چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۶ - Mar 9, 2005
در ادامه بررسي لايحه بودجه ۸۳ تصويب شد
پرداخت بدهي ۹۳۵۰ ميليارد ريالي
دولت به سازمان بازنشستگي
گروه سياسي - زهرا محمدزاده: بررسي بخش هاي هزينه اي بودجه ۸۴ روز گذشته نيز در صحن علني مجلس پيگيري شد.
تعامل فعال با اقتصاد جهاني موضوع بند الف تبصره ۷ ازجمله موضوعات مورد بررسي بود. براساس اين بند معادل وجوه واريزي كه استانداري ها به ازاي خدمات و اجازه استفاده از امكانات بازارچه هاي مشترك مرزي دريافت مي كنند تا مبلغ ۸۱ ميليارد و ۹۰۸ ميليون ريال از محل اعتبار مندرج در اعتبارات استاني براي امور تملك دارايي هاي سرمايه اي رفاهي و هزينه اي بازارچه هاي مذكور در اختيار استان مربوط قرار مي گيرد تا براي وصولي هاي هر استان و براساس موافقتنامه  هاي مبادله شده با سازمان مديريت و برنامه ريزي استان هزينه گردد.
در بند ب الحاقي به اين ماده مقرر شد براي حل مشكل چايكاران دولت برگ سبز چاي و چاي خشك را به نرخ تضميني كه از طرف شوراي اقتصاد تعيين مي گردد خريداري نمايد.
در جزء ۵ بند پ مقرر شد مبلغ ۸۵ ميليارد ريال دراختيار ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز قرار گيرد تا هشتاد درصد آنرا براي خريد تجهيزات و تهيه امكانات سرمايه اي لازم در امر مبارزه با قاچاق كالا، ارز و ۲۰ درصد براي فعاليت هاي تبليغي، ترويجي آموزشي و تحقيقاتي به مصرف برسد.
در بند چ تبصره ۷ نيز وزارت امورخارجه مجاز شد به منظور حضور موثرتر عرصه گسترش بازار صادراتي و افزايش سهم ايران از تجارت جهاني براساس آيين نامه اي كه به تصويب هيات وزيران مي رسد، معادل ده ميليارد ريال از اعتبار هزينه اي سال ۸۴ را صرف امور مطالعاتي و افزايش بهره وري براي تعامل فعال با اقتصاد جهاني نمايد.
هم چنين در بررسي تبصره بند چ تبصره ۸ درمورد خصوصي سازي و رقابت پذيري اقتصادي دولت مكلف شد به منظور پرداخت بدهي هاي خود به سازمان بازنشستگي كشوري مبلغ نه هزار و سيصد و پنجاه ميليارد ريال، سازمان تامين اجتماعي و ازجمله ديون مربوط به تغيير صندوق بازنشستگي كاركنان انتقالي از وزارت جهاد كشاورزي به وزارتخانه هاي نيرو و راه و ترابري مبلغ نه هزار و سيصد و پنجاه ميليارد ريال، صندوق ذخيره فرهنگيان مبلغ سيصد و پنجاه ميليارد ريال، آستان قدس رضوي مبلغ يكهزار و يكصد و پنجاه ميليارد ريال، شهرداري ها (بدهي ها تا پايان سال ۱۳۷۷ و شركت هاي اتوبوسراني شهري وابسته به شهرداري ها بابت بدهي آنها به سازمان تامين اجتماعي) مبلغ پانصد ميليارد ريال، سازمان بيمه خدمات درماني مبلغ دو هزار ميليارد ريال، صندوق ذخيره بسيجيان مبلغ سيصد ميليارد ريال و صندوق تامين اجتماعي نيروهاي مسلح مبلغ دو هزار ميليارد ريال براساس ارقام ثبت شده در دفاتر و صورت هاي مالي آنان كه مورد تاييد سازمان حسابرسي و مورد موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور قرار گيرد اقدام كند.
در بررسي بند ث تبصره ۹ درخصوص توسعه مبني بر دانايي مقرر شد در سال ۸۴ ساختمان ها و املاك متعلق به دستگاه هاي اجرايي دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي كه در سال تحصيلي ۸۳-۸۲ به صورت مدرسه دراختيار آموزش و پرورش بوده تا زمان اعلام عدم نياز به آنها از سوي وزارت آموزش و پرورش همچنان دراختيار باقي بماند و تخليه آن ممنوع شود.
عصر ديروز در ادامه بررسي تبصره ۹ لايحه بودجه سال ۸۴ با موافقت نمايندگان مجلس، سازمان بسيج سازندگي نيروي مقاومت بسيج و رده هاي تابعه به عنوان مجري طرح هاي عمومي و دولتي محسوب مي شود.
براساس جزء الحاقي ۲ بند الف تبصره ۱۰ لايحه بودجه سال ،۸۴ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مكلف است مبلغ بيست ميليارد ريال از محل اعتبارات موزه هاي اين سازمان جهت كمك و احداث موزه بزرگ دفاع مقدس در تهران هزينه نمايد.
همچنين براساس جزء الحاقي ۳ بند الف اين تبصره سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مكلف است مبلغ ده ميليارد ريال به منظور حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس در استان ها با هماهنگي بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس هزينه نمايد.
مجلس، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را مكلف كرد از اعتبارات برنامه گردشگري خود مبلغ پانزده ميليارد ريال براي احداث اردوگاه هاي اقامتي در مناطق عملياتي جنوب و غرب كشور و همچنين مبلغ پنج ميليارد ريال براي پشتيباني اردوهاي راهيان نور جهت بازديد از مناطق عملياتي جنوب و غرب با هماهنگي نيروي مقاومت بسيج هزينه نمايد.
سازمان ميراث فرهنگي همچنين اجازه يافت چهار ميليارد ريال درجهت مرمت و احياي بناهاي تاريخي هزينه نمايد.
به موجب بلند الحاقي ۴ تبصره ۱۰ لايحه بودجه سال ۸۴ ، ۱۰ درصد از اعتبارات حمايتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمينه هاي تاليف، انتشار، تبليغ، ادبيات و هنر به امور فرهنگي هنري و دفاع مقدس براي حمايت از محققين، نويسندگان، ادبا، شعرا، هنرمندان، تشكل ها و موسسات فرهنگي به منظور نشر ارزش هاي دفاع مقدس و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت هزينه شود.
حاشيه
*غلامعلي حداد عادل نامه آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان را در خصوص اظهاراتش در خطبه هاي نماز جمعه قرائت كرد . در بخشي از اين نامه آمده است:
اولاً همه مي دانند من براي اين مجلس احترام بيشتري قائلم ثانياً عملكرد مجلس را تاكنون مثبت و قابل تاييد مي دانم ثالثاً معتقدم روابط دوستانه بين مجلس و شوراي نگهبان بايد پيوسته برقرار باشد.با اين اقدامات آيا ممكن است من نظري غير از خيرخواهي نسبت به اين مجلس داشته باشم؟ آنچه موجب شد من آن خطاب را در خطبه مطرح كنم اين بود كه جرقه هايي از طمع دوختن برخي شخصيت هاي حقيقي و حقوقي كه مجلس جهت تامين مقاصد خود به چشم خورد كه اگر اين وضعيت ادامه يابد موجب نارضايتي مردم و يأس نيروهاي انقلاب و دگرگوني چهره انديشي مجلس مي شد و از همه بالاتر نارضايتي خداوند را به دنبال خواهد داشت.لذا به حكم «سرچشمه شايد گرفتن به بيل» لازم دانسته هشداري ناصحانه بدهم و مقصودم اين بود كه حيثيت  مجلس تا پايان دوره محفوظ بماند و اميدوارم با اين توضيحات رفع سوءتفاهم شده باشد.
* نيره اخوان، غلامرضا مصباحي مقدم، ايرج نديمي، سيدجلال حسيني، علِي اكبر ناصري و مرتضي موسوي با قيد قرعه به عنوان اعضاي هيأت ايراني براي شركت در يكصد و دوازدهمين اجلاس اتحاديه بين المجالس در فيليپين تعيين شدند . سرپرستي اين هيات را محسن يحيوي بر عهده دارد.
* عضو كميسيون اقتصادي مجلس طي اخطار قانون اساسي گفت: با عدم تصويب پيشنهاد مربوط به تعيين نرخ ارز اين بودجه نسبت به سال گذشته تورم زاتر خواهد بود. رقم اين بودجه نسبت به بودجه سال ۸۳ ، ۵۱/۱۳۴ درصد افزايش يافته و اين در حالي است كه بودجه سال ،۸۳ عمدتا محقق نيافته است.
حداد عادل تذكر را وارد ندانست و ميكروفون وي را قطع كرد و افزود: شما ديدگاه هاي اقتصادي خود را بيان مي كنيد ممكن است مخالفان شما هم بخواهند از همين حق استفاده كنند و پاسخ دهند كه اين كار درست نيست.
* حسن صيدآبادي نماينده سبزه وار و عضو فراكسيون اكثريت نسبت به اظهارات اسماعيل گرامي مقدم عضو فراكسيون اقليت مجلس مبني بر اينكه مجلس هفتم بايد از مجلس ششم عذرخواهي كند تذكر داد. حداد عادل از وي خواست به اين مباحث نپردازد و تذكر ندهد.
* تذكر ولي ملكي نسبت به بي توجهي به قانون تثبيت قيمت ها و گراني اخير به وزير بازرگاني توسط رئيس مجلس قرائت شد.
* در چند روز گذشته توزيع فيش پاداش نمايندگان توسط يكي از خبرنگاران پارلما ني مصاحبه ها و تذكرات نمايندگان را به خود اختصاص داد. يكي از نمايندگان كه خواست نامش فاش نشود اعلام كرد دولت در شهريورماه مبلغ ۱۰ ميليون تومان و در بهمن ماه ۱۱ ميليون تومان را به عنوان پاداش به اعضاي هيات دولت تصويب كرده است اما اين موضوع مطبوعاتي نشد ولي پاداش نمايندگان را كه يك سوم پاداش اعضاي هيأت دولت است را بزرگ نمايي كرده و درصدد تخريب مجلس هفتم مي باشند.

رئيس جمهوري ديشب به سارايوو رفت
ايسنا: سيدمحمد خاتمي كه به كرواسي سفر كرده بود، عصر ديروز با بدرقه رسمي رئيس جمهور اين كشور، به سفر دو روزه خود خاتمه داد و زاگرب را به قصد سارايوو ترك كرد.
رئيس جمهور كشورمان كه در فرودگاه مورد بدرقه رسمي رئيس جمهور كرواسي قرار گرفت جهت ديدار با مقامات عالي رتبه بوسني و هرزگوين، انجام مذاكرات خصوصي و رسمي، امضاي اسناد و يادداشتهاي تفاهم به اين كشور سفر كرده است.
اما ديروز در كرواسي اعضاي گروه دوستي پارلماني اين كشور با حضور در محل اقامت رئيس جمهور كشورمان با خاتمي ديدار كردند.
رئيس جمهوري طي سخناني با ابراز خشنودي از ديدار با نمايندگان عضو پارلمان اين كشور، مجلس را مظهر مردم سالاري و دموكراسي دانست و اظهار داشت: اگر مبنا و محور دموكراسي، حاكميت بر سرنوشت خويش است، نهاد مجلس اين نقش را ايفا مي كند.
در اين ديدار كه جمعي از اعضاي گروه دوستي پارلمان كرواسي حضور داشتند، شمسو نانكوويچ رئيس اين گروه در سخناني با ابراز خرسندي از سفر خاتمي به كرواسي، از مواضع رئيس جمهور كشورمان، مبني بر حفظ استقلال در عين پيشرفت و توسعه استقبال كرد.همچنين خاتمي، پيش از اتمام سفر خود، ظهر ديروز با ايرانيان مقيم اين كشور ديدار كرد.
سيدمحمد خاتمي، در سخنان كوتاهي با تصريح بر اين كه مطلوب اين است كه جهان، وطن همه باشد، اظهار داشت: مطلوب بود كه انسان مرزهايي كه سبب جنگ ها، خونريزي ها و درگيري ها شده است از بين مي برد و به يك احساس مشترك مي رسيد.
رئيس جمهور با ابراز خوشحالي از ديدار با ايرانيان مقيم كرواسي افزود: وطن جزئي از وجود ماست، جان ماست، وطن احساس مشترك ماست.
گفتني است، پيش از سخنان رئيس جمهور، شمسيان، سفير جمهوري اسلامي ايران در زاگرب طي سخناني به فعاليت هاي سفارت ايران در كرواسي اشاره كرد و گفت: در اين راستا كه فعاليت هاي سفارت ايران مورد توجه محافل سياسي كرواسي قرار گرفته، اخيرا نيز نمايشگاه ۷ هزار سال تاريخ و تمدن ايران در زاگرب برگزار شد كه ۷۰ هزار نفر از آن بازديد كردند.
در سفر دو روزه خاتمي به كرواسي، ضمن انجام ديدارها و مذاكرات با مقامات اين كشور، سه سند همكاري به امضاي دو كشور رسيد.
دوشنبه شب نيز رئيس جمهوري طي سخناني در ضيافت شامي كه از سوي استپان مسيچ رئيس جمهور كرواسي برگزار شد، خاطرنشان كرد: به خوبي مي توان دريافت كه كشور كرواسي يكي از مناسب ترين سرزمين هايي است كه در قلب اروپاي مركزي مي تواند پذيراي شايسته اي براي پيام گفتگوي تمدن ها و فرهنگ ها باشد.همچنين رئيس جمهور كرواسي در اين ضيافت شام طي سخناني تاكيد كرد: من همواره گفته  و تكرار مي كنم و امروز نيز بر اين باورم كه هيچ مساله اي غيرقابل حل نمي باشد. هر مشكلي را ميِ توان با مذاكره و گفتگو و بدون توجه به پيچيدگي و مدت زمان آن حل نمود زيرا هميشه مذاكره بهتر از جنگ است.
همچنين نخست وزير كرواسي دوشنبه شب با حضور در محل اقامت حجت الاسلام سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهوري كشورمان با وي ديدار و گفتگو كرد.خاتمي در اين ديدار همكاريهاي ايران و كرواسي را روابط دو كشور مهم در دو نقطه مهم جهان برشمرد و گفت: افزايش سطح همكاري هاي بخش خصوصي ايران و كرواسي و حضور متقابل و فعال در نمايشگاه هاي تجاري زمينه ساز آشنايي دو ملت با توانمندي هاي فني و اقتصادي يكديگر و تحكيم روابط دوجانبه در ساير زمينه هاست.
در اين ديدار نخست وزير كرواسي نيز با ابراز خشنودي از سفر رئيس جمهور اسلامي ايران به زاگرب علاقمندي براي گسترش همكاريهاي دوجانبه را خاطرنشان كرد.نخست وزير كرواسي همچنين از گسترش همكاريهاي بخش خصوصي دو كشور در زمينه هاي فني و اقتصادي استقبال كرد.

اخبار كوتاه
اطلاعيه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي به مناسبت
دهمين سالگرد ارتحال مرحوم حاج سيد احمد خميني يادگار امام راحل
مهر: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي به مناسبت سالگرد ارتحال جانسوز يادگار گرامي حضرت امام (ره) با صدور اطلاعيه اي ضمن بزرگداشت ياد و خاطره اين فرزند برومند باوفاي امام، از عموم مردم قدرشناس براي شركت در مراسم گراميداشت اين مجاهد نستوه دعوت به عمل آورد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: مرحوم حاج سيد احمد خميني يار صديق و فرزند امين امام راحل، ياور دلسوز مقام معظم رهبري و مجاهدي بزرگ در راه تحقق آرمانهاي والاي انقلاب اسلامي بود كه داغ فقدانش، هنوز بر دل هاي شيفتگان خميني كبير(ره) سنگيني مي كند. شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در پايان اطلاعيه خود با تسليت دهمين سالگرد ارتحال مرحوم حاج سيد احمد خميني به محضر حضرت ولي عصر(عج)، مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) و بيت مكرم و شريف امام راحل(ره) از اقشار مختلف مردم شريف و قدرشناس دعوت كرد به منظور تجليل و تكريم اين مجاهد في سبيل الله و يار ديرين و باوفاي امام راحل(ره) در مراسم بزرگداشتي كه روز پنجشنبه بيستم اسفند از ساعت ۳۰/۱۵ تا ۳۰/۱۷ در محل مرقد مطهر حضرت امام خميني (رض) برگزار مي شود، شركت فرمايند.
ونزوئلا ائتلاف با ايران عليه آمريكا را رد كرد
ايرنا: اندريس يسار وزير اطلاع رساني ونزوئلا امكان هرگونه ائتلاف با ايران عليه آمريكا را رد كرد. وي با حضور در شبكه تلويزيوني الجزيره قطر در گفت و گويي با اين شبكه خبري در ارتباط با سفر سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ايران به ونزوئلا گفت: اين كشور سعي مي كند با ايران و برخي كشورهاي جهان ارتباط نزديك داشته باشد.
وي گفت: اكنون ايران نيروگاهي تاسيس كرده كه فرآورده هاي كشاورزي را توليد مي كند و ما با اين كشور در طرحهاي اقتصادي و اجتماعي به پيشرفتهايي رسيده ايم.
وزير اطلاع رساني ونزوئلا گفت: اين اقدامات در جهت اهداف سياستهاي خارجي ونزوئلا براي توسعه روابط با برخي از كشورها از جمله هند، چين و روسيه مي باشد. وي در مورد زمان ديدار خاتمي از ونزوئلا از ديد آمريكا به خصوص با وجود اختلاف در مسئله پرونده هسته اي ايران، گفت: برنامه اين ديدار از ماهها پيش تنظيم شده بود و ديدار خاتمي از ونزوئلا تنها دو روز خواهد بود و اين اولين سفر خاتمي نيست، بلكه وي قبلا نيز به اين كشور سفر كرده بود.
ايسار گفت: ايران داراي روابط محكمي با ونزوئلا است و ما برنامه هاي كاملي براي سفر خاتمي داريم و در اين سفر تنها به مسايل سياسي نمي پردازيم، بلكه مسايل اقتصادي و اجتماعي نيز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
الجزيره درباره اظهارات چاوز مبني بر تشكيل ائتلاف براي مقابله با تهديدهاي آمريكا كه اين كشور را كشوري دشمن و تروريست ناميده و اينكه ديدار خاتمي از ونزوئلا در اين چارچوب خواهد بود، گفت: كاراكاس قصد هيچ گونه ائتلافي را عليه آمريكا ندارد، بلكه ما سعي مي كنيم كه با همه كشورها روابط مناسب داشته باشد.
سفير جديد روسيه در تهران معرفي خواهد شد
مهر: ماكسيم باراتوف مسئول ميز ايران در وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد: بزودي مارياسوف سفير فعلي روسيه در تهران به مسكو باز خواهد گشت و به جاي وي سادو بنيكوف معاون دپارتمان پرسنلي وزارت امور خارجه روسيه به عنوان سفير جديد معرفي خواهد شد. سادو بنيكوف سفير آينده روسيه در تهران، سالها در افغانستان خدمت كرده و به زبان فارسي آشنايي دارد. وي همچنين يك دوره به عنوان رايزن در سفارت روسيه در تهران مشغول به فعاليت بوده است.
در قبال همكاري صيادان عراقي با اشغالگران
نيروهاي انگليسي اجازه قاچاق اسلحه به ايران مي دهند
نيروهاي اشغالگر انگليسي اخيراً اقدام به نام نويسي از صيادان و قاچاقچيان عراقي براي همكاري با خود نموده و در قبال اين همكاري ها به آنها اجازه مي دهند تا اسلحه و ديگر اقلام غيرمجاز را به داخل خاك ايران وارد كنند.
انگليسي ها در روزهاي اخير اقدام به تقويت نيروهاي خود در مناطق جنوبي عراق بويژه شهر العماره كرده اند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |