پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۲ - Oct 21, 2004
خاتمي: هيأت ايراني در وين مذاكره نمي كند
نپذيرفتن نامزدي انتخابات رياست جمهوري توسط آقاي موسوي به معناي پايان كار اصلاحات نيست مهندس موسوي در گذشته هم پيشنهادهاي مشابه دريافت كرده و نپذيرفته بود
004470.jpg
عكس:عليرضا بني علي
دولت - خبرنگار همشهري: ديدار ماهانه رييس جمهوري با خبرنگاران روز گذشته در محل ساختمان ميان دولت انجام شد. هر روز كه مي گذرد پايان عمر دولت خاتمي بر فضاي ديدارها بيشتر سايه مي افكند، روز گذشته خبرنگاران براي سئوال پرسيدن از رييس جمهور نسبت به گذشته كمتر از يكديگر سبقت گرفتند، خاتمي هم اگرچه مانند گذشته سرحال و سرزنده بود ولي نحوه پاسخ دادنش با انسجام همراه نبود. وزيران دولت نيز كمتر در ميان خبرنگاران حاضر شدند.
شرايط به گونه اي است كه همه مي دانند چه پرسش هايي مطرح مي شود. مسايل هسته اي ايران، رابطه دولت و مجلس، انتخابات رياست جمهوري، انتخابات آمريكا و...
مصاحبه ديروز خاتمي با خبرنگاران حاوي دو نكته جديد بود. يكي اينكه رييس جمهوري درمورد حادثه پاكدشت گفت : حاضر بودم به خاطر عمق اين فاجعه كه در زمان مسئوليت من اتفاق افتاد ولو آن كه من مقصر نبودم استعفا دهم ولي بروز مسايل سياسي مانع از اين كار مي شد.
نكته دوم مصاحبه خاتمي تحليل وي از تاثير روي كارآمدن بوش يا كري بر تحولات آينده جهان بود كه خاتمي تلويحا روي كارآمدن كري را براي دنيا بهتر دانست.
سياست آمريكا درمورد ايران تغيير نمي كند
از رييس جمهوري سئوال شد كه چه تحليلي از انتخاب بوش يا كري و تاثير هريك از آنها بر تحولات جهاني و ايران دارد؟
خاتمي گفت؛ بي ترديد در وضعيت جهاني اثر دارد هرچند كه اين تاثير بر اروپا بسيار بيشتر خواهد بود. زيرا اگر بوش حاكم شود اروپا بايد يكسره تسليم آمريكا شود.
خاتمي با اشاره به كسري ۵۰۰ ميليارد دلاري آمريكا و تلاش اين كشور براي جلوگيري از رشد بيش از دو درصدي اقتصاد اروپا گفت: با آمدن بوش اروپا در ضعيف ترين موقعيت خود قرار مي گيرد، درحالي كه آمدن كري باعث افزايش همكاري اروپا و آمريكا شده و وجود يك اروپاي قوي در كنار آمريكا، تعادل بيشتري را در جهان ايجاد خواهد كرد. رييس جمهوري با اشاره به جايگاه چين و تاثير آن بر روابط جهاني به موضوع تاثير انتخابات آمريكا بر ايران اشاره كرد و گفت: معتقد نيستم كه سياست هاي اصولي آمريكا در رابطه با ايران تغيير مي كند هرچند كه ممكن است روش ها تغيير كند.
هنوز پيشنهادي از اروپايي ها به ما نرسيده است
رييس جمهوري درمورد مذاكرات اخير اتحاديه اروپا با آمريكا برسر پروژه  هسته اي ايران و پيشنهادهاي جديدي كه گفته مي شود براي ايران مطرح شده است گفت: ما پيشنهادي از اروپايي ها دريافت نكرده و خبر مذاكرات را از طريق رسانه ها دنبال مي كنيم.
خاتمي افزود: چهارماه پيش جدول پيشنهادهاي متقابل ايران به اروپا را داديم و منتظريم ببينيم آنها چه مي خواهند بگويند و آيا خواسته هاي آنها در چارچوب مصالح ما هست يا خير؟
004473.jpg
رييس جمهوري ضمن تاكيد مجدد بر اينكه ايران به دنبال توليد سلاح هسته اي نيست و حاضر است. هر تضميني را براي اطمينان بخشي به جهان بدهد گفت: ما از حق استفاده خود از تكنولوژي هسته اي كه اينك به غرور ملي تبديل شده است نمي گذريم و حاضر نيستيم پيشنهادهايي كه ما را از اين حق محروم مي كند بپذيريم.
رييس جمهوري درخواست توقف كامل چرخه سوخت هسته اي را نيز رد كرد و گفت: ما نمي توانيم براي توليد ۷ هزار مگاوات برق موردنياز كشور چشممان به سوخت از جاي ديگري باشد كه هر وقت هم دلشان خواست آن را به ما ندهند و ميلياردها ريال سرمايه ما را معطل كنند.رييس جمهوري از سفر هيات اروپايي به ايران ابراز بي اطلاعي كرد و گفت: بحث مذاكره هيات هاي اروپايي با ايران وجود دارد.
خاتمي درمورد اينكه آيا از سوي آمريكا نيز پيشنهادي براي ايران وجود دارد گفت: تا به حال آمريكا با پيشنهادهاي اروپا نيز مخالفت كرده و خواسته هاي ديگري دارد هرچند كه مطمئن هستم با مسايلي كه در عراق ايجاد شده ديگر توان آنها تحليل رفته و به مصلحتشان نيست كه درمورد ايران نيز برخورد مشابهي كنند ولي فشارهاي سياسي خود را ادامه مي دهند.
نيامدن موسوي شكست اصلاحات نيست
از رييس جمهوري سئوال شد: آيا پاسخ رد مهندس موسوي به پيشنهاد جبهه دوم خرداد براي كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري شكست كامل اصلاحات نيست؟
وي پاسخ داد: آقاي موسوي در گذشته هم پيشنهادهاي اين چنيني دريافت كرده و نپذيرفته بود پس بگوييم آنوقت  ها هم اصلاحات شكست خورده بود.
خاتمي وجود ضعف در دولت را يادآور شد و گفت: عدم موفقيت هاي ما همه اش ناشي از ضعف دولت نبود بلكه موانع و مشكلات نيز وجود داشت ولي معتقدم انسان وقتي احساس تعهد مي كند نبايد به خاطر موانع و كندشدن روند برنامه كنار بكشد.
هرچند كه آقاي موسوي كنار نكشيده و با دولت همكاري دارد و در جريان انتخابات نيز با گروه هاي سياسي همكاري خواهد كرد.
رييس جمهوري در پاسخ به اين انتقاد كه چرا براي دعوت از موسوي فعال شده است؟ گفت: من وارد فعاليت هاي سياسي نشدم بلكه به عنوان يك نفر ازجمع دوستان هم فكر و هم نظر صحبت كرده و از ايشان خواستيم تا در انتخابات حاضر شوند.
اختلال در نظام اطلاع رساني دولت
رييس جمهوري درمورد گزارش وزارت اطلاعات راجع به اختلال در نظام اطلاع رساني دولت گفت: اين حرف درستي است، صداوسيما موثرترين رسانه است كه اميدواريم بتوانيم در آينده همكاري بهتري داشته باشيم.
خاتمي با اشاره به طرح انتقادات فراوان و يكنواخت به ويژه از تريبون هاي نماز جمعه عليه دولت گفت: يكروزه هجمه عجيبي به دولت مي شود و مي گويند كه جلوي گراني گرفته شود مثل اينكه گراني تازه به وجود آمده و مساله اي فوق العاده و عظيم است.
درحالي كه همه ابزارهاي مبارزه با گراني دست دولت نيست و تبليغات بايد واقع بينانه باشد.
حاضر بودم استعفا دهم
رييس جمهوري در پاسخ به اين سئوال كه اخيرا با كشته شدن يك كودك در يكي از كشورها وزير كشور و رييس پليس آن استعفا كرده اند ولي در حادثه پاكدشت كه بيش از ۲۰ كودك كشته شدند كسي از كار بركنار نشد؟ گفت: زماني كه اين اتفاق رخ داد گفتم حاضرم استعفا دهم چون در زمان مسئوليت من چنين اتفاقي رخ داده است ولو اينكه مقصر نبودم، اما به دليل احتمال پيش آمدن مسايل سياسي اين كار نشد.
وي برخورد نيروي انتظامي و قوه قضاييه با مقصرين حادثه را يادآور شد و گفت: به وزير كشور هم گفتم مسئولين مربوطه را درصورتي كه مقصر هم نباشند براي احترام به مردم جابه جا كرده و يا بركنار نمايد.
خاتمي درمورد اين كه آيا بهتر نيست وزير كشور استعفا دهد؟ گفت: خير.
لحن رييس جمهوري در زمان پاسخ دادن به اين سئوال به گونه اي بود كه وجود عدم انسجام در آن به خوبي احساس مي شد هرچند كه بخشي از عدم انسجامها ناشي از ناتواني دولت خاتمي در ماه هاي پاياني و در مواجهه با بحراني ديگر ازجمله خارج شدن يك وزير از كابينه بود.
خاتمي درمورد معرفي وزير جديد راه نيز گفت: حتما معرفي خواهد شد هرچند كه ترجيح مي دهم وضعيت فعلي اين وزارتخانه دچار تغيير و تحولات جدي نشود. زيرا آمدن يك وزير جديد و زماني كه وي براي كسب تجربه به كار در وزارتخانه نياز دارد، وزارت راه را با مسايلي روبه رو مي كند كه براي چندماه باقيمانده به صلاح نيست.

گفت و گوي وزيران اقتصادي با خبرنگاران در پايان جلسه ديروز هيأت دولت
وزير صنايع و معادن ديروز با اشاره به مصوبه دولت مبني بر ممنوعيت تردد خودروهاي با عمر بالاي ۳۰ سال در تهران و شهرهاي بزرگ گفت: كليات طرحي به تصويب دولت رسيد كه در صورت ابلاغ آن به وزارت صنايع و معادن، خودروسازاني كه بتوانند خودروهاي فرسوده را از رده خارج كنند، از امتيازاتي كه قبلا به واردكنندگان خودرو داده شده بود كه بر اساس آن به ازاي از رده خارج كردن هر خودروي فرسوده از
۵/۱ ميليون تومان تخفيف سود بازرگاني برخوردار مي شوند، همان امتياز نيز به توليدكنندگان داده خواهد شد.
به گزارش ايسنا وي افزود: «در صورت ابلاغ اين مصوبه و اگر دولت دغدغه كاهش درآمد از محل آن نداشته باشد، خودروسازان مي توانند تعداد قابل توجهي خودروي فرسوده را از رده خارج كنند.»
جهانگيري با بيان اين كه بر اساس اين طرح به ازاي خروج هر خودروي فرسوده به خودروسازان ۵/۱ ميليون تومان تخفيف بازرگاني داده مي شود، گفت: «براي بازيافت خودروهاي جمع آوري شده از سوي شركت سايپا يك شهرك ايجاد خواهد شد كه بتوانيم آنها را به آهن قراضه تبديل كنيم و به كارخانه هاي فولادسازي بفروشيم.»
وي درباره سئوالات كميسيون اصل ۹۰ و مركز پژوهش هاي مجلس در مورد پروژه ال-۹۰ گفت: «بيشتر اين سؤالات فني و كارشناسي است و هيچ مشكلي وجود ندارد و به سئوالاتشان پاسخ خواهيم داد.»
جهانگيري ادامه داد: «هر قراردادي را مجلس درباره ال-۹۰ خواسته به آنها داده ايم.» وي افزود: قرارداد ال -۹۰ از بهترين قراردادهاي تاريخ خودروسازي ايران است.وي در مورد توليد تراكتور گفت: «در حال حاضر توليد و ساخت تراكتور در كشور در وضعيت مناسبي قرار دارد و همچنين واردات كمباين با تعرفه صفر آزاد است.»
جهانگيري افزود: «ال-۹۰ با يك اسم زيباي ايراني در كشور عرضه خواهد شد و براي تعيين نام آن از شخصيت هاي فرهنگي نظرخواهي مي كنيم.» وي با تأكيد بر مخالفت با واردات خودروي دست دوم به كشور گفت: واردات خودروي دست دوم به مصلحت اقتصاد كشور نيست و اميدواريم اين كار صورت نگيرد.
جهانگيري در مورد واردات خودروي چيني به كشور گفت: واردكننده اين خودروها بايد مجوز لازم را از موسسه استاندارد و سازمان حفاظت از محيط زيست دريافت كنند و ما ضابطه واردات خودرو را ارائه كرده ايم و هر كسي براي واردات خودرو بايد طبق اين مصوبه عمل كند.وي افزود:
« هر خودروسازي نمي تواند خودرو به ايران وارد كند و بايد جزو خودروسازان معتبر دنيا باشد.»وي در مورد اجراي طرح جامع سيمان نيز گفت:« قيمت سيمان بايد آزاد شود و ما هيچ مشكلي با وزارت بازرگاني نداريم.»
عدم واردات خودرو
عامل اصلي كسري بودجه است
بخشي از كسري ۲۰ هزار ميليارد ريالي بودجه سال جاري به دليل عدم تحقق واردات خودرو است.
به گزارش ايلنا، دكتر حميدرضا برادران شركاء، رئيس سازمان مديريت و برنامه  ريزي، پس از جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به اين كه واردات خودرو تاكنون به نحو مطلوب محقق نشده احتمال عدم تحقق درآمدها در بودجه سال جاري وجود دارد.وي ادامه داد: در مورد تبصره ۱۹ قانون بودجه سال جاري، در خصوص استقرار گمرك در مبادي ورودي مناطق آزاد جلساتي برگزار شده و مشكلاتي حل شده است.وي با اشاره به واردات هواپيما، تصريح كرد: دربحث خريد هواپيما، زمان ساخت و استانداردهاي پروازي اولويت دارد؛ چرا كه در سيستم ناوبري هوايي، استانداردهايي براي هواپيما موجود است كه به لحاظ استانداردها و ايمني، هواپيمايي كشوري، بايد اين هواپيماها را تاييد كند.
برادران شركاء، در ادامه تصريح  كرد: هواپيماها، بايد از كشورهايي خريداري شود كه قيمت مناسب دارد و به نفع اقتصاد ملي ايران عمل كند؛ بنابراين كشور سازنده هواپيما مهم است نه فروشنده آن.
۹۵ درصد از درآمدهاي مالياتي پيش بيني شده در بودجه
محقق شده است
طي شش ماهه اول سال جاري، ۹۵ درصد از درآمدهاي مالياتي پيش  بيني شده در بودجه سال ۸۳ محقق شده است.
به گزارش ايلنا، صفدر حسيني، وزير امور اقتصادي و دارايي پس از جلسه هيات دولت درجمع خبرنگاران گفت: كار واگذاري شركت  هاي دولتي به بخش خصوصي به تازگي آغاز شده كه در اين راستا منطق بازار اين است كه واكنش اعم از مثبت يا منفي نشان دهد؛ بنابراين مهم اين است كه عرضه آغاز شده و با توجه به مولفه  هاي بازار كار درحال انجام است.
وي، درپاسخ به اين سئوال كه سازمان خصوصي  سازي با اميد بسيار صحبت از فروش ۵۰۰ ميليارد تومان در دو يا سه روز مي  كرد و اين امر محقق نشد، گفت: نبايد براي بازار روز قايل شد؛ چرا كه بازار منطقي دارد كه در مقابل هر عرضه تقاضايي وجود خواهد داشت كه در اين راستا كشش  هاي بازار تعيين كننده اين است كه كي و چه زمان و ميزاني اين كار صورت گيرد.
حسيني، تصريح كرد: در شش ماه اول سال ،۸۳ نزديك به ۹۵ درصد درآمدهاي مالياتي كه در بودجه پيش  بيني شده بود محقق شد كه نشانگر اين است كه نسبت به روند چند سال اخير در بهترين وضعيت قرار داريم.

رئيس سازمان نظام پرستاري:
سازمان مديريت ۴۰ درصد افزايش حقوق براي پرستاران درخواست كرد
نخستين كميته كاري مطالبات پرستاران، ميان سازمانهاي مديريت و برنامه ريزي و نظام پرستاري تشكيل شد.
غضنفر ميرزابيگي رئيس سازمان نظام پرستاري در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به روند مثبت اولين جلسه با سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: در اين جلسه ۳ مورد از مطالبات پرستاران مورد بحث و بررسي قرار گرفت. وي ادامه داد: سازمان مديريت و برنامه ريزي رسما اعلام كرد كه ارتقاي مسير شغلي براي پرستاران صرفا محدود به سال ۸۳ نمي شود.
رئيس سازمان نظام پرستاري به ايسنا گفت: در اين جلسه سازمان مديريت و برنامه ريزي از دولت ۴۰ درصد افزايش حقوق براي پرستاران درخواست كرد.
ميرزابيگي همچنين توضيح داد كه قرار بر اين شده كه آئين نامه مسير ارتقاي شغلي در ۶ بند مورد بازنگري قرار گيرد.
رئيس سازمان نظام پرستاري در پايان خاطرنشان كرد: اگر در بازنگري مسير ارتقاي شغلي به مشكل برخورد كنيم قرار شده كه به صورت تعويض عنوان رديف از مسير ارتقاي شغلي به رديف مستقل و هزينه كرد بحث ۲۰ ميليارد تومان به صورت مستقل به پرستاران اقدام شود.

مجيد انصاري:
اميدوارم آمدن من باعث تعامل بيشتر دولت و مجلس شود
فارس: مجيد انصاري معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور كه در حاشيه نشست هيأت دولت با خبرنگاران سخن مي گفت، در خصوص زمان تقديم لايحه بودجه سال آينده به مجلس و تعامل مجلس با دولت گفت: دولت مذاكره و تعامل با مجلس را ادامه مي دهد و در زمينه لايحه هم بحث ها آغاز شده ولي همت دولت و مجلس بايد بر اين باشد كه بودجه سال ۸۴ به طور دقيق در چارچوب برنامه چهارم توسعه كشور باشد.

شمخاني: برد موشك هاي خود را اعلام نمي كنيم
ايسنا: دريابان شمخاني ديروز پس از پايان جلسه دولت با بيان اين كه نتوانستيم از خبرنگاران جهت حضور در اين برنامه دعوت كنيم، تاكيد كرد: ما اصلا بحث برد را با كسي نداريم و برد موشك هاي خود را اعلام نمي كنيم.وي در اين باره كه ناظران چه كسي بوده اند، گفت: هر كسي را كه ترديد داشت و ترديد او موثر بود دعوت كرديم، اما ناظر خارجي نمي آوريم.شمخاني ادامه داد: بعضي منابع خبري پيش از اين آزمايش اين موشك را ناموفق اعلام كرده بودند و اين مساله روي ذهن برخي تاثير گذاشته بود و ما مجددا موشك را آزمايش كرديم.

مرعشي:
مجمع تشخيص مصلحت، سياست هاي كلي نظام در بخش گردشگري را بررسي مي كند
ايرنا - معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: سياست هاي كلان  بخش ميراث فرهنگي و گردشگري كشور براي تصويب، به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال شده است.«سيد حسين مرعشي» ديروز افزود: اين سياست ها در هفت بند و براساس مصوبات شوراي عالي ميراث فرهنگ و گردشگري تهيه شده است.وي ادامه داد: اين سياست ها از سوي رييس جمهوري دراختيار مجمع قرار گرفته و هم اكنون در مرحله بررسي در دبيرخانه مجمع قرار دارد.
مرعشي در تشريح اين سياست ها گفت: براساس سياست هاي تدوين شده، اهتمام به امر ميراث فرهنگي، تاريخي و طبيعي كشور وظيفه اي همگاني است و دولت به عنوان مسئول سياست گذاري كشور، مقدمات قانوني اجراي اين وظيفه را در عرصه هاي پژوهش، صيانت، احيا و معرفي فراهم مي كند.

نادران: طرح حذف برخي از امتيازات نمايندگان جديد نيست
ايسنا- الياس نادران، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه حذف برخي از امتيازات ويژه نمايندگان مجلس در راستاي حفظ منزلت مجلس تهيه شده است، گفت: اين طرح از يك ماه قبل تهيه و به هيأت رئيسه مجلس تقديم شد. بنابراين موضوع جديدي نيست.وي درباره عدم بررسي اين طرح تاكنون گفت: باتوجه به اين كه بخشي از اين طرح در آيين نامه داخلي مجلس قابل اعمال است، مجلس اين طرح را به كميسيون آيين نامه داخلي مجلس ارجاع داده است.

محمد عباسپور خبر داد:
كميسيون اجتماعي مجلس مشكلات بيكاري كشور را بررسي كرد
فارس: محمد عباسپور عضو كميسيون اجتماعي مجلس اظهار داشت: كميسيون اجتماعي در چند روز گذشته درديدارهاي جداگانه با وزراي كار، تعاون و تأمين اجتماعي در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري پيرامون اشتغال زايي و از بين بردن بيكاري در كشور جلساتي را برگزار كرد كه به نتايج خوب و قابل قبولي دست پيدا كرديم.

نيوزويك:
صدام، ميليون ها دلار به منافقين كمك كرده است
نيوزويك با انتشار گزارشي، ابعاد تازه اي از حمايت صدام از گروهك تروريستي منافقين را فاش كرد.اين مجله آمريكايي در آخرين شماره اش در گزارشي به قلم مايكل ايزيكوف و مارك هوزنبال و براساس يافته هاي چارلز دالفر، بازرس تسليحاتي آمريكا در عراق نوشت: صدام با بهره گيري از برنامه  نفت در برابر غذا، ميليون ها دلار در اختيار منافقين قرار داد.براساس اين گزارش، منافقين با برخورداري از امتياز فروش ۳۸ ميليون بشكه نفت عراق طي يك دوره چهار ساله پيش از حمله آمريكا به عراق و استفاده از دو شركت انگليسي براي فروش امتياز خود، ۱۶ ميليون دلار نفع برده اند.

گزارش جلسه علني مجلس
حداد عادل:پيشنهاد اروپايي ها را بررسي مي كنيم
004476.jpg
مجلس - خبرنگار همشهري:كليات لايحه تغييرنام سازمان بنادر و كشتيراني به سازمان بنادر و دريانوردي در جلسه علني روز گذشته به تصويب اكثريت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد.
همچنين سئوال نماينده اردبيل از وزير امورخارجه درمورد عدم پرداخت خسارت جنگي از طرف عراق به ايران طي مدت ۱۵ سال از گذشت زمان جنگ، مطرح شد كه كمال خرازي نيز در پاسخ به سئوال اين نماينده مجلس توضيحاتي را ارايه كرد.
وي گفت: چون عراق آغازگر جنگ بود و بايد خسارات را جبران مي كرد لذا ما از ابتداي كار و در دو دوره اخير بعد از اجلاس كنفرانس اسلامي در تهران و طي مذاكره اي با وزير امورخارجه وقت عراق مقرر كرديم كميته مطالبات جنگ تشكيل شود تا ايران از اين طريق به خسارات خود دست پيدا كند اما پس از چندي رژيم صدام سرنگون شد و ما بلافاصله در تاريخ ۱۶ ارديبهشت هشتاد و دو نامه اي به سازمان ملل نوشتيم و خواستار اقدامات لازم براي تامين خسارت ايران شديم كه كوفي عنان موضوع پرداخت خسارت به ايران را به تشكيل دولت ملي در اين كشور موكول كرد.
وي افزود: اقدامات ايران از همان ابتدا براي دريافت غرامت بسيار بالا بوده و اين طور نيست كه ما ۱۶ سال دست روي دست گذاشته باشيم.
در پايان نورالدين پيرموذن از پاسخ خرازي قانع نشد.
خرازي: با مذاكره مسايل و مشكلات هسته اي را حل مي كنيم
كمال خرازي وزير امورخارجه درخصوص مذاكرات هيات مذاكره كننده ايراني با اروپايي ها درباره پرونده هسته اي ايران گفت: بايد ببينيم طرح و پيشنهاد اروپايي ها چيست و آيا ضامن حقوق ملت ايران خواهد بود يا نه؟ آنگاه ما هم طرح و برنامه خود را اعلام مي كنيم.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري خرازي كه روز گذشته جهت پاسخگويي به سئوال نمايندگان در مجلس حاضر شده بود در جمع خبرنگاران درمورد پيشنهاد تعليق دائم غني سازي اورانيوم و واكنش ايران گفت: مواضع ما در اين زمينه بارها اعلام شده و ما به هيچ وجه از حقوق مشروع خود كوتاه نخواهيم آمد.
وي تصريح كرد: ما به هيچ وجه به دنبال توليد سلاح هسته اي نيستيم، دنبال مذاكره هستيم و سعي خواهيم كرد در گفت وگو و مذاكره مسائل مان را حل كنيم.
حداد عادل:
پيشنهاد اروپايي ها را بررسي مي كنيم
رييس مجلس شوراي اسلامي درخصوص پيشنهاد اروپاييان درباره پرونده هسته اي ايران گفت: اگر پيشنهاد اروپا با حق مسلم ملت ايران در دست يابي به فن آوري صلح آميز هسته اي منافات نداشته باشد آن را بررسي خواهيم كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري غلامعلي حدادعادل در جمع خبرنگاران گفت: ما بايد ببينيم كه آيا اروپايي ها پيشنهاد جديدي دارند؟ اما نظر ايران بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي همچنان به قوت خود باقي است.
بحث سفر نمايندگان به مشهد به دعوت سازمان ميراث فرهنگي بالا گرفت
معاون پارلماني سازمان ميراث فرهنگي گفت: در دعوت از نمايندگان به مشهد مقدس نقشي نداشته ايم اما حاضر هستيم دراين باره به مجلس توضيح بدهيم.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري طه هاشمي در جمع خبرنگاران در واكنشي به نطق پيش از دستور سعيد ابوطالب مبني بر اعتراض به اقدام سازمان ميراث فرهنگي در دعوت از نمايندگان مجلس به مشهد گفت: ما به هيچ عنوان نقش مستقيمي در دعوت و حضور نمايندگان در اين همايش و سفر به مشهد نداشته ايم.
وي افزود: در افتتاحيه اين همايش سردار قاليباف، حسين مرعشي، سيد محمد حسن ابوترابي فرد، محمد خوش چهره، جواد آرين منش، ميرتاج الديني، رفعت بيان به تناسب موضوعات مختلف از جمله مقرارت انتظامي و امنيتي و گردشگري، بحران حمل و نقل و... سخنراني كردند.
وي با اشاره به اينكه بخش فرهنگي متعلق به نظام و دولت است و نبايد به هيچ وجه وارد حوزه موضع گيري هاي سياسي شود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: ما بايد سهم خود را از صنعت توريسم جهان كسب كنيم.
وي در پايان تاكيد كرد نمايندگان دعوت شده به اين همايش در مشهد از تمامي جناح هاي سياسي و فراكسيون ها بوده اند.
در صحن علني چه گذشت؟
صحن علني مجلس نيز روز گذشته در اين زمينه (سفر عده اي از نمايندگان به مشهد) شاهد مذاكرات فراوان بود.
اين تذكرات درحالي به هيات رييسه داده شد كه رييس مجلس شوراي اسلامي قبل از جلسه علني روز گذشته طي يك جلسه غيرعلني كوتاه مدت از نمايندگان خواسته بود كه درمورد نطق پيش از دستور سعيد ابوطالب هيچ گونه تذكري به هيات رييسه ندهند تا اين مساله در جلسه غيرعلني روز يكشنبه آينده كه براي بررسي جزييات همين مساله تشكيل مي شود پيگيري شود.
مهدي كوچك زاده، قدرت ا... عليخاني، علي زادسر و سعيد كاظم دلخوش نمايندگاني بودند كه در اين زمينه به هيات رييسه تذكر دادند.
حداد عادل نيز در پاسخ به اين تذكرات گفت: ما روز يكشنبه جلسه غيرعلني خواهيم داشت و طي مدت يك ساعت مساله را پيگيري كرده و نتيجه را به مردم مي گوييم.
در جلسه كميسيون اصل ۹۰ مجلس:
موضوع قاچاق كالا و واردات بي رويه كالاهاي چيني بررسي شد
نايب رييس كميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت: در جلسه روز گذشته مقرر شد دستگاه هاي مسئول در قاچاق كالا گزارش اقدامات خود را در اين زمينه به صورت مكتوب دراختيار اين كميسيون قرار دهند.
تيمور علي عسگري نماينده مشهد كه رياست جلسه عصر روز گذشته كميسيون اصل ۹۰ را نيز برعهده داشت گفت: شكايات متعددي درخصوص ورود بي رويه كالاهاي قاچاق (چاي خارجي، كفش چيني...) به كميسيون ارسال گرديده كه كمسيون نيز وظيفه خود دانسته تا آن را پيگيري نمايد.
عسگري تصريح كرد: با ورود اين كالاها لطمات زيادي به توليدكنندگان داخلي و صنوف مختلف وارد مي شود، به همين منظور نمايندگان تام الاختيار معاونت حقوقي رييس جمهور، وزارتخانه هاي اطلاعات، بازرگاني و كشور، گمرك ايران، نيروي انتظامي و سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات حضور يافتند و معضل قاچاق كالا مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وي تاكيد كرد: علل يا عوامل موثر در گسترش روزافزون قاچاق كالا و يا عامل و عاملين سهل انگار در اين زمينه بايد مورد شناسايي و برخورد قرارگيرند.
عسگري گفت: در اين جلسه همچنين نمايندگاني از كميسيون هاي مختلف مجلس حضور داشتند تا ابعاد مساله به طور كامل تر بررسي شود.
وي افزود: موضوع براي بررسي بيشتر به جلسه آينده اين كميسيون موكول گرديد.

اخبار كوتاه
پيام  تبريك  خاتمي به  رهبر كاتوليك هاي  جهان
  ايرنا - سيد محمد خاتمي ، رئيس  جمهوري ، در پيامي به  پاپ  ژان  پل  دوم ، بيست  وششمين  سالگرد انتخاب  وي  را به  عنوان  رهبر كاتوليك هاي  جهان  تبريك  گفت . در بخشي  ازپيام  خاتمي آمده  است : اميدوارم  در پرتو مساعي  جناب  عالي  و ديگر رهبران  اديان  الهي ، آموزه هاي  ديني  جامعه  بشري  كه  يكي  از مهم ترين  ضروريات انسان  امروزي  است ، بيش  از پيش  گسترش  يابد.
تشكيل جلسات مشترك مجلس و شوراي نگهبان
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان از تشكيل جلسات مشتركي بين منتخبان هيات رئيسه مجلس و برخي اعضاي شوراي نگهبان خبر داد.غلامحسين الهام گفت: تا به حال يك جلسه مشترك ميان منتخبان هيات رئيسه مجلس و برخي اعضاي شوراي نگهبان تشكيل شده است و طي آن درباره زمينه هايي كه اين دو نهاد مي توانند با حفظ استقلال مجلس در قانونگذاري و استقلال شوراي نگهبان در تطبيق مصوبات با شرع و قانون اساسي با هم تعامل داشته باشند، بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.
نماز جمعه اين هفته تهران به امامت آيت الله جنتي اقامه مي شود
نماز جمعه اين هفته تهران به امامت آيت ا... جنتي اقامه مي شود.
اين مراسم ساعت ۱۰‎/۲۵ روز جمعه با تلاوت آياتي از كلام ا... مجيد در دانشگاه تهران آغاز مي شود و حجت الاسلام والمسلمين مصباحي درباره «اخلاق اقتصادي» (سومين جلسه) پيش از خطبه ها، سخنراني مي كند.
رئيس  پزشكي  قانوني  كشور در مقام  خود ابقاء شد
آيت الله  محمود  هاشمي  شاهرودي  رئيس  قوه  قضاييه ، در حكمي دكتر شهاب الدين  صدر را بار ديگر در سمت  رياست  سازمان  پزشكي  قانوني  كشورابقاء كرد. بر اساس  اين  حكم  دكتر صدر به  مدت  دو سال  ديگر رياست  اين  سازمان  را برعهده  خواهد داشت .
دادستان نظامي جديد استان تهران تعيين شد
ايسنا: «حجت الاسلام احمد شفيعي» به عنوان دادستان نظامي جديد استان تهران منصوب شد.مراسم معارفه  شفيعي و توديع حجت الاسلام عباسعلي فراتي، دادستان نظامي سابق استان تهران، روز يكشنبه، سوم آبان ماه سال جاري در سازمان جغرافيايي كشور برگزار مي شود.
استاندار جديد ايلام معرفي شد
ايرنا: موسوي  لاري  سه شنبه  شب  در نشست  شوراي  اداري  استان  ايلام  گفت: اكنون  اجراي  برنامه  چهارم  توسعه  مبتني  بر تجربه هاي  برنامه  سوم  و در راستاي  رهنمودهاي  مقام  معظم  رهبري  تدوين  شده است .
وي  ادامه  داد: برنامه  چهارم  توسعه  علاوه  بر سياستهاي  كلي  نظام ، بر پايه و محوريت  چشم انداز سند توسعه  ۲۰ ساله  تدوين  شده  است .
وزير كشور   تاكيد كرد: كاربردي  كردن  برنامه  ۲۰ ساله  جايگاه  كشور را در منطقه  ودر تمامي زمينه ها تقويت  كرده  و منجر به  توسعه  يافتگي  ايران  در جهان مي شود.
در ادامه  اين  آيين  وزير كشور دكتر سيدمحمد احمدي  را به  عنوان استاندار جديد ايلام  معرفي  و از كريم  شورانگيز استاندار قبلي  اين  استان قدرداني  كرد.
مديركل  هماهنگي هاي  فرهنگي  وزارت  امور خارجه  منصوب  شد
سيد كمال  خرازي  وزير امور خارجه  طي  حكمي وحيد احمدي  را به  سمت مديركل  هماهنگي هاي  فرهنگي  وزارت  امور خارجه  منصوب  كرد. احمدي  پيش  از اين  در سمت  معاون  مدير كل  در اداره  امور هماهنگي هاي  فرهنگي مشغول  به  كار بوده  است .
هيات رئيسه فراكسيون اصول گرا تعيين شد
ايسنا -هيأت رئيسه فراكسيون اصولگرا تعيين شد. به گفته «مير تاج الديني» ، تركيب هيات رييسه اين فراكسيون به اين ترتيب انتخاب شدند: باهنر (رئيس)، فاكر (نايب رئيس اول)، توكلي (نايب رئيس دوم) و منشي ها تاج الديني، نجابت و مهدوي و كارپرداز احمد رسولي نژاد.
رئيس و دادستان ديوان محاسبات كشور انتخاب شدند
مهر- در جلسه كميسيون برنامه  و بودجه و محاسبات مجلس، محمدرضا رحيمي به عنوان رئيس و مهدي اميري اصفهاني به عنوان دادستان ديوان محاسبات كشور انتخاب شدند. محمدرضا رحيمي پيش از اين نماينده مجلس، استاندار  كردستان بوده است. وي از اعضاي شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين مي باشد و اكنون رئيس دانشكده حقوق دانشگاه آزاد اسلامي تهران است.
مهدي اميري نيز پيش از اين قائم مقام دفتر بازرسي مقام معظم رهبري و مشاور حقوقي شوراي نگهبان بوده است.

ضرغامي:
رسانه ملي به مردم تعلق دارد
فارس: عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صداو سيما كه ديروز در پايان جلسه هيات دولت با خبرنگاران سخن مي گفت در پاسخ به انتقاد سخنگوي دولت از عدم پخش مناسب خبري مصوبات دولت گفت: فكر مي كنم افكار عمومي بهترين قاضي است كه مي تواند قضاوت كند كه چگونه شبكه هاي مختلف صدا و سيما فعاليت ها و خدمات دولت را منعكس مي كنند. وي گفت: همه چيز روشن و مشخص است و نياز به استدلال و ارايه آمار نيست.
وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا عمده دليل گراني ها در صدا و سيما به دولت نسبت داده مي شود، گفت: به هر حال ما موظف هستيم تا به عنوان رسانه مشكل مردم را طرح كنيم و اگر گراني وجود دارد و مردم آن را لمس مي كنند، وظيفه رسانه ملي طرح اين مساله است چرا كه به مردم تعلق دارد.
وي تاكيد كرد:  طرح همين مسايل و بيان نظر مسئولان مختلف به حل مشكلات كمك مي كند.
رئيس سازمان صدا و سيما در پاسخ به سئوال ديگري با اشاره به اينكه ستاد ويژه انتخابات رياست جمهوري مدت هاست در صدا و سيما تشكيل شده است، افزود: اين ستاد برنامه هاي خود را انجام مي دهد.

وزير اطلاعات اظهارات سخنگوي دولت را تكذيب كرد
فارس: علي يونسي وزير اطلاعات كه در پايان جلسه ديروز هيات دولت در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، در پاسخ به سؤالي در خصوص اظهارات سخنگوي دولت مبني بر گزارش وزارت اطلاعات از نظر سنجي ها و مختل شدن ارتباط اطلاع رساني دولت با مردم گفت: به عنوان وزير اطلاعات مي گويم چنين چيزي نگفته  ايم و گله اي نداريم.وزير اطلاعات در ادامه مصاحبه خود افزود: ممكن است كه دولت فرصت پيدا نكرده باشد همه  آن چيزي را كه انجام داده است براي مردم بيان كند، ولي معناي آن اين نيست كه ارتباطش با مردم قطع شده است بلكه رابطه  اش با مردم خيلي هم رابطه خوبي است.
يونسي: حوادث خوزستان سياسي نبود
وزير اطلاعات همچنين در پاسخ به سئوالي در خصوص حوادث خوزستان با اشاره به اين كه مسايل خوزستان قومي است و نه سياسي گفت: مسايل قومي و نه درگيري  هاي قومي طبيعي است و هميشه وجود داشته است.
حمايت هاي قومي هميشه و در همه جا هست و اين مسايل چيزي نيست كه با دخالت دولت حل شود، بلكه گاهي پيچيده تر نيز مي  شود.
اين مسائل با دخالت هاي ريش  سفيدان و مقامات محلي قابل حل است و تا حالا بارها تشديد شده و بعد حل شده است.
يونسي در خصوص ادعاي برخي مبني بر ارتباط ايران با زرقاوي گفت: هميشه از اين حرف ها زده اند و بيخود مي گويند و مي  دانند كه زرقاوي دشمن سرسخت جمهوري اسلامي و شيعه در عراق است.

خرازي:
نشست امروز وين بدون مذاكره است
ايسنا- وزير امور خارجه كشورمان در جمع خبرنگاران پارلماني با اشاره به نشست سه كشور اروپايي با نمايندگان ايران در آژانس انرژي هسته اي پيرامون طرح اين سه كشور و ارائه آن به ايران براي بررسي گفت: بايد طرح سه كشور اروپايي را ببينيم و پس از بررسي، نظرمان را خواهيم گفت.وي افزود: امروز در نشست هيچ اظهارنظري نخواهد شد. بايد ببينيم كه كشورهاي اروپايي چه چيزي را به ما مكتوب اعلام مي كنند. ما نمي توانيم نسبت به آنچه در مطبوعات و رسانه ها اعلام مي شود؛ نظر دهيم.
وزير امور خارجه درباره پيشنهاد تعليق دائم غني سازي اورانيوم تصريح كرد : بارها اعلام كرده ايم كه به هيچ وجه از حقوق مشروع خود در چارچوب معاهده NPT كوتاه نخواهيم آمد . وي افزود : اگر پيشنهادي در باره تعليق غني سازي مطرح شود، طرح و برنامه خود را به اجرا خواهيم گذاشت. ما هيچ وقت به دنبال تسليحات هسته اي نبوده ايم، بنابراين مذاكرات را دنبال مي كنيم.
خرازي درباره احتمال سفر پوتين به ايران در هفته آينده گفت: زمان سفر ايشان هنوز تعيين نشده است.
وزير امور خارجه درباره سئوال يكي از نمايندگان نسبت به جاسوسي ناوهاي استراليايي در مرزهاي آبي ايران و عراق گفت: از مبادي ذيربط چيزي در اينباره به ما اعلام نشده است و اين مساله فقط از طريق خبري اعلام شده است اما از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح اين مساله در حال بررسي است و اگر واقعيت داشته باشد اقدام لازم را انجام خواهيم داد.

سيد محمد ميرمحمدي:
محدوديت سني براي انتخابات رياست جمهوري خلاف قانون اساسي است
فارس: نماينده مردم قم گفت: هرگونه محدوديت سني براي انتخابات رياست جمهوري خلاق قانون اساسي است.
سيد محمد ميرمحمدي با بيان اينكه انتخابات رياست جمهوري با هرگونه انتخاب ديگري در قانون اساسي تفاوت دارد، گفت: در اصل شصت و دوم كه به انتخابات نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي پردازد صراحتا ذكر مي كند كه شرايط انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان و كيفيت انتخابات را قانون معين خواهد كرد.
وي با بيان اينكه اساسا تعيين سن و ساير شرايط به نظر اين جانب از دو پايه خلاف قانون اساسي و مردم سالاري است، تصريح كرد: شرطي علاوه بر تصريح شروط مندرج در اصل ۱۱۵ با قانون اساسي مغايرت دارد و همچنين دامنه انتخاب مردم را محدود مي كند.

وزارت كشور براي برگزاري انتخاباتي سالم تلاش مي كند
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور كه در جمع خبرنگاران و پس از پايان جلسه امروز هيأت دولت سخن مي گفت، با اشاره به اهميت التزامات آينده رياست جمهوري گفت: انتخابات رياست جمهوري يكي از سرفصل هاي جدي فعاليت هاي سياسي و اجتماعي ماست كه بايد با شور و دقت لازم برگزار شود.
وي افزود: تكليف ملي همه است كه در جهت هرچه باشكوه تر برگزار شدن انتخابات رياست جمهوري تلاش كنند.
وي گفت: به احتمال زياد طي هفته هاي آينده براي تعيين زمان برگزاري انتخابات و شكل گيري بخش هاي درگير با انتخابات با شوراي نگهبان مكاتباتي خواهيم داشت. لاري افزود: من اميدوارم كه انتخاباتي خوب، سالم، رقابتي باشكوه و با مشاركت خوب مردم را برگزار كنيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |