چهارشنبه ۱۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۳ - Jan 5, 2005
معاون امور بين الملل وزارت خارجه
در اجلاس امان شركت مي كند
فارس: غلامعلي خوشرو معاون حقوقي و بين الملل وزارت خارجه ايران در اجلاس اردن كه قرار است هفته جاري در امان پايتخت اين كشور برگزار شود، شركت خواهد كرد.
خبرگزاري رسمي اردن(پترا) دوشنبه شب به نقل از هاني الملقي وزير امور خارجه اردن گزارش داد، وزارت خارجه ايران به وي اطلاع داده است غلامعلي خوشرو معاون حقوقي و بين المللي وزارت خارجه ايران در اين اجلاس شركت خواهد كرد.
از سوي ديگر رجب السقيري سخنگوي وزارت خارجه اردن گفت: «تمامي كشورهاي همجوار عراق به استثناي ايران در اين نشست در سطح وزير امور خارجه حضور خواهند داشت.»
وي افزود: «ايران در راس هياتي كه رياست آن را معاون وزير امور خارجه ايران در امور حقوقي و بين الملل بر عهده خواهد داشت، شركت خواهد كرد.
جمهوري اسلامي ايران پيش از اين از عدم شركت قطعي كمال خرازي وزير امور خارجه كشورمان در اجلاس اردن خبر داد و اعلام كرده بود در اين اجلاس در سطح پايين تر و مناسب تري شركت خواهد كرد. عدم شركت وزير امور خارجه ايران در اجلاس امان پس از آن اعلام شد كه ملك عبدالله دوم، شاه اردن، ايران را به تلاش براي تاثير گذاشتن بر انتخابات ۳۰ ژانويه عراق و ايجاد آنچه هلال شيعي از عراق تا لبنان ناميد، متهم كرد.
وزير امور خارجه اردن نيز ضمن استقبال از حضور ايران در اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همجوار عراق در امان اعلام كرده بود ايران در هر سطحي كه مناسب ديد مي تواند در اين نشست شركت كند.
 هاني الملقي در گفت وگو با شماره روز سه شنبه روزنامه الدستور چاپ اردن از حضور ايران در اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همجوار استقبال كرد و ايران را كشوري برادر و مهم در منطقه خواند. وي ابراز اميدواري كرد شرايط منطقه به نفع دو كشور اردن و ايران بهبود پيدا كند. علاوه بر شش كشور همسايه عراق، كشورهاي مصر، بحرين و همچنين اشرف جهانگير قاضي نماينده دبير كل سازمان ملل متحد در امور عراق در اجلاس امان شركت خواهند كرد.
اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق بدليل نزديكي زمان برگزاري آن به انتخابات آينده عراق از پانزدهم به ششم ماه جاري موكل شد.
در همين زمينه، سفير جمهوري اسلامي ايران در امان اعلام كرد:« نشست همسايگان عراق در اين شرايط ضرورتي ندارد.»
«محمد ايراني» در گفت وگو با خبرگزاري «آسوشيتدپرس» گفت، ايران هيچ نيازي به برگزاري نشست كشورهاي همجوار در امان نمي بيند.
وي افزود: «در حال حاضر، بويژه با توجه به در پيش بودن انتخابات عراق نيازي به برگزاري اين نشست نيست.»
وي با زير سوال بردن اجلاس امان تصريح كرد:« تمام موضوعاتي را كه بايد درباره عراق مطرح مي شد در نشست اخير همسايگان در مصر در نوامبر گذشته مورد بحث و بررسي قرار داديم.»

كروبي: مشكلات در چارچوب قانون اساسي قابل حل است
ايسنا: روز گذشته مديران مسئول و سردبيران روزنامه هاي شرق، همبستگي، مردمسالاري، اعتماد، آفتاب يزد و اسرار با حضور در دفتر مهدي كروبي با وي ديدار و گفتگو كردند.
كروبي در اين ديدار گفت: من هم مانند هر كانديداي ديگر با هدف پيروزي كانديدا مي شوم كه البته تصميم گيري در اين مورد با مردم است. مي خواهم در رقابتي جدي پيروز شوم نه انتخاباتي كه مردم گمان كنند نتيجه آن از پيش تعيين شده است.
رئيس مجلس ششم سپس اظهار داشت: من معتقدم با همين قانون اساسي موجود كه البته آن را وحي منزل هم نمي دانم، امكان تشكيل يك دولت مقتدر وجود دارد. از تمام اختيارات خود براي حل مشكلات مردم استفاده خواهم كرد و هم اگر لازم باشد با استفاده از مذاكره و سپس پافشاري بر اختيارات و وظايف، مشكلات موجود را در روند حل شدن قرار خواهم داد. كروبي گفت: چهره  من براي مردم شناخته شده است. من مدعي هستم كه در چارچوب قانون اساسي مي توان بسياري از مشكلات را حل كرد و در ۲۶ سال گذشته، چه زماني كه مسئوليت هاي مختلف داشته ام و چه زماني كه از مناصب حكومتي كنار بوده ام هر وقت بحث حقوق اساسي مردم مطرح شده من با جديت به دفاع پرداخته ام و اكنون هم ادعا مي كنم راهكارهايي در اختيار دارم كه با همين مجلس و ساير نهادها هم مي توانم بسياري از نقايص را برطرف كنم. البته براي پيشبرد اين اهداف هر گاه لازم باشد؛ پافشاري بر اختيارات و هرگاه ضرورت داشته باشد با مذاكره و تعامل امور را به پيش خواهم برد.
كروبي همچنين در ديدار مجمع اسلامي بانوان با يادآوري فرمايشات مقام معظم رهبري و تأكيد ايشان بر حضور حداكثري مردم در انتخابات، نقش رسانه ملي در اين مسير را متذكر شد و گفت: در حال حاضر رسانه ملي كاملا در اين جهت حركت مي كند و برنامه هايي كه از اين رسانه پخش مي شود در فضاي انتخاباتي است.
كروبي همچنين با تأكيد بر لزوم تقويت حضور زنان در عرصه هاي مختلف به خصوص كابينه آينده، وضعيت امروز زنان را در مقايسه با ديدگاه تاريخي كه بر عدم مشاركت زنان در عرصه هاي اجتماعي تأكيد داشت، بهتر دانست و گفت: البته از اين لحاظ هنوز زنان جامعه ما در وضعيت مطلوب قرار ندارند.

هشدار بين المللي در مورد شيوع بيماري
و گرسنگي در مناطق زلزله زده
گروه اجتماعي: سازمان ملل متحد و سازمانهاي امداد رساني بين المللي در خصوص شيوع گرسنگي و بيماري در مناطق زلزله زده شرق آسيا هشدار دادند.
بنابراين گزارش سازمان  ملل  با هشدار در خصوص  گرسنگي  و شيوع  بيماري هاي  واگير در مناطق  زلزله  زده  كه  جان  هزاران  نفر را تهديد مي كند از جامعه  بين الملل  خواست  كه  عمليات  امداد و نجات  را سرعت  بخشد.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان ، با گذشت  ۹ روز از زلزله  اخير جنوب  آسيا، هنوز بيش  از ۸/۱ ميليون  نفر از مردم  مناطق  آسيب  ديده  نيازمند كمك هاي  فوري  هستند.
نيروهاي  امداد، علت  اين  امر را نرسيدن  به  موقع  مواد غذايي  مورد نياز و ساير كمك  ها، به  ويژه  در مناطق  دورافتاده  اعلام  كرده اند. بنابر اين گزارش همچنين سازمان  ملل  متحد با پيشنهاد سنگاپور به  عنوان  ايجاد مركز منطقه اي  هماهنگ كننده  امداد رساني  به  مناطق  زلزله زده  و آسيب  ديده  از تسونامي  موافقت  كرد.
بر اساس  اين  گزارش ، پايگاههاي  هوايي  و دريايي  سنگاپور براي  بهره برداري  در اين  خصوص  آماده  شده  است .
پايگاه هاي  هوايي  و دريايي  سنگاپور هم  اكنون  مي توانند كمك هاي  فوري  امداد رساني  از جمله  مواد غذايي ، دارويي  و ساير كمك هاي  بشر دوستانه  را به  مكانهاي  آسيب ديده  در آسيا به سرعت  حمل  كنند.
مدير صليب سرخ كانادا درباره فاجعه جنوب شرق آسيا گفت: حادثه  تسونامي  در آسيا يكي  از عظيم ترين  فجايع  طبيعي  است  كه  من  تاكنون  ديده ام ، شمار قربانيان ، آسيب ديدگان  و گمشدگان  به  حدي  است  كه  هنوز نمي توان  تلفات  جاني  اين  فاجعه  را به  درستي  ارزيابي  كرد و تأمين  امكانات  بهداشتي  و آب  آشاميدني  براي  بازماندگان  هم  خود كاري  بزرگ  را مي طلبد.
شاره  گفت : عمده ترين  كاري  كه  هم  اينك  بر عهده  امدادگران  است ، جلوگيري  از شيوع  بيماري هاي  واگير و در اولويت  قرار دادن  اسكان  فاجعه زدگان  است .
اعتقاد اين  عضو صليب  سرخ  كانادا بر اين  است  كه  بعد از اين  فاجعه  امكان شيوع  بيماري هايي  مانند وبا، تيفوئيد، اسهال  و مالاريا بسيار است  و حتي اسكان  مردم  در اردوگاه هاي  موقت  هم  شيوع  بيماريهاي  واگير را تسريع  مي كند.

رژيم صهيونيستي و آمريكا در عراق منافع متضاد دارند
ايرنا: رئيس  موسسه «پژوهش هاي  راهبردي  تصميم» گفت  كه  اگر انتخابات  در عراق به صورت  آزاد و سالم  برگزارشود ضمن  كاهش  خشونت ها، بزرگترين  شانس  براي  از بين  رفتن  تقابل ها و درگيري ها در اين  كشور به وجود خواهد آمد.
«عليرضا اكبري» اظهارنظربرخي  كارشناسان  آمريكايي  را مبني  بر اين  كه  پس  از برگزاري  انتخابات  ،اختلافات  قومي و فرقه اي  در عراق  افزايش  خواهد يافت ، رد كرد و افزود: ماهيت تقابل ها و خشونت هاي  امروز در عراق  قومي نيست .
اكبري  عامل  عمده  خشونت ها در عراق  را «دخالت  بازيگران غيربومي  منطقه اي  و فرامنطقه اي  و تضاد منافع  آنها» دانست  و منشا خشونت هاي  رايج  در عراق  را، تضاد منافع جريانات  حزبي و تشكيلاتي  گذشته  و امروز جامعه  عراق  و تضاد منافع  سرويس هاي امنيتي  و احزاب  عراقي  خواند.
مشاور سابق  وزير دفاع ، تهديدات  ابومصعب  زرقاوي ،گروه  القاعده و گرايشهاي سلفي  را داراي  ابعاد قومي ندانست  و تأكيد كرد: بخش  بزرگي  از بمب گذاريها وخشونت ها در عراق  جنبه  سياسي  دارد.وي  يادآور شد: آمريكايي ها از ابتداي  جنگ  فهم  دقيق  و كافي  از وضع  عراق نداشتند و به  همين  دليل  بود كه  پس  از پيروزي  اوليه در جنگ  خواستار برقراري حاكميت  نظامي بر عراق  شدند.
اكبري  تصريح  كرد: آمريكا در ابتدا در برابر شكل گيري  نهادهاي  اجتماعي در عراق  از خود مقاومت  نشان  مي داد ولي  در شرايط فعلي  سياست  خود را تغييرداده  است  و تغيير سياست  آمريكا در عراق  بهترين  نمونه براي  اثبات  عدم  شناخت  كافي  آمريكايي ها از محيط و جامعه  عراق  است .وي  تصريح  كرد: آمريكا به  علت  فشارهاي  فزاينده  در جامعه  عراق  به  فرآيند دموكراتيزاسيون  تن  داده  است؛ در حالي  كه  به  نظر نمي رسد دموكراسي  درعراق  آنچنان  كه  واشنگتن  خواهان  آن است ، منافع  آمريكا را تأمين  كند.رئيس  موسسه  پژوهش هاي  راهبردي  تصميم  با بيان  اينكه  ثبات  در هر كشور بااستقرار دولت  ملي  همراه  است ، تأكيد كرد كه  رژيم  صهيونيستي  بر خلاف  آمريكا از بي ثباتي هاي  عراق  سود مي برد.
رئيس  موسسه  پژوهش هاي  راهبردي  تصميم  بر ضرورت  برگزاري  سالم  انتخابات  در عراق  به منظور مقابله  با خشونت هاي  رايج  در اين  كشور تأكيدكرد.

انتخاب نهم
بزرگان، ديگران را در رودربايستي از صحنه خارج نكنند
ايسنا: محسن رضايي طي سخناني در جمع اعضاي شوراي مركزي سازمان دفاع از منافع ملي ايران تاكيد كرد به اصولگرايي انقلابي معتقد است و گفت : بايد به اصول مردمي و اسلامي انقلاب برگرديم تا ملت و انقلاب در راس امور باشند و نه قدرت و جناح هاي سياسي.
رضايي تاكيد كرد: بايد اصلاحات سياسي در كشور صورت گيرد تا سياست و قدرت، نوكر و خدمتگزار مردم باشند.
رضايي گفت :  اگر برخي بزرگان براي اين كه خودشان در عرصه حضور داشته باشند ديگران را در رودربايستي از صحنه خارج نكنند، قطعاً مردم با انگيزه بالا به پاي صندوق هاي راي خواهند آمد.
گزينه  پنهان افراطيون جبهه دوم خرداد در دقيقه۹۰
شنيده ها حاكي است كه اقدام بخش راديكال جبهه دوم خرداد در معرفي دكتر معين به عنوان كانديداي افراطيون براي انتخابات رياست جمهوري كاملاً صوري و براي فريب افكار عمومي است. افراطيون جبهه دوم خرداد با تاكتيك «گزينه پنهان» به دنبال معرفي كانديداي اصلي در چارچوب «استراتژي دقيقه ۹۰» هستند. راديكالهاي دوم خردادي گفته اند به نحوي اقدام مي كنند كه نه تنها جناح رقيب، بلكه هم جناحي هاي دوم خردادي را نيز غافلگير و منفعل خواهند ساخت. افراطيون در جناح دوم خرداد در همين چارچوب براي فريب افكار عمومي و رقباي خود -چه در جناح مقابل و چه در جبهه دوم خرداد- اسامي چند گزينه غيرواقعي مانند محقق داماد و عارف و بي طرف را مطرح وبر سرزبانها انداخته اند. افراطيون در جبهه دوم خرداد در حال كاركردن روي گزينه پنهان هستند. ظاهراً يكي از عناصر افراطي در جناح دوم خرداد معروف به «چريك نفتي» مأموريت دارد مذاكره مجدد با مهندس موسوي را دنبال  كند.
اميدواريم رئيس جمهور آينده، نامزد پيشنهادي ما باشد
ايسنا: عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اين اعتقاد كه مردم به نامزد پيشنهادي از سوي اين جبهه رويكرد خاصي دارند، گفت: اميدواريم اين بار رئيس جمهور آينده نامزد پيشنهادي ما باشد.سيدابوالقاسم رئوفيان اظهار داشت: با آقايان لاريجاني، توكلي و ولايتي گفت وگو كرده ايم و به زودي جمع بندي خود را اعلام خواهيم كرد.
اصولگرايان زمان مي خواهند
ايسنا: حميدرضا ترقي گفت: مصاحبه هاي نامزدهاي انتخاباتي تاثيري در روند تصميم گيري اصولگرايان ندارد؛ ما براي تصميم گيري به زمان طولاني نياز داريم.عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي اظهار داشت: صحبتهاي نامزدهاي اصولگرايان براي رسيدن به يك شاخص مناسب عمومي لازم است و اصولگرايان نيز توافق بر سر يك كانديدا را تا زماني كه نظرسنجي ها به حدقابل قبول براي تصميم گيري نرسد، به تعويق خواهند انداخت.
شيب حركت اصلاح طلبان به سمت عارف است
ايسنا: مسئول واحد سياسي جامعه روحانيت مبارز، معتقد است كه عليرغم اعلام كانديداتوري حجت الاسلام  و المسلمين كروبي، فضا را هاله اي از ابهام پوشانده است و دورنما خيلي قابل ارزيابي نيست.حجت الاسلام علي سعيدي گفت: به نظر مي رسد كه وضعيت آقاي معين به لحاظ جايگاه اجتماعي و حمايت طيفي از جناح اصلاح طلب يا به منزله  سهم خواهي در آينده است و يا احتمال دارد كه آنها بخواهند به گزينه ديگري دست يابند و اصرار روي آقاي معين در جهت مقابله با آقاي كروبي باشد تا در نهايت، براي دستيابي به وفاق، طرفين به حد ميانه اي رضايت دهند و بگويند «نه كروبي، نه معين» و شخص ثالثي را مطرح كنند.عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز، از دكتر عارف به عنوان آن شخص ثالث ياد كرد و با بيان اينكه اين احتمال دور از واقعيت نيست، افزود: شيب حركت اصلاح طلبان به سمت عارف است.
ايثارگران كانديداي خود را اسفندماه معرفي مي كند
ايسنا: علي دارابي گفت: فرآيند انتخاب نامزد رياست جمهوري در جمعيت ايثارگران مرحله اي است؛ اسفندماه نيز زماني است كه ما نامزد انتخاباتي خود را معرفي خواهيم كرد.قائم مقام دبيركل جمعيت ايثارگران تاكيد كرد: اين افراد بايد به سئوالاتي نظير «نقد دو دولت قبلي» پاسخ بدهند و نقاط ضعف و قوت آن را بررسي كنند. با توجه به تمامي اين مراحل، جمعيت ايثارگران از بين ۷ نامزد انتخاباتي خود يك نفر را برمي گزيند.
كميته بررسي كننده كانديداهاي اصولگرايان پنج نفرند
ايلنا:سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري در خصوص تشكيل كميته ۵+۲ از سوي اصولگرايان جهت تعيين كانديداي نهايي اين جريان گفت:  كميته اي كه از سوي جريان اصول گرا براي تعيين كانديداي نهايي تشكيل شده است، پنج نفر هستند اما ممكن است با افراد مختلفي در اين خصوص رايزني هايي صورت بگيرد.
منوچهر متكي گفت: اعضاي ستاد انتخابات نيروهاي اصول گرا در يك كميته پنج نفره مشخص هستند اما رايزني ها ممكن است با افراد مختلفي درخصوص كانديداها صورت گيرد.
معين شانس اول انتخابات است
ايسنا: دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: در ميان همه كانديداها، دكتر معين كمترين آراي منفي را دارد و بيشترين ظرفيت را براي معرفي به مردم داراست؛ بنابر اين پتانسيل كار براي دكتر معين هم از همه بيشتر است؛ بي دليل نيست كه از همين الان بخشي از جناح محافظه كار و متاسفانه بخشي از جناح اصلاحات، روي به تخريب آورده اند.محمدرضا خاتمي افزود: به نظر ما دكتر معين شانس اول انتخابات رياست جمهوري آينده است. در همين وضع فعلي، وي رقيب اصلي همه كانديداهايي است كه از جناح مقابل خواهند آمد.
حمايت جامعه اسلامي ۱۵ دانشگاه از ولايتي
ايسنا:۱۵ تشكل جامعه اسلامي دانشجويان سراسر كشور با صدور بيانيه اي خواستار حضور دكتر ولايتي براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري شدند.در بيانيه اين ۱۵ تشكل آمده است: اكنون زمان وفاق ملي است و بايد كسي را برگزيد كه امكان بيشترين همكاري مديران و حداكثر تعامل كارآفرينان و مشاركت سياسيون را فراهم آورد. ما علي اكبر ولايتي را مصداق اين همه مي دانيم. پيشتر جامعه اسلامي دانشجويان كانديداي خود را احمدي نژاد و لاريجاني معرفي كرده بود.
نشست حاميان معين روز جمعه برگزار مي شود
ايسنا: علي شكوري راد در مورد نشست روز جمعه گروه هاي حامي دكتر معين گفت: اين يك نشست داخلي و تشكيلاتي است و با دعوت از كادرها و اعضاي گروههاي حامي و نيز برخي از فعالان سياسي برگزار مي شود و ميتينگ انتخاباتي نيست و هدف تبليغاتي ندارد.رئيس ستاد انتخابات معين در مورد خبر قطعي شدن نامزدي آقاي كروبي در اين انتخابات گفت: ايشان از شخصيت هاي مبرز و اثرگذار كشور بوده و هستند، هم  ايشان و هم طرفدارانشان در زمره اصلاح طلبان فعال و دوستان خوب ما هستند.
بيشترين توهين ها به هاشمي را گروههاي دوم خردادي كردند
فارس: نماينده مردم تهران گفت: گروههاي دوم خردادي كه اكنون حضور هاشمي رفسنجاني در عرصه انتخابات رياست جمهوري آينده را مطرح مي كنند، درگذشته بيشترين توهين ها را به وي روا داشتند.
حميدرضا كاتوزيان با اشاره به مطرح كردن طرح حضور هاشمي رفسنجاني در عرصه انتخابات رياست جمهوري آينده، تأكيد كرد: گروه هاي دوم خردادي از هاشمي رفسنجاني حمايت نمي كنند، بلكه با مطرح كردن حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري قصد دارند تا جنگ رواني را تشديد كنند. وي طرح حضور رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري را يك برخورد ماكياوليستي توصيف كرد و اظهار داشت: آنها مي خواهند از هاشمي رفسنجاني براي رسيدن به اهداف خود استفاده كنند اما هاشمي رفسنجاني هوشيار و بيدار بوده و اصولگرايان نيز از نقشه هاي جبهه دوم خرداد باخبر هستند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |