پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۲ - Oct 21, 2004
دعاي روز ششم ماه مبارك رمضان
اللّهُمَّ لا تَخذُلني فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعصِيَتِكَ وَلا تَضرِبني بِسِياطِ نَقَمِتِكَ وَ زَحزِحني فيهِ مِن مُوجِباتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ اَياديكَ يا مُنتَهي رَغبَهِ الرّاغِبينَ.
اي خدا مرا در اين روز به واسطه ارتكاب عصيانت خوار مساز و به ضرب تازيانه قهرت كيفر مكن و از موجبات خشم و غضب دور گردان به حق احسان و نعمت هاي «بي شمار» تو به خلق اي منتهاي آرزوي مشتاقان.
امروز با حافظ
تا كجا باز دل غمزده اي سوخته بود
دوش مي آمد و رخساره برافروخته بود
جامه اي بود كه بر قامت او دوخته بود
رسم عاشق كشي و شيوه شهرآشوبي
با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افتتاح مي شود
دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم
مراسم افتتاحيه دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم امروز سي ام مهر ماه با حضور آيت ا... هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدعلي شعاعي معاون فرهنگي وزير ارشاد و جمعي از هنرمندان، نويسندگان، ناشران، سينماگران و صاحب نظران علوم قرآني راس ساعت ۱۵ در مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تهران برگزار مي شود.
بنابراين گزارش در اين دوره از نمايشگاه ۱۹ كشور جهان به همراه ۲۵۰ ناشر ايراني و ۳۵ موسسه رايانه اي جديدترين آثار و توليدات قرآني خود را به نمايش مي گذارند.
همچنين همزمان با افتتاح دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، همايش چهره گشايي از مصحف ريحان اثر استاد بهرام سالكي نيز به عنوان بخش ويژه نمايشگاه توسط آيت ا... هاشمي رفسنجاني و با حضور كارشناسان فرهنگي و برخي از مسئولان كشور و سفراي خارجي انجام خواهد شد.
دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم شامل بخش هاي بين الملل، نرم افزارهاي قرآني، هنري، مكتوب، كودك و نوجوان، ناشران، موسسات و نهادهاي دولتي قرآني، تكريم از خادمان قرآن كريم، جوانان، قرآن و سراي انديشه، دانشجويي، بانوان، ماوراء از دريچه سينما و عكس، نمايش آثار قرآني ايران در عرصه هاي بين المللي، نمايش آثار و محصولات قرآني ساير كشورها، خاطرات قرآني رزمندگان و ايثارگران، چاپ و انتشارات و پاويون مطبوعات و رسانه هاي گروهي است.
زمان  بازديد براي علاقه مندان نمايشگاه از صبح روز جمعه اول آبان ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب خواهد بود.

جشنواره لندن با ۴ فيلم ايراني گشايش يافت
004350.jpg
چهل  و هشتمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  لندن  با نمايش  فيلم «ورا دريك» گشايش  يافت .
در بخش  سينماي  جهان  جشنواره  امسال  سينماي  لندن  چهار فيلم  از ايران حضور دارند.
سگهاي  خشمگين  ساخته  مرضيه  مشكيني ، كنار رودخانه  ساخته  عليرضااميني ، لاك پشتها هم  پرواز مي كنند ساخته  بهمن  قبادي  و مارمولك  ساخته كمال  تبريزي  چهار فيلم  ايراني  اين  جشنواره اند. به  گفته  ساندرا هبرون  مدير هنري  اين  جشنواره ، در برنامه  امسال جشنواره  لندن  كه  به  مدت  ۱۶ روز تا چهارم  نوامبر (۱۴ آبان ) ادامه  خواهدداشت ، بيش  از ۳۰۰ فيلم  از سراسر جهان  شركت  داده  شده است .
در برنامه  امسال  جشنواره  لندن  علاوه  بر فيلمهاي  سينماي  انگليس  محصولات سينمايي  از پنجاه  كشور جهان  در بخشهاي  مختلف  به  نمايش  گذاشته  مي شود.
بخشهاي  مختلف  جشنواره  فيلم  لندن  شامل  برگزيده  فيلمهاي  مطرح  بلندسينمايي ، سينماي  نوين  انگليس ، سينماي  فرانسه ، سينماي  اروپا، سينماي  جهان ، سينماي  تجربه ، گنجينه هاي  آرشيوي  و فيلمهاي  كوتاه  و انيميشن  است .
علاوه  برنمايش  فيلم ، در جشنواره  لندن  برنامه هاي  مختلف  جنبي  همچون  گفت  وگو با كارگردانان  و نويسندگان ، جلسات  نقد و بررسي ، ارايه  تكنيكهاي  جديد در صنعت  سينما و سخنراني  برگزار خواهد شد.
تازه ترين  فيلم  قبادي  در برنامه  اعلام  شده  جشنواره  نبود و پس  از كسب  موفقيتهاي  بين المللي  يك  هفته  پيش  در فهرست  برنامه هاي  اين  جشنواره  گنجانده شد.
غير از فيلم  لاك پشتها هم  پرواز مي كنند كه  تنها در يك  نوبت  به  نمايش گذاشته  خواهد شد، سه  فيلم  ديگر ايراني  جشنواره  لندن  هر كدام  دوبار نمايش  عمومي خواهند داشت .
فيلم  ۱۲۵ دقيقه اي  ورا دريك  كه  جشنواره  لندن  با نمايش  آن آغاز به  كاركرد، ساخته  مايك  لي  كارگردان  انگليسي  است  و تاكنون  چندين  جايزه  جهاني سينمايي  دريافت  كرده  است .
اين  فيلم  به  مشكلات  و مسايل  سقط جنين  در انگليس در سالهاي  پس  از جنگ  جهاني  دوم  مي پردازد.
جشنواره  لندن  در روز چهارم  نوامبر در مراسمي با نمايش  فيلم  من  هوكابيز را دوست  دارم  به  پايان  خواهد رسيد.

جلد هشتم دانشنامه ادب فارسي منتشر مي شود
جلد هشتم دانشنامه ادب فارسي كه اختصاص به آسياي صغير و منطقه بالكان دارد تا چند روز ديگر روانه بازار كتاب مي شود.
حسن انوشه سرپرست دانشنامه ادب فارسي ضمن اعلام اين خبر به ايلنا گفت: در اين جلد درباره تاثير زبان فارسي در منطقه آسيايي صغير و بالكان تحقيق و پژوهش كرده  ايم.
وي در ادامه تصريح كرد: با توجه به اينكه مولانا در اين منطقه حضور فيزيكي هم داشته تاثير او از بين ديگر شاعران و عارفان فارسي بيشتر است و طريقه صوفيه، مولويه ،جلاليه و فرقه  هاي ديگر منشعب به عرفان ايراني در خانقاه  ها و «لنگرها» كه نوعي خانقاه است هنوز رواج دارد.
سرپرست طرح دانشنامه ادب فارسي در ادامه افزود: البته دستور نويسي فارسي، در تركيه و بالكان بسيار رواج دارد و كتاب  هاي زيادي نيز در اين خصوص به رشته تحرير درآمده  است كه نشان از تاثير زبان و نثر فارسي در اين منطقه است.
انوشه در ادامه با بيان اين نكته كه قرار است، دانشنامه ادب فارسي به ۱۵ مجلد برسد، گفت: تاكنون موفق شده  ايم ۸ جلد از اين دانشنامه را به پايان برسانيم و پس از اين مجلد به فعاليت خود ادامه خواهيم داد تا بتوانيم تاثير ادب فارسي را در جهان بررسي كنيم.
اين مترجم و محقق در پايان افزود: متاسفانه تا به امروز براي دانشنامه  ها و دايره المعارف  ها در ايران تبليغاتي صورت نگرفته  است اما با اين وجود دايره المعارف مصاحب كه كمتر از آن حرفي به ميان آمده  است بسيار مورد توجه محققان قرار مي  گيرد، بايد در جامعه ما جا بيفتد تا اهل فن بتوانند نيازهاي خود را از طريق دايره المعارف  ها برطرف سازند.

مراسم دعاي كميل
مراسم پرفيض دعاي كميل در شبهاي جمعه ماه مبارك رمضان از ساعت ۲۰ توسط هيأت رزمندگان اسلام شمال غرب تهران در آستانه مقدس امامزادگان جعفر و سيده حميده خاتون واقع در بلوار اشرفي اصفهاني، خيابان شهيد ناطق نوري (باغ فيض) برگزار مي گردد.

لاك پشت ها هم پرواز مي كنند جايزه داوران جشنواره شيكاگو را دريافت كرد
«لاك پشت ها هم پرواز مي كنند» ، آخرين ساخته بهمن قبادي كه پيشتر برنده جايزه بزرگ فستيوال سن سباستين اسپانيا گرديده بود، جايزه ويژه داوران هوگوي نقره از جشنواره فيلم شيكاگو را نيز از آن خود كرد. داوران اين جشنواره دليل اعطاي اين جايزه را انعكاس هوشمندانه و باظرافت ناگفته هاي جنگ كه بر فرزندان ما تحميل مي شود، اعلام كردند.
در اين جشنواره هوگوي طلا به فيلم كنترل به كارگرداني نيمرود آنتال از كشور مجارستان و هوگوي نقره به فيلم ويسكي به كارگرداني جوان پابلو آربلا و پابلو استول محصول مشترك اوروگوئه، آلمان و آرژانتين اعطا گرديد.
همچنين دو پلاك طلا هم به ترتيب به فيلم هاي زمان برداشت به كارگرداني مارينا رازبژكينا از كشور روسيه و هيچكس نمي داند به كارگرداني دارموشيرانيا از كشور ژاپن اعطا شد.
فيلم هاي خواب تلخ، داستان ناتمام و سگ هاي ولگرد نيز از ايران در اين جشنواره حضور داشتند.
همچنين دو فيلم پيشين قبادي «زماني براي مستي اسبها» و «آوازهاي سرزمين مادري ام» نيز به ترتيب نايل به دريافت هوگوي نقره و پلاك طلا از دوره هاي گذشته اين جشنواره گرديده بودند.

از اول آذر در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري
سومين جشنواره عكس كودك برگزار مي شود
سومين جشنواره عكس كودك روز اول آذر ماه در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گشايش مي يابد.
به گزارش خبرگزاري مهر از روابط عمومي كانون اين جشنواره پيشتر قرار بود در مهر ماه امسال برگزار شود كه به دليل برگزاري جشنواره ادبيات كودك اروپايي در ايران به آذر ماه موكول شد.
در مراسم گشايش اين جشنواره هنري كه در سه بخش آثار بزرگسالان با موضوع كودك و كودكان و نوجوانان با موضوع آزاد برگزار مي شود به سه برگزيده هر بخش جوايزي اهدا خواهد شد.
نمايش بيش از ۱۲۰ اثر از ميان ۳۳۸۳ اثر شركت كنندگان و برپايي نمايشگاه جنبي از بخش هاي ديگر اين جشنواره خواهد بود.
سومين جشنواره عكس كودك طي روزهاي ۱ تا ۱۰ آذر آثار برگزيدگانش را بر ديوارهاي مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون به تماشا مي گذارد.

شاعران معاصر از امام رضا(ع) مي سرايند
پس از برگزاري دو جشنواره شعر رضوي، اين گردهمايي ادبي براي سومين بار در مشهد مقدس برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ادبي مهر، دبيرخانه اين جشنواره ادبي تا اواخر آبان ماه آمادگي دارد تا اشعار شاعران و اهل ادب را در خصوص امام رضا(ع) و ابعاد مختلف شخصيت آن امام مظلوم دريافت كند.
اين گزارش حاكي است كه طي دو سال گذشته، دكتر هادي منوري، شاعر معاصر دبير استاني اين جشنواره بود.

بهارستان
ماهي ها
اين سو و آن سو
با هم به پروازند
در آسمان آبي
دسته اي ماهي شناورند.
يامامورا جوچو- هاشم رجب زاده

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره مصرف قهوه و تاثير مرض قند در حافظه
برپايه گزارش روزنامه ها اين دو سئوال از دكتر روزنفلد به عمل آمده است: آيا قهوه براي قلب زيان آور است و چه ارتباطي ميان بيماري قند و حافظه وجود دارد؟ براي يك فرد سالم نوشيدن بيش از دو ـ سه فنجان قهوه در روز ممكن است به قلب آسيب برساند ولي معمولاً توصيه مي شود كه بيماران قلبي از نوشيدن قهوه حتي الامكان صرفنظر كنند و به همين ترتيب مشتقات قهوه. در مورد ارتباط حافظه با بيماري قند، بايد بدانيد كه سلول هاي مغز براي انجام وظيفه به قند و اكسيژن نياز دارند و در مورد بيماران قندي، قندرساني به مغز به آساني و وسعت افراد سالم صورت نمي گيرد ولي اين وضعيت باعث ضعف آن چناني حافظه نمي شود. در بيماران سالخورده مبتلا به مرض قند، اين بيماري به سرخرگ هاي فرعي رساننده غذا به مغز مخصوصاً بخش هايي كه به حافظه و انبار معلومات مربوط است آسيب مي رساند كه ممكن است به ضعف نسبي حافظه بيانجامد و به اين لحاظ توصيه مي شود كه بيماري مزمن قند دائماً تحت كنترل قرار داشته باشد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
حل كامل مسائل مرزي چين و روسيه پس از دو قرن
پيمان تازه چين و روسيه مبني بر حل كامل مسائل مرزي دو كشور و فيصله يافتن آن در ميان تفسير هاي دو روز گذشته روزنامه هاي مهم جهان بود. متن اين پيمان كه جمعه گذشته امضا شده بود دوشنبه انتشار يافت. اهميت اين پيمان از آن لحاظ است كه اين اختلافات پيش از ايجاد «ولادي وستوك» از سوي روس ها در خاور دور به وجود آمده بود و بيش از دو قرن قدمت داشت. اين اختلافات در دهه هاي گذشته منجر به دو برخورد پر تلفات ميان دو كشور شده بود و در يك زمان، در منطقه مرزي مورد اختلاف هفتصد هزار سرباز روس در برابر يك ميليون سرباز چيني صف آرايي كرده بودند. دو كشور ۴۳۰۰ كيلومتر مرز مشترك دارند. با امضاي اين پيمان، ديگر اختلافي ميان چين و روسيه كه مي كوشند دو قاره  به هم چسبيده  اروپا و آسيا را با هم متحد سازند وجود نخواهد داشت. پوتين اينك تلاش مي كند كه چنين پيماني هم ميان چين و هند كه از سال ۱۹۶۲ باهم اختلاف مرزي دارند امضاء شود تا مانع ديگري برسر اتحاد دو قاره وجود نداشته باشد. در مذاكرات مربوط به تأمين اتحاد اروپا و آسيا، سخن از اروپاي قاره اي و آسياي قاره اي به ميان آمده است كه انگلستان و ژاپن، در شرق و غرب، با فاصله اي نه چندان زياد از اين دو قاره قرار گرفته اند.
تاجيك ها مي توانند در روسيه اقامت و كار كنند
توافق اخير پوتين و رحمانوف مسئله اقامت و كار تاجيك ها را در قلمرو روسيه حل كرد. تاكنون مسافرت تاجيك ها به روسيه در جستجوي كار و درآمد همانند مكزيكي ها بود كه هر سال براي كار به آمريكا مي روند و باز مي گردند و اين رفت و آمد رسميت ندارد. دويست هزار تا يك ميليون تاجيك به اين صورت ميان روسيه و تاجيكستان در رفت و آمد بوده اند. از آنجا كه وضعيت اقامت و كار كردن آنان در روسيه رسميت نداشت بسيار ديده شده بود كه مورد اذيت و آزار قرار مي گرفتند. روس ها بارها به آنان گفته بودند كه چرا براي كار كردن به كشور همزبان و همنژاد خود ايران نمي روند و اين موضوع در رسانه ها نيز انتشار يافته بود و عذر تاجيك ها اين بود كه ميان ايران و تاجيكستان مرز مشترك وجود ندارد و خاك افغانستان براي عبور آنان امن نيست. ديدار چند روز پيش پوتين از تاجيكستان كه سرآغاز بازگشت روسيه به ماوراءالنهر بود اين فرصت را به دست داد كه مسئله كار و اقامت تاجيك ها در روسيه با امضاي يك موافقتنامه حل شود.
ساخت خودرو چيني در مالزي
رسانه هاي همگاني ديروز ايجاد شعبه «چري» كارخانه اتومبيل سازي چين در مالزي راگزارش كردند. اين نخستين جهش اتومبيل سازي چين به خارج از اين كشور است. شعبه چري در مالزي دو نوع اتومبيل «كيو كيو» و «بي ـ ۱۴» را خواهد ساخت. اين خودروها طوري طراحي شده اند كه در آن واحد كار سدان، ون و «اس.يو.وي» را انجام مي دهند. بسياري از كشورها به دليل وابستگي كره جنوبي به آمريكا و سرمايه گذاري آمريكايي ها در كارخانه هاي كره جنوبي، از مونتاژ اتومبيل هاي كره در كشور خود اكراه و پرهيز دارند.

برگي از تاريخ
روزي كه نفت ايران به كنسرسيوم داده شد
۲۱ اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۷۹ پيش از ميلاد، يك سال پس از جنگ دريايي سالاميس، ناوگان ايران در دماغه ميكال (جزيره آموس) دسته اي از كشتي هاي جنگي سه رديف پاروزن اتحاديه يوناني ها را به دام انداخت و نابود كرد و با اين فتح، ناموفق بودن ايرانيان در جنگ سالاميس تلافي شد. در سال ۱۷۹۰ كه تب انقلاب هر لحظه در فرانسه بالا مي رفت، مجلس نمايندگان اين كشور طرح پرچم ملي فرانسه مركب از ۳ رنگ را تصويب كرد. در سال ۱۸۰۵ جنگ دريايي ترافالگار ميان ناوگان فرانسه و اسپانيا از يك سوي و ناوگان انگلستان از سوي ديگر با پيروزي ناوگان انگلستان پايان يافت. در سال ۱۸۳۳ «آلفرد نوبل» مخترع ديناميت كه اموال خود را وقف دادن جوائز به كساني كرد كه در طول هر سال در رشته خود بيش از ديگران به بشر خدمت كرده باشند به دنيا آمد. در سال ۱۸۴۷ «جيوسپ جياكوسا» روزنامه نگار، طناز، درام نويس و مبارز سياسي ايتاليايي به دنيا آمد. در سال ۱۸۷۹ توماس اديسون با استفاده از نخ پنبه اي كاربونيزه لامپ برق ساخت. در سال ۱۹۲۸ دكتر چارلز مايو اعلام داشت كه با اشعه ايكس و راديوم مي توان از رشد سرطان جلوگيري كرد. در سال ۱۹۶۷ ناوچه موشك انداز مصري به نام «اسيوت» ناوشكن اسرائيلي «ايلات» را با پرتاب يك موشك دريا به درياي ساخت شوروي غرق كرد.
اينك برگ امروز:۲۹ مهرماه سال ۱۳۳۳ مجلس شوراي ملي قرارداد نفت با كنسرسيوم را تنها با ۵ رأي مخالف تصويب كرد و همه تلاش هاي ملت ايران براي ملي كردن نفت خود و تحمل يك تحريم اقتصادي ۲۹ ماهه را بر باد داد. در سنا نيز عده مخالفان بسيار كم بود. سناتور لساني كه در زمينه مسئله نفت كتابي نوشته است گفته بود: به سود ايران و ايرانيان بود كه نفت نمي داشتند. در آن صورت دولت كارآمد و دمكراسي برقرار مي شد و ايران از اصطكاك منافع قدرت ها و بازي هاي آنها بركنار مي ماند، روي پاي خود مي ايستاد و آسان تر نفس مي كشيد.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
رنه ماگريت
004347.jpg
«قلمرو نور» - ۱۹۵۴ / رنگ روغن روي بوم -
۱۱۴*۱۴۶ سانتي متر‎/ موزه  هنرهاي بروكسل / بلژيك
رنه ماگريت برخلاف دالي ميان سوررئاليست ها مرد ناآشكار ناميده مي شود. او نيز همچون تانگي، پس از سال ها تحصيل گهگاهي در دانشكده هنرهاي زيباي بروكسل در سال ۱۹۲۲ با ديدن يك نسخه چاپي از «آواي عشق» اثر دي چيريكو از دريافت اين كه سرنوشت اش با نقاش گره خورده، به حيرت افتاد.سبك ماگريت كه واقع گرايي دقيق و جادويي بود، پس از ۱۹۲۶ تغيير چنداني نكرد و چون او غالبا به مضامين آغازين خود بازگشته، تنظيم تاريخي آثار بدون تاريخ او كاري مشكل است.
ماگريت شيفته غيرواقعي بودن نخستين تلاش ها در زمينه واقع گرايي سينما بود.

اسپانيا از سينماي ايران به عنوان سينماي قرن تجليل مي كند
اسپانيا جشنواره اي  با عنوان  سينماي  قرن  برگزار كرده  است  كه  در آن به منظور تجليل  از فرهنگ  و سينماي  موفق  ايران ، تنها فيلمهاي  ايراني  به  نمايش  در مي آيد.
اين  فستيوال  به  مدت  ۲۰ روز از شانزدهم  اكتبر تا ششم  نوامبر (۲۵ مهرتا شانزدهم  آبان ) در شهر «يئيدا» در ايالت  خودمختار كاتالونيا به مركزيت  بارسلونا در شمال  شرقي  اين  كشور برگزار مي شود.
فيلمهاي  ايراني دايره ، راه  مخفي ، سيب ، سكوت  و باد ما را خواهدبرد از جمله  آثاري  است  كه  در سينماي  قرن  اسپانيا به  روي  پرده  مي رود.
برگزاركننده  فستيوال  موسسه  فرهنگي اقتصادي  كايشا يكي  از معروفترين موسسات  اسپانيا است . هدف  از برگزاري  اين  جشنواره ، آشنايي  با فرهنگ ، هنر، موسيقي  و سنت  مردم ايران  زمين  عنوان  شده  است .
سخنگوي  كايشا در اين باره  گفت : اين  نوع  اقدامات ، سبب  مي شود تا مردم اسپانيا با آثار هنري  سينمايي  فرهنگ  غني  ايران  بيشتر آشنا شوند و سليقه ديگري  را مشاهده  كنند.
فيلم  ايراني  لاك  پشتها هم  مي توانند پرواز كنند به  كارگرداني  بهمن قبادي  نيز ماه  گذشته  به  عنوان  فيلم  برتر، صدف  طلايي  پنجاه  و دومين فستيوال  بين المللي  سن  سباستين  اسپانيا را از آن خود كرد.

دوسالانه مجسمه تهران برگزار مي شود
چهارمين دوسالانه مجسمه تهران در مجموعه فرهنگي هنري صبا و گالري خيال برگزار مي شود.
بنابراين گزارش، پس از رايزني هاي چندماهه شوراي سياستگذاري چهارمين دوسالانه مجسمه تهران و انجمن مجسمه سازي ايران، با مسؤولان فرهنگستان هنر، در گالري خيال برگزار مي شود.
گالري خيال پيشتر نيز ميزبان دوسالانه هاي عكس و پوستر تهران بود. اين دوسالانه قرار است بهار سال آينده برگزار شود؛ اما هنوز تاريخ قطعي آن اعلام نشده است. همچنين برگزاركنندگان در تلاشند كه براي برپايي بخش مسابقه اين دوسالانه  فضاهاي آزاد ديگري را تدارك ببينند.چهارمين دوسالانه مجسمه تهران با دبيري سعيد شهلاپور پس از سه سال بدون فراخوان و با دعوت از هنرمندان برگزار مي شود.

مؤسسه رسانه هاي تصويري و صدا و سيما ۷۰ فيلم مشترك توليد مي كنند
مدير عامل  موسسه  رسانه هاي  تصويري  گفت:  براساس  توافق  با سازمان  صدا وسيما، به  زودي  طرح مشترك  توليد۷۰ فيلم  ويديويي  آغاز مي شود. مهدي  يزداني  در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر افزود: اين  آثاربا هماهنگي  كارشناسان  موسسه  رسانه هاي  تصويري  و سازمان  صدا و سيما براساس  برنامه هاي  تصويب  شده  در سازمان  انتخاب  شده  است  و پس  از توليد ابتدا در شبكه  خانگي  ويديويي  به  نمايش  درمي آيد.
وي  تصريح  كرد: با توجه  به  نوع  برنامه ، آثار ياد شده  پس  از سه  ماه  تايك  سال  ورود به  چرخه  شبكه  خانگي  ويديويي ، در صداو سيما پخش  خواهد شد. مدير عامل  موسسه  رسانه هاي  تصويري ، اجراي  اين  طرح  را موجب  رونق  درفعاليت  هاي  سينمايي  كشور دانست  و گفت  : هم  اكنون  بيش  از۵۰۰ كارگردان و چند هزار عوامل  سينمايي  در كشور وجود دارد كه  با توجه  به  حجم  توليدو توانمندي  سينماي  ايران  شايد بين ۱۰ تا ۱۵ درصد آنان  در سال  موفق  به فعاليت  شوند.
وي  افزود: تداوم  اين  طرح  علاوه  بر اشتغال  زايي  در سينماي  ايران ، مي تواند كمبودهاي  موجود در شبكه  خانگي  ويديويي  ونيازهاي  پخش  فيلم  درصدا و سيما را نيز تا حدي  برطرف  كند.
يزداني  با اشاره  به  فعاليت  هاي  قبلي  رئيس  سازمان  صدا و سيما در سمت معاونت  سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي تصريح  كرد: آشنايي  آقاي  ضرغامي با مشكلات  و مسايل  موجود در عرصه  سينما و شبكه  ويديويي ، موجب تعامل  بيشتر و بهتر در رسانه  صدا و سيما شده  است.  وي  گفت:   كارهاي  مقدماتي  و اداري  اين  طرح ، مراحل  پاياني  را مي گذراندو به  زودي  مراحل  فني  و توليد اين  آثار آغاز مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
خدمات ترحيم فضايي
تنسي: يك شركت در آمريكا خدمات ترحيم فضايي ارائه مي دهد. در صورت تمايل اعضاي خانواده متوفي، يك گرم از خاكستر جسد وي داخل كپسول آلومينيومي ريخته شده و با موشك به فضا پرتاب مي شود. هزينه چنين عملياتي حدود ۹۹۵ دلار است.
آگهي براي ازدواج
سيدني: يك خانم ۴۰ ساله در استراليا كه به عنوان مهندس در يك دستگاه دولتي فعاليت مي كند از چند سال پيش به دنبال يافتن همسري مناسب براي خود بود. وي براي يافتن همسر ايده آل خود چندبار در روزنامه آگهي داد اما توفيقي حاصل نكرد.
به همين دليل وي يك تابلوي بزرگ تبليغاتي به ابعاد ۵ط۴ متر در يكي از پررفت و آمد ترين نقاط شهر سيدني اجاره كرد و در آن براي يافتن همسر ايده آل خود آگهي داد.
در اين تابلو، ويژگي هاي فرد مورد نظر وي براي ازدواج درج شده است.
ظهور مجدد مرد عنكبوتي
پاريس: مرد عنكبوتي در فرانسه بار ديگر جنجال آفريد.
اين مرد ۴۲ ساله بدون استفاده از طناب و ساير تجهيزات طي ۲۵ دقيقه از يك برج ۴۷ طبقه در شهر پاريس بالا رفت كه اين برج مقر شركت نفتي توتال است.
اين براي اولين بار نيست كه مرد عنكبوتي به ساختمان نوردي مي پردازد. وي تاكنون بدون استفاده از طناب و تجهيزات از برج ايفل، برج امپاير استيت و برج هاي دوقلو پتروناس مالزي بالا رفته است.اين مرد يك ماه قبل از يك برج ۵۹ طبقه در شهر پاريس بالا رفته بود.
گراني تاكسي در نيويورك
نيويورك: نرخ كرايه تاكسي در شهر نيويورك سرسام آور است اما اخذ پروانه كار با تاكسي بسيار گران تر مي باشد.چندي قبل يك مهاجر بنگلادشي كه از سال ۱۹۹۶ راننده تاكسي است تصميم  گرفت يك پروانه تاكسي بخرد تا به جاي كار براي صاحبان تاكسي براي خود كار كند.او مجبور شد براي خريد پروانه تاكسي ۳۶۰ هزار دلار پرداخت كند كه براي تامين اين رقم خانه اش را رهن داد.قيمت پروانه تاكسي در نيويورك نسبت به سال گذشته ۵۰ هزار دلار افزايش يافته است.
بانك داخل شكم
بوگوتا: براساس قانون كشور كلمبيا، وارد كردن بيش از ۱۰ هزار دلار به داخل كشور غيرقانوني است به همين دليل قاچاقچيان كلمبيايي مجبور هستند سود حاصل از فروش مواد مخدر را به صورت قاچاق وارد كشورشان كنند.ديروز هنگامي كه يك هواپيما از مبداء مادريد در فرودگاه پايتخت كلمبيا فرود آمد، پليس به يكي از مسافران مشكوك شد. اين مرد بسيار مضطرب بود و عرق از سرو صورتش مي ريخت.به همين دليل ماموران پليس با استفاده از اشعه ايكس از بدن وي تصوير برداري و مشخص شد كه وي چندين برگ اسكناس به ارزش ۱۹۷هزار دلار را بلعيده است.اين قاچاقچي اسكناس ها را داخل كيسه هاي پلاستيكي كوچك قرار داده و آنها را بلعيده بود.
آرنولد بر سر دوراهي
كاليفرنيا: دو ماه پيش، آرنولد، فرماندار كاليفرنيا در جريان يك سخنراني از انتخاب مجدد جورج بوش به عنوان رئيس جمهور آمريكا حمايت كرد.اما با توجه به اينكه همسر آرنولد يكي از بستگان جان.اف كندي است و در حقيقت طرفدار دمكراتها است به شدت از شوهر خود انتقاد كرده است.
چند روز پيش آرنولد اعتراف كرد، در پي آن سخنراني، همسرش به مدت دو هفته با وي قهر بود و از او خواست عليه دمكراتها سخنراني نكند.
ديدار دو برادر پس از ۵۳ سال
ليسبون: دو برادر كه يكي در استراليا و ديگري در آرژانتين زندگي مي  كردند، پس از ۵۳ سال مجدداً همديگر را يافتند.
در سال ۱۹۵۱ يكي از آنها كه هم اكنون ۸۱ سال دارد روانه آرژانتين شد و برادر كوچك تر كه در حال حاضر ۷۰ ساله است به استراليا كوچ كرد.از آن زمان به بعد اين دو برادر از يكديگر بي خبر ماندند تا اينكه روز گذشته به صورت تصادفي در وطن خود (كشور پرتغال) با يكديگر رو به رو شدند و اشك ريختند.اين دو برادر كه براي گذراندن تعطيلات به پرتغال سفر كرده بودند داخل اتوبوس تور به صورت اتفاقي با هم مواجه شده و همديگر را شناختند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و۴۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۷ دقيقه

گل و گياه
داوودي
004344.jpg
نام علمي: Chrysanthemum Pennineoriel
خانواده: COMPOSITAE
واريته دائمي به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۷۵-۶۰ سانتي متر است گلهاي كرم رنگ با مركز زردرنگ در اوايل پاييز ظاهر مي شوند و به عنوان گل بريده مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد. جهت گلدهي بيشتر، شاخه ها را از ده سانتي متري سطح خاك دوبار در فصل رشد قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |