يكشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۳
نامزد هندي بهترين فيلم كوتاه اسكار
عاشق فارنهايت و سينماي ايران 
030738.jpg
حسام گلبري- آشوين كومار فيلمساز هندي و كارگردان فيلم كوتاه تروريست كوچك كه به عنوان يكي از نامزدهاي دريافت جايزه اسكار بهترين فيلم كوتاه برگزيده شده بود، مي گويد: سينماي شگفت انگيز ايران تاثير فوق العاده اي رويش گذاشته است.
شباهت ها و رقابت هاي سينماي ايران و هند گريزناپذير است، گرچه سينماي هنري ايران خود را بالاتر از همتاي هندي مي بيند و همواره از موضع بالا و به چشم تمسخر و حقارت به سينماي باليوود نگاه مي كند.
مستند تروريست كوچك در جشنواره هاي مختلفي شركت كرده و مورد توجه قرار گرفته است، اما هيچ كدام از اين جشنواره ها از اعتبار چنداني برخوردار نبودند. كومار معتقد است كه اغلب روي فيلم هاي بلند زوم مي شود و فيلم هاي كوتاه از نظرها پنهان مي ماند: مثلا رسانه هاي گروهي تا وقتي كه نامزدي ام در اسكار اعلام نشده بود توجه چنداني به من نداشتند، ولي حالا تبديل به سوژه داغ روزنامه ها و صدا و سيماي هند شده ام. اين فيلم اثري جدا از ديگر كارهاست و تفاوت هاي زيادي دارد.
او آرزو مي كرد كه روزي بتواند فيلمي در حد و اندازه هاي فارنهايت 11/9 مايكل مور بسازد و براي همين به موضوعي روي آورد كه روابط ميان هند و پاكستان را به تصوير مي كشد، البته به شكلي كنايه آميز. كومار پنهان نمي كند كه از موج نوي سينماي ايران تاثير پذيرفته است. سينماي شگفت انگيز ايران تاثير بسزايي دركار فيلمسازي من گذاشته است. با وجود محدوديت ها و ظرفيت هايي كه در سينماي ايران وجود دارد، باز هم شاهد فيلم هاي برجسته ايراني هستيم كه شهرتي جهاني دارند.
فيلمسازان ايراني از امكانات زيادي برخوردار نيستند و براي ساخت فيلم هاي خود حدود اخلاقي را به طور كامل رعايت مي كنند. اما تصور مي كنم اين احترام به حدود اخلا قي و كمبود امكانات نه تنها از خلاقيت آنها جلوگيري نكرده، بلكه منجر به آن شده تا سينماي ايران به سوژه هاي انساني و تفسيرهاي ناب انساني برسد. مي توانم به جرات بگويم كه سازندگان فيلم در ايران الگوي خوبي براي ساخت كار جديدم بوده اند . نكته آخر اينكه در تروريست كوچك عوامل فيلم به طور رايگان و صرفا به خاطر عشق به سينما با كومار كار كردند.

كاهش محبوبيت مجسمه هاي طلايي
030741.jpg
با وجود تمهيداتي كه مسوولان برگزاري اسكار براي باشكوه تر و جذاب تر جلوه دادن مراسم امسال در نظر گرفته بودند، ظاهرا مراسم امسال آن طور كه بايد و شايد مورد استقبال قرار نگرفت و شايد به خاطر تغيير زمان،  بعضي ها از شروع مراسم در اين تاريخ خبر نداشتند.
در نگاه اول به كارگيري راك رايس كمدين محبوب سينماي آمريكا، به عنوان مجري مراسم، ترفند خوبي براي جذب مخاطب به تماشاي اين برنامه به نظر مي رسيد. اما آمار نشان مي دهد كه سعي و تلاش مسوولان نه تنها بر تعداد بينندگان تلويزيوني مراسم اسكار اضافه نكرده، بلكه نتيجه اي معكوس در پي داشته است. آمار مي گويد كه 41 ميليون نفر بيننده از طريق گيرنده هاي خود مراسم اسكار امسال را تماشا كرده اند. اين در حالي است كه سال گذشته اين مراسم 43 ميليون نفر بيننده تلويزيوني داشت كه بهترين آمار در طول 4 سال اخير محسوب مي شود.
با وجود حضور كريس راك  و خوشمزگي هايش، امسال شاهد كاهش 5 درصدي بينندگان اسكار بوديم. ميزان مخاطبان جوان نيز نسبت به سال گذشته 3 درصد كمتر شده است. مراسم سال 1998 كه در آن فيلم تايتانيك به دريافت 11 جايزه مفتخر شد، با 2/55 ميليون بيننده به عنوان پربيننده ترين مراسم تاريخ اسكار به حساب مي آيد.
مراسم سال 2003 نيز با 33 ميليون بيننده (به دليل همزماني با شروع جنگ در عراق) به عنوان كم بيننده ترين مراسم تاريخ اسكار شناخته شده است. با همه اينها هنوز هم مراسم اسكار پربيننده ترين برنامه مشابه سال است و از مراسم گلدن گلوب با 8/16 ميليون بيننده و جايزه گرمي با 8/18 ميليون مخاطب، ركورد بهتري را در اختيار دارد.
اولين حضور كريس راك  به عنوان مجري اسكار با انتقادات زيادي رو به رو شده است. بسياري معتقدند كه او توانايي اجراي خوب چنين نمايش بزرگي را نداشت و كساني مثل جيم كري بهتر مي توانستند از عهده اين كار برآيند. بعضي ديگر هم بر اين باورند كه او بهترين گزينه بوده است.

هيلاري رئيس جمهوري آينده آمريكا؟
030744.jpg
ندا لهردي - كلينتون مدعي است كه همسرش هيلا ري مي تواند در آينده اي نزديك به عنوان رئيس جمهوري آمريكا برگزيده شود؛ اما از صحبت هايش در مصاحبه مطبوعاتي هفته گذشته اينگونه برمي آيد كه وي چندان قادر به اظهار نظرهاي قاطعانه در امر سياست نيست. در طول مصاحبه وقتي از او پرسيده شد كه آيا با دخالت نظامي آمريكا در ايران موافق است، سعي كرد با تكان دادن سرش از جواب دادن به اين سوال طفره برود: خب، من فكر مي كنم قبل از هرچيز ايالات متحده بايد خودش را در مذاكره مهم ايران و اروپا سهيم كند. در حقيقت كلينتون در ميان چند موضوع مرتبط گرفتار شده و اميدوار بود كه خبرنگاران از امتناع او براي جواب دادن به اين سوال بويي نبرند.
ولي بار ديگر تيم راسرت در حالي كه سعي داشت او را مستقيما به بحث وارد كند، با لبخندي پرسيد: ولي شما دخالت نيروي نظامي را رد نمي كنيد، درست مي گويم؟ باوجود تمام تلاش هاي اين خبرنگار زبده جواب هاي كلينتون بي ربط بود: خب، ببينيد من فكر مي كنم كه شما مي توانيد اين موضوع را هم رد كنيد و هم بپذيريد. ببينيد همه چيز به شرايط بستگي دارد و شما مي دانيد كه دولت آمريكا نمي تواند كاري انجام ندهد. ولي اگر بخواهيم با ديدي مثبت به اين جريان نگاه كنيم، فكر مي كنم ما راهي طولاني را براي انجام اين گفت وگو شروع كرده ايم. اما به نظر من مذاكرات اروپا و ايران بر سرتوقف غني سازي اورانيوم نبايد بدون حضور مسوولان ايالت متحده انجام شود. ما هيچ چيزي را از قلم نمي اندازيم، ولي قبل از آنكه به جواب اين سوال برسيم اجازه بدهيد كه درباره امكانات و شرايط ديگر صحبت كنيم... مثل اينكه خانم كلينتون درباره تصميمشان هنوز مردد است . او به عنوان يك سياستمدار معروف و همسر رئيس جمهوري سابق آمريكا فاقد موضع گيري خاص سياسي بود و صرفا حرف هايي را كه شنيده بود تكرار مي كرد. او مشخصا 7 بار از كلمه ببينيد(you know) استفاده كرد كه نشان مي دهد در برابر اين سوال غافلگير شده و دست و پايش را گم كرده است.

دكه
030732.jpg
همچنان اسكار
اسپانيايي ها هنوز در جشن توفيق غيرمنتظره شان در اسكارند. روزنامه ال موندو، چند روز پس از اسكار،۷۷ با اشاره به جوايز، گزارشي تحليلي از توجه اسكار امسال به لاتيني ها دارد.
030735.jpg
محروميت دختر محجبه در انگليس 
روزنامه اسلام گراي زمان درذيل گزارش اصليش كه به رواج كلاهبرداري از طريق كارت هاي اعتباري و دستگاه هاي خودپرداز(ATM) اختصاص دارد، به ماجراي دختر 16 ساله بنگلادشي تبار مقيم انگليس پرداخته است؛ سابينا كه در  آغاز سال تحصيلي 2002 مديريت مدرسه از ادامه حضور وي با داشتن حجاب اسلامي در مدرسه جلوگيري كرد.... البته دختر محجبه در يك دعواي حقوقي سخت، سرانجام برنده شد.

كوتاه تر از گزارش
به يك نوه نيازمنديم 
صفحات نيازمندي ها و آگهي هاي روزنامه ها تبديل شده است به جولانگاه اتفاقات عجيب و غريب. از فلاسك دست دوم و قفس پرنده  بگير تا توله سگي كه هنوز به دنيا نيامده، همه و همه آگهي شده اند. تنها چيزي كه تا به حال در آگهي ها چاپ نشده، خبر تقاضاي درخواست نوه بود كه به سلامتي اين آگهي هم سرانجام به چاپ رسيد. پيرزن 64 ساله چيني، يكي از بزرگترين آرزوهايش داشتن يك نوه پسر بوده است، اما فرزندش پس از 11 سال زندگي مشترك هنوز هيچ فرزندي ندارد، چراكه او از بچه به شدت متنفر است. پيرزن هم كه نمي خواست آرزوي داشتن نوه را به گور ببرد، تصميم به چاپ آگهي تقاضاي نوه در روزنامه هاي محلي كرد. تاكنون پاسخ هاي زيادي به وي داده شده و او قصد دارد بهترين گزينه را انتخاب كند.
مار خودخوري كرد
شنيده بوديم آدم گرسنه، سنگ هم جلويش بگذارند مي  خورد؛ اما يك نوع مار (شاه مار) بعد از 24 ساعت گرسنگي در حالي كه حتي سنگ هم براي خوردن پيدا نكرده بود، دم خودش را خورد.
به عقيده محققان، اين عمل مار ناخواسته بوده است. مار هنگامي كه حركت دم خود را ديده بود پيش خود پنداشت كه مار ديگري است و براي همين آن را بلعيد.عمل جراحي چند ساعته توانست بهبودي مجدد را به مار بازگرداند.شاه مار بيشتر در بيابان هاي آمريكاي شمالي زندگي مي  كند و در سن بلوغ 1/5 متر طول دارد.
آخر اطلاعات عمومي 
گويا ملكه انگليس از اطلاعات عمومي بالايي برخوردار است! چند روز پيش ملكه اليزابت در ديداري كه با گيتاريست هاي معروف دنيا داشت از آنها پرسيد: شغل شما چيست؟
وقتي ملكه با اريك كلپتون روبه رو شد از وي سوال كرد: مدت زيادي است كه موسيقي مي   نوازيد؟
و كلپتون پاسخ داد: تا حالا بايد 45 سال شده باشد!
از ديگر افرادي كه در اين جلسه ملاقات حضور داشتند مي  توان به جيمي پيچ و جف بك اشاره كرد كه از گيتاريست هاي بزرگ معاصر هستند.ملكه سوال عجيب خود را از پيچ هم پرسيد و گفت: شما هم گيتاريست هستيد؟ واقعا حيف ملكه اليزابت كه با اين همه اطلاعات عمومي در مسابقه هفته شركت نكرد.
۴ مساوي با 20
عشق و علاقه به درس چه ها كه نمي  كند. اگر كسي بخواهد به كسب مدرك دكترا مفتخر شود، بايد 20 سال در مدرسه و دانشگاه درس بخواند. اما يك دانشجوي نابغه (!) آرژانتيني تنها براي دريافت مدرك ليسانس حقوق حدود 20 سال در دانشگاه درس خوانده است. يعني اگر 12 سال دوران مدرسه را به آن اضافه كنيم، مي  شود 32 سال تحصيل براي يك مدرك ليسانس و اين تنها از عهده يك نابغه برمي آيد. به گفته مسوولان دانشگاه، اين دانشجو كه نامش فاش نشده است تنها يك واحد درسي را 39 بار اختيار كردو در مرتبه چهلم موفق به گذراندن آن شد.سخنگوي دانشگاه لاپلاتا گفت: تاكنون به چنين موردي برنخورده ايم.اما قصد داريم ازاين پس براي جلوگيري از بروز چنين مواردي، قوانين دانشگاه را تغيير دهيم. نكته! نابغه بزرگ، در اين مدت مي  توانست 5 مدرك ليسانس بگيرد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |