يكشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۲ - Oct 31, 2004
بعد از احمدآباد نوبت به باغستان و گرمدره رسيد
اعتراض شهردار تهران
به انتزاع غيرقانوني بخشهاي تازه
از منطقه ۱۸
دكتر احمدي نژاد: دو سال قبل گفتند تهران يعني از ساوجبلاغ تا فيروزكوه
اما حالا هر روز يك تكه از شهر را متنزع مي كنند
گروه شهري: در پي هشدارهاي شوراي اسلامي شهر تهران درخصوص جدا شدن بخش هايي از حريم شهر تهران بر اثر اقدامات غير قانوني وزارت كشور، دكتر احمدي نژاد شهردار تهران در جمع خبرنگاران با صراحت تأكيد كرد: جداسازي بخش هايي از حريم شهر تهران از جمله در گرمدره و باغستان در جنوب غربي تهران علاوه بر دامن زدن به ساخت و سازهاي بي رويه، نابودي زمين هاي كشاورزي، باغات و درگيري و تنش، بحران هايي ايجاد مي كند كه دولت هاي آينده نيز از عهده حل آنها بر نخواهند آمد.
براساس اين گزارش اخيرا با تصويب درخواست وزارت كشور در كميسيون سياسي و دفاعي هيأت دولت (۳۰/۶/۸۳) مبني بر انتزاع دو روستاي باغستان و گرمدره از حريم منطقه ۱۸ و الحاق آن به شهريار و كرج موجب بروز واكنش ها و چالش هاي جدي بين كارشناسان حوزه شهرسازي و مسكن نسبت به عواقب اين مصوبه شد كه بخش هايي از آن چهارشنبه هفته گذشته به نقل از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در صفحه ۳ همشهري به چاپ رسيد.
در اين باره خبرنگار ما به نقل از دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران مي نويسد :متاسفانه ديدگاهها و مباني نظري بخشي از مديران كشور متناسب با تحولات مديريتي تغيير مي كند به طوري كه ۲ سال قبل طرح مديريت واحد مجموعه شهر تهران از ساوجبلاغ تا فيروزكوه تصويب مي شود اما به محض تغيير مديريت، با رأي و خواسته مردم، همان كساني كه اين مصوبه را تصويب كرده بودند يكباره ۱۸۰ درجه عكس آن عمل مي كنند.
وي ادامه داد: از طرف ديگر طرح جامع و تفصيلي شهر تهران مصوب سال ۷۰ شوراي عالي شهرسازي و معماري كه تعيين كننده حريم قانوني شهر تهران است، ناديده گرفته شد، و طبق مصوبه جديد وزارت كشور شهرهاي جديد چهار دانگه، باغستان، گرمدره و احمدآباد مستوفي را تكه تكه از شهر تهران جدا مي كند.
احمدي نژاد تأكيد كرد: ما از اينكه حتي دورترين روستاهاي به لحاظ برخورداري به سطح شهرهاي كشور نزديك شوند، استقبال مي كنيم، اما اين اقدامات بايد تابع اصول علمي و شهرسازي باشد نه اينكه با صدور اجازه ساخت وساز بي رويه در حريم موجب تهديد زمين هاي مستعد كشاورزي، باغات، فضاهاي سبز و بروز انواع درگيريها و تنش هاي مرزي بين مناطق همجوار با شهر تهران باشيم كه بعدها چند دولت هم از عهده حل عوارض اين معضلات برنيايند.
احمدي نژاد افزود: طبق قانوني كه در سال ۱۳۷۲ به تصويب رسيده بود مقرر شد، طي ۳ ماه مسئولين ذيربط ابتدا محدوده حريم تهران و بعد شهرهاي همجوار را روشن كنند اما درست بعد از ۱۰ سال تعلل بطور ناگهاني و يك طرفه و همزمان با دوره جديد مديريت شهري بدون مشورت با اعضاي شوراي شهر و شهرداري تهران اقدام به انتزاع بخش هايي از حريم تهران كردند.
خبرنگار ما همچنين به نقل از مجيد شايسته _ شهردار منطقه ۱۸ نسبت به عواقب تأسيس ۲ شهر جديد در حريم شهر تهران هشدار داد و اعلام خطر كرد.
وي مي گويد: ما موظفيم تا زماني كه قانونا حريم در اختيار شهرداري تهران باشد زمين هاي كشاورزي و باغات را از خطر نابودي و احداث غيرمجاز مراكز صنعتي، تجاري و مسكوني حفاظت كنيم.وي از خبرنگاران خواست به عنوان نمونه از حريم شهر تهران (احمدآباد مستوفي) كه از ۶ ماه گذشته بحث جدايي آن از تهران مطرح شده بازديد كنند تا از نزديك نابودي زمين هاي كشاورزي و باغات را مشاهده كنند.
وي همچنين خبر داد: حداقل در باغستان و گرمدره طي چند روز گذشته قيمت زمين تا ۳ برابر و ساخت و سازهاي غيرمجاز به شكلي بي رويه افزايش يافته است كه به دنبال ممانعت پرسنل شهرداري منجر به درگيري و ضرب و جرح عوامل شهرداري و بستري  شدن آنها در بيمارستان شده است.
به گفته شهردار منطقه ۱۸ قطعا وقتي شهر جديدي تأسيس مي شود شهرداري آن شهر براي تأمين منابع مالي و خدمات رساني به شهروندان خود نياز به منبع درآمد در قالب دادن مجوز ساخت و ساز دارد كه اين امر جز با تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي و باغات ميسر نيست كه اين بزرگترين زنگ خطري است كه تهران را تهديد مي كند چرا كه دالان تنفسي تهران بايد حفظ شود و تلاش شهرداري تهران طي ساليان گذشته با صرف ميلياردها تومان هزينه، جلوگيري از اينگونه اقدامات بوده است. اين در حالي است كه طبق قانون تا ۱۲۰ كيلومتري شهر تهران هيچگونه مركز صنعتي نبايد احداث شود.
وي گفت: سازمان بازرسي كل كشور در حال پيگيري وضعيت و اقدامات دلالان و زمين خواراني است كه در جريان مصوبات اخير در حريم شهر تهران فعال شده اند و به دنبال كسب تغيير كاربري اراضي حريم و سودهاي ميلياردي هستند.
شايسته با اشاره به اقدامات ۲ نفر از مسئولين ذي نفوذ كشور تصريح كرد كه آنها با خريد ۴۲ هكتار زمين، وارد اينگونه بازيهاي تاسف بار شدند.

سهم حمل و نقل همگاني تهران در برنامه چهارم به بيش از ۵۰ درصد مي رسد
استانداري از اقدامات شهرداري
تهران در زمينه حمل و نقل حمايت مي كند
005235.jpg
اقدامات شهرداري تهران در زمينه حمل و نقل و احداث منوريل مورد حمايت استانداري است؛ به اين شرط كه مراجع قانوني اين اقدامات را تصويب كنند.
دكتر علي اكبر رحماني، استاندار تهران، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا تصريح كرد: استانداري تهران به عنوان يك چالش عمده، بحث حمل و نقل را مدنظر داشته و هميشه مدافع بهبود وضعيت حمل و نقل در تهران بوده؛ به همين منظور در دو بودجه  اي كه بعد از انحلال شوراي شهر اول تهران، به تصويب رساند، به بحث حمل و نقل توجه  اي ويژه معطوف داشت.
به اعتقاد استاندار تهران، منوريل يك مجموعه فني است و بايد با توجيه لازم در شوراي حمل و نقل كشور همراه باشد و رسيدگي به اين موضوع نيز در دستور كار اين شورا قرار دارد. در حالي كه كارشناسان و صاحبنظران ترافيك مهمترين راهكار حل معضل ترافيك تهران را در توسعه سيستم حمل و نقل عمومي و تشويق مردم به استفاده از آنها به جاي خودروي شخصي مي دانند، دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور از توجه ويژه دولت، مجلس و وزارت كشور به افزايش سهم حمل و نقل عمومي خبرداد و گفت: بر اساس تعاملات صورت گرفته ميان، مجلس، دولت و وزارت كشور با تصويب اعتبارات لازم به صورت فاينانس تا پايان برنامه ۵ ساله چهارم توسعه سهم اتوبوسراني و انواع قطارهاي شهري در سفرهاي روزانه مردم از مرز ۵۰ درصد خواهد گذشت.
مهندس رئوفي تصريح كرد: در دي ماه گذشته وزير كشور پيشنهادي را مبني بر اجازه تخصيص فاينانس به شهرداري ها به منظور رفع مشكلات حمل و نقل عمومي شهري ارائه داد كه خوشبختانه در برنامه چهارم توسعه مصوبات خوبي در اين زمينه در نظر گرفته شده و اميدواريم با توجه به اين هماهنگي ها در برنامه ۵ ساله آينده سهم حمل و نقل همگاني به ۵۰ درصد از كل سفرهاي روزانه شهرها برسد.

نگاه
خط فقر در تهران: در آمد ۲۲۰ تا ۲۴۰ هزار تومان در ماه
داوود كاظمي
005226.jpg

تقدير شهردار از ورزشكاران
005241.jpg
ورزش باستاني آميزه اي از هنر، حماسه، پهلواني، جوانمردي و در راستاي حفظ سلامتي و بهداشت جامعه است.
دكتر احمدي نژاد شهردار تهران در مراسم جشني كه به مناسبت گراميداشت ميلاد با سعادت امام حسن مجتبي (ع) در زورخانه باشگاه شهداي طوقاني بر پا شده بود همچنين خاطرنشان ساخت: چهره هاي شاداب، نوراني و بازوان سترگ پهلوانان و پيشكسوتان ورزش باستاني مايه اميد و غرور ملي است.
در اين مراسم شهردار تهران از تمامي پهلوانان، پيشكسوتان و مرشدان كه چراغ  ورزش هاي باستاني را روشن نگاه داشته اند، قدرداني كرد.

معاينه فني خودرو
005232.jpg
كارشناس ارشد ستاد محيط زيست و انرژي شهرداري تهران گفت: در حال حاضر فقط از ۲۰ درصد از ظرفيت مراكز معاينه فني خودرو استفاده مي شود.
به گزارش آنا به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس محسن ميرمحمدي با انتقاد از عدم مراجعه دارندگان خودروهاي مستهلك و فرسوده به اين مراكز، گفت: در حال حاضر شش مركز معاينه فني خودرو در سطح شهر تهران وجود دارد كه با توجه به حجم انبوه خودروهاي آلاينده، استقبالي از سوي صاحبان اين قبيل خودروها براي معاينه فني وسيله نقليه شان در اين مراكز وجود ندارد.

تملك اراضي در طرح هاي شهرداري
005238.jpg
معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت: حدود ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي خريد املاك واقع در طرح جهت احداث بزرگراه ها مورد نياز مي باشد.
مهندس علي آبادي با اشاره به اين كه طي يكسال و نيم گذشته حدود ۸۵ هكتار زمين به منظور احداث بزرگراه ها خريداري شده است، تصريح كرد: امسال بودجه در نظر گرفته شده براي خريد املاك واقع در طرح، حدود ۱۰۰ ميليارد تومان است كه با توجه به ضرورت احداث بزرگراهها مقرر شده اين رقم تا ۳۰۰ ميليارد تومان افزايش يابد و در اين صورت نيمي از املاك واقع در طرحهاي شهرداري خريداري مي شوند.

روز دوشنبه و با حضور شهردار تهران:
شاخه غربي ادامه بزرگراه نواب صفوي مورد بهره برداري قرار مي گيرد
شاخه غربي ادامه بزرگراه نواب صفوي روز دوشنبه ۱۱ آبان ماه با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران به صورت رسمي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
بزرگراه نواب صفوي اولين بزرگراه درون شهري است كه شمال تهران را از طريق مركز شهر به بزرگراه آزادگان و بزرگراه ساوه و از آن طريق به مرقد مطهر امام (ره) و فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) متصل مي كند.
اين بزرگراه كه با هدف تكميل شبكه بزرگراهي درون شهري ساخته شده، پس از ميدان حق شناس به دو شاخه غربي و شرقي تقسيم شده است كه شاخه غربي بزرگراه به طول ۲۴۰۰ متر در دو باند رفت و برگشت به عرض ۱۲ متر و كندرو شمالي و جنوبي دسترسي محلي ايجاد شده است.
انتهاي اين بزرگراه به ميدان نعمت آباد متصل خواهد شد كه پس از اجراي بزرگراه نور و تقاطع هاي مربوط، ارتباط شريان شمالي و جنوبي نواب _ چمران با بزرگراه هاي برون شهري تهران _ قم و تهران _ ساوه به صورت مستقيم خواهد بود

با هدف كاهش سفرهاي درون شهري
الگوي پيك بادپا در نقاط مختلف كشور پياده مي شود
005229.jpg
باتوجه به افزايش ترافيك درشهرهاي مختلف به ويژه كلان شهرهاي كشور، با هدف كاهش سفرهاي درون شهري الگوي پيك بادپا در نقاط مختلف كشور پياده شده و به مورد اجرا درمي آيد.
مهندس علي اكبر گلرخي مديرعامل شركت حمل و نقل كالاي تهران (پيك بادپا) تصريح كرد: به منظور اجراي الگوي پيك بادپا در مرحله نخست هفت كلان شهر و در مرحله بعد ساير شهرهاي بزرگ كشور هدف گذاري شده اند.
وي با اعلام اين كه مذاكراتي به منظور پياده كردن الگوي پيك بادپا در مشهد مقدس صورت گرفته خاطرنشان كرد: درحال حاضر نيز در پايانه هاي مسافربري تهران ايستگاه هاي پيك بادپا استقرار دارند. ايستگاه هاي مستقر در ترمينال ها علاوه بر اين كه محموله هاي ارسالي از اقصي نقاط كشور را در پايانه هاي سه گانه مسافري و پارك سوار بيهقي جابه جا مي كنند، كار تحويل اين محموله ها به مبادي موردنظر در داخل شهر تهران را نيز انجام مي دهند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |