يكشنبه ۶ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۹۳
چند قرن پس از مرگ شاعر
مولانا، نان آور قونيه 
026358.jpg
ايمان مهدي زاده
وارد آخرين روزهاي پاييز كه مي شويم، از گوشه و كنار نجواهايي به گوش مي رسد. مي شنويم در زمستان و اين سرما، دوستان و آشنايان همراه تور مسافرتي مقصد تركيه را انتخاب كرده اند؛ تورهاي زميني و هوايي. پيمودن مسافت طولاني  تهران قونيه استانبول در اين فصل، دشواري هاي ويژه خودش را دارد. با اينهمه خيلي ها رفتند تا در مراسم بزرگداشت مولانا شركت كنند.
مراسم بزرگداشت مولانا هر ساله از 21 تا 23 آذر ماه در شهر قونيه و در كنار مزارش برگزار مي شود. همين دو روز كافيست تا اين شهر مهجور كه در مقايسه با آنتاليا و استانبول بازديدكنندگان كمتري دارد، طي دو روز مراسم، پررونق ترين شهر تركيه به حساب بيايد و بازارهاي تجاري اش رونق يابد.
جذب توريست
حكايت سرمايه گذاري هاي تركيه براي جذب جهانگرد به سواحل آنتاليا و آثار تاريخي وبازار استانبول و برقراري ارتباط به آنكارا محدود نمي شود. وزير جهانگردي تركيه در سال 2002 اعلام كرد: تا سال 2004، حدود يك ميليون گردشگر ايراني خواهند داشت. آنان توريسم منطقه اي را سر لوحه برنامه هايشان قرار دادند و در اين راستا تاكنون بسيار موفق هم بوده اند. مراسم بزرگداشت مولانا شامل ديدن مقبره و موزه مولانا، سماع، شب عرس عروج، سخنراني و رقص سماع است.
برخلاف ما ايراني ها، ترك ها تنها از مقبره يك شاعر به نام مولانا چنان سودي به دست مي آورند كه در جاي خود و در مقايسه با بهره برداري ما از چنين پتانسيل هايي قابل قياس نيست. قيمت تورهايي كه براي اين مراسم برگزار مي شود، از 500 هزار تومان به بالا بود. گردشگراني كه براي حضور در اين مراسم جلاي وطن كرده و راهي سرزمين ترك ها مي شوند، چيزي بيش از هزينه تورهاي دبي و تايلند پرداخت مي كنند. آنان علاوه بر قونيه، استانبول و برخي آنكارا و ديگر شهرها را نيز مورد بازديد قرار مي دهند. بركت اجراي مراسم بزرگداشت مولانا سبب شده علاوه بر كسبه قونيه، ديگر شهرهاي تركيه نيز پذيراي گردشگران ايراني و پول هاي آنها شود.
تا چندي پيش فصل سرما جزو روزهاي كسادي بازار گردشگري تركيه بود، ولي اجراي اين مراسم فرصتي شد براي جذب توريست در اين ايام. ايراني ها نيز فرصت را مغتنم شمرده و علاوه بر گردشگري فرهنگي، از بازارها و ديگر اماكن تركيه نيز ديدن و خريد كردند.
چه كرده ايم؟
در ايران نظير مولانا، شاعران نامي و جهاني داريم؛ چون خيام، عطار، حافظ، سعدي و مدفون شدگان در ديگر اماكن فرهنگي و مذهبي. جالبتر اينكه ما نيز در ايران فرقه هاي تصوف پيرو مكتب عرفان مولانا و شاه نعمت الله ولي را داريم كه برخي از آنها مراسم سماع و شب عرس را كامل تر و بهتر از ترك ها اجرا مي كنند. هر چند با نگرشي كه بر جامعه آنها بوده، طي ساليان متمادي به انزوا رانده شده اند، ولي هر چه هست، آنان نيز جزيي از اين استعدادهاي بالقوه به حساب مي آيند.
جاذبه هاي فرهنگي ايران مانند جاذبه هاي طبيعت و تاريخش شگرف و بسيار است. اغلب مردم نيز آنها را ديده يا درباره شان چيزهايي شنيده اند، ولي هيچ فعاليت مناسبي براي استفاده از چنين پتانسيل هايي شكل نگرفته است.
برخلاف ترك ها، براي چنين مراسمي،  سودي كه نصيبمان نمي شود هيچ، متضرر نيز مي شويم. همايش هاي مولانا، سعدي، حافظ، خيام، ملاصدرا و ... در ايران، خرج تراشي هايي است براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با دعوت از ميهمانان خارجي و هزينه كردن براي آنان كه تنها در كتب دانشگاهي جزواتي و مطالبي در باب شاعرانمان مي نويسند كه در كتابخانه ها و آرشيو دانشگاه ها به غبار زمان سپرده مي شوند تا شايد دستي از محققي آن را بردارد و تورق كند و در پاورقي تحقيقاتش بنويسد.
نياكان ما در بخش فرهنگ و هنر سرمايه هاي زيادي براي ما به ارث گذاشته اند كه هنوز نتوانسته ايم از آن به خوبي بهره برداري كنيم.
تا چندي پيش تورهاي قونيه، فقط به همين مقصد بود و جز شهرهاي بين راه توقف ديگري نداشت. نارضايتي مسافران از برگزاري چنين تورهايي، آژانس ها را وا داشت تا براي دو روز مراسم، تور هفت روزه برگزار كنند تا مسافران از ديگر جاذبه هاي تركيه نيز بهره برداري كنند. هزينه اي كه اين مسافران در اين ايام مي پردازند، بيشتر از هزينه تورهاي دبي و تايلند است. تورهاي اين كشور ها صرفا تفريحي و تجاري است. با توجه به شرايط آب و هوايي در مقصد هاي گرمسيري امكان لذت بردن بيشتر فراهم است، ولي انگيزه قونيه رفتن بر اين لذتها غلبه مي كند. ايرانيان زيادي براي ديدار از برگزاري مراسم بزرگداشت مولانا عازم تركيه مي شوند و به خاطر سرويس دهي مناسب ترك ها، بيش از 90 درصد آنان با رضايت از سفرشان ياد مي كنند.
رضا معظي، كارمند كارشناس حسابداري مي گويد: از چند ماه پيش قصد داشتم به تركيه بروم و اين كشور همسايه را ببينم، ولي منتظر انگيزه اي قويتر بودم كه ترغيبم كند به هزينه كردن و بالا كشيدن پاشنه ها. تور قونيه اين انگيزه را در من ايجاد كرد و پس از بازگشت با صرف هزينه اي حدود يك ميليون و 200 هزار تومان از سفر و سوغاتي كه آورده ام، رضايت دارم. خاطره خوشي در زندگي ام رقم خورد.
بسياري از مسافران قونيه چنين ادعاهايي داشتند. در حالي كه ما با پتانسيل هاي قويتر در كرمانشاه و سنندج نتوانسته ايم چنين مراسمي اجرا كرده و گردشگران را جذب كنيم. روش هاي سرويس دهي، ايجاد انگيزه، برگزاري تورهاي كم تحرك، تبليغات ضعيف و كسالت آور و ... از جمله مشكلات ما در اين بخش است. بسياري از مسافران بازگشته از قونيه، هنوز شيراز و خراسان ايران را نديده اند، چون در شرايطي حاضرند هزينه مسافرت به اين شهرها را بپردازند كه بتوانند فرهنگ و انسان هاي حامل آن را ببينند نه ساختمان هايي كه سال هاست تحول نيافته اند.

نشنال جئوگرافيك تصحيح مي كند
026364.jpg
جدا از تمام ايراني هايي كه درسراسر جهان نامه معروف اعتراض به نشريه نشنال جئوگرافيك را امضا كرده اند ، 36 تشكل ايراني هاي مقيم آمريكا نيز به اين جريان پيوسته اند .
گردهمايي نماينده اين تشكل با مسوولان اين نشريه در جوي صميمانه  برگزار شد و از طريق  آن براي چندين بار هيات مديره نشريه نشنال جئوگرافيك به خاطر استفاده از نام مجعول خليج عربي دركنار خليج فارس مورد اعتراض قرارگرفتند. جدا از خليج فارس، استفاده از نام عربي تيس به جاي كيش در نقشه اين نشريه نيز با اعتراض ايرانيان عضو NIAC روبه رو شده كه طي نامه هاي متعددي اعتراض خود را اعلام كرده اند.
اين اشكال در نسخه Online اطلس مربوطه تصحيح شده و قرار است در هشتمين نسخه چاپ اطلس در آينده نيز اصلاح شود.
همچنين نشريه نشنال جئوگرافيك پذيرفته است كه توضيح مرتبط با جزاير تنب بزرگ و كوچك و ابوموسي صحيح نيست و در اطلس اينطور عنوان شده كه اين جزاير بنابر ادعاي امارات متحده عربي توسط ايران اشغال شده اند.
گرچه مشكلات مربوط به نام جزاير، خيلي سريع حل و فصل شد، ولي مذاكرات بين ايراني ها و نشريه نشنال جئوگرافيك در مورد نام خليج فارس به هفته هاي آتي موكول شده است.
يك ايراني مقيم آمريكا مي گويد: اين مساله مهمي است كه موسسه معتبري چون نشنال جئوگرافيك درك كند كه واژه خليج عربي در خلال هياهوي پان عربيسم با هدف افزايش تنش و فشار نژادي بين ملل عرب و غيرعرب در خاورميانه طراحي شده است.

سنت، مدرنيته، تجدد، تركيه
اديب وحداني 
آنها كه از تركيه برگشته اند گفتني هايي درباره اين كشور دارند كه با ويترين هاي مغازه هاي ايراني كه جنس تركيه اي مي فروشند و نمايشگاه 24 ساعته هر روزه چند كاناله ماهواره اي تناسب زيادي ندارد. اگر حتي به قدرت رسيدن هاي مكرر حزب هاي اسلام گرا سنتي را در تركيه به حساب عملكرد مديران آنها بگذاريم و از نقش تبليغات سنت گرايانه اين نوع حزب ها بگذريم، باز نمي توان منكر واقعيت هايي مثل رعايت حجاب اسلامي در تركيه شد.
تحليل و بررسي دقيق واقعيت هاي جامعه تركيه در سالهاي گذشته و حتي بررسي گذراي آنچه در تاريخ اين كشور گذشته است، يا دست كم گذري به ماوقع فرهنگي اين كشور لاجرم براي دقيق بودن، مجالي بسيار مفصل تر از يك يادداشت كوتاه را مي طلبد، اما اگر نوشته حاضر فقط بتواند اذهان را به نكاتي درباره امروز و ديروز تركيه متوجه كند، به نوشتن اين متن و خوانده شدن آن مي ارزد.
مدرنيته واژه اي بسيار شبيه مدرنيزاسيون است و درست مثل بسياري ديگر از واژه هاي مشابه، فرق جدي اين دو كلمه براي بسياري از افراد و براي مثال، حكام متجدد گذشته تركيه چندان مفهوم نبوده است. مدرنيته يك اتفاق فكري فراگير و با ريشه هاي ظهور و بروز برخي از انديشمندان درخشان تاريخ بشر بود كه به دليل فراگير شدن كتاب به واسطه وجود صنعت چاپ به ميان مردم رفت، مقبوليت پيدا كرد و اساس علوم جديد قرار گرفت. طي سالها و با بررسي اطلاعاتي كه از پروژه هاي مدرنيزاسيون و مدرن سازي به دست مي آمد، بسياري از نظريه هاي مدرنيته با حفظ اصل هاي عقل محوري و بشرگرايي يا اومانيسم به وقت اجرا تغييراتي مناسب با محيط هاي خود يافتند. مردمي كه دل به مدرنيته بسته بودند در انگليس با خلع قدرت از شاه و ملكه و تبديل اين سمت به يك مقام تشريفاتي به منويات دروني خود مدرنشان پاسخ گفتند و در فرانسه، انقلابي خونين را به راه انداختند كه آنها را در اين راه دراز زودتر به مقصد برساند. در كشورهاي ديگر مردم، ديگر به سراغ كارهاي مختلف و متنوعي رفتند و روش هاي اجرايي خود را براي رسيدن به مقصدشان طراحي كردند.
بومي شدن اين تغييرات در گذر زمان و با توجه به محيط هاي زندگي آدميان ممكن شد و به نتايجي رسيد كه نقد جدي مدرنيته را هم طي پروژه پست مدرنيته پيگيري كنند. نظريه پردازاني كه پست مدرن نام گرفتند هم در تركيه و هم در ديگر كشورهاي جهان سومي به درستي شناخته نشدند. به طوري كه بسياري را باور بر اين قرار گرفته كه پسامدرن گرايي رجوع به سنت است. تلقي هاي نادرست از واژه هايي مثل مدرنيته و پست مدرن فقط به همين موارد محدود نمي شود. تلقي مشخصي كه از سنت تراديسيون در ديالوگ هاي فرهنگي مدرن ها وجود دارد با آنچه كه به كشورهاي هنوز مدرن نشده! وارد شده است، تفاوت هايي جدي دارد. براي بارز شدن اين تفاوت ها مي توان به اين مثال توجه كرد؛ مدرن ها سنت را براي مشخص كردن دوره اي سپري شده به كار بردند در حالي كه مدرن نشده ها اين واژه را براي توصيف وضعيتي كه هنوز ادامه دارد به كار مي       برند. تمام اين كج فهمي ها موجب شده است بسياري از اقدامات كه در راستاي پروژه هاي مدرنيزاسيون انجام مي       شود مو به مو تقليد شود و بومي نبودن آنها، وارد نشدن زير ساخت هاي فكري و فرهنگي اجتماعي عمومي مربوط به آنها، نبود كاركرد هاي جدي براي بسياري از محصولاتي كه به وجود خواهند آورد، بي      مصرف بودن بسياري از كالاهاي فكري غيرفكرياي كه ايجاد مي     كنند و نبود بسياري از منابع فرهنگي براي به بار نشستن اين فعاليت ها موجب ناكارآمدي هاي متعددي شده است. به اين ترتيب ديده مي     شود كه مدرنيته به تعبير هوشيار انصاري فر به تجدد تبديل مي شود و در اساس، بازي آغاز مي شود كه ما فقط مي توانيم بازنده آن باشيم چرا كه تولد اين بازي طبق اصولي غيربومي تعريف شده است. از واكنش هايي كه در مقابل اين نتايج نامطلوب يا قسمت هاي نامطلوب اين نتايج صورت مي گيرد، يكي برخورد فاشيستي است كه طبق تعريف  هاناآرنت واكنش خشن عليه نمادهاي مدرن است. يكي ديگر از اين واكنش ها بدون خشونت  است و راه خود را پي گرفتن است. برخلاف روش اول، اين برخورد نرم و آرام با مخالفت چنداني روبه رو نمي شود و سابقه 1510 سال گذشته تركيه نشان داده كه هر روز تقويت هم مي شود، شايد چون بومي است و نه سنتي است و نه متجددانه.

امروز
آتش زمستان 
خيلي ها مي گويند بهار، اما ما مي گوييم زمستان، اين زمستان براي گرم شدن تنها زغال مي خواهد و يك جرقه كوچك. زغالش كه هر وقت خوب بگردي در انبار ذهن پيدا مي شود. مشكل تنها يك جرقه كوچك است كه اگر زغالش مرغوب باشد، آسان پا مي گيرد.
اول نوشتيم بهار كه هر وقت حرف شروعي دوباره به ميان مي آيد، همه به فصل رويش موكولش مي كنند. اما ما  گفتيم زمستان كه در سرمايش بيش از هر فصل  ديگري به گرم شدن نيازمنديم. زغال خاطره است و جرقه هم تلاش ما براي زنده كردن آن خاطره.
حالا همه چيز واضح است، درست مثل عنوان صفحه. پيشنهاد امروز تلاش براي زنده كردن خاطره اي جذاب است.
مگر مي شود روي زمين آدمي پيدا شود كه هيچ خاطره اي نداشته باشد؟ ذهن همه ما پر است از خاطرات ريز و درشتي كه به هر دليل حالا فقط خاطره هستند و ديگر هيچ.
پيشنهاد امروز از اولين قدم آدم را گرم مي كند. همين كه در فكر فرو روي تا روي خاطره اي مهر زغال بزني، سرما را فراموش مي كني. بعد كه خاطره پيدا شده تنها يك جرقه كافيست تا تلاش براي زنده شدنش آغاز شود. اين خاطره مي تواند يك كار باشد، يك تفريح، يك عادت، يك كتاب يا يك آدم. جرقه وقتي روي زغال بنشيند، آتش پا مي گيرد. به خودت كه بيايي، آتش هنوز روشن است و زمستان تمام شده.

كتابخانه
پرسشهايي درباره زندگي
پرسش هاي زندگي دعوت به فلسفه نوشته فرناندوسوتر، كتابي است كه عباس مخبر آن را در طرح نو به بازار عرضه كرده است. سوتر درا ين كتاب از تجربيات اوليه خودش مي گويد و در فصل هاي تكميلي كتاب، نظرات فلاسفه قبلي را براي تكميل نظريات خود مطرح مي كند. او عشق، مرگ، زيبايي و حقيقت را بررسي مي كند و سعي دارد مخاطب را در فضايي قرار بدهد كه به فلسفه فكر كند. اين كتاب كه در سال 2000، يكي از پرفروش ترين كتاب هاي اروپا بود و در حال حاضر به چند زبان زنده دنيا هم ترجمه شده است، با 300 صفحه از طرف انتشارات طرح نو به زودي به بازار كتاب مي آيد. همچنين قرار است شاپور جوركش منتخبي از داستان هاي جذابي را كه در چند سال اخير خوانده و ترجمه كرده در قالب يك مجموعه داستاني منتشر كند. او در اين كتاب در كنار متن اصلي، نقدهايي از منتقدان خارجي را هم در كنار داستان ها آورده است، اما اين كتاب فعلا اسم خاصي ندارد.

جعبه
ورزش و مردم، مثل سابق 
مسابقات فوتبال در اكثر كشورهاي اروپايي با فدراسيون تعطيلات سال نو ميلادي تعطيل شده و فقط مسابقات ليگ برتر انگليس داغ و داغ تر پيگيري مي  شود. در ستون جعبه ديروز به اشتباه نوشته بوديم كه قرار است بازي منچستر و بولتون انجام شود. به هر حال ما هم انسانيم و جايزالخطا. حالا اشتباهمان را تصحيح مي  كنيم و در ستون جعبه امروز مي  نويسيم كه امشب مي  توانيد شاهد مسابقات ليگ برتر انگليس باشيد. اين مسابقه حساس ترين ديدار امشب ليگ برتر است و ساعت 30:18 آغاز مي  شود. اگر بازي ديگري پخش شد ما را مقصر ندانيد.
اما نگاهي مي  كنيم به برنامه هايي كه امروز از شبكه هاي مختلف سيما پخش خواهد شد.ساعت 13 مي  توانيد تكرار امپراتوري عقاب ها را از شبكه دوم تماشا كنيد. تكرار سريال عشق گمشده را مي  توانيد 35:13 از شبكه سوم سيما تماشا كنيد. آهوي ماه نهم چند هفته اي است كه شنبه ها از شبكه اول پخش مي  شود، اگر ديشب موفق به تماشاي اين سريال نشده ايد امروز ساعت 15 مي  توانيد تكرار اين مجموعه را شاهد باشيد. فوتبال ليگ انگليس هم كه ساعت۳۰:18 شروع مي  شود. پليس دريايي را مي  توانيد ساعت 19 از شبكه تهران تماشا كنيد. سريال در پناه تو را مي  توانيد ساعت 21 امشب از شبكه دوم تماشا كنيد. 15:20 قسمت ديگري از مجموعه طنز  پاورچين از شبكه تهران پخش مي  شود. اين مجموعه تكرار اش هم با نمك است. سوار بي  اسب را مي  توانيد امشب ساعت 10:22 از شبكه اول تماشا كنيد. تكرار سريال مظنونين را مي  توانيد امشب ساعت 23 از شبكه تهران تماشا كنيد. شايد در غياب فوتبال ليگ ايتاليا، تماشاي برنامه ورزش و مردم با اجراي بهرام شفيع  خالي از لطف نباشد. امشب فرصتي است تا باز هم ورزش و مردم پربيننده ترين برنامه ورزشي سيما شود. مثل آن زمان ها.

صحنه
مرگ با خاطرات نوه عزيز
هنوز تا رسيدن به جشنواره بين المللي تئاتر فجر حدود يكماه زمان داريم. اكثر كارگردانان و بازيگراني كه طرحشان براي اجرا در جشنواره مورد داوري اوليه قرار گرفته، مشغول تمرين هستند، اما هنوز تا هنگاميكه شلوغي چهارراه وليعصر و اطراف ساختمان زيباي تئاتر شهر حس روزهاي جشنواره را تداعي كند مي توان اجراي متفاوتي را در سالن هاي مختلف تئاتر شهر به تماشا نشست.
يكي از اين نمايش ها كه در تالار خانه خورشيد اين مجموعه روي صحنه رفته، نمايش كودك مدفون به نويسندگي سام شپارد است. موضوع اين نمايش راجع به زن و شوهري مسن است كه در خانه اي قديمي زندگي مي كنند. زن بيشتر وقتش را در كلسيا مي گذارند و مرد به كمك دو پسرش تلاش مي كند تا اعتيادش را ترك كند. بعد از مدتي پسر يكي از فرزندان پيرمرد به خانه مي آيد و خاطراتي را براي پير مرد زنده مي كند. پيرمرد با ياد همين خاطرات مي ميرد و...
در اين نمايش كه آنرا احمد ايراني خواه كارگرداني كرده، افشين ارجمند، زيباآهني، الهام جعفري نژاد، اميد پور مصفا و سياوش جامع به ايفاي نقش مي پردازند. طراحي صحنه و لباس اين تئاتر 90 دقيقه اي را پيام شهيد ثالث بر عهده دارد.

سايت
بام شكسته بم در اينترنت 
اولين سالگرد زلزله بم هم مي رسد و نمايشگاهي از عكس هاي جوانه هاي بم از پنجم دي ماه افتتاح شده است. اما اگر به سر كليشه خبر يك بار ديگر نگاه كنيد، متوجه مي شويد كه اين خبر راجع به برگزاري يك نمايشگاه نيست.
در حقيقت ما مي خواهيم به شما خبر راه اندازي سايت بام شكسته بم را همزمان با برگزاري اين نمايشگاه و از طرف اداره كل تبليغات معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بدهيم. اين سايت كه نشاني آن www.wrekedroof of bam.com است، با همكاري انجمن عكاسان بحران راه اندازي شده و شامل بخش هاي مختلفي است. اين بخش ها شامل: خبر، عكس هاي نمايشگاه بام شكسته بم، عكس هاي كتاب بم شهري كه بود ، اسامي عكاسان حاضر در نمايشگاه سال قبل و امسال، اخبار مربوط به نمايشگاه، گزارش، دفتر يادبود نمايشگاه و انعكاس بازتاب هاي بين المللي اين نمايشگاه است. اما فعلا تنها بخش اخبار و عكس هاي بام شكسته بم آن فعال است.

شاتر
026361.jpg
سماع در فرودگاه. مسافران ايراني لحظاتي قبل از سوار شدن به هواپيما در قونيه يك مجلس كوچك سماع برگزار كرده اند.

نمايشگاه۱
ياد بم در فرهنگسراي انقلاب 
با نزديك شدن سالروز حادثه بم و براي گراميداشت خاطره قربانيان آن، فرهنگسراي انقلاب با همكاري جمعيت هلال احمر استان تهران نمايشگاه عكسي را با عنوان به ياد بم برگزار كرده است. در اين نمايشگاه 30 تابلو عكس در ابعاد۵۰ 07x و با موضوع زلزله بم به نمايش درآمده اند.
در كنار اين نمايشگاه، نمايشگاهي هم از ادوات امدادي مانند زنده ياب ها، دستگاه هاي برش ونجات و ... در محوطه فرهنگسرا برپا مي شود. در قسمت ديگري از محوطه فرهنگسرا هم ماكت هايي از ويرانه هاي بم به نمايش درآمده اند. ايستگاه نقاشي براي كودكان و مسابقه خاطره نويسي با موضوع مردم بم براي تمام رده هاي سني هم برنامه هاي جنبي اين نمايشگاه هستند. براي بازديد از اين نمايشگاه كه در نگارخانه و محوطه اين فرهنگسرا برگزار شده از شنبه پنجم دي ماه فرصت داريد تا يك هفته به نشاني: بزرگراه نواب صفوي، خيابان كميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب برويد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 95419057 تماس بگيريد.

نمايشگاه۲
تولدي دوباره با جوانه هاي بم 
جوانه هاي بم نمايشگاه عكسي است كه از روز شنبه پنجم دي ماه و همزمان با سالگرد زلزله بم در فرهنگسراي نياوران برپا شده. اين نمايشگاه كه با حضور مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدمحمد صحفي معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونان و مديران كل وزارت ارشاد و تعدادي از مديران و مسوولان افتتاح شد، تا 20 دي ماه ادامه دارد. در واقع در اين نمايشگاه 143 عكس از 27 عكاس به نمايش گذاشته شده اند. همچنين فرهنگسراي اقوام با مشاركت موسسه مبارزه با دخانيات NIA و براي بالا بردن سطح آگاهي جوانان با مشكلات استعمال دخانيات، نمايشگاهي با عنوان تولدي دوباره را برگزار كرده است. در اين نمايشگاه 40 عكس و پوستر با پيام هاي مختلف آموزشي به نمايش درآمده اند. براي بازديد از اين نمايشگاه تا 15 دي ماه فرصت داريد تا هر روز از ساعت 8 تا 19 به نشاني: ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، نگارخانه اقوام برويد يا با شماره تلفن 6237470 تماس بگيريد.

هوا
هواي حوصله ابري است 
قبل از هر چيز اين را بدانيد كه برف يا باران امروز بايد ميهمان شهر شوند. ممكن است برف هر كس را سفيد پوش كند يا باران، خيسي را به ما هديه كند. به هر حال اين را بدانيد كه زمستان پر است از اين گمانه زني ها. بايد منتظر ماند. امروز دماي هوا در سردترين زمان 1 درجه سانتيگراد و در گرمترين ساعت به 8 درجه مي  رسد.
اگر در سطح شهر برف يا باران را نديديد مطمئن باشيد كه كوه هاي تهران سنگين خواهند شد. فعلا هواي حوصله ابري است و پايان انتظار همه چيز را نمايان خواهد كرد.
لباس گرم فراموش نشود. بدون برف و باران هم سوز هوا ترسناك است.

ذهن زيبا
حياوعفت از خصلت هاي ايمان است اين دو سرشت آزادگان و خوي نيكان است.
امام علي (ع)
دوست هركس عقل او و دشمنش ناداني اوست.
امام رضا (ع)
برخي از مردم، براي توجيه ناكامي  خود هزاران دليل مي آورند، در حالي كه كافي است فقط به يك دليل توجه كنند و از خود بپرسند: پس چرا ديگران موفق و كاميابند؟
ضرب المثل ويتنامي
يك مرد، هر اندازه پرتلاش باشد، هر اندازه هم شخصيت قوي داشته باشد، اگر نتواند با ديگران كنار بيايد، موفقيتي كسب نمي كند.
پرمود بترا

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |