پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۰ - Dec 23, 2004
سفر به عتبات عاليات ممنوع است
فارس: نيروي انتظامي اعلام كرد سفر به عتبات عاليات تا اطلاع ثانوي ممنوع است.
مركز اطلاع رساني ناجا اعلام كرد با توجه به ناامني هاي ايجاد شده در كشور عراق و با در نظر گرفتن اشتياق شيعيان ايراني براي زيارت اماكن متبركه شهرهاي كربلا و نجف و...براي حفظ جان زائرين سفر به اين كشور ممنوع اعلام شده است.
اين گزارش مي افزايد هموطناني كه قصد عزيمت به شهرهاي ذكر شده را دارند تا اطلاع بعدي اين سازمان از اقدام خود صرف نظر كرده و زمان آن را به وقت ديگري موكول و از تردد غيرمجاز خودداري نمايند.

ضوابط پرداخت پاداش آخر سال (عيدي) ۱۳۸۳ كاركنان دولت اعلام شد
ايسنا: همه وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات دولتي مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت طبق مصوبه اخير هيات وزيران مجازند به كاركنان خود مبلغ ثابت يك ميليون و پانصد هزار ريال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۸۳ به عنوان پاداش آخر سال (عيدي) در بهمن ماه سال جاري پرداخت كنند.
هيات وزيران در جلسه اخير خود تصويب كرد كه كليه وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات دولتي مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت مصوب ۱۳۷۰ نيروهاي مسلح، نيروي انتظامي و قوه قضائيه مجازند به كاركنان خود (رسمي، ثابت، پيماني و عناوين مشابه) و همچنين اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي كه به طور تمام وقت اشتغال به كار دارند، مبلغ ثابت يك ميليون و پانصد هزار ريال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۸۳ به عنوان پاداش آخر سال (عيدي) در بهمن ماه سال جاري از محل بودجه دستگاه هاي اجرايي كل كشور موضوع بند (۴) ضوابط اجرايي بودجه سال ۱۳۸۲ كل كشور پرداخت كنند. پرداخت هرگونه وجه ديگري به عنوان پاداش آخر سال (عيدي) يا عناوين مشابه، علاوه بر مبلغ موضوع اين بند ممنوع است. در تبصره بند يك اين مصوبه آمده است كه پرداخت پاداش پايان سال (عيدي)، موضوع اين بند به مستخدمان پيماني و عناوين مشابه، مشروط بر آن كه وجهي به عنوان عيدي يا پاداش آخر سال يا عناوين مشابه آن دريافت نكرده باشند، به نسبت خدمت تمام وقت آنان در سال ۱۳۸۳ خواهد بود.
ميزان پرداخت پاداش آخر سال (عيدي) كليه بازنشستگان، مستمري بگيران حقوق وظيفه  از كارافتادگي و حقوق وظيفه وراث مستخدمان متوفاي مشمول صندوق هاي بازنشستگي كشوري و صندوق معذوريت و از كارافتادگي جهادسازندگي و صندوق هاي بازنشستگي نيروهاي مسلح و نيروي انتظامي و ساير صندوق هاي بازنشستگي طبق بند دو اين مصوبه، مبلغ يك ميليون و پانصد هزار ريال از محل بودجه مصوب هر دستگاه اجرايي، قابل پرداخت است.
خدمت نيمه وقت بانوان از لحاظ اجراي اين تصويب نامه، بر اساس بند سه مصوبه هيات وزيران تمام وقت محسوب مي شود.
همچنين معلمان حق التدريس نسبت به ساعات تدريس، مشمول اين تصويب نامه خواهند بود.

اگر مجلس شوراي اسلامي تصويب كند:
شيوه اي تازه براي مقابله با سوء مصرف مواد مخدر
از سال آينده شربت هاي يك ليتري حاوي متادون در اختيار معتادان گذاشته مي شود
009564.jpg
گروه اجتماعي: افزايش تعداد معتادان در كشور عليرغم مبارزه بي امان و تلاش صادقانه بسياري از مسئولان و سازمان هاي درگير با معضل اعتياد،  راه هاي ديگري را پيش پاي مسئولان گذاشته است. راهي كه سال ها پيش از اين تجربه شده بود.
تعيين سهميه كوپن براي معتادان به ترياك در سنين بالا (بالاتر از ۵۰ يا ۶۰ سال) يكي از راه هايي است كه سال ها پيش اجرا شده است. اجراي اين طرح كه با نظر مساعد مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر پيشنهاد شده است، مي بايست حواشي ناامن كننده را هم مد نظر قرار دهد. حواشي چون فروش ترياك هاي سهميه اي كه ناگهان تعدادي از مصرف كننده ها را تبديل به «فروشنده» مي كند. البته اگر چه اين پيامد _ در اندازه هاي محدود- اجتناب ناپذير است، اما مي توان بر اين موارد كنترل بيشتري اعمال نمود. حتي مي توان سن تحويل سهميه ترياك را به زير ۵۰ سال كاهش داد و كنترل و مراقبت و راه هاي درمان و ترك اعتياد را نيز همزمان به اجرا گذاشت.
خبرگزاري ايسنا درباره نحوه اجراي اين طرح گزارش داده است.
به گزارش اين خبرگزاري مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براي جلوگيري از قاچاق متادون، اين دارو از سال آينده در قالب شربت هاي يك ليتري در اختيار معتادان تحت درمان قرار مي گيرد.
دكتر صفاتيان در جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران اظهار داشت: افراد معتادي كه بيش از ۵۰ سال سن داشته و تنها مصرف كننده ترياك هستند، در خريد و تهيه مواد مخدر دچار مشكل بوده بنابراين پيشنهاد ارايه ترياك به معتادان ۵۰ سال به بالا در دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است.
وي تاكيد كرد: نحوه تهيه و توزيع ترياك در ميان اين گروه از معتادان به صورت كوپني يا راههاي ديگر هنوز مشخص نيست و مسلماً اين طرح داراي مخالفاني خواهد بود اما اميد است با برگزاري جلسات كارشناسي مخالفان را متقاعد كنيم.
مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اين طرح براي اجرا بايد در ستاد مبارزه با مواد مخدر و در مجلس به صورت قانوني تصويب شود.
وي با اشاره به پرداخت يارانه به درمان معتادان بي بضاعت از سال گذشته گفت: از سال آينده براي درمان سرپايي معتادان بي بضاعت در يك دوره ۶ ماهه، ۶۰ هزار تومان و براي درمان بستري آنها ۲۰۰ هزار تومان يارانه پرداخت مي شود.
به گزارش ايسنا، مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر تصريح كرد: با توجه به تصويب طرح ويژه درمان معتادان و بودجه ۴۰ ميلياردي آن مي توان اقدامات مثبت فراواني در جهت درمان معتادان انجام داد.
به گفته وي هم اكنون طبق گزارش وزارت بهداشت ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار مصرف كننده انواع مواد مخدر در كشور وجود دارد كه تعدادي از اين افراد سوء مصرف دارند.
صفاتيان با تاكيد بر اينكه پيشنهاد جديدي در مورد زنداني نشدن معتادان ارائه شده است، گفت: حدود ۲۰ درصد زندانيان كل كشور را معتادان تشكيل مي دهند كه در قانون جديد، معتاد بيمار تلقي شده و گواهي درمان دريافت كرده و به سمت سيستم هاي درماني دولتي يا خصوصي هدايت مي شود.
به گفته وي، اين طرح هم اكنون در ستاد مبارزه با موادمخدر در حال تدوين نهايي است كه اميد است در مجلس شوراي اسلامي تا پايان سال تصويب شود.
به گزارش ايسنا، دكتر صفاتيان با تاكيد بر اينكه وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي به صورت جدي در بحث درمان اعتياد در كشور حركت نكرده اند افزود: در جلسه رسمي ستاد مبارزه با مواد مخدر و در جريان تصويب بودجه ۴۰ ميليارد توماني درمان اعتياد نمايندگان سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت حضور نداشتند؛ درحالي كه انتظار برخلاف اين بود.
معضل مواد مخدر كه به گفته برخي از مسئولان بحران ملي است، ضرورت تدوين قوانين اجرايي و عملياتي قوي را بيش از پيش مطرح مي كند. خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز در اين باره گزارش مي دهد كه با وجود تلاش  بيست  و چند ساله  دستگاه هاي  دولتي ، آمار معتادين  به  مواد مخدر از ۵/ ۲ درصد جمعيت  به  حدود شش  درصد رسيده  است .
به گزارش اين خبرگزاري به نقل از دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در جلسه اي  در مورد پيشگيري  از اعتياد، در دانشگاه  آزاد اسلامي  شهرضا، آموزش هاي  فراگير پيشگيري  از اعتياد از مقطع  ابتدايي  تا دانشگاه  را ضروري  دانست .
محمود سلطاني با اشاره  به  نتايج  يك  بررسي  گفت : ميزان  تحصيلات  ۸۵ درصد از معتادين  به  مواد مخدر در اصفهان  ديپلم  و زير ديپلم  است  و ۷۱ درصد از اين  معتادين  در گروه  سني  بالاي  ۲۱ سال  قرار دارند و ۶/ ۶۳ درصد آنان  را افراد مجرد تشكيل  مي دهد.
وي  شمار معتادان  در استان  اصفهان  را حدود ۲۰۰ هزار نفر عنوان  كرد و افزود: هزينه  مصرف  مواد مخدر و جانبي  سالانه  معتادان  در اين  استان  ۲۶۰ ميليارد تومان  برآورد مي شود كه  برابر اعتبار يك  سال  شهرداري هاي  استان  اصفهان  است .

ليزر به كمك دندانپزشكان مي آيد
009567.jpg
ايسنا: پيشرفتهاي اخير در زمينه ليزر، ابزاري توانمند در دست دندانپزشكان براي تشخيص، انجام جراحي هاي حساس، ظريف و درمان عوارض عمل، ساخته است.
دكتر رضا فكرآزاد مسؤول آموزش و پژوهش بخش ليزر دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درباره كاربرد ليزر در دندانپزشكي گفت: ليزر از سه جهت متفاوت، مي تواند كمك قابل توجهي به دندانپزشكي كند. نخستين مورد استفاده از ليزر، تشخيص انواع پوسيدگي ها، شكستگي هاي جزئي و زنده بودن عصب دندان است كه تا پيش از اين، يكي از دغدغه هاي اصلي دندانپزشكان بود.
وي دومين مورد استفاده ليزر را در «برش و جراحي» عنوان كرد و توضيح داد: جراحي هاي بسيار ظريف و همچنين برشهاي عادي موجود در دندانپزشكي به راحتي توسط ليزر انجام مي شود. دارا بودن «آثار شبه دارو» ديگر خاصيت ليزر است كه به جراح امكان درمان عوارض بعد از جراحي، التهابات، درد و پاسخهاي زيانبار ايمني بدن را مي دهد و در واقع به نوعي مقاومت فرد را بالا مي برد. در ضمن ليزر موجب تسريع ترميم بافت هم مي شود.
دكتر فكرآزاد درباره ايمني استفاده از ليزر گفت: به طور كلي استفاده از ليزر روش درماني بي خطري است؛ به اين شرط كه جراح، آمادگي كامل داشته و شرايط بدني فرد هم مساعد باشد.
مسؤول آموزش و پژوهش بخش ليزر دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در خاتمه درباره شرايط مساعد بدن فرد تاكيد كرد: ليزرهاي پرتوان به هيچ وجه منع استفاده ندارند ولي ليزرهاي كم توان به علت ناشناخته بودن آثار سوئي كه دارند نبايد براي زنان باردار، بيماران سرطاني و افراد دچار پركاري تيروئيد استفاده شوند.

ازدواج بدون مشورت، منجر به طلاق مي شود
009561.jpg
گروه اجتماعي: آمارهاي مربوط به طلاق -متأسفانه- هر سال روبه افزايش است؛ اين آمارها كه هر ساله از طرف نهادها و سازمانهاي ذي ربط اعلام مي شود، گوياي افزايش اعداد و ارقامي است كه به طلاق مربوط مي شود.
سال گذشته، ايران در رديف چهارم بالاترين درصد طلاقهاي جهان بود! آمارهاي امسال، هنوز اعلام نشده، اما مصاحبه هاي مسئولان و مديران سازمان هايي كه هر يك به نوعي دخيل در ثبت احوال و اسناد مربوط به ازدواج و طلاق هستند، نكته اي خلاف آمارهاي گذشته را نشان نمي دهد.
آمارهاي ارائه شده از سوي مراجع جهاني، اگرچه آمريكا را در صدر كشورها از لحاظ بالا بردن طلاق، معرفي مي كند، اما شرايط زندگي در كشورها ارتباط مستقيمي با پايداري خانواده ها دارد. طبعاً زندگي در ايران و مناسبات حاكم بر خانواده ها و ازدواج ها نمي تواند توجيه كننده آمارهاي روبه افزايش طلاق در كشورمان باشد. به همين دليل، لازم است تحقيق هاي آسيب شناسانه در اين باره انجام شود. تحقيقاتي كه گستره اش فقط محيط هاي علمي را دربرنگيرد، بلكه شامل اطلاعاتي از زندگي اكثريت مردم شود.
اگرچه بسياري از صاحب نظران علوم اجتماعي بر عواملي چون سطح سواد، دانش اجتماعي، مدرك تحصيلي و تقيدات مذهبي به عنوان عوامل مؤثر بر پايداري ازدواج ها صحه گذاشته اند، اما آمارهاي مربوط به طلاق- باز هم متأسفانه- در كشور ما در بسياري موارد عكس اين نظرات را نشان مي دهد! افزايش طلاق ميان زوج هاي تحصيلكرده و گسستن پيوندهاي ازدواج در بين دانشجوياني كه «ازدواج دانشجويي» داشته اند، زنگ خطري براي آسيب شناسان اجتماعي است. چرا كه در گذشته اي نه چندان دور «ازدواج دانشجويي» به عنوان مظهر سادگي و دوام زندگي مطرح مي شد، اما اكنون يك استاد دانشگاه الزهرا با تأكيد بر اين كه «طلاق در ميان ازدواج هاي دانشجويي بسيار بسيار افزايش يافته است» نسبت به عواقب اين معضل هشدار مي دهد.
اولين تأثير طلاق در ميان كساني كه ازدواج دانشجويي داشته اند، بازتاب منفي آن بر اطرافياني است كه نسبت به اين نوع ازدواجها تعلق خاطر داشته و آن را الگويي موفق مي دانستند.
در حالي كه تلقي عمومي درباره ازدواج بر اين باور است كه ازدواج هاي انجام شده با وساطت والدين يا سنتي نمي تواند بنيانهاي محكمي داشته باشد، اتفاقات اخير درباره ازدواجهاي دانشجويي، تلخ است و بايد موجب تعمق بيشتري از جانب مسئولان بشود. به همين دليل، شايد توصيه برخي از كارشناسان به مشاوره درباره ازدواج جالب توجه و مددكار باشد.
خبرگزاري مهر دراين  باره گفت وگوي كوتاهي با دكتر بوالهري (رئيس مركز مشاوره دانشگاه تهران) داشته است.
به گزارش اين خبرگزاري رئيس مركز مشاوره دانشگاه تهران گفت:  بيشترين درصد طلاق و ازدواج در كشور بدون مشاوره علمي و تخصصي انجام مي شود.دكتر بوالهري با بيان اين مطلب توضيح داد: براساس تحقيقات صورت گرفته بيشترين عامل ناسازگاري هاي زناشويي از ناتواني در حل مشكلات و عدم آگاهي نسبت به روشهاي مقابله با استرس و مهارتهاي تصميم گيري، خودشناسي، همدلي، برقراري ارتباط و عدم شناخت تفاوتهاي زن و مرد و باورهاي نادرست ناشي مي شود.
وي افزود: دلايل اصلي كاهش آمار ازدواج و افزايش آمار طلاق را مي توان به مسايل اقتصادي و مالي، تورم و هزينه هاي بالاي زندگي، بحران هاي شهرنشيني، فرهنگي، اجتماعي و بالا رفتن سطح انتظارات طرفين در مقابل كاهش حمايت هاي خانوادگي و اجتماعي عنوان كرد.وي خاطرنشان كرد: در اين رابطه اولين كارگاه دو روزه آموزشي مشاوره ازدواج با عنوان ازدواج و آسيب شناسي طلاق با هدف آموزش مهارتهاي مربوط به مشاوره ازدواج، طلاق، مشاوره خانواده به مشاوران مراكز مختلف كشور، در تاريخ دوم و سوم دي ماه در دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران با همكاري سازمان ملي جوانان برگزار مي شود.رئيس مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه تهران تأكيد كرد: براي انتقال دستاورهاي اين كارگاه و همچنين تداوم بخشي برگزاري چنين كارگاه هايي مستلزم حمايت هاي وزارت علوم، سازمان ملي جوانان و ساير ارگانهاي خصوصي و دولتي و همچنين رسانه ها هستيم.

دومين جشنواره فرهنگي- هنري امام رضا(ع) گشايش يافت
گروه علمي فرهنگي- خبرنگار اعزامي همشهري: دومين جشنواره فرهنگي- هنري امام رضا(ع) شب گذشته (چهارشنبه) با حضور جمعي از شخصيت هاي فرهنگي و هنري كشور، فرهيختگان و اصحاب فكر و انديشه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي مشهد، گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار اعزامي ما به مشهد مقدس همزمان با آيين گشايش دومين جشنواره فرهنگي- هنري امام رضا(ع) نمايشگاه هاي «قرآن و عترت» ، نمايشگاه «مطبوعات ديني» و «شب هاي فرهنگي استان ها» نيز فعاليت خود را آغاز كردند.
در نمايشگاه قرآن و عترت كه به مدت يك هفته برپا خواهد بود، قرآن هاي خطي، نسخ خطي، تابلوهاي قرآني، معرق، عكس، گرافيك و... به نمايش گذاشته شده است و دوستداران كتاب با موضوع هاي قرآن و ائمه اطهار مي توانند كتاب هاي مورد نياز خود را در اين نمايشگاه تهيه كنند. اين نمايشگاه با همكاري انتشارات به نشر، وابسته به آستان قدس رضوي برپا شده است.
همچنين در دومين نمايشگاه مطبوعات ديني كه با همكاري معاونت مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كار خود را آغاز كرده است، نمايندگاني از ۷۰ مطبوعه سراسر كشور حضوري فعال دارند و آثار خود را در معرض ديد علاقه مندان قرار داده اند.
گزارش خبرنگار اعزامي ما حاكي است كه «شب هاي فرهنگي استان ها» نيز، مشاركت ۱۵ استان كشور در تالار همايش هاي نمايشگاه بين المللي مشهد و مجتمع فرهنگي و هنري شهيد هاشمي نژاد برگزار مي شود.
در اين برنامه، هر شب يكي از استان هاي كشور برنامه هاي فرهنگي خود را شامل قرائت قرآن، شعرخواني، مديحه سرايي، سخنراني هاي پژوهشي درباره زندگي و شخصيت حضرت رضا(ع)، چاووشي خواني و ساير فعاليت هاي فرهنگي و هنري مرتبط با امام رضا(ع) را ارائه مي دهند.
بنابه اين گزارش، استان هاي كرمانشاه، خراسان، گيلان، اصفهان، مازندران، قم، يزد، زنجان، آذربايجان شرقي، سمنان، ايلام، كرمان، اردبيل و سيستان و بلوچستان، استان هايي هستند كه در قالب شب هاي فرهنگي استان ها ويژه برنامه هاي خود را اجرا خواهند كرد.
يادآور مي شود كه «جشنواره فيلمنامه، فيلم و عكس رضوي» نيز از امروز (سوم) تا پنجم دي ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. اين جشنواره با استقبال درخور توجه هنرمندان سراسر كشور مواجه شده به طوري كه يك هزارو ۴۴۳ اثر به دبيرخانه جشنواره واصل شده است كه در بخش عكس ۲۶۷ عكاس يك هزار قطعه از آثارشان را در دو بخش اصلي و ويژه مورد داوري قرار داده اند. در بخش فيلم نيز ۱۶۰ فيلمساز آثار خود را در بخش هاي فيلم هاي كوتاه و بلند شركت داده اند و در بخش فيلمنامه نيز ۲۸۳ فيلمنامه بلند و كوتاه از سراسر كشور به جشنواره راه يافته اند.

بم تولدي ديگر «بخش آخر»
صداهاي خاموش
اينجا بهشت زهراي بم است، صداي ايرج بسطامي يك سال است كه آرام گرفته است و او نيز ديگر بغض زمين را نمي خواند و «تنهاي تنها» نه مرثيه او كه مرثيه بسياري از بازماندگاني است كه يك سال بر غم درد و رنج زلزله گريستند و ضجه هايشان همراه باد به آسمان رفت. به ياد مي آورم يك سال قبل در چنين روزي آنها كه بر بالين مردگانشان گريبان چاك مي كردند و خاموشي ستاره درخشان تمدن شهرشان را با اندوهي عميق مي نگريستند امروز اما در سكوت مي گريند و براي ما كه آمده ايم تا از آنها بشنويم و بنويسيم، خوب مي دانيم كه سكوت بيشتر از فرياد نيازمند فهميدن است و ما تلاش داريم، بفهميم و بدانيم، وقتي مي شنويم شهرداري تهران قرار است به نام هريك از قربانيان شهر زلزله زده بم يك درخت بكارد و براي تحقق اين وعده كاشت بوته هاي گياهي متنوع و نخل هاي تزئيني و كاشت اصله هاي اكاليپتوس در بهشت زهراي بم را از سر گرفته است، اميدوار مي شويم كه ياد قربانيان زلزله بم براي هميشه زنده و جاويد خواهد ماند. وقتي دوباره از زبان شهروندي در گورستان مي شنويم كه: «باز هم دست شهرداري درد نكند كه حداقل گورستان اين شهر را سر و سامان داد تا هرگاه كه از غم و غصه جانكاه مرگ عزيزانمان به فغان مي آييم بر سر مزار آنها مي رويم و با مشاهده گورهايي كه در محاصره گونه هاي گياهي و نخل هاي زينتي قرار گرفته اند به تلاشگران اين بخش از شهر خسته نباشيد مي گوييم و فاتحه نثار عزيزانمان مي كنيم.
ما نيز اميدوار به اين كه وعده شهرداري تهران براي كاشت درخت به ياد قربانيان به سرانجام مي رسد و يادگار در خاك خفتگان زيباتر از آنچه تصور مي رود جلوه گر شود.
و آخر اين كه امروز شهروندان بازمانده از زلزله ويرانگر بم در شب جمعه آخرين هفته از سالگرد مرگ عزيزان به آرامگاه آنها مي روند تا دلواپسي ها و نجواهاي تنهايي و جدايي يك ساله از آنها را در سكوت فرياد زنند، فريادي كه در پس آن زندگي را نويد مي دهد يعني حياتي دوباره همراه با اميد براي ساختن بم.
عباس اسدي
خبرنگار اعزامي به بم

مديركل درآمد حق بيمه تأمين اجتماعي:
تاكنون ۶۲ هزار نفر پيش از موعد بازنشسته شده اند
مديركل درآمد حق بيمه تأمين اجتماعي گفت: تاكنون ۶۲هزار نفر طبق قانون مشاغل سخت و زيان آور بازنشسته پيش از موعد شده اند.
حسينعلي سليماني ضمن اعلام اين مطلب افزود: عليرغم اينكه بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور كارگران با هدف سالم سازي كارگاهها انجام شده متاسفانه تاكنون كارفرمايان اقدام مناسبي در زمينه ايمن سازي كارگاهها و رفع شرايط سخت و زيان آور انجام نداده اند.
وي درخصوص پايان يافتن مهلت مقرر براي سالم سازي كارگاه ها در مهرماه سال جاري گفت: تامين اجتماعي تنها وظيفه برقراري مستمري را بر عهده دارد و اصلاح كارگاه ها به عهده وزارت كار و وزارت بهداشت است.
مدير كل حق بيمه تامين اجتماعي درباره تعهدات مالي كارآفرينان اظهار داشت: به موجب ماده ۱۶ آيين نامه اجرايي قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور، كارفرمايان متعهد به پرداخت ۴درصد حق بيمه بيشتر براي هر فرد مشمول اين قانون به نسبت سنوات اشتغال در مشاغل سخت و زيان آور شده اند.

رئيس اورژانس كشور:
تشكيل وزارتخانه مديريت بحران ضروري است
فارس: رئيس اورژانس كشور تشكيل وزارت مديريت بحران يا سازمان دفاع غيرنظامي را با توجه به حادثه خيز بودن ايران، امري ضروري دانست.
شهرام علمداري امروز در مراسم توزيع ۳۰ دستگاه موتورسيكلت اورژانس براي تجهيز ۳۰ پايگاه، امداد و نجات و اورژانس را جزء ساختارهاي حاكميتي دانست و تصريح كرد: ما نيز همانند ۱۵۰ كشور ديگر دنيا بايد از يك ساختار حاكميتي واقعي براي مديريت بحران در كشور برخوردار باشيم.
وي تأكيد كرد: صرفاً وجود يك ستاد براي پاسخگويي به كليه حوادث طبيعي و غيرطبيعي با توجه به حادثه خيز بودن كشور كافي نيست به همين دليل تشكيل ارگاني در قالب يك سازمان يا وزارتخانه براي مديريت بحران و تأكيد و توجه به آتش نشاني و اورژانس به عنوان دو بازوي اجرايي مهم در اين ارگان در نظر گرفته شوند.
رئيس اورژانس كشور از ارائه طرح تشكيل اورژانس ملي به وزارت بهداشت خبر داد و تصريح كرد: از كميسيون بهداشت و درمان مجلس و هيأت دولت انتظار داريم با ارائه موافقت خود با اين طرح، زمينه تشكيل سازمان اورژانس كشور جهت رسيدن به استانداردهاي جهاني اورژانس را فراهم آورند.
وي خاطرنشان كرد: پيشنهادي نيز به شوراي عمومي فرهنگ كشور براي نامگذاري ۵ دي ماه به عنوان روز ملي اورژانس به مناسبت فاجعه بم داده شده كه اميدواريم اين پيشنهاد نيز پذيرفته شود.
علمداري در ادامه استفاده از موتورسيكلت هاي اورژانس را موجب تاثيرگذاري مثبت ۳۰ تا ۵۰ درصدي آنها در مأموريت هاي اورژانس دانست و تصريح كرد: در حال حاضر امداد موتوري در شهرهاي شيراز، مشهد، اصفهان و تهران به كار گرفته مي شود كه تأثير بسزايي در امر امداد رساني داشته است.

رئيس سازمان نظام پزشكي:
فقط با واقعي كردن «اقتصاد درمان» مي توان نظام ارجاع را اجرا كرد
ايسنا: تا زماني كه اقتصاد درمان واقعي نشود حتي نمي توانيم سيستم ارجاع را در كشور اجرا كنيم.
دكترمحمدرضا ظفرقندي رئيس سازمان نظام پزشكي در پنجمين همايش علمي پزشكان عمومي سراسر كشور كه امروز با حضور بيش از يك هزار پزشك عمومي از سراسر كشور برگزار شد، با تبريك تصويب قانون جديد در سازمان نظام پزشكي گفت: تصويب قانون جديد يك نقطه تحول و ارتقاي منزلتي براي جامعه پزشكي ايجاد خواهد كرد.
وي هدف اصلي سازمان در اين دوره را دست يابي جامعه پزشكي به منزلت اجتماعي به دور از شعار دانست و در ادامه معضلات اصلي بخش بهداشت و درمان را ضعف ساختار در اين بخش خواند و اظهار كرد:  تا زماني كه نظام ارجاع در كشور اجرا نشود نمي توانيم وضعيت بهداشت و درمان را سامان دهيم. وي تصريح كرد تا زماني كه اقتصاد درمان واقعي نشود حتي نمي توانيم سيستم ارجاع را در كشور اجرا كنيم. دكتر ظفرقندي گفت: اقتصاد درمان بدين معني است كه چه سهمي از هزينه هاي بهداشت و درمان توسط دولت پرداخت شود؛ در برنامه چهارم توسعه پيش بيني شده كه ۷۰درصد هزينه هاي بهداشت و درمان در آخر برنامه بايد توسط دولت پرداخت شود. وي ادامه داد: متاسفانه امروز تنها ۴۰درصد هزينه توسط دولت و ۶۰درصد را مردم پرداخت مي كنند. طبيعي است كه در اين شرايط سهمي كه دولت براي سرانه بهداشت و درمان و پوشش بيمه ها قرار داده، كافي نيست.
رييس سازمان نظام پزشكي كشور گفت:  در حال حاضر سرانه بهداشت و درمان هر ايراني ۲هزار تومان است؛ علي رغم اين كه مصوبه دولت ۲۸۰۰ تومان است در حالي كه ارزيابي حداقل سرانه واقعي كه وزارت بهداشت، سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزارت بازرگاني و مجلس به دنبال دستور رئيس جمهور تعيين كرده ۳۷۷۰ تومان است. وي اعتقاد دارد: اگر مشكلات بخش بهداشت و درمان ساماندهي نشود قطعا نمي توانيم آينده روشني را براي اين بخش ترسيم كنيم.

قضات تا حد امكان از مجازات حبس براي دختران اجتناب مي كنند
ايلنا: ميانگين سني دختران موجود در كانون اصلاح و تربيت، ۱۷ سال است.
منصور مقارع عابد، رييس كانون اصلاح و تربيت تهران، گفت: ۹۱ درصد دختراني كه در كانون اصلاح و تربيت نگهداري مي  شوند، به دليل مسائل منافي عفت و رابطه نامشروع به كانون معرفي شده  اند.
وي با اشاره به كاهش ورودي به كانون اصلاح و تربيت دختران، افزود: تعداد كمي از دختران به كانون اصلاح و تربيت معرفي مي شوند و قضات سعي مي  كنند كه با دقت نظر بيشتري، به مسائل دختران رسيدگي كنند.مقارع عابد تصريح كرد: در حال حاضر در كانون اصلاح و تربيت دختران، ۲۱ نفر نگهداري مي  شوند، در حالي  كه اين رقم در سال  هاي گذشته ۸۰ نفر بود.رييس كانون اصلاح و تربيت تهران گفت: ورودي به كانون اصلاح و تربيت دختران در سال  هاي گذشته، ۶۰۰ نفر در سال بود، در حالي  كه اين رقم امروز به ۴۵۰ نفر در سال كاهش يافته است.به گفته وي، قضات تا حد امكان از مجازات حبس براي دختران اجتناب   كرده و تلاش مي  كنند كه دختران زير ۱۸ سال را به جاي كانون به مراكز بهزيستي معرفي كنند.

حدود يك هزار نفر از زلزله زدگان بم از بيمه بيكاري برخوردار شدند
فارس: حدود يك هزار نفر از زلزله زدگان بم از مزاياي بيمه بيكاري كه بيش از ۳ ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان شده برخوردار شده اند.
احمد رشيدي مدير كل تأمين اجتماعي استان كرمان ضمن اعلام اين مطلب افزود: وقوع زلزله بم بسياري از هزينه هاي تأمين اجتماعي را بالا برد به طوري كه تعداد بازنشستگان ، بازماندگان و از كار افتادگان ۳ برابر قبل از وقوع زلزله شده است.
وي در ادامه گفت: تعداد مستمري بگيران قبل از زلزله ۶۰۰ نفر بوده كه با وقوع زلزله به يك هزار و ۶۵۰ نفر رسيده است.
مدير كل تأمين اجتماعي كرمان اظهار داشت: طي يكسال گذشته تأمين اجتماعي به زلزله زدگان بيمه شده بم ۴۸۲ هزار و ۵۰۰ ريال هزينه كفن و دفن، ۲۹ ميليون ريال كمك هزينه بارداري و ۳۰ ميليون ريال كمك هزينه ازدواج، پرداخته است.
رشيدي با بيان اينكه طي اين مدت به ۴۳۰ نفر غرامت دستمزد پرداخت شده است، گفت: ۶۴۱ ميليون و ۹۲ هزار و ۵۳۸ ريال صرف پرداخت غرامت دستمزد شده است.
وي در خصوص ميزان وامهاي پرداختي به زلزله زدگان بم اظهار داشت: تاكنون ۵۰۷ نفر بيمه شده وام اعم از قرض الحسنه و ازدواج دريافت كرده اند كه يك ميليارد و ۱۴۰ ميليون ريال شده است.
مدير كل تأمين اجتماعي كرمان تعداد بيمه شدگان بم را ۱۴ هزار نفر اعلام كرد و گفت: با وقوع زلزله ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از ليست بيمه شدگان به علت مرگ و عدم وجود بازمانده حذف شده اند.
رشيدي از جمله اقدامات انجام شده در بم براي رفاه بيمه شدگان را احداث شعبه تأمين اجتماعي، بانك رفاه و درمانگاه عنوان كرد.
وي در خصوص مشكلات دارويي در زمان وقوع زلزله بم گفت: تأمين اجتماعي از نظر دارويي با مشكلي مواجه نشد و زماني هم كه ميزان مصرف داروها بالا رفت از انبارهاي دارويي سراسر كشور تأمين شد. وي تاكيد كرد: وقوع اين حوادث بايد براي مردم تجربه شود تا بيمه شوند چون كساني كه در اين حوادث بيمه نبودند بسيار خسارت ديدند.
وي درباره اولين كمك          هاي تأمين اجتماعي به اين زلزله زدگان گفت: طبق دستور محمد حسين شريف زادگان، وزير رفاه و تأمين اجتماعي كليه بيمه شدگاني كه در بيمارستان هاي تأمين اجتماعي بستري شده بودند پس از ترخيص هر يك، از كمك هايي چون كفش، لباس و امكانات اوليه كه حدود ۱۰۰ هزار تومان مي شد، برخوردار شدند.

يك متخصص ارتوپد كودكان:
در رفتگي مادرزادي لگن قابل پيشگيري است
يك متخصص ارتوپدي كودكان گفت: طبق آخرين يافته هاي تحقيقاتي مي توان از بيماريهايي همچون در رفتگي مادرزادي لگن كه حتي منجر به فلج شدن فرد مي شود نيز جلوگيري كرد.
دكتر تقي بغدادي با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: در ايران تنها در بيمارستاني مانند امام خميني تهران سالانه ۲۵-۲۰ مورد عمل در رابطه با در رفتگي لگن انجام مي شود. وي با تاكيد بر اين كه بر خلاف تصور پزشكان مبني بر اينكه تنها مي توان از بيماريهاي عفوني جلوگيري كرد، گفت: در اين بيماري كه از يك محدوديت حركتي خفيف در لگن تا مشكلات شديدتر بروز مي كند مي توان همانند اروپا با انجام سونوگرافي به موقع از بروز اين بيماري در كودكان پيشگيري كرد.

جسته، گريخته
فوايد سبزي در زمستان
مهر: وجود برخي ميوه ها و سبزي هاي به ويژه ميوه زرد و نارنجي رنگ و نيز سبزي هاي برگ سبز نشان از اين است كه اين خوراكي ها نسبت به ساير ميوه هاي رنگي در زمستان مفيدتر هستند. يك عضو انجمن تغذيه به مهر گفت: اگرچه برخي از مردم گمان مي كنند كه برگ هاي كوچك و ترد وسط كاهو بهتر از قسمت هاي ديگر كاهو است، اما بايد گفت كه برگ هاي سبز رنگ كاهو حاوي ويتامين هاي A است.ليلا عيوض زاده اظهار داشت: تحقيقات نشان مي دهد كه مصرف ويتامين C نظير ليمو شيرين، نارنگي و پرتقال به صورت مرتب و روزانه در اين فصل بسيار مفيد است چرا كه اگر ميزان ويتامين C در بدن به ميزان ضروري بدن وجود داشته باشد بدن به بيماري هاي عفوني فصل زمستان مبتلا نمي شود. همچنين مصرف خوراكي هاي حاوي ويتامين A در كنار استفاده از مواد مغذي حاوي ويتامين C مي تواند به بدن در زمينه پيشگيري از بيماري هاي عفوني كمك زيادي كند.
فراواني معلوليت ها در كشور
ايلنا: مديركل پيشگيري از معلوليت  هاي سازمان بهزيستي، اعلام كرد: در بررسي  هاي صورت گرفته، مشخص شد كه جمعيت معلولان جسمي- حركتي از ديگر معلولان بيشتر است. نيكتا حاتمي زاده گفت: متوسط ميزان معلوليت  ها در ايران به صورت كلي بالاست و در چهار گروه معلوليت  هاي جسمي - حركتي، شنوايي، بينايي و عقب ماندگي  هاي ذهني، آمار بالايي داريم.وي افزود: عوامل موثر در بروز معلوليت  ها عوامل ژنتيكي و غير ژنتيكي است كه نيمي از اين معلوليت  ها ناشي از عوامل ژنتيكي شناخته شده است.به گفته حاتمي زاده، معلوليت  هاي ذهني، ناشنوايي و نابينايي در مراحل بعدي قرار دارند و جمعيت بالايي را به خود اختصاص مي  دهند.
تأثير اضطراب بر ايمني بدن
ايسنا: استرس مزمن طول زندگي سلول هاي بدن از جمله سلول هاي ايمني را كوتاه مي كند و در نتيجه توانايي بدن را براي رفع بيماري كاهش مي دهد.به گزارش دانشگاه علوم پزشكي تهران به نقل از Health News، تحقيقات اخير نشان داده است كه سلول هاي ايمني فرزندان كساني كه دچار استرس مزمن هستند عمر كوتاه تري نسبت به افراد سالم و عادي دارند و سيستم ايمني زناني كه دچار اين نوع استرس هستند ۱۰ سال زودتر سالخورده مي شوند.
رابطه چاقي با ضربان قلب
ايسنا: چاقي موجب انقباضات نامنظم عضلات دهليزي - بطني و ضربان نامنظم قلب مي شود و در صورتي كه كنترل هاي لازم صورت نگيرد، اين عوامل منجر به سكته و مرگ زودرس خواهد شد. به گزارش دانشگاه علوم پزشكي تهران به نقل از منابع اينترنتي، ۵۰ درصد افراد چاق دچار اين عوارض مي شوند.دهليز چپ قلب اين افراد، داراي ضربان نامنظم و سريع بوده، بطوري كه هماهنگي خود را با ساير انقباضات قلبي از دست مي دهد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |