يكشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۷ - Feb 27, 2005
بانك جهاني خواستار كاهش شكاف ديجيتالي شد
گروه انفورماتيك: بانك جهاني با ارائه گزارش هايي مبني بر كاهش پر شتاب شكاف ديجيتالي، از سازمان ملل متحد خواست تا بر تسريع اين روند كمك كند.
به گزارش رويتر، نماينده بانك جهاني در جمع ۱۷۰۰ نفر از نمايندگان و متخصصان كشورهاي مختلف كه در اجلاس مقدماتي جامعه اطلاعاتي شركت داشتند با تأكيد بر اين كه شكاف ديجيتالي ميان كشورهاي ضعيف و غني به سرعت در حال كاهش است با اشاره به گزارش ها تأكيد كرد كه سرويس هاي مخابراتي كشورهاي فقير به شكلي ناگهاني در حال گسترش است.
بنا بر گزارش بانك جهاني رشد دسترسي مردم كشورهاي توسعه يافته به تكنولوژي هاي ارتباطي بسيار سريعتر از دسترسي آنها به تكنولوژي هاي نوين در گذشته بوده است.
بانك جهاني در گزارش خود مي افزايد: هم اكنون نيمي از جمعيت جهان از دسترسي به تلفن ثابت برخوردارند و ۷۷ درصد از آنها در مناطقي زندگي مي كنند كه تحت پوشش شبكه موبايل قرار دارد كه اين ميزان بالاتر از هدف تعيين شده ۵۰ درصدي WSIS براي سال ۲۰۱۵ است.
در همين حال اين گزارش حاكي است درحدود ۵۹ ميليون تلفن ثابت يا موبايل در سال ۲۰۰۲ در آفريقا وجود داشت و اين بر خلاف گفته هاي Abdoulaye Wade رئيس جمهور سنگال در كنفرانس سازمان ملل در سال گذشته است كه گفته بود تنها تلفن هاي منهتن بيشتر از تمامي تلفن هاي كل آفريقاست.
سازمان ملل اميدوار است توسعه تكنولوژي هاي ارتباطي مثل موبايل و اينترنت به ريشه كن كردن فقر و ساختن فضايي دموكراتيك در جهان كمك كند.

افزايش اميدهاي دانشمندان به وجود حيات در مريخ
زندگي در سياره سرخ جريان دارد
001329.jpg
گروه دانش:محققان سازمان فضايي اروپا در گزارش اخير خود به اين نتيجه رسيدند كه بر روي سياره مريخ علايم كامل حيات وجود داشته است و به احتمال زياد هنوز هم وجود دارد. اين سازمان در كنفرانسي روز جمعه با ارائه اسناد و مدارك تاييد شده خواستار ماموريت نويني به مريخ براي نمونه گيري از اين سياره شد.
وجود علائم حياتي به روي مريخ از ديرباز جزو يكي از كنجكاوي هاي اساسي بشر به شمار مي آمده است. كنجكاو ي اي كه در هر دوره زماني محققان و كاوشگران سعي داشتند به گونه اي به جوابي براي سؤال هاي موجود در مورد زندگي در كرات ديگر بيابند.
به گزارش رويترز، سياره مريخ جزو شبيه ترين سيارات به زمين است و بنابه گفته آگوستين چيكارو يكي از محققان پروژه مريخ سازمان فضايي اروپا (ESA) اين سياره نزديك ترين سياره به زمين از لحاظ ساختار و مكانيسم حياتي است و درست به همين علت است كه تا اين حد كاوشگران بر روي اين سرزمين متمركز شده اند. اميد هاي تازه در مورد زندگي در مريخ زماني شكل گرفت كه پژوهشگران به وجود يك درياي يخ زده «درياي يخي» در نزديكي خط استواي اين سياره پي بردند. به گفته اين افراد هنوز احتمال وجود فعاليت هاي آتشفشاني در قطب شمال اين سياره در جريان است.
به گفته محقق ديگري به نام «جين لوپ» تبخير آب در مريخ باعث از بين رفتن كامل لايه اوزون در اين سياره شده است كه اين خود مي تواند براي زمين كه با گرم شدن پي درپي ميزان تبخير آبش افزايش مي يابد هشدار جدي اي محسوب شود. دليل ديگري كه دانشمندان را به وجود حيات در مريخ اميدوار ساخته است، وجود متان فراوان در سياره سرخ است كه به گفته ويتوريو خورميسانو كه گروه تحقيقي تحت نظارت او توانست گاز متان را در مريخ كشف كند، تنها وجود يك گردش سيستماتيك ارگانيك مي تواند توجيه كننده وجود اين همه گاز متان باشد.
طبق نظرسنجي اخير سازمان فضايي ناسا كه از ۲۵۰ محقق حدود ۷۵ درصد پژوهشگران به وجود حيات در مريخ پاسخ مثبت دادند.
گرچه فرضيه زندگي در سيارات ديگر تا مدتي تنها محدود به داستان هاي تخيلي و برنامه هاي سرگرم كننده بود اما با وجود تمام مخالفت ها و شك و ترديد هاي موجود در مورد وجود حيات در مريخ اكنون اسناد و مدارك علمي افق جديدي را پيش روي كاوشگران قرار داده است.

حمله نرم افزارهاي جاسوسي از طريق وبلاگ ها
گروه انفورماتيك: هكرها با استفاده از مشكلات امنيتي موجود در ابزارهاي self-publishing كه در وبلاگ ها مورد استفاده قرار مي گيرد، سعي مي كنند تا كامپيوترهاي كاربران را با نرم افزارهاي جاسوسي آلوده كنند.
به گزارش IRCERT، اين مشكل در استفاده از JavaScript و ActiveX بروز مي كند، دو روش معمولي كه براي اجراي برنامه ها روي صفحه وب به كار مي روند.
متخصصان امنيتي مي گويند كه يك برنامه نويس مي تواند از JavaScript و ActiveX استفاده كند تا يك برنامه جاسوسي را به صورت خودكار از يك وبلاگ به بازديدكنندگان آن منتقل كند، البته به شرطي كه بازديدكننده وبلاگ از يك مرورگر قابل نفوذ استفاده كند.
همچنين ابزارهاي جاسوسي در برنامه هاي JavaScript رايگاني كه براي وبلاگ نويسان بر روي وب ارائه شده اند و مثلاً امكان پخش موزيك روي وبلاگ را به وبلاگ نويس مي دهند، در نتيجه وبلاگ نويساني كه از ابزارهاي آلوده استفاده مي كنند، ناخواسته سايت هاي خود را به بستري براي تحويل ابزارهاي جاسوسي تبديل مي كنند.
متخصصان امنيتي هشدار داده اند كه اين مشكل تنها كاربراني را تهديد مي كند كه از مرورگر IE استفاده مي كنند و آخرين اصلاحيه هاي امنيتي را نصب نكرده اند و تنظيمات مربوطه را انجام نداده اند.
مشكل مزبور كاملاً در سيستم بلاگر گوگل خود را نشان داده است. كاربران blogspot.com شكايت كرده اند كه زماني كه بر روي لينك «Next Blog» كليك مي كنند، به سايت هاي آلوده هدايت مي شوند. اين امكان براي كمك به كاربران جهت يافتن وبلاگهاي جديد به صورت تصادفي طراحي شده است.
يكي از سخنگويان گوگل اعلام كرده است كه آنها با آگاهي از مشكل در حال بررسي آن و پيدا كردن راه حل هستند. بازديدكنندگان وبلاگ هاي blogspot.com مي گويند كه آنها مرتباً هدف تبليغات pop-up قرار مي گيرند كه سعي دارد كدي خطرناك را به سيستم آنها منتقل كند. يكي از اين پيام هاي تبليغاتي به كاربران هشدار مي دهد كه سيستم آنها در برابر ابزارهاي جاسوسي قابل نفوذ است و براي حفاظت از سيستم خود بايد روي اين تبليغ كليك كنند. كليك كردن روي تبليغ باعث دريافت برنامه جاسوسي و آلوده سازي سيستم مي شود.همچنين حداقل يكي از بازديدكنندگان مدعي است كه يك ابزار جاسوسي بدون دخالت وي و به صورت خودكار روي سيستم وي قرار گرفته است.

سخت افزار
تراشه هاي دو هسته اي AMD آمد
گروه انفورماتيك: AMD ديروز نخستين پردازنده دو هسته اي ويژه كامپيوتر هاي شخصي خود را در مركز اين شركت به نمايش گذاشت.
اين شركت قصد دارد تا اواخر امسال برنامه هايي را براي معرفي پردازنده هاي دو هسته اي پر سرعت براي كامپيوترهاي شخصي ارايه دهد.
پردازنده هاي دو هسته اي به توليد كنندگان تراشه امكان مي دهند ترانزيستورهاي بيشتري را در پردازنده قرار داده و قابليت هاي چند كاره  بهتر و بيشتري را به كاربران عرضه كنند.
AMD پردازنده ي ۶۴ بيتي دو هسته اي AMD Athlon خود را ارايه داده است. اين شركت گفته است كه Athlon 64 مي تواند توسط كاربران براي كپي كردن سي دي ها و يا دي وي دي ها به طور همزمان با unzip كردن فايل هاي فشرده و كدگذاري كردن ويديوها به كار رود.
«ترسا دئونيس» يكي از مديران «اي ام دي» اعلام كرد كه پردازنده هاي دو هسته اي امكان انجام دو عمليات محاسباتي همزمان را براي كامپيوتر فراهم كرده و همچنين سرعت اجراي برنامه هاي پيچيده را نيز افزايش مي دهند.
به گفته كارشناسان، در حال حاضر نگارش «ايكس پي پروفشنال» سيستم عامل «ويندوز» داراي قابليت مديريت پردازنده هاي دو هسته اي است و احتمالا در آينده در كامپيوتر هاي استفاده كننده از اين پردازنده ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شركت «اي ام دي» اعلام كرد كه پردازنده دو هسته اي «تولدو» در كامپيوتر هايي كه از پردازنده هاي تك هسته اي فعلي استفاده مي كنند، قابل نصب خواهد بود.
اين شركت هنوز مشخصات دقيق، از جمله سرعت محاسباتي (كلاك اسپيد) پردازنده «تولدو» را اعلام نكرده است.

نرم افزار
و اينك جستجوگر فيلم هاي گوگل
گروه انفورماتيك: برنامه جستجوي زمان نمايش فيلم هاي سينما به موتور جستجوي گوگل اضافه شد.
به گزارش زد دي نت، اين جستجوگر مي تواند در كامپيوتر هاي شخصي يا تلفن هاي همراه يا ساير دستگاه هاي بي سيم به  وسيله سرويس پيام كوتاه مورد استفاده قرار گيرد. اين سرويس همچنين اطلاعاتي درباره محل سينماها و مروري بر فيلم ها ارايه مي كند و به كاربر اين امكان را مي دهد تا بوسيله اسم فيلم، دسته بندي و محل آن را جستجو كند.
ياهو نيز كه سينما را به عنوان سرگرمي تنظيم كرده، همين امكان يعني زمان نمايش فيلم، محل سينماها، مرور فيلم ها و امكان خريد بليت از طريق بخش سينماي ياهو را بوجود آورده است.
كاربران داراي تلفن هاي همراه مجهز به وب مي توانند جستجوي فيلم هاي ياهو را با جستجوي نام فيلم براي آنچه در نزديكي آنها نمايش داده مي شود، به كار گيرند.
شركت هاي گوگل، ياهو و رقيب جديدتر آنها يعني MSNدر نبردي براي ارايه آخرين محصولات جستجوي وب به رقابت پرداخته اند، زيرا بازاري پيش رو قرار دارد كه درآمد تبليغات آن به سرعت رو به افزايش است.

ابداع روش تازه اي براي افزايش ظرفيت هارد
ايرنا:يك گروه از محققان آلماني و آمريكايي روشي را ابداع كرده اند كه با كمك آن مي توان ظرفيت سخت ديسك هاي كامپيوترها را تا چندين برابر افزايش داد. در اين روش دانه هاي ريز در مقياس ميكروسكپي شبيه دانه هاي تسبيح از جنس پلي استر را بر روي سطح خارجي ديسك جاي مي دهند.
با اين شيوه نه تنها ظرفيت ذخيره اطلاعات افزايش مي يابد كه در همان حال زمان دسترسي به اطلاعات نيز تا حد زيادي كاهش پيدا مي كند. ظرفيت سخت ديسكهاي كامپيوتري از اوايل دهه ۱۹۹۰به اين سو تقريباً هر۱۸ماه يك بار دو برابر شده است.
ازدياد ظرفيت اين امكان را فراهم مي آورد كه بتوان تصاوير سينمايي يا بازيهاي كامپيوتري واقع نمايانه تري را براي كامپيوتر ها فراهم ساخت اما مساله ازدياد مستمر ظرفيت سخت ديسكها، شركتهاي سازنده كامپيوترها را با چالش روبرو ساخته و در سالهاي اخير روند افزايش ظرفيت اين ديسكها اندكي كندتر شده است. همه كامپيوترها داراي سخت ديسكهايي هستند كه شعاعشان به چند سانتيمتر مي رسد. داده ها به صورت تغييرات ميدان مغناطيسي در قالب اعداد صفر يا يك بر روي ديسك ضبط مي شوند. سوزني نظير آنچه كه در گرامافونهاي قديمي به كار مي رود بر روي ديسك حركت و اطلاعات را بر روي آن درج مي كند يا اطلاعات درج شده را مي خواند.
سطح ديسكها از دانه هاي متشكل از مواد مغناطيسي ساخته شده است. هر بيت اطلاع در قالب يك صفر يا يك بر سطحي از اين دانه ها كه حدود ۵۰نانومتر مربع وسعت دارند ضبط مي شود. در چنين محدوده اي صدها دانه ريز مغناطيسي موجود است. زماني كه ميدان مغناطيسي همه اين دانه هايي كه در يك محدوده ۵۰نانومتر مربعي قرار دارند در راستاي خاصي مثلا چپ يا راست قرار مي گيرد، اين امر بدين معناست كه يك بيت اطلاع مثلا صفر يا ۱بر روي اين محدوده ضبط شده است.

امنيت
بازگشت صفحه آبي
گروه انفورماتيك: اگر ويندوز خود را با سرويس پك ۲ اصلاح كرده ايد شايد لازم باشد تا مجددا اصلاحيه اي را انجام دهيد زيرا مشاهده شده كه بعضي از ويندوزهايي كه با سرويس پك ۲ خود را اصلاح كرده اند دچار بيماري «مرگ صفحه آبي» شده اند. به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، صفحه آبي يا Blue Screen كه آزار دهنده ترين مشخصه ويندوزهاي اوليه در زمانهاي گذشته بود بار ديگر با استفاده از۲ Service pack ويندوز براي اصلاح آن بازگشته است. اگر سن و سالي را با كامپيوتر گذرانده ايد حتماًاين صفحه را به ياد داريد. گفته مي شود كه اين اشكال با تمامي نسخه هاي ويندوز سرور ،۲۰۰۳ ويندوز XP مدلهاي خانگي و پروفشنال، و حتي ويندوز Xp نمونه هاي Tablet PC نيز ديده شده است.
طبق گزارشهاي رسيده، اين صفحه با پيام (Stop 0x05 INVALID_PROCESS_ATTACH_ATTEMPT) ديده شده و باعث كراش و راه اندازي مجدد كامپيوتر مي شود.

هوش مصنوعي
ابداع دستگاه كنترل رانندگي نوجوانان
ايرنا: يك فناوري جديد جاسوسي به والدين نگران كمك مي كند در مورد زمان تحويل كليدهاي خودرو به دختران و پسران جوان خود تصميم بگيرند.
اين وسيله جديد مي تواند بطور دقيق مقدار مسافت طي شده و سرعت راننده را ثبت كند و در صورتي كه راننده قوانين رانندگي را نقض كند، زنگ خطر را به صدا درآورده و يا حتي از طريق تلفن همراه به والدين هشدار دهد.
تاكنون چندين شركت آمريكايي نمايشگرهايي با توانايي هاي مختلف جاسوسي ارايه كرده اند.
در حالي كه برخي از اين دستگاهها مي توانند سرعت، موقعيت و پيچ هاي خطرناك را رديابي نمايند، اما براي دستيابي به اطلاعات ذخيره شده بايد اطلاعات از كامپيوتر تعبيه شده درون خودرو خارج شود.
شركت بين المللي «امنيت جاده» سامانه جديد خود را به قيمت۱۴۷پوند (۲۸۰ دلار) به فروش مي رساند. اين دستگاه سرعت، ترمزهاي شديد، رانندگي نامتعادل و استفاده از كمربند ايمني را كنترل مي كند.
«لري سلديتز» رئيس اين شركت گفت: با خريد اين دستگاه نوجوانان مي توانند همچنان آزادي خود را موقع رانندگي داشته باشد، اما به يك شرط و آن اينكه با ايمني رانندگي كنند.

تلفن
جديد، خطرناك و پرسرعت
گروه انفورماتيك: نمونه جديدي از ويروس «سابر» با سرعتي سرسام آور به كامپيوتر هاي اروپا و آمريكا حمله كرده است.
به گزارش كام تو نت، كارشناسان اعلام كرده اند كه كرم سابر از اواسط هفته گذشته از لانه اش سر برآورده و با سرعت تمام در حال حمله به يارانه هاست.
اين ويروس از نوع «ارسال انبوه» است و بدان معنا است كه خود را از طريق ارسال ايميل (پست الكترونيكي) در آدرس هاي موجود در كامپيوتر ها تكثير مي كند.
اين ويروس «باگ» دارد، بدين صورت كه پس از فعال شدن و حمله به كامپيوتر، «فايل سيستم» آنرا در يك سند «Notepad» نمايش مي دهد كه كارشناسان علت اين كار را نمي دانند و آنرا به باگ ويروس نسبت مي دهند.
«ماكزيم شيپكا» محقق ارشد ضد ويروس شركت Message Labs Ltd گفت: اولين نمونه اين ويروس به نام كامل «W32Sober-K-mm» توسط شركت امنيتي «LtdMessageLabs» در ساعت پنج صبح به وقت گرينويچ ديده شد.
در اولين ساعت شناسايي، شركت تعداد۶۶۳ نمونه از اين ويروس را ردگيري كرد و مشاهده نمود كه تا ساعت ۱۱صبح به دو هزار و ۲۰۰ نمونه رسيد و در هنگام ظهر بود كه شركت اعلام خطر فوق العاده براي آنرا اعلام كرد.
در مقايسه با نمونه قديمي تر سابر، معلوم شده كه سرعت انتشار اين ويروس بسيار بالاست.

موزيلا فايرفاكس را ترميم كرد
موسسه موزيلا مرورگر فايرفاكس را به روز كرد كه چندين آسيب پذيري موجود در اين مرورگر از جمله آسيب پذيري Domain Spoofing را برطرف مي سازد.به گزارش تراشه، از ديگر حفره ها مي توان به آسيب پذيري در IDN اشاره كرد، استانداردي كه به شركت ها امكان مي دهد تا نام دامنه هايي را كه در زبان هاي مختلف به ظاهر يكسان هستند، ثبت كنند.آسيب پذيري در IDN به حمله كنندگان اين امكان را مي دهد تا وب سايت هايي تقلبي و ساختگي بر روي مرورگرهاي غير مايكروسافت براي حملات فيشينگ توليد كنند.

قلقلك كاربر با تلفن  همراه
تلفن هاي همراهي كه قلقلك مي دهند و يا سيلي مي زنند به زودي راه اندازي خواهند شد.
به گزارش ايسنا، گوشي هاي تلفن همراه ساخت يكي از شركت هاي كره اي مي توانند به گونه اي لرزش كنند كه فرد مخاطب بتواند احساساتي مانند قلقلك دادن يا سيلي خوردن را حس كند. اين فناوري كه haptics نام دارد تركيبي از حس لامسه و پيام از طريق محرك هاي مصنوعي هستند.

آن لاين
حج مجازي امكان پذير مي شود
ايلنا: حج مجازي با استفاده از نرم افزارهاي سه بعدي ايجاد مي شود.
علي اكبر جلالي رئيس مركز پژوهش هاي دانشگاه علم و صنعت با اعلام اين خبر گفت:
هر مسلماني علاقمند به زيارت خانه خداست؛ اما محدوديت  هاي فيزيكي از قبيل هزينه، امكانات رفت و برگشت، فضاي ساختماني و هتل  ها و غيره موجب شده بسياري از مردم نتوانند به اين آرزو دست يابند، فناوري اطلاعات مي  تواند به كمك حج مجازي بسياري از اين آرزوها را به مرحله عمل نزديك كند.
به گفته وي، حج مجازي به اين معناست كه با استفاده از نرم  افزارهاي سه بعدي، فضايي ايجاد شود كه فرد احساس كند كه در خانه خدا بوده و بتواند ۷ بار طواف كرده و در ميان جمع حجاج واقعي قرار گيرد.
جلالي افزود: اگر اين شخص تمايل داشته باشد جمعيت اطراف خانه خدا افزايش يابد، مي  تواند با استفاده از نرم  افزار موجود، اين كار را كرده و يا حتي اگر بخواهد بو و فضاي حقيقي آنجا را احساس كند، مي  تواند از طريق كامپيوتر، اين امكان را فراهم سازد.

آف لاين
ابداع روش جديد باروري ابرها توسط دانش آموز ايراني
ايرنا: روش جديد باروري ابرها با گاز NO توسط يك دانش آموز ۱۶ساله هشترودي ابداع شد.
رضا كهولي تسريع در زمان بارش از ۴۵ دقيقه به ۱۵دقيقه، كاهش هزينه هاي انجام عمليات، افزايش نيترات خاك و تقويت زمين هاي كشاورزي و توليد فناوري و صادرات آن به ديگر كشورها را از جمله ويژگي هاي شيوه باروري ابرها با گاز NO بيان كرد.
او با بيان اين مطلب كه از پنج سال قبل تحقيقات مقدماتي خود را براي ابداع روش جديد باروري ابرها با استفاده از گاز NO شروع كرده بود، گفت: در اين طرح به جاي ماده يد و نقره از گاز NO استفاده مي شود كه پس از واكنش گرمازا با آب باعث رشد عمودي ابر شده و شروع به بارش مي كند.
كشف علت ابتلاي نوزادان كم وزن به بيماري ديابت
سلام: محققان موفق شدند پس از بررسي هاي فراوان علت ابتلاي كودكان كم وزن به نوع ۲ ديابت را كشف كنند.
بررسي هاي انجام شده حاكي از آن است كاهش مواد غذايي در داخل رحم مادران موجب مي شود با از بين رفتن سلول هاي اصلي پانكراس كه به توليد انسولين مي پردازد، كودكان كم وزن در خطر ابتلا به ديابت قرار بگيرند.
گفتني است كاهش اين هورمون در بدن موجب خواهد شد بدن توانايي كنترل قند خون را نداشته باشد.
نتايج اين پژوهش ها كه توسط محققان مركز ديابت بوستون بر روي موش ها انجام شده در نشريه تخصصي ديابت منتشر شده است.
والدين بايد توجه داشته باشند تغذيه مادران در طول دوران بارداري مهم ترين علت در ابتلاي نوزادان به ديابت نوع ۲ محسوب خواهد شد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |