سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۵ - Mar 8, 2005
اميرالمؤمنين علي(ع): ارزش هركس به اندازه همت او و صداقت هركس به اندازه شخصيت او و شجاعت هركس به اندازه زهد و بي اعتنايي او به ارزشهاي مادي و عفت هركس به اندازه غيرت اوست.
نهج البلاغه، كلمات قصار، كلمه ۴۷
امروز با حافظ
فغان كه بخت من از خواب در نمي آيد
نفس برآمد و كام از تو بر نمي آيد
بلاي زلف سياهت به سر نمي آيد
در اين خيال به سر شد زمان عمر و هنوز
اكران نوروزي سينماها مشخص شد
ايسنا: طبق آخرين جلسه شوراي صنفي نمايش كه صبح ديروز در محل خانه سينما تشكيل شد تاكنون سه فيلم «مجردها» «شاخه گلي براي عروس» و «گل يخ» قراردادهايشان را براي اكران نوروزي امضاء كردند.
«مجردها» به كارگرداني اصغر هاشمي و تهيه كنندگي يدالله شهيدي است. در اين فيلم سه دوست جوان براي رسيدن به آرزوهايشان تصميم مي گيرند به يكي از كشورهاي حوزه خليج فارس سفر كنند، اما يك اتفاق باعث عدم انجام اين كار مي شود و آنها به ناچار به پيشنهاد يكي از آشنايان خود در كارگاهي كه مديريت آن را يك زن برعهده دارد مشغول به كار مي شوند واين خود ماجراهايي را به همراه دارد.
در «مجردها» محمدرضا فروتن - مريلا زارعي - مجيد صالحي- الناز شاكردوست - كاوه كاويان - منوچهر آذري و آتيلا پسياني به ايفاي نقش مي پردازند. فيلمنامه اين اثر توسط فرهاد توحيدي نوشته شده است و نهمين اثر اصغر هاشمي بعد از فيلم هايي چون «در آرزوي ازدواج» «دو همسفر» «مهريه بي بي» «نگين» است. «مجردها» در گروه قدس به نمايش در مي آيد . «شاخه گلي براي عروس» كه درگروه استقلال اكران مي شود به كارگرداني قدرت الله صلح ميرزايي و تهيه كنندگي سيد محسن وزيري است. در اين فيلم جواد رضويان - حديث فولادوند - مجيد صالحي - رابعه اسكويي به ايفاء نقش مي پردازند اين فيلم در ژانر كمدي است و بالاخره «گل يخ» نيز همان طوركه در خبرهاي قبلي آمده بود درگروه آفريقا به نمايش درمي آيد.
بنابر اين گزارش هفته آينده نيز جلسه شوراي صنفي نمايش براي قطعي شدن اكران فيلمي درگروه عصر جديد تشكيل خواهد شد. فيلم هاي «رستگاري در  ۲۰/۸» و «دربه درها» از جمله فيلم هايي هست كه احتمالا طي هفته آينده قرارداد خواهند بست. سيماي زني در دور دست ساخته علي مصفا و خيلي دور خيلي نزديك ساخته رضا ميركريمي نيز فيلمهايي هستند كه از آنها به عنوان احتمال هاي اكران نوروزي در گروه آسمان باز نام برده مي شود.

سه تابلوي ديگر از مونك در نروژ به سرقت رفت
002100.jpg
ايسنا: پليس نروژ اعلام كرد: سارقان به طور شبانه سه تابلو اثر «ادوارد مونك» نقاش نروژي را از هتلي در جنوب اين كشور به سرقت بردند.
در اين سرقت دزدان تابلوي آبرنگ «لباس آبي» محصول سال ۱۹۱۵ و دو ليتوگراف (يكي از چهره خود هنرمند و ديگري چهره «آگوست استريندبرگ» ، نمايشنامه نويس و رمان نويس سوئدي) را از هتلي خارج كردند.
سخنگوي پليس در اين باره به رويتر گفت: ما مراحل بازجويي را در اين باره آغاز كرده ايم. مدير هتل نيز در اين باره گفت: ضرر زيادي از سرقت تابلوي «لباس آبي» به ما وارد شد.
وي كه از ذكر ارزش اين تابلو خودداري كرد، گفت: اين اثر يكي از ۴۰۰ اثري است كه در اين هتل نگهداري مي شود. در ماه آگوست نيز مردان مسلح تابلوي «جيغ» اثر اين هنرمند را به سرقت بردند .به اين ترتيب تعداد آثار به سرقت رفته از مونك به چهار تابلو رسيد.
مونك از سال ۱۸۶۳ تا ۱۹۴۴ زندگي مي كرد و آثار مشهوري چون «جيغ» و «حضرت مريم» را خلق كرده است.
رئيس موزه مونك در اين باره گفت: او در طول زندگي اش ۱۷۰۰ تابلوي نقاشي و شايد ۳۰ هزار اثر گرافيكي خلق كرده است.

بهارستان
گويند روزي نوشين روان از بابك عارض پرسيد: از سلاحداران كدام نامبردارترند؟ گفت: خداوندان كمان و تير [از آن كه] همه تنشان دل باشد و همه دلشان بازو و همه بازوشان كمان و همه كمانشان نيرو و همه تيرشان دل دشمن.
نوروزنامه- حكيم عمرخيام

دومين نشست علمي - تخصصي دوسالانه نقاشي جهان اسلام برگزار مي شود
ايسنا: دومين نشست علمي - تخصصي از سلسله نشست هاي علمي  سومين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام امروز سه شنبه هجدهم، ساعت ۱۷در محل مركز فرهنگي هنري صبا ( تهران) برگزار مي شود.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در دومين نشست علمي  دوسالانه نقاشي كه با حضور دكتر مرتضي گودرزي ديباج - دبير دوسالانه و دكتر حسن بلخاري - استاد دانشگاه - برگزار مي شود، پيرامون موضوع نقد آثار سومين دوسالانه نقاشي معاصر جهان اسلام و بررسي تحولات نقاشي معاصر كشورهاي اسلامي بحث و گفت وگو خواهد شد.
نشست هاي علمي - تخصصي دوسالانه نقاشي معاصر جهان اسلام  با هدف ارزيابي تجربيات هنري معاصر نقاشان جهان اسلام و تحليل و بررسي نظري مباني نقاشي و هنر اسلامي و ارزيابي دوران تازه و رشد نقاشي معاصر جهان اسلام و ايجاد فضايي براي طرح ديدگاه ها، رويكرد ها، انديشه ها و تجربه ها از سوي فرهنگستان هنر پيش بيني شده است.

رونمايي از دانشنامه شعر عاشورايي
گروه ادب و هنر: مراسم رونمايي از كتاب «دانشنامه شعر عاشورايي» با حضور مؤلف اين اثر، مرضيه محمدزاده، و جمعي از نويسندگان و شعرا در ساعت ۱۵ امروز (۱۸ اسفند) در موزه امام علي (ع) برگزار مي شود.
«دانشنامه شعرعاشورايي» در دو جلد منتشر شده و در آن بخش هاي مختلفي چون زندگي نامه ها، اشعار و مراثي عاشورايي شاعران عرب و غيرعرب از ابتدا تا به امروز آمده است. اين مراسم از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود.

سخنراني در مورد مطالعات فرهنگي
گروه علمي: دفتر مطالعات فرهنگي انجمن جامعه شناسي ايران جلسه سخنراني و پرسش و پاسخي با شركت دكتر محمدرضا تاجيك با عنوان مطالعات فرهنگي پست مدرن، مفاهيم، روشها و كاربست ها فردا ساعت ۳۰/۱۵ در تالار دكتر شريعتي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار مي كند.
شركت براي عموم علاقمندان آزاد است.

۱۰ فيلم ايراني در كاليفرنيا به نمايش درمي آيد
واحد مركزي خبر: ده  فيلم  كوتاه  از ايران  در هفته  فيلم  خاورميانه  كاليفرنيا كه  اواخر ارديبهشت  ۸۴ آينده  برگزار مي شود به  نمايش  در مي آيد.
يزدان  عشيري ، مدير روابط عمومي  و امور بين  الملل  خانه  سينماگران  جوان  با اعلام  اين  خبر، افزود: هفته  فيلم  خاورميانه  در كاليفرنيابا همكاري  نمايندگي  اين  مركز فرهنگي  برپا خواهد شد و يكي  از برنامه هاي  امور بين الملل  خانه  سينماگران  جوان  در سال  ۸۴ است .
وي  با اشاره  به  حضور آثاري  از فيلمسازان  كشورهاي  لبنان ، سوريه ، مصر و امارات  در اين  هفته  فيلم  گفت : در مدت  برپايي  اين  هفته  فيلم ، دهها فيلم  از ايران  و ديگر كشورها به  نمايش  عمومي در مي آيد و دركنار آن جلسات  نقد و بررسي  و نشست  هاي  تخصصي  نيز برپا مي شود.
بنابراين  گزارش  اسامي فيلم  هايي  كه  از ايران  در اين  هفته  فيلم  به  نمايش  در مي آيند به  اين  شرح  است : به  طعم  خاك  از شهرام  شاه  حسيني، شهر سرد از كاوه  سجادي  حسيني ، زندگي  سري  من  از آرمين  قبادي  پاشا، اينجا پرنده  بود از سهيلا نيك سرشت،  طوفان  سنجاقك  از شهرام  مكري ، آتش  بس  از رامتين  بالف،  حفره  از وحيد نصيريان  و صد روز از آزاده  رئيس  دانا.
مدير روابط عمومي خانه  سينماگران  جوان  خاطر نشان  كرد: برنامه  ريزي  براي  عرضه  و ارائه  فيلم  هاي  كوتاه  ايران  در كشور هاي  مختلف  و ايجاد فضاي  نمايش  اين  آثار در اين  كشور ها ازجمله  برنامه  هاي  اين  مركز فرهنگي  است .

تازه  هاي دنياي رسانه ها
آمريكا مي خواهد در افغانستان بماند
از تفسير روزنامه هاي آمريكا در چند روز اخير چنين برمي آيد كه دولت آمريكا سرگرم تهيه برنامه براي استقرار دائمي در افغانستان است. جرايد روسيه و چين و برخي از روزنامه هاي هند به مفسران آمريكا پاسخ شديد داده اند.
يك رسانه روس كه با يك ژنرال بازنشسته اين كشور مصاحبه كرده از قول او نوشته است: دولت آمريكا در سال هاي دهه ۱۹۸۰ دست به هر اقدام و بيان هرگونه انتقاد زد تا ما در افغانستان باقي نمانيم كه هدف ماندن هم نداشتيم. من در آنجا بودم و اين را مي دانستم. ولي اينك دولت واشنگتن «بن لادن» و طالبان را بهانه قرارداده و مي خواهد در افغانستان چند پايگاه نظامي دائمي داير كند. تاريخ قرن ۲۰ ثابت كرده است كه آمريكا به هر كشوري كه نيرو فرستاده، ديگر حاضر نشده آنها را خارج سازد. ژاپن، آلمان، ايتاليا، كره و... آمريكا در افغانستان و عراق دست به يك اقدام تازه زده است. در اين دو كشور بسياري از آوارگان تبعه آمريكا را آورده و مقام داده و به آنان متكي است.
با اين كه كرزاي گفته است كه وزيران و مقامات افغاني تبعه آمريكا بايد درخواست سلب تابعيت به آمريكا بدهند، هنوز معلوم نيست كه چنين اقدامي صورت گرفته باشد. ما هم در دهه ۱۹۸۰ در افغانستان با عمليات نظامي به مراتب دشوارتر از طالبان روبه رو بوديم كه با كمك آمريكا سامان يافته بودند. دولت مسكو نبايد ساكت بنشيند و اگر سكوت كند، حمايت ملي و اعتبار خود را از دست خواهد داد.
قبلا هم برخي از استادان علوم سياسي و جامعه شناسان گفته بودند دولت آمريكا براي باقي ماندن در يك كشور مقامات را به اتباع خود كه تبار محلي دارند مي دهد. يك تبعه آمريكا طبق قانون حق اقدام بر ضد دولت متبوع و منافع آمريكا را ندارد وگرنه محاكمه و مجازات مي شود و سلب تابعيت آمريكا حتي به تقاضاي شخصي كاري ساده و آسان نيست.

برگي از تاريخ
روزي كه كار ساختن طاق كسرا پايان يافت
هشتم مارس در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند.در سال ۱۹۱۷ آمريكا براي سومين بار در دو دهه اول قرن ۲۰ در كوبا نيرو پياده كرد. در سال ۱۳۱۹ هجري طبق ارقام بودجه كل ايران براي سال ۱۳۲۰ كل هزينه هاي دولت در آن سال تنها چهار ميليارد و ۳۲۳ ميليون ريال (۴۳۲ ميليون تومان) بود.ارقام بودجه سال ۱۳۳۸ (۱۸ سال بعد از آن) نشان مي دهد كه كل هزينه هاي دولت ۱۴ برابر شده و به شش ميليارد و چهارصد ميليون تومان رسيده بود. هزينه هاي دولت شش سال بعد (سال ۱۳۴۴) پنجاه و ۹ ميليارد تومان بود. در سال ۱۹۵۹ آمريكا با ايران قرارداد همكاري هاي نظامي و اقتصادي امضا كرد. در سال ۱۹۸۲ دولت آمريكا شوروي را متهم كرد كه در افغانستان بر ضد مجاهدان سلاح شيميايي به كار برده است، ولي نتوانست اين ادعاي خود را ثابت كند. در سال ۱۹۸۳ ريگان رييس جمهوري وقت آمريكا با اشاره به عمليات نظامي شوروي در افغانستان دولت مسكو را «امپراتوري شرارت» خواند. ۱۸ سال بعد دولت آمريكا به همان اقدام دست زد كه دولت شوروي در دهه ۱۹۸۰ زده بود. در سال ۱۹۸۹ روابط ميان ايران و انگلستان بر سر سلمان رشدي تيره شد.
اينك برگ امروز: نهم مارس سال ۵۵۱ ميلادي (در آن سال مصادف با ۱۸ اسفند) كار ساختن تالار تازه در كاخ سلطنتي تيسفون (نزديك بغداد) كه بقاياي آن هنوز باقيست و به طاق كسرا (ايوان مدائن) شهرت يافته با شتاب به پايان رسانده شد تا براي آيين هاي نوروزي آن سال آماده باشد. كار ساختن اين بنا كه از دجله فاصله زياد ندارد و با فرش معروف بهارستان مفروش شده بود، از سال ۵۴۹ ميلادي، به تصميم خسرو انوشيروان آغاز شد. خسرو انوشيروان علاقه مند به ديدار گروهي مردم بود و به همين دليل خواسته بود كه تالاري بزرگ با عمارت ضميمه آن ساخته شود. وي همزمان دستور داده بود كه در گندي شاپور (خوزستان) يك دانشگاه براي تحقيق و تدريس طب و فلسفه ساخته شود كه ظرف يك سال ساخته و در ۵۵۰ ميلادي آماده فعاليت شد.
www.Iranianshistoryonthisdoy.com

پاسخ به پرسش پزشكي
يبوست
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چرا پس از مصرف مسهل، فرد دچار بي رمقي و ضعف مي شود و او پاسخ داده است: زيرا كه مسهل - اگر به مقدار زياد مصرف شود _ عمل دفع را تسريع مي كند و مانع جذب غذا، مواد معدني و ويتامين ها مي شود. مصرف مسهل بايد محدود و براي دو _ سه روز بيشتر نباشد. به جاي مسهل بايد از مواد غذايي و سبزيجات استفاده شود. برخي از داروها هم باعث يبوست مي شود. نوشيدن كمتر از هشت ليوان آب در شبانه روز به يبوست كمك مي كند.
بايد دانست كه مسهل پس از مدتي نتيجه عكس مي دهد يعني ايجاد يبوست مي كند و نبايد به آن معتاد شد.

عمر
- سن  تان چقدر است؟
- نمي دانم!
- چطور شما سن تان را نمي دانيد؟
- من احتياج دارم گوسفندانم را بشمارم و همين طور پول هايم را؛ اما احتياج ندارم سال هاي عمرم را بشمارم. آن ها را گم نخواهم كرد؟
را. رامون
ترجمه محمدحسن نيكروش

حضور ۲۱ محقق اروپايي در همايش بين المللي نگارگري ايران
دبير نخستين همايش بين المللي شاهكارهاي نگارگري ايران از حضور ۲۱ محقق و هنرمند سرشناس از كشورهايي چون فرانسه، انگلستان، تركيه، روسيه و ايتاليا در اين همايش خبر داد.
شراره صالحي معرفي و شناساندن ميراث فرهنگي را يكي از تأثيرگذارترين مسائل در حوزه هنر دانست و گفت: درون مايه هاي عرفاني نگاره ها، مخاطبان را به تأمل وامي دارد.
وي افزود: تحقيق و مطالعه در زمينه نگارگري ايراني نشان مي دهد كه هنرمندان همواره به سير و سلوك معنوي پايبند بوده اند و مي توانند پاسداران خوبي جهت نگهداري از گنجينه هاي هنري باشند.

نورالدين زرين كلك:
با وضعيت موجود نمي توان به آينده انيميشن اميدوار بود
ايلنا: به هر مديري كه برمي خوريم از كمبود بودجه شكايت مي كند. كشوري كه روز به روز در حال پيشرفت است، چرا بودجه بخش فرهنگي اش بايد كم يا قطع شود. پس اين بودجه ها صرف چه مي شود؟
نورالدين زرين كلك، يكي از اساتيد عرصه انيميشن، درباره وضعيت كنوني اين هنر در كشورمان گفت: اين هنر داراي پتانسيل و خلاقيت فراواني است اما با وضعيت موجود و تخصيص حداقل بودجه و مديريت هاي كوتاه مدت، نمي توان چندان به آن اميدوار بود. مديريت بايست در دست كارشناسان باشد، هر كسي كه فقط حسن نيت دارد و متعهد است نمي تواند مديريت يك امر تخصصي را به عهده بگيرد.
زرين كلك به برگزاري جشنواره پويانمايي و ابعاد گسترده آن اشاره كرد و افزود: جشنواره براي رشد انيميشن ما مفيد است و بيش از آنكه به نظر مي رسد، در روند انيميشن نقش دارد. صحبت از يك فضا و چند نمايش فيلم نيست. جشنواره حكم يك دوره آموزشي و دانشگاهي دارد.
يك انيماتور، خلاقيتي كه كسب نكرده است و پرورش داده نشده را در فستيوال ها مي آموزد. فستيوال ها دريچه اي هستند به سمت خلاقيت و آشنا شدن با افق هاي تازه كه مهم ترين نكته در فعاليت هنري است، بنابراين جشنواره ها، تحت هر شرايطي مفيد و لازم هستند.
زرين كلك، تفاوت عمده جشنواره ها و روندي كه يك هنرمند طي مي كند را تشريح كرد و گفت: جشنواره ها نقش يك كپسول و آمپول را دارند كه در اسرع وقت به يك بيمار كمك مي كنند و براي رساندن بيشترين انرژي، در شرايط خاص مفيد هستند و فشرده شده مجموعه موادي است كه بايد به يك فرد برسد، بنابراين جاي غذا را نمي گيرد ،اما مفيد است.
زرين كلك حضور جوانان در عرصه انيميشن را ستود و فعاليت هاي محدود كنوني را شايسته آن ندانست و افزود: جمع دانشكده و فستيوال براي جواني كه وقتش را صرف انيميشن مي كند ،كافي نيست. ما هنوز بسياري از فعاليتها را شروع نكرده ايم. جاي مناسبتهاي گوناگون و برنامه هاي مختلف كه ضرورتا نيز نبايد فستيوال باشند ،خالي است .برگزاري كنفرانس، گردهمايي نمايش هاي خصوصي، سينما تك هاي خاص، سالن هاي مخصوص نمايش انيميشن، كانال هاي كودكان و انيميشن به صورت جداگانه جزئي از برنامه هايي است كه بايد باشند ولي نيستند، مجموعه همه اين فعاليت ها با تركيب دانشكده هاي با كيفيت مي تواند روند توسعه انيميشن را تسريع كند.
اسكويي:اغلب انيماتورهاي كمپاني هاي بزرگ جهان ايراني هستند
انيماتورهاي بسياري از ايران در كمپاني بزرگ انيميش سازي جهاني حضور دارند. ولي سازمان دهي درستي براي استفاده از دانش آنها در داخل كشور وجود ندارد.
علي نوري اسكويي انيميشن ساز و نويسنده درمورد سطح كاري انيماتورهاي ايراني و انيميشن ايران گفت: انيماتورهاي زيادي از ايران در كمپاني هاي بزرگ انيميشن سازي به فعاليت مشغول هستند، ولي متاسفانه سازمان دهي درستي انجام نشده است كه گردهم بيايند و بتوانند انيميشن ايران را درسطح دنيا مطرح كنند.
وي افزود: با پتانسيل و تواني كه ما در اين زمينه داريم، بايد سطح انيميشنهاي ما خيلي فراتر از سطح فعلي باشد و بايد در راه تحقق اين امر تلاش ويژه اي انجام دهيم.
وي براي ارتقاي سطح كيفي انيميشن ايران گفت: بايستي يك مركزي وجود داشته باشد و بتواند سازماندهي مدوني براي تخصص هاي مختلف انيميشن كه به صورت پراكنده وجود دارد، انجام دهد و به صورت متمركز تمام داشته ها و توان علمي و تخصصي انيماتور هاي ايراني را بر روي ساخت پروژه هاي بزرگ و فيلم هاي بلند معطوف سازند، اميدوارم همتي از سوي مسئولين براي بوجود آمدن چنين مركزي انجام شود.
نوري اسكويي در ادامه درمورد برگزاري نشست هاي تخصصي پويانمايي گفت: به طور قطع سطح علمي را ارتقا مي دهد و باعث آشنايي فيلمسازان با يكديگر و تبادل آراء و نظرات مي شود، ولي قبل از برگزاري جشنواره بايد اطلاع دهي مناسب تري براي برپايي اين نشستهاي تخصصي انجام شود، چون خيلي از انيميشن سازها از وجود اين نشست ها بي اطلاع هستند.
وي در ادامه افزود: با انيميشن رنگ عشق در بخش مسابقه و بين الملل در جشنواره حضوردارم.

هوش مصنوعي در فرهنگسراي نياوران
يكشنبه آينده در برنامه يك فيلم يك فيلمنامه اثري از استيون اسپيلبرگ اكران مي شود. به گزارش روابط عمومي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران ساعت ۱۷ يكشنبه ۲۳ اسفند «هوش مصنوعي» با فيلم نامه نويسي و كارگرداني اسپيلبرگ و نقش آفريني هالي جوئل، جودلاو، ويليام هارت و... در سالن سينماي فرهنگسراي نياوران به نمايش درمي آيد.احمد طالبي نژاد فيلمنامه اين اثر را كه محصول ۲۰۰۱ آمريكاست نقد و بررسي خواهد كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
آدمكي كه بيسكويت مي خورد
002097.jpg
ويكامب (انگليس): اولين مانكن (آدمك مصنوعي) جهان كه قادر به خوردن بيسكويت است در انگليس مورد آزمايش قرار گرفت.
اين آدمك كه ۴ هزار پوند قيمت دارد داراي دهان مكانيكي است كه بيسكويت را كاملاً مي جود و مي بلعد.
مرگ بازيكن آينده دار
ليدز: يك نوجوان ۱۵ ساله كه گفته مي شد به يكي از بزرگترين بازيكنان فوتبال انگليس تبديل خواهد شد، يخ زد و مرد.
قرار بود اين نوجوان به عضويت تيم ليدز يونايتد در آيد. اما سهل انگاري وي و سرماي هوا مانع از پيشرفت او شد.
اين نوجوان دو شب قبل با يك پيراهن آستين كوتاه منزل را ترك كرد آن هم در شريطي كه برف و سرما منطقه را در برگرفته بود. به هر حال چون اين پسر در آن شب به خانه بازنگشت، مادرش با پليس تماس گرفت و پليس نيز پس از جستجوي گسترده، جسد يخ زده نوجوان را زير برف كشف كرد. علت مرگ وي، سرماي شديد هوا اعلام شده است.
ولخرجي در دنياي ورزش و هنر
لس آنجلس: ديويد بكهام كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس بار ديگر دست به ولخرجي زد و يك موتورسيكلت به ارزش ۱۵ هزار پوند خريد و جالب اينكه وي قصد ندارد حتي يكبار نيز با اين موتورسيكلت رانندگي كند چون فاقد گواهينامه رانندگي موتورسيكلت است. اين بازيكن ۲۹ ساله هم اكنون صاحب ۶ خودرو آخرين مدل مي باشد.
و اما ولخرجي در دنياي هنر: ديروز اعلام شد كه جنيفرلوپز يك ويلاي ۵/۳ ميليون پوندي در لس آنجلس خريداري كرده است كه داراي پنج اتاق خواب، پنج سرويس دستشويي، يك استخر و چندين نگهبان شبانه روزي است. جالب اينكه لوپز صاحب ويلايي مشابه در ميامي نيويورك است.
ويروس در شبكه تلفن همراه
نيوكاسل: احتمال دارد كه يك ويروس كامپيوتري در شبكه تلفن همراه كشور انگليس اختلال ايجاد كند. با توجه به اينكه اغلب صاحبان گوشي هاي تلفن همراه از برنامه هاي كامپيوتري استفاده مي كنند احتمال ورود ويروس هاي كامپيوتري به داخل شبكه وجود دارد.
سال گذشته نيز ورود يك ويروس به داخل شبكه باعث خالي شدن باتري گوشي ها شده بود.
سگ، گرانتر از خودرو لوكس
لندن: هزينه نگهداري از يك سگ در انگليس تقريباً معادل هزينه خريد يك خودرو لوكس است. براساس آمار منتشر شده، هزينه نگهداري از يك سگ در انگليس طي ۱۰ سال بين ۱۷ تا ۳۱ هزار پوند متغير مي باشد. در حالي كه قيمت يك دستگاه خودرو بسيار لوكس در حدود ۲۰ هزار پوند است.
توپ بيليارد در شكم سگ
منچستر: از چند روز پيش، يك سگ تربيت شده از غذا خوردن خودداري مي كرد به همين دليل صاحب سگ، حيوان ۳ ساله خود را به دامپزشكي برد. در دامپزشكي از بدن سگ عكسبرداري صورت گرفت و مشخص شد كه حيوان، يك توپ بيليارد را بلعيده است. در نتيجه دامپزشكان با انجام عمل جراحي، توپ بيليارد را از شكم سگ خارج كردند.
دروغگويي روزمره
ليدز: ۷۰ درصد از مردم انگليس هر روز دروغ مي گويند كه اغلب اين دروغ ها ميان زن و شوهرها رد و بدل مي شود. مثلاً هنگامي كه زنان از شوهران خود مي پرسند كه آيا غذاي چرب خارج از منزل مصرف كرده  اند، ۴۰ درصد مردان در پاسخ به اين پرسش دروغ مي  گويند و يا ۲۰ درصد مردم به دروغ نسبت به همسر خود ابراز علاقه مي كنند. جالب اينكه از هر چهار انگليسي، يك نفر در مورد وزن واقعي خود دروغ مي گويد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۳ دقيقه

گل و گياه
كورديلين
002094.jpg
نام علمي: Cordyline Fruticosa Tricolor
خانواده: AGAVACEAE
اين گياه آپارتماني داراي ساقه هاي غيرمنشعب و برگهاي بزرگ داراي رگه هاي نامنظم به رنگهاي قرمز، صورتي و كرمي رنگ مي باشد.
نيازها: به نور غيرمستقيم آفتاب، كمپوست گلداني لومي و تغذيه ماهيانه با كود مايع و اسپري با آب در زمستان نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۳ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در دماي ۱۶ درجه سانتي گراد در بهار و كاشت پاجوش در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |