چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۶ - Mar 9, 2005
متهم به قتل در دادگاه:
درگيري به خاطر مدل ريش بود
002166.jpg
002178.jpg
مقتول
گروه حوادث: پسري كه متهم است در يك درگيري باعث مرگ جواني شده، صبح ديروز در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان منكر هرگونه جنايتي شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين جلسه محاكمه كه ساعت۱۰ صبح به رياست قاضي عزيز محمدي و چهار مستشارش برگزار شد، در ابتدا رضوان فر- نماينده دادستان- به قرائت كيفرخواست پرداخت و گفت: در تاريخ اول ارديبهشت ماه سال ۸۲ ساعت ۸ شب زماني كه سعيد به همراه برادرش درحال عبور از سه راه رباط كريم بود ناگهان متوجه شد جواني در حال مسخره كردن مدل ريش اوست. به طوري كه چند تن از رهگذران متوجه اين اتفاق شدند. سعيد كه از اين حركت به شدت عصباني شده بود، با او درگير شد و همزمان دو جوان به  نام هاي حامد و ابراهيم كه از باشگاه بيليارد بيرون آمدند، متوجه شدند يكي از طرف هاي دعوا دوست آنها است. بنابراين وارد درگيري شده در يك لحظه حامد با چاقويي كه در اختيار داشته، يك ضربه به سينه سعيد وارد كرد.
نماينده دادستان در ادامه گفت: متهم پرونده پس از وقوع جنايت از محل متواري شده و مصدوم به بيمارستان انتقال يافت. اما تلاش پزشكان براي نجات وي بي نتيجه ماند. ازطرفي حامد (عامل جنايت) به خانه عمه اش رفت و در آن جا مخفي شد. پس از اينكه جريان را براي پدر بزرگش تعريف كرد او چاقو را به داخل رودخانه اي در كرج انداخت اما بعد از گذشت دو روز از وقوع جنايت متهم به خاطر عذاب وجدان خود را به مأموران معرفي كرد.
هم اكنون با توجه به درخواست اولياي دم و اعتراف صريح متهم تقاضاي صدور حكم قانوني را دارم.
در ادامه جلسه محاكمه اولياي دم نيز از دادگاه تقاضاي قصاص نفس (اعدام) براي متهم كردند. سپس حامد در جايگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهام قتل عمدي گفت: من قصد كشتن وي را نداشتم. زماني كه از باشگاه بيرون آمدم ديدم، يكي از دوستانم به نام امير با دو نفر درگير شده است براي جدا كردن آنها جلو رفتم كه سعيد با مشت چند ضربه به صورتم وارد كرد و مرا به زمين انداخت.
در حالي كه به زمين افتاده بودم قصد خارج كردن چاقويي را كه در قلاف بود داشتم كه ناگهان فردي كه او را نمي شناسم سعيد را به طرفم هول داد و چاقو به قفسه سينه اش وارد شد. در آن لحظه من كه بسيار وحشتزده شده بودم از محل متواري شدم. بعداز دستگيري متوجه شدم درگيري به خاطر مسخره كردن مدل ريش سعيد بود.
قاضي خطاب به متهم گفت:  شاهدان حادثه همگي گواهي دادند كه در زمان درگيري شما يك ضربه به گردن سعيد وارد كرده اي، زماني كه وي بي حال شده يك ضربه هم به قفسه سينه اش وارد كرده اي دراين باره چه توضيحي داريد؟
متهم گفت: قبول ندارم. چون بر روي زمين افتاده بودم و او بر روي من سوار بود ناگهان فرد قد بلندي كه لباس مشكي به تن داشت او را به طرفم هول داد.
در ادامه جلسه محاكمه، وكلاي متهم به دفاع از وي پرداختند و با ارائه ادعيه اي مدعي شدند كه متن كيفرخواست داراي تناقض است و مي بايستي تحقيق بيشتري در اين زمينه صورت گيرد.
با اعلام ختم جلسه دادرسي قرار است حكم درخصوص پرونده ظرف ۱۰ روز آينده صادر شود.

با اعلام نظريه پزشكي قانوني
فراز مجنون نيست
002175.jpg
گروه حوادث: كارشناسان پزشكي قانوني نظريه خود را در مورد بيماري رواني پسر جواني كه دختر مورد علاقه خود را به قتل رسانده بود، اعلام كردند.
به گزارش خبرنگار ما، فراز متهم است كه ۱۵ بهمن ماه سال گذشته، دختر مورد علاقه اش
( آنديا ۱۶ ساله) را به زور سوار خودرو كرده و به منطقه اي در اطراف كرج برده و پس از درگيري، با ضربه سنگي به سرش او را به قتل رسانده است.
اين پرونده پس از تحقيقات تكميلي براي برگزاري جلسه محاكمه به شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان فرستاده شد اما قضات پرونده پس از مطالعه جزئيات حادثه متوجه سه نقص عمده در پرونده فراز شدند و آن را مجدداً به دادسراي امور جنايي تهران ارسال كردند.
بعد از رفع نواقص پرونده قاضي پرونده از پزشكي قانوني خواست تا در مورد بيماري رواني فراز نيز تحقيقاتي را انجام دهند.
به اين ترتيب پرونده به پزشكي قانوني ارسال شد و پس از انجام آزمايشات صورت گرفته صبح ديروز كارشناسان پزشكي قانوني اعلام كردند كه فراز داراي هيچ بيماري رواني نيست و زمان وقوع حادثه نيز در حالت جنون نبوده است.
بنابراين با توجه به اعلام نظريه پزشكي قانوني وقت رسيدگي به جلسه دادگاه فراز در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان تعيين خواهد شد.

نقض حكم قصاص براي متهم همسركشي
002169.jpg
گروه حوادث: حكم قصاص راننده مسافركش كه متهم به قتل همسرش بود با ايرادي كه ديوان عالي كشور بر روي پرونده گرفت، نقض شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين پرونده محمد.ك متهم به قتل عمدي «طاهره» است. در تاريخ
۲۹/۵/۸۲ مقارن با ساعت ۷ صبح وقوع يك مورد فوت مشكوك به كلانتري ۱۴۴ تهرانپارس اعلام شد. عوامل انتظامي در محل حادثه حضور يافتند و مشاهده كردند جسد يك زن به وسيله چادر به لوله گازي كه روي سقف وجود داشت آويخته شده است. پس از بررسي قاضي ويژه قتل از صحنه جنايت مشخص شد كه طاهره همسر دوم صاحبخانه است و اين زن دو دختر جوان دارد كه جدا از او زندگي مي كردند. از طرفي چون احتمال وقوع قتل وجود داشت دختران طاهره تحت بازجويي قرار گرفتند و عنوان كردند، احتمالاً مادرشان به قتل رسيده است چرا كه وي فردي نبوده كه انگيزه خودكشي در وجودش باشد. به اين ترتيب همسرش (محمد) با طرح شكايت دختران طاهره بازداشت شد و تحت بازجويي قرار گرفت. وي در اظهاراتش گفت: ساعت ۶ غروب همسر و بچه هايم را براي تفريح به فرهنگسراي جشنواره بردم و خودم براي مسافركشي رفتم. ساعت ۵/۱۰ وقتي به خانه آمدم ديدم طاهره و بچه ها تازه به خانه رسيد ه اند. طاهره شام مختصري درست كرد و بعد از خوردن آن خوابيدم اما همسرم تا ساعت ۳ صبح بيدار بود. ساعت ۶ صبح بود كه با صداي نگران دخترم از خواب بيدار شدم و ديدم طاهره خود را به لوله گاز آويخته است.محمد در تمام مراحل بازجويي منكر جنايت شد اما نظريه پزشكي قانوني حاكي از آن بود كه روسري دورگردن زن با گره سفت شده است و هيچ گونه آثار ضرب و جرح در بدن وي وجود ندارد.
كيفرخواست از سوي دادسراي امور جنايي تهران صادر شد و محمد در تاريخ ۱۰ آبان ماه امسال در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان با حضور چهار مستشار محاكمه شد.
وي در تمام طول برگزاري جلسه محاكمه منكر جنايت شد و فرزندان طاهره از دادگاه درخواست قصاص نفس (اعدام) كردند.
قاضي ياورزاده با توجه به محتويات پرونده و نظريه پزشكي قانوني، حكم قصاص نفس (اعدام) را براي متهم صادر كرد، اما ديوان عالي كشور صبح ديروز اين حكم را به خاطر ايراداتي نقض كرد. قضات ديوان عالي كشور در ايرادي كه به پرونده وارد كرده اند، عنوان كرده اند كه قاضي يكي از دلايلي را كه حكم قصاص را براي متهم پرونده صادر كرده است اين دانسته كه اگر خودكشي صورت گرفته باشد مي بايستي غضروف زن جوان شكسته و يا روسري از سر وي افتاده باشد در صورتي كه اين اظهار نظر مي بايستي توسط پزشكي قانوني، اعلام شود نه قاضي پرونده. بنابراين گزارش، مجدداً پرونده براي رسيدگي در اختيار شعبه هم عرض قرار مي گيرد تا اين مرد مجدداً محاكمه شود.

محاكمه عامل جنايت دانشگاه مسكو در روسيه
گروه حوادث:عامل جنايت دانشگاه جنگل كشور روسيه تا پايان دوران محكوميت خود به ايران نخواهد آمد.
به گزارش خبرنگار ما، پسري جوان روز چهارم ماه رمضان در دانشگاه جنگل واقع در ۲۰ كيلومتري شهر مسكو به دست يك دانشجوي ديگر به نام بهرام كشته شد. متهم بعد از ارتكاب جنايت فراري شده و جست وجو براي دستگيري وي توسط پليس كشور روسيه آغاز شد.
خانواده مقتول كه رضا نام داشت بعد از مرگ فرزندشان خواستار پيگيري پليس روسيه براي دستگيري عامل جنايت به نام بهرام شدند.
بررسي هاي پليسي كه به طول انجاميد خانواده رضا به دادسراي جنايي تهران مراجعه كردند و از مسئولين كشور ايران خواستند تا از پليس اينترپل براي دستگيري بهرام كمك بطلبند.
بهرام توسط پليس روسيه دستگير شد. ولي آخرين اخبار رسيده در اين خصوص نشانگر اين مطلب است كه طبق قوانين كشور روسيه، رسيدگي قضايي بر روي اين پرونده در همان كشور محل جنايت صورت خواهد گرفت و متهم بعد ازگذراندن دوران محكوميت خود در كشور روسيه از آن كشور اخراج خواهد شد. در اين صورت پس از بازگشت متهم به ايران، مقامات قضايي مي توانند كيفرخواست مجددي عليه وي صادر كنند.

حادثه در جهان
002172.jpg
قاتل زنجيره اي در انتظار دادگاه عادلانه
سايت جنايي: در حالي كه زمان رسيدگي رسمي به پرونده قاتل زنجيره اي معروف به بي تي كي نزديك مي شود. دستگاه قضايي ايالت كانزاس تمام تلاش خود را براي برقراري دادگاه عادلانه و به دور از پيش داوري آغاز كرده است.
دنيس رادر كه از سال ۱۹۷۴ و با شروع اولين قتل وحشت فراواني در دل مردم منطقه انداخته بود در حال حاضر با حداقل ده مورد اتهام قتل عمد روبه رو است. تيم وكلاي مدافع سه نفره اي كه دفاع از متهم سال را در ايالت تگزاس برعهده گرفته اند هيچ كدام تاكنون در خصوص دادگاه متهم سخني به ميان نياورده اند. تنها چند روز پيش يكي از وكلاي مدافع وي ادعا كرد كه قصد دارد تمام تلاش خود را جهت برگزاري دادگاه عادلانه به كار گيرد.
علاوه بر اين به گفته يك منبع آگاه تيم وكلاي مدافع قصد دارند محل تشكيل دادگاه را از شهر ويتچا به محل ديگري منتقل كنند تا امكان بررسي عادلانه تر پرونده به دور از هياهوي مطبوعات محلي وجود داشته باشد. با اعلام خبر دستگيري قاتل زنجيره اي معروف به بي تي كي بسياري از خانواده هاي قربانيان درخواست براي حضور در دادگاه وي را تسليم دادستاني تگزاس كرده اند.وكيل مدافع دنيس در اولين اظهار نظرات رسمي خود در اين خصوص گفت: قطعاً نمي توانيم انتظار داشته باشيم كه با وجود جنجالي كه مطبوعات در خصوص متهم و اتهامات وارد بر وي به راه انداخته اند از دادگاه عادلانه بهره ببريم.
علاوه بر اين، قرار است پيش از تشكيل دادگاه رسمي جلسه اي ابتدايي تشكيل شود تا در طول آن علاوه بر تفهيم اتهامات فوق وضعيت رواني متهم بررسي شده و كارشناسان رواني تصميم بگيرند كه آيا متهم متوجه وضعيت خود بوده و قادر است از خود دفاع كند يا خير؟
اينترپل از وقوع جرايم جنسي عليه كودكان ابراز نگراني كرد
پليس بين الملل با ارائه گزارشي از جرايم عليه كودكان ابراز نگراني كرده است.
سايت اينترپل با ارائه گزارشي از جرايم جنسي افراد بزرگسال از كودكان كه به منظور پاسخ دادن به تمايلات غريزي و حيواني آنان صورت مي گيرد ابراز نگراني كرده و نوشته است: بايد از اين مسئله كه به يك معضل جهاني تبديل شده است، جلوگيري كرد.
براساس اين گزارش، رواج شيوه هاي ارتباطي مدرن در جهان نظير احداث شبكه هاي اينترنتي و سهولت درانجام مسافرت به نقاط دور دنيا امروزه باعث شده تا افرادي كه به اين جرايم تمايل دارند به راحتي به نقاط مد نظر خود مسافرت كنند و يا از طريق مشاهده تصاوير مستهجن اينترنتي به رد و بدل اينگونه تصاوير با ساير مردمان جهان بپردازند.
به همين منظور سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۹ براي حمايت از حقوق كودكان راه حل هايي را ارائه و آن را به ۱۹۰ كشور اشاعه داده است.
بر اين اساس، همه بايد در جلوگيري از به فحشا افتادن كودكان ممانعت كرده و از معرفي آنان به عنوان يك كالاي هرزه نگاري جلوگيري كنند.
براساس تصميمات اين سازمان، هرزه نگاري و سوء استفاده جنسي از كودكان يك جرم قلمداد مي شود و به دنبال آن پليس اينترپل نيز درقالب يك واحد سازمان يافته، با چنين مجرماني برخورد سختي مي كند.
گفتني است، كودكان هر جامعه سرمايه هاي باارزش آن هستند كه بايد به آنان بها داد و از هرگونه اذيت و آزار به آنان جلوگيري كرد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |