يكشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۰ - Jan 2, 2005
مروري بر جهان فناوري اطلاعات در سال ۲۰۰۴
جنجال در دنياي ديجيتال
010446.jpg
گروه انفورماتيك: سال گذشته ميلادي سرشار بود از خبر هاي غير منتظره درباره فناوري اطلاعات.
IBM امتياز بخش كامپيوترهاي خانگي خود را به همتاي چيني خود واگذار كرد، شركت هاي اوراكل و پيپل سافت قصد اتحاد دارند و … شايد مهيج ترين خبر «مايكروسافت» و «سان مايكروسيستم» محصولات خود را با مشاركت يكديگر توليد مي كنند.به گزراشsystem group در سالي كه گذشت عناوين رسانه ها گاه بيان گر ناخرسندي برخي شركت ها از به هم خوردن طرح و برنامه ريزي هايشان، به دليل انتشار اين اخبار بود. اين ناخرسندي را مي توان هم پايه استقبال نرم افزارهاي اقتباسي از منابع آزاد از سوي مصرف كنندگان دانست. مايكروسافت ماجراي دست يابي خود را به سيستم هاي يكپارچه در سيستم عامل «لانگ هورن» به تعويق انداخت. سرويس دهندگان در مقوله استانداردسازي وب به گسترش خدمات خود ادامه مي دهند. منابع ذخيره سازي، طرح هاي غير قانوني جهت اداره كردن اطلاعات، پيش نهاد كردند و «كوين رولينز» مدير اجرايي شركت «دل» (DELL) اظهار داشت كه شركت وي قصد دارد تراشه هاي كوچك پيشرفته را به صف محصولات خود بيفزايد.
در سالي كه گذشت شركت IBM برگ جديدي از دفتر تجاري خود را با چين ورق زد.
مهم ترين خبر سال گذشته واگذاري بخش كامپيوترهاي خانگي شركت IBM به شركت تجاري «لنووو» چين بود. اين قرارداد به ارزش سودي هر قطعه ۷۵/۱ دلار (كمتر از يك يورو) منعقد شد.انجام اين قرارداد از سوي IBM در حدود يك دهه طول كشيد. دليل اصلي اين تاخير تمايل شركت IBM براي قبضه بازار كامپيوترهاي خانگي بود. آن چه IBM را براي كناره گيري از بازار كامپيوترهاي خانگي متقاعد كرد، يك اتفاق به ظاهر ساده بود. سود ۵/۱۱ دلاري هر قطعه در سال ۲۰۰۳ و هم چنين مناسب بودن اين سود طي سه ماهه اول سال ،۲۰۰۳ يك باره با يك سير نزولي روبه رو شد. اين سود در ماه هاي بعدي، با توجه به ميزان عرضه و تقاضا، در برآورده ساختن نيازمندي هاي شركت IBM، ناتوان به نظر مي رسيد. در حال حاضر IBM امتياز اين شركت را به طور كلي از سال ۲۰۰۳ واگذار نموده است. برخي بر اين تصور هستند كه واگذاري امتياز بازار كامپيوترهاي خانگي با قيمت هاي پايين راهي است در جهت گسترش اختيارات IBM بر ديگر بازارهاي تجاري.اما از اين كار تنها اشخاص محدودي بهره مي برند.با توجه به گفته هاي تحليلگران «گارتنر» ، اين امر شايد تا سال ۲۰۰۷ تحقق يابد.
افول لانگ هورن
پس از دريافت جايزه Francisco توسط مايكروسافت به خاطر سيستم عامل «لانگ هورن» ، شركت مايكروسافت در آگوست سال ۲۰۰۴ اعلام كرد كه يكي از اجزاي كليدي اين سيستم عامل به نام WinFS در اولين نسخه آن به اجرا گذاشته نشده است. كه انتظار مي رود اين كار تا اوايل سال ۲۰۰۶ نيز عملي نشود.آغاز به كار «لانگ هورن» _كه بيش از سه سال بسياري از مباحث نرم افزاري را به خود اختصاص داده بود_ بدون وجود WinFS از درخشش اين سيستم عامل به ميزان قابل توجهي خواهد كاست. اولين نسخه قفل شكسته beta، از هم اكنون براي انتشار در سه ماه پاياني سال ۲۰۰۵ در حال طرح و برنامه ريزي است.اين در حالي است كه نرم افزار هاي رايگان و منبع باز در سال گذشته با استقبال بي نظيري روبرو شده بودند.
افزايش وب لاگ  هاي منتقد
وب لاگ  هاي زيادي در سال ۲۰۰۴ به نقد مسايل مطرح شده در اخبار پرداختند.
در سال گذشته تعداد وب  لاگ  هايي كه حاوي اطلاعات انتقادي هستند به طور چشمگيري افزايش يافت.
بسياري از وب لاگ  ها حوادث منتشر شده در اخبار را نقد كردند، موضوعاتي را كه توسط رسانه  ها ناديده گرفته شده بود مطرح كرد و اطلاعاتي را در مورد حوادثي كه خود شاهد عيني آن بودند منتشر كرده  اند.
افزايش جرايم اينترنتي
در سال ۲۰۰۴ ، جرايم اينترنتي در كنار افزايش شديد آن به طور قابل توجهي پيچيده  تر شده است.
در دوازده ماه گذشته ميزان خطرهاي امنيتي كه كامپيوترهاي شخصي مبتني بر ويندوز را تهديد مي  كند به طور چشم  گيري افزايش يافته است.
طبق آمار اعلام شده آمار ويروس  هاي شناخته شده از مرز ۱۰۰ هزار گذشت و ويروس  هاي جديد نيز بيش از ۵۰ درصد افزايش يافت.

۱۵ دي پايان مهلت دريافت وام از تكفا
شركت هاي انفورماتيكي تا ۱۵ دي ماه فرصت دارند درخواست هاي خود را براي وام از تكفا ارائه دهند كه اين وام تقريباً تا سقف ۱۲۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده است.
خسرو سلجوقي، معاون فني دبيرخانه  شوراي عالي اطلاع رساني با اعلام اين خبر گفت: اين وام با سود و كارمزد ۶ درصد و با بازپرداخت ۳ ساله با اخذ ضمانت از طريق سفته به شركت هايي پرداخت مي شود كه در زمينه ي فناوري اطلاعات و ارتباطات فعاليت مي كنند.

برزيل   در فوتبال الكترونيكي هم قهرمان شد
نخستين جام جهاني مجازي با قهرماني برزيلي  ها در زوريخ به پايان رسيد.
امسال اولين جام جهاني مجازي فوتبال در زوريخ برگزار شد و شركت كننده  هاي زيادي از كشورهاي مختلف شركت كرد، اما اينجا نيز برزيلي ها جام را ربودند.
يك جوان ۲۱ ساله برزيلي با شكست رقباي خود به عنوان ماهرترين بازيكن در بازي ايكس باكس FIFA FOOTBALL ۲۰۰۵ جام جهاني مجازي را از آن خود كرد.
در اين جام مجازي هشت هزار بازيكن از سراسر جهان شركت داشتند.

آن لاين
اعلام بزرگ ترين فراخوان طرح هاي جامعه اطلاعاتي
سلام: مديران UNESCO از كليه كشورهاي دنيا درخواست كرده اند بهترين طرح خود را براي جهاني شدن جامعه اطلاعاتي ارائه دهند.
آمريكا اعلام كرد به منظور استفاده هر چه بيشتر از جامعه اطلاعاتي، تا ۲۵ هزار دلار در طرح هاي ملي و ۴۵ هزار دلار طرح هاي خارجي سرمايه گذاري مي كنند كه اين سرمايه گذاري ها در۳ حوزه افزايش سواد اطلاعاتي، حفظ اطلاعات و تجهيزات لازم حقوقي و اجتماعي جامعه اطلاعاتي صورت مي گيرد.طرح هايي كه از سوي كشورها پيشنهاد مي شود بايد قابل دسترسي، واقع بينانه، عيني، فني و اقتصادي باشند.
بررسي اصول امنيتي در تجارت الكترونيكي
گروه انفورماتيك: در ادامه برگزاري مجموعه نشست هاي علمي و آموزشي در فرهنگسراي فناوري اطلاعات در نشست هفته جاري موضوع «اصول امنيتي در تجارت الكترونيكي» مورد بررسي قرار مي گيرد. به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در اين جلسه كه سه شنبه هفته جاري برگزار مي شود، موضوع اصول امنيتي در تجارت الكترونيكي توسط مهندس عليرضا خدايي (كارشناس ارشد مهندسي كامپيوتر) مورد بررسي قرار مي گيرد. در اين جلسه سخنران به بررسي موضوعاتي همچون مدل NIST براي سيستم هاي فناوري اطلاعات، سرويس هاي امنيتي تجارت الكترونيكي، امنيت پرداختي (پول ديجيتالي، چك هاي الكترونيكي)، امنيت اطلاعات و مدل Hybrid يا چند وجهي خواهد پرداخت.

آف لاين
توقف انتقال رايگان فضانوردان آمريكايي
ايسنا:آژانس فضايي روسيه اعلام كرد كه انتقال رايگان فضانوردان آمريكايي به ايستگاه بين المللي فضايي را متوقف خواهد كرد.
آناتولي پرمينوف، رييس اين آژانس گفت كه فضانوردان آمريكايي از سال ۲۰۰۶ به بعد با پرداخت هزينه «بر يك مبناي تجاري» به ايستگاه فضايي منتقل خواهند شد. شاتل هاي فضايي آمريكا از زمان انهدام فضاپيماي «كلمبيا» به هنگام ورود به جو زمين در سال ۲۰۰۳ كه به كشته شدن هر هفت خدمه آن منجر شد، هنوز زمين گير هستند. خبرنگاران مي گويند كه آژانس فضايي روسيه موسوم به «روسكازموس» با بودجه اي بسيار كمتر از همتاي آمريكايي خود، ناسا، فعاليت مي كند و با مشكلات مالي روبروست. پرمينوف گفت با يك برنامه موقتي موافقت كرده است كه براساس آن روسيه در سال ۲۰۰۵ با انتقال فضانوردان آمريكا به فضا، بدهي كاري خود به پروژه ايستگاه فضايي را پرداخت خواهد كرد. آمريكا تاكنون به اظهارات وي واكنش نشان نداده است.
روباتي براي كمك به ارتباطات انساني
گروه دانش: بريتانيايي ها با يك روبات جديد براي كار در عمق اقيانوس ها، جديدترين كابل دريايي جهان بين قاره اروپا و آمريكا را در بستر آب هاي اقيانوس اطلس كار گذاشتند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران به اين ترتيب يكي از بزرگ ترين عجايب خلق شده به دست انسان ها، توسط تكنيك نوين در اعماق ۵۰۰۰ متري اين اقيانوس جاي داده شده است. در اين پروژه يك كابل دو رشته اي با درازاي هزار كيلومتر و به قطر تنها ۵ سانتيمتر كه از فايبرگلاس ، فولاد، مس و مواد مصنوعي همچون پلاستيك ساخته شده است ارتباطات مخابراتي بين آمريكاي شمالي و اروپا را برقرار مي سازد.

نانو فناوري
درمان ناباروري
ايسنا: بهره گيري از نانوتكنولوژي مي تواند باروري موفقي را با وجود تعداد كم اسپرم يا اسپرم هاي ناتوان ايجاد كند. فاطمه محمدي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي قزوين در يك مقاله تحقيقاتي در نهمين كنگره بين المللي زنان و مامايي با اشاره به موارد كاربرد نانوتكنولوژي در پزشكي آورده است: از موارد موفق «نانومديسين» موضوع توليد مثل است كه انتخاب جنسيت، درمان ناباروري به ويژه در مردان و روش هاي پيشگيري از بارداري و جلوگيري از حاملگي هاي ناخواسته از جمله آنهاست. نانوتكنولوژي با استفاده از Nano fluidics جنسيت مورد نظر را منتقل خواهد كرد و در مردان نابارور با استفاده از نانوروباتهاي سيال و با كمك كوانتوم دات اسپرم را به درون تخمك منتقل كرده و باروري موفقي را با وجود تعداد كم اسپرم يا اسپرم هاي ناتوان ايجاد خواهد كرد.

تارنما
براي بازماندگان زلزله
گروه انفورماتيك: سازمان صليب سرخ جهاني براي كمك به بازماندگان زلزله اخير شرق و جنوب شرقي آسيا، وب سايتي را معرفي كرد كه افراد مي توانند با خانواده هايشان در هر كجاي دنيا ارتباط برقرار كرده و كمك هاي خود را نيز از طريق آن به آسيب ديدگان زلزله اختصاص دهند.اين وب سايت در آدرس WWW.Familylinks.icrc.org در دسترس علاقه مندان خواهد بود.

هوش مصنوعي
صفحه كليد مجازي
گروه انفورماتيك: محققان موفق به طراحي يك صفحه كليد مجازي شده اند كه به كاربران ابزار ارتباطاتي همراه امكان مي دهد تا با استفاده از يك تصوير حاصل از اشعه  مادون قرمز بر روي هر سطح صاف، صفحه كليدي در ابعاد انواع معمولي در اختيار داشته و هرگونه اطلاعاتي را به راحتي توسط آن تايپ كنند. اين صفحه كليد مجازي كه بر اساس فناوري ليزري تهيه شده، مي تواند اين مشكل را حل كند، چرا كه در همه جا از قطار گرفته تا هواپيما، باجه  يك شركت، كارخانه و حتي در سالن تئاتر قابل استفاده است. هزينه  اين صفحه كليد هم اكنون ۱۹۹ دلار است. با هر حرفي كه بر روي اين صفحه مجازي لمس شود دستگاه مربوطه اطلاعات را از راه سيم يا امواج راديويي به ابزار همراه منتقل مي كند.

نرم افزار
سرمايه گذاري اينتل براي گسترش خانه هاي ديجيتالي
گروه انفورماتيك: اينتل به تزريق پول به شركت هايي كه محصولاتي براي «خانه ديجيتالي» توليد مي كنند، ادامه مي دهد؛ غول صنعت تراشه سازي گفته است كه سه شركت ديگر از اين نوع، سرمايه لازم را از اين شركت دريافت كرده اند.سرمايه گذاري از بنيادي موسوم به «خانه ديجيتالي» اينتل مي آيد كه قريب به يك سال پيش تأسيس شده است و تاكنون در دوازده شركت سهيم شده است.سخنگوي اينتل گفته است: شركت هايي كه ما در آنها سرمايه گذاري كرده ايم مشاركت اساسي در پيشرفت صنعت مربوط به اتصال PC و دستگاه هاي دستي به يكديگر، داشته اند و در اين ارتباط، به سهولت كاربري و ارائه خدماتي كه منجر به بهره برداري راحت از اطلاعات مي شده روش هاي جديدي را خلق كرده اند.

سرعت موبايل ها ۱۰ برابر مي شود
گروه انفورماتيك: شركتهاي معتبر و مطرح سازنده تلفن هاي همراه در آخرين روز سال ۲۰۰۴ توافق كردند تا با همكاري يكديگر موبايل هايي به بازار عرضه كنند كه توانايي ارسال تصاوير ويدئويي پركيفيتي را در پيام هاي كوتاه خود داشته باشند.موبايل هاي جديد سرعت ارسال پيام ها و تصاويرشان ۱۰ برابر تلفن هاي نسل سوم ۳ G امروزي است. به گزارش رويترز، گروهي متشكل از ۲۶ شركت سازنده موبايل كه ودافون انگليس، زيمنس آلمان، آلكاتل فرانسه و NEC ژاپن از آن جمله هستند، تصميم دارند با توليد اين موبايل ها تا اوايل سال ۲۰۰۹ تحول جديدي در صنعت تلفن همراه به وجود آورند. هزينه ساخت و به بهره برداري رساندن اين تلفن ها حدود ۱۰۰ ميليارد ين (معادل ۹۶۳ ميليون دلار) برآورد شده است.

۸ هزار ميليارد ريال براي ايجاد ۷ميليون خط تلفن همراه
ايسنا: رئيس هيات مديره  شركت مادر تخصصي مخابرات اعلام كرد كه با انجام پروژه ها، حدود ۷ ميليون خط تلفن همراه با يك قرارداد ۸ هزار ميليارد ريالي ايجاد خواهد شد و سه شركت در بخش نصب آنتن و قسمت انتقال موبايل و سه شركت در بخش سوئيچ و تجهيزات مربوط به خدمات مراكز كنترل و مركز پردازش مشتركان فعاليت خواهند كرد.
مسعود مقدس در اين باره گفت : اين پروژه حركت بزرگي براي توليدكنندگان داخلي به شمار مي رود و چون حجم كار بالاست انتظار داريم ميان شركت هاي برنده  مناقصه و شركت هايي كه برنده نشدند همكاري خوبي برقرار شود ؛ ما نيز  منتظريم همين هفته نتيجه  نهايي مشخص شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |