پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۰ - Dec 23, 2004
اختلاف ميان دانشمندان به پايان رسيد
معرفي ۱۰ كشف برتر سال ۲۰۰۴
009558.jpg
گروه دانش: پس از پايان اختلاف ميان دانشمندان، ۱۰اكتشاف برتر سال ۲۰۰۴ معرفي شدند.
در ليست نهايي كشف آثار وجود آب در گذشته مريخ كه توسط دو مريخ نورد ناسا انجام شد در صدر فهرست ده اكتشاف علمي برتر سال ۲۰۰۴ قرار گرفته و اين درحالي است كه پيش از اين كشف آدم كوتوله هايي موسوم به «رابيت» در اين جايگاه قرارگرفته بود.
اين فهرست كه هرسال توسط مجله ساينس تهيه مي شود همواره باعث اختلاف نظر ميان كارشناسان و دانشمندان شده است و فهرست امسال نيز از اين قاعده مستثني نيست.
به گزارش بي بي سي از سوي ديگر برخي از دانشمندان بر اين عقيده اند كه اعلام خبر همانندسازي ژنتيكي جنين انسان توسط دانشمندان در كره جنوبي در ماه فوريه داراي اهميتي فراگير بوده است.
پروفسور كريستوفر هيگينز، مدير مركز علوم باليني شوراي تحقيقات پزشكي در لندن، گفت: «من مريخ نوردها را در صدر نمي نشانم. البته دستاورد مهمي در زمينه فناوري بوده است، اما آنها نشانه هاي حيات را كشف نكرده اند. اگر چنين كرده بودند، در آن صورت واقعه اي بي نهايت مهيج بود.»
رتبه دوم
اكتشاف حيرت انگيز ديگري نشان مي داد كه يك گونه كوتوله از انسان (موسوم به ال بي ۱) كه تا همين ۱۳ هزار سال قبل در جزيره «فلورز» در اندونزي مي زيست، در مكان دوم اين فهرست جاي گرفته است.
اين اكتشاف كه در نشريه «نيچر» ، رقيب نشريه ساينس، چاپ شده بود يكي از اميدهاي صدرنشيني در اين فهرست به حساب مي آمد.
از طرفي براي برخي ديگر از دانشمندان برجسته ترين كشف سال، تصويري بود كه بشر براي نخستين بار موفق شد از يك سياره كه حول ستاره ديگري مي گردد تهيه كند.
اين عكس توسط منجمان در شيلي كه محل چندين رصدخانه بزرگ اروپايي و آمريكايي است گرفته شد اما اصلا به اين فهرست راه پيدا نكرده است.
مهم ترين پيشرفت هاي علمي مجله ساينس براي سال ۲۰۰۴ به اين شرح است:
برنده: آب در مريخ؛ اسپيريت و آپورچونيتي، دو مريخ نورد ناسا شواهد قانع كننده اي از وجود پايدار آب شور و اسيدي بر سطح سياره سرخ يافته اند.
«آدم كوتوله» اندونزيايي: تيمي از باستان شناسان به كشف خيره كننده يك گونه تازه هم خانواده انسان به قد يك متر كه تا دوره هاي اخير در جزيره اندونزيايي فلورز زندگي مي كرد نائل آمدند.
همانندسازي ژنتيكي انسان: محققان كره جنوبي با اعلام اين مطلب كه جنين انسان را همانندسازي كرده اند در سراسر جهان خبرساز شدند.
درك چگاليده ها: در سال ،۲۰۰۴ دانشمندان در درك گازهاي فوق العاده سرد به نام چگاليده ها (condensates) گام هاي فوق العاده بزرگي برداشتند كه به روشن شدن برخي مسائل مهم در فيزيك كمك كرد.
گنجينه پنهان دي ان اي: نشان داده شد كه نقش «اوراق دي ان اي» (junk DNA) بسيار مهم تر از آن است كه قبلا تصور مي شد. معلوم شده است كه وجود آنها براي كمك به بكار افتادن ژن ها در زمان و مكان مناسب بسيار حياتي است.
جفت پالسار: فيزيكدان هاي نجومي نخستين جفت شناخته شده پالسارها (pulsar) كه همان ستاره هاي نوتروني گردان باشند را كشف كردند.
كاهش تنوع زيستي گياهان و حيوانات: در سال جاري مطالعات جامع و مفصلي كه با بررسي مطالعات مربوط به دوزيست ها، پروانه ها، گياهان و پرندگان همراه بود، به يافته هاي نگران كننده اي درباره كاهش تنوع در ميان گونه هاي زيستي منجر شد.
آب زير ذره بين: نتايج تازه درباره ساختمان و رفتار شيميايي آب مي تواند رشته هاي مختلف از شيمي گرفته تا علوم جوي را منقلب كند.
دارو براي فقراي جهان: به نوشته مجله ساينس، «شراكت عمومي- خصوصي» در سال ۲۰۰۴ به عنوان نيرويي مهم شكل گرفت و بر شيوه هايي كه داروها توسعه داده شده و در كشورهاي در حال توسعه توزيع مي شوند تاثير گذاشت.
ژن ها در يك قطره آب: در سال جاري، پژوهشگران راه تازه اي براي شناسايي اشكال بسيار كوچك و بسيار دوردست حيات كه قابل مشاهده نيستند كشف كردند. آنها آب را از محيط هاي متنوع جمع آوري و ترتيب ژن هاي شناور در آن را مشخص كردند.

اختلال در Movable Type
دردسر جديد وبلاگ نويسان
گروه انفورماتيك: بروز اختلالات جديد در نرم افزار Movable Type باعث ايجاد دردسرهاي فراواني براي وبلاگ نويسان سراسر جهان شده است.
هفته گذشته شركت SixAport با شكايات و نارضايتي بسياري از كاربران خود به علت مسدود شدن وبلاگ هايشان به وسيله ايميل هاي ناخواسته در صفحه نظرخواهي وبلاگ  روبه رو شد.اسپم ها از پاييز سال ۲۰۰۳ راه خود را به دنياي وبلاگ  باز كردند و از آن زمان، روز به روز بر تعداد آنها بخصوص در صفحات نظرخواهي وبلاگ ها افزوده شده است.البته نسخه ۱/۳ MT تا حدود زيادي توانسته بود بر اين مشكل فائق آيد.
و گرچه از زماني كه نسخه ۰/۳ اين برنامه در سال گذشته به بازار آمد، كاربران تا حدي توانستند اختلال هاي موجود را كنترل كنند. اما چندي بعد با اسپم ها توانستند راهي را براي ايجاد اختلال مجدد فراهم كنند. متخصصان بيشترين اختلالات را متوجه كاربراني دانسته اند كه در فهرست جستجوي گوگل از رتبه هاي بالا برخوردار بودند.
نسخه ۱۴.۳ Movable Type كه حاوي يك وصله ترميم كننده است قرار است به كاربران امكان مقابله نسبتاً قويي را با اين ايميل هاي مزاحم بدهند.
اما تنها كاربران وبلاگ  نويس از وجود اين ايميل هاي ناخواسته ناراضي نبودند بلكه بسياري از افرادي كه وب سايت  اختصاصي داشتند نيز خيلي زود به اين گرفتاري دچار شدند.
يكي از اين موارد شركت TextDrive است كه خدمات سرويس دهي به وب سايت ها و وب لاگ ها را بر عهده دارد. اين شركت در پي اختلالي كه براي وب لاگ هاي تحت فرمان MT به وجود آمده بود، مجبور شد به مدت ۴ روز تمام اين وب لاگ ها را تعطيل كند. به گفته رئيس شركت Text Drive ديويد هافمن ده درصد كل وبلاگ ها (كه حدود ۲ هزار وبلاگ هستند) با ايميل هاي مزاحم آلوده شده بودند و مجبور به مسدود كردن صفحه نظر خواهي اين وبلاگ ها شديم.
اما شركت Text Drive علاوه بر مسدود كردن اين صفحات توانست منبع تعدادي از اين اسپم ها را كشف كند. به گفته هافمن بسياري از اين ايميل ها از سرويس هاي اطلاعاتي اينترنتي مي آيند كه شركت مذكور ليستي از سايت هاي مزاحم و غيرقابل استفاده را براي كاربرانش منتشر نكرده است.
به گفته متخصصان شركت هاي ارائه دهنده وبلاگ  مي بايست در هر چه اختصاصي تر و ايمن  كردن صفحات ارائه شده خود تلاش بيشتري كنند. چرا كه با رشد و فراگير شدن اين صفحات تعداد ايميل هاي مزاحم نيز زياد خواهد شد. كارشناسان امنيت گفته اند چنانچه آسيب رساني اين صفحات به اين سادگي باشد در آينده نه چندان دور فناوري وبلاگ  ديگر قابل استفاده نخواهد بود.

تغيير نسل تراشه ها
گروه انفورماتيك: متخصصان و طراحان قطعات سخت افزاري تصميم دارند در سال ۲۰۰۵ تراشه هاي داراي دو هد را با توجه به بازارهاي جهاني به صورت انبوه توليد كنند.
به گزارش آسوشيتدپرس اين كارخانه ها تصميم دارند در تراشه هاي جديد خود به جاي يك هسته مركزي كه تمام فعل و انفعالات اطلاعاتي را بر عهده دارد دو هسته قرار دهند. اين تراشه ها اگر چه سرعت چيپ هاي قبلي را ندارند، اما مزيت آنها در مصرف كم انرژي و انجام كارهاي بيشتري در آن واحد است.
به گفته مقامات شركت اينتل ساخت و ارسال اين چيپ ها به بازارهاي جهاني جهت نصب و راه اندازي بر روي لپ تاپ ها و سرورهاي كاربران تا اواسط سال ۲۰۰۵ به انجام خواهد رسيد.
اگر چه شركت هايي مانند اپل كه چند وقتي است در حال فروش اين نوع تراشه ها است و يا شركت آي.بي.ام كه از سال ۲۰۰۱ ساخت اين تراشه ها را شروع كرده است، اما اميد شركت هاي سخت افزاري به فراگير شدن و جايگزيني صد در صد چيپ هاي داراي دو هد با تراشه هاي حاوي يك هد است.

اسپيگل؛جستجوگر سخنگو
آي تي ايران: مدتي است كه بازار موتورهاي جستجو داغ است و جنگ رقابتي شديدي بين گوگل، ياهو و سايرين درگرفته است. در اين بين يك شركت اسكاتلندي به نام سي اي سي، اقدام به معرفي سرويس جديدي كرده است كه نام «اسپيگل»را بدان داده است و توان خواندن نتيجه جستجو با صداي مرد يا زن را دارد.
«اسپيگل» در آدرس www.speegle.co.uk قابل دسترسي است و نتايج جالبي هم ارائه مي كند.بي بي سي در اين باره مي نويسد: اسپيگل كه ضمن جستجو، توان خواندن هم دارد آيا واقعا قابل استفاده براي افراد بينا و حتي نابينا است؟
گوردن رنتون، موسس اسپيگل مي گويد اين سيستم، روباتيك است كه شايد اشتباهات كوچكي هم داشته باشد اما در مجموع بد نيست. به گفته وي سيستم براي افراد با ديد ضعيف و تار، ايده آل است و افرادي كه بعد از آغاز جستجو دوست دارند كار ديگري انجام دهند و فقط نتيجه را بشنوند، از آن استفاده بسيار خواهند برد.سايت «اسپيگل» براي تبديل متن به صوت، از فناوري PanaVox استفاده كرده است. در گذشته استفاده از فناوري صوتي فقط روي باند پهن امكان پذير بود زيرا اندازه فايلها بزرگ مي شد اما CEC (شركت باني اين موتور جستجو) مي گويد كه با فناوري فشرده سازي خود توانسته اين سرويس را، حتي بر خطوط اينترنتي تلفن معمولي (دايال آپ) هم ارائه كند. ظاهر اين موتور خيلي شبيه گوگل است اما ارتباطي بين گوگل و اسپيگل وجود ندارد.

راه اندازي نخستين شبكه هوشمند مخابراتي كشور
گروه انفورماتيك: نخستين شبكه هوشمند مخابراتي كشور در آستانه زادروز حضرت امام رضا (ع) با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مشهد راه اندازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، شبكه هوشمند مخابراتي كشور كه مي تواند سرويس هاي كارت اعتباري، صندوق پستي صوتي، مكالمه رايگان (امكان محاسبه و تقبل هزينه مكالمه تماس گيرندگان از سوي مشتركي كه با او تماس گرفته شده)، تفكيك هزينه يا خدمات مشاوره اي، سرويس شبكه خصوصي مجازي (ايجاد يك شبكه خصوصي در سازمان بدون در نظر گرفتن فاصله بين بخش هاي مختلف آن با پيش  شماره خاص)، سرويس مكالمات انبوه (اختصاص يك شماره خاص به مشترك و ثبت اطلاعات تماس گيرندگان از طريق تلفن كه امكان تماس همزمان با ۵۰۰ نفر را فراهم مي كند) و سرويس نظر سنجي را ارائه بدهد، همزمان با بهره برداري از ۳۱۳ طرح مخابراتي ديگر در استان خراسان راه اندازي مي شود.
سرمايه گذاري اين طرح ها بالغ بر ۸۴۰ ميليارد و ۶۹۵ ميليون ريال است و بر اساس آن بيش از ۱۱۶ هزار و ۸۰۰ شماره تلفن به ظرفيت شبكه مخابراتي استان افزوده مي شود.
علاوه بر اين طرح ها، آغاز عمليات اجرايي شبكه فيبرنوري افغانستان، تاسيس ۶۸ مركز تلفن و ۱۴۸ دفتر مخابراتي، توسعه ۵۷ مركز تلفن، جايگزيني ۵ مركز تلفن، نصب و راه اندازي ۴۲ سايت BTS تلفن همراه و چندين طرح ديگر ازجمله طرح هايي است كه در اين مراسم افتتاح خواهد شد.

تأخير در صدور مجوزهاي حوزه IT
ايتنا: دبير شوراي عالي اطلاع رساني تأخير در صدور مجوزهاي حوزه فناوري اطلاعات را يكي از مهمترين معضلات اين حوزه در كشور دانست.
نصرالله جهانگرد در همايش دو روزه نقش مركز داده در توسعه فناوري ارتباطات و اطلاعات گفت: بايد تأسيس مراكز DC با هدف ايجاد ذخاير اطلاعات ملي و بين المللي در كشور به عنوان يك پايه و استراتژي تسريع شود.او افزود: ايجاد بستر ارتقاء ظرفيت مراكز در حال گسترش اطلاعات، توسعه سيستم هاي مجازي و ايجاد پايگاه هاي ثانوي، برپايي ارتباط پايگاه هاي دانش و اطلاعات در محيط وب، تعميم مديريت هاي راهبردي براي عموم كاربران و ارائه خدمات ديتا به نقاطي كه به اطلاعات دستيابي خوبي نداشته اند از ضرورت ها و مباحث مهم در زمينه ايجاد ديتاسنتر در كشور است.به گفته وي در حوزه داخلي كشورمان در زمينه زيرساخت مخابراتي برنامه ريزي و شتاب مناسبي داشتيم اما هنوز از تقاضا عقب هستيم.

ثبت ركورد ۶۴هزارتايي ويروس ها در ژاپن
موسسه ترند مايكرو در گزارشي شمار ويروسهاي رايانه اي منتشر شده در سال ۲۰۰۴ در ژاپن را نزديك به ۶۴ هزار اعلام كرد.
ركورد سابق ويروسهاي اينترنتي ۴۷ هزار و ۶۰۷ مورد بوده است ، در حالي كه اين شمار در سال جاري ۶۳ هزار و ۶۵۷ مورد است. موسسه Trend بنا بر گزارشهاي سازندگان نرم افزارهاي ضد ويروس شمار ويروسهاي رايانه اي را به طور ساليانه با كمك آماري كه مقامات رسمي امنيتي در ژاپن اعلام مي كنند را بسيار مستدل بيان مي كنند.

استقبال آمريكايي ها از خريد آنلاين
۱۲۸ ميليون مشتري از وب سايت هاي خريد در ماه نوامبر ديدن كرده اند؛ يعني ۸۰درصد از آمريكايي ها در ايام تعطيلات به صورت آنلاين خريد مي كنند.
تعداد بازديدكنندگان از وب سايت هاي خريد در ماه نوامبر نسبت به ماه اكتبر ۴۰ درصد يعني بيش از ۱۳ ميليون نفر افزايش داشته است.هر قدر به روزهاي پاياني سال جاري و روزهاي آغازين سال نو نزديكتر مي شويم بر ميزان بازديدكنندگان از وب سايت هاي خريد افزوده مي شود.

نرم افزار
حفره امنيتي در نرم افزار جديد گوگل
موج: متخصصان علوم كامپيوتر حفره اي را درنرم افزار جديد گوگل پيدا كردند كه به هكرها امكان جستجو در اينترنت را از طريق فايل هاي كاربران مي دهد .
اين مشكل زماني بروز مي كند كه چندين تركيب مجزا متقابلا بر يكديگر اثر مي كنند و به هكرها اجازه مي دهد به طور مخفي محتويات كامپيوترهاي شخصي را از طريق اينترنت جستجو كنند.
گوگل درچهاردهم اكتبر گذشته نوارابزار جستجوي دسك تاپ خود را مورد آزمايش قرار داد و اعلام كرد دانلود آن رايگان خواهد بود.
اين برنامه، جستجو در هارد درايو كامپيوتر را انجام مي دهد ،سپس نتايج حاصله را با جستجو در وب و بررسي اطلاعاتي مانند اطلاعات مربوط به ميل هاي الكترونيكي ،متون و ديگر فايل ها ،تركيب مي كند .اين جستجو تنها قسمت هاي كوچكي از فايل ها را آشكار مي كند.
اين نرم افزار طوري طراحي شده است كه تنها جستجو مي كند و قادر به ذخيره اطلاعاتي كه از طريق اينترنت حاصل مي شود، نيست.
گوگل همچنين متون تبليغاتي را در كنار نتايج جست وجوقرار داده است.
اين شركت در بيانيه اي اعلام كرد محققان كامپيوتري در اواخر (آذر) به اين نقص برخورد كردند و در اين راستا نسخه جديدي از موتور جستجوي دسك تاپ را كه حفره هاي امنيتي را تعمير مي كند ، بكار گرفته اند.
برنامه دسك تاپ گوگل قالب به روز رساني اتوماتيك را پشتيباني مي كند.

رصدخانه
كشف دنباله دار پرنور
ايسنا: منجمان ستاره دنباله دار جديدي كشف كرده اند كه يكي از پرنورترين دنباله دارهاي سال جاري خواهد بود.
اين دنباله دار كه C/۲۰۰۴ V13 نام گرفته است، اواخر آبان ماه توسط ماتيزو استرليايي كشف شد.
آن ها پيش بيني كرده اند كه مسير اين دنباله دار چندان جذاب نباشد و دليل آن را نزديكي به خورشيد دانسته اند اما به تدريج از اواخر دي قابل رويت مي شود.
در ابتدا تصور نمي شد كه اين دنباله دار چندان پرنور باشد ولي پس از بررسي هاي بسيار، مسئولان يكي از معتبرترين سازمان ها در زمينه اطلاع رساني دنباله دار در آخرين روز پاييز اعلام كرد كه اين دنباله دار حيرت انگيز به يكي از پرنور  ترين دنباله دارهاي سال هاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ ميلادي تبديل مي شود.
تابستان امسال هنگامي كه منجمان منتظر ظهور دنباله دارهاي «نيت» (C/۲۰۰۱ Q4) و «لي نيير» (C/۲۰۰۲ T7) بودند، ناگهان دنباله دار «بردفيلد» (C/۲۰۰۴ F4) ظاهر شد و منجمان را با يك مهمان ناخوانده دوست داشتني روبه رو كرد.

تلفن
پيام تصويري براي ناشنوايان انگليسي
گروه انفورماتيك: تحقيقات نشان داده است كه در انگلستان افراد ناشنوا ترجيح مي  دهند از ارتباطات خود به جاي فرستادن پيام  هاي متني از زبان اشاره استفاده كنند.
در اين روش، دارنده گوشي همراه از طريق دوربين گوشي خود يا وب  كم، پيام اشاره  اي خود را براي يك مترجم ارسال مي  كند و او نيز بعد از ترجمه اشارات فرد ناشنوا به زبان   گفتاري با فرد گيرنده پيام تماس مي  گيرد.
تا كنون افراد ناشنوا از روش پيام متني استفاده مي  كردند كه خود با مشكلاتي روبرو بود.
به گزارش ايلنا، هزينه هر دقيقه تماس اين افراد ۷ پوند است كه در مقايسه با هزينه تلفن  هاي عادي همراه بسيار بالاست، به همين دليل اخيراً عده  اي نسبت به اين هزينه بالا اعتراض كرده   و از مخابرات اين كشور خواستند آن را تا حد تلفن  هاي عادي كاهش دهد.

هوش مصنوعي
شناسايي احساسات انساني از روي صدا
گروه دانش: پژوهشگران اسكاتلندي دستگاهي ساخته اند كه مي تواند احساسات انسان را از صحبت كردن او تشخيص دهد.
دكتر كريستين جونز، رئيس هيأت مديره شركت افكتيو مدا در اين باره مي گويد: «وقتي شما افسرده يا ناراحت هستيد، تون صداي شما پايين مي آيد و حرف زدنتان آرام مي شود اما هنگامي كه عصباني مي شويد، تن صداي شما بالا مي رود و شدت حرف زدنتان بيشتر مي شود. زماني كه ما صحبت مي كنيم، احساساتمان را از ده ها راه افشا مي كنيم؛ اين سيستم ۴۰ روش از اين روش ها را بكار مي گيرد، مكانيزم اين دستگاه تنها بر چگونگي صحبت كردن استوار است و به اينكه چه واژگاني بكار مي رود كاري ندارد.
اين سيستم مي تواند چگونگي احساسات فرد را در همان لحظه اي كه صداي او را مي شنود و بدون فاصله زماني بيان مي كند.
به گزراش ايسنا صاحبان اين شركت اسكاتلندي هم اكنون در حال مذاكره اند تا اين اختراع را به توليدكنندگان اتومبيل و همچنين سازندگان بازي هاي كامپيوتري بفروشند.
پژوهشگراني كه در حال كار بر روي اين سيستم هستند، معتقدند كه بزودي ما با اتومبيل هاي  خود صحبت خواهيم كرد و به آن ها دستور خواهيم داد كه مثلا دستگاه پخش سي دي را روشن كند و يا بخاري ها يا فن ها را بكار بيندازد و اين سيستم از همين مطلب براي تشخيص حالت ما در هنگام رانندگي استفاده مي كند، مثلاً تشخيص مي دهد كه ما ناراحت،  افسرده، عصباني و يا خواب آلود هستيم و با استفاده از اين اطلاعات واكنش لازم را نشان مي دهد.
براي نمونه هنگامي كه احساس مي كند راننده خواب آلود است به شدت پرحرف مي شود و شروع به صحبت با راننده مي كند و يا در حالتي كه مي فهمد راننده عصباني است، سعي مي كند آرام باشد و صداهاي اتومبيل را نيز به كمترين حد مي رساند و براي مناسب كردن وضعيت راننده تلاش مي كند، هم اكنون اين مكانيزم در آموزش و آزمايش خلبانان بكار مي رود.
اين دستگاه در مركز مراقبت نصب شده است و به مراقبان پرواز، حالت هاي احساسي خلبانان را نشان مي دهد و آن ها با توجه به تسلطي كه هر كس بر اعصابش دارد آن ها را دسته بندي مي كنند و خلباناني كه در پرواز عصبي عمل مي كنند را كنار مي گذارند.
اخيراً شركت سوني تصميم به استفاده از اين سيستم در بازي هاي كامپيوتري گرفته  است تا بتواند ناملايماتي را كه باعث ناخشنودي كاربران مي شود را تشخيص دهد .آن ها معتقدند اين سيستم مي تواند پيشرفت بازي هاي كامپيوتري را تضمين كند، براي نمونه در بازي مربيگري فوتبال، از صحبت هايي كه كاربر مي كند و با توجه به تاكيد و يا نرمشي كه در مورد مسائل مختلف دارد، در بهتر اعمال شدن نظر كاربر در بازي استفاده مي شود.
هنگامي كه كار بر روي اين سيستم به پايان رسد، اين سيستم مي تواند كاربري هاي مهمتري داشته باشد، مثلاً از اين سيستم مي توان در پيدا كردن مزاحم هاي تلفني سرويس هاي اورژانس استفاده كرد، اين كار با تشخيص حقيقي بودن خشم يا ترس تماس گيرندگان انجام مي شود.

آن لاين
گوگل به نبرد سانتي مي رود
گروه انفورماتيك: چندين شركت  ضدويروس معتبر جهان از گوگل درخواست كردند كه نسبت به توقف كرم اينترنتي سانتي از فناوري جستجوگرها براي گسترش در ميان صفحات اقدام كند.
جستجوگر گوگل نيز براي جلوگيري از گسترش اين كرم در شبكه دست به كار شده است. كرم سانتي به سرعت منتشر شده و تا عصر سه شنبه در حدود ۴۰ هزار وب سايت را آلوده كرده است.
بازاريابي الكترونيكي امري دائمي و جهاني است
گروه انفورماتيك: فناوري اطلاعات موجب پويايي، كاهش هزينه، افزايش سرعت و توسعه ميزان اثرگذاري تبليغات و بازاريابي شده است.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، جمشيد اصغري كارشناس ارشد مديريت اجرايي در نشست علمي آموزشي بازاريابي الكترونيكي، به تشريح قابليت هاي IT در بازاريابي نوين پرداخت و گفت: فناوري اطلاعات همانطور كه در خدمت علوم مختلف بوده به ابزار بسيار خوبي براي تبليغات و بازاريابي در سراسر دنيا نيز تبديل شده است.
وي افزود: امروزه فناوري اطلاعات و بازاريابي الكترونيك موجب سود بيشتر و افزايش سرعت در اطلاع رساني براي شركت ها و صنايع شده است.
وي گفت: بازاريابي الكترونيكي يك ارتباط متقابل محسوب مي شود و همانطور كه امكان اطلاع رساني گسترده را فراهم كرده از طرف ديگر امكان كسب اطلاعات از وضعيت بازار و ساير رقبا را نيز مهيا كرده است.
به گفته وي در حال حاضر ۵۴ درصد از افراد حاضر در اين تحقيقات اعلام كرده اند كه مايل به جايگزين كردن بازاريابي اينترنتي به جاي بازاريابي تلفني هستند.
او افزود: در تبليغات الكترونيكي، صحت تبليغات بيشتر از گذشته شده چرا كه در اين تبليغات صوت، متن و تصوير به صورت همزمان قابل ارايه است.
وي در خصوص ديگر ويژگي ها و قابليت هاي ناشي از بكارگيري فناوري اطلاعات در بازاريابي و تبليغات گفت: در بازاريابي نوين مسايل و مشكلات ناشي از برخوردهاي فيزيكي و سنتي سابق نيز از بين مي رود.
اصغري نظر سنجي الكترونيكي را يكي ديگر از قابليت هاي به كارگيري فناوري اطلاعات در بازاريابي عنوان كرد و افزود: امروزه و از طريق نظرسنجي الكترونيكي كه از اركان مهم بازاريابي محسوب مي شود، سازمان ها و شركت ها مي توانند به سهولت و سرعت نظرات مشتريان خود را دريافت كرده و به تحليل آن ها بپردازند، به اين ترتيب شركت ها امكان هماهنگي سريع تر و بيشتري با نياز مشتريان مي يابند.
وي ارسال خبرنامه هاي الكترونيكي و عضويت در خبرنامه ساير رقبا را از ديگر كاركردهاي بازاريابي الكترونيكي عنوان كرد و بازاريابي الكترونيكي را بازاريابي جهاني و شبانه روزي ناميد.
نقش متخصصان داخلي در پروژه هاي تلفن همراه
ايسنا: شركت ارتباط سيار براي پروژه هاي برنامه چهارم، قصد دارد از پيمانكاران داخلي با همكاري شركت هاي خارجي استفاده كند كه اجراي اين پروژه ها به نيروهاي متخصص داخلي نياز دارد و آموزش نيروهاي متخصص نيز لازم است.
ابوالفضل ناجي، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد گفت: پروژه هاي برنامه چهارم، توسعه پروژه هاي بسيار سنگيني است كه تصميم به اجراي همه اين پروژه ها وجود دارد.
او معتقد است در كشور ما پتانسيل فراواني وجود دارد كه پروژه هاي ارتباط سيار را انجام دهيم كه مي توان اين نيروها را سازماندهي كرد و آن ها را به كار گرفت كه دانشگاه ها و موسسات علمي مي توانند در اين راستا كمك كننده خوبي باشند. او با بيان اينكه در نصب، راه اندازي و نگهداري پروژه هاي ارتباط سيار برنامه چهارم مي توان از نيروهاي جوان و متخصص داخلي استفاده كرد، گفت: براي طراحي و مهندسي پروژه ها و اقدامات پايه اي، شركت مخابرات از كارشناسان مجرب و مشاوره هاي قوي استفاده مي كند.

آف لاين
ساخت سيستم هوشمند گلخانه ها در ايران
گروه دانش: سيستم هوشمند گلخانه ها به منظور آبياري گياهان در حد معقول و تنظيم دماي گلخانه و استفاده بهينه از مواد معدني براي نخستين بار در كشور توسط يك دانش  آموز طراحي و ساخته شد.
محمد هادي كامراني، سازنده سيستم هوشمند گلخانه در خصوص ويژگي هاي اين سيستم به ايسنا گفت: اين سيستم به امكاناتي نظير كارت توسعه و كابل شبكه مجهز است تا با توجه به عملكرد مداوم آن در گلخانه در صورت بروز اشكالات احتمالي امكان رفع سريع آن وجود داشته باشد.
به گفته كامراني اين دستگاه داراي ۴۰ كانال آبياري است كه هر كارت توسعه ۲۰ تا ۴۰ كانال آبياري را كه شامل توسعه فشار، دما، رطوبت و... است را به دستگاه اضافه مي كند.
او درباره هزينه ساخت اين دستگاه گفت: از آنجا كه اين دستگاه به دو صورت ميكروكنترلي و ديجيتالي ساخته مي شود، در ساخت آن به صورت ميكروكنترلي از يكسو حجم دستگاه پايين آمده و از سوي ديگر نياز به متخصص و هزينه تعمير افزايش مي يابد كه در اين صورت هزينه ساخت آن ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.
در حالي كه ساخت دستگاه به صورت ديجيتالي باعث افزايش قيمت آن تا مبلغ ۱۵۰ هزار تومان شده اما از سوي ديگر هزينه تعمير كاهش يافته و حجم آن بيشتر از دستگاه ميكروكنترل خواهد بود.
نانوروبات ها سرطان را درمان مي كنند
ايسنا: با بهره گيري از فناوري «نانوروبات» ، درمان ناباروري و سرطان، پيشگيري از ايدز و همچنين تعيين جنسيت در سالهاي آينده با تحولي اساسي مواجه مي شود.
فاطمه محمدي، پژوهشگر و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي قزوين در اين باره گفت: با توجه به آزمايشات انساني كه از دسامبر ۲۰۰۳ آغاز شده است، ما در دهه آينده با مساله اي به نام ناباروري به ويژه در مردان مواجه نخواهيم بود و همچنين در سال ۲۰۰۷ فرد جديد ايدزي ناشي از انتقال جنسي وجود نخواهد داشت.
وي درباره چگونگي درمان سرطان با اين روش گفت: بطور اختصاصي اين كار بوسيله «نانوپارتيكل هاي طلايي» و «گويهاي سيليكاتي» كه توسط لايه اي از اتم هاي طلايي پوشيده شده و وارد بدن مي شود، صورت مي گيرد. اين دو ، سلول هاي سرطاني را شناسايي كرده و با گرم كردن ، آنها را از بين مي برند.
محمدي ادامه داد : بيشترين كاري كه تا به حال با «نانومديسين» انجام شده در زمينه دندانپزشكي و براي بسياري از بيماري هاي دندان موفقيت آميز بوده است.
او درباره چگونگي عملكرد نانو روباتي  كه براي انجام عمليات مربوطه وارد بدن مي شود گفت : در اين شيوه درماني نانوروبات  مربوطه كه نوع آن با دستور پزشك متخصص تعيين مي شود وارد سوسپانسيون ساده اي مي كنند و سپس به صورت تزريقي و در مواردي به صورت خوراكي وارد بدن مي كنند.
اين نانوروبات در تمام مدت يك ساعتي كه داخل بدن مي ماند با دستوراتي كه توسط كامپيوتر به آن داده مي شود كار لازم را انجام مي دهد. آنگاه با دستور خروج از بعضي قسمت هاي دفعي بدن خارج مي شود و در داخل بدن ۵ ميلي ليتر از آن مي تواند كار ۵ ليتر خون را در جهت تبادل اكسيژن و دي اكسيد كربن انجام دهد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |