سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۵ - Mar 8, 2005
مجلس تصويب كرد
تسهيلات تازه براي خانواده هاي شهدا جانبازان و فرهنگيان
گروه سياسي:ادامه بخش هاي هزينه اي بودجه ۸۴ با رسيدگي به بندهايي از تبصره ۲ روز گذشته در مجلس شوراي اسلامي پيگيري شد.
در بررسي بند ك تبصره ۲ مقرر شد مبلغ تسهيلات بانكي به ازاي هر واحد مسكوني براي خانواده هاي معظم شاهد (شامل پدر، مادر، فرزندان و همسر) مفقودان، آزادگان و جانبازان براي شهرهاي با بيش از يك ميليون نفر جمعيت تا يكصد و بيست ميليون ريال و براي ديگر شهرها تا يكصد ميليون ريال با كارمزد چهار درصد باشد. همچنين وزارت مسكن و شهرسازي موظف شد نسبت به تامين مسكن خانواده شهدا، آزادگان و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر با استفاده از تسهيلات اين تبصره و با تحويل زمين بر مبناي قيمت منطقه اي سال ۱۳۶۹ و اولين سال قيمت منطقه اي براي زمين هايي كه قيمت منطقه اي سال ۱۳۶۹ ندارند با هماهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران اقدام نمايد.
نظام بانكي كشور مكلف شد در سال ۱۳۸۴ به تعداد چهل هزار نفر از آزادگان، خانواده هاي معظم شاهد (شامل پدر، مادر، فرزندان و همسر) مفقودان و جانبازان ۲۵ درصد و به بالا تسهيلات مسكن اعطا نمايد.
در بررسي بند ل دولت مكلف شد ده درصد سود و كارمزد تسهيلات بانكي حاصل از اجراي قانون تامين مسكن فرهنگيان و كاركنان آموزش و پرورش مصوب ۱۳/۲/۶۸ را در مورد كليه تسهيلاتي كه تا تاريخ تصويب اين قانون پرداخت شده و يا پس از آن تا پايان سال ۸۴ پرداخت خواهد شد با رعايت ضوابط الگوي مصرف مسكن به استثناي وام مسكن مورد نياز معلمان مقيم روستا و مناطق عشايري و شهرهاي زير سي هزار نفر جمعيت را پرداخت نمايد.
همچنين بانكهاي عامل موظف شدند بدون اخذ وثيقه و سپرده اوليه و صرفاً بر اساس تأييد و معرفي آموزش و پرورش
منطقه، وام مسكن مورد نياز معلمان مقيم روستا و مناطق عشايري و شهرهاي زير ده هزار نفر جمعيت و هم چنين در شهرهاي زير سي هزار نفر جمعيت را كه طبق مقررات و عرف محلي، شهرداري مربوطه با سند عادي پروانه ساختماني صادر مي نمايد با ارائه پروانه ساختماني و معرفي آموزش و پرورش پرداخت نمايند.
در بند ن نيز به دولت اجازه داده شد حداقل هفت درصد از سود تسهيلات مسكن روستاييان و محرومين را كه از طرف بنياد مسكن انقلاب اسلامي معرفي شده و با گواهي آن بنياد الگوي مسكن مصوب را رعايت كرده اند، پرداخت نمايد.
هم چنين در بند الحاقي پيشنهادي از طرف كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي كه به تصويب نمايندگان مجلس رسيد آمده است شهرداريها مجازند در صورت توافق با ستاد كل نيروهاي مسلح، پادگاني به همان ميزان زير بنا و مساحت احداث و در مقابل آن پادگان داخل شهر را به گونه اي تملك نمايند كه ۵۰ درصد مساحت آن صرف خدمات عمومي شود.هم چنين نمايندگان به پيشنهاد كميسيون آموزش و تحقيقات رأي مثبت داده و مقرر كردند مبلغ ۶۰۰ ميليارد ريال از تسهيلات موضوع اين بند را در اختيار صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد به صورت وام كم بهره قرار دهند.دانشجويان با اين وام مي توانند شهريه خود را پرداخت و پس از فراغت از تحصيل به تدريج بازپرداخت كنند.
مجلس شوراي اسلامي عصر ديروز نيز براي بررسي لايحه بودجه ۸۴ تشكيل جلسه داد و با اختصاص اعتبار ويژه به اجراي طرح هاي كوچك و زودبازده تأمين آب موافقت كرد.در اين بند همچنين با اختصاص ۱۲۰ ميليارد ريال ديگر براي احياء، مرمت و لايروبي قنوات، انهار و آب بندانهاي كشور موافقت شد.
همچنين به وزارت نيرو اجازه داده شد مبلغ يكصد ميليارد ريال را براي تهيه و اجراي طرح هاي علاج بخشي و ايجاد تعادل در سفره هاي آب زيرزميني مناطقي كه مجوز برداشت آب از سفره هاي زيرزميني آن صادر شده است را به مصرف برساند.
حاشيه
* سبحاني رئيس كميسيون تلفيق در يك تذكر آيين نامه اي از تصويب پيشنهاد كميسيون عمران در خصوص برداشت ۵۰۰ ميليون دلار از سهم بخش خصوصي از حساب ذخيره ارزي در بودجه سال ۸۴ انتقاد كرد و آنرا مخالف برنامه چهارم دانست.حداد در پاسخ گفت: اين موضوع را بررسي مي كنيم و اگر تخلفي از آئين نامه صورت گرفته باشد آنرا جبران مي كنيم.
* حداد عادل نسب به ورود و خروج نمايندگان از جلسه علني گفت: اگر از مجلس خارج مي شويد كارت بزنيد كه چند دقيقه پس از اظهارات وي نماينده  اي بدون زدن كارت از مجلس خارج شد و حداد گفت: نام اين نماينده محفوظ است اگر زودتر به صحن علني بر نگردد اسم او را اعلام مي كنم.
* رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: اگر اروپا در چهارچوب تعهدات خود نسبت به ايران عمل نكند اصراري براي استمرار همكاري با اروپا نداريم.بروجردي افزود:  اروپايي ها عملا به تعهدات خود نسبت به ايران پايبند نبودند و ديديم كه دولت فرانسه با آوردن مريم رجوي سركرده منافقين به پارلمان خود آشكارا تعهدات خود را نقض كرد.وي تصريح كرد: آقاي روحاني اعلام آمادگي كرده اند كه براي دادن گزارش از روند مذاكرات به مجلس بيايند ولي مجلس در حال بررسي بودجه سال ۸۴ است و فعلا امكان پذير نيست.
* مهدي كوچك زاده و پرويز سروري نمايندگان تهران در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي طي تذكري مكتوب كه توسط رئيس مجلس قرائت شد به علي يونسي وزير اطلاعات در خصوص اظهارات عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت تذكر دادند.
* ۲۳ نماينده مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز در تذكري مكتوب خطاب به سيدمحمدخاتمي رئيس جمهور نسبت به گزارش ارايه شده از سوي مركز امور مشاركت زنان در اجلاس جهاني مقام زن در آمريكا اعتراض كردند.
* حداد عادل تذكر كورش نيك نام نماينده زرتشتيان به وزراي كشور و اطلاعات نسب به عدم اجراي قانون صدور مجوز احزاب و جمعيت ها را قرائت كرد.
* اكبر اعلمي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نسبت به بي اطلاعي نمايندگان از جزئيات مذاكرات هسته اي با مقامات اروپايي اعتراض كرد.

اخبار كوتاه
پيام رئيس جمهوري به همايش محققان جوان پرستاري
ايسنا:سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور طي پيامي به همايش «محققان جوان پرستاري» حرفه  پرستاري از جمله سخت ترين، دقيق ترين ظريف ترين و حساس ترين حرفه ها كه هميشه با مفاهيمي نظير مهرورزي، صبوري و حسن خلق همراه است، دانست و تصريح كرد: بي ترديد لازمه  اين حرفه داشتن علم و اخلاق است.
رئيس جمهوري در اين پيام آورده است: خوشبختانه امروز تا حدود زيادي نقش و اهميت پرستاري به عنوان حرفه اي مقدس براي همه به ويژه مسئولان، مديران و دست اندركاران سلامتي كشور روشن شده است و بايد بيش از گذشته در جهت رفع نيازهاي مادي و معنوي اين قشر ارزشمند تلاش كرد.
خاتمي در ادامه پيام آورده است: اميدوارم با استمرار تلاشهايي از اين دست و بهره گيري از تجارب علمي ساير كشورها به ويژه كشورهايي كه در امر بهداشت و درمان موفق بوده اند، افقي نو در عرصه پرستاري كشور بگشائيد.
انتظار دارم همه نهادها و دستگاههاي دولتي به ويژه مسئولان بهداشت و درمان كشور در اين مسير، كمك كننده و ياري رسان شما عزيزان باشند.
انتخاب هيأت رئيسه جديد خبرگان
ايسنا: در سيزدهمين نشست خبرگان كه در ۲۵ اسفند به مدت ۳ روز برگزار خواهد شد، اعضاي هيات رئيسه و اعضاي كميسيون هاي خبرگان براي دو سال انتخاب خواهند شد.در سيزدهمين نشست خبرگان رهبري كه در ساختمان قديمي مجلس برگزار مي شود، رئيس، دو نايب رئيس، دو منشي و دو كارپرداز هيات رئيسه توسط ۵۶ نفر عضو خبرگان انتخاب خواهند شد.در حال حاضر رياست خبرگان بر عهده آيت الله مشكيني است و نواب رئيس هم حجت الاسلام  هاشمي رفسنجاني و آيت الله اميني هستند.در اجلاس سيزدهم خبرگان، اعضاي كميسيون هاي مختلف مجلس خبرگان انتخاب مي شوند.
دري نجف آبادي: استراتژي ما ايجاد جامعه سالم است
فارس: دادستان كل كشور صبح ديروز در اولين همايش آرمانهاي سبز با بيان اينكه جامعه سالم، شهر سالم جزو مقدسترين ارزشهاي اسلامي و آرمانهاي مقدس ولي عصر (عج) است اظهار داشت: استراتژي ما براي ايجاد يك جامعه سالم اين است كه تلاش كنيم تا يك جامعه نمود خداپسندانه كه محور آن خدا، ولايت و امام زمان(ع) باشد بسازيم.دري نجف آبادي بر فتنه  انگيزي هاي دشمنان در جهت منحرف كردن جوانان و گرفتن هويت آنان اشاره كرد و گفت: ما بايد تلاش كنيم فتنه ها و كينه توزيهاي دشمناني كه سعي دارند جوانان ما را به انحراف، ابتذال و بي بندوباري بكشند و اجازه ندهيم آتش اين فتنه ها ارزشهاي مقدس و فضائل ما را نابود كند.
وزارت دفاع با توليد كيت CNG
به ياري سازمان محيط زيست آمد
ايسنا:براي نخستين مرتبه در كشور، خط مونتاژ كيت CNG طي مراسمي با حضور علي شمخاني وزير دفاع در سازمان صنايع دفاع افتتاح شد.
اين خط مونتاژ تحت ليسانس يك شركت ايتاليايي با توليد ۵۰ عدد رگولاتور آغاز به كار كرد.طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، كارخانجات جنگ افزارسازي تهران (وابسته به گروه صنايع تسليحاتي سازمان صنايع دفاع) قادر به توليد ۹۵ درصد از قطعات رگولاتور خواهد بود.
رگولاتور با برخورداري از ۹۳ قطعه، پرقطعه ترين عنصر يك كيت CNG به شمار مي آيد كه بومي سازي آن صرفه جويي ارزي قابل ملاحظه اي به همراه دارد.
كيت CNG كه در گازسوز كردن خودروها و مبارزه با آلودگي ناشي از سوخت بنزين به كار مي رود، هم اينك از كشورهاي خارجي وارد مي شود و توليد آن در داخل كشور مي تواند در حفاظت از محيط زيست تسهيل و تسريع كننده باشد.
از سوي ديگر، همزمان با هفته درختكاري اعلام شد كه شركتهاي وابسته به سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع طي سه سال گذشته بيش از ۳۱۰ هزار اصله نهال در محيط پيراموني خود كاشته اند.در اين رابطه، شركت صنايع هواپيماسازي ايران از سوي سازمان محيط زيست عنوان صنعت سبز را در سال جاري به خود اختصاص داد.

هاشمي رفسنجاني:
هركس رئيس جمهور شود از حق دسترسي ايران
به تكنولوژي هسته اي دفاع خواهد كرد
آمريكا بايد ازخود حسن نيت نشان دهد. تاكنون
از آمريكا جز بدي نديده ايم
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درخصوص ارزيابي اش از روند مذاكرات با اروپايي ها گفت: ما به هيچ وجه از روند مذاكرات راضي نيستيم و انتظارات مان برآورده نشده است.
 هاشمي رفسنجاني يك شنبه شب پس از پايان سخنراني اش در كنفرانس بين المللي فناوري هسته اي و توسعه پايدار در پاسخ به خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: انتظار داريم در پايان سه ماه قدم هايي برداشته شود تا مردم ما احساس كنند در روند مذاكرات پيشرفت حاصل شده است.
 هاشمي رفسنجاني در پاسخ به خبرنگاري كه پرسيد، اگر تا پايان اين مدت از سوي اروپايي ها قدم مثبتي برداشته نشود، ايران چه خواهد كرد؟ گفت: بهتر است از هم اكنون پيشگويي نكنيم، اگر انتظارات مان برآورده نشود، مثل سابق رفتار نخواهيم كرد.
از  هاشمي رفسنجاني پرسيده شد، چه زماني براي حضور در انتخابات اعلام آمادگي مي كنيد؟ وي پاسخ داد: من هنوز هم بر اعتقاد سابق خود پايدارم. اگر معلوم شود غير از من كس ديگري مي تواند با راي بالاي مردم انتخاب شود، ترجيح مي دهم كه نيايم و كس ديگري بيايد. اين مساله از افكارسنجي هايي كه به ما ارايه مي شود، معلوم است. اگر تشخيص دهم راي جدي دارم و آمدن من خدمتي به مردم است، به صحنه مي آيم.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سئوال كه اگر رفتار خشن آمريكا ادامه پيدا كند، ايران چه سياستي در پيش خواهد گرفت؟ گفت: قطعا آمريكا نتيجه خوبي از بدرفتاري با ايران نمي گيرد، راه درست اين است كه آمريكا با زبان منطق با ما صحبت كند.وي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اين كه آيا ممكن است تا هفته ديگر اقدام مثبتي از سوي طرف هاي مذاكره را شاهد باشيم يا خير؟ گفت: هنوز تا پايان اين مدت فرصت باقي است و ما فكر مي كرديم دوره تعليق ما بيش از شش ماه نخواهد بود.اگر بعد از اين سه ماه پيشرفت محسوسي حاصل نشود، غني سازي را شروع مي كنيم.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سئوال يك خبرنگار خارجي مبني بر اين كه آيا بهتر نيست ايران مستقيما با آمريكا مذاكره كند؟ گفت: آمريكا بايد از خود حسن نيت نشان دهد.ما تا به حال چيزي جز بدي از آمريكا نديده ايم.
خبرنگاري از هاشمي رفسنجاني پرسيد آيا اين مساله كه سرنوشت پرونده هسته اي ايران به انتخابات آتي رياست جمهوري بستگي دارد؟ گفت: اين طور نيست هر كس رئيس جمهور شود از حق مردم دفاع مي كند.
 هاشمي رفسنجاني در ادامه گفت: طرف هاي مذاكره ما مي خواستند يك فضاي اعتماد به وجود بيايد و ما هم در همين جهت حركت كرديم، اما در فضاي مسموم كنوني اعتمادسازي ميسر نيست. هاشمي  در پاسخ به اين سئوال كه برخي معتقدند شما تنها كسي هستيد كه مي توانيد گره رابطه با آمريكا را باز كنيد،  پاسخ داد: من اين مساله را قبول ندارم، اين مساله از سياست هاي كلي نظام است و من هم يكي از مردم ايران هستم.
هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر اين كه غربي ها درخصوص حق مسلم ايران درمورد دستيابي به فناوري هسته اي به ايران زور مي گويند، گفت: ما در رسيدن به حق مان مصمم هستيم.

سخنگوي دولت اعلام كرد:
دولت رمضان زاده را ازشركت در جلسات سياسي منع كرد
گروه سياسي: عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت روز گذشته نگراني دولت را از تغييرات اعمال شده در لايحه بودجه سال ۸۴ كل كشور در مجلس اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما وي در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران يكي از مواد نگراني دولت را پيش بيني درآمدهاي غيرقابل تحقق در لايحه بودجه عنوان كرد و گفت: ازنظر دولت اضافه كردن مبالغي به درآمدهاي دولت بدون اينكه امكان تحقق كسب اين درآمدها وجود داشته باشد نقش تخريبي در تثبيت قيمت ها در سال آينده دارد و منجر به كسري شديد بودجه در سال آينده، افزايش نقدينگي و درنتيجه افزايش تورم خواهد شد.
سخنگوي دولت مهمترين عامل تورم در اقتصاد ايران را باتوجه به نظر كارشناسان اقتصادي حجم گسترده نقدينگي عنوان كرد و گفت: اتفاق ديگري كه در لايحه بودجه سال ۸۴ رخ داده، برداشت ۵۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي مربوط به بخش خصوصي براي انجام پروژه هاي عمراني است كه ازنظر دولت اين امر خلاف قانون برنامه چهارم و منجر به كاهش سهم بخش خصوصي و كاهش امكان ايجاد اشتغال در كشور مي شود.
رمضان زاده همچنين اختصاص بودجه و يا افزايش آن براي دستگاه ها و نهادهايي كه دولت درنظر نگرفته است يادآور شد و گفت: براي اولين بار است كه در نظام بودجه ريزي كشور دستگاه ها خودي و غيرخودي مي شوند.سخنگوي دولت با مقايسه بودجه شوراي نگهبان و وزارت كشور در امر انتخابات گفت: يك ريال به بيمه روستائيان اضافه نشده در حالي كه بيمه كسان ديگري افزايش يافته است.
از رمضان زاده درمورد اظهارات برخي اشخاص عليه وي به دليل طرح سخنان قوميت گرايانه و تحريك سهم خواهي اقوام و مخالفت آن با امنيت و منافع ملي سئوال شد كه وي پاسخ داد: درمورد شأن حقيقي خودم كه مي توانم فعاليت سياسي داشته باشم توضيحي نمي دهم، روز گذشته در جلسه دولت اين موضوع نيز مطرح شد و اعلام گرديد كه ازنظر دولت، كشور ايران متعلق به همه ايرانيان بوده و همه طبق قانون اساسي حق برابر شهروندي دارند،رمضان زاده تاكيد كرد كه دولت با تحريك مسائل قومي مخالف است و باتوجه به گزارشي كه ديروز در هيات وزيران ارايه شد مقرر گرديد كه نوار سخنراني آن جلسه در اختيار اعضاي دولت قرار گيرد تا مشخص شود جوسازي ها و خبرسازي هاي اخير تا چه حد درست بوده است.وي افزود: دولت همچنين به منظور جلوگيري از شائبه فعاليت سياسي اعضاي خود به نفع كانديداي خاص، علي رغم عدم منع قانوني، سخنگوي خود را موظف كرد از شركت در اين جلسات خودداري كند و من به عنوان كسي كه تصميمات جمعي دولت را به مصلحت كشور و مردم مي دانم به آن گردن مي گذارم و اين به معناي پذيرش امري است كه ازنظر قانوني منعي براي من ندارد، زيرا كساني نبايد در تبليغات به نفع كانديداهاي خاص شركت كنند كه وجهه دستگاه آنها فراجناحي است. لذا مثلا حضور نمايندگان مجلس در تبليغات انتخاباتي منعي ندارد ولي نظاميان نمي توانند به نفع كانديداهاي خاصي وارد شوند.
همه دستگاه هاي نظام در قبال پرونده هسته اي موضع واحد دارند
موضوع پرونده هسته اي ايران از ديگر سئوالات مطرح در جلسه ديروز سخنگوي دولت بود كه رمضان زاده با تكرار سخنان دبير شورايعالي امنيت ملي و ساير مسوولين نظام درمورد اين پرونده و موضع اروپا و آمريكا، پاسخ داد: دليلي منطقي براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل وجود ندارد ولي اگر هم اين پرونده ارجاع شد ازنظر ما به معناي قطع همكاري با اروپا و قطع اميد از آژانس است و مي تواند منجر به تصميم گيري مستقل ايران در اين رابطه شده و اين تصميم مي تواند كل منطقه را متاثر سازد.وي موضع همه دستگاه ها و مسوولين نظام ر ا در رابطه با پرونده هسته اي واحد و يكسان خواند و گفت: حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي قابل معامله نيست و اگر اختلاف نظرهايي در داخل وجود دارد درمورد شيوه هاي احقاق اين حق است.وي قطعنامه سازمان ملل درمورد ضرورت خلع سلاح حزب الله لبنان را مخالف منشور ملل متحد خواند و گفت: سازمان ملل حق دخالت در امور داخلي كشورها را ندارد و دولت، مجلس لبنان و مردم تعيين كننده هستند.
درمورد گزارش ايران به اجلاس جهاني زن
رمضان زاده درمورد اعتراض نمايندگان مجلس به گزارش مركز امور مشاركت زنان به اجلاس جهاني زن درمورد وضعيت زنان ايران و عدم دعوت از نمايندگان براي همراهي هيات ايراني گفت : متن گزارش اين مركز شامل مجموعه اقدامات دولت و جمهوري اسلامي درمورد زنان است و دولت هيچ وظيفه اي ندارد كه در سفرهاي اجرايي، نمايندگان مجلس را همراه خود ببرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |