظرات برجسته و مهمي را كه در مجلس بيان شد را از نظرتان بگذرانيم.
تشكر ويژه رئيس مجلس از نمايندگان براي برگزاري جلسه استيضاح
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: برگزاري خوب جلسه استيضاح «احمد خرم» از هر حيث نمونه بود و به اين دليل از نمايندگان تشكر ويژه مي كنم.
حداد عادل در جلسه علني روز گذشته مجلس افزود: اگر توجه شما نمايندگان به رعايت آيين نامه و برقراري نظم و انضباط نمي بود، هيأت رئيسه در اداره جلسه استيضاح موفق نمي شد.
باهنر: بايد فردي براي وزارت راه معرفي شود كه با مجلس تعامل داشته باشد
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس اظهار اميدواري كرد كه رئيس جمهوري فردي را براي وزارت راه و ترابري معرفي كند كه مجلس هفتم بتواند با او تعامل داشته باشد.
نماينده كرمان گفت: در صورتي كه چنين فردي معرفي شود، مجلس به او رأي اعتماد خواهد داد.نايب رئيس مجلس در پاسخ به سئوالي درباره استعفاي معاون پارلماني رئيس جمهوري گفت: سخنگوي دولت گفته است كه او قبل از مجلس هفتم استعفا داده است.
باهنر درباره انصراف هيأت رئيسه مجلس از قرائت جوابيه ستاد كل نيروهاي مسلح در صحن علني گفت: ديديم كه در نص آيين نامه داخلي آمده است كه اگر نماينده اي به فردي توهين كرد يا مطلبي را خلاف واقع جلوه داد،  فرد مزبور مي تواند به هيأت رئيسه مجلس نامه بنويسد و هيأت رئيسه هم آن را در صحن مجلس قرائت خواهد كرد.
وي افزود: رئيس مجلس ترجيح داد نص آيين نامه را اجرا كند. البته به نظر مي رسد كه در تدوين آيين نامه يك نكته مورد غفلت قرار گرفته و بايد اصلاح شود.
نايب رئيس مجلس گفت: هر كس از تريبون مجلس به كسي ديگر توهين كرد، فرد مزبور بايد بتواند به اين اهانت ها پاسخ دهد. اين نكته بايد در متن اصلاحي آيين نامه داخلي مجلس گنجانيده شود.
توضيحات كوهكن در مورد نوار منسوب به وزير سابق راه و ترابري
نوار منسوب به «احمد خرم» كه «محسن كوهكن» در روز استيضاح وزير راه و ترابري در صحن علني پخش كرد، موضوع سئوالات پياپي خبرنگاران پارلماني از كارپرداز فرهنگي مجلس شد.
برخي خبرنگاران پارلماني روز گذشته از كوهكن درباره صحت و سقم اين نوار و نحوه دستيابي مجلس به آن سئوال كردند.
كوهكن در پاسخ گفت: اين نوار متعلق به جلسه مديران وزارت راه و ترابري در محل اين وزارتخانه بود و اين جلسه نيز جلسه اي عمومي بود.
نماينده لنجان افزود: اگر فردي مطلبي را به طور خصوصي به فردي ديگر بگويد و فرد سومي از كنار آنها بگذرد و اين مطالب را بشنود و بازگو كند، كار پسنديده اي انجام نداده است اما اين سخنان (سخنان وزير راه و ترابري) در جمع مديران آن وزارتخانه و در جلسه اي عمومي بوده است.
كوهكن اظهار داشت: به جاي اينكه اصل نوار زير سئوال برود،  بهتر است وزير بگويد درباره اين مطلب چه پاسخي دارد.
نماينده لنجان در پاسخ به اين سئوال كه آيا نوار پخش شده از سخنان خرم، نتيجه «شنود» نبوده است، گفت: شما كه مي دانيد در حال حاضر تلفن هاي همراه، هم صدا را ضبط و هم فيلمبرداري مي كنند پس نيازي به شنود نيست.
عباسپور: مجلس زير بار غوغاسالاري
و جنجال آفريني نمي رود
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: استيضاح وزير راه نشان داد كه مجلس هفتم زير بار غوغاسالاري و جنجال آفريني نمي رود.
علي عباسپور تهراني افزود: مهمترين پيام استيضاح وزير راه اين بود كه مجلس هفتم معتقد به مديريت علمي و مديريت در خدمت مردم است و غوغاسالاري و جنجال آفريني را به هيچ عنوان قبول نمي كند.
وي تصريح كرد: وحدت و همدلي در ميان نمايندگان نشان داد كه نگرش نمايندگان مردم كه از همه جناح هاي سياسي هستند، خدمت به مردم و تحقق مطالبات آنهاست، لذا كساني كه خادم مردم بوده و به فكر حل مشكلات مردم باشند را حمايت مي كنند و كسي كه در اين جهت حركت نمي كند در مجلس جايگاهي ندارد.

در حاشيه مجلس
جلسه فراكسيون وفاق براي حاجي
مجلس - خبرنگار همشهري: فراكسيون وفاق و كارآمدي براي اتخاذ تصميم قطعي و بررسي استيضاح حاجي روز چهارشنبه تشكيل جلسه خواهد داد. رضا طلايي نيك ضمن ابراز اين خبر گفت در بررسي مقدماتي در شوراي اجرايي فراكسيون، اكثريت اعضاي شورا با استيضاح وزير آموزش و پرورش مخالف اند.
كوتاهي در پاكدشت
نماينده مردم اصفهان با بيان اين كه ديروز كميته بازرسي از طرف كميسيون امنيت ملي مجلس با خانواده هاي مقتولان حوادث پاكدشت و قيامدشت ديدار كردند، گفت: نتيجه بررسي ها كوتاهي عوامل نيروي انتظامي و قضائي را نشان مي دهد.
كار خوب ابطحي
موسي قرباني عضو هيأت رئيسه مجلس با اشاره به استعفاي محمدعلي ابطحي معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور گفت: اگر ابطحي يك كار خوب كرده باشد، استعفاست. وي درمورد بهره برداري سياسي از اين اقدام به فارس گفت: طبيعت كار افرادي امثال ابطحي اين است كه از هر نوع اقدامي بهره برداري سياسي داشته باشند.
ابوطالب تقاضاي خود را پس گرفت
تقاضاي تحقيق و تفحص از صنعت خودرو كه توسط سعيد ابوطالب نماينده تهران ارائه شده بود از سوي وي به دلايل نامعلومي پس گرفته شد.
ديدار اعضاي كميسيون فرهنگي با مراجع قم
سيدجلال يحيي زاده در تشريح سفر اعضاي اين كميسيون به قم گفت: اعضاي كميسيون فرهنگي با آيت الله مكارم شيرازي و آيت الله نوري همداني ديدار كردند كه درخصوص مسائل فرهنگي كشور رهنمودهايي انجام شد.

پيام خاتمي به همايش وزارت اطلاعات:
مسائل اجتماعي را نبايد امنيتي كرد
گروه سياسي: خبرنگار همشهري: همايش «وزارت اطلاعات، مردم، امنيت پايدار» روز گذشته با پيام رئيس جمهوري در محل اجلاس سران گشايش يافت.
در پيام سيدمحمد خاتمي كه از طرف رئيس كميته اجرايي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي قرائت شد، آمده است: هر كس كه چشم به فردايي روشن براي ايران اسلامي دارد و از نشيب و فرازهاي گذشته به خوبي درس آموخته است، نقش و منزلت كنوني وزارت اطلاعات را ممتاز و برجسته مي داند.
رئيس جمهوري همچنين به ويژگي هاي عصر حاضر اشاره كرد و در بخش ديگري از پيام خود نوشت: زيستن در عصر اطلاعات و در ميان جامعه جهاني به هم پيوسته، درك و رفتار نوين سياسي و امنيتي مي خواهد. عصر جديد چه در ايران و چه در جهان، عصر «اطلاعات آينده» است. نگاههاي تنگ و محدود گذشته با مقتضيات اين دوران ناسازگار است.
سيدمحمد خاتمي به تهديداتي كه امنيت را دچار خدشه مي كند، پرداخت و افزود: بسياري از پديده ها كه در گذشته تهديد بود، شايد اكنون تهديد به شمار نيايد، اما در برابر، تهديدهايي ديگر در جامعه سربر آورده است.
نبايد مسايل اجتماعي را سياسي و امنيتي كرد و به نخبگان و جوانان و سرمايه هاي اجتماعي كشور با سوءظن و بي اعتمادي نگريست.
پيام رئيس جمهوري، درباره فرصت هايي كه در اختيار جوامع امروز قرار مي گيرد، چنين آورده است: در جهان سرشار از اطلاعات، آن نظام و جامعه اي موفق است كه بر قدرت انتخاب و جلب مشاركت آحاد شهروندان خويش بيفزايد و به مصونيت، بيش و پيش از محدوديت تكيه كند.
سيدمحمد خاتمي در پايان با اظهار سپاس از كاركنان شريف و فداكار وزارت اطلاعات، آرزو كرده است كه اين وزارتخانه همچنان ملجأ و مرجعي مطمئن براي همگان باشد.

اخبار كوتاه سياسي
كميسيون امنيت ملي طرح دستيابي
به فن آوري هسته اي را تصويب كرد

فارس: نماينده مردم شاهرود گفت: طرح دستيابي به فناوري هسته اي صلح آميز در كميسيون امنيت ملي مجلس به تصويب رسيد.كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي مجلس دراين باره گفت: براساس اين طرح دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است با بهره گيري از انديشمندان، محققين، امكانات و همچنين پيگيري اجراي تعهدات آژانس بين المللي انرژي اتمي و كشورهاي برخوردار از اين فناوري در برابر كشورهاي عضو معاهده منع توليد و تكثير سلاح هاي هسته اي NPT نسبت به برخورداري كشور از فناوري هسته اي صلح آميز ازجمله تامين چرخه سوخت اقدام نمايد.اين طرح به امضاء ۲۳۸ نماينده مجلس نيز رسيده است.
۱۴۶نماينده خواستار توجه رئيس جمهور
به دشت آزادگان هستند

فارس: نماينده مردم دشت آزادگان گفت: ۱۴۶ نماينده مجلس شوراي اسلامي در رابطه با اعتبارات بازسازي دشت آزادگان با نوشتن نامه اي به سيد محمد خاتمي خواستار توجه وي به وضعيت مردم دشت آزادگان شدند. سيدنظام مولا هويزه در اين باره افزود: اين نامه روز يكشنبه آينده به هيأت رئيسه مجلس تحويل داده خواهد شد و رونوشت آن براي رئيس جمهور ارسال مي شود. وي با بيان اين كه دشت آزادگان از مظلوميت ويژه اي برخوردار است، تصريح كرد: معاونين محترم رياست جمهوري نبايد در اين زمينه سياسي برخورد كنند و چون برخورد سياسي آنها موجب مظلوميت دشت آزادگان شده است، ما از حق مردم هيچگاه كوتاه نخواهيم آمد.
نوش آبادي رئيس فراكسيون مطبوعات مجلس شد
مجمع عمومي فراكسيون مطبوعات و روزنامه نگاران روز گذشته پس از جلسه علني مجلس شوراي اسلامي براي تصويب اساسنامه و انتخاب هيات رئيسه دائم تشكيل جلسه داد.
حسين نوش آبادي، رئيس فراكسيون مطبوعات و روزنامه نگاران با اشاره به جلسه روز گذشته اين فراكسيون گفت: «در اولين جلسه كليات اساسنامه فراكسيون به تصويب رسيد و در ۲۳ مهر جلسه اي براي انتخاب نماينده ناظر فراكسيون مطبوعات و روزنامه نگاران براي عضويت در هيات نظارت بر مطبوعات تشكيل خواهد شد.»
وي افزود: «در جلسه بعدي مجمع عمومي فراكسيون، مفاد و جزئيات اساسنامه بررسي خواهد شد.»در پايان جلسه فراكسيون مطبوعات و روزنامه نگاران، هيات رئيسه دائم اين فراكسيون به اين شرح انتخاب شدند:
حسين نوش آبادي (رئيس)، حياتي (نايب رئيس)، حسن مرادي (دبير اجرايي)، سعيد ابوطالب (سخنگو) و نژادفلاح (منشي).

يونسي: ديوار مصنوعي بين ايرانيان داخل و خارج از كشور بايد از بين برود
مهر: وزير اطلاعات در حاشيه همايش «وزارت اطلاعات، مردم و امنيت پايدار» در جمع خبرنگاران با اشاره به بحران هاي ۲۰ سال گذشته در كشور گفت: در تمام اين حوادث وزارت اطلاعات توانسته است بحران ها را كنترل و مديريت كند تا با كمترين هزينه اين بحران ها به پايان برسد.يونسي افزود: در نظر داريم به مرور زمان بخشي از اسناد عملكرد وزارت اطلاعات را منتشر كنيم.
وزير اطلاعات درخصوص برنامه هاي اين وزارتخانه در مورد ايرانيان خارج از كشور گفت: ديوار مصنوعي كه بين ايرانيان داخل و خارج از كشور است بايد از بين برود و اين ديوار بي اعتمادي و ترسي است كه گروه هاي برانداز و كشورهايي كه از مهاجرت ايرانيان نفع مي برند ايجاد كرده اند.
وي افزود: هدف ما ازبين  بردن اين ديوار است تا ايرانيان بازگردند و دستاوردهاي هموطنانشان را ببينند و بدانند كه هيچ جا براي آنها امن تر و بهتر از ايران نيست.
وزير اطلاعات با اشاره به اينكه ايرانيان در هركجاي دنيا زندگي كنند شهروند دست چندم هستند تاكيد كرد: هدف ما اين است كه ايرانيان به داخل ايران نگاه كنند و گرايش و حركت آنها به سوي ايران باشد.
وي در خصوص اعتدال سياسي در كشور گفت: اين اتفاق در ايران افتاده است و محصول چندساله فعاليت وزارت اطلاعات همين تعادل است.
يونسي درباره زمان دستگيري جاسوساني كه اتهام آنان در ارتباط با مسايل انرژي هسته اي است، به خبرنگار همشهري گفت: زمان معين و يكساني نبوده است. اين تعداد در چند سال گذشته و به تناوب دستگير شده اند.
وزير اطلاعات در پاسخ به اين سوال كه چه تمهيداتي انديشيده شده تا از حضور جاسوسان احتمالي كه همراه هيات بازرسان آژانس به ايران مي آيند، جلوگيري شود، گفت: متاسفانه اين جاسوسان وجود دارند و كاري هم نمي شود كرد. اما مهم ترين سرويس جاسوسي مجاني براي كشورهاي دشمن، سازمان منافقين هستند كه براي آنها بهترين جاسوسي را مي كنند.

ستاد ويژه پيشگيري از جرم كشور آغاز به كار مي كند
فارس: دادستان كل كشور از فعاليت مجدد ستاد ويژه پيشگيري از جرم در دوره جديد با مسئوليت دادستان كل كشور خبر داد. قربانعلي دري نجف آبادي ديروز در حاشيه جلسه هيات عمومي  ديوان عالي كشور در پاسخ به سئوال خبرنگاران ضمن اظهار تاسف از جنايات وحشيانه پاكدشت آنرا موجب هوشياري دستگاه هاي امنيتي، اطلاعاتي، انتظامي، قضائي و مردم عنوان كرد. وي با بيان اين كه گزارش هيات پنج نفره نشان از قصور همه دستگاه هاست، گفت: درجات قصور با يكديگر فرق مي كند. وي افزود: با گزارشي كه تهيه شده هر كس در اين رابطه قصوري داشته باشد، پيگيري و تحويل مراجع ذي صلاح شود. دادستان كل كشور حادثه پاكدشت را قابل دفاع ندانست و گفت: اميدوارم تا پايان اين هفته دادگاه مربوط به حادثه پاكدشت تشكيل و پرونده مورد رسيدگي قرار گيرد. دادستان كل كشور اظهار داشت: رئيس قوه قضائيه دستور دادند تا ستاد ويژه مبارزه با جرايم را فعال كنيم كه در دوره جديد اين مسئوليت به عهده بنده گذاشته شده است كه مقدمات كار فراهم شده و اميدواريم ظرف يك ماه آينده به نتيجه برسد. وي در خصوص نتيجه پرونده دانشگاه هاوايي گفت: اين دانشگاه هيچ ارتباطي با دانشگاه هاوايي جهاني ندارد و آنها اعلام كرده اند كه هيچ تضميني در رابطه با به رسميت شناختن دانشكده هايي كه اقدام به ايجاد نمايندگي در كشورهاي مقصد مي كنند، ندارند. وي گفت: اصل فعاليت اين موسسه غير مجاز بوده و مدارك ارايه شده با اين كيفيت نيز از اعتبار ساقط است و مبنايي براي استخدام و عضويت در هيات علمي ندارد. دري نجف آبادي اظهار داشت: اين پرونده در دادسراي تهران در حال پيگيري است.

كميسر آتي روابط خارجي اتحاديه اروپا:
روسيه در زمينه دموكراسي به عقب بازگشته است
كميسر آتي روابط خارجي اتحاديه  اروپا اعلام كرد: روسيه در زمينه  دموكراسي در حال بازگشت به شرايط پيشين است و اين اتحاديه  بايد با مسكو در اين رابطه به صورت شفاف گفت وگو كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از خبرگزاري رويتر، بنيتا فررو والدنر، كميسر آتي روابط خارجي اتحاديه  اروپا با بيان اين مطلب اظهار داشت: در شرايط كنوني به وضوح مشخص است كه دموكراسي در روسيه در حال بازگشت به گذشته است.
وي در ادامه افزود: اتحاديه  اروپا بايد با موضع كاملا مشخصي با روسيه در اين خصوص گفت وگو كند، اما به عنوان دو متحد يكسان.
فررو هم چنين خاطرنشان كرد، با ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه درخصوص جنگ اين كشور با جدايي طلبان جمهوري خودمختار چچن مذاكره كرده است، اما مسكو هرگز نتوانسته است در اين جنگ شيوه  درستي در پيش بگيرد و اتخاذ يك راه حل سياسي در اين زمينه ضروري به نظر مي رسد.
وي در ادامه اظهار داشت: روسيه كشور بسيار مغروري است كه هرگز خواهان ياري شدن از سوي آمريكا نيست و كمك هاي توسعه را نيز نمي پذيرد.

اعزام به خدمت سربازي تا پايان امسال اينترنتي مي شود
گروه اجتماعي: معاون وظيفه عمومي  ناجا از مكانيزه شدن كليه مراكز وظيفه عمومي تا پايان مهر ماه خبر داد.
سردار بهمن كارگر در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين كه زمان ارسال برگه اعزام به خدمت از طريق پست بسيار طولاني است گفت: درحال حاضر انجام امور مربوط به خدمت ۲۰ روز تا يك ماه به طول مي انجامد؛ اين درحاليست كه با مكانيزه و الكترونيكي شدن سيستم وظيفه عمومي تمام امور ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت انجام خواهد شد. وي همچنين با بيان اين كه كليه مراكز استانها به سايت مركزي وظيفه عمومي متصل خواهند شد، افزود: در حال حاضر بيش از ۹۰ درصد رسيدگي ها به امور مشمولان غيرحضوري و بصورت مكاتبه اي انجام مي شود. سردار كارگر گفت: با اجراي سيستم الكترونيكي و مكانيزاسيون مراكز وظيفه عمومي ناجا، ارتباط با استانهاي ديگر نيز بصورت الكترونيكي صورت مي گيرد. معاون وظيفه عمومي ناجا اعلام كرد: مشمولان نظام وظيفه مي توانند از طريق اينترنت بدون مراجعه به پست با معاونت وظيفه عمومي ارتباط برقرار كنند و براي اين افراد فرم درخواست اعزام به خدمت از طريق اينترنت تكميل و ارسال مي شود. وي تصريح كرد: با ارسال خدمات وظيفه عمومي از طريق پست، مراجعه حضوري مشمولان كاهش يافته است.
سردار كارگر پيش بيني كرد كه با مكانيزه شدن مراكز وظيفه عمومي ناجا و اتصال آنها به سايت مركزي، ۲۰ ميليون از مراجعه حضوري كاهش يابد. معاون وظيفه عمومي ناجا در پايان به خدمات ارائه شده  در نمايشگاه عمومي ناجا اشاره كرد و به ايسنا گفت: سي دي  قوانين وظيفه عمومي و اطلاعات مربوط به خدمت سربازي در اختيار مشمولان قرار مي گيرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |