شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۶
اعتراض تعدادي از كارگران به گم شدن سوابق بيمه اي
مراقب سوابق بيمه خود باشيد
سازمان تامين اجتماعي در نظر دارد تا سوابق تمامي بيمه شدگان را در سراسر كشور در رايانه به روز ثبت و ضبط كند تا مشكلي در خصوص مفقود شدن سوابق در شعبه اي به خصوص در اثر حوادث غيرمترقبه صورت نگيرد
030300.jpg
عكس: گلناز بهشتي
هميشه اشياي قديمي در معرض نابودي قرار دارند، حال اگر اين اشياء از جنس كاغذ باشند، خطر نابودي، بيشتر آنها را تهديد مي كند. حالا تا اينجا را داشته باشيد تا برسيم به اين ماجرا كه بسياري از سوابق كارگراني كه در معرض بازنشستگي قرار داشتند از جنس كاغذ بوده است.
صداي مرد پشت تلفن مي لرزد، به گمانم از شدت عصبانيت باشد. مي گويد: پس از 30 سال كار سخت، دلم به بازنشستگي خوش بود كه فهميدم 5 سال از مدارك بيمه ام گم شده است، حالا مجبورم 5 سال ديگر خدمت كنم آن هم در اين سن و سال.
او ادامه مي دهد: اداره بيمه به ما اعلام كرده است كه مدارك بيمه مربوط به 28 27 سال پيش به دليل اينكه از جنس كاغذ بوده است از بين رفته و خوانا نيست در نتيجه نمي شود به آن استناد كرد.
اين در حالي است كه غلامرضا مهردل، معاون اداره كل امور بيمه اي سازمان تامين اجتماعي گفت: بيمه شدگان نگران مفقود شدن سوابق بيمه اي خود نباشند.
او ادامه مي دهد: در صورت بروز حوادث غير مترقبه تمامي سوابق بيمه شدگان در ستاد اداره كل سازمان تامين اجتماعي موجود است، بنابراين بيمه شدگان نگراني در خصوص مفقود شدن سوابق بيمه اي خود نداشته باشند.
يكي از كارگران برق منطقه اي گيلان مي گويد: پس از مراجعه به اداره بيمه استان به ما گفتند سوابق شما چون مربوط به قبل از مكانيزه شدن سيستم بوده است به دليل رطوبت منطقه و ... امحاء شده است و سوابق بيمه شما موجود نيست و در نتيجه قابل اثبات شدن هم نيست.
وي مي گويد: اين مشكل بسياري از همدوره هاي من است كه زمان بازنشستگي شان فرا رسيده است.
طول دوران خدمت هر كارمند و كارگر 30 سال است، اين در حالي است كه مدارك سوابق كاري كمتر از 30 سال دوام مي آورد.
غلامرضا مهردل معاون اداره كل امور بيمه اي سازمان تامين اجتماعي البته مي گويد: مكانيزه شدن سوابق بيمه شدگان در استان گيلان از مفقود شدن و از بين رفتن پرونده هاي بيمه شدگان اين استان جلوگيري كرده است. در حالي كه به گفته افرادي كه مدارك بيمه آنها گم شده است طرح مكانيزه شدن از اواسط دهه 60 در اين استان اجرا شده است. كساني كه در حال حاضر بازنشسته مي شوند سوابق كاري آنها از سال 55 و 54 آغاز مي شود.
معاون اداره كل امور بيمه اي سازمان تامين اجتماعي مي گويد: اطلاعات مربوط به سوابق بيمه شدگان در ستاد اداره كل سازمان تامين اجتماعي موجود است بنابراين، مشكلي در خصوص گم شدن سوابق بيمه اي كارگران و بيمه شدگان در هيچ شهري وجود ندارد و در هر زمان امكان دسترسي به اين سوابق وجود دارد.
به طور حتم مكانيزه نكردن منجر به مفقود شدن درصد بسياري از سوابق بيمه شدگان در صورت بروز حوادث غير مترقبه خواهد شد
اسدي راننده است، آن هم راننده كاميون سنگين، سالهاست كه براي وزارت نيرو كار مي كند، اما چند ماهي است كه با وجود پايان خدمت همچنان در شغل خود باقي است، چرا كه اداره بيمه استان مربوطه معتقد است او هنوز 30 سال حق بيمه خود را پرداخت نكرده است. اسدي مي گويد: حالا مجبورم حدود 2 تا 3 ميليون تومان به اداره بيمه بپردازم تا بازنشسته شوم. به نظر شما آيا اين انصاف است؟
اما شريفي كارشناس اداره بيمه استان گيلان مي گويد: چنين چيزي غير ممكن است. مدارك بيمه بايد بيش از 30 سال دوام داشته باشد. اگر در اين رابطه خبطي صورت گرفته بايد پيگيري شود تا مشكل اين كارگرها حل شود. در صورتي كه آنها حق بيمه خود را در سالهاي گذشته پرداخت كرده باشند، حق آنهاست كه از مزاياي بازنشستگي استفاده كنند.
مهردل معاون اداره كل امور بيمه اي سازمان تامين اجتماعي اما مي گويد: به طور حتم مكانيزه نكردن منجر به مفقود شدن درصد بسياري از سوابق بيمه شدگان در صورت بروز حوادث غير مترقبه خواهد شد و بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي را در جمع آوري اطلاعات بيمه اي با مشكل بسياري مواجه مي كند. وي مي گويد: سازمان تامين اجتماعي در نظر دارد تا سوابق تمامي بيمه شدگان را در سراسر كشور در رايانه به روز ثبت و ضبط كند تا مشكلي در خصوص مفقود شدن سوابق در شعبه اي به خصوص در اثر حوادث غيرمترقبه صورت نگيرد.
البته به گفته يكي از مسوولان بيمه كشوري، از 40 تا 50 سال گذشته مكانيزه شدن مدارك و سوابق بيمه شدگان آغاز شده است و كمتر موردي پيش مي آيد كه سوابق بيمه شدگان به اين طريق مفقود شود. سازمان تامين اجتماعي بيش از نيم قرن در كشور فعاليت مي كند و بيش از 42 درصد جمعيت كشور تحت پوشش بيمه هاي مختلف سازمان تامين اجتماعي قرار دارند.

غارت كمك هاي مردمي
متاسفانه گويي سوء مديريت در توزيع اقلام مورد نياز تراژدي هر حادثه اي در كشور است. از زلزله بم گرفته تا برف گيلان و حالا هم نوبت رسيد به زلزله زرند. در حالي كه فرمانده انتظامي استان كرمان از برقراري كامل آرامش در منطقه زلزله زده گزارش مي دهد، مردم زلزله زده شهرستان زرند و روستاهاي اطراف براي دريافت اقلام مورد نياز خود به خودروهاي حامل كمك هاي مردمي هجوم مي آورند و اجناس را غارت مي كنند.
محمد رضا احمد پور، فرمانده انتظامي استان كرمان گفت: امنيت كامل در منطقه برقرار است، اما متاسفانه شاهد غارت كمك هاي مردمي از قبيل چادر و پتو از سوي برخي افراد بوديم. هنگامي كه خودروهاي حاوي كمك هاي مردمي از ساير استان ها وارد شهرستان زرند شدند، متاسفانه تعدادي از اهالي مناطق آسيب ديده به اين اقلام هجوم آورده و پتو و چادرهاي موجود را غارت كردند.

گيجي از نوع جهاني
از قرار معلوم شمار افراد گيج در سراسر دنيا رو به افزايش است. نتايج يك پژوهش جهاني كه به تازگي در آمريكا صورت گرفته است نشان مي دهد بسياري از مردم در سراسر جهان به هنگام پياده شدن از تاكسي گوشي هاي تلفن همراه، كامپيوترهاي جيبي و حتي لپ تاپ هاي خود را جا مي گذارند.
بر طبق اين بررسي ها، 900 راننده شركت هاي تاكسيراني در شهرهاي شيكاگو، كپنهاگ، هلسينكي، لندن، مونيخ، اسلو، پاريس، استكهلم و سيدني از انبوهي از تجهيزات پيشرفته الكترونيك كه در تاكسي ها جا مي ماند خبر داده اند. مثلا در 6 ماهه اخير در شهر شيكاگو بيش از 85 هزار گوشي تلفن همراه در تاكسي ها پيدا شده است. اين رقم در مورد كامپيوترهاي جيبي به بيش از 21 هزار مورد مي رسد كه نزديك به 14 هزار عدد از آنها به صاحبانشان بازگردانده شده است. همچنين مسافران، 4 هزار و 50 كامپيوتر نوت بوك را در تاكسي ها جا گذاشته اند.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40 هزار ريال 
مبلغ جريمه در شهرستان 40 هزار ريال 
030297.jpg
۱۰۲۷ حمل سرنشين با موتور سيكلت بيش از ظرفيت مجاز ممنوع است.
موتورسيكلت كم حجم است كه ظرفيت حمل 2 نفر را دارد، راننده و يك سرنشين، سوار شدن نفرات بيش از اين ظرفيت باعث به هم خوردن تعادل و كاهش قدرت كنترل موتور سيكلت توسط راننده مي شود و مي تواند زمين خوردن موتور، زخمي شدن سرنشينان و حتي تصادف با ديگر وسايل نقليه در حال حركت را موجب شود.

شهرشناسي در خانه هنرمندان
معني شهر و شهروند با مكاني براي سكونت يا كسي كه ساكن شهر است خيلي تفاوت دارد، اما اين معاني چگونه شكل گرفته اند؟ شهروند چه حقوقي دارد و چه تعهداتي؟ نقش شهروندان در اداره شهر چيست و مشاركت شهروندان در برنامه هاي شهري چگونه شكل مي گيرد؟
بسياري معتقدند كه پي بردن به اين مفاهيم و نشان دادن تاثير مشاركت شهروندان در اداره شهر بسياري از معضلات و مشكلات شهري را رفع كرده و ازبار آنها مي  كاهد، اما تا هنگامي كه هر يك از شهروندان در كار خود از شهرداري بخواهند كه تمام مشكلات شهر را يك تنه حل كند، گره مهمي از اين مشكلات باز نخواهد شد. توسعه شهري بعد از تحولات اجتماعي از اتفاقاتي است كه در شهرهاي اروپايي افتاده و در جريان اين تحولات قرار گرفتن مي تواند تجربيات مناسبي را در اختيار كارشناسان و شهروندان قرار دهد.
قرار است يك استاد علوم و تاريخ سياسي و حقوق از دانشگاه لايدن هلند سخنراني با عنوان تحولات اجتماعي و سياسي هلند و اروپاي معاصر و آثار آن بر شهرها و شهرداري ها انجام دهد.

مديريت بحران تهران
هر وقت كه در گوشه اي از كشور، زلزله زمين خدا را مي لرزاند، دل تهراني ها هم مي لرزد، گرچه اين لرزش كجا و زلزله واقعي كجا. رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران تهران از برگزاري نخستين مانور مردمي مديريت بحران شهر تهران خبر داد و گفت: اين مانور با هدف مقابله با حوادث طبيعي از جمله زلزله احتمالي، روز جمعه هفتم اسفند ماه در شهرك اميد برگزار شد. 90 تا 95 درصد اقدامات اوليه در زمان وقوع بحران توسط افراد حاضر در محل حادثه صورت مي گيرد. طرح ايجاد ستادهاي مديريت بحران در اماكن با ظرفيت بالاي 25 نفر و ساختمان هاي 6 طبقه و بالاتر در 7 نوع كاربري مختلف مطالعه و به صورت آزمايشي در برخي از مناطق شهرداري تهران به اجرا در آمده است.

توزيع سرنگ بين معتادان
چندي است وزارت بهداشت براي جلوگيري از انتشار ويروس HIV و ويروس هاي ديگر، ميان معتادان تزريقي سرنگ رايگان توزيع مي كند. اين در حالي است كه بر اساس قانون، اعتياد در كشور ما جرم است. با اين همه رئيس قوه قضائيه در اعلام نظري، توزيع سرنگ رايگان ميان معتادان تزريقي را جرم ندانست.
رئيس قوه قضائيه طي بخشنامه اي به تمامي مراجع قضائي سراسر كشور عنوان كرد كه وزارت بهداشت براي جلوگيري از سرايت بيماري ايدز، سرنگ و سوزن و ساير اشياي مورد استفاده شخصي معتادان و مبتلايان به ايدز و هپاتيت را به طور رايگان در اختيار آنها مي گذارد. بنابراين اين عمل جرم تلقي نشده و قابل تعقيب كيفري است.
بر اساس اين بخشنامه از همه مراجع قضائي خواسته شده كه با توجه به جرم نبودن برنامه بهداشتي درماني اين وزارتخانه، ناخواسته موجب عدم اجراي برنامه هاي بهداشتي و درماني در زمينه پيشگيري و مقابله با بيماري هاي واگير و خطرناك نشوند.
با اين حساب معتادان تزريقي خيالشان از بابت سرنگ آسوده باشد و حداقل اگر قصد ترك ندارند، از سرنگ مشترك استفاده نكنند، شايد بتوانند در كنترل بيماري ايدز موثر باشند. اين هم خودش كاري است ديگر!

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |