يكشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۰ - Jan 2, 2005
ضوابط ارزشيابي مدارك دانشگاههاي خارج از كشور
010455.jpg
گروه علمي فرهنگي: ضوابط  و مقررات  عمومي  در ارزشيابي  مدارك  دانشگاههاي  خارج  از كشور اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ارزشيابي  مدارك در صورتي  امكان پذير است  كه  شرايط  اوليه  تحصيل  دانش آموخته  از جمله  ثبت نام منظم  در دانشگاه، شركت  در كلاسهاي  درس  و امتحانات، تحصيل  حضوري  و تمام  وقت، ارايه  پايان  نامه  در دوره هاي  مربوط  و غيره براي  اعضاي  كميسيون  يا شوراي  ارزشيابي  احراز شود.
بر اساس اين گزارش مدارك دوره هاي مكاتبه اي و ترددي دانشگاههاي خارجي در وزارت علوم ارزشيابي نمي شود و تحصيلات  غيرحضوري، مكاتبه اي  و ترددي  بي  اعتبار است  و ارزشيابي  نمي شود و مدارك  تحصيلي  دانش  آموختگاني  كه  مابين  دو دانشگاه  داخل  و خارج  مشتركاً  تحصيل  مي كنند (دكتراي  مشترك  و ترددي) تنها در صورتي  توسط  كميسيون  ارزشيابي  مورد بررسي  قرار مي گيرد كه  پيش از اين  توسط  اداره  كل  بورس  و امور دانشجويان  خارج بطور رسمي  و در چارچوب  آيين  نامه  مصوب  و بر اساس  ضوابط  (امتحان  اوليه  زبان، تعيين  استاد راهنما و محل  تحصيل  داخلي، گزارش  شش ماهه  پيشرفت  تحصيلي، اشتغال  دايم  به  تحصيل  و...) پذيرفته، اعزام  و تحصيل  كرده  باشند.
همچنين تأييد صحت  صدور و تعلق  مدارك  تحصيلي  به  متقاضي، توسط  سرپرستان  دانشجويان  و يا نمايندگي هاي  جمهوري  اسلامي  ايران  و تكميل  برگ  ارزشيابي  و ارايه  مدارك  از جمله  روگرفت  (فتوكپي) گذرنامه  دوران  تحصيل  همچنين  اطلاعات  تحصيلي  خواسته  شده  براي  ارزشيابي  الزامي  است.
جهت  ارزشيابي ، ارايه  اصل  دانشنامه  (مدرك) و ريزنمرات  كامل  كه  پايان  دوره  در آن  قيد شده  باشد ضروري است و تأييد صحت  صدور و تعلق  حداقل  يكي  از دو مدرك  فوق  به  متقاضي، توسط  سرپرست  دانشجويان  يا نمايندگيهاي  جمهوري  اسلامي  ايران  الزامي است.
اين گزارش حاكيست، تحصيلات  نيمه  تمام  هر دوره  تحصيلي  ارزشيابي  نمي شود و تحصيلات  نيمه  تمام  دوره هاي  كارشناسي  و كارشناسي  ارشد پيوسته درصورت  گذراندن  حداقل  ۷۲ واحد درسي  يا معادل  آن  در نظام  آموزشي  سالانه ، تا سطح  كارداني  (فوق  ديپلم) ارزشيابي  مي شود.
طول  هر دوره  تحصيلي  بايد در حد متعارف  باشد، در غير اين صورت  كميسيون  يا شوراي  ارزشيابي  با توجه  به  كيفيت  تحصيل  موضوع  را بررسي  و بر اساس  آن  تصميم گيري  خواهند كرد.
تحصيل  در دوره هاي  متوالي  بايد
هم  سنخ  بوده  و در صورت  تكميل  تحصيل  ناهمگن  و تغيير رشته، ارايه  مدارك  دال  بر گذراندن  دروس  پيش  نياز ضروري  است.
دانش آموختگان  در صورت  داشتن  اعتراض  به  عنوان  اعطايي، مي توانند در خواست  خود را حداكثر تا يك  سال  بعد از تاريخ  صدور هر رأي  ارزشيابي  (موقت  - دايم) به  اداره  كل  امور دانش آموختگان  ارايه  دهند.
در مواردي كه  دانش آموختگان، مدارك  كارشناسي  ارشد و دكترا را از دانشگاه  معتبر گرفته  باشند، مدارك  دانشگاهي  دوره هاي  پيشين  بدون  توجه  به  درجه  بندي  دانشگاه  و كشور محل  تحصيل  تنها به  شرط  تحصيلات  حضوري  و تمام  وقت  ارزشيابي  مي شود.
همچنين  در صورت  گذراندن  دوره  تحصيلي  بالاتر در دانشگاه  معتبر و دريافت  مدرك  كامل  و يا كسب  ۸۰ درصد نمرات  امتحان  ورودي  دوره  بالاتر در داخل  كشور، عنوان «معادل» از مدرك  تحصيلي  دوره  پيشين  حذف  مي شود.
ارزشيابي  مدارك «زبان  خارجي  ثالث» بنا به  تشخيص  كميسيون  و با اخذ آزمون  انجام  مي گيرد. تحصيل  در دوره Ph.D. رشته «زبان  و ادبيات  فارسي» در هيچيك  از دانشگاه هاي  خارجي معتبر نبوده  و   مدارك  آنها  ارزشيابي  نمي شود.
مدارك  دوره  Bachelor رشته «زبان  و ادبيات  فارسي» صادره  از دانشگاه هاي  مورد تاييد وزارت  علوم، تحقيقات  و فناوري  با رعايت  ضوابط  و از طريق  اخذ آزمون  قابل  بررسي  است.
مدارك  دوره  Master رشته مذكور صرفا  از دانشگاه هاي  معتبر دو كشور تاجيكستان  و افغانستان  با رعايت  ضوابط  و از طريق  اخذ آزمون  قابل  بررسي  است.

رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت:
نيمي از طرح غربالگري بيماري هاي غيرواگير در سراسر كشور انجام شد
010449.jpg
ايسنا: رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: طرح غربالگري بيماريهاي غيرواگير از ابتداي دي ماه آغاز و تا پايان ماه جاري ادامه خواهد داشت.
دكتر محمدمهدي گويا با بيان اين كه هدف از طرح غربالگري بيماريهاي غيرواگير، طراحي نظام مراقبت از بيماريهاي غير واگير در كشور است، اظهار كرد: بر اساس اين طرح در مرحله اول ۷۸ هزار و ۵۰۰ نفر در سراسر كشور به صورت اتفاقي مورد آزمايش قرار مي گيرند.
وي گفت: در اين طرح رفتارها و عادت هايي كه افراد را در معرض ابتلا به بيماريهاي غير واگير قرار مي دهد به خصوص بيماريهاي قلبي و عروقي، ديابت و سرطان مورد بررسي قرار مي گيرد.
دكتر گويا اضافه كرد:  در اين طرح ضمن معاينه از افراد مورد نظر چربي و قند خون آنها مورد آزمايش قرار مي گيرد.
رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با بيان اين كه نيمي از اين طرح انجام شده است، افزود: اين طرح از اول دي ماه در تمامي استانها شروع شده و در اين طرح گروه سني ۱۵-۶۴ ساله شركت خواهند كرد. وي ادامه داد: اين طرح در همه استانها با هماهنگي فرمانداري شهرستانها و شركت پست جمهوري اسلامي ايران در حال انجام است.
دكتر گويا اظهار كرد: با انجام مرحله اول، رفتارهاي پر خطري كه مردم را در معرض ابتلا به بيماريهاي غير واگير قرار مي دهد و اين كه بيماريها در چه گروه سني و در چه منطقه جغرافيايي شايع تر است، دست پيدا خواهيم كرد.
رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت همچنين گفت: در مرحله دوم اين طرح فعاليت هاي مداخله اي را شروع مي كنيم كه بخش عمده اي از آن فعاليت هاي آموزشي و اطلاع رساني به مردم است.
وي تصريح كرد: اين طرح اولين تجربه منطقه شرق مديترانه است و اطلاعات آن نه تنها در سطح كشور حتي در منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
دكتر گويا در پايان خاطرنشان كرد: نتايج اين طرح را از طريق سازمان جهاني بهداشت منتشر خواهيم كرد.

آمار تلفات زلزله از ۱۵۰ هزار تن گذشت
عمليات امدادرساني جهاني به زلزله زدگان
010461.jpg
گروه اجتماعي: جديدترين گزارش ها از تلفات امواج سهمگين ناشي از زلزله (تسونامي) در شرق آسيا حاكي است بيش از ۱۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.
يان اگلاند، هماهنگ كننده عمليات امدادرساني سازمان ملل متحد، گفته است كه تعداد تلفات بيش از يكصد و پنجاه هزار نفر تخمين زده مي شود هرچند ممكن است تعداد نهايي تلفات هرگز به طور كامل مشخص نشود.
دولت هند گفته است كه دست كم نه هزار نفر در اين كشور جان خود را از دست داده اند و تعداد نامعلومي نيز هنوز مفقود الاثر هستند.
رئيس جمهوري اندونزي اعلام داشته كه دست كم هشتاد هزار نفر در جزيره سوماترا جان خود را از دست داده اند.
در تايلند، مقامات دولتي هشدار داده اند كه احتمالا تعداد تلفات تسونامي دو برابر آماري است كه قبلا انتشار يافته است.
تاكنون دولت تايلند كشته شدن حدود چهار هزار و پانصد نفر را، كه نيمي از آنان جهانگرد خارجي بوده اند، تاييد كرده اما شمار كساني كه هنوز ناپديد اعلام شده اند تقريبا به همين تعداد مي رسد.
مقامات كشورهاي اروپايي تعداد شهروندان ناپديد شده خود را دست كم پنج هزار نفر مي دانند كه اكثر آنان هنگام اقامت در تايلند گرفتار حادثه شدند.
در كشورهاي سوئد، نروژ و فنلاند، كه بيشترين تلفات اروپايي از شهروندان آنها بوده اند، به منظور اداي احترام نسبت به قربانيان اين حادثه روز شنبه، اول ژانويه را روز عزاي ملي اعلام داشته اند.
آمار شهروندان كشته و مفقود شده غربي تا كنون به اين شرح اعلام شده است: سوئد: ۵۹ كشته و حدود ۳۵۰۰ مفقود، آلمان: ۳۴ كشته و بيش از ۱۰۰۰ مفقود، بريتانيا: ۳۴ كشته و تعداد نامعلومي مفقود، فرانسه: ۲۲ كشته و ۹۶ مفقود، نروژ: ۲۱ كشته و ۴۳۰ مفقود، ايتاليا: ۱۴ كشته و ۷۰۰ مفقود، فنلاند: ۱۴ كشته و ۲۶۳ مفقود، سوييس: ۱۲ كشته و ۸۵۰ مفقود، دانمارك: ۷ كشته و ۴۱۹ مفقود، اتريش: ۵ كشته و حدود ۱۰۰ مفقود و روسيه: ۱ كشته و ۸۰ مفقود.
تعداد ديگري از جهانگردان كشورهاي ديگر نيز در اين حادثه كشته و مفقود شده اند.
كارشناسان تشخيص هويت با بررسي خصوصيات دي ان اي اجساد به دست آمده مي كوشند هويت قربانيان خارجي را تعيين كنند.
در حاليكه خويشاوندان تعدادي از مفقودان خارجي براي يافتن آنان عازم كشورهاي آسيب ديده مي شوند، مقامات برخي از اين كشورها از آنان خواسته اند از مراجعه به سردخانه هاي پزشكي قانوني خودداري ورزند زيرا بسياري از اجساد از طريق مشاهده قابل شناسايي نيست.
برخي اخبار و گزارشها حاكي است در بعضي مناطق اندونزي هيچ سكنه زنده اي باقي نمانده، دسترسي به بعضي مناطق غيرممكن است و برخي جزاير كوچك نيز احتمالاً به زير آب رفته و ناپديد شده است.
با افزايش كمك بشردوستانه خارجي براي بازماندگان تسونامي سواحل اقيانوس هند، عمليات امدادرساني در برخي از مناطق آغاز شده است و از جمله تخليه بيش از هفت هزار تن از آسيب ديدگان از جزاير اندمان و نيكوبار هند و اسكان آنان در سرپناه هاي موقت به اجرا در آمده است.
دبيركل سازمان ملل متحد پس از ملاقات با وزيرخارجه آمريكا، كه كشور وي ۳۵۰ ميليون دلار را براي كمك به كشورهاي خسارت ديده اختصاص داده، گفته است كه زمان براي نجات آسيب ديدگان به سرعت از دست مي رود و تاكيد كرده كه ارسال كمك هاي فوري با سرعت هرچه بيشتر ادامه خواهد داشت.
وزير خارجه آمريكا نيز ضمن تاكيد بر نقش محوري سازمان ملل در هماهنگي عمليات امدادرساني از تشكيل ائتلافي براي كمك توسط آمريكا، استراليا، ژاپن و چين سخن گفته و ابراز اميدواري كرده است كه دولت ها و سازمان هاي محلي هرچه زودتر بتوانند مديريت توزيع كمك ها را خود برعهده بگيرند.
در عين حال، توزيع كمك در برخي از مناطق به دليل ويراني زيرساخت هاي محلي با دشواري مواجه شده است و از جمله هواپيماهاي حامل اقلام كمكي در برخي موارد قادر به فرود در فرودگاه هاي محلي نبوده و ناگزير محموله خود را براي استفاده آسيب ديدگان بر منطقه فرو ريخته اند.
در سريلانكا، از ميان رفتن راه هاي ارتباطي و دشواري دسترسي به مناطق دور افتاده و ريزش باران شديد باعث شده است تا دسترسي به آسيب ديدگان با دشواري مواجه شود اما تعدادي از گروه هاي جدايي طلب در مناطق شمالي به اقداماتي براي كمك به آسيب ديدگان مبادرت كرده و برخي از آنها به همكاري با دولت مركزي در اين زمينه مبادرت ورزيده اند.
گروه جدايي طلب ببرهاي تاميل گفته است كمك هاي ارسالي توسط دولت مركزي را مي پذيرد و رهبران اين گروه به منظور هماهنگ كردن كمك هاي خارجي با نمايندگان سازمان هاي امدادرساني بين المللي ملاقات كرده اند.
در اندونزي، هلي كوپترهاي نظامي آمريكايي با پرواز از عرشه ناو هواپيما بر ابراهام لينكلن كمك رساني به اهالي استان آچه در جزيره سوماترا را، كه بيشترين آسيب را از تسونامي ديده است، آغاز كرده اند.
سازمان ملل متحد گفته است كه تاكنون كشورهاي مختلف بيش از يك ميليارد دلار براي كمك به آسيب ديدگان تعهد كرده اند.

سرپرست اداره كل امور آزمايشگاهي:
روش هاي آزمايشگاهي بازنگري مي شوند
010452.jpg
ايسنا: سرپرست اداره كل امور آزمايشگاهي كشور با اعلام اين كه به زودي بر اساس آخرين استانداردهاي جهاني روشهاي آزمايشگاهي كشور مورد بازنگري قرار مي گيرند، گفت: به موجب اين طرح برخي از روشها منسوخ و برخي ديگر اضافه مي شود.
دكترمحمد صاحب الزماني امروز در مراسم گشايش سومين كنگره ارتقاي كيفيت آزمايشگاهها با انتقاد از واگذاري نظارت بر توليد و واردات كيت معرفهاي آزمايشگاهي به معاونت غذا و دارو گفت:  اخيرا با موافقت مقامات وزارت بهداشت اين مسئوليت به اداره كل امور آزمايشگاهي واگذار  شده كه اين واحد بايد در برابر آن پاسخگو باشد.
وي افزود: بايد در راستاي ارتقاي خدمات آزمايشگاهي كشور كوشيد و خلاءهاي موجود را پر كرد تا بتوان همگام با طرح مديريت جامع، سلامت كشور را تامين كرد.
دكتر ميرمجيد مصلايي دبير كنگره ارتقاي كيفيت آزمايشگاه هاي تشخيص پزشكي با بيان اينكه اين كنگره از كاربردي ترين كنگره هاي كشور است، گفت: از علل نهادينه شدن اين كنگره وجود محورهاي جالب و جذاب، امكان حضور و مشاركت فعال حضار در پانل و ميزگرد است.
وي معتقد است: جامعه آزمايشگاهي به علت تنوع و تكثر رشته هاي تخصصي دچار اختلاف سلايق هستند.
دبير كنگره ارتقاي كيفيت آزمايشگاه هاي تشخيص پزشكي با اشاره به نيمه عمر ۱۸ماهه تجهيزات آزمايشگاهي گفت:  بايستي بازنگري در قوانين مديريتي آزمايشگاه ها و تعرفه هاي آن صورت گيرد.
 اين كنگره از ۱۲لغايت ۲۴دي ماه سال ۸۳ در مركز همايش هاي رازي با ارائه ۸۵ مقاله شفاهي و ۲۲ پوستر ادامه دارد كه از مهمترين محورهاي مورد بحث نقش آزمايشگاه هاي تشخيص پزشكي در پيشگيري، تشخيص و پيگيري بيماري هاي واگير و غيرواگير، استاندارد كنترل كيفي،  نقش آزمايشگاه ها در مديريت و نيروي انساني و نكات ايمني است.

استقبال رئيس  قوه قضاييه از تحقيق مجلس در ۳ پرونده جنجالي
رئيس قوه قضائيه در گفت وگو با «بازتاب» اظهار داشت: از تحقيق مجلس در سه پرونده اي كه به وسيله برخي از نمايندگان، به جنجال كشيده شده است، به شرط انعكاس نتايج آن بدون سانسور در مجلس استقبال مي كنيم.
آيت الله شاهرودي افزود: در پرونده منتسب به يكي از اعضاي مجلس خبرگان، با توجه به اين كه از عنوان اين مجلس و برخي ديگر از نهادهاي نظام سوءاستفاده شده بود، براي جلوگيري از تضعيف اين نهادها، تا پايان سير قضائي با افشا شدن اطلاعات مربوط به تخلفات اين پرونده مخالف بودم، اما اكنون كه برخي افراد، مسائل را به حوزه سياسي و رسانه ها كشانده اند، از تحقيق مجلس از اين پرونده و ديگر پرونده هايي كه توسط نمايندگان مجلس، مورد ابهام قرار گرفته استقبال مي كنم، مشروط به آن كه نتايج تحقيق و مدارك و مستندات آن به صورت شفاف و بدون اعمال نظر در مجلس مطرح شود.
رئيس قوه قضائيه توضيح داد: اصولا تحقيق از پرونده هاي قضائي، نيازمند مجوز خاص است و به دليل طرح ابهام اخير در سه پرونده از سوي نمايندگان، از تحقيق در آنها استقبال مي كنم.
آيت الله هاشمي شاهرودي با اشاره به اين كه دستگاه قضائي در پرونده منسوب به يكي از اعضاي مجلس خبرگان، تنها نقش رسيدگي كننده دارد، افزود: اين پرونده داراي شاكي خصوصي بوده و وزارت اطلاعات نيز نقش ضابط را به عهده داشته و دستگاه قضائي، تنها در حد قاضي رسيدگي كننده به اين پرونده در آن نقش داشته است.
رئيس قوه قضائيه ادامه داد: برخي از عناصر دستگاه قضائي نيز در اين پرونده، با همكاري با متهمان دچار تخلف شده اند كه با آنها نيز برخورد لازم صورت گرفته است.
آيت الله شاهرودي با تأكيد بر اين كه در صورت تحقيق بي طرفانه و شفاف مجلس در اين پرونده، تخلفات گسترده متهمان و سوءاستفاده از عناوين نهادهاي مورد احترام نظام براي مجلس و افكار عمومي روشن خواهد شد، تصريح كرد: با درخواست مجلس براي تحقيق در اين پرونده موافقت مي كنم، مشروط بر آن كه مدارك و شواهد غيرقابل انكار و تخلفات صورت گرفته در اين پرونده، به صورت كامل در مجلس مطرح شود.

تعطيلي مدارس به علت آلودگي هوا
گروه علمي فرهنگي: مدارس ابتدايي و راهنمايي و مهدهاي كودك شهر تهران، امروز يكشنبه سيزدهم دي ماه تعطيل است.
به گزارش روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران، كليه مدارس ابتدايي، راهنمايي و مهدهاي كودك مناطق ۲۰گانه شهر تهران در روز يكشنبه سيزدهم دي به دليل افزايش آلودگي هوا تعطيل است.براساس نظر كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطراري، آلودگي هواي شهر تهران هم اكنون در وضعيت اضطراري قرار گرفته است.به همين خاطر مدارس شهر تهران امروز تعطيل اعلام شده است .

تصويب پروژه چهار ميليارد توماني نانو تكنولوژي
گروه علمي فرهنگي: مدير كل امور پژوهشي معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از ارسال ده ميليارد تومان طرح پژوهشي در حوزه فناوري نانو از سوي اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه ها به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري خبر داد و گفت: چهار ميليارد تومان پروژه نانو تكنولوژي در اين وزارتخانه براي سال جاري به تصويب مي رسد.
دكتر بهزاد سلطاني در گفت وگو با خبرگزاري «مهر» ، با اعلام اين خبر افزود: ارسال اين مقدار طرح غيرقابل باور بود. تعداد زياد طرح هاي نانوتكنولوژي ارسالي از سوي اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه ها نشان دهنده اهميت اين علم جديد در دانشگاه هاي كشور است.
وي تصريح كرد: در پايان زمان اعلام شده براي ارسال طرح هاي نانوتكنولوژي حدود ۳۰۰ طرح به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارسال شد.
مدير كل پژوهشي وزارت علوم يادآور شد: حدود ۴۰۰ داور طرح هاي نانوفناوري اساتيد و اعضاي هيات علمي را داوري مي كنند تا در نهايت طرح هاي اولويت دار به تصويب نهايي برسند. دكتر سلطاني خاطر نشان ساخت: از ده ميليارد طرح نانوفناوري كه به وزارت علوم ارسال شده است، حدود چهار ميليارد تومان طرح به تصويب خواهد رسيد.

درخواست رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از رئيس مجلس:
تنظيم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمي را اجباري كنيد
فارس: رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور طي نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي خواستار تصويب قانوني مبني بر الزام به ثبت نقل و انتقال اتومبيل در دفاتر اسناد رسمي سراسر كشور شد.
حسينعلي اميري طي درخواستي از حداد عادل كه رونوشت آن نيز به كميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي ارسال شده است خواستار تصويب قانوني مبني بر الزامي بودن ثبت نقل و انتقال اتومبيل در دفاتر اسناد رسمي با قيد فوريت شده است.
در بخشي از درخواست رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به رئيس مجلس آمده است: «با قوت گرفتن شبهه عدم نياز به تنظيم سند رسمي هنگام نقل و انتقال انواع خودرو به علت عدم تاكيد بر كلمه دفاتر اسناد رسمي، دولت ساليانه با كاهش ۳۰۰۰ ميليارد ريال درآمد مواجه شده است.»
اميري در اين درخواست خواستار اضافه شدن كلمه الزام به تنظيم سند در دفاتر اسناد رسمي موضوع بند ص ماده ۵۱قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوبه ۱۳۸۰ با قيد فوريت شده است.

تحويل ۴ گرمخانه ديگر تهران را خالي از بي خانمان مي كند
ايسنا: دو گرمخانه در بوستان «بعثت» و «المهدي» حوالي پايانه هاي جنوب و غرب براي اقامت شبانه كارتن خوابها هر يك با ظرفيت ۱۰۰ نفر به بهره برداري رسيد.
خير آبادي، دبير ستاد ساماندهي بي خانمانها در وزارت رفاه افزود: كارگراني كه جا و مكان دائمي براي استقرار در تهران نداشته و ناچار به گذران شبها در خيابان هستند، مي توانند صرفا به صورت شبانه، از امكانات بهداشتي، گرمايشي و تغذيه گرمخانه ها استفاده كنند.
به گفته وي براي حفظ امنيت گرمخانه ها، هماهنگي لازم با نيروي انتظامي صورت گرفته است. وي تصريح كرد: علاوه بر اين دو گرمخانه دو چادر ديگر با همين ظرفيت در مناطق پرتجمع از سوي شهرداري در حال تجهيز هستند. همچنين وزارت بازرگاني به همين منظور دو ساختمان در اختيار ستاد ساماندهي بي خانمانها در وزارت رفاه قرار داده است كه پس از بازسازي به بهره برداري مي رسد.
به گفته دبير ستاد ساماندهي بي خانمانها در وزارت رفاه، در صورت تكميل ۶ گرمخانه شهر تهران، امكان اقامت حدود ۸۰۰ بي خانمان فراهم شده و مي توان گفت ديگر كارتن خوابي در شهر وجود نخواهد داشت.
وي با اشاره به اين كه هم  اكنون۶۳۰ بي خانمان در اردوگاههاي دائم مستقر شده اند، از اعلام شماره تلفن براي اطلاع رساني مردم درباره وضعيت كارتن خوابها ظرف ۱۰روز آينده خبر داد و گفت: خط تلفن از سوي شركت مخابرات واگذار شده و تنها برخي تجهيزات به منظور اتصال مراكز مختلف استفاده كننده از خط هاي متعدد، بايد از خارج كشور تأمين شود.

تا پايان سال جاري تدوين مي شود
برنامه ملي آموزش سلامت جسمي و رواني دانش آموزان
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي از تدوين برنامه ملي و جامع آموزش سلامت در آموزش و پرورش تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: اين برنامه تا دو سال تحصيلي آينده وارد مدارس مي شود.
علي  زرافشان در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اين كه تيم بين بخشي شامل دستگاههاي وزارت بهداشت، اداره كل بهداشت و دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي آموزش و پرورش و سازمان بهزيستي كشور مشخص شده است، گفت: گزارش اوليه اين برنامه و چارچوب آن تهيه و به سازمانهاي ذيربط ارجاع داده شده است.
وي با بيان اين كه برنامه ملي و جامع آموزش سلامت در آموزش و پرورش، بخش هاي مختلف بهداشت جسماني و رواني دانش آموزان را مد نظر قرار داده است، تأكيد كرد: اين برنامه براي بيماريها و مسائلي كه جامعه امروز با آن درگير است نظير ايدز، هپاتيت، اعتياد تزريقي و ... جايگاه ويژه اي در نظر گرفته و پس از تهيه آن نيز تمام فعاليتهاي موازي در آموزش و پرورش برچيده مي شود.
مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي با اعلام اين كه آموزش مستقل ايدز در مقطع راهنمايي از سال تحصيلي آينده آغاز مي شود، خاطرنشان كرد: بر اين اساس جزوه آموزشي ايدز به علت مهر عدم تحرير كتابهاي درسي در سال آينده ضميمه كتاب عامل مطالعات اجتماعي يا علوم تجربي راهنمايي مي شود.

۱۳ درصد دانش آموزان عشاير در كنكور قبول شدند
گروه علمي و فرهنگي: مديركل دفتر آموزش و پرورش عشايري كشور با تاكيد بر اينكه ۱۳ درصد از دانش آموزان عشاير شركت كننده در آزمون كنكور پذيرفته شده اند ، گفت : در سال ۱۳۸۲ ، ۱۰۸ دانش آموز در كنكور سراسري شركت كردند كه از اين تعداد ۱۴ نفر پذيرفته شدند.
دكتر لطف الله عباسي در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به اينكه ۱۸۱ هزار و ۳۲۲ دانش آموز بر اساس آمار ارايه شده از سال گذشته در مدارس عشاير تحصيل مي كنند ، افزود : تعداد پذيرفته شدگان مقطع متوسطه و پيش دانشگاهي عشايري در آزمون كنكور سالهاي ۸۱ و ۸۲ جمعا ۱۷۳ نفر است.
وي با تأكيد بر اينكه ميانگين نمره كل داوطلبان عشاير از ميانگين نمره كل ساير شركت كنندگان در كنكور بيشتر بوده است ، گفت : در كنكور سال گذشته ۴۲ نفر در رشته رياضي ، ۵۰ نفر در رشته تجربي و ۱۰ نفر در رشته زبان انگليسي پذيرش شده اند.
مديركل دفتر آموزش و پرورش عشايري كشور همچنين با اشاره به اينكه ۶۱۰ دانش آموز در سال تحصيلي گذشته در دوره پيش دانشگاهي تحصيل مي كردند ، درباره درصدهاي قبولي دانش آموزان عشاير در مقاطع مختلف تحصيلي گفت : ۳۱/۹۲ درصد از دانش آموزان مقطع ابتدايي ، ۸۸/۹۰ درصد در مقطع راهنمايي تحصيلي و ۷۹/۷۶ درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه در سال تحصيلي گذشته قبول شده اند.

توسط سازمان ملي جوانان
۲۵ واحد مسكوني الگويي در اختيار زوج هاي جوان بم قرار مي گيرد
فارس: سازمان ملي جوانان، به منظور جريان دادن زندگي دوباره جوانان شهر بم، اقدام به ساخت ۲۵ واحد الگويي مسكوني براي زوج هاي جوان ۱۹ تا ۲۹ سال كرده است.
دوجداره بودن سقف، شيب دار بودن بام، دارا بودن شيشه هاي دو جداره و استفاده از بتن «ليكا» به جهت عايق بودن از مزاياي اين واحدها است كه در تبادل حرارتي و برودتي در فصول سرد و گرم و استحكام فوق العاده در برابر زلزله مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
براساس اين گزارش تحويل خانه هاي يادشده به زودي آغاز مي شود.

استانداردهاي ملي انتقال خون هر سال بازنگري و بازبيني مي شود
ايلنا: رئيس سازمان انتقال خون ايران، اعلام كرد: استانداردهاي ملي انتقال خون در ايران، همانند ديگر كشورها هر سال بازبيني، بازنگري و ويرايش مي  شوند.
دكتر علي اكبر پورفتح الله، رئيس سازمان انتقال خون ايران، گفت: استانداردهاي ملي انتقال خون ايران، تدوين و به شوراي عالي اعلام شده و تمام استان  ها نيز ابلاغيه آن را دريافت كرده  اند.وي افزود: تلاش مي  كنيم استانداردها را هر سال بازبيني كرده و مطابق با ضوابط و شرايط روزآمد كنيم.
به گفته پورفتح الله، هر سال، سالروز تأسيس سازمان انتقال خون (۵ مرداد ماه) به عنوان مقطع ويرايش و بازبيني استانداردها مشخص شده است.وي تصريح كرد: علاوه بر تعيين استانداردهاي مذكور، روال  هاي اجرايي اين استانداردها را نيز مشخص كرده  ايم.
رئيس سازمان انتقال خون ايران، با اشاره به اينكه روال  هاي اجرايي طرح در حال اجرا است، گفت: اين روال  ها در ۴ استان كشور به صورت پايلوت در حال اجرا است و براساس آن ايزو نيز دريافت كرده  ايم.
وي خاطر نشان كرد: اميدواريم با پيشرفت كارها و توسعه اين طرح، بتوانيم استانداردهاي ملي و اجرايي را در تمام كشور اجرا كنيم.
پورفتح الله در خصوص زمان شروع طرح اصلي، گفت: روال  هاي اجرايي شروع و نسخه اول آن نيز منتشر شده؛ ولي استانداردهاي ملي هنوز اجرا نشده است.

هفتمين نمايشگاه نگاره هاي چوبي گشايش مي يابد
گروه علمي فرهنگي: هفتمين نمايشگاه نگاره هاي چوبي به همت مديريت پژوهش هاي هنرهاي سنتي روز يكشنبه ۱۳ دي ماه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افتتاح مي شود.
در اين نمايشگاه ۵۰۰ اثر از ۲۵۰ هنرمند سراسر كشور در رشته هاي مختلف چوب همچون خاتم، معرق، منبت، مشبك، نازك كاري، گره چيني، سازسازي به نمايش درمي آيد.
به گزارش اداره كل ارتباطات و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، اين نمايشگاه به منظور آشنايي با هنرمندان، معرفي شيوه هاي جديد و بررسي سير تحولات در آثار چوبي، انتقال سبك ها و شيوه هاي هنري مناطق مختلف كشور برپا شده است.
آثار سازسازي شامل سه تار، تار، دلربا، دلارام، دلنواز، دلگشا، ژاله، قيچك، كمانچه، تنبور، سنتور و ني براي چهارمين بار در اين سلسله از نمايشگاه هاي نگاره هاي چوبي در معرض ديد علاقمندان قرار مي گيرد.علاقمندان مِي توانند از ۱۳ دي تا ۱۲ بهمن ماه سالجاري همه روزه به جز پنجشنبه و جمعه ها از ساعت ۹ تا ۳۰/۱۵ از اين نمايشگاه واقع در خيابان آزادي، نبش زنجان جنوبي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور بازديد كنند.

كمترين شكايت متوجه پزشكان بيهوشي است
گروه اجتماعي: شكايت از پزشكان متخصص بيهوشي كه در ده سال گذشته در صدر شكايات مردمي قرار داشت، امروزه به كمترين شكايت رسيده است.
رئيس انجمن بيهوشي و مراقبت هاي ويژه با اعلام اين خبر افزود: امروزه متخصصان بيهوشي آموزش ديده به كمك دستگاه هاي عصب ياب قادرند بسياري از بيماران دچار اختلات قلبي، تنفسي، مغزي يا بيماراني را كه بيهوشي عمومي براي آنان خطرناك بوده و عارضه آنان را تشديد مي  كند، از خطر مرگ نجات دهند.
وي با اشاره به اين كه از روش بي حسي منطقه اي براي اعمال جراحي تعويض مفصل زانو و سزارين نيز استفاده مي شود، خاطرنشان ساخت: هم اكنون در بيشتر مراكز پزشكي معتبر دنيا توصيه مي شود كه عمل سزارين به منظور حفظ سلامت و ايجاد عوارض كمتر براي مادر و فرزند، با روش بي حسي منطقه اي انجام گيرد.
دكتر قيامت بيشتر باورهاي ناصحيح را مربوط به ناآگاهي نسبت به رشته بيهوشي دانست و اضافه كرد: هر روز در روزنامه ها شاهد درج گزارش هايي در مورد مرگ مغزي افراد، حين عمل جراحي و در حالت بيهوشي هستيم، اين در حاليست كه بر اثر تلاش هاي صورت گرفته متخصصان بيهوشي از طريق برپايي كنگره ها، سمينارها، و ... ميزان شيوه هاي نوين بيهوشي از قبيل بي حسي منطقه اي (موضعي) به تدريج جايگزين بيهوشي عمومي در اعمال جراحي بزرگ مي شود.
وي بيشتر باورهاي ناصحيح را مربوط به ناآگاهي افراد نسبت به رشته بيهوشي دانست و اضافه كرد:  هر روز در روزنامه ها شاهد درج گزارش هايي در مورد مرگ مغزي افراد، حين عمل جراحي و در حالت بيهوشي هستيم. اين در حالي است كه بر اثر تلاش هاي صورت گرفته متخصصان بيهوشي از طريق برپايي كنگره ها، سمينارها و... ميزان شكايت از پزشكان بيهوشي كه طي پنج سال گذشته در صدر شكايت هاي سازمان نظام پزشكي بوده، بسيار كاهش يافته تا جايي كه اين ميزان شكايات در رديف آخر فهرست سازمان نظام پزشكي قرار گرفته است.
همچنين ايسنا به نقل از رئيس هشتمين كنگره سراسري بيهوشي گزارش داد: در علم پزشكي امروز، هيچ گونه پيشرفتي در رشته هاي بزرگ جراحي مانند قلب، مغز، ريه و ... صورت نمي پذيرد، مگر با پيشرفت در رشته هاي بيهوشي كه شامل مراقبت از بيمار پيش، حين و بعد از عمل جراحي است.
وي يادآور شد: جديدترين يافته در زمينه شيوه هاي نوين بيهوشي كه داراي عوارض كمتر براي بيماران بوده و روند بهبود و درمان آنان را تسريع مي بخشد، در «هشتمين كنگره سراسري و دومين كنگره بين المللي بيهوشي» به متخصصان ارائه مي شود.
«هشتمين كنگره سراسري و دومين كنگره بين المللي بيهوشي و مراقبت هاي ويژه» ۲۱ تا ۲۳ بهمن ماه در مركز همايش هاي رازي تهران برپا مي شود.

سن ازدواج شهري سه سال افزايش يافت
پسران براي انتخاب «همسر» مشكل دارند
ايسنا: آخرين بررسي ها در خصوص وضعيت ازدواج جوانان حاكي از تغيير و تحولات در الگوگزيني، كاهش شديد كاركرد خانواده و تجملي شدن ازدواج هاست.
بر اساس «برنامه ساماندهي ازدواج جوانان» بر خلاف افزايش متوسط نرخ رشد ازدواج، شمار متأهلين جوان در ميان هر دو جنس، طي چند سال اخير كاهش يافته كه اين امر نشان دهنده افزايش مجدد سن ازدواج و وقوع بسياري از ازدواج هاي ثبت شده در سنين بزرگسالي است.
بر اساس اين يافته ها، ميزان «تأهل» پسران روستايي رايجتر از پسران شهري و دختران روستايي كمتر از دختران شهري است؛ اين در حاليست كه نسبت به سالهاي گذشته، سه سال به سن ازدواج افراد باسواد شهري و دو سال به سن ازدواج افراد باسواد روستايي نيز افزوده شده است.
اين برنامه يكي از مهمترين عوامل به تعويق افتادن ازدواج پسران جوان را «مشكل انتخاب همسر» عنوان كرده و ضمن محسوس دانستن كاهش تعداد پسران آماده ازدواج نسبت به دختران، از آن به عنوان عامل بروز بحران نابرابري در دهه كنوني و فزوني بي سابقه دختران آماده ازدواج ياد مي كند.
بر اساس اين نظر، با توجه به حفظ هنجار اختلاف سني در ازدواج و فرض ثابت ماندن ساير شرايط، اگر شمار هر گروه سني دختران با تعداد پسران گروه سني بعد مقايسه شود، اين نتيجه حاصل خواهد شد كه شمار قابل توجهي از دختران آماده ازدواج، هرگز امكان برقراري پيوند زناشويي با يك مرد جوان را نخواهند داشت.
از سويي ديگر فاصله ميان بلوغ، سن مسئوليت پذيري، ازدواج و تأخير در هويت يابي جنسي موجب تأخير در ارضاي نياز طبيعي جوانان و شكل پذيري و رشد هويت جنسي آنها در خارج از چارچوب خانواده به شكلي ناهمگون با ساير هويتها مي شود.
اين درحاليست كه گسترش «شبكه هاي اطلاعات ديجيتالي» امكان دسترسي سريع و آسان جوانان به اطلاعات نامناسب رفتار جنسي را نيز فراهم ساخته  است و از سويي ديگر، برنامه ساماندهي ازدواج جوانان، عدم رشد كافي اجتماعي آنها را عامل بروز شيوه هاي جديد ارضاي نيازهاي آنها مي داند.
به علاوه «گسترش شهرنشيني» ، «ادامه روند مهاجرت از روستا به شهر» و «ايجاد زمينه نوعي ناهنجاري يا آنومي در روابط اجتماعي و خانوادگي» ، نابساماني هاي اقتصادي بويژه «افزايش نرخ بيكاري» ، «نامحتمل شدن شرايط شروع زندگي براي زوجهاي جوان» ، «كاهش سن انحرافات، مشكلات اجتماعي، جرم و بزه در كشور» ، «نرخ فزاينده آسيبهاي اجتماعي» از جمله «اعتياد» ، و بيماريهايي نظير «ايدز» و «هپاتيت» به عنوان تهديدهاي عرصه ازدواج جوانان محسوب مي شوند.
براساس اين گزارش در كنار اينها همچنين بايد به فقدان شغل، بيكاري حدود ۲ميليون و ۳۰۰هزار جوان، افزايش نرخ بيكاري جوانان به بيش از ۲۷درصد در سطح كلان، نداشتن توان كافي زوج هاي جوان براي ازدواج، دسترسي دشوار به مسكن، ناتواني مالي خانواده ها براي تدارك ازدواج فرزندان، از جمله تهيه جهيزيه و وسايل زندگي به عنوان تنگناها و چالشهاي اقتصادي فراروي ازدواج جوانان اشاره كرد.
همچنين، محدوديت امكانات و شرايط براي آشنايي قبل از ازدواج، محدوديت دايره انتخاب همسر و نيافتن همسر دلخواه، اولويت ادامه تحصيل براي دختران و پسران جوان، مشكلات مربوط به نظام وظيفه، تحصيلات عالي، تغيير ارزش ها و ملاك هاي ازدواج جوانان، ضعف توانايي جوانان براي پذيرش مسئوليت هاي زندگي به دليل عدم برخورداري از آموزش و تربيت مناسب و عدم تعادل و توازن مناسب مداخله خانواده ها در ازدواج جوانان از ديگر مشكلات اجتماعي- فرهنگي ازدواج جوانان به شمار مي آيد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |