يكشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۲ - Oct 31, 2004
دعاي روز شانزدهم ماه مبارك رمضان
اَلَّلهُمَّ وَفِّقنيِِ فيهِ لمُوافَقَهِ الاَبرارِ وَ جَنّبني فيه مُرافَقَهَ الاَشرار
و اوني فيه بِرَحمَتكَ الي دار القَرار بالهيَّتكَ يا الهَ العالمَينَ.
اي خدا در اين روز مرا به موافقت «اعمال و افكار» نيكان عالم موفق بدار و از رفاقت اشرار جهان دورگردان و مرا در بهشت دارالقرار به رحمتت منزل ده به حق آلهيت و معبوديتت اي خداي عالميان.
امروز با حافظ
كه آن شكاري سرگشته را چه آمد پيش
دلم رميده شد و غافلم من درويش
كه دل به دست كمان ابرويي است كافر كيش
چو بيد بر سر ايمان خويش مي لرزم
بهارستان
بارها خود را در دريا از دست داده ام،
با گوش هاي انباشته از گل هاي چيده ي شاداب
خود را بارها در دريا از دست داده ام،
همچنان كه از دست مي دهم در دل كودكي.
فدريكو گارسيا لوركا _ ترجمه بيژن الهي

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره ورم قوزك پا
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين پرسش كه ورم قوزك پا علامت كدام بيماري است گفته است: اگر در پي نشستن چند ساعته روي صندلي (هواپيما، اتوبوس و اداره) باشد و درد نداشته باشد، امري گذرا و طبيعي است. اگر نتيجه ضربه و جراحت قديمي هم باشد باز طبيعي و عاري از نگراني است. در مورد زنان حامله هم امري نسبتاً طبيعي و حاكي از بالا بودن فشار خون است. اگر ناحيه متورم حساس باشد احتمال لخته شدن خون در يك وريد (سياهرگ) عمقي مي رود. اگر تورم قوزك توأم با دشواري تنفس و همراه سرفه (هنگام دراز كشيدن) باشد علامت جمع شدن مايع در ريه است. عوارض جانبي برخي داروهاي مصرفي نيز ممكن است به تورم آن قسمت از پا بيانجامد. چنانچه تورم همراه با درد باشد ممكن است نشانه چند نوع بيماري از جمله نقرس باشد كه بايد به دكتر برويد.

نگارستان
005265.jpg
تاكنون جاي آثار هنري ايران در ستون نگارستان همشهري خالي بود، اما از اين پس مي كوشيم هر هفته چند تابلوي نقاشي ايراني را از گنجينه موزه هاي تهران در اين ستون معرفي كنيم. ايده معرفي نقاشي هاي ايراني را مديون آقاي دكتر عباس ملكي هستيم و در تهيه عكس ها و مطالب از همكاري  آقاي جواهري، رئيس موزه دفينه تهران و آقاي ابراهيمي بهره مند بوده ايم. همچنين بخش قابل توجهي از اطلاعات مربوط به تابلوها را از بررسي هاي كارشناسانه آقاي آيدين آغداشلو در مورد تابلو ها به دست آورده ايم. مطالب مربوط به آثار ايراني ستون نگارستان را همكارمان مهتاب صفرزاده خسروشاهي تهيه كرده اند بد ين وسيله از همه آنها سپاسگزاري مي كنيم و اميدواريم معرفي آثار ارزشمند هنر ايران زمين مورد توجه خوانندگان علاقه مند همشهري قرار گيرد. اين معرفي را از تابلوهاي موجود در گنجينه موزه دفينه آغاز مي كنيم و اميدواريم در آينده آثار موجود در ساير موزه هاي تهران را نيز مورد بررسي قرار دهيم.
۱. نام اثر: شاه سليمان صفوي در حال شكار
۲. هنرمند: ابراهيم صفوي؛ از امضاء نقاشي پيداست كه برادرزاده شاه سليمان صفوي بوده است. ا ز اين هنرمند نمونه كار ديگري به دست نيامده و نبايد او را با «سلام علي ابراهيم» اشتباه كرد چرا كه او امضايي ديگر دارد. امضاء ابراهيم صفوي از اين قرار است: نازدست و سم اسب عموي تا جدارم فدوي ابراهيم صفوي
۳. مشخصات اثر: شاه سليمان صفوي در حال شكار/ گواش؛ آبرنگ و آب طلا روي كاغذ/ اواخر قرن يازدهم و نيمه اول قرن دوازدهم هجري قمري/ ۳۰ط ۳۶ سانتي متر/ اثر در اصفهان كار شده است.
اين تابلو منحصر به فرد ارزيابي شده است و از شاهكارهاي اواخر عهد صفوي به شمار مي آيد. نظير آن در دنيا بسيار كم و شايد در حد سه يا چهار اثر باشد. اين اثر از جهت تاريخي و هنري بسيار ارزشمند است.اثر تزئين دارد و نوع تزيين آن «تشعير» است. در اين روش حاشيه صفحه هاي كتاب يا مرقع با نقش حيوانها، مرغ و گياهان آرايش مي شود. اين روش از اوايل قرن دهم هجري (شانزدهم م) در ايران رايج شد. اغلب تزيين ها به رنگ طلايي بر صفحه لاجوردي بوده است.
۴. سبك اثر: مينياتور (ريزنگاري؛ اصطلاحي است براي توصيف آثار (عمدتا تك چهره) در اندازه بسيار كوچك؛ ولي به هنر تصويرسازي و تذهيب كتاب هاي خطي نيز اطلاق مي شود. در اين سبك هنرمند با حداكثر ظرافت كار كرده و تا حد ممكن ريزه كاريها و جزئيات را دقيقا نقاشي مي كند. اين هنر؛ از قرن نهم ه.ق (پانزدهم ميلادي) در ايران متداول شد. نكته مهم اينكه رنگ در اين هنر جنبه تزييني داشته و طراحي و نقاشي ريزه كاريها مدنظر است.
۵. محل نگهداري اثر: موزه دفينه تهران

برگي از تاريخ
روزي كه اصفهان به دست اعراب مسلمان افتاد
۳۱ اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است:در سال ۱۹۱۴ (آبان ۱۲۹۳) دولت وقت ايران در قبال جنگ قدرت هاي اروپايي «بي طرفي» خود را اعلام داشت. در اعلاميه بي طرفي ايران چنين آمده بود: از آنجا كه ايران با همه ممالك متخاصمه دوستي دارد در قبال منازعات آنها بي طرف خواهد ماند. ولي اين بي طرفي عمدتاً به دليل ضعف نظامي ايران مورد احترام قرار نگرفت. در سال ۱۳۰۴ هجري خورشيدي در پي يك رشته تظاهرات چهار روزه در تهران و شهرهاي ديگر كه تظاهركنندگان درخواست خلع قاجاريه از سلطنت را كرده بودند مجلس طرح نمايندگان مبني بر خلع اين دودمان مغول تبار را تصويب كرد. در سال ۱۹۷۱ مبادلات بازرگاني ميان ايران و جمهوري توده اي چين آزاد شد. درسال ۱۹۸۴ بانو گاندي دختر نهرو كه چهار بار نخست وزير هند شده بود توسط دو تن از محافظانش ترور شد.اينك برگ امروز: ۳۱ اكتبر سال ۶۴۱ ميلادي شهر اصفهان به تصرف اعراب مسلمان در آمد. اين اعراب قبلاً در نهاوند لشكريان يزدگرد سوم را شكست دادند و او را به شرق ايران عقب راندند. در جنگ اصفهان (سپاهان) پادگان اين شهر به فرماندهي «استندر» كه موفق به دريافت كمك و نيروي تقويتي از يزدگرد كه خود در حال فرار بود نشده بود شكست خورد. اعراب به دليل وجود چند آبادي و شهرك پر درخت و سرسبز با فاصله اي كم از اصفهان، اين مجموعه را «شهرستان» خواندند. بزرگترين پادگان نظامي ايران در دوران ساسانيان در اصفهان قرار داشت.
www.iranianshistoryonthisday.com

مجلس بزرگداشت مرحوم علي اكبر غفاري
مجلس ترحيم محقق و حديث شناس برجسته جهان تشيع و خدمتگزار بزرگ مكتب اهل بيت عليهم السلام مرحوم علي اكبر غفاري روز دوشنبه ۱۱/۸/۸۳ از ساعت ۳۰/۱۳ تا ۱۵ در مسجدالغدير (بلوار ميرداماد) برگزار مي شود.

سينماي ايران در رديف ۳ كشور پيشتاز جهان قرار گرفت
سينماي  ايران  در رديف  سه  كشور پيشتاز صنعت  فيلم  در رويدادها و مجامع بين المللي  قرار گرفت .
معاون  سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  به ايرنا گفت : توفيق  سينماي  ايران  با دريافت  بيش  از ۱۱۰ جايزه  بين المللي  در سال  گذشته  بستري  براي  ارتقاي  اين  حوزه  به  قله هاي  افتخار شد.
محمدمهدي  حيدريان  افزود: سينماي  ايران  همچنين  از نظر توليد از رتبه  بيست  و پنجم  جهاني  به  رتبه  دهم  ارتقا يافت  و اميد مي رود با اجراي  دقيق برنامه  پنج  ساله  سينمايي ، در اين  عرصه  نيز در رديف  كشورهاي  پيشتاز قرارگيريم .
معاون  وزير ارشاد به  فعاليت هاي  انجام  شده  در حوزه  سينما اشاره  كرد وادامه  داد: ۲۴ سالن  در طول  يك سال  گذشته  به بخش  نمايش  افزوده  شد ودر زمينه جذب  مخاطب  نيز بررسي ها نشانگر رشد است .
حيدريان ، راه اندازي  شبكه  فروش  مكانيزه  محصولات  فرهنگي  و ايجاد امكانات نوين  فني  درسينما را از ديگر دستاوردها و برنامه هاي  معاونت  سينمايي  عنوان كرد.
معاون  سينمايي  وزارت  ارشاد، حضور فيلم سازان  خلاق ، متعهد و پرتلاش  را عامل موفقيت هاي  سينماي  كشور درداخل  و خارج  دانست  وخواستار تعامل  جدي  سينماگران در برنامه ها شد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
آگاه شدن از تفكر سياسي فرد، از طريق اسكن مغز
۲۹ اكتبر (پريروز) رسانه هاي آمريكا گزارشي به قلم «پال الياس» را منتشر كرده بودند كه نشان مي داد با به كار بردن تكنولوژي اسكن مغز و «ام.آر. آي» مي توان تفكر سياسي فرد و تمايل او را به احزاب و در نتيجه نامزدهاي انتخاباتي و هواداري شان را از افراد صاحب فكر و مشي ويژه تشخيص داد. از اين تكنولوژي سال ها بود كه براي تشخيص بيماري هاي مغز و حافظه از جمله آلزايمر استفاده مي شد. با اين تكنولوژي، سليقه و علاقه افراد به غذا و لباس و... را هم مي شود دقيقاً تشخيص داد. اين گزارش پس از تجربه اي كه دانشگاه كاليفرنيا شعبه لس آنجلس انجام داده و نتايج مطلوب به دست آورده تنظيم شده و انتشار يافته است. اين تجربه بر پايه واكنش مغز به آن چه يك فرد به آن تمايل و علاقه دارد و چيزهايي كه مورد علاقه او نيست صورت گرفته است. نياز بخش ويژه مغز هنگام ياد كردن از اشياء، افراد و موضوعات مورد علاقه به اكسيژن، متفاوت از موضوعات و اشياء مورد تنفر و يا عدم تمايل او است. دستگاه اسكن كننده از روي ميزان اين نياز، به «درصد» تمايل فرد پي مي برد و آن را درج و ثبت مي كند. دانشمنداني كه اين تجربه را انجام داده اند تأكيد كرده اند كه نتايج صد در صد دقيق بوده است. بايد دانست كه اين آزمايش فعلاً هزينه مالي سنگين دارد.
درگذشت يك روزنامه نگار افشاگر
پريشب «جان فيني» استاد روزنامه نگاري دانشگاه جورج تاون، يكي از دبيران سابق خبر در نيويورك تايمز و خبرنگار اسبق يونايتدپرس اينترنشنال در ۸۰ سالگي درگذشت. چند افشاگري او كه در تاريخ مطبوعات آمده است نتايج بزرگ داشته از جمله افشاگري او در اين باره كه حمله ناوچه هاي ويتنام شمالي به دو ناوشكن آمريكايي در خليج تونكن كه بهانه بمباران ويتنام شمالي و گسترش جنگ ويتنام قرار گرفت، ساخته و پرداخته كاخ سفيد بود. اين افشا گري باعث تظاهرات عمومي در آمريكا و اعتراض برخي سناتورها شد به گونه اي كه ليندن جانسون رئيس جمهوري وقت از نامزد شدن مجدد در انتخابات سال ۱۹۶۸ صرف نظر كرد. افشاگري چشمگير ديگر او پس از آن بود كه متوجه روابط پنهاني مشاوران علمي فني كاخ سفيد با كارخانه هاي سازنده اسلحه شد. وي در چند گزارش، با ذكر نام و جزئيات كار شرح داد كه اين دسته از مشاوران كاخ سفيد چگونه پس از قبولاندن طرح هاي خود به دولت، به استخدام كمپاني هاي بزرگ اسلحه سازي درآمده بودند. وي در گزارش هايش ثابت كرده بود كه اين كارخانه ها قبلاً اين مشاوران را درجريان طرح هاي پر هزينه و سودآور خود قرار مي دادند و اينان اين طرح ها را به رئيس جمهوري و شوراي امنيت ملي مي قبولاندند. جان فيني كار مطبوعاتي را از سال ۱۹۴۷ پس از گرفتن مدرك روزنامه نگاري از دانشگاه «ييل» آغاز كرد. وي پس از چند سال خبرنگاري، سردبير يك روزنامه محلي در منطقه نيواينگلند آمريكا شد كه يك روز به طور غير منتظره كناره گيري خود را به صاحب روزنامه داد و در مقاله خداحافظي با خوانندگان نوشت: از نظر او روزنامه نگاري چيزي جز خبرنگاري و دنبال كردن رويدادها و كشف حقايق نمي تواند باشد و او خودش را فريب داده بود كه سردبير شده بود. سردبيري، كار يك روزنامه نگار فعال نيست. «جان» سپس به استخدام يونايتدپرس در آمد. كارهاي او در اين خبرگزاري باعث جلب نظر «رستون» شد و او را به نيويورك تايمز برد كه ۳۰ سال در آنجا بود. سپس دانشگاه جورج تاون وي را دعوت به تدريس روزنامه نگاري كرد و به اين كار تا چند ماه پيش كه سرطان گرفت ادامه داد. فيني در عين حال مؤلف چند كتاب سياسي است. يكي از كتاب هاي او درباره گسترش ساخت سلاح هاي اتمي است كه در آن پيش بيني شده بود دير يا زود ملل ديگر نيز به آن دست خواهند يافت. تأليف ديگرش در زمينه مسابقه تسليحاتي است كه در آن نوشته است سلاح هاي اتمي، موشكي و تكنولوژي فضايي بودند كه از يك جنگ بزرگ ديگر در جهان جلوگيري كردند نه تدابير دولتمردان و سازمان هاي جهاني و در صدرشان سازمان ملل.

تأسيس شهرك سينمايي دفاع مقدس در بوشهر
دبير كنگره  سرداران  و دوهزار شهيد استان  بوشهر گفت : براي  فراهم  كردن  بستر ترويج  برنامه هاي  بزرگداشت  شهدا و ايثارگران ، شهرك  سينمايي  دفاع  مقدس  دربوشهر ايجاد مي شود.
سردار حسين  كارگر در گفت  و گو با خبرنگاران  افزود: اين  شهرك  درمجموعه  ۱۰۰ هكتاري  يكي  از مناطق  وابسته  به  منطقه  دوم  نيروي  دريايي  سپاه پاسداران  در بوشهر ايجاد خواهد شد.
وي  با بيان  اين كه  مقدمات  اجرايي  اين  شهرك  آغاز شده  است ، اظهارداشت : باايجاد اين  شهرك  استان  بوشهر دومين  استان  كشور بعد از تهران  است  كه  داراي شهرك  سينمايي  دفاع  مقدس  خواهد شد.
سردار كارگر تصريح  كرد: هم اينك  ۳۲ فيلم  مستند ازمجموع  ۵۰ فيلمي كه  قراراست  در برنامه  كنگره  سرداران  و دوهزار شهيد استان  بوشهر ساخته  شود، آماده شده  است .
به  گفته  وي  اجلاسيه  كنگره  سرداران  و دوهزارشهيد استان  بوشهر در اسفندماه  امسال  با حضور مسئولان  كشوري  و لشكري  در بوشهر برگزار مي شود.

بزرگداشت پابلو نرودا در جشنواره بين المللي شعر
جشنواره جهاني شعر لندن، با برپايي كنفرانس ها و سخنراني ها در مورد اشعار و زندگاني شخصي پابلو نرودا، از اين شاعر شيليايي تقدير مي كند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، در جشنواره جهاني شعر لندن همچنين دون پترسون شاعر انگليسي و برنده جايزه تي اس اليوت، كنفرانسي را در مورد فعاليت هاي اليوت در عرصه نشر در سمت مديريت موسسه انتشاراتي فابر اند فابر ارائه خواهد داد. انتشارات فابر اند فابر در نزد انگليسي ها به ناشر آثار شگفت انگيز شهرت دارد و ماه گذشته برابر با هفتاد و پنجمين سالگرد تاسيس اين انتشاراتي بود. اين جشنواره همچنين شاهد جلسات و شب شعر هاي متعددي با حضور شعرايي از كشور هاي مختلف جهان خواهد بود. امسال دو شاعر فلسطيني يعني سعدي يوسف و مريد البرغوثي نيز از ميهمانان اين جشنواره هستند.
جشنواره شعر لندن از معتبرترين گردهمايي هاي شعري در جهان محسوب مي شود كه در آن شعراي بسياري از قاره هاي مختلف جهان شركت مي كنند. اين شاعران هر كدام نماينده سبك هاي مختلف شعري در جهان امروز هستند و اغلب آنها از ميان كساني برگزيده مي شوند كه در كشورشان از جايگاه شاخصي برخوردار شده يا در سطح جهاني توجهات را به خود معطوف داشته اند. اين جشنواره به ابتكار شاعر بريتانيايي تد هيوز آغاز شد كه تا سال ۱۹۹۸ يعني سال درگذشتش اداره اين جشنواره را به عهده داشت.

خادمان قرآن كريم معرفي شدند
گروه علمي فرهنگي: هيات  داوران  يازدهمين  دوره  نمايشگاه بين المللي  قرآن  كريم  روز شنبه  خادمان  قرآن  را از ميان  مفسران ، مترجمان ، خوشنويسان ، قاريان  و مدرسان  علوم  قرآني انتخاب  و معرفي  كرد.
كميته  انتخاب  و معرفي  خادمان  قرآن  كريم  افراد و سازمان هاي  مختلف  را به  عنوان  خادمان  قرآن  معرفي  كرد كه  اسامي آن به  شرح زير اعلام  شد:«آيت  الله  سيدرضي» - تلاش  در تفسير آيات  الهي  ‎/ مرحوم «علي  اكبرغفاري» - تلاش  در تصحيح  و حديث  شناسي‎/ «علي  موسوي  گرمارودي» - ترجمه  قرآن  كريم  به ويژه  ترجمه  فارسي  ‎/ خانم «فاطمه  سيد خاموشي» - تدريس  علوم  قرآني  و تربيت  شاگردان  ‎/ «احمد حاجي  شريفي» - ترويج  فرهنگ  قرآني‎/ «رحيم  موذن  زاده اردبيلي» - صوت  دلنشين  و خدمات  ارزنده  ‎/ «حاج  كريم  منصوري» - تلاوت  قرآن  تدريس  و اداره  جلسات ‎/ «حبيب  الله  صادقي» - خلق  آثار هنري  و تاليف  كتاب  و مقالات‎/«سيدرضا نجفي» - تاليف  كتاب  و مقاله  ادبيات  قرآني  ‎/ خانم «زنبق» - تفسير قرآن  براي  كودكان  و نوجوانان  ‎/ «شهريار بحراني» - توليد فيلم هايي  با مضامين  قرآني ‎/ «عباس  صالحي» - فيلم هاي  كوتاه  در حوزه  سينماي  جوان‎/ «محمود ماهرالنقش» - هنر سنتي  و كاشي كاري  در مساجد ‎/ «عدنان  الشريفي» - هنرمند خوشنويس  اماراتي  كتابت  قرآن  ‎/«محمد قمرسلطان» - خوشنويس  چيره  دست  پاكستان. 
هيات  داوران  همچنين  از بين  سازمان ها و نهادها، سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي را به  دليل  فعاليت  مستمر در زمينه  تاسيس  بنياد قرآن  به  عنوان  خادم  قرآن  معرفي  كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
كهنسال
كهنسال بود و مورد احترام مردم محل. سايه اش هميشه بر سر همه بود و اهالي دوستش داشتند. اما روزگار كمرش را خم كرده بود و شايد دردي هر روز افتاده ترش مي كرد، وضعش نگران كننده بود. تا اين كه هفته پيش ديگر نتوانست بايستد و درست وسط خيابان افتاد. اهالي با حسرت و اندوه دورش جمع شدند و راه بندان شد .... صداي اره برقي خاموش شد و كاميون شهرداري تنه تكه تكه شده چنار پير را برد. راه باز شد، ماشين ها و مردم رفتند. خيابان ناگهان خالي شد... مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
سوراخ كردن بليت مسافر مرده
لندن: مامور يك قطار در انگليس، بليت مسافري را كه مرده بود سوراخ كرد بدون اينكه متوجه مرگ وي شود. هنگامي كه وي وارد كوپه قطار شد تصور كرد مسافر در حال چرت زدن است به همين دليل بليت او را كه در دستش بود به آرامي سوراخ كرد و كوپه را ترك نمود. اما هنگامي كه قطار به مقصد رسيد، مشخص شد كه مسافر مورد نظر چند ساعت قبل به دليل ايست قلبي مرده است.
سگ هوشمند
واشنگتن: يك سگ تربيت شده صاحب خود را از مرگ نجات داد. اين سگ آموزش ديده بود كه در صورت بيهوش شدن صاحبش گوشي تلفن را بردارد كليد ويژه اي را كه شماره تلفن پليس به حافظه داده شده بود فشار دهد.
از قضا صاحب وي كه با ويلچر تردد مي كرد از روي ويلچر سقوط كرد و بيهوش شد. به همين دليل سگ گوشي تلفن را برداشت و شماره پليس را گرفت و شروع به پارس كردن نمود.
اپراتور نيز كه نسبت به پارس  كردن سگ مشكوك شده بود، ماموران را به محل تماس اعزام كرد. هنگامي كه پليس به منزل فرد معلول رسيد، سگ باهوش در خانه را گشود تا راه ورود ماموران به داخل منزل هموار بشود.
باشگاه بدون آب
سانتياگو: تيم فوتبال يونيورسيداد شيلي كه قهرمان باشگاه هاي اين كشور است حال و روز خوشي ندارد. هفته گذشته سه امتياز از مجموع امتيازهاي اين تيم به دليل پرداخت نكردن حقوق بازيكنانش در موعد مقرر كسر شد.
اما اين پايان  ماجرا نبود چون انشعاب آب باشگاه نيز به دليل پرداخت نشدن قبض آب قطع شده است و به همين دليل بازيكنان اين تيم پس از تمرين كردن نمي توانند دوش بگيرند.
پيش بيني انتخابات توسط ستاره شناسان
دهلي نو: با آنكه نتايج نظرسنجي هاي مختلف در آمريكا، ميزان آراي دو رقيب اصلي انتخابات رياست جمهوري اين كشور را بسيار نزديك نشان مي دهد يكي از ستاره شناسان برجسته كشور هند مدعي شد وضعيت استقرار ستارگان و سياره ها نشان مي دهد كه جان كري در انتخابات پيروز خواهد شد.
به گفته اين ستاره شناس، سياره هايي كه هدايت بوش را به عهده دارند در سايه هستند و به همين دليل او در انتخابات شكست خواهد خورد.
يكي ديگر از ستاره شناسان هندي نيز مي گويد: حتي اگر بوش در انتخابات پيروز شود، موفق به سپري كردن دوره رياست جمهوري خود به طور كامل نخواهد بود.
مارمولك سرخ شده
دهلي نو: ديروز يك تاجر هندي كه با هواپيما به مقصد دهلي نو در حال پرواز بود با صحنه عجيبي مواجه شد.
در حاليكه وي مشغول صرف غذا بود، با يك مارمولك ۵ سانتي متري سرخ شده داخل ظرف غذاي خود روبه رو شد. مقامات اين شركت هواپيمايي نيز براي اينكه از او دلجويي كنند، تاجر را پس از فرود هواپيما در فرودگاه دهلي نو به بيمارستان بردند و آزمايش كامل از وي به عمل آوردند. حتي آنها، مرد شاكي را با يك خودرو آخرين مدل به هتل محل اقامتش رساندند، اما اين مرد دست بردار نيست و قرار است عليه شركتهاي هواپيمايي به دادگاه مراجعه بكند. او حتي مارمولك سرخ شده را نزد خود نگاه داشته است.
دوربين ديجيتال براي سگ ها
توكيو: از اين پس دوستداران سگ در ژاپن قادر خواهند بود، دنيا را از چشم حيوانات مورد علاقه شان تماشا كنند. اخيرا يك شركت الكترونيكي اقدام به فروش نوعي دوربين ديجيتال كرده كه زير گلوي سگها وصل مي شود. قيمت اين دوربين ۳۸ گرمي در حدود ۸۷ دلار است و مي توان از راه دور آنرا كنترل كرد. دوربين فوق قابليت ثبت ۹۰ تصوير، با ۳۵۰ هزار پيكسل را دارا است. پيش بيني مي شود در سال اول، ۱۵۰ هزار دوربين از اين نوع بفروش برسد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و۲۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه  نقش: نمايشگاه خوشنويسي «گلستان حق» آثار گروهي از هنرمندان/ تا ۱۸ آبان/ فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي طبيعت (اشراق) تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* نگارخانه مژده: نمايشگاه نقاشي هاي حجمي گروهي از هنرمندان/ تا ۱۳ آبان/ سعادت آباد، ميدان كاج، سرو شرقي، علامه طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، پلاك ۹۱/ تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه عكس گروهي «شكوه آ سمان شب» / از ۱۰ تا ۱۶ آبان/ خيابان زعفرانيه، كمال طاهري، شماره ۵۰/ تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* گالري گلستان: نمايشگاه تصاويري از سنگ و نقره روي سنگ/ گلي خلعتبري/ تا ۱۵ آبان/ خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري آريا: نمايشگاه گروهي نقاشي/ تا ۱۴ آبان/ خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، شماره ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي روي چوب، شيشه و بوم نيلوفر شيخ عبدالحسيني/ تا ۱۴ آبان/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵

گل و گياه
چايو (پياز كوهي)
005262.jpg
نام علمي: Allium schoenoprasum
خانواده: LILIACEAE
گياه دائمي با ريزوم هاي كوتاه به بلندي ۶۰-۳۰ و گستردگي ۵ سانتي متر مي رسد داراي برگ هاي خوراكي و لوله اي بوده و گل هاي زنگوله اي شكل بنفش كمرنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |