يكشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۷ - Feb 27, 2005
به رغم برداشتهاي مكرر از حساب ذخيره ارزي
دولت با ۲۰ هزار ميليارد ريال كسري بودجه مواجه است
گروه اقتصادي: علي رغم افزايش درآمدهاي نفتي و برداشتهاي اضافي از حساب ذخيره ارزي، تا پايان دي ماه حدود ۲۰ هزار ميليارد ريال از درآمدهاي دولت محقق نشد و دولت با كسري بودجه مواجه شد.
به گزارش خبرنگار ما براساس قانون بودجه سال جاري قرار بود تا پايان دي ماه درآمدهاي دولت به حدود ۲۹۶ هزار و ۶۰۴ ميليارد ريال برسد كه در اين مدت حدود ۲۷۷ هزار و ۴۱۶ ميليارد ريال از اين درآمدها محقق شد.
البته درآمدهاي فوق بدون در نظر گرفتن درآمد ناشي از شفاف سازي قيمت انرژي برآورد شده است.
اجزاي اصلي درآمدهاي دولت شامل ماليات ها، واگذاري دارايي سرمايه اي مانند نفت وواگذاري دارائيهاي مالي مانند استفاده از حساب ذخيره ارزي مي باشد.
بنابراين گزارشي تا پايان دي ماه درآمدهاي مالياتي كشور بالغ بر ۶۵ هزار و ۳۶ ميليارد ريال بوده است و اين در حالي است كه براساس قانون بودجه اين درآمدها بايد به ۷۴ هزار و ۱۶۵ ميليارد ريال مي رسيد كه به اين ترتيب حدود ۹ هزار و ۱۲۹ ميليارد ريال از عدم تحقق درآمدها به بخش مالياتي برمي گردد.
اين گزارش حاكي است كه در اين مدت درآمدهاي دولت از محل صادرات نفت خام (واگذاري دارائيهاي سرمايه اي) به ۱۵۰ هزار و ۶۱۲ ميليارد ريال بالغ شده است و اين در حالي است كه طبق بودجه درآمدهاي نفتي بايد به ۱۲۵ هزار و ۶۹۵ ميليارد ريال مي رسيد كه اگر افزايش درآمد نفت صورت نمي گرفت مسلما عدم تحقق درآمدهاي دولت بيش از ۲۰ هزار ميليارد ريال بود.
بنابراين گزارش بخش آخر درآمدهاي دولت مربوط به واگذاري دارائيهاي مالي است كه آمار و ارقام حاكي از آن است كه تا پايان دي ماه حدود ۴۹ هزار و ۴۳۶ ميليارد ريال از اين محل به خزانه واريز شده است.
استفاده از حساب ذخيره ارزي، فروش سهام و فروش اوراق مشاركت بخش عمده اجزاء تشكيل دهنده و واگذاري دارائيهاي مالي است كه از اين سه بخش استفاده از حساب ذخيره ارزي بيش از ارقام مصوب بوده و درآمدهاي ناشي از فروش سهام و فروش اوراق مشاركت محقق شده است.
تا پايان دي ماه دولت حدود ۴۰ هزار و ۸۸۵ ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي براي خود درآمد بدست آورده است در حالي كه رقم مصوب بودجه ۳۸ هزار و ۲۹۷ ميليارد ريال بوده است.
همچنين در اين مدت از ۱۰ هزار ميليارد ريال درآمد مربوط به فروش سهام تنها ۲ هزار و ۴۸۵ ميليارد ريال آن محقق شده است.لذا با توجه به اين آمار و ارقام و همان طور كه از اول سال پيش بيني مي شد در آمدهاي مربوط به مالياتهاي غيرمستقيم و فروش سهام شركتهاي دولتي در سال جاري محقق نخواهد شد.
با توجه به اين آمار و ارقام به نظر مي رسد كه مجلس بايد بودجه سال آينده را به نحوي تنظيم كند كه چنين درآمدهايي به صورت واقعي در بودجه ديده شود.
طرحهاي عمراني بيشتر اين ضربه را از عدم تحقق درآمدها ديده اند؛ به طوري كه پيش بيني مي شود تنها ۵۰ درصد بودجه عمراني تخصيص داده  شود.

يادداشت
حمايت واقعي از مصرف كننده
درحالي كه امروز همايش روز ملي مصرف كننده در تهران آغاز مي شود با عدم برنامه ريزي دقيق و كارآمد نهادهاي دولتي ازجمله وزارت بازرگاني مردم به عنوان مصرف كنندگان در روزهاي پاياني سال جاري با گراني بسياري از كالاهاي موردنياز روبه رو شده اند.
اگرچه فقدان يك قانون كامل و جامع براي حمايت از مصرف كنندگان ازجمله دلايل اين امر است ولي وزارت بازرگاني براساس قانون موظف به تنظيم و دخالت در بازار است تا منافع گروه هاي مختلف ازجمله مصرف كنندگان حفظ شود.
متاسفانه به رغم ضرورت اين امر سال هاست كه حقوق مصرف كنندگان در ايران موردتوجه قرار نگرفته و مردم علاوه بر خريد كالا به قيمت هاي غيررقابتي در بازارهاي انحصاري مجبور به استفاده از كالاهاي بي كيفيت و غيراستاندارد نيز هستند.
عدم برنامه ريزي براي حضور موثر دولت در بازار براي كنترل نوسانات قيمت اين روزها در بازار ميوه و ديگر كالاهاي مصرفي مثل مرغ، پودر شوينده و حتي خدمات مسافرتي مشهود است.
برگزاري همايش روز ملي حمايت از مصرف كننده زماني مي تواند معني دار باشد كه حفظ حقوق مصرف كنندگان در دستور كار دولت باشد.
برگزاري همايش و تجليل از تعدادي از توليدكنندگان كه با توليد با كيفيت، منافع ملي و مصرف كنندگان را مورد توجه قرارداده اند نمي تواند به عنوان روز ملي حمايت از مصرف كننده قلمداد شود.

گفت وگوي امروز
اصلاحات نوين در لايحه بودجه سال ۸۴
گروه اقتصادي: لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ با تغييرات قابل توجهي از سوي كميسيون تلفيق امروز براي بررسي و تصويب نهايي به صحن علني مجلس شوراي اسلامي بازگردانده مي شود. به اعتقاد نمايندگان عضو كميسيون تلفيق هرچند اصلاحات انجام شده در لايحه بودجه كامل نيست اما براي اولين بار گامهاي شجاعانه اي براي اصلاح لايحه بودجه و سيستم بودجه ريزي از سوي كميسيون تلفيق برداشته شده است.
با مرتضي تمدن، عضو كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي پيرامون اين اصلاحات گفت و گو كرده ايم.
***
* چه تغييراتي در كميسيون تلفيق در جهت قوي تر شدن لايحه بودجه داده شده است؟
از كل ارقام بودجه ۱۰۵ هزار ميليارد تومان (۵/۶۸ درصد بودجه) به شركت هاي دولتي مربوط مي شد كه كميسيون تلفيق مقرر كرد ۴۰ هزار ميليارد ريال آن در قسمت هاي غيرعملياتي كاهش يابد.
از آنجايي كه بودجه عملياتي شركت ها به وظايف آنها برمي گردد، لذا براي عدم خلل در انجام وظايف اين شركت ها مقرر شد از هزينه هاي غيرعملياتي كاسته شود. اين اقدام باعث مي شود شركت ها هزينه هاي جاري خود را كاهش داده و به سمت صرفه جويي گام بردارند. همچنين در كميسيون تلفيق مقرر شد اين مبلغ (۴۰ هزار ميليارد ريال) به حساب سود برده شود تا دولت بتواند ماليات بيشتري را جذب كند.
از اقدامات مثبت ديگر كميسيون تلفيق جبران كسري بودجه دولت براي پرداخت حقوق كاركنان بود. با توجه به اين كه هر ساله دولت در پرداخت حقوق كاركنان با مشكل مواجه مي شود (مانند امسال كه لايحه جبران كسري حقوق كاركنان دولت به ميزان ۱۴ هزار ميليارد ريال به تصويب رسيد) لذا مجلس با حفظ سقف بودجه جاري شركت ها، بعضي از فصول بودجه را كاهش داد و به فصل اول (جبران خدمات كاركنان) اضافه كرد. در اين راستا ۵ درصد از فصل دوم (هزينه هاي خدمات كاركنان)، ۲۵ درصد از فصل پنجم (كمك هاي بلاعوض) و ۲۲ درصد از فصل ۷ (ساير هزينه ها) كسر و به فصل اول اضافه شد. البته در اين كاهش ها حقوق هيأت علمي دانشگاه ها و كاركنان دانشگاه ها كاهش نيافت. به عبارت ديگر، جمعاً ۱۱۰۰ ميليارد تومان به فصل اول افزوده شد كه همين امر باعث رشد ۵/۸ درصدي حقوق كاركنان در سال آينده نسبت به سال جاري مي شود.
در واقع كميسيون تلفيق بدون ايجاد هزينه اي براي دولت از محل جابه جايي ساير فصول كسري موردنظر را جبران كرد.
* هدف از پيشنهاد تأسيس صندوق ذخيره ريالي چه بود؟
- كميسيون تلفيق درآمدهاي جديدي را تعريف كرد كه بعضاً شايد مشكوك الوصول باشند لذا اين كميسيون پيشنهاد تشكيل صندوق ذخيره ريالي را مطرح كرد تا درآمدهايي را كه احتمال وصول و عدم وصول آن ها وجود دارد به آن ريخته شود. اگر درآمدها حاصل شدند هزينه ها نيز نوشته خواهند شد و در واقع برعكس آنچه تاكنون بوده است اگر درآمدهايي به اين حساب واريز شد سپس هزينه ها تعريف خواهند شد. حسن اين كار عدم دامن زدن به كسري بودجه دولت است و در واقع فقط بر روي درآمدهايي برنامه ريزي خواهد شد كه وصول آنها قطعيت پيدا كند.
با اين درآمدهاي جديدي كه تعريف شدند سقف بودجه از ۱۵۴ ميليارد تومان موردنظر دولت به ۱۵۸ ميليارد تومان رسيد كه با همين رقم به صحن علني مجلس خواهد رفت.
* در تبصره ۲ چه تغييراتي رخ داد؟
- درمورد تبصره ۲ در كميسيون تلفيق تسهيلات تكليفي (وجوه اداره شده) به سمت فعاليت هاي اشتغال زا سوق داده شدند كه اين اقدام كميسيون باعث مي شود بودجه سال ۸۴ بودجه اي با بعد اشتغال زايي بيشتر باشد. در واقع در اين تبصره به ۲ مقوله اشتغال و تورم توجه جدي شده است.
* كوپني شدن بنزين در نيمه دوم سال آينده به كجا رسيد؟
- دولت و برخي كميته ها پيشنهاد كوپني شدن بنزين در سال ۸۴ را ارائه كرده بودند كه در كميسيون تلفيق رأي نياورد. كميسيون مجلس از دولت خواست لايحه مطالعه شده اي را كه كمترين تبعات را در پي داشته باشد به مجلس بياورد لذا مردم كوپني شدن بنزين در سال آينده را بايد منتفي شده بدانند.

ماه آينده و در حاشيه كنفرانس وزراي انرژي سارك
وزراي نفت ايران، پاكستان و هند درمورد
خط لوله صادرات گاز مذاكره مي كنند
گروه اقتصادي: وزراي نفت ايران، پاكستان و هند ماه آينده ميلادي براي پيگيري توافق ها در زمينه طرح صادرات گاز ايران از طريق خط لوله در اسلام آباد گردهم مي آيند.
به گزارش خبرنگار ما شوكت عزيز نخست وزير پاكستان پس از سفر اخير خود به كشورمان در اسلام آباد با اعلام اين خبر افزود: اين گردهمايي در حاشيه كنفرانس وزراي انرژي پيمان همكاري كشورهاي آسياي جنوبي «سارك» برگزار مي شود.
وي تأكيد كرد كه هند در پيش شرط هاي خود براي اجرايي شدن اين طرح تجديدنظر كرده است و آمادگي خود را براي مشاركت بدون قيد و شرط در اين طرح اعلام كرده است. وي تأكيد كرد: در اين مذاكرات ملاحظات فني اجراي طرح بررسي مي شود.
وي بار ديگر از اجراي اين طرح به عنوان خط لوله صلح دفاع كرد و تأكيد نمود كه وابستگي اقتصادي كشورهاي منطقه را به نفع صلح افزايش مي دهد.

بنز ۶۵ ميليون تومان به بالا به فروش مي رسد
شركت تاپ خودرو با سرمايه گذاري ايران خودرو ديزل براي ساخت خودروهاي بنز در ايران تشكيل شده است كه اين شركت طبق استانداردهاي بنز اقدام به مونتاژ خودروي بنز خواهد كرد و در آينده اميدواريم به ساخت برخي از قطعات خودرو با موافقت شركت مرسدس بنز برسيم. مجيد شيخاني مدير عامل ايران خودرو ديزل ديروز با اعلام اين خبر در مورد مدل هاي بنز كه در ايران توليد مي شوند، يادآور شد: براساس مطالعات انجام شده ما امكان توليد E250k، E350kو E280k را داريم. وي از هماهنگي سوخت خودروهاي توليدي بنز با سوخت داخلي خبر داد و گفت: قيمت خودروهاي بنز سواري ساخت ايران بين ۸۰ تا ۱۳۰ ميليون تومان است كه با توجه به عرضه و تقاضا و ميزان تعرفه ها تغيير مي كند.
وي همچنين قيمت خودروهاي بنز را از ۶۵ ميليون تومان به بالا اعلام كرد.

نرخ دلار در ايران براساس شاخص برابري قدرت خريد ۱۹۶ تومان است
فارس: بانك جهاني با انتشار گزارشي از برابري قدرت خريد دلار در ۱۵۳ كشور جهان،اعلام كرد: نرخ دلار در ايران براساس شاخص برابري قدرت خريد برابر ۱۹۶ تومان است.
بانك جهاني در اين گزارش با اعلام اين كه قدرت خريد يك دلار آمريكا برابر ۱۹۶ تومان كالا و خدمات مشخص در ايران است، افزود: سبدي از كالاها كه در آمريكا يك دلار ارزش دارند، در ايران همان سبد كالا را مي توان با ۱۹۶ تومان خريداري كرد.
گزارش بانك جهاني در حالي است كه پيشتر صندوق بين المللي پول برابري قدرت خريد دلار در ايران را ۲۳۰ تومان اعلام كرده بود.

نابساماني در فروش بليت براي سفرهاي نوروزي
گروه اقتصادي: درحالي كه ميزان افزايش قيمت فروش بليت اتوبوس هاي بين شهري به ميزان ۲۰ درصد در روزهاي تعطيلات نوروزي به موضوع اختلاف نظر ميان مقامات وزارت راه تبديل شده است، ديروز بار ديگر محمد رحمتي وزير جديد راه و ترابري ضمن تاييد افزايش قيمت ها اين ميزان را بين ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام كرد.اگرچه اين امر به ظاهر به نفع مصرف كنندگان به نظر مي رسد ولي فقدان تعيين قطعي قيمت ها از سوي وزير راه و ترابري و موكول كردن آن به شركت هاي حمل و نقل موجب مي شود تا نابساماني در قيمت ها و اعمال نظر شخصي در امر قيمت گذاري  شود.اين درحالي است كه مساله فروش بليت قطار توسط دفترهاي فروش بليت شركت هاي خدمات مسافري نيز با اعتراض برخي از اعضاي اين صنف به دليل دخالت شركت رجاء در امور فروش بليت مواجه شده است.

گزارش همشهري از افزايش قيمت پودر شوينده در بازار
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: قيمت انواع پودر شوينده در بازار افزايشي تا ۵۰ درصد را داشته است.
اين افزايش در شرايطي است كه مجلس شوراي اسلامي با تصويب طرح مهار تورم، هرگونه افزايش قيمت كالا در سال آينده را ممنوع كرده است. به نظر مي رسد، واحدهاي توليدي يا عرضه كننده براي اينكه در سال آينده با منع افزايش قيمت مواجه نشوند، هم اكنون و قبل از پايان سال افزايش قيمت لازم را انجام داده اند. هرچند پودر شوينده در زمره كالاهاي موردنظر طرح مهار تورم نيست با اين حال عدم افزايش قيمت كالاهاي موردنظر طرح، آثار رواني خود را براي عدم افزايش ساير كالاها نيز خواهد داشت.گرچه اكثر دستگاه هاي دخيل در توليد و عرضه اين محصول افزايش قيمت ها را انكار مي كنند اما نبود برخي از انواع پودر و قيمت برخي از اين محصولات در فروشگاه هاي سطح شهر نشان از افزايش قيمت ها دارد.برخي فروشندگان سطح شهر عدم عرضه محصولات مذكور توسط شركت هاي توليدي از حدود يك ماه پيش كه موجب تأمين اين محصولات توسط عمده فروشي ها شده را از عوامل اين افزايش قيمت مي دانند.گرچه بيشتر دستگاه هاي نظارتي و توليدكنندگان اين محصولات افزايش قيمت ها را انكار نموده و عرضه پودر شوينده به قيمت بيش از نرخ مصوب يارانه اي را تخلف و موجب كيفر مي دانند اما واقعيت هاي ديگري وجود دارد.
سيد مصطفي مقدسي دبير انجمن توليدكنندگان پودر شوينده افزايش قيمت را تكذيب نموده و مي گويد: تنها يك نوع پودر ماشيني با كيفيت هاي ممتاز در فروشگاه هاي شمال شهر براي رقابت با پودرهاي خارجي موجود به صورت مجدد و در بازار عرضه شده كه قيمت هر كيلوي آن بيش از هزار تومان است و در زمينه بقيه پودرهاي شوينده افزايش قيمتي را نداشته ايم. ساير پودرها يارانه اي بوده و قيمت تعزيراتي دارد و كسي حق افزايش حتي يك ريال قيمت ها را ندارد.وي افزايش احتمالي قيمت پودرهاي ماشيني و دستي را تنها ناشي از تخلف مغازه داران و نيت سودجويي آنها مي داند كه باوجود دستگاه هاي نظارتي قوي با آنها برخورد خواهد شد.اين درحالي است كه جارياني دبير سابق انجمن توليدكنندگان پودر شوينده ارايه طرح جديد از سوي شركت هاي توليدي پودر شوينده براي عرضه پودر به قيمت غيريارانه اي را موجب افزايش قيمت اين محصول و تاثير منفي بر ساير قيمت ها مي داند.گرچه توليدكنندگان معتقد به آزادسازي قيمت و عدم پرداخت يارانه به پودر شوينده هستند و اظهار مي دارند از آنجا كه اين كالا نقش چنداني در سبد مصرف خانوار ندارد بايد از شمول قيمت گذاري و پرداخت يارانه خارج شود.كارشناس سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان نيز با اظهار بي اطلاعي از افزايش قيمت پودر شوينده مي گويد: قيمت پودر شوينده همان قيمت هاي مصوب است اما برخي واحدهاي توليدكننده پودر باتوجه به اينكه تعهدات توليد خود را انجام داده اند براي استفاده از ظرفيت هاي خالي خود اقدام به تامين مواد اوليه با ارز واريز نامه اي كرده و اين موضوع سبب افزايش قيمت تمام شده محصولات آنها مي گردد كه با شيوه جديدي فقط پودر ماشيني را در محدوده شمال تهران توزيع كرده اند.شهرام دانيالي مي گويد: تاكنون اطلاعي از افزايش قيمت پودر شوينده ازطريق واحد گزارش هاي مردمي يا تلفن ۱۲۴ دريافت نكرده ايم.افزايش قيمت مواد اوليه توليد پودر نيز از عوامل موثر در افزايش قيمت اين محصولات عنوان مي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۶۷۵

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |