شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۵
آيا دوست داريد به يك الماس تبديل شويد؟!
خانم جيميسون و خانم الس كه سعي مي كنند ليستي پيشنهاد مي كنند كه نام آن را بهترين كاري كه علم مي تواند در جهت تجارب جديد انجام دهد گذاشته اند
025584.jpg
لاله ميراسكندري-يك گروه از دانشمندان خلاق انگليسي دور هم جمع شده اند تا اذهان عمومي را روي فرمول قديمي 100 كاري كه بايد قبل از مرگ انجام دهيد متمركز كنند.
اين گروه كه شامل بيولوژيست انقلابي ريچارد داوكينز، ستاره شناس معروف سرپاتريك مور، دانشمند علوم عصبي سوزان گرينفيلد و مخترع معاصر جيمز ديسون است، ما را به نمونه گيري از DNA خودمان، اندازه گيري سرعت نور با استفاده از شكلات و حل رمز رياضي عدد 137 ترغيب مي كنند.
ليستي كه در مجله دانشمند جديد New scientist چاپ شده، شامل پيشنهادات عجيبي است، مثلا: رزرو بليت براي ديدن انگشت مياني گاليله كه در فلورانس نگهداري مي شود يا سفارش نيتروژن مايع براي ساخت نرم ترين بستني جهان در خانه.
موارد پيچيده تر شامل: ملحق شدن به كلوپ 300 قطب جنوب است. در اين كلوپ، اعضا وارد سونايي با حرارت 90 درجه سانتيگراد ! شده و سپس برهنه به داخل فضاي آزاد قطب كه حرارتي معادل 40- درجه سانتيگراد ! دارد، وارد مي شوند - البته به نظر مي رسد اين كار بايد صدمين كاري باشد كه قبل از مرگ انجام مي دهيد، چون با انجام اين كار به احتمال بسيار زياد دچار ايست قلبي و مرگ ناگهاني خواهيد شد! - يا زبان چاك تو  ياد بگيريد. در اين زبان 2 نوع زمان گذشته وجود دارد؛ يكي براي اطلاع رساني در مورد مسايلي كه كاملا واقعي است و ديگري براي مواردي كه كاملا مورد تاييد نيستند.
بعضي اعتقاد دارند ما فقط يك بار زندگي مي كنيم، پس بهتر است كارهاي جالب انجام دهيم، مثلا در درياچه اي مملو از موجودات زنده نوراني، شنا كنيد. يك تخم مرغ را با استفاده از موبايل خود بپزيد يا با 35 هزار پوند، گربه خانگي خود را همانندسازي كنيد!
دانشمندان علاوه بر اين، پنج راه براي باقيمانده شما بعد از مرگ هم پيشنهاد مي كنند؛ يكي از آنها اين است كه جسد خود را به تحقيق در مورد تصادفات رانندگي هديه كنيد. اين كار از سال 1987 تا به حال حدود 8 هزار و 500 مورد از ضايعات و تصادفات را كاهش داده است. راه ديگر اختصاص كربن موجود در خاكستر ناشي از جسد براي توليد الماس است!
خانم جيميسون و خانم الس كه سعي مي كنند چند انتخاب راحت تر را ضميمه اين فرمول كنند، ليستي پيشنهاد مي كنند كه نام آن را بهترين كاري كه علم مي تواند در جهت تجارب جديد انجام دهد  گذاشته اند. زندگي مي تواند تنها با نگاه كردن به آسمان شب كاملا تغيير كند يا بيرون رفتن و زندگي كردن در شب و عادت به مقادير كم نور يا حتي كمك در تولد يك حيوان. اين زندگي بسيار هيجان انگيز، تجربه  اندوز و به راحتي در دسترس است. كشاورزان هميشه از كمك گرفتن استقبال مي كنند. اگر دنبال كار هيجا ن انگيزي مي گرديد، از يك نگهبان باغ وحش بخواهيد كه شما را در زايمان يك شتر، گورخر يا زرافه شركت دهد.
خيالتان راحت باشد. مثل تمام تجربيات علمي ديگر در اين ليست، احتياط هاي لازم هم پيش بيني شده است. مثلا هنگام توليد بستني نيتروژني يا لمس كردن يك ببر از دستكش و عينك ايمني استفاده كنيد!
كشف راز عدد 137 به گفته پرفسور پاول ديويس فيزيكدان نويسنده كتاب انقلاب ناتمام انيشتين  تمرين مغزي بسيار بالايي نياز دارد. حتما بايد دليلي وجود داشته باشد كه اين عدد، قدرت الكترومغناطيس را از طريق بار الكتريكي، ثابت پلانك و سرعت نور تعريف مي كند، ولي هنوز هيچ كس راز اين عدد را كشف نكرده است.
در اين ليست 100 كار مختلف پيشنهاد شده است كه قبل از مرگ انجام دهيد. در اين ميان مهمترين پيشنهادات شامل موارد زير است:
استخراج DNA خودتان:
كمي آب غرغره كنيد و بعد آب غرغره شده را آرام آرام از كنار ظرف حاوي كمي مايع شست وشو وارد ظرف كنيد. در ته ليوان رسوبي سفيدرنگ توليد مي شود كه در حقيقت، خود شما هستيد!
كامپيوتر خانگي خود را به راديوتلسكوپ آرسيبو در پورتوريكو متصل كنيد:
به اين ترتيب شما مي توانيد اولين كسي باشيد كه پيام هاي فرستاده شده از موجودات فضايي را كه راديوتلسكوپ ثبت مي كند، دريافت كنيد.
اندازه گيري سرعت نور با آب كردن شكلات:
يك قطعه شكلات را داخل مكروويو آب كنيد و فاصله قطرات آب شده را اندازه بگيريد. محاسبات مختلف همگي جواب مي دهند و تازه شما هنوز مي  توانيد شكلات آب شده را بخوريد.
اسم خود را با اتم ها بنويسيد:
مي توانيد اين كار را در آزمايشگاه تحقيقاتي سن خوزه كاليفرنيا آلمادن IBM انجام دهيد و علاوه بر آن اگر با هر يك از فيزيكدانان دانشگاه هاي انگلستان دوست باشيد، مي توانيد با دستگاهي كه اتم ها را سرد كرده و در دام مي اندازد، يك اتم را از نزديك ببينيد. باريم بهترين اتم براي اين منظور است.
كمي هليوم ببلعيد و بعد شروع به آواز خواندن كنيد:
اين يك كلك قديمي است، ولي هر كس كه اين كار را نكرده حتما بايد آن را امتحان كند. البته مواظب باشيد مقادير زيادي نبلعيد و از نوع گازهاي فشرده هم استفاده نكنيد، چون بر اساس علوم امروزي شايد قادر نباشيد اصلا آواز بخوانيد.
حالا نوبت كارهايي است كه بعد از مرگ مي توانيد انجام دهيد:
كمك در به دام انداختن قاتلان:
در اين زمينه مي توانيد وصيت كنيد كه جسدتان در راه تحقيقات پزشكي قانوني استفاده شود. براي اين كار جسد اهداكننده را در هواي آزاد مي گذارند تا تجزيه شود و سپس كارآموزان پزشكي قانوني روي آن تحقيق مي كنند. اين كار تا به حال كاربرد زيادي در دستگيري مجرمان داشته است.
تبديل شدن به يك الماس:
مي توان مقادير اندكي از خاكستر باقيمانده از جسد شما را به مدت 18 هفته تحت فشار و حرارت بالا قرار داد و يك الماس يك قيراطي به دست آورد!
اگر واقعا تمايل داريد هر كدام از اين كارها را قبل يا بعد ! از مرگتان انجام دهيد، به كتاب 100 كار براي انجام دادن قبل از مرگ 001 thing to do before you die نوشته والري جيميسون مراجعه كنيد.

عجيب ترين حكم دادگاه
آقاي سرخپوست اعدام شده، تو بي گناهي!
025581.jpg
حسام گلبري - حدود يك و نيم قرن پيش لش آي رئيس قبيله نيسكوالي در واشنگتن، به رغم موج عظيم اعتراضات مردمي، به دليل اتهام به قتل محكوم به مرگ شد. با اين حال سرخپوستان همچنان به دنبال اين مساله هستند كه واقعا جرم وي چه بوده كه چنين مجازاتي نصيبش شده. القصه نزديك به 150 سال بعد، هفته گذشته در اين رابطه جلسه دادگاهي برگزار شد كه طبق راي صادره، وي بي گناه شناخته شد! لش آي در سال 1858 در پي اتهام وارده مبني بر قتل سرهنگ بنتن ماسس در طول جنگ داخلي 1855با سرخپوستان به دار آويخته شد.
جري الكساندر، دادستان كل دادگاه تجديدنظر معتقد است حتي اگر ماسس به دست لش آي كشته شده باشد، كشتن ماسس در چارچوب قوانين جنگ امري عادي تلقي مي شود و قتل محسوب نمي شود، او براي حمايت از قبيله خود جنگ كرد.
يكي از نوادگان لش آي كه جزو اعضاي هيات منصفه دادگاه نيز بود پس از اعلام راي دادگاه گفت: خيلي خوشحالم كه از لش آي رفع اتهام شد، ما بايد فرزندانمان را از حقيقت ماجرا باخبر سازيم، هرچند نمي توانيم لش آي را دوباره زنده كنيم و به سرزمينش بازگردانيم، اما مي بايست ديد منفي بعضي اذهان را نسبت به او پاك كنيم و نام نيك وي را زنده كنيم.
در آن سالهاي دور پس از اتمام اولين جلسه محاكمه لش آي، هيات منصفه او را گناهكار شناخت و قاضي در جلسه دوم دادگاه نيز به رغم علم به اين مطلب كه كشتن نيروي دشمن در جنگ قتل محسوب نمي شود، وي را محكوم به مرگ كرد. بعد از آن هم افراد قبيله، مدرك جديدي را به دست آوردند كه مشخص مي كرد هنگام كشته شدن ماسس، لش آي كيلومترها از او فاصله داشته است، اما با ارايه اين مدرك نيز راي صادره تغييري نكرد و اين بار سر بي گناه را ظالمانه هم پاي دار بردند و هم بالاي دار.
مامور اعدام رئيس قبيله نيسكوالي سالها پس از اجراي حكم با وجدان دردي كه به سراغش آمده بود گفت: هنگامي كه طناب دار را به گردن او آويختم، احساس كردم كه فردي بي گناه است و هنوز هم اين احساس را دارم. نام لش آي در برخي كتب تاريخي آمده و سرخپوستان نيسكوالي با روايت داستان لش آي به نسل هاي پس از خود و ذكر نام وي در كتاب هاي تاريخ مدارس و ساخت بناهاي تاريخي مربوط به او سعي بر زنده نگاه داشتن ميراث وي دارند. واقعا نوشدارو پس از مرگ سهراب چه افاقه اي مي كند؟ يادمان باشد زود قضاوت نكنيم!

كوتاه تر از گزارش
كريسمس مرگبارترين روز سال
سيد حسين غضنفري
025575.jpg
واشنگتن - نتايج يك تحقيق نشان مي دهد كه روز كريسمس، مرگبارترين روز براي آمريكاييان است. پژوهش هاي محققان نشان مي دهد كه ميزان مرگ و مير در روز كريسمس 4/12 درصد بيشتر از حد معمول است. آمار مرگ و مير در روز سال نو و يك روز بعد از آن حاكي از اين است كه آمريكاييان بسياري بر اثر حمله قلبي و ديگر دلايل طبيعي جان مي سپارند. گفته مي شود يكي از دلايل بالا بودن آمار مرگ و مير در روزهاي كريسمس به اين خاطر است كه مردم در اين روزها احساس مي كنند كه بيش از گذشته سرشان شلوغ است و بيشتر درگير جشن ها و مراسم كريسمس هستند و به همين خاطر به بيمارستان ها سري نمي زنند.
اين تحقيقات كه در مدت 26 سال صورت گرفته است نشان مي دهد در طول تعطيلات كريسمس، آمار مرگ و مير 42 هزار عدد بيشتر است. البته در سال 1973 و 1981 آمريكاييان كريسمس امن تري را پشت سر گذاشتند. در سال 1973 بر اثر افزايش قيمت نفت و در سال 1981 به خاطر ركود اقتصادي آمريكاييان كمتر به سفر رفتند و مدت بيشتري را در خانه ماندند. دليل ديگري كه گفته مي شود عوامل مرگ و مير را در اين دوران بالا مي برد، عوض شدن پرستاران و پزشكان كلينيك ها در طول تعطيلات كريسمس است كه اين امر خود كيفيت خدمات پزشكي را كاهش مي دهد.
به گفته يكي از پزشكان، كلينيك هاي درماني و بخش هاي اورژانسي در اين مدت با راندمان پاييني به كار مشغول هستند.

زاويه روز
يك اسكروچ ديگر
025578.jpg
اسكروچ مردي ثروتمندو در عين حال خسيس بود باخانه اي تاريك و سرد. بله، تاريكي هزينه اي نداشت، درست مثل شام نه چندان لذيذش، فرني كه دندانگير نبود، اما ارزان بود!
خيلي از شماها داستان اسكروچ را ديده، شنيده و خوانده ايد؛ داستان يك خسيس غيرقابل تحمل كه قديس شد. همه مي گويند اسكروچ خسيس و مال اندوز بود، اما نمي    توان به اين سادگي ها شخصيت اسكروچ را تجزيه و تحليل كرد. شايد قضيه پيچيده تر از اين حرف ها باشد. شايد وقتي اسكروچ براي گرم كردن خانه اش به زغال سنگ احتياج داشت، ترجيح داد با سرماي ناجوانمردانه و گداكش زمستان بسازد تا معدنچيان، كار در معدن را رها كنند و كمي به خودشان برسند.
درست كه لامپ هاي منزلش هيچ وقت نسوختند و بشقاب غذايش پر نشد، اما شايد اين كارها دليل ديگري داشت.  آيا به اين موضوع فكر كرده ايد؟ اينكه او به اين دليل هيچ وقت خدمتكاري نداشت كه همسايگان با خيال راحت خدمتكار بگيرند!
چارلز ديكنز به ما مي  گويد: لردماير در قلعه Mansion Houseعمارت بزرگ با 50 آشپز و پيشخدمت براي آماده سازي جشن كريسمس در حد و اندازه  هاي خانواده لردماير زحمت زيادي كشيد و همه او را پس از شركت در اين ضيافت پر شور! بابت سخاوتش ستودند، اما اسكروچ به تنهايي در خانه سه اتاقه خود زندگي مي  كرد. خب، اين مبناي خوبي براي قضاوت است؟ مسلما نه.
به نحوي مي توان گفت در تمام اين دنيا سخاوتمندتر از خسيس نيست؛ فردي كه مي   تواند تمام اموال دنيا را داشته باشد، اما ترجيح مي   دهد كه نداشته باشد!

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |