پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۲ - Oct 21, 2004
بهره گيري گوگل از سيستم ضد اسپم ياهو
004419.jpg
موج: گوگل اعلام كرد از اين پس در خدمات ايميل رايگان خود موسوم به Gmail از سيستم ضد اسپم ياهو بهره مي گيرد.
گوگل به منظور جلوگيري از ارسال اسپم به كاربران خدمات ايميل رايگان اين شركت از سيستم DomainKeys استفاده مي كند.
DomainKeys فناوري است كه توسط رقيب اصلي گوگل يعني ياهو ايجاد شده و با بررسي منشأ ايميل هاي ارسالي از دريافت اسپم در ميل باكس كاربران جلوگيري مي كند.
اين فناوري همچنين ايميل هاي جعلي كه توسط هكرها و به منظور دستيابي به اطلاعات بانكي و كارت اعتباري كاربران به ايميل آنان ارسال مي شود را نيز متوقف مي كند.
در همين ارتباط سخن گوي ياهو ضمن استقبال از اقدام گوگل براي به كارگيري فناوري ضد اسپم اين شركت، گفت: اسپم مشكل مشترك تمامي شركت هايي كه در زمينه اينترنت فعال هستند، بوده و براي مقابله با آن نيز بايد تمامي اين شركت ها با يكديگر همكاري كنند.
هم اكنون ديگر شركت هاي بزرگ فعال در زمينه اينترنت نظير امريكن آن لاين و مايكروسافت نيز با ايجاد فناوري هاي ضد اسپم ويژه در صددند ارسال اين ايميل هاي ناخواسته در اينترنت را كاهش دهند.

برنامه نرم افزاري جديد شركت اوراكل
004425.jpg
سينا: شركت اوراكل، برنامه بودجه و برنامه ريزي سازماني (EPB) خود را كه جايگزين كليه برنامه هاي مالي و فروش سابق مي شود را عرضه كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي BIGNEWS «پل هامرمن» رئيس كميسيون برنامه ريزي سازماني، اين برنامه را يك برنامه خوب و مناسب كه قابليت پيكربندي بالايي دارد برشمرد و افزود: اوراكل تاكنون هيچ سهمي در بازارهاي تجاري و بودجه ها نداشته است و اين امور عملاً در دست رقباي اين شركت بوده اند اما اكنون با ارائه اين برنامه خلأ موجود در اوراكل حل مي شود.
«جان شونر» مدير مسئول اوراكل گفت: اين برنامه بيشتر پيرامون كسب و كار الكترونيكي مي گذرد و موجب مي شود تا اوراكل سهمي از بازار را به دست بياورد.وي در ادامه افزود:EPB اولين آغازگر اجرايي برنامه بودجه اي و قابل برنامه ريزي اوراكل خواهد بود. اين برنامه در ارائه گزارش هاي مبتني بر استثنائاتي كه خواهد بود و در صنايع جايگاه خاصي را براي خود باز خواهد كرد.

حمله هكرها به رايانه هاي دانشگاه كاليفرنيا
004416.jpg
سينا:  يك هكر رايانه اي با دسترسي پيدا كردن به نامها و شماره هاي امنيتي، اجتماعي حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار كاليفرنيايي، بعد از ورود غيرقانوني به «بركلي» دانشگاه مطرح كاليفرنيا، سيستم هاي رايانه اي آن را مورد حملات شديد قرار داد. اين حمله بدترين حمله در نوع خود تاكنون بوده است.
به گزارش رويترز «كارلوس راموس» معاون امنيتي آژانس خدمات انساني و بهداشتي دانشگاه بركلي گفت: تحقيقات و بررسي ها در اين زمينه هنوز ادامه دارد.
راموس در ادامه افزود: چنانچه اطلاعات شخصي كاربران به سرقت رفته باشد ديگر جاي هيچ تحقيق و بررسي باقي نمي ماند.
تاكنون كليه آژانس هاي دولتي و دفتر مركزي فدرال روي اين قضيه در حال بررسي هستند ولي هنوز هيچ سرنخي از هكرها به دست نيامده است.
«جرج استرايت» سخنگوي دانشگاه اظهار كرده است: احتمالاً  اطلاعات بي شماري از قبيل نشاني منازل، شماره تلفن، تاريخ تولد و همچنين بسياري از اطلاعات شخصي ديگر كاربران كه در سيستم بوده است توسط هكرها به سرقت رفته است.
تحليل گران بر اين عقيده هستند كه اين حمله در نوع خود بي نظير بوده است.

۹۰۰ مركز ICT در مالزي راه اندازي مي شود
004413.jpg
ايسنا: شركت فناوري اطلاعات و ارتباطات مالزي با همكاري شركت ENOV آلمان، ۹۰۰ مركز ICT و پارك فناوري هاي اطلاعاتي راه اندازي مي كند.
مدير مرحله اول اين پروژه گفت:در راستاي اجراي مرحله اول اين ۹۰۰ مركز ICT در مالزي، طي شش ماه آينده ۵۰ مركز اينترنتي و ICT در شهر پنانگ ايجاد خواهد شد.«راسدي سوفين» افزود: در مرحله اول اين طرح، ما تعداد مركز اينترنتي را به ۱۵۰ در سراسر مالزي خواهيم رساند.
همچنين، در اجراي چهار مرحله اين پروژه، شركت ENOV در ارتقاي ميزان دسترسي اينترنتي در مالزي و ساخت زيرساخت ها ما را ياري خواهد كرد.سوفين گفت: هدف از انجام اين طرح حركت در مسير فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي خواهد بود، فعاليت هايي كه امروزه به عنوان اصلي ترين فعاليت هاي جهاني شمرده مي شود.براساس اظهارات اين مدير اجرايي، در مراكز ICT كه تا شش ماه آينده اولين مرحله از آن به بهره برداري مي رسد، مهارت هاي ICT و تجارت، بازاريابي الكترونيكي و ارتباطات IT نيز به علاقه مندان آموزش داده خواهد شد.

ساخت وسايل نانومتريك به منظور شناسايي ويروس ها
004431.jpg
ايتكا: فيزيكدانان اجسامي مانند ذرات و فوتون ها را كشف كردند، اين در حالي است كه دو گروه از فيزيكدانها در آمريكا توجه خود را به سوي هدفي متفاوت معطوف كرده اند.
هارولد گريگ هد و همكارانش در دانشگاه كرنل از سه نانوالكترومكانيكي براي شناسايي ويروس ميله اي شكل حشرات استفاده كردند در حالي كه چارلز ليبر و همكارانش در دانشگاه هارود با به كارگيري ترانزيستور ميداني با سيم هاي نانومتريك به شناسايي ويروس هاي آنفولانزا پرداخته اند. اين روش جديد در پزشكي و كشف پادزهرهاي دارويي مناسب كاربرد دارد.
اخيراً نيز پژوهشگران ابزار نانوالكترومكانيكي طراحي كردند كه قادر است اشيا تا وزن ۱۰ گرم را اندازه گيري كند.
اين وسيله از پايه اي كه در حال نوسان است تشكيل شده كه از كريستال رساناي بسيار كوچكي از سيليكون با طول ۸ ميكرون و عرض ۵۰۰ نانومتر ساخته شده است. زماني كه ذرات كوچك بر روي اين تكه كوچك كريستال رسانا قرار مي گيرد فركانس در جهت ارتعاش تغيير مي كند. اين تغييرات با نور ليزري كه در اين تكه كوچك كريستال منعكس مي شود قابل اندازه گيري است كه نتيجتاً به اندازه گيري ذرات مورد نظر منتهي مي شود.
گروه كرنل با پوشش شيميايي پايه به وسيله لايه هاي پادزهر كه به ويروس خاص حساس است وسيله اي را براي تشخيص ويروس ها ساخته اند. براي انجام اين كار پايه ها را در مايعي آغشته به ذرات ويروسي فرو مي برند و سپس آنها را به قسمت اصلي متصل مي سازند. پيش پايه را از مايع پاك مي كنند و فركانس را دوباره اندازه گيري مي كنند.
كربگهيد مي گويد كه حساسيت اين پايه ها بالا است و با اندازه گيري فركانس ها، ذرات ويروسي، به سرعت شناسايي و كشف مي شوند.
گروه ليبر نيز در دانشگاه هاروارد ترانزيستورهاي ميداني را تبديل به وسايلي براي شناسايي ويروسها كرده اند. آنها سطح ترانزيستور را به پادزهر آغشته مي كنند و توسط گيرنده هايي با حساسيت بالا ويروس ها را شناسايي مي كنند. ويروس ها از ميان ترانزيستور ميداني عبور مي كنند و به سيم هاي نانومتريك مي چسبند.
با كيفي سازي سيم هاي نانومتريكي مختلف و گيرنده هايي با حساسيت بالا، ويروس هاي سرسخت تر نيز قابل شناسايي مي شوند.
محققان دانشگاه هاروارد وسيله اي را طراحي كرده اند كه قادر به كشف همزمان ۱۰۰ نوع ويروس متفاوت است.

سرعت سفرهاي فضايي افزايش مي يابد
004428.jpg
ايسنا: دانشمندان مي گويند كه استفاده از «شاه تيرهاي مغناطيسي» فضايي مي تواند سرعت حركت فضاپيماها براي سفر به كره مريخ و بازگشت آنها را تنها طي ۹۰ روز تقويت كند.
محققان فضايي در حال گسترش مفهوم استفاده از شاه تيرهاي متمركز شده از پلاسما براي افزايش سرعت سفرهاي فضايي براي ناسا هستند.
رابرت وينگلي از دانشگاه واشنگتن در اين زمينه مي گويد: يك فضاپيماي معمولي دو سال براي يك سفر رفت و برگشت به مريخ زمان لازم دارد. اما ظهور شاه تيرهاي پلاسمايي مغناطيسي حاصل از ذره هاي باردار يا يون ها در يك فضاپيماي مجهز به يك بادبان مغناطيسي مي تواند اين زمان را به اندازه قابل ملاحظه اي كاهش دهد. وينگلي خاطرنشان كرد كه در صورت در اختيار داشتن بودجه لازم براي توليد فناوري جديد مي تواند پرواز آزمايشي را طي ۵ سال آينده آغاز كند. تقويت نيروي مغناطيسي رانشي ميان بادبان و شاه تير به فضاپيما قدرت رانشي موثر براي حركت مي دهد. فرضيه اين اقدام اين است كه فضاپيما از يك ايستگاه فضايي در مدار زمين پرتاب مي شود. اين ايستگاه يك شاه تير مغناطيسي شليك مي كند كه فضاپيمايي را در طول مسير به سرعت دهها هزار مايل در ساعت مي راند.
همزمان با نزديك شدن فضاپيما به مقصد، بايد شاه تير دومي كه از ايستگاه فضايي در مدار مريخ شليك شده است، سرعت حركت آن را كم كم كاهش دهد.

آن لاين
نفوذ هكر حرفه اي به سيستم بانكي نيوزلند
004422.jpg
ايلنا: هكر حرفه اي به سيستم بانكي نيوزلند نفوذ كرد.
به گزارش Ausit، يك متخصص IT استراليايي، كه با هك كردن حساب بانكي وزارت بهداشت نيوزيلند توانسته بود، ۱۵/۲ ميليون دلار به سرقت ببرد، به وزارت مذكور پيشنهاد كرد كه در صورت تمايل، اطلاعاتي را در مورد ضعف سيستم امنيت رايانه اي اين وزارتخانه در اختيار آنها خواهد گذاشت. طبق اين گزارش، دادگاه محلي، اين هكر حرفه اي را به ۳ سال زندان محكوم كرده است. جان دنيسون، ۴۹ ساله كه تبحر خاصي در زمينه رياضيات و رايانه دارد، در آخرين هك خود در اواخر سپتامبر به سيستم بانكي نيوزيلند نفوذ كرد و مبلغ ۵/۲ ميليون دلار را كه به آزمايشگاه هاي پزشكي تخصيص يافته بود، با وارد كردن اسم رمز تقلبي و نام مستعار آلن بنت به حساب بانكي خود واريز كرد. اين گزارش مي افزايد: دنيسون قبل از آن كه دستگير شود، قصد داشت ۸۰۰ هزار دلار از اين ثروت بادآورده را براي خريد يك آپارتمان اشرافي بپردازد. دنيسون به دنبال تماس هاي پي در پي آزمايشگاه هاي پزشكي با وزارت بهداشت، به اين وزارتخانه مراجعه و اعتراف كرد.
تكنولوژي جديد جستجوي وب سايت
004434.jpg
سينا: Netgear توليدكننده بسيار مطرح چرخ دنده هاي شبكه اي قصد دارد يك تكنولوژي سلولي بسيار پر سرعت را كه جايگزين بسيار مناسبي براي DSL و اينترنت بي سيمي است را وارد بازار كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي ياهو نيوز، مؤسسه «نت گيير» مشغول طراحي يك مودم پهناي باند براي استفاده با يك سرويس ديتاي بي سيمي به نام Flash-OFDM است كه در حال حاضر توسط مؤسسه مخابراتي «نكستل» در حال آزمايش و امتحان است. اين سخت افزار با ارتباط داخلي برقرار كردن با اين سرويس ديتا كه توسط فناوري هاي اين مؤسسه گسترش پيدا مي كند در رايانه هاي شخصي و شبكه هاي اينترنتي بي سيمي واي فا به خوبي كار مي كند.نت  گيير همچنين ممكن است كارت هاي اعتباري را به منظور استفاده در رايانه هاي كيفي كه دسترسي به تلفن هاي همراه را از طريق Flash-OFDM امكان پذير مي سازد گسترش دهد.نت گيير ادعا كرده است كه تا سال ۲۰۰۵ از بسياري از محصولات جديد شركت خود پرده بر خواهد داشت.

آثار موزه هرميتاژ روسيه بر روي صفحه تلفن همراه
سينا: موزه هرميتاژ واقع در سنت پترزبورگ روسيه، اقدام به ايجاد تسهيلاتي در زمينه معرفي صنايع دستي اين موزه با استفاده از تلفن همراه كرده است.
به گزارش منابع اينترنتي، روساي اين موزه، تسهيلاتي را فراهم كرده اند كه دارندگان تلفن همراه با فشردن كليد (M) كه نخستين حرف كلمه Master Piece به معناي شاهكار است، مي توانند تصاوير اشياء و صنايع دستي زيباي موزه را بر روي صحنه تلفن همراه خود ببينند.
مدير داخلي اين موزه در اين خصوص گفت: اين پروژه هنوز تكميل نشده است اما با تكميل شدن آن اين امكان خواهد بود كه علاقه مندان به آثار هنري از اين طريق با اشياء زيبا و بي نظير موزه آشنا شوند.

آشنايي با همايش ها و سمينارها
چهارمين همايش ساليانه بين المللي هاوايي در علوم رياضي و آمار
۱- تاريخ برگزاري: ۱۱-۹ ژانويه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ هاوايي
۳- پست الكترونيكي: Statistics@hicstatistics.org
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.hicstatistics.org
۵- نيم نگاه: در اين همايش اساتيد و پژوهشگران علوم رياضي و آمار از ۲۵ كشور جهان حضور خواهند داشت و در زمينه يافته ها، پيشرفت ها، كاربرد اين علوم و جايگاه علوم رياضي و آمار در دنياي امروز بحث و گفتگو خواهند كرد.
همايش صادرات توليدات آسياي ميانه
۱- تاريخ برگزاري: ۷-۵ دسامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: امارات متحده عربي/ دبي
۳- پست الكترونيكي: info@globallinksdubai.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.globallinksdubai.com
۵- نيم نگاه: در اين همايش درباره توليدات كشورهاي منطقه  آسياي ميانه، آفريقاي شمالي و هند، قابليت ها و توانايي هاي بالقوه اين مناطق بحث و گفتگو خواهند كرد. در واقع همايش نمايشگاهي از دستاوردهاي مردم اين مناطق است.
همايش نانوتكنولوژي، علوم و اطلاعات (Nano Tech Insight)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۰ فوريه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: مصر/ لوكزور
۳- پست الكترونيكي: contact@nanoinsight.net
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.nanoinsight.net
۵- نيم نگاه: نانوتكنولوژي به عنوان سرآمد علوم قرن بيست و يكم مطرح است. جمعي از پژوهشگران علم شيمي، زيست شناسي، فيزيك و مهندسي با گرايش هاي مختلف در اين همايش حضور خواهند داشت. در اين همايش پژوهشگران جوان، اساتيد دانشگاه و دانشجويان نيز حضور داشته و يافته ها و تحقيقات خود در زمينه نانوتكنولوژي را ارائه مي كنند.
چهارمين همايش تكنولوژي لبنيات (Nizo)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۷-۱۵ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: هلند/ آرهم
۳- پست الكترونيكي: info@nizo.nl
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.nizodairyconf.elsevier.com
۵- نيم نگاه: در اين همايش درباره پروتئين ها، پتپيدهاي بيواكتيو، پروبيوتيك ها، نگهدارنده ها و بيوپرزرواتيوها، مدت ماندگاري محصولات لبني، جايگاه محصولات لبني در تغذيه، فرآيندهاي انجام شده روي محصولات لبني و تأثير بر تركيبات آن، نياز جوامع به مصرف محصولات لبني، پوكي استخوان و ارتباط آن با مصرف لبنيات و... بحث و گفتگو خواهند كرد.
همايش بين المللي بررسي محصولات كشاورزي
و چهارمين همايش بين المللي Cowpea
۱- تاريخ برگزاري: ۲۱-۱۷ آوريل ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آفريقاي جنوبي/ دوربان
۳- پست الكترونيكي: legume@up.ac.za
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.up.ac.za/conferences/ieic
۵- نيم نگاه: اين همايش به منظور بررسي مديريت توليد محصولات كشاورزي، نقش اقتصادي محصولات كشاورزي، كاشت و عمل آوري گياهان دارويي و تزئيني، تكنولوژي توليد محصولات ويژه با انتخاب نژادهاي سالم و مناسب، پژوهش ها و يافته هاي علم كشاورزي، تغذيه، سلامت و توليد محصولات غذايي از توليدات كشاورزي، بازار فروش محصولات كشاورزي، اقتصاد بين الملل و محصولات كشاورزي و... برگزار مي شود.
ترجمه و تنظيم: مهتاب.ص.خسروشاهي

نخستين شهر «موبايل» جهان
گروه دانش: يك شركت توليد كننده تلفن هاي همراه در اتريش اعلام كرد كه شهر «برگنتس» (Brebenz) واقع در غرب اين كشور را به نخستين شهر موبايل جهان تبديل كرده است.
ساكنان و بازديدكنندگان از اين شهر كه در استان «فورالبرگ» قرار دارد مي توانند از طريق تلفن هاي همراه خود خريد كنند، بليت بخرند و اطلاعات در زمينه هاي مختلف به دست آورند.
دكتر بوريس نمسيك رئيس شركت «موبيلكوم آستريا» در تشريح ويژگي هاي اين شهر گفت: به كمك تنها يك شماره، مشتريان مي توانند براي استفاده از توقفگاه ثبت نام كنند، بليت قطار يا برنامه هاي هنري بخرند، از سرويس خريدهاي سريع اينترنتي استفاده كنند و نيز به انواع اطلاعات مفيد درباره شهر برگتنس دست يابند.

آمادگي چهار شركت براي اجراي طرح آموزش مجازي
ايلنا: ۴ شركت جهت ايجاد شبكه آموزش مجازي براي دانش  آموزان ايراني خارج از كشور اعلام آمادگي كرده  اند.
رئيس موسسه آموزش از راه دور با اعلام اين خبر گفت: در خصوص سيستم آموزش از راه دور از طريق شبكه رايانه  اي دانش  آموزاني كه به عنوان كاربر سيستم آموزش از راه دور تعريف شده  اند، عمدتا توانايي خريد رايانه و استفاده از شبكه را ندارند ؛ ولي موسسات آموزشي در صورت تقاضاي دانش  آموزان ملزم به ارائه و آموزش رايانه به آنها هستند.
وي افزود: از آنجايي كه در حال حاضر حدود يك ميليون نفر محصل ايراني در ساير كشورها زندگي مي  كنند و عده  اي از آنها به جهت بازگشت به كشور موظف هستند با نظام آموزشي ايران، تحصيل كنند ؛   لذا اين موسسه قصد دارد، با ايجاد يك شبكه آموزش مجازي از راه دور، امكان تحصيل آنها را فراهم كند ؛ ولي در حال حاضر از آنجايي كه ميزان استقبال آنها از اين شبكه مشخص نيست و آمار دقيقي از تعداد آنها نيز در دست نيست، شبكه شروع به كار نكرده است.الحسيني ادامه داد: ۴ شركت خصوصي كه توانايي فني لازم را دارند، براي طراحي اين شبكه انتخاب شده  اند؛ البته زيرساخت  هاي مخابراتي كشور نيز توانايي پشتيباني از۶۰۰ هزار تا ۱ ميليون نفر محصل ايراني خارج از كشور را ندارد، به همين دليل تعداد محدود خواهد بود، هر چند پيش  بيني ما از ميزان استقبال ايرانيان از اين طرح در حد يك عدد دو رقمي است
رئيس موسسه آموزش از راه دور، با اشاره به ميزان بودجه آموزش مجازي گفت: از آنجايي كه جامعه مخاطبان ما در آموزش مجازي نا  مشخص است و تعداد آنها هم شفاف نيست، تصميم گرفتيم پس از مشخص شدن تعداد مخاطبان، زمينه آموزش مجازي را آماده كنيم ؛ ولي بودجه كافي در نظر گرفته شده است و جاي نگراني نيست ؛ چرا كه بخشي از آن بودجه توسط مخاطبان تامين مي  شود و بخشي ديگر از طريق اعتبارات آموزش و پرورش كسب مي  شود و از بودجه «آموزش براي همه» و افزايش بودجه تحصيلي سعي خواهيم كرد نيازها را تامين كنيم

معرفي چيپي جهت ثبت اطلاعات دارويي بيماران
موج: محققان آمريكايي از چيپي كه در بازوي بيماران كار گذاشته مي شود و اطلاعات دارويي آنها را ثبت مي كند خبر مي دهند.
به گزارش خبرگزاري موج بيماراني كه از بيماري هاي مزمن و سخت رنج مي برند و اغلب مجبور به ثبت داروهاي خود براي رفتن از يك دكتر به دكتر ديگر هستند بعد از اين مي توانند از چيپ خاصي جهت دسترسي به اطلاعات دارويي خود بهره مند شوند.
اين چيپ در بازوي بيماران كاشته مي شود و امكان دسترسي به اطلاعات دارويي را براي آنها فراهم مي كند.
اين چيپ در اندازه يك دانه برنج است و زير پوست تزريق مي شود و نوعي از شناسايي فركانس هاي راديويي (RFID) اساس كار آن معرفي مي شود و شامل يك چيپ رايانه اي و رمزي با شناسايي منحصر به فرد به همراه يك آنتن بسيار ريز است.

۸۰ درصد تجارت ايران از طريق اينترنت انجام خواهد شد
ايلنا: پايان برنامه چهارم توسعه همزمان با ايجاد تجارت الكترونيك در ايران است.
دكتر علي صنايعي، مشاور اتاق بازرگاني و عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان با بيان اين مطلب گفت: وزارت بازرگاني به عنوان متولي دولت الكترونيك در سال ۸۱ اولين حركت اساسي در جهت ايجاد تجارت الكترونيك در كشور را انجام داد.
وي تصريح كرد: در حال حاضر تجارت الكترونيك راندمان ارگان هاي كشور را بين ۱۰ تا ۴۰ درصد افزايش مي دهد و همين رقم قابل توجه، مسئولان را بر آن داشته تا در اين مسير گام مؤثري بردارند كه يكي از اين اقدامات برقراري همايش و كارگاههاي آموزشي براي فرهنگ سازي در بين مردم بود.
وي در ادامه افزود: با برقراري تجارت الكترونيك و آگاهي عموم از فوايد اين تجارت، اقتصاد كشور از اقتصاد توليد محور به اقتصاد دانش  محور تبديل شده است و در واقع اقتصاد دانش محور خود تابعي از فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) است كه خود شامل برنامه هاي كسب و كار الكترونيك و ديجيتال مي شود.عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان تصريح كرد: با اين اوصاف مي توان اميدوار بود كه در كشور يك زندگي مجازي، پول الكترونيك، بانك هاي الكترونيكي، تجارت الكترونيكي و در  آخر دولت الكترونيك به وجود آيد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر با برقراري زيرساخت ها توسط دولت، استانداري  ها، فرمانداري ها و مخابرات استانها مي توانيم، اميدوار باشيم تا سال ۲۰۰۸ ايران ۸۰ درصد از تجارت خود را از طريق اينترنت انجام دهد.

تراشه  ويژه صنعت داروسازي
موج: پژوهشگران سنگاپوري موفق به ساخت تراشه اي شدند كه قدرت پردازشي برابر تراشه هاي ۱۰۰ رايانه معمولي را دارد.
اين تراشه جديد از ماه ژانويه آتي به بازار عرضه مي شود.
بنا بر اين گزارش، طراحان اين تراشه مي گويند اين تراشه قدرتمند را ويژه استفاده در صنعت داروسازي طراحي كرده اند.
داران ناسان، طراح اصلي اين محصول در اين باره گفت: تراشه ساخت سنگاپور بر خلاف تراشه هاي معمولي كه بر پايه نرم افزار كار مي كنند، براساس سخت افزار رايانه اي كه بر روي آن نصب مي شود عمل مي كند.
وي افزود: يك تراشه معمولي درخواست ها و راهنمايي هاي نرم افزار را تفسير و اجرا مي كند، اما تراشه اي كه پژوهشگران سنگاپوري طراحي كرده اند، يك فايل واقعي را دان لود كرده و آن را براساس پردازش هاي بعدي دوباره به سخت افزار مخابره مي كند.

همكاري متخصصان هندي در بخش توسعه و تحقيق تايوان
ايسنا: در يك پروژه  مشترك ميان هند و تايوان، ۴۰ كارشناس براي كمك به افزايش تحقيقات فناوري برتر داخلي و قابليت هاي پيشرفت در تايوان مشغول به كار خواهند شد.
به گزارش روزنامه تايپه تايمز، ۱۰ مهندس هندي با تخصص در زمينه  تحقيق و توسعه  نرم افزاري وارد تايپه شدند.
اين گروه از سوي دولت تايوان با هزينه  موسسه  صنعت فناوري اين كشور براي كمك به بهبود قابليت تحقيق و توسعه  نرم افزاري تايوان دعوت شده اند.
فعاليت اصلي اين مهندسان هندي در حوزه  طراحي مدارهاي هدفدار و نرم افزار ريشه اي خواهد بود. علاوه بر اين ۱۰ مهندس، در حال حاضر ۴۰ پرسنل هندي ديگر در حوزه  مربوطه در اين كشور حضور دارند.
تبادل متخصصان، در واقع آخرين پيشرفت روابط ميان دو كشور پس از امضاي يادداشت تفاهم اين موسسه با انجمن  ملي نرم افزار و كمپاني هاي خدماتي هندي در ماه فوريه به منظور تقويت همكاري و تبادلات دوجانبه  صنعتي و اقتصادي محسوب مي شود.
سپتامبر گذشته تايوان ميزبان سمينار ۲۰۰۳ همكاري فناوري IT تايوان- هند با حضور كمپاني هاي پيشروي IT هندي بود. تحت توافقنامه  تايوان - هند، دو طرف، گروهي را براي كنترل و پيشبرد موارد همكاري دوجانبه براي انتقال فناوري و نيروي انساني آماده كردند.
در حال حاضر بازار صنعت فناوري اطلاعات ۵/۱۵ ميليارد دلار آمريكا ارزش دارد و ۸۰۰ هزار متخصص در آن مشغول فعاليت هستند. آمارها و پيش بيني ها حاكي از آن است كه اين ارقام تا سال ۲۰۰۸ به ترتيب تا ۸۰ ميليارد دلار ارزش بازاري و نيز ۲ ميليون نفر متخصص افزايش يابد.
هند در حال حاضر رهبر صنعت نرم افزار در جهان است، همچنين در ابتداي سال جاري اين موسسه  تايواني توافقنامه اي را با ۲ دانشگاه ديگر به منظور تاسيس مراكز تحقيقات نرم افزاري مشابه امضا كرده است.

چين و برزيل سه ماهواره پژوهشي ديگر را به فضا مي فرستند
ايسنا: چين و برزيل در نظر دارند طي چند سال آينده سه ماهواره پژوهشي را با هدف جمع آوري اطلاعات درباره محيط زيست زمين، كشاورزي، طرح توسعه شهري و آلودگي  آبها با همكاري يكديگر به مدار زمين پرتاب كنند.
اين پرتاب ها شامل ۰۴ و ۰۳ ، B02 از سري ماهواره هاي منابع زميني Sino-Brazilian است. ماهواره B02 شبيه به دو ماهواره خواهد بود كه دو كشور در ۱۷ سال گذشته توليد كرده اند. چين دو ماهواره قبلي را به نام هاي ۰۱ و ۰۲ كه توسط دانشمندان چيني و برزيلي ساخته شده اند، در سال هاي ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ به مدارهاي فعلي ارسال كرد. ماهواره ۰۱ در حدود چهار سال در مدار بوده است. مجريان فضايي از دو كشور توافق كردند كه ماهواره ي ديگري را تحت عنوان B02 در سال ۲۰۰۶ جايگزين ماهواره ۰۲ كند. طول عمر اين ماهواره دو سال خواهد بود. قرار است طرح اين ماهواره از سوي مقامات عالي رتبه دو كشور كه ماه آينده در برزيل ديدار خواهند كرد به تصويب برسد. از سوي ديگر چين و برزيل اخيرا سازماني را براي آغاز همكاري در زمينه فناوري فضايي تاسيس كرده اند.

كاهش بهاي چيپ هاي رايانه اي لب تاپ اينتل
موج: اينتل قيمت چيپ هاي رايانه هاي لب تاب خود را كاهش مي دهد.
شركت اينتل قيمت چيپ هاي رايانه اي لب تاب  خود را تا ۳۴ درصد كاهش مي دهد، اين اقدام از سوي اين شركت در راستاي كاهش قيمت PC در رقابت با شركت هاي Hewlett-Packard و شركت Dell صورت مي گيرد.
كاهش قيمت اين نوع چيپ هاي مدل پنتيوم M شركت اينتل تا ۳۴ درصد و در كمترين ميزان خود تا ۱۳ درصد كاهش گزارش مي شود.

نرم افزارهاي مذهبي در نمايشگاه قرآن اصفهان به  نمايش درمي آيد
سينا: تعداد كثيري از نرم افزارهاي مذهبي كه طي سال هاي اخير در رابطه با علوم قرآني و ادعيه منتشر شده است در نمايشگاه قرآني كه ماه جاري در شهر اصفهان برگزار مي شود، در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
اين نمايشگاه به مناسبت فرا رسيدن ايام ماه مبارك رمضان، برگزار مي شود و متولي آن شركت نمايشگاه هاي بين المللي اصفهان است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |