پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۰ - Dec 23, 2004
ليگ برتر فوتبال ايران
راهي به سوي قهرماني نيم فصل
009624.jpg
پرسپوليس در جاده هميشگي خود كه در انتهايش جام قهرماني است قرار گرفته است. در افق دور پرسپوليس جام قهرماني برق مي زند. اگر جاده هموار باشد و جواناني چون كاظميان چون هفته هاي اخير، رسيدن به آن چندان دشوار نخواهد بود. فردا پرسپوليس مانع بزرگي به نام ابومسلم و هواي سرد مشهد را پيش رو دارد. اما با وجود مهره هايي چون كاظميان، اولادي و هافبكي چون كريم باقري و دفاع پر هيبتي چون انصاريان كه در آماده ترين دوران خود است،. هر خواسته اي برآورده خواهد شد. اما سياه جامگان خراسان را نيز نبايد دست كم گرفت، آنان هر زمان كه اراده كرده اند به پيروزي رسيده اند. عجب ديداري خواهد بود و چه قضاوت مشكلي خواهد داشت. آيا همه چيز در ورزشگاه نوبنياد مشهد رو به راه خواهد بود. بايد ديد در روزي كه پرسپوليس به هر سه امتياز اين بازي نياز دارد، ابومسلم چگونه است؟ و پاس ذوب آهن را به زير خواهد كشيد تا پرسپوليس به صدر برود؟
ديدار پرسپوليس و ابومسلم خط انتخاب انصاريان و باقري براي تيم ملي است، امروز اگر انصاريان چون يك سامورايي بازي جوانمردانه هميشگي خود را انجام دهد و كريم باقري در همان پوسته بيرون آمده باشد پرسپوليس بزرگ خواهد ماند. امروز رئيس تربيت بدني ورزشگاه نوبنياد مشهد را افتتاح مي كند.
گروه ورزشي: رسيديم به هفته چهاردهم و يك گام تا پايان دور رفت. قهرماني نيم فصل ارزش نيمه خود را دارد كه در تاريخ هم ثبت شود اما آن قدر امتياز دارد تا در سايه اين عنوان تا پايان جام شخصيت مدعي قهرماني بودن حفظ شود.به گزارش خبرنگار ما ذوب آهن، پرسپوليس، فولاد و استقلال مدعيان كسب اين عنوان هستند. امروز و فردا و هفته بعد مشخص مي شود چه تيمي مي تواند از قله بگذرد و در باد قهرماني قرار گيرد و شيب دوم را آغاز كند.
پرسپوليس بعد از چند هفته عازم سفر مي شود. يك ورزشگاه تازه تاسيس ميزبان بازي پرسپوليس و ابومسلم مشهد است.
در اطراف كوههاي شانديز مشهد در كنار بوي خوش كوهستاني، اين بار رايحه فوتبال هم حس مي شود. ابومسلم تدافعي ترين تيم ليگ است. اشتباه نكنيم، نوع پرس و دفاع ابومسلم با پيكان بسيار تفاوت دارد، اما از لحاظ دوندگي و رعايت اصول دفاعي، اين تيم نمونه است.
و اين درست برخلاف ميل پرسپوليس است، تيمي كه با سوبل صاحب طرحهاي تازه اي شده و تابع حركات گروهي و منظم شده ،اگر مقابل تيمي فيزيكي برخورد كند مجبور به تغيير روش است و همين، كار را بر پرسپوليس سخت خواهد كرد.
جدال پيكان و صباباتري هم حكايت خودش را دارد.در هيچ جاي دنيا در يك ليگ دو تيم با وجه مشترك ديده نمي شود اما در ايران تا بخواهيم از اين دست تيمها زياد است، مثل همين پيكان و صباباتري كه از سوي دو گروه مشترك اداره مي شوند و عجيب كه هر دو تيم تاكنون به هدف بزرگ مورد نظر مديريت نرسيده اند. از بخت بد بايد براي بقاء، ديگري را فنا كنند، روزگار غريبي است، اما هنوز براي صباباتري و پيكان همه چيز تمام نشده است.
فولاد در اهواز ميزبان پگاه گيلان است. وقتي به جدول و نتايج نگاه مي كنم و اين بازي را مي بينم، به نظر راه فولاد براي قهرماني نيم فصل، هموارتر از ديگران است ، فوتبال است و هزار اتفاق، اما مي توان در اين بازي نشانه هاي تاثير شرفي بر پگاه را ديد.
شموشك به ديدار سپاهان مي رود. در زمين نوشهر، سپاهان راهي جز بستن بازي و راضي شدن به تك امتياز ندارد، شموشك در خانه تيم ديگري است، اما اين تيم يك بعدي، نياز به استراتژي خاص دارد. شموشك براي ماندن بايد از نو ساخته شود، تيمي كه ابراهيمي بست براي رقابت با ديگر مدعيان راه سختي در پيش دارد.
دربي هفته چهاردهم در شيراز برگزار مي شود. برق شيراز و فجر سپاسي جدال شجاعان است. رقابت گمنامان هميشه زيباست.
در انزلي هم جنوب به شمال وصل مي شود و ملوان به ديدار استقلال اهواز مي رود. اين بازي جنبه انتقامي دارد. ملوان روزي به دسته دوم سقوط كرد كه استقلال اهواز در انزلي مقاومتي خارج از عرف فوتبال بي رحم حرفه اي امروز به خرج داد. انزلي چيها آن غروب غم انگيز را هنوز فراموش نكرده اند.
بازي روز شنبه
يك بازي هم روز شنبه برگزار مي شود. استقلال و سايپا دو تيم با شباهتهاي شگفت انگيز و تفاوتهاي شنيدني باور نمي كنيد تا شنبه صبر كنيد.
برنامه هفته چهاردهم ليگ برتر
جمعه ۴/۱۰/۸۳-ساعت ۳۰/۱۴
*ابومسلم خراسان- پرسپوليس تهران
*پيكان تهران _ صبا باتري
*ذوب آهن (اصفهان)- پاس (تهران) (فولاد شهر)
*شموشك (نوشهر)- سپاهان
*برق (شيراز) فجر سپاسي شيراز
*ملوان انزلي- استقلال اهواز
فولاد خوزستان _ پگاه رشت (اهواز)

رونالدينهو، شايسته ترين در جهان
009630.jpg
رونالدينهو مرد سال فوتبال جهان، جايزه خود را سه شنبه شب در ورزشگاه بزرگ نيوكمپ به تماشاگران قدرشناس بارسلوني اهدا كرد. او در مقابل لوانته نيز يكي از بازيكنان ميدان بود.
بارسلونا با پيروزي در مقابل لوانته به صدرنشيني خود ادامه داد.
سه شنبه شب تماشاگران نيوكمپ يكصدا رونالدينهو را فرياد زدند.

گروه ورزشي:«خوان  لاپورتا» رئيس  باشگاه  بارسلوناي  اسپانيا مدعي  شد «رونالدينهو» بهترين  بازيكن  فوتبال  جهان  در سال  ۲۰۰۴ به  خاطر كمك  به  تحقق  روياهاي  اين تيم ، كاملا شايستگي  كسب  اين  افتخار را دارد . به  گزارش  سايت  ورزشي  گل ، لاپورتا اظهار اطمينان  كرد رونالدينهو با شايستگي  تمام  در خانه  اپراي  زوريخ  جايزه  بهترين  بازيكن  فيفا را دريافت كرده  و به  اعتقاد او بهترين  بازيكن  كنوني  فوتبال  جهان  است . وي  گفت : رونالدينهو توانمندي هاي  خارق العاده اي  دارد و به  وي  امكان مي دهد نمايش هاي  منحصر به  فردي  با توپ  انجام  دهد كه  از عهده  هيچ  بازيكن ديگري  بر نمي آيد. رئيس  باشگاه  بارسلونا در ادامه  تصريح  كرد: رونالدينهو با وجود شهرت جهاني  خود، يكي  از اعضاي  تيم  است  كه  در هنگام  مسابقات  از هيچ  تلاش  در جهت منافع  تيمش  دريغ  نمي كند و داراي  شخصيتي  است  كه  به  ديگران  آينده اي  روشن را نويد مي دهد.
به  گفته  وي  اين  جايزه  ثابت  مي كند روند عملكرد ما در باشگاه  بارسلونا مسير صحيحي  را پيموده  كه  توانسته ايم  بهترين  بازيكن  سال  جهان  را در اختيار داشته  باشيم،  علاوه  بر اين كه  موفقيت  فردي  بازيكنان  نيز متعلق  به  همه  تيم است  و ما يكبار ديگر توانستيم  به  عنوان  باشگاهي  بزرگ  و قابل  تحسين  خود را مطرح  كنيم . تاكنون  چهار بازيكن  برزيلي  به  نام  روماريو، ريوالدو، رونالدو و رونالدينهو موفق  شده اند طي  ۱۴ سال  كه  از عمر اهداي جايزه  بهترين  بازيكن سال  فيفا مي گذرد، اين  عنوان  را به  دست  آورند.

برانكو ايوانكوويچ :
قدرت فوتبال بحرين دو برابر شده است
009627.jpg
سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان مي گويد: حضور و تماشاي ديدار بحرين و عمان نكات تاكتيكي و تكنيكي فراواني را براي من در بر داشت؛ بي ترديد اين نكات در ديدار ايران و بحرين به ما كمك ويژه اي خواهد كرد. برانكو ايوانكوويچ در گفتگو با ايسنا،اظهار داشت : تيم هاي حاضر در هفدهمين دوره جام خليج فارس نشان دادند كه پيشرفت فوق العاده اي در فوتبال دارند. آنها به گونه اي در اين مسابقات حاضر شده بودند كه گويي در مهم ترين رقابت هاي فوتبال دنيا شركت كرده اند.
وي درباره تيم بحرين و بازي اين تيم برابر عمان گفت: در اين ديدار بحرين با دو گل از حريف خود عقب افتاده بود، اما حس جاه طلبانه بازيكنان بحرين باعث شد كه آنها بازي را به تساوي بكشند و گل سوم نيز تنها بر روي يك حادثه اتفاق افتاد. برانكو افزود: به رغم شكست بحرين در اين ديدار، آنها نشان دادند كه از قدرت بسيار بالايي برخوردارند. تصور مي كنم قدرت آنها به دليل برنامه ريزي بلند مدت و كار مداوم به دست آمده است و همچنان تأكيد مي كنم كه قدرت اين تيم نسبت به چهار سال پيش دو برابر شده است. وي ادامه داد: بازي كردن در مقابل تيمي كه چرك بازي مي كند، به هيچ عنوان آسان نيست. همان طور كه در ديدار با پاناما روز سختي را پشت سر گذاشتيم در ديدار برابر بحرين نيز كار دشواري را پيش رو خواهيم داشت و اين يكي از دلايل مهم من و تأكيد بر اين نكته است كه گروه دوم دور نهايي مقدماتي جام جهاني بسيار مشكل تر از گروه نخست است.
سرمربي تيم ملي كشورمان نقطه قوت تيم بحرين را كار گروهي، جاه طلبي و اعتماد به نفس بالاي بازيكنان آنان دانست و گفت: در ديدار بحرين برابر عربستان، بازيكنان بحرين با اعتماد به نفس فوق العاده اي از دقيقه نخست بر دروازه عربستان كه يكي از بهترين  تيم هاي آسياست حمله ور شدند و در ديدار برابر عمان نيز اين چنين بودند. برانكو درباره سرانجام وضعيت فريدون زندي گفت: زماني كه در آلمان بودم به او فرصت فكر كردن دادم و او قول داد تا بيست روز آينده جواب نهايي خود را درباره آمدن يا نيامدن خود به تيم ملي اعلام كند. ضمن اين كه بايد قبول كنيم او بر سر دو راهي قرار گرفته است، چراكه بايد بين تيم ملي ايران و تيم ملي فوتبال آلمان يك تيم را انتخاب كند. همان طور كه مي دانيد او شانس پوشيدن پيراهن تيم ملي آلمان را دارد.

تحويل چارت پيشنهادي كميته فوتسال
ايسنا: كميته فوتسال فدراسيون فوتبال چارت و تشكيلات پيشنهادي خود را پس از بازگشت دكتر دادكان از سفر سوئيس به وي ارائه كرد.
در اين تشكيلات، مواردي همچون راه هاي توسعه فوتسال در كشور، برگزاري ليگ حرفه اي فوتسال، تيم ملي و نحوه ارتباط باشگاه ها با تيم ملي، شرايط باشگاه ها و نياز آ نها براي برگزاري ليگ حرفه اي مورد توجه قرار گرفته است.
به دنبال حذف تيم ملي كشورمان از رقابت  هاي جام جهاني، كميته فوتسال به دنبال تقويت تشكيلات فوتسال و كادر فني تيم ملي است.

مدير تيم بسكتبال صنام محروم شد
ايسنا:كميته انضباطي فدراسيون بسكتبال، مدير تيم صنام را سه ماه از همراهي با اين تيم محروم كرد.
به دنبال صحبتهاي اخير مرتضي طهماسبي در جريان رقابتهاي سوپر ليگ بسكتبال، كميته انضباطي فدراسيون پس از بررسي نهايي، راي خود را صادر كرد.
براساس اين راي، مدير تيم هاي بسكتبال باشگاه صنام به علت ايراد تهمت، افترا و عدم دلايل قانع كننده براي كميته انضباطي و با توجه به بررسي هاي همه جانبه سه ماه از همراهي تيم بسكتبال صنام به هر عنوان در مسابقات ليگ برتر باشگاه هاي كشور و باشگاه هاي تهران محروم خواهد بود.

تقدير از علي دايي توسط فدراسيون فوتبال
گروه ورزشي:پس از افتخارآفريني هاي دايي بسياري سعي كردند اين افتخارات را كمرنگ جلوه دهند و نسبت به وي كم لطفي داشتند اما هر روز كه مي گذرد تلألو افتخارات دايي بيشتر مي شود و كشور به وجود چنين افرادي افتخار مي كند. بعيد است تا سالها كسي جايگزين دايي شود زيرا وي هم در ورزش و هم در زمينه اخلاق و رفتار برتر است.به همين دليل فدراسيون فوتبال براي قدرداني از علي دايي در صدد است مراسمي براي دايي برگزار كند كه براي هميشه جاودانه شود.

خالدي و اطاعتي كنار هم !
مردان كشتي ايران امروز در كرمانشاه به ميدان مي آيند
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: در حالي كه تاريخ برگزاري مسابقه هاي كشتي آزاد قهرماني كشور در فاصله روزهاي دوم تا چهارم دي ماه جاري (چهارشنبه تا جمعه) اعلام شده بود، اما برخلاف اعلام قبلي اين رقابت ها به مدت ۲ روز طي امروز و فردا در شهرستان كرمانشاه برگزار مي شود. مراسم وزن كشي چهار وزن ۵۰ ، ۶۰ ، ۷۴ و ۹۶ كيلوگرم اين مسابقه ها عصر ديروز انجام شد كه مهم ترين حادثه مراسم وزن كشي سر وزن نرسيدن هادي پورعليجان قهرمان جوانان جهان و عضو تيم مازندران بود. پورعليجان به دليل ۷۲۰ گرم اضافه وزن از دور پيكارها حذف شد.
در حاشيه برگزاري اين مسابقه ها نكته جالب اينجاست كه مهدي خالدي و عزيز الله اطاعتي رؤساي سابق و فعلي كميته داوران فدراسيون كشتي كه اين روزها رابطه خوبي با يكديگر ندارند از سوي فدراسيون كشتي به عنوان سرپرستان اين رقابت ها برگزيده شده اند! اين دو نفر به صورت جداگانه خود را به كرمانشاه رسانده اند! مسابقات اين دوره با قوانين و مقررات جديد كشتي برگزار مي شود كه به همين دليل پيكارهاي ۴ وزن اول از صبح امروز آغاز و امشب به پايان مي رسد. ۲۰ داور بين الملل كشتي نيز مبارزه هاي اين دوره را قضاوت مي كنند.

ديدار استاد و شاگرد در فرودگاه
محمدعلي صنعتكاران در يك ملاقات اتفاقي در فرودگاه مهرآباد با منصور برزگر به گفت وگو نشست. به گزارش خبرنگار ما محمد علي صنعتكاران مدير سازمان تيم هاي ملي صبح ديروز در فرودگاه مهر آباد تهران بطور ناگهاني با منصور برزگر رو به رو شد كه اين ملاقات اتفاقي توجه بسياري از حاضرين در فرودگاه، مسئولان برگزاري مسابقات و تني چند از داوران كه براي حضور در مسابقات قهرماني كشور راهي كرمانشاه بودند را جلب كرد. اين افراد بر اين باور بودند كه شايد منصور برزگر بار ديگر قصد دارد در كنار مربي سابق خود به ياري كشتي بيايد و در خلال رقابتهاي كشتي آزاد قهرماني بزرگسالان كشور در كرمانشاه استاد را همراهي كند. اين در حالي بود كه منصور برزگر جهت زيارت بارگاه امام رضا (ع) عازم مشهد مقدس بود.
استاد و شاگرد در همان ديدار كوتاه از فرصت استفاده كرده و در خصوص كشتي كشور دقايقي را به گفت و گو پرداختند.

قدرداني  رئيس  سازمان  تربيت  بدني  از توجه  رئيس  مجلس  به  ورزش  كشور
ايرنا- محسن  مهرعليزاده  معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  تربيت  بدني  درنامه اي  به  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي از حضور وي در جمع  ورزشكاران  تشكر كرد.
وي  در اين  نامه  تصريح  كرد: شركت  رئيس  مجلس  در مسابقات  ورزشي  كه  براي نخستين  بار در تاريخ  ورزش  كشورمان  اتفاق  افتاده  با استقبال  فراوان  جامعه ورزشي  كشور مواجه  شده  است .
در نامه  مهرعليزاده  همچنين  با اشاره  به  حضور حداد عادل ، نمايندگان  و كاركنان  مجلس  شوراي  اسلامي در مسابقات  فوتسال  جام  رمضان  آمده  است : اين  اقدام ، نه  تنها نشانه  حسن  توجه و علاقه مندي  آن مقام  محترم  به  ورزش  بلكه  اقدام  سازنده اي  است  كه  به  ايجادانگيزه  و گسترش  ورزش  در جامعه  منجر خواهد شد.

هفته سوم ليگ برتر واليبال
برتري پاس، آذر پيام و پيكان
گروه ورزشي- علي شاكري: هفته سوم از دور برگشت ليگ برتر واليبال ايران با پيروزي تيم هاي آذر پيام اروميه، پاس و پيكان تهران آغازشد.
در جمع سه تيم تهران دخانيات تيم قديمي پايتخت در پيكاري سخت مغلوب نماينده دوم اروميه آذر پيام شد. آذر پيام كه در بازي رفت در خانه اش مغلوب حريف شده بود، اين بار با بهبودي و رسيدن بازيساز مصدومش رضا نائيني وضعيتي به مراتب بهتر از هفته هاي گذشته اش پيدا كرد. «استرتولا» بازيكن اهل صربستان و افشين عليزاده بازيكنان برتر بازي دخانيات و آذرپيام بودند. آذرپيام با اين پيروزي شرايط صعودش به مرحله نهايي را هموارتر كرد و اين در حالي بود كه دخانيات با اين شكست رقابت سختي برسر صعود با تيم پتروشيمي ماهشهر خواهد داشت. دخانيات تنها گيم سوم را ۲۵ بر ۲۲ برد و در سه گيم ديگر با نتايج (۱۹-۲۵ ، ۱۷-۲۵ ، ۲۷-۳۹) مغلوب شد.
پاس تكرار كرد
پاس ۳ _ پاديسان گنبد صفر
گيم ها (۲۵-۱۵ ، ۲۵-۲۳ ، ۲۵-۱۲)
پاس در پي شكست مجدد برابر ذوب آهن در اصفهان در بازي با نماينده دوم گنبد سخت به دنبال كسب پيروزي بود تا همچنان رقيب جدي صنام باقي بماند. پاديسان با وجود استفاده از دو ملي پوش پاكستاني عرفان نواز و شاهد حسين در كنار دايي چي، آق  محمد سلاق و رحمان رئوفي در گيم اول خيلي راحت باخت، اوج نمايش پاديسان در گيم دوم بود كه پاس را تا شكست پيش برد، اما نبود بازيكن تمام كننده در حمله روي تور باعث شد تا پاس با درخشش سيدمهدي بازارگرد گيم دوم را هم در يك بازي نزديك از آن خود كند. در گيم سوم تيم پاديسان كاملاً افت كرد و ديگر نتوانست شرايط طبيعي خود را بدست آورد. پاس با اين پيروزي همچنان در مكان دوم جدول ماند.
پيروزي سوم پيكان بر سايپا
پيكان ۳- سايپا يك
سومين رويارويي دو تيم خودروساز پيكان و سايپا برتري شاگردان پارك كي ون را همراه داشت. پيكان كه دور برگشت را با قدرت و هماهنگي آغاز كرده است، اين بار با دراختيارداشتن همه يارانش در تمامي خطوط خوب ظاهر شد. بيشترين قدرت پيكان در سرويس و دفاع روي تور نهفته بود كه جوانان سايپا كمتر توانستند در ساعد و حمله روي تور كارايي خود را نشان دهند. پيكان با اين برد بطور موقت و قبل از بازي امروز پگاه اروميه و برق تهران به صدر جدول رفت.

ساكي مدير فني يا مربي رئال مادريد
هيات رئيسه باشگاه فوتبال رئال مادريد آريگو ساكي مربي سرشناس ايتاليايي را به عنوان مدير فني اين باشگاه معرفي كرد.
به گزارش منابع خبري، براساس توافق طرفين، ساكي براي سه سال و نيم آينده به مديريت فني اين باشگاه مصوب شده است، اما نزديكان به ساكي مي گويند ساكي مربي رئال خواهد شد.
او مشاور فني باشگاه فوتبال پارماي ايتاليا بود.
گفته مي شود يكي ديگر از نامزدهاي اشغال اين سمت در باشگاه رئال مادريد اسون گوران اريكسون سرمربي تيم ملي انگليس بود كه به دلايل اقتصادي مقامات رئال مادريد با وي به توافق نرسيدند و همين مسئله شايعه مربي شدن ساكي را افزايش مي دهد.بنابراين گزارش، ساكي شناخت بيشتري با مسابقات ليگ اسپانيا و شرايط ويژه رئال مادريد دارد. اگر ساكي اين مسئوليت را بپذيرد، كارلو آنجلوتي سرمربي تيم ميلان را پيشنهاد خواهد داد.
سايت خبري آ.ب.ث نيز گزارش داد كه پدرتي بازيكن فرانسوي تيم مارسيا كه سال پيش از سوي زيدان به مقامات باشگاه خود پيشنهاد شد، قرار است به عنوان بازيكن خط مياني به باشگاه رئال مادريد بپيوندد.

شش مربي در چهل و هشت ساعت كنار رفتند!
نيمكت هاي مربيگري در برزيل داغ است! در مدت چهل و هشت ساعت شش مربي باشگاه هاي اين كشور را ترك كردند.به گزارش ايسنا، جونيور، بازيكن پيشين تيم ملي برزيل هم از سمت مدير فني فلامنگو استعفا داد. آتلتيكو پارانائنسه كه در پايان ليگ پشت سر سانتوس قرار گرفت، روز گذشته اعلام كرد، به دنبال جانشين مناسبي براي لوير كولپي مي گردد. سران فلامينسه هم آبل براخا را سرمربي جديد تيمشان معرفي كردند، براخا جانشين الكساندر گاما، شد. بيشتر اين مربيان به سبب دخالت ديگران در مربيگري باشگاه ها را ترك مي كنند.
پرسو به عنوان بهترين بازيكن سال فوتبال كرواسي انتخاب شد
دادو پرسو مهاجم تيم فوتبال گلاسكو رنجرز اسكاتلند براي دومين سال پياپي و براساس نظرسنجي روزنامه ويسرني ليست جايزه بهترين بازيكن سال كرواسي را از آن خود كرد. به گزارش خبرگزاري رويترز از زاگرب، داريواسرنا از تيم شاختار دونستك اوكراين و ايوان كلاسنيچ مهاجم وردربرمن آلمان به ترتيب در مكانهاي بعدي قرار گرفتند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |