شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۶
او ايراني است
صاحب جوان ترين كرسي در آكادمي 
030324.jpg
به هنگام دريافت جايزه براي اختراع سخت ترين نوع شيشه 
اين دكتر و پرفسور 30 ساله ايراني داراي كرسي مخصوص تحقيق در آكادمي سلطنتي علوم سوئد و مخترع و سازنده سخت ترين نوع شيشه در دنياست 
اگر از نام يك نا ايراني كه تا چندي پيش در ژاپن به زورگيري اشتغال داشت فاكتور بگيريم، مي  توانيم ادعا كنيم كه ايراني هاي مقيم ساير كشورها كم آزارترين، قانونمدارترين و باسواد ترين اقليت ها را تشكيل مي  دهند. هم اكنون در بسياري از مراكز علمي و مراجع هنري دنيا مي  توان ردپايي از دانشمندان و هنرمندان ايراني را به وضوح مشاهده كرد.
جرايد سوئد هفته قبل مجددا خبر از موفقيت جوانان و مغزهاي نابغه ايراني در اين كشور داده اند. سعيد اسماعيل زاده جوان ايراني نه تنها لقب جوان ترين محقق و استاد دانشگاه در تاريخ علمي سوئد را نصيب خود كرده، بلكه اختراع نادر او نامش را در ليست مخترعان و مكتشفان برجسته نيز قرار داده است. او كه امروز 30 ساله است هنگامي كه فقط 28 سال داشت! به عنوان جوان ترين استاد دانشگاه تاريخ آكادميك سوئد در رشته شيمي در دانشگاه استكهلم مشغول به كار شد.
اين دكتر و پرفسور 30 ساله ايراني داراي كرسي مخصوص تحقيق در آكادمي سلطنتي علوم سوئد است و مخترع و سازنده سخت ترين نوع از شيشه در دنياست كه از لحاظ خصوصيات و استحكام در نزديكي الماس قرار دارد. شيشه انقلابي ساخت اين مهندس شيمي 30 ساله ايراني قابليت مغناطيسي شدن را نيز دارا است كه از جمله در صنعت ارتباطات قابليت هاي استفاده گسترده خواهد داشت. از ديگر مواردي كه اختراع انقلابي اين مهندس جوان ايراني در آن به كار گرفته خواهد شد، در حيطه هاي امنيتي و نيز تجهيزات پزشكي اعلام شده است.
سايت استكهلميان گزارش داد كه اختراع دكتر سعيد اسماعيل زاده چندين جايزه پرافتخار علمي سوئد را به خود اختصاص داده است. سال گذشته اعلام شد كه آكادمي سلطنتي علوم سوئد يكي از 7 بورس تحقيقي سال 2004 خود را به سعيد اسماعيل زاده اعطا كرده است. از اهداف اين بورس تحقيقي باقي نگاه داشتن محققان برجسته در سوئد و جلوگيري از جذب شدن آنان به ديگر كشورها است. سعيد اسماعيل زاده به همراه خانواده اش و از جمله پدرش كه فيزيكدان و مهندس الكترونيك است در سال 1982 هنگامي كه فقط 7 سال داشت به سوئد مهاجرت كرد. او پس از دريافت مهندسي شيمي و در سن 28 سالگي به عنوان جوان ترين استاد دانشگاه تاريخ علمي سوئد مشغول به كار شد. او در ماه مه سال 2003 به همراه پدر خود و نيز اشكان پويا يكي از دوستان ايراني اش دست به احداث شركت ديامورف مگنتيك در منطقه معروف شيستا سيليكون ولي استكهلم زد. دوست او اشكان پويا نيز فارغ التحصيل در رشته اقتصاد از دانشگاه اپسالا است و نيز در آلمان و كانادا از جمله به تحصيلات استراتژي بازرگاني پرداخته است. حتي شركت تازه تاسيس اين دو جوان ايراني ديامورف مگنتيك در ميان 189 شركت، جايزه اول 300 هزار كروني سازمان توسعه بازرگاني سوئد به شركت هاي تحقيقي را نصيب خود كرد. جالب اينكه سعيد اسماعيل زاده مقام اول را به طور اشتراكي با شركت ديگري به نام فريم اكسس به دست آورد كه مدير آن سعيد زيني، هم يك جوان ايراني است!
اطلا عات كامل مربوط به اين اختراع را مي توانيد در سايت ديامورف ببينيدwww.diamorph.com.

بدون چاوز هم ونزوئلا  به آمريكا نفت نمي دهد
030318.jpg
حسام گلبري هر جاي دنيا كه بوي نفت بدهد، مسلما ردپايي از آمريكا در آنجا به چشم مي خورد، به خصوص كه فاصله چنداني با آنجا نداشته باشد؛ اگرچه مرد اول اين سرزمين يك رهبر جسور درجه يك باشد. نطق هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا كه در آن اعلام كرد دولت آمريكا به دنبال از بين بردن او است، تكان مختصري به دنياي لاتين هاي پرحرارت داد. چاوز در سخنراني تلويزيوني هفتگي خود گفت: اگر من كشته شوم، مسووليت آن به عهده جورج  بوش خواهد بود. ولي حتي با نبودن من در صحنه، آمريكا باز هم بايد نفت ونزوئلا را فراموش كند. اظهارات ضد بوش چاوز دنباله اي است براي صحبت هاي هفته گذشته فيدل كاسترو، رهبر كوبا كه گفته بود: تاكنون صدها مورد سوء قصد به جان چاوز شده است و در صورتي كه او كشته شود، تنها فرد مقصر بوش خواهد بود. چاوز هم در اين باره گفته است: نه من و نه فيدل كاسترو، هيچ كدام سخنان بي اساسي بيان نمي كنيم. كشور ونزوئلا يكي از نفت خيزترين كشورهاي جهان به شمار مي رود و روزانه در حدود 5/1 ميليون بشكه نفت به ايالات متحده مي فروشد. چاوز كه آمريكا را در كودتاي آوريل 2002 كه تا حدودي از قدرت سياسي وي كاست دخيل مي داند تهديد كرده است در صورت مشاهده هر گونه سوءقصد به جانش از سوي آمريكا، فروش نفت ونزوئلا به آمريكا را متوقف خواهد كرد. چاوز از مقامات عالي رتبه اوپك و سهامدار يكي از شركت هاي بزرگ نفتي در ونزوئلا است و همين نكته باعث مي شود كه او يكي از عاملان تاثير گذار در بازار نفت جهان محسوب شود. مقامات بلندپايه آمريكايي انتقادات زيادي از سياست  هاي چاوز كرده اند. واشنگتن چاوز را به عنوان فردي ناكارآمد سرزنش كرده و بابت خريد اسلحه از روسيه، كاراكاس را مورد انتقاد قرار داده است. كاندوليزارايس، وزير امور خارجه آمريكا، از چاوس به عنوان نيروي منفي در آمريكاي لاتين ياد كرد و اين در حالي است كه پورترگوس، رئيس سازمان سيا، ونزوئلا را عنصر بي ثباتي در منطقه دانسته است. دنيا، دنياي يكدستي نيست!

دكه
ملكه، غايب بزرگ عروسي
030321.jpg
030327.jpg
ملكه اليزابت اعلام كرد كه در ازدواج دوم پسرش، پرنس چارلز با كاميلا حضور نخواهد يافت. اين عروسي كه قرار است مراسم آن در روز هشتم آوريل آينده برگزار شود، غايبان سرشناس ديگري نيز دارد؛ از جمله پرنس فيليپ، اندروو ادوارد و پرنسس ان كه ترجيح مي دهند در مراسم شركت نكنند. به اين ترتيب ويليامز و هري، فرزندان پرنسس چارلز مهم ترين شخصيت هاي دربار هستند كه در اين جشن شركت خواهند كرد. با دسته گلي كه جناب چارلز به آب داد باعث شد تا براي اولين بار در ظرف 142 سال اخير يك ملكه مراسم ازدواج فرزندش را از دست بدهد. ظاهرا ملكه با وجود موافقت ظاهري با اين عروسي، هنوز از صميم قلب راضي به اين وصلت نيست!

كوتاه تر از گزارش
يك پني چقدر مي ارزد؟
يك پني معادل يك صدم پوند است، اما اين پني مسي متعلق به سال 1792 ميلادي است كه براي چندين دهه در يك قوطي تنباكو نگهداري شده است و نه ارزش مادي، بلكه ارزش معنوي بسياري دارد.
در مزايده دوشنبه اين پني مسي به مبلغ 437 هزار دلار به فروش رسيد، اما نام برنده مزايده فاش نشد. گفته مي  شود نسل صاحب كنوني سكه قديمي برمي گردد به فرماندار كانكتيكات در دهه 1970 ميلادي.
مايكل شرمان، سرپرست گروه تحقيق روي سكه، مي  گويد: توصيفاتي كه در مورد ارزش تاريخي اين سكه صورت مي  گيرد اغراق نيست و واقعا ارزش فوق العاده اي دارد.
تاكنون 8 سكه ديگر از اين نوع پني يافت شده است كه همگي شكلاتي رنگ هستند و نقش سر يك زن روي آن حك شده است.
زباله گرانقيمت، اما خطرناك 
يك راننده كاميون كه در حال جمع آوري زباله از مدرسه اي در ايالت تنيسي بود ناگهان متوجه دودي شد كه از ميان زباله ها بالا مي  آمد، او به سرعت ماموران آتش نشاني را از موضوع باخبر كرد. گويا يكي از معلمان مدرسه قصد داشت مقداري از موادشيميايي خطرناك آزمايشگاهي را كه فرسوده شده بود به يك شركت مواد شيميايي بفروشد، اما سرايدار مدرسه كه از اين موضوع بي  اطلاع بود، اين مواد را به درون سطل زباله ريخته بود.
خوشبختانه اين حادثه در روز تعطيل مدرسه رخ داد و هيچ كدام از دانش آموزان در مدرسه حضور نداشتند.
چهره جديد براي جايزه صلح نوبل 
بونو، مرد اول گروه۲ U به عنوان يكي از نامزدهاي دريافت جايزه صلح نوبل امسال انتخاب شد. اين انتخاب به جهت مبارزه وي عليه بيماري ايدز، بدهي هاي كشورهاي جهان سوم و در نهايت مبارزه با كشورهاي ثروتمند صورت گرفته است.
دومين باري است كه اين ايرلندي نامزد دريافت جايزه صلح نوبل مي شود. او كه قصد دارد با كارهاي خود معضل بزرگ فقر را در جهان حل كند، در سال 2002 طي يك سخنراني گفت: اگر همه مردم دنيا به اندازه كافي شجاع و دلير باشند تا رابطه خوبي با ملت هاي فقير برقرار كنند، ديگر مشكلي به نام فقر وجود ندارد و همگي از هم حمايت خواهيم كرد. همين سخنان باعث شد كه او در سال 2003 به عنوان يكي از نامزدهاي جايزه صلح نوبل در نظر گرفته شود. به جز بونو، 166 نفر ديگر شانس تصاحب جايزه صلح نوبل را دارند كه در ميان اين افراد مي توان به پاپ ژان پل دوم رهبر كاتوليك هاي جهان و راوكي شانكار، نوازنده هندي سه تار اشاره كرد. برنده اين جايزه در ماه اكتبر مهر آبان مشخص مي شود.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |