شنبه ۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۱
چند دقيقه در فروشگاه هاي كوچك محله
جايي براي خريد همه چيز
در اين فروشگاه هاي به ظاهر كوچك شما مي توانيد همه چيزهاي ضروري و مورد نياز مثل: ميوه و سبزي ها، مواد غذايي، مواد شوينده و پاك كننده و ... را تهيه كنيد
021588.jpg
ندا لهردي 
يك روز خسته كننده تمام شد. به ساعت نگاه مي كني و دوست داري هرچه را كه در محل كارت گذشته فراموش كني. ساعت چند دقيقه مانده كه به 5 عصر برسد. لحظه اي آشنا در راه است؛ آواي خوش ربنا و...
ساعت چند دقيقه مانده به 5 عصر. طبيعي است كه براي نيم ساعت بعد به تكاپو بيفتي؛ بايد چيزي براي افطار پيدا كرد. يخچال تنها گزينه اي است كه تنوع سفره افطار را تعيين مي كند. درش را با اشتياق باز مي كني و در جا يخ مي زني. نه از سرمايش كه از طبقه هاي خالي اش!
نه خرما، نه يك تكه نان و نه حتي يك شيشه مربا؛ چيز دندان گيري در اين يخچال پيدا نمي شود. اول فكر مي كني بايد با ته مانده قوطي چاي وچند حبه قند ساخت، اما شكمت خيلي زود به جان مغزت مي افتد و تو دوباره در فكر فرو مي روي؛ بايد راه چاره اي پيدا كرد.
راه حل آسان است؛ غلبه بر خستگي و هجوم به خيابان، اما كجا بايد رفت كه همه چيز ، يكجا به دست بيايد؟ آدم خسته و گرسنه، در نيم ساعت وقت كه حوصله سرك كشيدن به اين مغازه و آن مغازه را ندارد. فكرش را بكنيد كه مثلا نانوايي سركوچه است و بقالي 5 كوچه پايين تر. تازه اگر اين بقالي خرما نداشته باشد، بايد 5 كوچه ديگر هم راهپيمايي كنيد. حالا مشكل به چهار رسيد. خستگي، گرسنگي، كمبود زمان و پيدا كردن جاي مناسب براي خريد هرچه كه لازم است.
فروشگاه هاي زنجيره اي. در گوشه و كنار اين شهر شلوغ فروشگاه هاي بزرگي احداث شده اند كه شما قادريد در آنها هرچه لازم داريد به دست بياوريد، اما اين ايده هم اما دارد. جمله دوم را دوباره بخوانيد. اين فروشگاه ها در نقاط مختلف شهر به صورت محدود پراكنده شده اند و شهر هم كه قبل از افطار دچار سرگيجه ترافيك مي شود. به اين ترتيب فروشگاه هاي زنجيره اي هم خاصيت خود را براي آدمي كه چهار مشكل دارد از دست مي دهند.
حالا بايد به خودت بگويي: پاسخ مناسبي به سوال هاي ذهن نداري، اما از ايده ات خوشم آمد. پيگيري اين ايده مناسب- پيدا كردن جايي كه همه چيز براي خريد داشته باشد- قطعا به نتيجه مناسب ختم مي شود.
... نوشتيم و نوشتيم تا برسيم به اصل مطلب. اصل مطلب فروشگاه هاي سيار محله  اي است كه نه تنها به درد آدمي با چهار مشكل كه با مشكل هاي بيشتر هم مي خورند.
احتمالا حس كنجكاويتان براي دانستن اينكه اين فروشگاه ها چطور به وجود آمده و فعاليت مي كنند، حسابي تحريك شده است. بنابراين برايتان مي نويسيم كه اين فروشگاه ها را يك شركت خصوصي از شهرداري اجاره كرده است. اين فروشگاه هاي كوچك كه سازمان ميادين ميوه و تره بار بر قيمت گذاري آنها نظارت دارد، در محله هايي كه فاصله زيادي با فروشگاه هاي بزرگ و زنجيره اي دارند قرار داده شده اند. در اين فروشگاه هاي به ظاهر كوچك شما مي توانيد همه چيزهاي ضروري و مورد نياز مثل: ميوه و سبزي ها، مواد غذايي، مواد شوينده و پاك كننده و ... را تهيه كنيد. فقط كافيست تنبلي را كنار بگذاريد و چند قدمي از خانه دور شويد. يكي از مشتر ي هاي اين فروشگاه ها مي گويد: من هر روز صبح از پشت پنجره خانه ام نگاه مي كنم تا ببينم كه چه وقت شيرهاي يارانه اي آورده مي شوند. بعد خيلي سريع مي روم و به راحتي و بدون ايستادن در صف، شير مي خرم، در صورتي  كه قبلا مجبور بودم از صبح زود به تمام مغازه هاي اطراف سر بزنم و كلي در صف بايستم.
اين فروشگاه ها كار ما را راحت تر كرده اند. من هم گاهي براي تشكر از فروشنده هاي آنها،  بعد از افطار برايشان چايي مي برم. فروشنده ها هر كدام به تناسب كارشان اين كانكس ها را به مدت 4 يا 6 ماه يا گاهي حتي 10 روز از اين شركت اجاره مي كنند. اگر در اين مدت فروش خوبي داشته باشند يا به قول خودشان كارشان بگيرد، مدت اجاره شان را تمديد مي كنند. آنها هم از كاري كه مي كنند راضي هستند. قيمت اجاره ها نسبت به ميدان هاي تره بار خيلي بهتر است و ساعت كار هم كمتر. البته كار در ميدان هاي تره بار مزيت هاي زيادي دارد كه ما در اينجا نداريم. مثلا ما مجبوريم هر روز براي آوردن آب مسافت زيادي را تا پارك هاي اطراف برويم. مساله ديگر بازرس هايي هستند كه از سازمان ها و اداره هاي مختلف مي آيند. بازرس اداره بهداشت مي گويد چون اينجا آب نداريد كارتان بهداشتي نيست يا اينكه چرا در حال كار كردن روپوش نمي پوشيد. در حالي كه ما از مدت ها قبل به يك نفر سفارش داده ايم تا برايمان روپوش بياورد، اما فقط پول هايمان را گرفته و رفته است!
مغازه دارهاي اطراف هم كه جاي خود دارند. آنها به خاطر كم شدن مشتري هايشان از دست ما شكايت مي كنند و به دروغ مدعي مي شوند كه ما اجناسمان را گرانتر از آنها مي فروشيم... در حالي كه قيمت اجناس ما را سازمان ميادين ميوه و تره بار تعيين مي كند و ما نمي توانيم جنس ها را با قيمت هاي بالاتر بفروشيم. گاهي كم كم انگيزه ام را براي ادامه كار از دست مي دهم... اينها حرف هاي يكي از فروشنده هايي است كه با مدرك مهندسي عمران اين كار را انجام مي دهد. چه فرقي مي كند، مهم اين است كه با آمدن اين فروشگاه ها كار خريد كردن راحت تر شده، اينطور نيست؟!
...ساعت چند دقيقه مانده به 30:5 عصر، قبول باشد.

پرده
يك هفته زاگرب
اشك بهانه خوبيست براي نوشتن. اهل كتاب و سينما كه باشي حتما اشك هاي زيادي را به خاطر مي آوري. حالا اين چند كلمه را نوشتيم تا خبر از ورود اشك تازه اي به عالم سينما بدهيم. جابر قاسمعلي نگارش فيلمنامه اي با عنوان طعم اشك را آغاز كرده. منتظر فيلم شدن اين فيلمنامه به كارگرداني مجتبي راعي باشيد. طعم اشك از 3 اپيزود تشكيل شده. ماجرا درباره يك داستان نويس است كه دچار مشكل روحي شده و در سه داستان مختلف دنبال خود واقعي اش مي گردد. خبر بعدي مربوط به هفته فيلم انيميشن زاگرب است. اين برنامه از 2 روز پيش در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران آغاز شده و تا 13 آبان ادامه دارد. دراين برنامه 42 فيلم كوتاه انيميشن به نمايش در مي آيد. البته هر روز پس از نمايش فيلم ها جلسه نقد و بررسي زير نظر عليرضا گلپايگاني - دبير علمي مدير گروه انيميشن دانشكده سينما تئاتر و دبير علمي اين هفته- برپا مي شود. برپايي نمايشگاهي از اقلام و مواد پروسه توليد انيميشن هاي دو بعدي مثل فريم، بكراند، عروسك، استوري بورد و فيلم هاي پشت صحنه توليد انيميشن از ديگر بخش هاي اين هفته بنياد آفرينش هاي هنري نياوران است.

جعبه
سريال و فوتبال
برنامه هاي امروز را با تكرار سريال معماي بروتاين كه ساعت 13 از شبكه دوم پخش مي شود آغاز مي كنيم. تكرار سريال آشتي كنان را مي توانيد ساعت 40:13 از شبكه 3 ببينيد.
سريال بچه هاي غبار ساعت 15 پخش مي شود از شبكه اول سيما. اذان مغرب و لحظه افطار امشب 29:17خواهد بود. ساعت 18 كمكم كن از شبكه دوم، 30:18 خانه بدوش از شبكه سوم، 10:19 رسم عاشقي از شبكه تهران و 45:19 اگه بابام زنده بود از شبكه اول پخش مي شود.
۴۵:19 ديدار تيم هاي بلك برن و ليورپول به طور زنده از شبكه 3 پخش مي شود. ساعت 21 سريال امپراتوري عقاب ها از شبكه دوم پخش مي شود. فوتبال دوم امشب ساعت 22 پخش خواهد شد مابين دو تيم لاتزيو و اينترميلان. مهر و ماه هم امشب 15:22 از شبكه اول پخش مي شود. آخرين برنامه پيشنهادي امشب هم تماشاي سريال خانه پدري است كه ساعت 23 از شبكه تهران پخش مي شود؛ البته اگر علاقه اي به تماشاي فوتبال نداريد. روز و شب خوبي داشته باشيد.

صحنه
۴۹۵
۴۹۵ عنوان كتاب در هفته گذشته منتشر شد. روابط عمومي خانه كتاب اعلام كرد، بر اساس آمار موجود در بانك اطلاعاتي اين موسسه، اين كتاب ها در شمارگان يك ميليون و 959 هزار و 900 جلد منتشر شد و شمارگان متوسط هر كتاب 3959 جلد بود. در هفته اي كه گذشت، 220 عنوان 44 درصد چاپ نخست و۲۷۵ عنوان 56 درصد چاپ مجدد، 386 عنوان 78درصد تاليف و 109 عنوان 22 درصد ترجمه بود. بيشترين كتاب ها از نظر موضوعي با 104 عنوان در موضوع علوم طبيعي و رياضيات منتشر شد و پس از آن به ترتيب موضوع هاي علوم عملي با 91عنوان، ادبيات با 80 عنوان، علوم اجتماعي با 62 عنوان، دين با 52 عنوان، زبان با 43 عنوان، تاريخ و جغرافيا با 20 عنوان، هنر با۱۸ عنوان، فلسفه با 16 عنوان و كليات با 9 عنوان قرار گرفته اند. در اين هفته 55 عنوان 11 درصد كتاب براي كودكان و نوجوانان و۱۲۸ عنوان 26 درصد كتاب كمك درسي و آموزشي نيز منتشر شد.
بنابراين حضور در بازار كتاب را فراموش نكنيد.

فرهنگ۲
كانون حافظان وحي
كانون حافظان وحي تشكيل مي شود. فرهنگسراي اقوام به مناسبت ماه رمضان و با هدف سازماندهي مناسب حافظان كلام الهي اقدام به تشكيل اين كانون كرده است. طبق اعلام روابط عمومي فرهنگسراي اقوام، اين كانون براي استفاده اهالي منطقه 17 تشكيل شده. شما هم اگر علاقه داريد در جريان تشكيل كانون حافظان وحي قرار بگيريد، بايد به نشاني: ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران مراجعه كنيد. در ستون فرهنگ امروز چند خط هم براي علاقه مندان خط داريم. فرهنگسراي سالمند اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش خوشنويسي كرده است. و در اين واحدهاي آموزشي هنرجويان با اصول و شيوه هاي تحريري و نستعليق آشنا مي شوند. و بالاخره برپايي نمايشگاه نقاشي و حجم. اين نمايشگاه به مناسبت ماه رمضان از امروز تا 20 آبان در فرهنگسراي دانشجو برپا مي شود. در اين نمايشگاه شما مي توانيد 30 اثر نقاشي و حجم از استاد اني مثل محمد قدرت الله عاقلي، رضا بانگيز و علي قهرماني را ببينيد. نمايشگاه نقاشي و حجم در نگارخانه شفق برپا است. به اين آدرس مراجعه كنيد: خيابان سيد جمال الدين اسد آبادي، خيابان 21، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو.

هوا
هنوز هم...
اولين روز از يك هفته ديگر آغاز شد. همين اول به شما بگوييم كه دل به اين ابرهايي كه دارند در آسمان خودنمايي مي كنند نبنديد، قرار نيست كه امروز هم باراني ببارد و بدن شهر را با آن قطرات زيبايش نوازش كند. 39 روز از آغاز پاييز گذشته يا شايد بهتر باشد بگوييم كه چله پاييز رسيده و فقط ما يك روز باراني داشتيم. ولي هيچ مشكلي نيست ما همچنان چشم به آسمان دوخته ايم و همچنان منتظر مي مانيم تا باران ببارد و ما و همه را خوشحال كند. دماي هوا هم نسبت به ديروز تغيير چنداني نداشته است. درگرمترين ساعات امروز درجه حرارت به 21 درجه سانتيگراد مي رسد و در خنك ترين ساعات امشب درجه حرارت به 11 درجه سانتيگراد خواهد رسيد.

فرهنگ۱
چهل حرف تا خدا
بدون مقدمه مي رويم سراغ خبرهاي امروز. فرهنگسراي اقوام به مناسبت ماه مبارك رمضان و در ادامه فعاليت هاي مذهبي و قرآني اش، كلاس هاي تخصصي حفظ قرآن برگزار كرده است. اين كلاس ها در گروه هاي سني مختلف و زير نظر استادان مجرب با دستگاه هاي پيشرفته حفظ در لابراتوار تخصصي حفظ قرآن فرهنگسرا برگزار مي شود، براي ثبت نام در اين كلاس ها مي توانيد حداكثر تا پانزدهم آبان ماه به نشاني: ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام، واحد آموزش مراجعه كنيد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره  تلفن هاي 6218568 و 6237470 تماس بگيريد. همچنين فرهنگسراي دانشجو با همكاري چند تشكل و كانون دانشجويي به مناسبت ماه رمضان مسابقه دانشجويي حفظ 40 فراز از نهج البلاغه را در سطح دانشگاه هاي تهران برگزار مي كند. دانشجويان براي آگاهي بيشتر از نحوه برگزاري مسابقه و دريافت جزوه ها مي توانند به كانون نهج البلاغه دانشگاه صنعتي شريف، كانون قرآن علم و صنعت، بسيج دانشجويي دانشگاه تهران، بسيج دانشجويي دانشگاه پيام نور تهران و فرهنگسراي دانشجو در خيابان سيد جمال الدين اسد آبادي، خيابان 21، پارك شفق مراجعه كنند.

بازتاب
تله كابين 
احتراما، پيرو درج مطلبي با عنوان حسرت خانواده بلوچ در مورخ 2/7/83 صفحه 22 در آن روزنامه، توضيح ذيل از سوي سازمان عمران و مسكن بنياد جهت تنوير افكار عمومي ارايه مي شود. خواهشمند است نسبت به چاپ اين توضيح اقدام فرمائيد.
به استحضار مي رساند، تله كابين نمك آبرود نه تنها در خاورميانه بي نظير است بلكه به سبب فاصله اندك بين جنگل هاي زيباي مدوبن و دشت نمك آبرود و تلاقي آن با درياي مازندران، اين مجموعه را در تمامي تله كابين هاي دنيا جزو بديع ترين و كم نظيرترين ها نموده است.
طبيعتا چنين ويژگي منحصر به فردي باعث مي شود تا هر مسافري اشتياق به تجربه كردن و سفر با تله كابين را داشته باشد و دقيقا به همين علت است كه سالانه بيش از 5/1 ميليون نفر از آن بازديد مي كنند و گاهي روزي تا 30 هزار نفر متقاضي سوار شدن تله كابين نمك آبرود هستند اما با اين وصف حداكثر ظرفيت تله كابين به لحاظ شرايط ايمني فقط و فقط 3 هزار و 300 نفر در روز است كه نتيجه منطقي آن 26 هزار و 700 نفري است كه طبيعتا نمي توانند از تله كابين استفاده كنند.
طبيعي است كه سرويس دادن به اين همه مشتاق گردشگري در يك وسعت محدود و در يك زمان نه چندان زياد تمهيدات فراواني را مي طلبد.
حال اميد مي رود با راه اندازي خط دوم تله كابين كه با سرمايه گذاري قابل توجهي در حال اجراست بتوان خدمات مطلوبتر و بهتري به مسافران ارايه كرد.
بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي 

ذهن زيبا
رمز تمامي پيروزي ها، اراده است.
روبرتسون
پدر شدن كاري ندارد، پدربودن اما حسابش جداست.
ويلهم بوتسون
انسان، با درس دادن، خود آموزش مي بيند.
پرمود بترا

پايتخت
پكن 
خبري بخوانيد از چيني ها و البته كشور آنها و تسخير رستوران هاي شهر توسط شركت مك دونالد. معاون رستوران هاي زنجيره اي مك دونالد اعلام كرد تا سال 2008 يك هزار رستوران ديگر از اين شركت در سراسر چين داير خواهد شد. براي اولين بار سال 1990 بود كه شعبه اي از اين رستوران در پكن پايتخت چين راه اندازي شد. در حال حاضر 600 رستوران مك دونالد در سراسر چين مشغول به فعاليت هستند.
لندن
چندي قبل خبرهاي گوناگوني مي خوانديم از لندن و البته پارلمان اين كشور. ورود افراد معترض به داخل آن و همچنين ورود يك خبرنگار به داخل آن در حالي كه يك بمب ساختگي و قلابي همراه داشت. اين حوادث ماموران امنيتي را بر آن داشت تا دست به اقداماتي بزنند. روزنامه ساندي تايمز از طرح هايي براي تقويت تدابير امنيتي اطراف پارلمان اين كشور در لندن خبر داد. قرار است با نصب بلوك هاي بتوني، موانع برق دار و حتي يك مانع شناور روي رودخانه تيمز پارلمان را به قلعه اي نفوذناپذير تبديل سازد. اين اقدامات به درخواست مايكل مارتين رئيس مجلس عوام و از بيم حملات تروريستي شبكه القاعده صورت گرفته.
ژنو
خبري هم از ژنو و مقر شركت هواپيمايي سوئيس بخوانيد كه حاكيست: هزينه هاي اين شركت به علت افزايش بهاي نفت، 123 ميليون دلار افزايش يافته است. سوئيس اير براي جبران افزايش هزينه هاي خود تصميم گرفته كه بهاي بليت سفرهاي اروپايي خود را 7 تا 15 فرانك و بهاي بليت سفرهاي غير اروپايي را 20 تا 30 فرانك افزايش دهد.
رباط
شركت خودروسازي رنو فرانسه بخشي از سهام شركت برلي مغرب را خريداري كرد. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره شركت رنو 25 درصد سهام شركت برلي را كه در مونتاژ كاميون فعاليت مي كند، خريداري كرد. ارزش سهام خريداري شده 3 ميليون و 600 هزار دلار اعلام شده است.
پاريس 
شركت نوكيا كه از سازندگان و طراحان تلفن همراه در جهان به شمار مي آيد، در تحقيقي اشاره مي كند مردم جهان بيش از پيش به جاي استفاده از تلفن هاي ثابت حتي زماني كه در منزل هستند يا به تلفن ثابت دسترسي دارند، از تلفن  هاي همراه شخصي شان استفاده مي كنند.بيش از 45 ميليون نفر از شهروندان آلماني، انگليسي، آمريكايي و كره اي به جاي تلفن ثابت تنها از تلفن هاي همراهشان استفاده مي كنند كه بدين ترتيب شايد تا يك دهه ديگر نقش تلفن هاي ثابت بيش از پيش در زندگي كمرنگ تر شود.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |