يكشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۲ - Oct 31, 2004
رئيس جمهوري در نهمين يادواره شهيد فهميده و ۳۶ هزار دانش آموز شهيد:
بسيج مظهر قانونگرايي، آزادي و پيشرفت است
005304.jpg
ايسنا: رئيس جمهور گفت: بسيج بايد در همه زمينه ها پيشتاز باشد. بايد همان گونه كه ايمان بسيجي پشتوانه حضور و حماسه آفريني او در جبهه ها مي شد، امروز ايمان و انضباط بسيجي پشتوانه تلاش بسيجيان ما در علم و فرهنگ و اخلاق و سازندگي ميهن اسلامي باشد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي طي سخناني در مراسم نهمين يادواره شهيدحسين فهميده و ۳۶ هزار شهيد دانش آموز و در جمع دانش آموزان دختر بسيجي با تبريك ميلاد امام حسن مجتبي(ع) از ايشان به عنوان امام معصومي كه در حفظ اسلام، انسانيت، شرف و آزادگي، كوشيد نام برد و خاطرنشان كرد كه ايشان با وجود آمادگي براي شهادت و اشتياق به آن، براي اين كه قيام حسيني جاودانه شود، صبورانه ايستاد و تحمل كرد و خون دل خورد و در واقع كاري شجاعانه تر از حضور در صحنه درگيري و شهادت در كربلا انجام داد.
وي با اشاره به اين كه دامنه بسيج فراتر از جنگ است و در جنگ و صلح جايگاه خاص خود را دارد، ادامه داد: يكي از رسالت هاي بزرگ بسيج، آمادگي همه ملت به خصوص جوانان عزيز براي دفاع از انقلاب و دفاع از تماميت ارضي، استقلال و پيشرفت كشور است.
وي با بيان اين كه درباره جنگ و خصوصيات دفاع مقدس فراوان سخن گفته شده است، افزود: به هنگام جنگ دولت ها، وضعيت فوق العاده اعلام و براي همه افراد وظيفه معين مي كنند، سر باززدن از رفتن به جبهه با مجازات هاي سخت روبه رو مي شود و اين رسم همه جنگ هاست. اما در جنگ ما اين گونه نبود و جوانان ما مجبور به رفتن به جبهه نمي شدند، اشتياق فراوان و اصرار جوانان ما براي رفتن به جبهه يكي از شگفت ترين پديده هاي جنگ ما بود كه مي توان ده ها كتاب، فيلم، فرهنگ و ادب و هنر براي آن آفريد.
وي يادآور شد: در جنگ ما يك درگيري جدي ميان سازمان دهندگان جنگ و فرماندهان و جوانان وجود داشت زيرا سعي سازمان دهندگان اين بود كه جلوي نوجوانان را كه با همه وجود داوطلب شركت در جنگ بودند را بگيرند و آن ها را از رفتن به جنگ به دليل سن پايين شان باز دارند و از طرف ديگر نوجوان ما با همه وجود مي كوشيد به هر ترفند و وسيله اي متمسك شود تا به جبهه برود. اين تفاوت جنگ و دفاع ما با جنگ هاي امروز و ديروز دنياست.
رئيس جمهور ادامه داد: نوجوان ما وقتي موفق مي شد به جبهه برسد و به او مي گفتند كه نمي تواند به خط مقدم برود و در عمليات شركت كند، با همه وجود، التماس، زاري و قسم از فرماندهان خود مي خواهد كه او را به خط مقدم جبهه اعزام كنند.
از زيباترين خاطرات جبهه و جنگ تحميلي براي فرماندهان اشتياق نسل جوان براي حضور، فداكاري و دفاع از اسلام و ميهن و حفظ كشور به هنگام اعزام نيروها و هم در جبهه به خصوص در شب هاي عمليات است و اين يكي از ويژگي هاي ممتاز دفاع مقدس است كه نقش اصلي و عمده را در اين حماسه، دانش آموزان داشتند. وي خاطرنشان كرد: ۵۵۰ هزار دانش آموز در زمان هاي مختلف در جبهه ها حضور يافتند و ۳۶ هزار تن از شهيدان عزيز ما از دانش آموزان، اين كبوتران خونين بال عشق و ايمان و آزادي بودند. دانش آموزان ما تنها در جريان دفاع مقدس اين همه عظمت از خود نشان ندادند، بلكه قبل از انقلاب نيز حضور دانش آموزان در عرصه، باعث شادابي حضور مردم شد و امروز نيز اين قشر نقش ممتازي دارند.
005223.jpg
رئيس جمهور با بيان اين كه ركن بسيج و محور و مايه اصلي آن دانش آموزان هستند، به ۴ ميليون دانش آموز در ۳۶ هزار پايگاه بسيج اشاره كرد و خطاب به دانش آموزان بسيجي گفت: عزيزان من، فرزندان پرافتخار ايران اسلامي و نور چشمان رهبر و ملت بدانيد كه دامنه مسئوليت بسيج از جنگ و دفاع بالاتر است. بسيج مظهر تفكر، متانت، علم، اخلاق، ادب، قانون گرايي، آزادي، پيشرفت، زيبايي و عشق مي باشد. وظيفه شما بسيار سنگين است. وقتي مي بينم در عرصه هاي مختلف، بسيج بروز و ظهور ارزنده اي دارد، بر خود مي بالم.
شما ببينيد تعداد زيادي از بسيجيان ما در المپيادها داراي مقامات و موقعيت هاي بزرگي هستند و در عرصه هاي ورزش، ادب و هنر بسيجيان ما بايد پيشتازي كنند.
وي تأكيد كرد: اگر جمهوري اسلامي بايد حفظ شود، بسيج تنها نبايد منتظر باشد تا خداي نكرده، دشمن حمله و او دفاع كند، بلكه از هم اكنون بايد در عرصه علم و دانش تلاش كند تا بتواند با انديشه والاي خود، فرداي ايران اسلامي را از ديگران بي نياز كند. بسيج بايد در همه زمينه ها پيشتاز باشد.بايد همان گونه كه ايمان بسيجي پشتوانه حضور و حماسه آفريني او در جبهه ها مي شد، امروز ايمان و انضباط بسيجي پشتوانه تلاش بسيجيان ما در علم و فرهنگ و اخلاق و سازندگي ميهن اسلامي باشد.
رئيس جمهور با اشاره به نقش و جايگاه ممتاز زنان و دختران از صدر اسلام تا امروز، در انقلاب و در دفاع مقدس، ادامه داد: امروز در عرصه هاي مختلف دختران و زنان ما در بسياري از موارد گوي سبقت را از همتايان پسر خود ربوده اند، خوشحالم كه در كنار نام فهميده ها، بهنام ها و طوفاني ها، نام زنان و دختران مبارز و قهرمان نيز برده مي شود. امروز در كنار نام شهيد حسين فهميده، نام شهيد سحاب خيام، چهره پرحماسه دختر ۱۲ساله سوسنگردي را -كه با همه وجود با دست خالي دشمن را به لابه و عجز درآورد- مي بينيم و نام وي بايد آسمان دل بسيجيان و ملت ايران را روشن كند. مرد و زن ما، دختر و پسر ما، پير و جوان ما همه براي سربلندي ايران اسلامي، تلاش و فداكاري مي كنند.
درود بر شما و درود بر همه جوانان ايران و درود خدا بر ارواح پاك شهيد و دل هاي معزز خانواده هاي شهيدان و آزادگان و جانبازان و ايثارگران.

دانشجويان امروز با رهبر معظم انقلاب ديدار مي كنند
فارس: جمعي از دانشجويان، اعضاي تشكل ها، كانون ها و هيأت هاي مذهبي دانشجويي به همراه نخبگان دانشگاه ها بعد از ظهر امروز با مقام معظم رهبري ديدار مي كنند.
مهران طهماسبي رئيس بسيج دانشگاه هاي كشور با اعلام اين خبر، گفت: در ديدار صميمي دانشجويان با رهبر معظم انقلاب ديدگاه هاي آنان در موضوعات گوناگون دانشجويي در ميان گذاشته خواهد شد.
به گفته طهماسبي اين ديدار از بعد از ظهر امروز شروع مي شود و دانشجويان روزه خود را به همراه حضرت آيت الله خامنه اي افطار خواهند كرد.

مقام معظم رهبري :
اهتمام به ترويج و تعميق زبان و ادبيات فارسي ضروري است
مهر: در شب ميلاد كريم اهل بيت امام حسن مجتبي(ع)، جمعي از شاعران در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي به قرائت سروده هاي خود پرداختند.
در شب ميلاد كريم اهل بيت امام حسن مجتبي(ع)، جمعي از شاعران در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي به قرائت سروده هاي خود در باب انتظار ظهور، عشق به اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام، تجليل از شهيدان، بزرگداشت ارزشهاي معنوي و انساني، و لطافتها و زيبايي هاي جاري در هستي پرداختند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار اهتمام به ترويج و تعميق زبان و ادبيات فارسي را ضروري برشمردند و از ظهور استعدادهاي نو و درخشان در عرصه شعر فارسي ابراز خرسندي كردند .
حضرت آيت ا... خامنه اي، جلسه فرهنگي- ادبي ديشب شاعران را نمادي از پاسداشت شعر و زبان و ادبيات فارسي برشمردند.

كمك ۲۰۰ ميليون ريالي رهبر انقلاب به ايتام و محرومان
فارس: همزمان با خجسته  سالروز ميلاد حضرت امام حسن مجتبي (ع) و آغاز هفته اطعام و اكرام، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي مبلغ يكصد  ميليون ريال جهت كمك به نيازمندان و ايتام، به حساب كميته امداد امام خميني (ره) واريز كردند.
مقام معظم رهبري به مناسبت جشن گلريزان و كمك به محرومان ديه نيز مبلغ يكصد ميليون ريال براي مساعدت به اين محكومان اختصاص دادند.

در حمايت از فناوري بومي هسته اي
فردا دانشجويان به دور سازمان انرژي اتمي حلقه مي زنند
مهر: دانشجويان دانشگاه هاي تهران در حمايت از فناوري بومي هسته اي به دور سازمان انرژي اتمي در تهران حلقه خواهند زد.
جمعي از دانشجويان دانشگاه هاي مختلف تهران، دوشنبه ۱۱ آبان، در حمايت از فناوري بومي هسته اي به دور سازمان انرژي اتمي در تهران، حلقه انساني تشكيل خواهند داد.
اين تجمع كه از ساعت ۱۵ روز دوشنبه آغاز خواهد شد با دو هدف هشدار به بعضي از مسئولين داخلي و نيز دفاع و پشتوانه سازي براي نخبگان نظام براي دستيابي به انرژي صلح آميز بومي هسته اي، انجام خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما دانشجوياني از دانشگاه هاي تهران،  امام صادق (ع)، صنعتي شريف، اميركبير، امام حسين(ع)، بقية الله دانشگاه آزاد اسلامي و برخي دانشگاه هاي ديگر در اين تجمع شركت خواهند كرد.
مدير كل امنيتي استانداري تهران هم در پي درخواست مجوز براي تجمع و تشكيل حلقه انساني دانشجويان در حمايت از فناوري بومي هسته اي به دور سازمان انرژي اتمي اعلام كرد: استانداري تهران به احتمال زياد با اين درخواست موافقت خواهد كرد.
علي تعالي گفت: پس از بررسي برنامه هاي دانشجويان در جلسه امروز در استانداري با درخواست آنان موافقت خواهد شد.

وزير اطلاعات:
هيچ تصميمي در منطقه بدون اراده ايران عملي نيست
ايسنا: علي يونسي، كه جمعه شب در مسجد علي بن الحسين (ع) سخن مي گفت، اظهار داشت: اگر ما نتوانيم اسلام را اسلام نجات بخش معرفي كنيم دشمنان ما اين خلأ دين و روحانيت را با برنامه هاي وسيعي كه دارند، پر خواهند كرد.
وي در ادامه اظهار داشت: آمريكا گفته كه مي  خواهد با مستقرشدن در افغانستان و عراق، خاورميانه را از نو بسازد و همه چيز را آمريكايي كند، براي اين كار خود نيز برنامه هاي وسيعي را پيش بيني كرده است.
وزير اطلاعات ادامه داد: آمريكا فرقه هاي مختلف چيني، هندي و حتي برخي فرقه هاي ايراني را مي برد و محتوا و شكل آن را تغيير و به خورد جواناني كه با مسجد و روحاني قهر كرده اند، مي دهد كه در اين ميان، وزارت اطلاعات اين فرقه ها را شناسايي مي كند و از بين مي برد.
يونسي با بيان اين كه اخيرا انديشه هاي ضداسلامي در كشورهاي مسلمان رواج پيدا كرده است، دليل آنرا احساس خطر آمريكا از دين اسلام و تشيع عنوان كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران در ابتداي كار خود با بيرون كردن شاه از كشور، سيلي محكمي به آمريكا زد و اين امر موجب شد تا آمريكا گروه القاعده را برپا كند، طولي نكشيد كه اين گروه با آمريكا نيز از در جنگ درآمد و اين جنگ نيز به بزرگ ترين شكست آمريكا منجر شد.
وي با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران در افغانستان و عراق دو دشمن بزرگ خود را به دست آمريكا از بين برد و آمريكا را گرفتار كرد، گفت: ما براي از بين بردن اين دو دشمن در منطقه بايد هزينه هاي سنگيني را پرداخت مي كرديم.
اين بازي بسيار پيچيده ايران است كه وقتي آمريكا حمله كرد، جا خالي داد تا سر او به سنگ بخورد؛ به طوري كه يكي از تئوريسين هاي آمريكا، وزارت اطلاعات ايران را نقد كرده و گفته كه بر سر آمريكا كلاه گذاشته است.
يونسي اظهار داشت: آمريكا براي نجات خود به شدت التماس مي كند و از ايران درخواست كمك دارد، بنابراين اين آمريكاست كه به ما نياز دارد، نه ما به او؛ آمريكا در جنگ عراق درسي گرفت كه حداقل تا ۴۰ يا ۵۰ سال ديگر هرگز فكر تصرف هيچ كشور مسلماني را به ذهن خود راه نمي دهد.
وزير اطلاعات ابراز داشت: امروز به لطف خدا هيچ تصميمي در منطقه بدون اراده جمهوري اسلامي ايران عملي نيست؛ يعني كشورهاي منطقه اگر بخواهند تصميمي بگيرند، اول بايد منافع جمهوري اسلامي ايران را تضمين و بعد اقدام كنند.
وي با بيان اين كه ما به انگليسي ها، آلمان ها و كشورهاي اروپايي اعلام كرده ايم كه با اين كه صدام را سرنگون كرده ايد، بگذاريد كشورهاي منطقه امنيت عراق را تأمين كنند، گفت: اگر آنها اين كار را نكنند، عراق به بهشت تروريست هاي دنيا تبديل مي شود.

اخبار كوتاه
آژانس بين المللي انرژي اتمي تأمين سوخت هسته اي را براي ايران تضمين مي كند
ايسنا:  ديلي تايمز به نقل از ديپلمات هايي كه نامي از آنها نبرد، مدعي شد: آژانس بين المللي انرژي اتمي پيشنهاد كرده است، تامين سوخت هسته اي نيروگاه هاي برق هسته اي ايران را تضمين كند تا تهران نيازي به غني سازي اورانيوم نداشته باشد(!)اين روزنامه به نقل از ديپلمات هاي ياد شده افزود: محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به منظور كمك به آلمان، فرانسه و انگليس در مذاكرات شان با ايران كه براي متقاعد ساختن اين كشور به رها كردن برنامه  غني سازي اورانيوم انجام مي گيرد، اين پيشنهاد را مطرح كرده است.
اين گزارش به نقل از يك ديپلمات غربي كه وي را آگاه از مذاكرات ايران - اروپا معرفي كرد، افزود: البرادعي و آژانس بين المللي انرژي اتمي پيشنهاد كرده اند، تامين سوخت ايران را تضمين كنند.وي ادامه داد: ايراني ها كه تاكيد مي كنند برنامه  هسته اي صلح آميز در اختيار دارند، مي گويند اگر قابليت هاي توليد سوخت هسته اي را رها كنند، هرگز به منبع قابل اعتمادي براي تامين سوخت راكتورهاي هسته اي دست پيدا نخواهند كرد.
خبرگزاري فرانسه:اروپا به ايران مشوق هاي فوري ارائه مي دهد
ايسنا: خبرگزاري فرانسه به نقل از فردي كه وي را يك ديپلمات غربي معرفي كرد، گزارش داد: اتحاديه  اروپا در حال بررسي اعطاي امتيازاتي به ايران تا پيش از نشست ۲۵ نوامبر شوراي حكام است، به منظور اين كه تهران را متقاعد سازد برنامه  غني سازي اورانيوم را رها كند، اما واشنگتن از چنين مصالحه اي ناخرسند است.
اين خبرگزاري به نقل از ديپلمات ياد شده افزود: نمايندگان آلمان، فرانسه و انگليس روز جمعه به منظور آمادگي براي نشست بعدي با ايران كه جمعه  آينده برگزار خواهد شد، در پاريس گردهم آمدند و به بررسي اين مساله پرداختند كه به جاي اين كه منتظر بمانند توافقي بلندمدت را با تهران به دست آوردند و طي اين زمان، تهران غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآورد، فورا مشوق هايي را به ايران اعطا كنند.وي ادامه داد: قطعا اروپايي ها نمي خواهند اين روند متوقف شود و پيش نويس توافقي را در خصوص تعليق غني سازي اورانيوم آماده مي كنند.
اين ديپلمات ادامه داد: براي شيرين تر كردن معامله، اروپايي ها به اعطاي امتيازات اندكي به ايران فكر مي كنند.اين گزارش ادامه داد: اين امتيازات تضمين حق ايران براي در اختيار داشتن فناوري هسته اي صلح آميز، تعهد براي حمايت از ايران در دستيابي بين المللي به سوخت هسته اي و ارايه  تضمين هايي فوري براي پيشنهاد اروپا مبني بر كمك به ايران در جهت دستيابي به راكتور تحقيقاتي آب سبك است و اين در صورتي است كه ايران ساخت راكتور آب سنگين را رها كند.
اين خبرگزاري افزود: اروپايي ها همچنين حاضر خواهند بود به جاي اين كه مساله  هسته اي ايران همچون نشست هاي پيشين به صورت ويژه در دستور كار شوراي حكام باشد، با اين پرونده به صورت «مقتضي» برخورد شود.
اين گزارش به نقل از ديپلمات غربي ياد شده افزود: آمريكا به طور غيررسمي به اروپايي ها گفته است كه فكر مي كند، اعطاي اين امتيازات گام سودمندي نخواهد بود. وي همچنين گفت: اما واشنگتن همچنان موضعش مبني بر كم اظهار نظر كردن در اين باره را حفظ مي كند.
خبرگزاري فرانسه به نقل از يك ديپلمات ديگر افزود: ايراني ها در نشست روز چهارشنبه  هفته  گذشته در وين آشكارا به اروپايي ها گفتند كه در ازاي همكاري چيزي فوري را طلب مي كنند.
روسيه و ايران با حضور كشورهاي خارجي در خزر مخالفند
ايسنا: اينترفاكس به نقل از سفارت ايران در مسكو گزارش داد: ايران نمي خواهد كشورهايي كه عضو منطقه نيستند در امور خزر مشاركت كنند.
اين خبرگزاري روسي ادامه داد: اين مساله روز (جمعه) در ديدار مهدي صفري، نماينده ويژه رئيس جمهور ايران در امور خزر و ايگور ساولسكي، نماينده وزارت امور خارجه روسيه مورد بحث قرار گرفت.براساس اين گزارش سفارت جمهوري اسلامي ايران در مسكو در بيانيه اي مطبوعاتي اعلام كرد، روسيه و ايران بر مخالفت با حضور كشورهاي غيرمنطقه اي در امور خزر تاكيد دارند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |