شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۳
تجربه كشورهاي جهان براي كاستن از وضعيت كسالت بار كلاس هاي درس
بلند فكر كنيد و خميازه نكشيد
007221.jpg
ترجمه : نيلوفر قديري
بسياري از استادان دانشگاه اصرار دارند كه كسالت بار تدريس كنند. آنها تصور مي كنند كه اگر هيجان انگيز تدريس كنند ديگران چنين برداشت مي كنند كه اين استادان غيرعلمي درس مي دهند يا بي هدف پيش مي روند. اما حقيقت آن است كه شرط نخست تدريس تكان دادن احساسات دانشجويان است و نه تفكر آنها. تدريس مطلوب براي بعضي استادان تدريسي است كه پر از اطلاعات خشك و به شيوه اي يكدست و كسالت  بار باشد.
بعضي استادان دانشگاه كلاس هاي درس را به پروازهاي طولاني مدت تبديل مي كنند. وقتي دقايقي از پرواز مي گذرد اكثر مسافران به خواب مي روند. بعضي دانشجويان مي گويند كه برخي از استادانشان به عمد چنان كسالت  بار تدريس مي كنند كه دانشجويان يا درس خود را حذف كنند يا به خواب بروند و به ادامه درس گوش ندهند. چنين استراتژي هم از شعار چشم هاي ناظر مي كاهد و هم كلاس را تحت كنترل كامل استاد درمي آورد.
بعضي دانشگاهها همچون دانشگاه فلوريداي جنوبي و دانشگاههاي آكسفورد و كمبريج درباره تغيير كيفيت كلاس هاي درس و وضعيت كسالت بار آنها پژوهش هايي انجام داده اند. دانشگاه فلوريداي جنوبي در پي انجام چندين طرح تحقيقاتي به اين نتيجه رسيده است كه دانشجويان دانشگاهها و دانشكده ها امروز تا حد زيادي با گذشته فرق كرده اند. در يكي از اين پژوهش ها آمده است، اكثر دانشجويان امروز كسل، بدون آمادگي، بي تكليف و بدون انگيزه سر كلاس حاضر مي شوند. در بخش نتيجه گيري اين پژوهش آمده است، چاره راه مقابله با كلاس هاي درسي كسالت بار دانشگاهها، عمل به اين گفته قديمي است كه: «به من بگو تا من گوش بدهم، به من نشان بده تا من بفهمم، مرا درگير كار كن تا ياد بگيرم.»
يكي از استادان ارشد دانشگاه كمبريج اخيرا در سايت اطلاع رساني اين دانشگاه اعلام كرد، دوسوم دانشجويان او ارزش و لياقت صندلي هايي كه اكنون بر آن نشسته را ندارند. او گفت كه استاندارد كنجكاوي و تمايل به مشاركت در كلاس در ميان دانشجويان تا حد زيادي پايين آمده است. او اعلام كرد كه اكثر همكارانش در اين دانشگاه با او هم عقيده هستند.
اما هر آنچه هست به استادان مربوط مي شود. سه تن از استادان دانشگاه كاليفرنيا بعد از انجام تحقيقي در اين باره، به اين نتيجه رسيدند كه حفظ انگيزه و نشاط دانشجويان و تضمين مشاركت آنها در كلاس به توانايي استاد بستگي دارد. آنچه در كلاس روي مي دهد در افزايش يا كاهش اين انگيزه دانشجو تأثير بسيار دارد.
يكي از دلايل كسالت بار بودن بعضي كلاس هاي درس در دانشگاهها غريبه بودن دانشجويان و استادان با يكديگر و در فضاي كلاس است. بخشي از اين بيگانگي اجتناب ناپذير است. رابطه اجتماعي ميان استادان و دانشجويان در چارچوب فرهنگ سازماني دانشگاه تعريف مي شود، استادان با نقش آموزش دادن و دانشجويان با نقش آموزش ديدن. به همين دليل رابطه اجتماعي ميان استادان و دانشجويان رابطه اي ساكن است. موضوع درس مي تواند عاملي باشد براي ايجاد يك نقطه مشترك در اين فضا. اين موضوع درسي يك «جامعه در حال يادگيري» از ميان دانشجويان ايجاد مي كند. بعضي استادان انعطاف پذيري در بحث ها درباره اين موضوع درسي در كلاس را ريسكي براي خود مي دانند. اما اين انعطاف پذيري موجب مشاركت دانشجويان در بحث و كلاس مي شود. اگر دانشجويان عادت كنند كه با صداي بلند فكر كنند، ديگر در كلاس درس روزنامه نمي خوانند و خميازه نمي كشند. فضاي حاكم در كلاس درس بايد جستجويي دوجانبه باشد براي يافتن. دانشگاه تگزاس تحقيق ديگري انجام داده كه در آن دليل خمودگي و عدم مشاركت كافي دانشجويان در كلاس مورد بررسي قرار گرفته است. يكي از قوي ترين دلايل اين انفعال ايجاد شدن حس ناداني براي دانشجويان و عقب ماندن آنها از كلاس و استاد است. در اين تحقيق دلايل ديگري هم براي سكوت و انفعال دانشجويان در كلاس درس برشمرده شد كه فقدان اعتماد به نفس و بي تجربگي از مهمترين آنهاست. واقعيت آن است كه براي جذب و انگيزه دادن به دانشجوياني كه در كلاس منفعل هستند، دستور العمل و فرمول جادويي يا ثابتي وجود ندارد. عوامل بسياري بر انگيزه دانشجويان در كلاس درس تأثير مي گذارد: علاقه به موضوع درس، درك مفيد بودن آن، ميل كلي به يادگيري، اعتماد به نفس و شكيبايي و پشتكار. دانشگاه كاليفرنيا درباره چگونگي انگيزه دادن به دانشجويان تحقيقي انجام داده است. در پايان اين تحقيق موارد زير به استادان توصيه شده است: به فواصل كوتاه زماني به دانشجويان يادآور شويد كه نظرياتشان درست است، به آنها كارهايي را واگذار كنيد كه نه چندان آسان باشد و نه خيلي دشوار، به دانشجويان فرصت دهيد كه خود به نتيجه گيري برسند، فضايي باز و مثبت در كلاس ايجاد كنيد، به دانشجويان كمك كنيد تا دريابند عضوي مؤثر از جامعه يادگيري هستند. در اين تحقيق همچنين استراتژي هايي براي افزايش انگيزه دانشجويان در كلاس پيشنهاد شده است. يكي از اين استراتژي ها طرح پرسش در كلاس است، به طوري كه حتي مواردي را كه قصد آموزش آن به دانشجويان وجود دارد هم به صورت پرسش مطرح شود. ايجاد گروههاي كوچك در كلاس يكي ديگر از اين استراتژي هاي توصيه شده است. آشنايي با انتظارات دانشجويان از كلاس درس و استاد از ديگر مواردي است كه مي تواند در ايجاد انگيزه ميان دانشجويان مفيد و مؤثر باشد. در اين ميان كمك به دانشجويان براي تعريف كردن اهداف قابل دسترسي براي خود نيز يكي ديگر از راههاي خارج كردن كلاس از حالت انفعال است. بهتر است استادان به دانشجويان فرصت و امكان انتخاب كتاب ها و مواد درسي را بدهند. اين حق انتخاب در انتخاب نوع امتحان و تكاليف درسي هم مفيد است.
تأكيد بر نمره گاهي نشاط  را از كلاس درس مي گيرد. در يك پروژه تحقيقاتي شيوه تدريس دو كلاس درس رياضي در يكي از دانشگاههاي آمريكا مورد مقايسه قرار گرفته است. در يكي از آنها استاد همه  كارهاي كلاسي دانشجويان را با معيار نمره مورد سنجش قرار داده و به هر يك نمره اي اختصاص داده است. مجموع اين نمرات۳۰ درصد نمره پايان ترم دانشجويان را تشكيل مي دهد. در كلاس ديگر دانشجويان موظف شدند، هر شب مدت زمان مشخصي را به انجام تكاليف خود اختصاص دهند (مثلا نيم ساعت) و بعد راه حل ها و يافته هاي خود را به كلاس ببرند و آن را مطرح كنند. در كلاس دوم دانشجويان انگيزه بيشتري براي حضور در كلاس نشان داده اند.

كالج داوسون كانادا
كالجي به وسعت يك دانشگاه
007224.jpg
كالج داوسون دانشگاهي است واقع در مركز مونترال كه ساختماني تاريخي دارد ودر محوطه اي به وسعت ۱۲ هكتار قرار گرفته است. شمار دانشجويان اين دانشگاه كانادايي به ۱۰ هزار نفر مي رسد كه در بيش از ۵۰ رشته تحصيلي به صورت روزانه و شبانه  مشغول به تحصيل هستند.تنوع زباني و فرهنگي از ويژگي هاي اين دانشگاه و دانشجويان آن است.
كالج داوسون يكي از اولين موسسه هاي انگليسي زبان در ميان نهادهاي آموزشي كبك كاناداست كه براي اولين بار در پاييز ۱۹۶۹ و باپذيرش ۱۲۰۰ دانشجو شروع به كار كرد.
در سال ۱۹۸۸ كالج داوسون همه دانشكده هاي خود را به يك نقطه منتقل كرد و منطقه اي بزرگ را به خود اختصاص داد. اين دانشگاه به متروي زيرزميني شهر متصل است.
شرايط پذيرش در دانشگاه
شرايط پذيرش دانشجويان خارجي در اين دانشگاه، ابتدا داشتن مدرك ديپلم است. اين جزو شرايط اوليه و كلي پذيرش است و بسته به نوع رشته انتخابي، شرايط ديگري هم براي متقاضيان وجود دارد. اين دانشگاه براي دانشجويان خارجي يك دوره دو ساله پيش دانشگاهي داردكه در آن، دانشجويان براي تحصيل در دانشگاه آماده مي شوند. براي ورود به اين دانشگاه، متقاضيان بايد سه دوره آموزشي را بگذرانند: مرحله هسته اي، تمركز و تكميلي. مرحله اول شامل آموزش عمومي است كه ۴ واحد زبان انگليسي، ۲ واحد فرانسه، ۳ واحد علوم انساني و ۳ واحد فيزيك را شامل مي شود. در دو مرحله بعدي دروس تخصصي مربوط به رشته انتخابي گذرانده مي شود. كساني كه اين مراحل را با موفقيت بگذرانند ديپلم كالج را دريافت مي كنند.
مراحل تقاضا براي ورود به اين دانشگاه براي دانشجويان خارجي با تكميل فرم تقاضا و ارسال آن به همراه ۸۰ دلار كانادا هزينه بررسي مدارك همراه است.
مدارك مربوط به سوابق دبيرستان از جمله نمرات امتحانات پايان هر دوره كه البته به تاييد رسيده باشد به همراه اين فرم فرستاده مي شود. اگر متقاضيان پيش از اين در دانشگاه ديگري تحصيل كرده باشند بايد از طريق همان دانشگاه مدارك تحصيلي خود را براي كالج داوسون ارسال كنند. توضيح در مورد كتاب هاي درسي كه براي دروس علوم و رياضي تدريس شده ضروري است.
همچنين گذراندن امتحان تافل و داشتن حداقل ۵۰۰ نمره در اين امتحان براي پذيرش در اين دانشگاه ضروري است. اين نمرات تنها به مدت دو سال از تاريخ صدورشان اعتبار دارند.
مدارك تقاضانامه مورد بررسي قرار مي گيرد و بعد نتيجه به اطلاع متقاضي مي رسد.
شهريه دانشگاه
كالج داوسون خوابگاه ندارد و امكانات غذايي آن هم بسيار محدود است.شهريه دانشگاه هم ثابت نيست و هر ترم تغيير مي كند.شهريه دانشگاه براي دانشجويان خارجي به نسبت رشته اي كه انتخاب مي كنند و تمام وقت يا نيمه وقت بودن تحصيل، متفاوت است:
شهريه رشته هاي پزشكي تمام وقت براي هر ترم ۶۰۹۳ دلار و در دوره هاي نيمه وقت براي هر ساعت درسي ۶۵/۲۷ دلار است. شهريه رشته هاي مهندسي تمام وقت براي هر ترم ۵۰۸۹ دلار و هر ساعت درسي دوره هاي نيمه وقت ۷۹/۲۲ دلار است. رشته هاي اجتماعي هر ترم ۹۳۱/۳ دلار و هر سا عت درسي ۱۲/۱۷ دلار، رشته هاي مديريت ۳۹۳۱ دلار و هر ساعت ۱۲/۱۷ دلار و رشته هاي هنري هر ترم ۰۸۹/۵ دلار و هر ساعت درسي ۷۹/۲۲ دلار است.
منظور از تحصيل تمام وقت در دانشگاه داوسون، دانشجوياني هستندكه در هر ترم دست كم ۴ واحد درسي يا ۱۸۰ ساعت كلاس برداشته اند.همانطور كه گفته شد داوسون دوره هاي پيش دانشگاهي هم دارد كه شهريه آن براي هر ترم ۳۹۳۱ دلار و براي هر ساعت درسي ۱۲/۱۷ دلار است.بورسيه و پاداش هاكالج داوسون بورسيه يا پاداش هاي تحصيلي براي دانشجويان تازه وارد، دانشجويان مشغول به تحصيل و يا حتي فارغ التحصيلان در نظر مي گيرد.
از جمله اين بورسيه ها موارد زير است:
* بورسيه ورودي دانشگاه به ارزش ،۵۰۰ ،۲۵۰ ۱۰۰ و ۵۰ دلار كه به دانشجويان تازه واردي كه نمرات ديپلم آنها خوب بوده است ارائه مي شود.
* بورسيه ۵۰۰ دلاري خط آهن ملي كانادا كه براي تشويق زنان به انتخاب رشته هاي تحصيلي يا شغلي غيرسنتي به آ نها ارائه مي شود. دانشجويان براي آنكه از اين بورسيه استفاده كنند، بايد رشته هايي چون مهندسي برق، عمران يا مكانيك را انتخاب نمايند.
نشاني هاي دانشگاه
«دفتر ثبت نام» تلفن: ۱۲۳۴-۹۳۳ (۵۱۴)
اي ميل:
Admissions @ dawsoncollege .qc.ca
نشاني پستي: 
۳۰۴۰Sherbrooke Street West Montreal, Quebec H3z 1A4
«اداره امور تحصيلات تكميلي»
تلفن: ۳۷۷۱-۹۳۳ (۵۱۴)
اي ميل:
Jbahen @ dawsoncollege.qc.ca
نشاني  پستي:
۴۰۰۱ de Maisonneuve west montreal, Quebec H3z 3G4

با دانشگاه ها
۴۰۰ واحد تحقيقاتي در پنجمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي و فناوري شركت مي كنند
۴۰۰ واحد پژوهشي و تحقيقاتي، محصولات خود را در پنجمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي و فناوري عرضه مي كنند.
دكتر حسن شريفي بيدگلي مديركل دفتر پشتيباني پژوهشي وزارت علوم و دبير پنجمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: اين نمايشگاه همزمان با هفته پژوهش از ۲۲ تا ۲۶ آذر در محل نمايشگاه بين المللي تهران برگزار خواهد شد.وي افزود: در اين نمايشگاه كه در فضايي به وسعت ۸ هزار مترمربع برگزار مي شود، ۲۵ دانشگاه و مركز تحقيقاتي وابسته به وزارت علوم و ۳۵ دستگاه واحد اجرايي دولتي، انجمن هاي علمي و نشريات علمي كشور و ۴۰ مركز تحقيقاتي بخش خصوصي، آخرين يافته هاي پژوهشي خود را در معرض ديد علاقمندان قرار خواهند داد.دكتر شريفي افزود: همچنين در اين نمايشگاه حدود ۱۰۰ شركت معتبر بخش خصوصي كه كارهاي تحقيقي و توسعه داشته اند و حدود ۱۰۰ پژوهشگر از جامعه مخترعين و مبتكرين كشور كه دستاوردشان به توليد منجر شده است و حدود ۵۰ واحد تحقيق و توسعه كه زيرنظر وزارت صنايع و معادن فعاليت مي كنند، به عرضه محصولات و يافته پژوهشي خود خواهند پرداخت.
دبير پنجمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري تاكيد كرد: از آنجا كه يافته هاي پژوهشي و تحقيقاتي، اعم از آنهايي كه به توليد رسيده و يا دانش فني آنها بومي سازي شده است و يا به صورت كارهاي صرفا تحقيقاتي در اين نمايشگاه عرضه مي شود مي تواند براي دانشجويان، محققان، صنعتگران و حتي سرمايه گذاران مفيد باشد، بنابراين از علاقمندان دعوت مي شود در فضاي به وجودآمده حضور يافته و از نزديك از دستاوردهاي ارايه شده ديدن كرده و استفاده مطلوب بكنند.وي در پايان گفت: بخشي از واحدهاي بخش خصوصي از لحاظ كارهاي تحقيق و توسعه قوي بوده و گردش مالي ساليانه آنها بالغ بر چندين ميليارد تومان است كه مي تواند الگويي براي سايرين و مخصوصا سرمايه گذاران در زمينه توليد باشد. همچنين مي تواند براي آ ينده كشور و افزايش درآمدهاي ناخالص ملي مفيد بوده و جهت سرمايه گذاري ها را اصلاح نموده و تغيير دهد.
رتبه اول براي دانشگاه صنعتي اميركبير دراولين مسابقه دانشجويي كميكار
دانشگاه صنعتي اميركبير در اولين مسابقه سراسري دانشجويي كميكار به مقام اول دست يافت.
به گزارش خبرنگار ما ، اولين مسابقه سراسري دانشجويي كميكار بين دانشجويان رشته مهندسي شيمي سراسر كشور در بخش طراحي و ساخت موتوري كه حاوي سوخت شيميايي باشد و بتواند مسافت خاصي را طي كند، در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. از بين ۵۷ شركت كننده از دانشگاه هاي سراسر كشور ۲۷ تيم به بخش مسابقه راه يافتند. از دانشگاه اميركبير دو تيم در اين مسابقه شركت كرده بودند كه تيم ۵ نفره به سرپرستي دكتر رشيدي به مقام اول و تيم ۷ نفره به سرپرستي دكتر ذكايي و ناصرنژاد به مقام ششم دست يافت.

دانشجو
اجتماعي
سياست
ورزش
هنر
|   اجتماعي  |  دانشجو  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |