شنبه ۷ آذر ۱۳۸۳
نظرسنجي از دانشجويان دانشگاه هاي شهر تهران
دانشجويان چه مي گويند؟
006798.jpg
براساس آخرين آمار منتشر شده توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، در سال ۱۳۸۱ بالغ بر يك ميليون و ۵۳۳ هزار نفر دانشجو در دانشگاه هاي روزانه، شبانه، معادل و نيمه حضوري به تحصيل اشتغال داشته اند كه اين رقم با رشد متوسط سالانه اي معادل ۷/۱۱ درصد در طي يك دوره ۱۴ ساله (۶۷-۸۱) مواجه بوده است.
از اين ميزان دانشجو سهم دانشگاه آزاد ۵۹ درصد، سهم دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معادل ۳۵ درصد و سهم دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي معادل ۶ درصد مي باشد كه البته اين تعداد دانشجوي در حال تحصيل تنها شامل حداكثر ۱۰ درصد مشتاقان تحصيل و پشت كنكوري هاي دانشگاه ها مي باشد.
متأسفانه پيروي از الگوهاي غلط در ميان جوانان و تلاش و فشار مضاعف والدين به ادامه تحصيل فرزندان، هم اينك روند ادامه تحصيل در دانشگاه ها را به يكي از بزرگترين استرس هاي اجتماعي- خانوادگي مبدل كرده است.
آمارهاي موجود بيانگر اين نكته مهم و تأمل برانگيز است كه هر چند متوسط پذيرش دانشجو در دو دهه اخير- به ويژه در دانشگاه آزاد كه نزديك به ۶۰ درصد كل پذيرش را بر عهده دارد- رو به افزايش گذاشته است اما از ديگر سو به مشكلات و مسايل پيش روي دانشجويان و به دانشگاه ها نيز افزوده شده است.
به بيان روشن، «محصول نهايي» نظام آموزش عالي كشور هم اينك چه از حيث پذيرش دانشجو در رشته هاي مختلف تحصيلي و چه از حيث توليد نهايي يعني فارغ التحصيلان با نيازهاي واقعي جامعه منطبق نبوده و عدم تزريق عادلانه و واقعگرايانه در اين نوع نظام آموزشي، اين قشر از جامعه را با مسايل متعدد و بغرنج رو در رو ساخته است! صرف هزينه هاي كلان از سرمايه هاي كشور جهت تعليم و آموزش دانشجو بدون توجه به آينده پيش رو از يك سو موجب خسارت هاي كلان اقتصادي شده و از ديگر سو دانشجويان در حال تحصيل را نيز با ابهام روبه رو ساخته است.
پژوهشي كه توسط سازمان ملي جوانان انجام شده است نشان مي دهد كه ۶۸ درصد دانشجويان بر اين اعتقادند نظام آموزش عالي درك روشن و عميقي از واقعيت هاي زندگي انسان در عصر حاضر ندارد و با شرايط فعلي نمي تواند جوانان و نخبگان را براي دستيابي به اهداف عملي، انساني و پژوهشي آماده و تربيت كند. سطح متوسط رضايت جوانان از مديريت مراكز آموزش عالي ۳۲ درصد است و ۳۴ درصد آنان گفته اند كه مديران مراكز آموزش از رفتار خلاف قانون و تبعيض، ابايي ندارند.۸۰ درصد پاسخ دهندگان نيز گفته اند كه اساتيد و دانشجويان نخبه كشور تمايل شديدي به مهاجرت به كشورهاي پيشرفته دارند.
آمارهاي موجود نشان داده است كه ۸۰ درصد برگزيدگان المپيادهاي علمي كشور در بهترين دانشگاه هاي خارج از كشور جذب شده اند و حدود ۹۲ درصد آنها به خارج مهاجرت كرده اند. همچنين از مجموع دانشجويان بورسيه در حال تحصيل خارج از كشور هنوز حدود ۱۲ درصد آنان به كشور بازنگشته اند!
اين آمار در كنار آمارها و پژوهش هاي منتشر شده برخي ارگان ها و نهادهاي دولتي و يا غيردولتي، به طور كلي تصويري مبهم و سؤال برانگيز از وضعيت موجود نظام آموزش عالي را نمايان مي سازد.
نتايج حاصل از يك پژوهش پايان نامه دانشجويي نشان داده است كه افت تحصيلي در ميان پسران دانشجو نسبت به دختران بيشتر شده است و دانشجوياني كه از لحاظ خانوادگي، وضعيت اقتصادي و اجتماعي ضعيف تري داشته اند بيشتر دچار افت تحصيلي بوده اند.
همچنين نتايج يك پژوهش ديگر نشان داده است كه ميزان اميد به آينده در بين دانشجويان كاهش يافته و سرخوردگي و انفعال در ميان دانشجويان افزايش يافته است كه از اين ميان مسايلي مانند نااميدي از وضعيت شغلي آينده، ازدواج و افزايش گراني و تورم از جمله نكات مؤثر عنوان شده است .
نتايج يك نظرسنجي دانشگاهي ديگر نشان داده است كه تنها ۵۵ درصد دانشجويان از وضعيت امنيتي خوابگاه خود رضايت دارند كه البته آن هم از لحاظ استانداردهاي قابل قبول رفاهي- بهداشتي عقب است. ضمن آن كه همين ميزان خوابگاه تنها پاسخگوي ۷۰ درصد نياز دانشجويان است. نتايج يكي ديگر از پژوهش ها  كه توسط دفتر برنامه ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي معاونت اجتماعي و فرهنگي وزارت علوم به انجام رسيده است نشان مي دهد كه ۹۶ درصد دانشجويان از شيوع مصرف مواد مخدر و مشروبات الكلي در بين دانشجويان نگران هستند.
هر چند ۸۰ درصد پاسخگويان تاكنون هيچ گونه مشروب الكلي مصرف نكرده اند و ۹۰ درصد آنان مواد مخدر استعمال نكرده اند. اين پژوهش، در كنار آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر تأكيد مي كند كه طي ۷ سال گذشته معادل ۱/۱ درصد معتادان كشور را دانش آموزان و دانشجويان تشكيل داده است.
همچنين بر طبق آمار ديگري از سوي ستاد كل مبارزه با مواد مخدر، ۵/۷۲ درصد جوانان بعد از ورود به دانشگاه با مواد مخدر براي اولين بار آشنا شده اند و نسبت خودكشي ناشي از آسيب هاي اجتماعي در دانشگاه ها رو به فزوني است و اين نسبت در ميان دختران بيش از پسران بوده است.
طبق آمار ۲۰۰ مورد اقدام به خودكشي در جمعيت ۴۵۰ هزار نفري دانشجويان سال ۸۰ - ۷۹ اتفاق افتاده كه ۲۰ درصد آن منجر به فوت شده است و حدود ۱۵ درصد دانشجويان تازه وارد به دانشگاه ها زمينه ابتلا به آسيب هاي اجتماعي از جمله اضطراب، افسردگي و ناهنجاري هاي اخلاقي به ويژه اعتياد و خودكشي را دارند.
گروه پژوهش همشهري از كنار هم گذاشتن اين پژوهش ها و آمارها تنها سعي دارد كه بخشي از واقعيات پيش روي دانشجويان در حال تحصيل و يا فارغ التحصيلان دانشگاهي را پررنگ تر ارايه دهد و به طور حتم بي توجهي و يا كم توجهي به مسايل مورد اشاره نه تنها از حساسيت اين مباحث نمي كاهد بلكه به پيچيده تر شدن آن مي افزايد.
گروه پژوهش مركز مطالعات و تحقيقات همشهري با هدف بررسي مشكلات و مهم ترين مسايل پيش روي دانشجويان اقدام به اجراي طرح نظرسنجي ميداني و مستقيم از دانشجويان چندين دانشگاه در تهران شامل شهيد بهشتي، تهران، شريف، صنعتي اميركبير، علامه طباطبايي، الزهرا، خواجه نصيرالدين طوسي، مركزي آزاد و چند كوي و خوابگاه دانشجويي كرده است.
در اين طرح نظرسنجي كه هدف اصلي و نهايي بررسي وضعيت فعلي روحي- رواني،  بهداشتي، تغذيه اي، خوابگاهي و امكانات رفاهي- ورزشي، كتابخانه اي و نيز سطح آموزشي و علمي و هزينه هاي تحصيلي دانشجويان بوده است، يافته هاي تأمل برانگيزي را نمايان ساخته است.
توجه مسئولان ذي ربط به مسايل و مشكلات نظام آموزشي و يافتن راه كارهاي مناسب براي برون رفت از شرايط موجود مي تواند سطح اميد به تحصيل و اميد به آينده دانشجويان را بهبود بخشد. جزئيات اين طرح نظرسنجي را در پي مي خوانيد:
جنس و وضع تأهل پاسخگويان
از ميان ۲۹۰ نفر دانشجوي پاسخ دهنده به پرسش هاي گروه پژوهش همشهري ۸/۶۲ درصد آنان دختر و ۲/۳۷ درصد پسر مي باشند، كه از اين ميان ۲/۸۷ درصد مجرد و ۸/۱۲ درصد متاهل مي باشند.
مقطع تحصيلي پاسخگويان
معادل ۸۰ درصد پاسخگويان در اين طرح نظرسنجي، دانشجوي مقطع كارشناسي معادل ۱۳‎/۲درصددر مقطع كارشناسي ارشد مي باشند. همچنين معادل ۸/۳ درصد دانشجويان پاسخ دهنده در مقطع تحصيلي دكتري و ۳%درصد نيز در مقطع فوق ديپلم تحصيل مي كنند.
رشته تحصيلي پاسخگويان
از ميان ۲۹۰ دانشجوي پاسخگو به پرسش هاي معادل ۸/۴ درصد دانشجويان در رشته زبان هاي خارجي شامل مترجمي و ادبيات تحصيل مي كنند. معادل ۸/۳۲ درصد آنان در رشته علوم اجتماعي در گرايش هاي مختلف شامل روابط عمومي، ارتباطات، پژوهشگري، برنامه ريزي، مددكاري و نيز رشته هاي مردم شناسي، الهيات، تعاون و رفاه، علوم سياسي، جامعه شناسي، علوم تربيتي، تاريخ، فلسفه، حقوق، فقه و روان شناسي تحصيل مي كنند.
۲/۱۶ درصد دانشجويان نيز در رشته هنر شامل گرافيك، نقاشي،  طراحي لباس، طراحي پارچه، طراحي صنعتي،  صنايع دستي، عكاسي، تئاتر و نمايش، ارتباط تصويري و معماري و شهرسازي و مجسمه سازي تحصيل مي كنند.
معادل ۸/۴ درصد پاسخگويان رشته حسابداري شامل مديريت مالي، دولتي، بازرگاني، آمار و اقتصاد نظري و معادل ۷/۲۹ درصد نيز در رشته فني و مهندسي شامل عمران، شيمي، متالورژي ، پليمر و مواد، كامپيوتر، صنايع، كشاورزي،  برق ، مهندسي پزشكي و IT تحصيل مي كنند. همچنين ۲/۵ درصد در رشته علوم پايه شامل رياضي محض، فيزيك، رياضي كاربردي و ۱/۳درصد نيز در رشته پزشكي و دندان پزشكي و
۴/۳ درصد نيز در رشته بهداشت شامل محيط،  عمومي و حرفه اي در حال تحصيل هستند.
نام دانشگاه
از ميان ۲۹۰ دانشجوي پاسخ دهنده به معادل ۵/۲۴ درصد در دانشگاه شهيد بهشتي تحصيل مي كنند و معادل ۷/۳۰ درصد در دانشگاه تهران در حال تحصيل هستند. معادل ۳/۱۰ درصد در دانشگاه آزاد مركزي تهران، ۳/۸ درصد در دانشگاه شريف، ۶/۸ درصد در دانشگاه اميركبير، ۳/۱۰ درصد در دانشگاه الزهرا، ۹/۶ درصد در دانشگاه علامه طباطبايي و ۳/۰ درصد نيز در دانشگاه تربيت مدرس در مقاطع مختلف تحصيلي، اشتغال به تحصيل دارند.
وضعيت بهداشتي و تغذيه اي دانشگاهتان چگونه است؟
از ميان ۲۹۰ دانشجوي پاسخ گو به اين پرسش گروه پژوهش كه وضعيت بهداشتي و تغذيه اي دانشگاه شما چگونه است؟ معادل ۷/۱۰ درصد آنان پاسخ خوب و مثبت داده اند و معادل ۸/۵۴ درصد نيز وضع بهداشتي و تغذيه اي دانشگاه خود را تا حدي خوب عنوان كرده اند.
در مجموع معادل ۴/۳۰ درصد دانشجويان نيز وضع بهداشتي و تغذيه اي دانشگاه خود را بد و يا خيلي بد توصيف كرده اند.
اين گروه به نامطلوب بودن پخت غذا و غير بهداشتي بودن سرويس هاي بهداشتي و نداشتن نور در اين سرويس ها اعتراض دارند.
وضعيت خوابگاه هاي دانشگاه ها چگونه است؟
معادل ۵/۳۵ درصد دانشجويان پاسخگو در اين طرح نظرسنجي كه در دانشگاه هاي مختلف شهر تهران تحصيل مي كنند اظهار داشته اند كه فاقد خوابگاه مي باشند، اين گروه عمدتاً شامل دانشجوياني بوده كه نيازي به خوابگاه نداشته اند و يا ظرفيت خوابگاه تكميل بوده و امكان پاسخگويي به نياز دانشجو فراهم نبوده است.
معادل ۵/۴ درصد پاسخگويان نيز كه از خوابگاه دانشجويي بهره مند مي باشند عنوان كرده اند كه وضع خوابگاه آنها خوب است، معادل ۹/۳۶ درصد نيز اين وضع را تا حدي خوب توصيف كرده اند.
۵/۱۵ درصد دانشجويان وضع خوابگاه خود را بد و ۶/۷ درصد نيز وضع خوابگاه خود را خيلي بد توصيف كرده اند.
اين گروه از دانشجويان تراكم بالاي دانشجويان نسبت به فضاي خوابگاه و متعاقب آن بروز ناسازگاري هاي فردي و تضاد فرهنگي و نيز بروز برخي ناهنجاري هاي اخلاقي و كمبود سرويس هاي بهداشتي را از جمله مسائل پيش روي خوابگاه خود ذكر كرده اند.
سطح علمي _ آموزشي دانشگاه و استادان چگونه است؟
معادل ۲/۵ درصد دانشجويان پاسخگو به اين پرسش گروه پژوهش كه سطح علمي _ آموزشي دانشگاه شما چگونه است؟ پاسخي نداده اند. معادل ۱/۱۲ درصد آنان در پاسخ به اين پرسش سطح علمي _ آموزشي دانشگاه خود را خيلي خوب و معادل ۸/۵۲ درصد خوب توصيف مي كنند.
معادل ۵/۲۴ درصد دانشجويان سطح علمي _ آموزشي دانشگاه و اساتيد خود را تاحدي خوب و معادل ۵/۵ درصد نيز سطح علمي _ آموزشي دانشگاه و اساتيد خود را بد توصيف كرده اند. اين گروه سطح علمي اساتيد ترم هاي پايين را خيلي كم ذكر كرده اند و برخي كم كاري استاد و يا سختگيري بيش از حد اساتيد را از جمله مشكلات ذكر مي كنند. همچنين كمبود منابع اطلاعاتي و كتابخانه اي و سايت هاي كامپيوتري را از جمله مشكلات دانشگاه خود ذكر مي كنند.
سطح امكانات رفاهي _ ورزشي دانشگاه شما چگونه است؟
معادل ۹/۷ درصد دانشجويان به اين پرسش پاسخي نداده اند و فقط معادل ۸/۲ درصد دانشجويان امكانات رفاهي _ ورزشي دانشگاه خود را خيلي خوب ذكر كرده اند و معادل ۵/۲۵ درصد اين امكانات را خوب و معادل ۹/۳۶ درصد نيز تا حدي خوب توصيف مي كنند.
۹/۲۶ درصد دانشجويان از سطح امكانات رفاهي _ ورزشي دانشگاه خود ناراضي و آن را بد ذكر كرده اند.
وضعيت كتابخانه و منابع مرجع دانشگاه شما چگونه است؟
معادل ۱/۴ درصد دانشجويان شركت كننده در اين طرح نظرسنجي به اين پرسش پاسخي نداده اند و معادل ۷/۱۱ درصد نيز وضع كتابخانه و منابع مرجع دانشگاه خود را خيلي خوب و معادل ۵۰ درصد نيز آن را خوب توصيف كرده اند.
۶/۲۶ درصد دانشجويان پاسخگو نيز اين شرايط را تا حدي خوب و معادل ۶/۷ درصد نيز بد عنوان كرده اند.
اوقات فراغت خود را چگونه مي گذرانيد؟
معادل ۴/۱۳ درصد پاسخگويان به اين پرسش كه اوقات فراغت خود را چگونه مي گذرانيد؟ پاسخي نداده اند و معادل
۵/۴ درصد نيز اظهار كرده اند كه فرصتي براي اوقات فراغت ندارند.
در مجموع معادل ۷/۱۷ درصد پاسخگويان اوقات فراغت خود را در كنار خانواده اعم از تفريح و مهماني هاي خانوادگي و گردش گذرانده و يا وقت خود را در پاي كامپيوتر، سايت گردي ،چت كردن، و يا ورزش مي گذرانند.
معادل ۱/۷ درصد دانشجويان پاسخگو اظهار داشته اند كه در زمان اوقات فراغت خود برنامه خاصي ندارند و عمدتاً اين اوقات به بطالت و يا سيگار كشيدن و يا گردش سپري مي شود و يا در كنار دوستان به گپ زدن و سينما رفتن مي گذرد.
همچنين برخي به مطالعه دروس خود مي پردازند و يا پاي تلويزيون وقت خود را مي گذرانند.
معادل ۴/۱۵ درصد دانشجويان نيز در اوقات فراغت خود ورزش مي كنند و يا به كارهاي هنري شامل موسيقي، نقاشي، طراحي مي پردازند و يا با دوستان خود به نمايشگاه هاي هنري و تخصصي سري مي زنند. در غير اين صورت پاي تلويزيون بوده و يا مطالعه آزاد خواهند داشت.
معادل ۱/۱۳ درصد دانشجويان پاسخگو نيز وقت عمده خود را در اوقات فراغت با دوستان خود سپري مي كنند و در غير اين صورت به مطالعه دروس دانشگاهي و يا مطالعه آزاد اقدام مي كنند و در پاره اي موارد هم برنامه هاي تلويزيون را تماشا مي كنند.
معادل ۸/۲۶ درصد پاسخگويان نيز بخش عمده اوقات فراغت خود را به مطالعه و تحقيقات مربوط به رشته تحصيلي خود و كلاس هاي آموزشي مرتبط مي گذرانند و در برخي موارد اقدام به تدريس و يا به انجام كارهاي فرهنگي، نويسندگي، شعر و امور دانشجويي و هنري مي پردازند.
۵/۶ درصد دانشجويان نيز در اوقات فراغت خود صرفاً به كارهاي هنري و موسيقي و يا مطالعه آزاد مي پردازند.
آيا در كنار تحصيل در دانشگاه، شغلي هم داريد؟
معادل ۶/۶۷ درصد دانشجويان پاسخگو در اين طرح نظرسنجي فقط به تحصيل اشتغال دارند و شغل ديگري ندارند و معادل ۶/۲۸ درصد دانشجويان در كنار تحصيل، شاغل هم هستند كه از اين ميان ۱/۱۳ درصد دانشجويان به شكل پاره وقت شاغل هستند و ۸/۳ درصد پاسخگويان نيز به اين پرسش پاسخي نداده اند.
هزينه هاي تحصيل خود را چگونه تأمين مي كنيد؟
۷/۶۱ درصد پاسخگويان اظهار داشته اند كه والدين شان مخارج تحصيل آنان را تأمين مي كنند.
معادل ۱۰ درصد آنان نيز گفته اند كه (والدينشان) با كمك وام دانشجويي هزينه تحصيل آنان را تأمين مي كنند.
همچنين معادل ۹/۶ درصد دانشجويان گفته اند كه با كمك والدين، وام دانشجويي و داشتن شغل هزينه تحصيل خود را تأمين مي كنند.
معادل ۷/۱۲ درصد دانشجويان پاسخگو نيز ذكر كرده اند كه با داشتن شغل و وام دانشجويي هزينه تحصيل خود را، خودشان تأمين مي كنند.
تنها ۱/۲ درصد پاسخگويان گفته اند كه با وام دانشجويي هزينه تحصيل خود را تأمين مي كنند.
معادل ۱/۳ درصد دانشجويان نيز گزينه ساير را براي تأمين هزينه هاي تحصيلي خود انتخاب كرده اند، اما از نوع آن صحبتي نكرده اند.
وضعيت روحي- رواني دانشجويان چگونه است؟
معادل ۷/۱۰ درصد دانشجويان پاسخگو وضع روحي- رواني دانشجويان را خوب توصيف كرده اند و معادل ۴۱ درصد نيز اين شرايط را تا حدي خوب ذكر كرده اند.
اما در مقابل ۴/۴۳ درصد دانشجويان شرايط روحي- رواني حاكم بر دانشجويان را بد ذكر مي كنند و معادل ۸/۴ درصد نيز به اين پرسش پاسخي نداده اند.
از ميان گروهي كه وضع روحي- رواني دانشجويان را بد ذكر كرده اند به مباحثي مانند معضلات جنسي و ازدواج، سرخوردگي دانشجو، افسردگي، بي هويتي،  بي هدف، بيكاري، عدم اميد به آينده،اعتياد ، مشكلات شخصيتي، تضاد ميان حقيقت با وضع موجود در دانشگاه ها و يا جامعه را از جمله مهمترين مشكلات دانسته اند.
مهمترين مشكلات دانشجويان چيست؟
معادل ۲/۲۲ درصد دانشجويان پاسخگو در اين طرح نظرسنجي مهمترين مشكلات دانشجويان را در شرايط حاضر در وهله اول مسائل روحي- رواني، خاموشي جنبش هاي دانشجويي كشور، دوري از خانواده و عدم دسترسي به خواسته ها و آرمانهاي خود در آينده، تفاوتهاي فرهنگي و اعتياد و سستي و كاهلي دانشجويان و در وهله دوم مشكلات مادي و اشتغال، ازدواج و سپس نامناسب بودن وضعيت رفاهي- بهداشتي دانشگاه و خوابگاه و سخت گيري بيش از حد استادان و يا كم كاري اساتيد و نيز كمبود منابع اطلاعاتي و بالا بودن هزينه هاي تحصيل عنوان كرده اند.
۷/۴۳ درصد دانشجويان نيز در پاسخ به مهمترين مشكلات دانشجويان، اولين گزينه خود را مسائل اقتصادي، اشتغال و ازدواج و دومين گزينه خود را عدم شناخت دانشجويان نسبت به رشته تحصيلي انتخابي خود و سپس كمبود فضاي رفاهي- آموزشي، بهداشتي خوابگاهها و دانشگاهها و تعارض ارزشها و تضاد في مابين محيط آموزشي و دانشگاهي با دانشجويان و درنهايت بالا بودن هزينه هاي تحصيل عنوان كرده اند.
معادل ۸/۱۵ درصد دانشجويان نيز مهمترين مسائل خود را در نگاه اول كمبود فضاي دانشگاهها از لحاظ رفاهي، آموزشي، ورزشي و بهداشتي و مسائل دروني دانشگاهها و مشكلات اساتيد در خصوص پركاري و يا كم كاري آنان ذكر كرده و سپس كمبود برنامه هاي تفريحي و منابع اطلاعاتي و تفكيك دختران و پسران دانشجو را از مشكلات خود ذكر كرده اند و همچنين سخت گيري هاي دانشگاهها درباره پوشش و انتخاب رنگ البسه و بالا بودن هزينه تحصيلي را مهم توصيف كرده اند.
معادل ۷/۲ درصد پاسخگويان نيز سطح علمي اساتيد، سقوط ارزشها و وجود تعارض هاي فرهنگي و ارزشي در ميان دانشجويان و نيز آينده مبهم دانشجويان را از مهمترين مشكلات خود عنوان كرده اند.
۷/۱ درصد آنان نيز فقط به بالا بودن هزينه هاي تحصيل و شهريه و نبودن بن كتاب و خوابگاه مناسب اشاره كرده اند. ۹/۱۱ درصد دانشجويان نيز به اين پرسش پاسخي نداده اند.
امسال بهترين رويداد يا اخبار دانشگاهي
چه بوده است؟
معادل ۹/۳۶ درصد دانشجويان پاسخگو به اين پرسش پاسخي نداده اند و سپس معادل ۳۰ درصد دانشجويان گفته اند كه خبر خوش وجود نداشته، اما خبرهاي بد فراوان بوده است.
معادل ۸/۲ درصد آنان گفته اند كه حضور شخصيتهاي سياسي در دانشگاهشان و اخبار سياسي از جمله نشست رهبري با دانشجويان شهيد بهشتي، حضور شيرين عبادي در دانشگاه الزهرا و اميركبير و آزادي آغاجري از بهترين اخبار دانشگاهي امسال بوده است.
معادل ۷/۰ درصد نيز گفته اند اخبار موفقيتهاي دانشجويان در محافل خبري داخلي و خارجي، ۳/۰ درصد برگزاري همايش ها و كنفرانس ها و اردوهاي دانشجويي را از رويدادهاي خوشايند سال تحصيلي عنوان كرده اند.
معادل ۲/۷ درصد نيز پاسخ داده اند اخبار مربوط به درخشش دانشجويان دانشگاهها و نيز گسترش فضاهاي آموزشي و خوابگاهي و افزايش تسهيلات دانشجويي از رويدادهاي خوشايند محسوب مي شود.
معادل ۷/۹ درصد نيز عنوان كرده اند برگزاري همايش ها و كنفرانس هاي علمي و مباحثات و اردوهاي دانشجويي از بهترين رويدادهاي سال تحصيلي جاري بوده است.
معادل ۴/۴ درصد نيز گفته اند كه افزايش تسهيلات دانشجويي، افزايش امكانات رفاهي و ورزشي،  بهبود فعاليتهاي فرهنگي و هنري در سالنهاي دانشگاهها، حمايت از استعدادهاي درخشان و اجاره دادن دانشكده به پيام نور از رويدادهاي خوب سال تحصيلي جاري بوده است.همچنين معادل ۴/۳ درصد دانشجويان گفته اند تغيير مديريت و رياست دانشگاهشان از اخبار خوشايند بوده و، لو رفتن سؤالات دانشگاه آزاد و قبولي كمتر پسرها نسبت به دخترها در دانشگاهها از اخبار مورد توجه دانشگاه بوده است.
معادل ۴/۱ درصد دانشجويان نيز افتتاح مقاطع تحصيلي جديد در دانشكده خود را از جمله مقطع دكتري ادبيات فارسي و عرب و كارشناسي ارشد علوم سياسي شبانه، دوره دكتري مددكاري اجتماعي، تأسيس مؤسسه تحقيقاتي در دانشگاه شهيد بهشتي و نيز ايجاد كارشناسي ارشد بهداشت حرفه اي را از خبرهاي خوب محسوب كرده اند.معادل ۱ درصد نيز اخبار تحصن و تجمع هاي دانشجويان و معادل
۱/۲ درصد نيز اخبار سياسي دانشجويي را از رويدادهاي قابل توجه ذكر كرده اند.
006795.jpg
006837.jpg
006840.jpg
006843.jpg
006846.jpg
006828.jpg
006831.jpg
006834.jpg
006849.jpg
006855.jpg

نظرسنجي
نظرسنجي در باره بنزين
گروه پژوهش همشهري هفته آينده در باره موضوع بنزين نظرسنجي خواهد كرد. به ما تلفن بزنيد و به پرسش هاي ما پاسخ بدهيد.
۱- نوع و مدل خودروي شما چيست؟
۲- عوامل تعيين كننده شما براي خريد خودرو چه بوده است؟
۳- به چه منظوري خودروي خود را از منزل خارج مي كنيد؟
۴- در طول هفته چند بار باك خودروي خود را بنزين مي زنيد؟
۵- آيا ميزان مصرف بنزين متناسب با كاركرد خودروي شماست؟
۶- مهم ترين عوامل اتلاف مصرف بنزين چيست؟
۷- از ميزان يارانه بنزين اطلاع داريد؟
۸- آيا واقعي شدن قيمت سوخت در بهينه سازي مصرف آن موثر است؟
۹- با كارت هوشمند بنزين به دو شكل دولتي و سهميه اي آزاد موافقيد؟
تلفن: ۲۰۲۱۱۳۰

پژوهش
اجراي طرح هاي نظر سنجي
مركز مطالعات و تحقيقات همشهري، در ادامه گسترش برنامه هاي پژوهشي و نظرسنجي هاي برون سازماني خود، آماده تهيه و اجراي طرح هاي پيشنهادي كليه سازمانها، شركتها و ارگانهاي مختلف است.
درخواست كنندگان مي توانند با تلفن ۲۰۲۱۱۱۶ تماس بگيرند.

اجتماعي
انديشه
دانشجو
سياست
ورزش
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  دانشجو  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |