چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۶ - Mar 9, 2005
برگزاري نخستين كنفرانس بين المللي مديريت اشتغال در كشور
نرخ رشد مهاجرت از رشد جمعيت كشور بالاتر رفته است
002160.jpg
گروه اجتماعي: ليلا خاكسار -شكاف توسعه ميان كشورهاي شمال و جنوب و يا به عبارتي كشورهاي توسعه يافته با كشورهاي در حال توسعه منجر به مهاجرت بخش عظيمي از سرمايه هاي متخصص و نيروي انساني تحصيل كرده از كشور ما به سمت قطبهاي اقتصادي جهان شده است.
مهندس خالقي وزير كار و امور اجتماعي، ضمن اعلام اين مطلب در نخستين كنفرانس بين المللي مديريت اشتغال در خارج از كشور و مهاجرت نيروي كار گفت: انحصار در حوزه فن آوري نوين در برخي كشورهاي صنعتي و جريان يك سويه اي كه برقرار شده منجر به خروج نيروهاي متخصص به سوي كشورهاي توسعه يافته گشته و كشورها به طور جدي بايد به دنبال نهادينه كردن مسائل به ويژه مسائل اقتصادي باشند؛ زيرا در صورت عدم تبيين استراتژي پاسخگو، شكاف عميقي ميان كشورهاي پيشرفته و كشورهاي در حال توسعه به وجود خواهد آمد، به خصوص با وضعيتي كه در حال حاضر به وجود آمده و مهاجرت به دنبال كار به سوي اين كشورها گسترش يافته است.
خالقي ضمن اشاره به اعزام هماهنگ و با برنامه نيروها به كشورهاي پيشرفته افزود: اگر چنانچه نيروها با هدف و برنامه به كشورهاي ديگر اعزام شوند، ضمن كسب ارزش افزوده و تقويت چرخه ملي و كاهش هزينه هاي منفي و غيرمنظم نيروي كار مي تواند در مورد توانمند سازي نيروها و بهره گيري از مهاجرت موقت نيروهاي كار در انتقال مهارت و فن آوري هاي شغلي مؤثر واقع شود.
محمد سلامتي معاون هماهنگي و امور بين الملل وزارت كار و امور اجتماعي نيز در اين كنفرانس اظهار داشت: با پشتكار وزارت امور خارجه و كار و امور اجتماعي تفاهم نامه هايي با كشورهاي استراليا، ايتاليا، آلمان و بلژيك به امضاء رسيده و اعزام نيرو به كويت، قطر، امارات و كشورهاي حوزه خليج فارس نيز كم و بيش صورت مي گيرد.
سلامتي همچنين افزود: در جهت بهبود كيفيت عملكرد نيروي كار، اقداماتي چون آموزش نيروي كار توسط سازمان آموزش فني و حرفه اي و براساس درخواست كشورهاي پذيرنده انجام شده است و كشورهايي چون كره جنوبي و ژاپن بر بهبود كيفيت عملكرد نيروي كار كشورمان اذعان دارند.
معاون وزير كار و امور اجتماعي همچنين گفت: كاريابي بايد خود را به مرحله اي از اعزام نيرو برساند. در اين راستا، كمكهاي مالي به كاريابي ها شده و ارتباط آنها را با خارج از كشور برقرار كرده ايم و در چند ماه اخير توانسته ايم اعزام نيرو را در اختيار آن قرار دهيم. ضمن اين كه حضور نيروي كار افغاني و عراقي موجب اشغال بخشي از ظرفيتهاي شغلي كشور شده است كه با توجه به تلاش دولت افغانستان در فراهم كردن مقدمات بازگرداندن افغاني هاي ساكن در كشورمان، سازمان بين المللي مهاجرت (IOM) نيز به بازگرداندن مهاجران كمك مي كند.
«مهاجر» مدير كل كنسولي وزارت خارجه نيز ضمن اشاره به بالا رفتن آمار مهاجرت ايراني ها به سمت كشورهاي خارجي گفت: اين آمار هر ساله رشد فزاينده تري دارد و براساس اطلاعات موجود در سال ۱۳۸۱ تعداد ۵۲۰ هزار گذرنامه صادر شده و در سال ۱۳۸۲ اين تعداد به يك ميليون و۲۰۰ هزار رسيده كه اين آهنگ رشد متأسفانه بيش از رشد جمعيت است و بسيار نگران كننده، به ويژه اين كه اكثر نيروهايي كه به كشورهاي خارجي مي روند، افراد تحصيل كرده، جوانان و با درصد هوشي بالا با فرهنگ و وابسته به سلول خانواده هستند كه در كشورهاي توسعه يافته از اين نيروها به خوبي استقبال مي شود.
وي افزود: متأسفانه آمار مهاجرت به كشورهايي كه حتي سطح علمي و فرهنگي شان از كشور ما بسيار پايين تر است، زياد است و اين به دليل بالا بودن جمعيت جواني است كه دولت با آن مواجه است و نيازهاي شغلي و تحصيلي آنها در كشور برآورده نمي شود، همچنين صندلي هاي دانشگاهها تكافوي گنجايش آنها را ندارد و ذكر جزيياتي كه اتفاق مي افتد، كار بسيار سختي است.
مهاجرت همچنين افزود: در برنامه توسعه چهارم سياست كشور بر اين است كه معضل نظام وظيفه را كه معضل بزرگي در پديده مهاجرت است، حل كند و به سربازان فراري دوران جنگ نيز اجازه داده شده تا سالي يك بار به ايران آمده و با خانواده هاي خود ديدار كنند. همچنين اخيراً، حتي به منافقين كه در عراق بودند اجازه بازگشت به كشور داده شده است و كليه سياستها به سمت بازگرداندن ايراني ها و حفظ نيروهاي جوان پيش مي رود.
وي افزود: آمارهايي كه از ايرانيان در كشورهاي خارجي وجود دارد آمار قابل توجهي است. در آمريكا يك ميليون ايراني زندگي مي كنند كه ۶۳ درصد آنها مرد و داراي تحصيلات عاليه هستند، تقريباً يك درصد جمعيت سوئد را ايراني ها تشكيل مي دهند كه در۳۰ سال گذشته در اين كشور جامعه ايراني بدان شكل وجود نداشت اما حالا به اين حد رسيده. تا سال ،۱۹۶۶ ۳۶ درصد مهاجران به سمت كشور كانادا رفته اند.
وي همچنين افزود: با همكاري وزارت كار، طي سالهاي اخير تلاش شده با كشورهايي قراردادهاي كاري براي مازاد نيروهاي كار در ايران بسته شود؛  همچنين وزارت خارجه تلاش مي كند با حفظ كرامت ايرانيان در خارج از كشور، اين مشكل و صدماتي كه به لحاظ فرهنگي و اقتصادي به كشور وارد مي شود را حل كند.

كشف ۲۶ ميليون عدد مواد محترقه
002163.jpg
گروه اجتماعي: توزيع مواد محترقه مجاز به سازمان آتش نشاني واگذار شده است.
مدير كل نظارت براماكن عمومي ناجا با اعلام اين خبر گفت: اماكن عمومي ناجا در خصوص توزيع و فروش مواد محترقه مجاز هيچ گونه وظيفه اي ندارد.
سردار نجفي در ادامه گفت: طي ۴۵ روز گذشته ۲۶ ميليون عدد مواد محترقه غيرمجاز كشف شده است. طي ماه هاي پيش اداره اماكن عمومي نيروي انتظامي با برقراري جلساتي با هيأت رئيسه اتحاديه و اعضاي صنف رنگ فروشي ها و با برقراري همكاري و تعامل مناسب شرايطي را فراهم كند كه مواد محترقه از دسترس نوجوانان و جوانان دور باشد.
وي در ادامه در مورد تعداد سفرهاي نوروزي گفت: سال گذشته تعداد سفرهاي نوروزي ۱۸ تا ۲۰ ميليون بود كه پيش بيني مي شود اين تعداد به ۲۳ تا ۲۵ ميليون نفر افزايش پيدا كند به طوري كه برخي شهرها مانند بندر گناوه و بوشهر با ۵ برابر جمعيت در ايام نوروز مواجه شوند.
سردار محمد نجفي در ادامه گفت: از آنجا كه ۵۰ درصد از مسافران نوروزي براي حمل و نقل از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند. راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي كل تدابيري را براي آنها در نظر گرفته است. تعداد ۱۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه ميني بوس در اختيار پايانه ها قرار گرفته است تا مردم با مشكل كمبود وسايل نقليه مواجه نشوند. وي به مسافران بين شهري توصيه كرد در صورتي كه در طول راه با مورد خاصي برخورد كردند از طريق پليس راه، شكايت خود را اعلام كنند تا به شكايت آنها هرچه سريع تر رسيدگي شود.

در پي پذيرش دانشجوي پولي در اصفهان
وزير علوم: پذيرش دانشجويان آزاد
لطمه اي به كيفيت دانشگاهها نمي زند
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد كيفيت و اعتبار دانشگاه ها را ضمن پذيرش دانشجوي آزاد تضمين مي كنم.
دكتر توفيقي با حمايت از پذيرش دانشجوي آزاد در دانشگاه ها، تصريح كرد: به عنوان وزير علوم حفظ كيفيت و اعتبار دانشگاه ها، ضمن پذيرش دانشجوي آزاد را تضمين مي كنم، زيرا نهايت دقت در پذيرش اين دانشجويان لحاظ مي شود.
وي درباره پذيرش دانشجوي پولي در دانشگاه صنعتي اصفهان، گفت:  دانشگاه صنعتي اصفهان و دانشگاه طرف قرارداد آن (ووپرتال آلمان)، از دانشگاه هاي قوي و معتبر هستند و نبايد درباره كيفيت دوره ها و دانشجويان ترديد كرد و به عبارت ديگر در اين باره نه تنها بحث نگراني كيفيت وجود ندارد، بلكه برعكس همكاريهاي بين المللي و ورود به فضاي استانداردهاي علمي بين المللي باعث ارتقاي كيفيت نيز مي شود.
وزير علوم با اشاره به سياست وزارت علوم در جهت پذيرش دانشجوي خارجي در دانشگاه هاي كشور، خاطرنشان كرد:  پذيرش دانشجوي آزاد خارجي جزو قوانين كشور است و در قانون برنامه چهارم توسعه مصوب شده است و جزو سياستهاي مصوب نظام كشور است.
دكتر توفيقي با اشاره به شرايط پذيرش اين دانشجويان، افزود: در بين كساني كه مجاز به انتخاب رشته هستند ولي در كنكور پذيرفته نمي شوند معدلهاي ۱۹ و ۲۰ و داوطلبان با استعداد فراواني وجود دارد،  به عبارت ديگر بسياري از استعدادهاي درخشان و ظرفيتهاي علمي، جزو كساني هستند كه به دليل محدوديت ظرفيت دانشگاه ها در كنكور پذيرفته نمي شوند.
به گفته وي، از يك طرف به كنكور انتقاد مي شود كه استعدادها را پذيرش نمي كند و استعدادها در بيرون دربهاي دانشگاه باقي مي مانند و از طرف ديگر وقتي سيستم هاي مختلف با ارايه راهكارهاي گوناگون در جهت جذب اين استعدادها اقدام مي كنند، ايراد گرفته مي شود كه چرا اين افراد از طريق كنكور پذيرفته نشده اند ،بنابراين، اين مساله نيز تناقضي است كه بايد حل شود. به تعبير ما عدم قبولي در كنكور، دليل بر ضعف علمي داوطلبان نيست زيرا در بين اين افراد رتبه هاي علمي بسيار بالا و معدلهاي بسيار خوب و نخبه وجود دارد كه به دليل ظرفيت محدود دانشگاه ها در كنكور پذيرفته نشده اند.
وي در ادامه با بيان اينكه سختگيري و شرايط و ضوابط كاملا در مراحل ورود، دوران تحصيل و فارغ التحصيلي اين دسته از دانشجويان رعايت خواهد شد، گفت: دانشجويان متحصن و معترض دانشگاه صنعتي اصفهان نيز طبيعتا سوالاتي در اين خصوص خواهند داشت كه سيستم وزارت علوم و دانشگاه هر دو براي پاسخگويي به دانشجويان و افكار عمومي آمادگي كامل دارد.
دكتر توفيقي در خاتمه خاطر نشان كرد:  اطمينان دارم اگر اطلاعات به اندازه كافي در اختيار افكار عمومي و دانشجويان قرار بگيرد، نه تنها مخالفت نخواهند كرد بلكه از حاميان پر و پا قرص اين طرح خواهند بود.
دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان براي چندمين بار به طرح پذيرش دانشجو با دريافت شهريه اعتراض كردند. دانشجويان نسبت به ثبت نام ۴۰ داوطلب كنكور سراسري كه تنها مجاز به انتخاب رشته شده و نتوانسته بودند در دانشگاه صنعتي پذيرفته شوند، اعتراض دارند.

پژوهشگران  برتر سال  ۸۳ آموزش  و پرورش
استان  تهران  معرفي  شدند
واحد مركزي خبر: سازمان  آموزش  و پرورش  شهرستانهاي  استان  تهران  ۷ پژوهشگر برتر سال  ۸۳ را معرفي  كرد.
دكتر سيد احمد رضا يگاني  فر از منطقه  پيشوا، دكتر حسين  يزدي  از سازمان  آموزش  و پرورش  شهرستانهاي  استان  تهران ، پرويز محمد صلاحي  اعظمي  از مركز تربيت  معلم  شهيد مفتح  شهرري ، مهندس  صياد نصيري  از منطقه  دماوند، سيروس  برنا از منطقه  كهريزك ، صادق  علاماتي  از مركز تربيت  معلم  شهيد مفتح  شهرري  و سكينه  عليزاده  از منطقه  رباط  كريم  به  عنوان  ۷ پژوهشگر امسال  شناخته  شدند.

كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري
دست خالي از لندن بازگشته اند
ايسنا: «كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه براي بازگرداندن سه محموله از اشياي تاريخي جيرفت به لندن سفر كرده بودند، دست خالي به كشور بازگشتند» .
مسئولان مربوط در اين سازمان، پس از انتشار گزارش ايسنا مبني بر مبهم بودن بازگشت وضعيت ۱۱۸ شيء تاريخي جيرفت، مدعي شدند كه كارشناسان اين سازمان صبح امروز به تهران وارد شده اند؛ ولي سه محموله اي كه قرار بود همراه آنان از لندن به كشور منتقل شود، هنوز در لندن است و اين انتقال احتمالا بامداد فردا انجام خواهد شد. گفته هاي مختلفي كه ازسوي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام مي شود، بيانگر اين نكته است كه گويا پيش از اين نيز مشخص شده بود محموله ها امروز به تهران نمي رسد، ولي به دلايلي از اعلام آن  صرف نظر شد. از سوي ديگر، هنوز مشخص نيست كدام يك از مسئولان سازمان، اين اشيا را در لندن در اختيار دارد و مسئوليت انتقال آن ها به ايران را برعهده گرفته است.

متوسط دريافتي بازنشستگان و مستمري بگيران
۱۸۰ هزار تومان مي شود
گروه اجتماعي: متوسط دريافتي بازنشستگان و مستمري بگيران در سال آينده ۱۸۰ هزار تومان مي شود.
محمدشريف زادگان وزير رفاه افزود: بدين ترتيب هزينه هاي هر بازنشسته و مستمري بگير با اضافه كردن ۱۰۰ هزار تومان خدمات درماني جمعا بالغ بر ۲۸۰ هزار تومان خواهد شد.
وي در عين حال ميزان افزايش حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران در سال ۸۴ را منوط به تعيين حداقل دستمزد توسط شوراي عالي كار دانست.
وزير رفاه در خصوص بودجه مصوب ۸۴ سازمان تأمين اجتماعي در شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي گفت: بودجه اين سازمان ۴۳ هزار و ۹۲۷ ميليارد ريال است كه اين رقم ۹ درصد بودجه عمومي كشور و ۴ درصد بودجه كل كشور را تشكيل مي دهد.
وي با ذكر اين نكته كه بودجه سال ۸۴ سازمان تأمين اجتماعي نسبت به سال جاري ۹/۲۱ درصد افزايش يافته است، افزود: در اين بودجه ۲۳ هزار و ۳۱۵ ميليارد ريال بابت پرداخت به مستمري بگيران و بازنشستگان و ۱۲ هزار ميليارد ريال نيز به بخش درمان بيمه شدگان اختصاص يافته است.
شريف زادگان با اشاره به ارائه ۱۹ نوع خدمت به ۲۸ميليون بيمه شده تحت پوشش، اظهار داشت: ارائه خدمات درماني بازنشستگان و از كارافتادگي به اين تعداد بيمه شده اثرات مهمي در پايداري اشتغال، عدالت اجتماعي، توليد و تكاثر سرمايه و نهايتا رشد اقتصادي در جامعه دارد. وزير رفاه در خصوص ميزان درآمدهاي سازمان تأمين اجتماعي گفت: درآمدهاي سازمان از محل ۳۶ هزار ميليارد ريال دريافت حق بيمه، ۵ هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال سود سرمايه گذاري ها و مابقي از ساير درآمدهاست.
وي با بيان اين كه تعداد افراد تحت پوشش بيمه هاي اجتماعي در سال آينده افزايش مي يابد، اظهار داشت: ماخذ كسر حق بيمه در سال آينده بطور متوسط از دستمزد ۱۶۰ هزار تومان خواهد بود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |