يكشنبه ۶ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۹۳
تا پايان سال جاري به بازار مي آيد
ايران چك 200 هزاري
گرچه وقتي رقم روي اسكناس بالاترمي رود، جاعلان رغبت بيشتري به جعل آنها نشان مي دهند، اما كارشناسان عقيده دارند به دليل ارزش نازل پول ايراني، 2000 توماني به عنوان با ارزش ترين اسكناس رسمي بايد عنوان خود را به اسكناس هايي با ارقام بالا تر واگذار كند
026337.jpg
پول هاي درشت كمك مي كند تا هم ايمني مشتري هاي بانك ها افزايش يابد و هم هزينه كمتري براي تعويض و جابه جايي صرف شود.
محمد محمد پور
همين اسفند ماه پارسال بود كه تولد هشتمين اسكناس در ايران، سر و صداي فراواني ايجاد كرد. 2 هزار توماني هاي آبي رنگ در حالي به بازار مي آمدند كه طراحي روي آن محل بحث هاي بسياري بود. عكس انتخاب شده حضرت امام ره براي چاپ روي اين اسكناس ها مورد تاييد بسياري از دست اندركاران و طراحان قرار نگرفته بود و آنها معتقد بودند كه از چنين عكسي براي طراحي اسكناس استفاده نمي شود. به هر روي بانك مركزي اقدام به جمع آوري اسكناس هاي پخش شده و عدم توزيع 2هزار توماني هاي باقيمانده كرد. طراحي اصلاح و عكس مناسب تري براي انتشار سري جديد انتخاب شد تا سر و صداي برخاسته، بخوابد. در هياهوي مربوط به 2 هزاري كسي به انتشار ايران چك 100 هزار توماني اهميتي نداد...
بانك مركزي اما بيكار ننشست. اين بار نوبت سكه ها بود تا دستخوش تغيير شوند و سكه هاي 25 توماني، صدر جدول را به سكه هاي جديد 50 توماني كه هنوز به مقدار لازم توزيع نشده و به حد اشباع نرسيده، واگذار كنند. در حالي كه هنوز 50 توماني هاي مسكوك ، تازگي خود را حفظ كرده اند، خبر مي رسد نهمين اسكناس رسمي ايران در راه است و به زودي متولد مي شود. چندي پيش مدير عامل يكي از بانك هاي تجاري ايران در بولتن داخلي بانك مذكور احتمال داد كه تا پايان سال جاري اسكناس هاي 5 هزار توماني به بازار بيايند. اين، در واقع اولين تاييديه شايعاتي بود كه پيش از اين وجود داشت. مدير عامل اين بانك البته خبر ديگري نيز داد: انتشار ايران چك هاي 200 هزار توماني؛ تا خبر آخرين تسهيلات در نظر گرفته شده بانك مركزي براي داد و ستد از كانال هاي غير رسمي به گوش برسد.
بانك  مركزي از ارايه اطلاعات در اين باره به ايرانشهر خودداري كرد، اما به نظر مي رسد در طراحي روي اين اسكناس همچون اسكناس هاي 100، 500۱۰۰۰، و 2000 توماني از عكس حضرت امام ره استفاده شود و با توجه به اينكه در طراحي اسكناس هاي 2 هزار توماني نيم نگاهي به يورو انداخته شده و رنگ آبي آن مورد توجه قرار گرفته، بعيد نيست در طراحي 5 هزار توماني ها بار ديگر از نمونه هاي خارجي الگوبرداري شود.
گفته مي شود 5 هزار توماني ها نيز شبيه ساير اسكناس ها نيست تا همچنان اين نقيصه كه برخلاف ساير كشورها، طراحي اسكناس هاي رايج در ايران يكي نيست، برطرف نشود.
انتشار اسكناس هاي 5 هزار توماني، مانند هر پديده جذاب ديگري، شايعات فراواني نيز به همراه دارد. در اين بين، اين اظهارنظر از سوي عامه مردم كه درشت تر شدن اسكناس ها نشان  دهنده رشد افسار گسيخته تورم است، همواره از جانب كارشناسان رد شده است.
بيژن بيدآباد، يكي از كارشناسان اقتصادي، به ايرانشهر مي  گويد: انتشار اسكناس 5 هزار توماني اثري روي تورم ندارد. وقتي تورم افزايش مي يابد، ابزارهاي پرداخت هم درشت تر مي شود، اما عكس اين قضيه صادق نيست، يعني وقتي كه ابزارهاي پرداخت درشت تر شود، دال بر افزايش تورم نخواهد بود. اگر تمام اسكناس هاي 50 توماني را هم جمع كنند و به جاي آن اسكناس هاي 5 هزار توماني به بازار بياورند، باز هم نمي توان گفت كه به خاطر افزايش تورم اين اتفاق رخ داده است.
درحالي كه هنوز۵۰ توماني هاي مسكوك تازگي خود را حفظ كرده اند، خبر مي رسد نهمين اسكناس رسمي ايران درراه است وبه زودي متولد مي شود
براي تسهيل معاملات
كارشناسان، نشانه افزايش تورم را افزايش حجم پول مي دانند و معتقدند اگر حجم پول افزايش نيابد، انتشار اسكناس هاي درشت مشكلي ايجاد نمي كند.
بيد آباد مي گويد:  اگر اسكناس هاي درشت به بازار بيايد، انجام معاملات آسان تر صورت مي گيرد و اين اقدام بانك مركزي هم قطعا به همين خاطر است. نفس چاپ ايران چك هاي 200 هزار توماني كه در تمام بانك ها قابل نقد كردن است هم تسهيل بيشتر در انجام معاملات خواهد بود.
يكي از مزاياي انتشار اسكناس 5 هزار توماني، افزايش حجم نقدينگي در عابر بانك هاست. در حالي  كه اكثر دارندگان كارت هاي عابر بانك از نبودن موجودي در اين دستگاه ها ناراضي هستند، قرار دادن اسكناس هاي درشت تر در اين دستگاه ها تا اندازه زيادي مي تواند به حل اين مشكل كمك كند.
جلوگيري از جعل
در طراحي و چاپ اسكناس هاي 2 هزار توماني، توجه ويژه اي به افزايش ضريب امنيت آنها شد و حك رقم 2000 به طور نامشخص روي اسكناس  از جمله اقداماتي بود كه به منظور ايمن كردن آنها صورت گرفت. كارشناسان اقتصادي انتشار اسكناس هاي درشت را فرصتي براي جاعلان اسكناس مي دانند و معتقدند در انتشار آنها بايد تمام موارد ايمني را رعايت كرد.
بيژن بيدآباد مي گويد: وقتي رقم روي اسكناس بالاتر مي رود، جاعلان رغبت بيشتري به جعل آنها نشان مي دهند. در واقع انتشار اين اسكناس ها خود به خود و به طور ناخواسته جاعلان را به جعل اسكناس ترغيب مي كند، به خاطر همين معمولا سعي مي شود ارزش اسمي اسكناس پايين نگاه داشته شود.
مثل بقيه؟
بانك مركزي طي دو سال اخير اقداماتي انجام داده كه گاه سوال برانگيز و در برخي موارد ناموفق بوده است و انتشار اسكناس 2 هزار توماني با طراحي بحث برانگيزش و جمع آوري 500 توماني قرمز و هزار توماني آبي رنگ از جمله اين اقدامات به شمار مي آيد.
برخي از مسوولان بانك مركزي معتقدند كه حرف زدن درباره 5 هزار توماني ممكن است بحث هاي زيادي به دنبال داشته باشد و به همين خاطر ترجيح مي دهند در سكوت، مراحل طراحي و چاپ آن را پيش ببرند. در اين صورت آنها با دست بازتري اقدام خواهند كرد و اگر موفق به توزيع درشت ترين اسكناس تا پايان سال نشدند، كسي حرفي در اين باره به ميان نخواهد آورد.

كاهش مصرف جوش در توليد نان
026343.jpg
رئيس اداره بهداشت مواد غذايي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: سازمان تعزيرات حكومتي سهميه آرد نانوايي هايي را كه از جوش شيرين براي تهيه نان استفاده مي كنند، قطع مي كند.
اين مقام مسوول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه مصرف جوش شيرين در نانوايي هاي استان تهران در حال كاهش است، گفت: بر اساس مطالعات آماري، هر ماه 3 درصد از مصرف جوش شيرين نانوايي ها كاهش مي يابد.
وي با اشاره به اينكه 57 درصد نانوايي هاي تهران از جوش شيرين استفاده مي كنند، گفت: مصرف جوش شيرين در ماه هاي آينده به ميزان مصرف استاندارد و مناسب كشور مي رسد.
رئيس اداره بهداشت مواد غذايي وزارت بهداشت با بيان اينكه جوش شيرين سبب پوك شدن خمير مي شود، گفت: تا پايان 6 ماهه نخست سال آينده در تهران، مصرف جوش شيرين به وضع مناسب مي رسد.

تخفيف به مناسبت ميلاد امام هشتم (ع)
اين روزها به مناسبت سالگرد ولادت امام رضا (ع)، برخي شركت هاي خدماتي و توليدي كالاهاي خود را با تخفيف ويژه اي به مصرف كنندگان ارايه مي كنند. به عنوان نمونه يكي از توليدكنندگان سيستم هاي گرمايشي اعلام كرده در طول هفته جاري به موسسه ها يا كساني كه در عنوان و نام آنها لغت مبارك رضا به كار رفته باشد، محصولات خود را با 20 درصد تخفيف عرضه مي كند.
شركت انرژي در شرايطي اين كار را انجام مي دهد كه برخي اين رفتار را نشانه اي از احترام فعالان اقتصادي به باورهاي مذهبي و مي دانند و ما اميدواريم چنين باشد. با اين وجود آنچه براي خوانندگان صفحه دخل و خرج اهميت دارد، تخفيفي است كه به مناسبت هاي مختلف به مشتريان داده مي شود و چه روزي فرخنده تر از ميلاد امام رضا (ع).

كفش هاي يك لنگه اي، محصول جديد ايتاليا
026340.jpg
يك شركت ايتاليايي در نظر دارد از اين پس به جاي فروش كفش به صورت جفتي آنها را تك لنگه اي بفروشد.
مدير اين شركت بزرگ گفته اگر به مردم اين اختيار را بدهد كه لنگه هاي كفش خود را به صورت جداگانه و در رنگ هاي مختلف انتخاب كنند، فروش آنها افزايشي قابل ملاحظه خواهد يافت. اين كارخانه كه محصولاتش را بيشتر در شهر ميلان عرضه مي كند، بر اين باور است كه با دادن آزادي و اختيار بيشتر به مردم، اعتبار خود را نزد آنها بالا خواهد برد.
قيمت هر لنگه از اين كفش هاي دست ساز 55 دلار اعلام شده است. اين طرح بامزه تا به حال با استقبال گرم مردم ايتاليا مواجه شده است. با اين روند، شركت هاي توليدكننده اميدوارند تا چندي ديگر دستكش و جوراب را هم به صورت تك لنگه اي عرضه كنند.

كاهش استخدام دولتي از 30 به 10 سال
طبق ماده 45 لايحه مديريت خدمات كشوري، استخدام در دستگاه هاي اجرايي به موجب قراردادي است كه براي انجام وظيفه و كار مشخص بين فرد و دستگاه و با تعيين محل خدمت منعقد مي شود و تمديد قرارداد با رعايت مقررات اين قانون امكانپذير است.
بر اساس اين ماده، در طول مدت قرارداد امكان فسخ و لغو قرارداد از طرف كارمند و دستگاه وجود ندارد مگر با توافق طرفين.
همچنين تمديد قرارداد كارمندان وابسته به تحقق شرايطي مثل حسن انجام كار و كسب رضايت مردم و ارتقاي سطح علمي و تخصصي در طول مدت قرارداد است. افرادي كه براي مدت بيش از 5 سال استخدام مي شوند، بايد يك دوره آزمايشي يك تا 2 ساله را با موفقيت طي كنند و در صورتي كه در پايان دوره واجد شرايط لازم براي ادامه خدمت موردنظر تشخيص داده نشوند، بدون هيچ تعهدي حكم لغو قرارداد از طرف دستگاه اجرايي صادر مي شود.
همچنين كارمنداني كه بدون توافق با دستگاه اجرايي ذي ربط 2 ماه ترك خدمت كنند، اخراج شده محسوب مي شوند و اين قبيل كارمندان حقي بابت دريافت بازخريد سنوات خدمت و امتيازات ديگر را نخواهند داشت و كارمندان دولت بر اساس ماده 50 اين لايحه مشمول استفاده از مزاياي بيمه بيكاري خواهند بود.

بي اعتنايي وزارت تعاون به مسكن كارگران
در قانون اساسي بر پرداخت تسهيلات بدون بهره در برخي موارد به تعاوني ها تاكيد شده، اما كارمزد وام هاي پرداختي به تعاوني مسكن كارگران آنقدر بالاست كه آنها توان پرداخت اين مقدار بهره را ندارند.
حسين سلطاني مدير حقوقي اتحاديه تعاوني هاي كارگران كشور در گفت وگو با مهر مي گويد: نرخ كارمزد تسهيلات و وام هاي پرداختي از سوي دولت به تعاوني هاي مسكن معادل 26 درصد است كه رقم بالايي است.
سلطاني معتقد است: در قانون اساسي در موارد متعددي بر پرداخت تسهيلات بدون بهره به تعاوني ها تاكيد شده است. اين در حالي است كه تعاوني ها در صورت دريافت وام، مجبور به پرداخت كارمزد بالا بابت وام دريافتي هستند.
وي عدم شفاف سازي چگونگي پرداخت تسهيلات به تعاوني ها، به رغم در اولويت بودن آنها و عدم حمايت وزارت تعاون را از مشكلات اساسي تعاوني هاي مسكن كارگران دانست.

فروشگاه
قيمت ضبط صوت وي سي دي و گوشي موبايل 
026346.jpg
026349.jpg
026352.jpg
026355.jpg

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
تعطيلي مدرسه 
مدرسه راهنمايي ارشاد در منطقه ما ميدان بريانك از آغاز تاسيس آب نداشته وهنوزهم مشكل آب و برق دارد، گاز آن هم فعلا قطع است و حدود 700 دانش آموز اين مدرسه به خاطر همين مشكلات فعلا مدرسه نمي  روند. اين در حالي است كه معاون وزير، اين مدرسه را افتتاح كرده. آيا در قرارداد با مشاور ساخت، چنين چيزهايي نبايد قيد شود؟
روحي 
تجمع اراذل و اوباش 
در خيابان بوستان سعدي، نبش نواب، يك بوستان كوچك است كه پر از اراذل و اوباش است. شما چاپ كرديد قرار است درست شود، اما قرار است شهرداري در آنجا دستشويي بسازد. آيا اين كار، فضا را براي بيشتر شدن معتادان در آنجا فراهم مي  كند؟
فقر در كنار بيماري 
خانمي تماس گرفتند و اظهار داشتند كه در همسايگي آنها زني 55 ساله با دو فرزند زندگي مي  كند و شكمش از درون پاره شده است. تا به حال 3 بار عمل جراحي در بيمارستان هاي دولتي انجام داده و پزشكان مدعي شده اند كه نياز به بستري شدن در بيمارستان خصوصي و جراحي خاص دارد كه به علت فقر مالي توان پرداخت هزينه 5/2 ميليون توماني آن را ندارد.
شماره تلفن مربوطه در دفتر روزنامه موجود است
مهد هنر، شعار يا واقعيت 
چرا همه چيز ما در قالب شعار جاي مي  گيرد!؟
اگر سري به نمايشگاه بين المللي لوستر و مجسمه بزنيد، خواهيد ديد كه تمام مجسمه ها و كارهاي ارايه شده، قديمي و كپي كارهاي كشورهاي ديگر است. ما كه مدعي مهد هنر بودن هستيم، چرا نبايد نوآوري داشته باشيم؟
مسووليت ناتمام 
قبلا با درج شكوائيه اهالي كوچه شهيد محمديان، خزانه بخارايي منطقه 16 در ستون درد دل، رئيس اداره راهنمايي و رانندگي منطقه 16، جناب سرهنگ جلالي، نسبت به نابساماني تردد و سرعت خودروها در اين كوچه، دستور به حضور يك مامور از صبح تا ظهر يك روز را دادند و به دنبال آن يك تابلو عبور ممنوع نصب كردند، ولي خودروها كه اكثرا سواري هاي كرايه اي هستند، مي  دانند كه ماموري وجود ندارد و بي  توجه به مقررات، عبور و مرور مي  كنند.  آيا جناب سرهنگ جلالي با درج اين مطالب، متوجه نيستند كه در صورت بروز حادثه مسووليت آن متوجه وي نيز خواهد بود؟
مشكلات مالي يك جانباز
جانبازي شيميايي هستم كه بيكار شده ام و در حال حاضر صاحبخانه حكم تخليه خانه را نيز گرفته است. مشكلات مالي بسيار به من فشار آورده است.
هراتي 
خدمتگزار يعني چه؟
چند روز پيش نامه اي شخصي به سازمان مديريت و برنامه ريزي بردم تا به دست رئيس اين سازمان، آقاي برادران شركا برسانم. ولي كارگزيني اظهار داشت كه رئيس سازمان بيكار نيست كه بتواند نامه شما را رسيدگي كند و نامه را تحويل نگرفتند. آيا اين است معناي حكومت مردمسالاري؟! پس خدمت به مردم چه معنايي دارد؟
علي فتاحي ايثارگر
اخذ شهريه در مدارس دولتي 
دبستان دولتي محمدباقر صدر در گيشا اقدام به دريافت مبلغ 70 هزارتومان پول از دانش آموزان كرده است. آيا اين اقدام آنها قانوني است.
مشكل حقوق بازنشستگان 
به دنبال تبصره 74، تعدادي از كارمندان دولت بازنشسته شده اند، به اين افراد تا پايان سال 81، 30 روز حقوق مي  دادند ولي بعد از اين زمان حقوق ها را به 23 روز در ماه كاهش داده اند. تقاضاي رسيدگي دارم.
مشكل سد معبر وانت ها
در 15 متري سوم افسريه نبش خيابان 44، وانت هايي هستند كه با عنوان فروش ميوه، به زنان و دختران بي  احترامي مي  كنند و دعوا و كتك كاري راه مي  اندازند كه باعث سلب آرامش ساكنان محله و همچنين سد معبر شده، به شهرداري هم مراجعه كرده ايم ولي رسيدگي نشده است.
همچنين چرا شهرداري براي تحويل اقساط خود ايران چك و تراول قبول نمي  كند.
حسني 
مشكل بيكاري 
من از يك سال پيش در وزارت كار ثبت نام كرده ام و 5، 6 ماهي است كه از خدمت هم آمده ام ولي هنوز بيكارم. پس اين مشكل بيكاري كي حل مي  شود؟
يك شهروند

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |