چهارشنبه ۱۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۳ - Jan 5, 2005
در مراسم جشن دانشگاه تهران انجام شد
اهداي نشان نقره اي به ۹ تن از رؤساي
پيشين دانشگاه تهران
۳۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي در دانشگاه تهران درس مي خوانند
010746.jpg
گروه علمي فرهنگي: دانشگاه تهران، كه در سال ۱۳۱۳ با تصويب لايحه اي، ۸۳ سال پس از تأسيس مدرسه دارالفنون آغاز به كار كرد، طي مراسمي با حضور رؤساي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور و قرائت پيام رئيس جمهوري، هفتادمين سال تأسيس خود را جشن گرفت.
به گزارش خبرنگار مادر مراسم هفتادمين سال تأسيس دانشگاه تهران كه همزمان با پنجاه و يكمين نشست رؤساي دانشگاهها و مراكز پژوهشي كشور برپا مي شد، سيد محمد خاتمي طي پيامي از اين دانشگاه به عنوان چكيده توانايي هاي علمي اين زادبودم در دوران معاصر ياد كرد و تصريح كرد:
دانشگاهي موفق است كه ريشه در تاريخ و نگاه به آينده داشته باشد.وي تأكيد كرد: دنياي پرشتاب كنوني و افق هاي درهم تنيده جهان امروز مسايل و ضرورت هاي نويني را در برابر نهادهاي علمي، آموزشي و پژوهشي قرار داده است. اكتفا به نقش عمده كاركردهاي سنتي نهاد دانشگاه، زيستن در اين دوران را دشوار مي كند، بايد براي يافتن نقش ها و كاركردهاي نوين دانشگاه  در جامعه چاره هايي انديشيد و سرآغاز اين چاره جويي اهتمام به نقش مبنايي دانشگاه در توسعه است.
به گزارش ايسنا رئيس جمهوري در بخش ديگري از پيام خود اظهار داشت: جاي اميدواري است كه برنامه چهارم، «توسعه برپايه دانايي» را اساس كار قرار داده و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براساس قانون جديد خود موظف به نوسازي سياست ها و راهبردهاي آموزشي، پژوهشي و فناوري شده است.
همچنين دكتر جعفر توفيقي، وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري طي سخناني در جمع رؤساي دانشگاههاي كشور دانشگاه تهران را منشأ تحولات بسيار عظيم در توسعه كشور دانست.دكتر توفيقي در ادامه با اشاره به مراسم گشايش پنجاه و يكمين نشست رؤساي دانشگاهها و مراكز پژوهشي و فناوري، گفت: هر ساله يكي از اين نشست ها به بحث هاي مطالعاتي، تحقيقاتي و علمي اختصاص مي يابد كه اين گونه نشست ها در افزايش بنيه نظري و علمي براي مديريت نظام آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي كشور بسيار مؤثر است.گفتني است، هم اكنون ۲۱ هزار دانشجو در ۱۱۵ رشته كارشناسي در دانشگاه تهران مشغول تحصيل هستند كه در مجموع ۷ درصد كل دانشجويان دانشگاههاي وابسته به وزارت علوم را تشكيل مي دهند.همچنين هفت هزار دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد و دو هزار دانشجو در ۱۲۵ رشته دكتراي دانشگاه تهران تحصيل مي كنند كه به ترتيب ۱۶ و ۲/۲۶ درصد كل جمعيت دانشجويي دانشگاهها را تشكيل مي دهند و به گفته رئيس دانشگاه در مجموع ۳۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف اين دانشگاه در ۲۰ دانشكده، ۲۳ پژوهشكده و مؤسسه تحصيلات تكميلي به تحصيل اشتغال دارند.
010686.jpg
در مراسم هفتادمين سال تأسيس دانشگاه تهران مدل نقره اي دانشگاه به ۹ تن از رؤساي پيشين اين دانشگاه به شرح زير اهدا شد: پروفسور فضل الله رضا دهمين رئيس دانشگاه، حسن عارفي هجدهمين رئيس دانشگاه، ابوالقاسم گرجي نوزدهمين رئيس دانشگاه، بهمن صمدي بيست و يكمين رئيس دانشگاه، حسين فروتن بيست و چهارمين رئيس دانشگاه، محمد رحيميان بيست و پنجمين رئيس دانشگاه، غلامعلي افروز بيست و ششمين رئيس دانشگاه، عارف بيست و هفتمين رئيس دانشگاه و خليلي عراقي بيست و هشتمين رئيس دانشگاه.

وظيفه مجلس در تسهيل ازدواج جوانان بسيار مهم است
ايلنا: قانونگذاري در فرهنگ  سازي بسيار موثر است و از آنجايي كه وظيفه مجلس در تسهيل ازدواج جوانان بسيار مهم است و اميدواريم كه با وضع قانون  هاي مناسب در زمينه مهريه، بتوان فرهنگ جامعه را اصلاح كرد.
مريم بهروزي، دبير كل جامعه زينب، ضمن اعلام اين مطلب گفت: تعيين مهريه  هاي سنگين يكي از موانع و معضلات مهم بر سر راه ازدواج است كه نه فقط به خود آنها و خانواده  هايشان مربوط مي  شود، بلكه نظام اسلامي، مجلس، دولت و همه سازمان  هايي كه به نوعي در اين مسأله دخيل هستند، بايد يكسري اقدامات هماهنگ و مناسب را در اين راستا و حل رفع آن، انجام دهند.
وي افزود:   سازمان  هايي كه بايد اقداماتي در جهت تسهيل ازدواج جوانان انجام دهند، بانك  ها، وزارت مسكن و وزارت كار هستند و مجلس نيز موظف به قانونگذاري و ارائه طرح  هاي مناسب براي رفع مشكلات جوانان، است.
دبير كل جامعه زينب(س) با تأكيد بر موافقت خود با طرح پيشنهاد مجلس در خصوص تعيين سقف مهريه، بيان كرد:   اميدوارم كه يك همگرايي و همفكري بين مجلس، دولت  ، سازمان  ها و آحاد جامعه و خانواده  هايي كه جوان  هاي در شرف ازدواج دارند، براي تسهيل و تسريع در امر ازدواج به عمل بيايد و در آينده  اي نزديك ثمرات شيرين آن را در جامعه شاهد باشيم.
وي در خصوص تعيين سقف مهريه بر اساس منطقه سكونت دختران تصريح كرد: اين مسأله هيچ مشكلي ندارد و در تحريرالوسيله حضرت امام خميني(ره) نيز به تعيين مهريه بر اساس شأن دختر، اشاره شده است.بهروزي در ادامه گفت: اگر صاحب  نظران حقوقي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي با تعيين سقف مهريه بر اساس منطقه سكونت دختر مشكل دارند، مي  توانند نظرات اصلاحي خود را به مجلس بدهند و مجلس را در وضع يك قانون منطقي  تر كه قابل اجرا هم باشد، كمك كنند.
دبير كل جامعه زينب(س) در خصوص اينكه بالا بودن ميزان مهريه از عوامل مهم بر سر راه ازدواج جوانان است، گفت: بالا بودن ميزان مهريه، مسائل و موانع ديگري را در امر ازدواج به دنبال دارد، مثلاً با مهريه سنگين، سطح مراسم ازدواج نيز بالا مي  رود و خريد لباس، حلقه و ساير مسائل نيز به همان نسبت بالا مي  رود، يعني در واقع مهريه سنگين يكي از عمده  ترين موانع سر راه ازدواج است.
به گفته وي، به لحاظ شرعي نيز به نظر نمي  رسد اين طرح مشكلي داشته باشد و نيز راه  هاي ديگري از جمله به نام كردن ملك و هديه دادن به عناوين ديگر، وجود دارد كه مانع از دو گانگي و چندگانگي ازدواج  ها مي  شود؛ پس عدم ثبت مهريه  هاي بالاتر از سقف تعيين شده، در دفاتر ازدواج به ترويج ازدواج  هاي غير رسمي منجر نمي  شود.

سخنگوي دولت:
سفر وزير رفاه به اندونزي نشانگر سطح بالاي همدردي با اين كشور مسلمان است
فارس: سخنگوي دولت گفت: سفر محمدحسين شريف زادگان، وزير رفاه و تأمين اجتماعي به كشور اندونزي نشانگر سطح بالاي همدردي با مصيبت زدگان اين كشور مسلمان است.
عبدالله رمضانزاده همچنين افزود: فاجعه زلزله در كشور اندونزي بزرگترين فاجعه انساني بوده كه طي سال هاي اخير رخ داده و مهمتر اين كه از اين واقعه پرجمعيت ترين كشور اسلامي خسارت ديده است.
وي در ادامه در خصوص علت سفر وزير رفاه به اين كشور گفت: طبيعي است وقتي تمام دنيا مشغول كمك به اين كشور خسارت ديده هستند ما هم يكي از سياست هايمان كمك هايي باشد كه مي توانيم به اين كشور داشته باشيم و علاوه بر آن با اعزام وزير رفاه و تأمين اجتماعي بالاترين سطح همدردي خودمان را با مصيبت زدگان اين واقعه اعلام كنيم.
سخنگوي دولت اظهار داشت: محمدحسين شريف زادگان، وزير رفاه و تأمين اجتماعي در رأس هيأتي كه احمدعلي نوربالا، رئيس جمعيت هلال احمر هم قطعا در آن حضور خواهد داشت به كشور مسلمان اندونزي سفر مي كند.
رمضانزاده درباره تاريخ سفر هيأت ايراني به اندونزي اظهار بي اطلاعي كرد.
وي در مورد برخي اظهارات از جمله اين كه سفر وزير رفاه به اندونزي به علت ايجاد خسارت در محموله هايي است كه توسط كشورهاي خارجي براي كمك رساني به زلزله زدگان شرق آسيا از طريق ايران فرستاده   شده، تصريح كرد: چنين بحثي به هيچ وجه در دولت مطرح نبوده و اساسا چنين دليلي منطقي نيست.

پسران بيش ازدختران در كنكور تقلب كردند
داوطلبان گروه رياضي فيزيك بيش از سايرين مرتكب تخلف شده اند
گروه علمي و فرهنگي: آمارها نشان مي دهند در كنكور سراسري امسال، پسران بيش از دختران و داوطلبان گروه رياضي و فني بيش از داوطلبان ديگر مرتكب تقلب شده اند و جايگزيني افراد به جاي يكديگر، استفاده از يادداشت و استفاده از تلفن همراه نيز بيش از ساير تخلفات به چشم مي خورد.
حسين توكلي با اشاره به اين كه از هر ۱۰۰ هزار نفر شركت كننده در كنكور سراسري سال جاري تنها ۴ نفر مرتكب تخلف شده اند، به خبرگزاري فارس گفت: در آزمون سراسري سال ۸۳ حدود يك ميليون و ۹۲۷ هزار داوطلب حضور داشتند كه از اين تعداد ۷۷ نفر مرتكب تخلف شدند. وي افزود: با توجه به دستورالعمل هايي كه در خصوص پيشگيري از تخلف در آزمون صادر شده و هر سال نيز كامل تر و جامع تر مي شود و با توجه به حجم عظيم شركت كنندگان در كنكور سراسري اين رقم نشان مي دهد كه ميزان تخلف در آزمون سراسري به حداقل رسيده است.
معاون اجرايي سازمان سنجش كشور با اشاره به اين كه ۵۳ نفر از متخلفين مرد و ۲۴ نفر از آنان زن بوده اند، افزود: در ميان كليه گروه هاي شركت كننده در آزمون، گروه زبان با ۷ مورد كمترين ميزان تخلف و گروه علوم رياضي و فني با ۲۸ مورد بيشترين ميزان تخلف را انجام داده اند.

با هدف توسعه توريسم مذهبي
۶ هزار بناي مذهبي در كشور ساماندهي مي شود
010683.jpg
گروه علمي فرهنگي: بيش از ۶ هزار مكان مذهبي و فرهنگي با هدف توسعه  توريسم مذهبي سازماندهي مي شوند.
رئيس «ستاد ويژه  بقاع متبركه و بناهاي مذهبي» در گفت وگو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب گفت: اين ستاد در حال برنامه ريزي و تدوين سند چشم انداز ۲۰ ساله و همچنين برنامه ريزي ۵ ساله در برنامه  چهارم توسعه است.
سيدحسين شاهمرادي اماكن مذهبي را مهمترين ميراث آينده ذكر كرد و گفت: در حال حاضر با شناسايي و ثبت ۶ هزار بقعه متبركه در كشور، توسعه  توريسم زيارتي در صدر برنامه هاي ستاد بقاع متبركه قرار گرفته است.وي افزود: ۷ سازمان و ۱۴ وزارتخانه در امر توسعه  توريسم مذهبي به تناسب ساماندهي اماكن و بناهاي مذهبي دخيل هستند كه اين امر نشان مي دهد، توسعه  اين بخش تنها وظيفه  اين ستاد يا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيست.
شاهمرادي تاكيد كرد: در حال حاضر براي ايجاد امكانات و تسهيلات مناسب نظير وسايل بهداشتي، اماكن اقامتي و همچنين ايجاد تفريحگاه هاي مناسب براي پر كردن اوقات فراغت گردشگران در اطراف امكان مذهبي در حال برنامه ريزي و انجام مطالعات اوليه هستيم.وي همچنين با اشاره به بودجه  درخواستي اين ستاد براي سال آينده گفت: ستاد بقاع متبركه از سازمان مديريت و برنامه ريزي ۶ ميليارد تومان را جهت ارائه تسهيلات بلاعوض به هيأت امناي اماكن متبركه درخواست كرده است كه در صورت موافقت اين سازمان، سال آينده اين تسهيلات از سوي ستاد بقاع متبركه در اختيار آن ها قرار مي گيرد.وي اضافه كرد: سازمان مديريت و برنامه ريزي تا هفته  پيش، حتي يك ششم از بودجه  درخواستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را تصويب نكرده كه البته قرار است با صحبت ها و توجيهات حسين مرعشي اين ميزان افزايش پيدا كند.

از سوي وزارت رفاه
پايگاه هاي اطلاعاتي به وسيله كد بيمه اي و حمايتي
وضعيت درآمدها را شناسايي مي كنند
ايسنا: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه گفت: به منظور ايجاد بانك اطلاعات جامع ايرانيان، هدف مندي يارانه ها و رفع همپوشاني هاي بيمه اي و حمايتي، تمامي كدهاي فرعي بيمه اي و حمايتي ايرانيان با رفرنس كد ملي تعريف و به صورت كد واحد در  مي آيند.
دكتر محمدرضا واعظ مهدوي افزود: در راستاي اين مهم كه از اهداف نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي به شمار مي رود، بانك هاي اطلاعاتي سازمان تأمين اجتماعي، بازنشستگي، بيمه خدمات درماني، كميته امداد امام خميني(ره) سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح، سازمان بهزيستي و غيره با كد ملي منطبق شده و بدين ترتيب از همپوشاني ها و تداخلات جلوگيري مي شود.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه، مهمترين دليل عدم تحقق هدفمندي يارانه ها در كشور تا كنون را فقدان بانك اطلاعات ايرانيان دانست و افزود: مصوبه اخير دولت كه وزارت رفاه را موظف به ايجاد پايگاههاي اطلاعاتي لازم با استفاده از كد ملي براي شناسايي اقشار آسيب پذير كرده است، با ابزارها و ساز و كارهاي قانوني لازم براي تعريف كد تأمين اجتماعي و اتصال آن به كد ملي و نيز تبادل اطلاعات عيان سازمان مالياتي و سازمانهاي تامين اجتماعي و ثبت احوال را فراهم كرده است.
وي تشكيل بانك اطلاعات جامع ايرانيان را نيازمند زيرساخت هاي نرم افزاري و سخت افزاري خواند و گفت: نهايي شدن اين برنامه حدودا ۲ سال به طول مي انجامد و طي اين مدت براي اتصال يارانه ها به گروه هاي هدف، از گروههاي نيازمند شناسايي شده مانند بازنشستگان،  حقوق بگيران با دستمزد كمتر از ۲۰۰ هزار تومان دريافتي در ماه، افراد تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي، هلال احمر و روستاييان مد نظر قرار مي گيرند.

وزير بهداشت:
بيش از ۸ درصد موارد بستري در ايران ناشي از عوارض دارويي است
ايسنا: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين كه ۲۸ درصد موارد بستري در بيمارستانهاي آمريكا ناشي از عوارض دارويي است، گفت: اين در حاليست كه اين رقم در ايران بالاي ۸ درصد است.
دكتر مسعود پزشكيان ديروز در مراسم گشايش همايش «عوارض دارويي و اشتباهات دارو پزشكي» با بيان اين كه مصرف دارو در كشور نيازمند نگاه ويژه اي است، اظهاركرد: براي اصلاح فرهنگ مصرف دارو به همكاري پزشكان نياز داريم و پزشك بايد بيمار خود را به خوبي شناخته و به تناسب وضعيت اقتصادي وي به درمان اقدام كند. وي با اظهار تاسف از نبود رابطه اي صحيح و مداوم بين پزشك و بيمار براي پيگيري مداخلات درماني ادامه داد: در حال حاضر رابطه موجود بين پزشك و بيمار به مثابه راداري است كه نقطه اي را در فضا شناسايي و پس از مدت كوتاهي اين ارتباط قطع مي شود كه قطعا اين نوع ارتباط به درمان صحيح منتهي نمي شود. به گفته پزشكيان، درمان بيماريهاي مزمن غير واگير شديدا نيازمند ارتباط صحيح، مستمر و مداوم پزشك و بيمار است. وي افزود: در همين راستا سيستم ADR با هدف ثبت عوارض دارويي در كشور به مدت ۵ سال راه اندازي شده تا در صورت لزوم مداخلات لازم صورت گيرد؛ اين در حاليست كه سالانه ۹۸ هزار نفر در آمريكا جان خود را به علت عوارض دارويي از دست مي دهند. پزشكيان در ادامه گفت:  بر اساس توصيه هاي سازمان جهاني بهداشت با رعايت ۱۰ اقدام مهم در دوران حيات، يك دهه به طول عمر افراد اضافه مي شود اين در حاليست كه پزشكان با اعمال جراحي هزينه بر همچون Bypass قلب قادرند فقط ۳ تا ۵ سال به طول عمر افراد بيفزايند. وي تصريح كرد: امروزه ثابت شده ۸۰ درصد سلامتي افراد وابسته به رفتار و ۲۰ درصد مديون سيستم ها و شبكه هاي بهداشتي - درماني است. وزير بهداشت افزود: براي اصلاح اوضاع بازار دارويي كشور تغيير نگاه ملي، سياسي و فرهنگ مصرف دارو در كشور الزاميست.

كاهش بيماري ايدز در ميان اهداكنندگان خون
گروه اجتماعي: در حالي كه آمار مبتلايان به ايدز در كشور بيشتر شده است، اين آمار در ميان اهداكنندگان خون در ۳ سال گذشته كاهش نشان مي دهد.
مدير كل پايگاه انتقال خون تهران در اين باره توضيح داد: در بين اهداكنندگان خون در سال ۸۰ ، ۱۷ نفر، سال ۸۱ ، ۱۴ نفر و سال ۸۳ فقط ۱۱ نفر آلوده به HIV گزارش شده است.
به گزارش ايسنا، مديركل پايگاه انتقال خون تهران همچنين با بيان اين  كه يك چهارم خون مورد نياز كشور را پايگاههاي انتقال خون تهران تامين مي كنند، گفت: اين در حاليست كه تهران از نظر تجهيزات در وضعيت مناسبي قرار ندارد.
دكتر زهره عطارچي در جلسه  شوراي برنامه ريزي و توسعه استان تهران با بيان اين  كه از نظر سازمان جهاني بهداشت، ايران در منطقه مديترانه شرقي مقام اول را از نظر سلامت خون داراست، اظهاركرد: در كشورهاي در حال توسعه به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر ۲۲ نفر اهدا كننده خون بهترين شاخص است. اين در حاليست كه اين شاخص در تهران حدود ۲۶ به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر جمعيت است.
وي با بيان اين  كه يك واحد خون جان سه نفر را نجات مي دهد، خاطرنشان كرد: از هر ۱۰۰ واحد خون حدود ۸ واحد خون كامل و مقداري فرآورده هاي خوني تامين مي شود؛ خون كامل براي جراحي قلب باز و تعويض خون نوزادان به مصرف مي رسد.
دكتر عطارچي ادامه داد: بر اساس بررسيهاي به عمل آمده روي ۱۰۰ هزار تهراني و ۱۰۰ هزار اهدا كننده خون در سال ،۸۲ در اهدا كنندگان خون ميزان هپاتيت B، ۵/۲برابر، ميزان هپاتيت C، ۵/۳ برابر و ميزان HIV، ۰۲/۴درصد كمتر از جمعيت عادي است.
وي با اشاره به اين  كه هزينه هر تست عادي براي تاييد سلامت خون يك دلار هزينه هر تست تاييدي ۱۵ دلار است، افزود: تست هاي هپاتيت B و C، ايدز و سيفليس و گروه خون RH از جمله آزمايشات روتين انجام شده بر روي خونهاي اهدايي است و اين در حاليست كه بيماريهاي عفوني خون داراي دوره مخفي است كه غير قابل تشخيص با هر تستي است.
مديركل پايگاه انتقال خون استان تهران ادامه داد: علي رغم تاكيدات صورت گرفته، هنوز بيمارستاني براي تشكيل كميته بيمارستاني انتقال خون اقدام نكرده كه اين مسأله نيازمند بازنگري است.

از ۲۱ بيمارستان در نظر گرفته شده براي طرح مقاوم سازي
مطالعات نهايي ۱۰ بيمارستان به پايان رسيده است
گروه اجتماعي: براي انجام مطالعات مقاوم  سازي بيمارستان  ها، پيشنهاد بودجه ۱۰ ميليارد توماني به سازمان مديريت و برنامه  ريزي داده  ايم.
مهدي عليرضايي، مديركل دفتر مديريت منابع فيزيكي و امور فني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ضمن اعلام اين مطلب گفت: زمان شروع مراحل اجرايي مقاوم سازي بيمارستان  ها، بستگي به اعتباري دارد كه سازمان مديريت و برنامه  ريزي در اختيار ما قرار مي دهد.
وي افزود: در صورت همكاري سازمان مديريت و برنامه  ريزي، طرح مقاوم  سازي بيمارستان ها به صورت جدي از اوايل سال آينده آغاز خواهد شد.
به گفته عليرضايي، ۲۱ بيمارستان براي طرح مقاوم سازي مدنظر است كه تاكنون مطالعات نهايي۱۰ بيمارستان به پايان رسيده است.
وي يادآور شد: مرحله عقد قرارداد براي شروع آزمايشات ژئوتكنيك مصالح نيز طي شده و وارد مرحله مدل  سازي سازه  اي شده  ايم.
مدير كل دفتر مديريت منابع فيزيكي و امور فني وزارت بهداشت، با اشاره به زمان بر بودن مرحله مدل سازي سازه  اي، گفت: اين مرحله يك فرآيند چند ماهه است كه در صورت پيشرفت كار، اوايل سال آينده مقاوم  سازي را آغاز مي  كنيم.
وي خاطر نشان كرد: خوشبختانه بيمارستان  هايي كه در ۱۵ سال اخير، بر اساس آيين نامه ۲۸۰۰ ساخته شده  اند قابل استفاده هستند و مي  توانيم در صورت بروز زلزله از اين بيمارستان  ها استفاده كنيم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |