يكشنبه ۶ دي ۱۳۸۳
وحيد هاشميان؛ ۳۴ گل در بوخوم و طلسم در بايرن مونيخ
استوارروي قله افتخار
008163.jpg
وحيد هاشميان را بايد از استثناهاي فوتبال ايران ناميد. بازيكني كه با همت و پشتكار خودش حالا عضو يكي از مطرح ترين تيم هاي دنياست. شايد روزهايي كه مهاجم لاغراندام تيم فوتبال پاس در ليگ آزادگان دروازه حريفان را به زيبايي باز مي كرد كسي تصور نمي كرد اين مهاجم گمنام روزي در باشگاه بايرن مونيخ آلمان بازي كند. اما هاشميان به اين مهم دست پيدا كرد و حالا افتخار بسياري از ايرانيان و حتي آسيايي هاست.
بازيكن ۲۸ ساله بايرن مونيخ براي رسيدن به اين تيم سختي هاي فراواني را پشت سر گذاشته است. او پس از درخشش در تيم پاس تهران و تيم  ملي ايران در سال ۱۹۹۹ راهي تيم هامبورگ آلمان شد. در آن زمان رابطه باشگاه پاس با باشگاه هامبورگ بسيار خوب بود و علاوه بر وحيد هاشميان، رسول خطيبي نيز در اين باشگاه توپ مي زد ،اما خيلي زود با فوتبال حرفه اي خداحافظي كرد و به ايران بازگشت.
پس از بازگشت رسول خطيبي، وحيد هاشميان در هامبورگ ماند و فقط تمرين كرد. درست همان روزهايي كه هاشميان در آستانه تبديل شدن به بازيكن فيكس هامبورگ بود از سوي منصور پورحيدري براي انجام ديداري تداركاتي با تيم  ملي ژاپن به اردوي تيم ملي ايران دعوت شد، اما در ديداري كه در ورزشگاه يوكوهاما برگزار شد و دو تيم به نتيجه مساوي يك بر يك دست يافتند، وحيد هاشميان فرصت بازي پيدا نكرد تا با ناراحتي و اعتراض تيم ملي را ترك كند و تا سالها به دعوت مربيان اين تيم پاسخ مثبت ندهد. حضور هاشميان در اردوي تيم ملي براي ديدار دوستانه با ژاپن باعث شد او موقعيتش را در تيم هامبورگ از دست بدهد و براي به دست آوردن آن سختي هاي بسياري را متحمل شود اما هيچ وقت نتوانست مجدداً در تركيب هامبورگ جاي ثابتي براي خودش دست و پا كند.
مهاجم ايراني باشگاه هامبورگ پس از دو فصل حضور در اين باشگاه ناچار شد براي پيشرفت بيشتر به تيمي برود كه فرصت بيشتر براي بازي كردن پيدا كند. هاشميان از اوايل فصل ۲۰۰۱ به تيم بوخوم پيوست كه آن زمان در رقابتهاي دسته دوم بوندس ليگا قرار داشت. درخشش هاشميان از همان روزها آغاز شد و پس از صعود اين تيم به رقابتهاي دسته اول بوندس ليگا به اوج خود رسيد. وحيد سه فصل در تيم بوخوم توپ زد و فصل گذشته پرفروغ ترين فصل او در رقابتهاي بوندس ليگا بود.
او تاكنون در سه باشگاه مختلف آلمان توپ زده است اما تنها در تيم بوخوم موفق به گلزني شده است. هاشميان براي هامبورگ گلي به ثمر نرساند اما در طول سه فصلي كه در بوخوم بود ۳۴ گل براي اين تيم به ثمر رسانده است. ۱۶ گلي كه او فصل گذشته در بوندس ليگا به ثمر رساند باعث شد تيم هاي بسياري خواهان او شوند اما در نهايت مهاجم ايراني شاغل در بوندس ليگا، بايرن مونيخ را براي ادامه فعاليتش انتخاب و از ابتداي فصل ۲۰۰۵ _ ۲۰۰۴ به اين باشگاه قديمي و مطرح پيوست. هاشميان كه پس از انصراف از حضور در تمرينات و اردوهاي تيم ملي تمام توانش را روي موفقيت در باشگاهش گذاشته بود پس از آنكه ۱۶ گل براي بوخوم به ثمر رساند از سوي فدراسيون فوتبال و محمد دادكان بارها و بارها دعوت شد تا تيم ملي را در مسابقات جام ملتهاي آسيا همراهي كند اما با وجود اصرارهاي فراوان او نپذيرفت تيم ملي را در چين همراهي كند. با اين حال فدراسيون فوتبال و خصوصاً سازمان تربيت بدني پس از جام ملتهاي آسيا و حساس شدن ديدارهاي تيم ملي براي صعود به جام جهاني فشار خود بر وحيد هاشميان را بيشتر كردند تا به هر شكل ممكن اين بازيكن را راضي به حضور در اردوي تيم ملي كنند. بالاخره پس از كش و قوس هاي فراوان و اصرار مهندس مهرعليزاده و محمد دادكان و صحبت هاي برانكو ايوانكوويچ، هاشميان پذيرفت تا تيم ملي را در ديدار حساس مقابل اردن همراهي كند. او پس از سالها به اردوي تيم ملي آمد و در سه بازي كه براي اين تيم انجام داد از بهترين بازيكنان ايران بود. هر چند او در ديدار با اردن و آلمان براي تيم ملي گل نزد اما دو گلي كه در ديدار مقابل قطر و در غياب علي دايي به ثمر رساند، باعث شد تا تيم ايران جواز صعود به مرحله بعد رقابتهاي مقدماتي جام جهاني را كسب كند.
اما با وجود حضور موفق هاشميان در تيم ملي او در تيم جديد باشگاهي اش به موفقيت زيادي دست نيافت و تاكنون نتوانسته است انتظارات علاقه مندان به فوتبال و مسئولان باشگاه بايرن مونيخ را برآورده كند. در ابتداي فصل فيلگس ماگات اعتقاد بسياري به هاشميان داشت و با توجه به اينكه چند بازيكن اصلي اش مثل پيزارو و روي ماكاي با مصدوميت مواجه شده بودند، از وحيد در چند ديدار استفاده كند اما اين مهاجم ايراني نتوانست انتظارات را برآورده كند. پس از بازگشت روي ماكاي و كلوديو پيزارو و گلزني يك پديده جوان به نام گوئررو باعث شد وحيد هاشميان به مهاجم چهارم بايرن مونيخ تبديل شود و فرصتي براي حضور در ميدان پيدا نكند.
آخرين بازي كه هاشميان براي بايرن مونيخ به ميدان رفت چند دقيقه بيشتر طول نكشيد و باز هم او نتوانست دروازه حريفان را باز كند و طلسم گل  نزني هايش را بشكند. حالا بسياري از علاقه مندان به فوتبال در ايران و حتي دوستداران او در آلمان منتظرند تا طلسم اين گل نزدنها شكسته شود و وحيد هاشميان همچنان يكي از بازيكنان مطرح بايرن مونيخ باشد. پس از اينكه او در ديدارهاي گذشته تيمش به يك نيمكت نشين صرف بدل شد، باشگاه سابقش با توجه به ضعف عمده اي كه در خط حمله داشت خواهان بازگشت هاشميان شد اما فيلگس ماگات سرمربي بايرن مونيخ در مصاحبه هايش اعلام كرد اجازه بازگشت هاشميان به بوخوم را نمي دهد.
وحيد نيز در مصاحبه هايش اعلام كرد تمايلي به بازگشت ندارد و نمي خواهد بايرن مونيخ را به آساني از دست بدهد. هاشميان به بازيكني مصمم و با اراده معروف است وقصد دارد با پشت سر گذاشتن تمرينات سخت و فشرده خود را مجدداً به تركيب اصلي بايرن مونيخ برساند.

وحيد هاشميان از ديد ژرمن ها
نام: وحيد هاشميان
تاريخ و محل تولد: ۲۱ جولاي ۱۹۷۶ در تهران
لقب: هلي كوپتر،قد: ۸۲/۱ متر،وزن: ۷۸ كيلوگرم
ويژگي هاي شخصيتي: متواضع، وقت شناس، باانگيزه
سرگرمي ها:مطالعه كتاب، سير در اينترنت، قدم زدن
شعار وحيد: تلاش با حداكثر توان و مثبت انديشي
باشگاه هاي قبلي: فتح تهران (۹۵-۱۹۹۳)ـ پاس تهران (۹۹-۱۹۹۵) ـ هامبورگ (۲۰۰۱- ۱۹۹۹) ـ بوخوم (۲۰۰۴- ۲۰۰۱)
مدت قرارداد با بايرن مونيخ: ۳۰ ژوئن ۲۰۰۷ (سه سال)
وحيد چه مي گويد؟
* من در حدود ۵ ماه است كه به بايرن آمده ام و به زمان بيشتري براي آشنايي با شرايط اين تيم نياز دارم.
* من بايرن را به سادگي به دست نياورده ام كه آن  را خيلي راحت از دست بدهم. تمام بازيكنان فوتبال آلمان آرزو دارند در بايرن بازي كنند.
* قرارداد سه ساله با بايرن دارم. در پايان اين فصل همراه اين تيم مي مانم و سپس در مورد آينده تصميم گيري خواهم كرد.
* اعتقادات دروني ام، مانعي براي انجام فعاليت هايم در آلمان و بايرن نيست. من مرزهايي دارم كه به عنوان نمونه براي مشروبات الكلي تبليغ نمي كنم. همچنين در سفرهاي بايرن مونيخ اتاق يك نفره دارم تا بتوانم به راحتي نماز بخوانم و بازيكنان بايرن نيز به اعتقاداتم احترام مي  گذارند.
* آرزوي قلبي ام اين است كه ايران به جام جهاني راه يابد.
ديگران چه مي گويند؟
* فليكس ماگات مربي بايرن مونيخ: هاشميان بايد به مرور زمان با شرايط بايرن مونيخ آشنا بشود كه شايد براي تطبيق با شرايط جديد به ۶ ماه تا يك سال زمان نياز داشته باشد. به هر حال ما بايد با بازيكناني چون هاشميان صبوري كنيم.
* برانكو مربي تيم ملي ايران:  با پشتكاري كه از وحيد سراغ دارم مطمئن هستم او خود را به تركيب اصلي اين تيم تحميل خواهد كرد. به هر حال بايرن مونيخ تيم بزرگي است و ورود يك بازيكن از آسيا به اين تيم، موفقيت بزرگي محسوب مي شود.
* علي دايي كاپيتان تيم ايران: نبايد بحث نيمكت نشيني وحيد را بيش از حد بزرگ كرد. او در يكي از بهترين تيم هاي دنيا توپ مي زند كه اين موضوع براي همه ما باعث افتخار است. او بايد تلاش خود را دوچندان كند تا ماگات مجبور به استفاده از وي بشود.
* راين وان دوين هوفن، همبازي هاشميان در بوخوم: بهتر بود كه هاشميان در بوخوم باقي مي ماند. فكر مي كنم كه انتقال وحيد به بايرن اشتباه بود. بايرن مونيخ ۶۰ بازي در سال دارد و احتمالاً هاشميان در تعداد انگشت شماري از اين ديدارها حضور خواهد يافت.
* ديتر مينهولد سخنگوي بوخوم: ما علاقه مند هستيم وحيد را مجدداً به خدمت بگيريم اما بودجه لازم براي خريد او را در اختيار نداريم. اگر هم بخواهيم او را به صورت قرضي استخدام كنيم، بايرن مجبور مي شود بخشي از حقوق وي را بپردازد كه اين موضوع كار ما را مشكل مي كند.

ديدگاه
انتخاب منطقي هاشميان
008166.jpg
امير بهادري نژاد
آيا پيوستن وحيد هاشميان به بايرن مونيخ بزرگ تصميمي منطقي بود و يا بهتر بود كه در همان تيم متوسط بوخوم مي ماند و ثابت بازي مي كرد؟ اين پرسشي است كه اين روزها در محافل فوتبال ايران و آلمان مطرح است و پاسخ هاي متفاوتي در اين زمينه شنيده مي شود.
اصولاً كارشناسان فوتبال معتقدند، يك بازيكن خارجي در بدو ورود به يك كشور صاحب فوتبال نبايد فوتبال خود را با يك باشگاه بزرگ و پرستاره آغاز بكند.وحيد هاشميان نيز پس از ورود به آلمان از اين اصل پيروي كرد و با چند فصل بازي در تيم هاي متوسطي همچون هامبورگ و بوخوم هم با شرايط حاكم بر فوتبال آلمان آشنا شد و هم با كسب تجربه لازم، زمينه حضورش را در تيم پرستاره اي چون بايرن مونيخ فراهم ساخت.به همين دليل نمي توان مدعي شد كه هاشميان در پيوستن به تيم پرستاره بايرن مونيخ شتاب كرده است.
همچنين، با توجه به اينكه انسان ذاتاً به پيشرفت علاقه مند است، بايد از هر فرصت براي ترقي استفاده بكند پس منطقي نبود كه هاشميان فرصت طلايي بازي در يكي از بزرگترين و مطرح ترين باشگاه هاي فوتبال جهان را از دست بدهد.به هر حال تيم هاي بزرگ فوتبال جهان شرايط خاص خود را دارند. با توجه به اينكه باشگاه هاي بزرگ در طول يك فصل بيش از ۵۰ بازي فشرده انجام مي دهند، هيچ بازيكني حاشيه امنيت ندارد و بازيكنان تازه وارد و نيمكت نشين بايد از حداقل فرصت به دست آمده براي حضور در تركيب اصلي تيم بيشترين بهره را ببرند.فراموش نكنيم كه در ابتداي فصل، هاشميان بازيكن ثابت تيم بايرن مونيخ بود، اما چون گل نزد، جاي خود را به پيزارو، ماكاي و گوئررو جوان داد و حالا بايد در انتظار يك فرصت مناسب بماند.اين شرايط آنها مختص به بايرن مونيخ و يا هاشميان نيست بلكه در تيم بزرگي چون رئال مادريد نيز به دليل تراكم نيروهاي موجود در خط حمله، بازيكنان بزرگي چون رائول، رونالدو، موري ينتس و حتي مايكل اوئن نيز نيمكت نشين مي شوند و براي حضور در ميدان از روي نيمكت ذخيره ها لحظه شماري مي كنند.با بررسي تمام جوانب بايد پذيرفت تصميم هاشميان در انتقال به بايرن، منطقي بود و با اين انتقال سطح بازي وي به بالاترين سطح فوتبال اروپا خواهد رسيد.وحيد نياز به زمان دارد و گذر زمان در نهايت به نفع او خواهد بود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |