شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۵
گسترش تكثير و توزيع سي دي جشن هاي خصوصي
هجوم به حريم 
به عقيده يك كارشناس اجتماعي ديگر با ارشاد كردن عاملان نمي توان به مقابله جدي با اين پديده پرداخت و گستردگي آن، تنها برخورد شديد مسوولان را مي طلبد
025539.jpg
عكس : هادي مختاريان 
باورش سخت است، اما فروشندگان به راحتي از خريدار مي پرسند سي دي عروسي كدام بازيگر سينما يا فوتباليست را مي خواهي!
محمد محمدپور
تقريبا۶ماه پيش بود كه پخش يك سي دي مربوط به جشن خصوصي يكي از تيم هاي مطرح پايتخت، بسياري را شوكه كرد. اين جشن به مناسبت روز تولد همسر يكي از بازيكنان اين تيم بر پا شده بود و تقريبا همه بازيكنان مشهور تيم مذكور در آن حضور داشتند. از حال و هواي مراسم اينطور برمي آمد كه مجلس خانوادگي است و فوتباليست ها باهمسران و بستگان خود در اين جشن حاضر شده اند. اما حضور چهره هاي شناخته شده كه طبق آمار ارايه شده از يكي از سازمان ها، 7/26 درصد از جوانان آنها را الگوي خود قرارداده اند، باعث شد تا عامه مردم به ديدن آن علاقه مند شوند و اينگونه بود كه سي دي اين جشن خصوصي دست به دست چرخيد.
فيلم ضبط شده مراسم اما توسط يكي از بستگان بازيكن ميزبان پخش شده بود كه به گفته يك مقام مسوول دليلي جز بروز برخي از اختلافات خانوادگي نداشت. حراست سازمان تربيت بدني برخي از بازيكنان حاضر در جشن را احضار و به آنها توصيه كرد از حضور در مراسم هاي اينچنيني خودداري كنند. همچنين با تحقيقاتي كه به عمل آمد، شخصي كه باعث انتشار فيلم شده بود، توسط مقامات مسوول بازداشت شد. با اين حال سي دي مربوطه هر روز بيشتر و بيشتر توزيع و تكثير مي  شد و در اختيار عامه مردم قرار مي  گرفت.
تكثير اين سي دي، نمونه بارز پديده اي است كه از حدود دو سال پيش به تدريج شايع شده بود: توزيع فيلم هاي ضبط شده مراسم خصوصي كه البته محدود به چهره هاي شناخته شده نمي  شد و از هر فيلمي ايستاده در ميدان و چهار راه مي  توانستي سي دي جشني كه حضار آنها را به هيچ وجه نمي  شناختي، تهيه كني.
از حدود يك ماه پيش اين پديده ابعاد تازه تري به خود گرفت: مقامات مسوول هنوز در حال بررسي روي عكس هايي بودند كه از برخي بانوان در سالن هاي بدنسازي زنانه و استخرهاي ويژه زنان تهيه شده بود كه سي دي مراسم ازدواج يكي از هنرمندان شناخته شده سينما به بازار آمد! اين بار اما اختلافات خانوادگي باعث لو دادن فيلم مراسم نشده بود، بلكه صرفا سودجويي يكي از حضار باعث شد تا او دست به يك كار مثلا اقتصادي بزند!
پرونده اما با پخش اين سي دي مختومه نشد چرا كه اخيرا مراسم حنابندان يك فوتباليست شناخته شده كه خارج از كشور به بازي مشغول است، توزيع شده ودست به دست مي  شود!
اين درحالي است كه مساله، بعد محلي نيز به خود گرفته و در برخي از استان ها، سي دي مراسم خصوصي در برخي از شهرهاي كشور در سطح همان استان تكثير مي  شود كه پخش سي دي ميهماني گروهي از دانشجويان دراستان گيلان از جمله آنهاست.
شايد حادثه دو سال پيش كه توزيع سي دي مراسم باعث خودكشي بانوي جواني شد بهانه مناسبي بود براي تدوين يك برنامه سنجيده براي برخورد با عاملان توزيع وتكثير آنها، اما عملا هيچ برخورد گسترده اي، صورت نگرفت تا كار بدين جا برسد.
محمد محمد پور، مدير كل حراست سازمان تربيت بدنيكه از اتفاق با نگارنده گزارش، تشابه نام و شهرت دارد، به ايرانشهر مي گويد: حريم خصوصي افراد به اين شكل فوق العاده آسيب پذير مي شود و يك نوع ناامني را به همراه دارد. افرادي با غرض ورزي دست به اين اقدام مي زنند كه باعث زير سوال بردن حيثيت خانوادگي عده اي مي شود. در مورد سي  دي مراسم عده اي از فوتباليست ها، اختلاف خانوادگي منشا توزيع و تكثير سي دي هاي مربوط به آن مراسم بود كه البته با عامل آن برخورد شد.
به عقيده مدير كل حراست سازمان تربيت بدني، راهكار مقابله با اين پديده برخورد شديد ضابطان قوه قضائيه و نيروي انتظامي با عاملان توزيع و تكثير سي دي هاي مربوط به آنهاست 
به عقيده مدير كل حراست سازمان تربيت بدني، راهكار مقابله با اين پديده كه هر روز ابعاد گسترده تري به خود مي گيرد، برخورد شديد ضابطان قوه قضائيه و نيروي انتظامي با عاملان توزيع و تكثير سي دي هاي مربوط به آنهاست.
محمد پور مي گويد: به راحتي و با كمي پيگيري مي توان منشا و عاملان اصلي را پيدا كرد. شايد خبر اينكه با برخي از عاملان تكثير اين سي دي ها برخورد جدي و شديدي صورت گرفته، عده اي ديگر را كه چنين سوءنيتي دارند از انجام اقدامشان باز دارد. 
حراست سازمان تربيت بدني از چندي پيش از طريق ادارات كل تربيت بدني استان ها به طور جدي ممنوعيت ورود تلفن همراه دوربين دار به سالن هاي بدنسازي و استخرهاي ويژه بانوان را اجرا مي كند.
يك جامعه شناس خواستار اشد مجازات و زندان هاي طويل المدت براي عاملان توزيع سي دي  مراسم خصوصي افراد و شخصيت ها شده است. دكتر قرايي مقدم اهداف عاملان از اين اقدام را ضربه زدن به نظام و سودجويي مي داند و مي گويد: عده اي از اين طريق قصد ضربه زدن به باورهاي مردم را دارند و مي خواهند با مخدوش كردن چهره دستگاه هاي امنيتي نزد مردم به اهداف خود برسند. اين عمل آنها از اقداماتي كه دشمنان پشت مرزها و بيرون نظام انجام مي دهند، بدتر است. عده اي ديگر نيز با تكثير اين سي دي ها و توزيع آنها قصد سودجويي دارند تا به پولي برسند.
اين جامعه شناس باج خواهي، ناهنجاري هاي رواني نظير ساديسم و... ، اختلافات خانوادگي و ... را از ديگر دلايل تهيه فيلم از مراسم خصوصي افراد و چهره ها مي داند و مي گويد: حفظ حريم خصوصي مورد پذيرش همه و اصل انكارناپذيري است كه حتي در قوانين سازمان ملل به آن اشاره شده است. حفظ اين حريم وظيفه قوه قضائيه و نيروي انتظامي است و آنها بايد به شدت با اين پديده برخورد كنند.
اين استاد دانشگاه ادامه مي دهد: محكوم كردن عاملان به اشد مجازات باعث مي شود تا عده اي ديگر كه چنين قصدي دارند با مشاهده محكوميت اين افراد، از اقدام خود صرف نظر كنند.
به عقيده يك كارشناس اجتماعي ديگر با ارشاد كردن عاملان نمي توان به مقابله جدي با اين پديده پرداخت و گستردگي آن، تنها برخورد شديد مسوولان را مي طلبد.
شايد سهل انگاري باعث بروز برخي از حوادث ناخوشايند شود. آنجا كه همه كارشناسان هشدار به مقابله مي دهند، ديگر درنگ جايز نيست. ممكن است كار تا بدانجا پيش رود كه به گفته يكي از مقامات مسوول حتي به حريم خصوصي مسوولان عاليرتبه نيز كشيده شود. شايد آنگاه ديگر هر اقدامي دير باشد!

يك ميليارد شيرين
025542.jpg
اعظم الملوك ظهيري 
شنيدن اين خبر كه ايرانيان سالانه يك ميليارد دلار بابت هزينه تحصيل در خارج از كشور مي  پردازند بر خلاف ساير هزينه هاي گزاف، خوشحال و اميدواركننده است، حتي اگر اين پول توي جيب ديگران برود. چه، هزينه هاي ديگري به مراتب بيش از اين در ساير بخش ها صورت مي  گيرد و نه نفعش به كسي رسيده و نه جامعه از بابت آن هزينه احساس خشنودي مي  كند. فقط در اين ميان يك اما وجود دارد،چند درصد از آنهايي كه برايشان چنين هزينه اي صورت مي  گيرد، بعد از اتمام تحصيل به ايران برمي گردند؟
در مراسم گراميداشت هفتادمين سالگرد تاسيس دانشكده فني دانشگاه تهران كه با حضور وزير نفت و رياست دانشگاه تهران و همين طور جمعي از فارغ التحصيلان انجام شد، اعلام هزينه يك ميليارد دلاري تحصيل خارج از كشور بيش از هر چيز ديگري نگاه ها را به سوي خود جلب كرد.
دانشكده فني دانشگاه تهران 70 سال قبل به تلاش و همت پرفسور حسابي افتتاح شد. در آن زمان پرفسور حسابي به شاگردانش گفته بود: اگر بچه ها اينجا درس بخوانند و ياد بگيرند، ديگر ميل و رغبتي براي رفتن از ايران و تحصيل در خارج از كشور ندارند. امامتاسفانه همه آنچه كه پرفسور حسابي مي  خواست محقق نشد كه از دلايل آن عدم تخصيص بودجه لازم در بخش تحقيق و آموزش است. نكته اي كه دكتر محمد نيلي احمدآبادي رئيس دانشكده فني دانشگاه تهران در مورد آن مي  گويد: امروز شاهد توسعه مراكز آموزش عالي در كشورهاي مجاور از قبيل دبي، قطر، اوكراين، آسياي ميانه و نيز دانشگاه هاي بزرگ كشورهاي استراليا، آمريكا و... هستيم كه اين دانشگاه ها با سرمايه گذاري سنگين خود، موفق به جذب نيروهاي جوان كشورها به ويژه ايران شدند. هر چند به نظر نمي  آيد، اما اين دانشگاه ها عمدتا دانشجوياني را كه امكان ورود به دانشگاه هاي داخل كشور را نيافته اند، جذب مي  كنند، اما بديهي است اين قبيل دانشگاه ها تمهيداتي را به منظور جذب دانشجويان نخبه، خواهند انديشيد كه اين امر خطر جدي براي فرار مغزها به شمار مي  رود. رقباي ما دانشگاه هايي هستند كه با امكانات بسيار خوب در خارج از كشور تشكيل شدند. اين در حالي است كه ايرانيان سالانه يك ميليارد دلار بابت هزينه تحصيل در خارج از كشور مي  پردازند.
اما دكتر نيلي به حرف هاي ديگري هم اشاره مي كند كه در نوع خود جالب است. وي مي  گويد:دانشكده  فني دانشگاه تهران 700 هزار متقاضي دارد كه همه ساله تنها امكان جذب 70 نفر وجود دارد كه اين امر امكاني استثنايي به منظور جذب نخبه ترين افراد است. معلوم نيست از همين تعداد اندك چه تعدادي باز به ايران بازمي گردند.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |